Isolatie na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• PugZ
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:27
De situatie: Ons (schuine) dak is voorzien van dikke EPS platen (ik denk zo'n 15cm dik) met wit board aan de binnenzijde. In het zicht hebben we de stalen constructie + houten balken van ons huis. Daar waar deze EPS&board isolatieplaten aanwezig zijn, is geen folie/vochtscherm. Op de plekken waar de EPS&board isolatieplaten niet aanwezig is (achter de schotten) is minerale wol met folie toegepast. Binnen klinkt het alsof je buiten staat. Alles hoor je. Auto's, pratende mensen, etc.. In de winter is het ook vrij koud. Kortom: de isolatie is niet naar wens/toereikend.. qua warmte niet, maar ZEKER ook qua geluid niet.

De wens: beter isoleren door een houten constructie te plaatsen tussen de stalen balken, daar glas of steenwol tussen en dan afwerken met gipsplaten. Kortom, naar binnen toe isoleren.

De vraag: moet ik wel of geen vochtscherm toepassen? En dampdoorlatend of dampdicht? Ik wil niet m'n stalen constructie opsluiten met kans op vocht/condens waardoor de boel kan gaan roesten en ik de constructie van ons huis in gevaar breng.

Alle reacties

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:42
Heb je de (gewenste) opbouw al eens ingevoerd in Ubakus? Dan weet je precies of je constructie goed is opgebouwd.

• PugZ
Ik heb geen idee hoe die platen heten die er zitten, laat staan hoe ze in het engels heten. Abakus is voor mij veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te ingewikkeld. Ik ben maar een leek.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PugZ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:26:
De situatie: Ons (schuine) dak is voorzien van dikke EPS platen (ik denk zo'n 15cm dik) met wit board aan de binnenzijde. In het zicht hebben we de stalen constructie + houten balken van ons huis. Daar waar deze EPS&board isolatieplaten aanwezig zijn, is geen folie/vochtscherm. Op de plekken waar de EPS&board isolatieplaten niet aanwezig is (achter de schotten) is minerale wol met folie toegepast. Binnen klinkt het alsof je buiten staat. Alles hoor je. Auto's, pratende mensen, etc.. In de winter is het ook vrij koud. Kortom: de isolatie is niet naar wens/toereikend.. qua warmte niet, maar ZEKER ook qua geluid niet.

De wens: beter isoleren door een houten constructie te plaatsen tussen de stalen balken, daar glas of steenwol tussen en dan afwerken met gipsplaten. Kortom, naar binnen toe isoleren.

De vraag: moet ik wel of geen vochtscherm toepassen? En dampdoorlatend of dampdicht? Ik wil niet m'n stalen constructie opsluiten met kans op vocht/condens waardoor de boel kan gaan roesten en ik de constructie van ons huis in gevaar breng.
Ik zou nog eens terug naar de tekentafel gaan.
warmte die nog door het dak lijkt te komen bij 15 cm eps komt doorgaans niet zo zeer door het dak maar van elders in de woning en bv door een dakraam. je leefwarmte verzameld zich ook boven en de isolatie zorgt er juist voor dat je snachts de warmte niet kwijt raakt. Als er al isolatie is, zoals bij jou, dan voorkom je kou met isoleren eigenlijk niet, dan moet je verwarmen, isoleren zorgt met name voor lagere kosten voor dat verwarmen. Comfort toename bij isoleren komt vooral voort uit tochtdichting, maar de meeste eps daken zijn daar al vrij redelijk in. waar ze slecht in zijn is geluid maar glaswol is daarin niet veel beter.

• PugZ
Geluid is het voornaamste waarom ik de isolatie wil aanpakken. Wat ik al zei: als er een auto voorbij komt, is het alsof je aan de straat staat en hij voor je neus langs rijdt. De keuze valt waarschijnlijk op steenwol i.p.v. glaswol i.v.m. betere geluidsisolatie. Dat de steenwol dan ook nog een beetje warmte isoleert (bovenop het bestaande spul) is een mooie bijkomstigheid. Waar het mij om gaat: wel of geen vochtscherm? En steenwol strak tegen de bestaande beplating? Of juist een beetje afstand? De stalen constructie zit een paar cm van de EPS/board platen af. De houten balken een paar mm of strak er tegenaan.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:50
PugZ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:51:
Ik heb geen idee hoe die platen heten die er zitten, laat staan hoe ze in het engels heten. Abakus is voor mij veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te ingewikkeld. Ik ben maar een leek.
Als Ubakus veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te ingewikkeld is moet je er denk ik niet aan beginnen. Maar volgens mij heeft dit meer met een beetje moeite doen om dingen uit te zoeken te maken dan met leek zijn.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20
Als dat geluid er zo hard door komt (even luid als met een dakraam open), dan vermoed ik dat je met luchtlekken zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• PugZ
naftebakje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:16:
Als dat geluid er zo hard door komt (even luid als met een dakraam open), dan vermoed ik dat je met luchtlekken zit.
Zou kunnen... echter m'n neef heeft toevallig precies dezelfde dakisolatie (wel heel ander huis in een andere plaats) en ook exact dezelfde geluidshinder. Ik heb 'n beetje 't idee dat het inherent is aan deze isolatiemethode.
Pagina: 1