Isolatie na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• PugZ
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-08 07:33
De situatie: Ons (schuine) dak is voorzien van dikke EPS platen (ik denk zo'n 15cm dik) met wit board aan de binnenzijde. In het zicht hebben we de stalen constructie + houten balken van ons huis. Daar waar deze EPS&board isolatieplaten aanwezig zijn, is geen folie/vochtscherm. Op de plekken waar de EPS&board isolatieplaten niet aanwezig is (achter de schotten) is minerale wol met folie toegepast. Binnen klinkt het alsof je buiten staat. Alles hoor je. Auto's, pratende mensen, etc.. In de winter is het ook vrij koud. Kortom: de isolatie is niet naar wens/toereikend.. qua warmte niet, maar ZEKER ook qua geluid niet.

De wens: beter isoleren door een houten constructie te plaatsen tussen de stalen balken, daar glas of steenwol tussen en dan afwerken met gipsplaten. Kortom, naar binnen toe isoleren.

De vraag: moet ik wel of geen vochtscherm toepassen? En dampdoorlatend of dampdicht? Ik wil niet m'n stalen constructie opsluiten met kans op vocht/condens waardoor de boel kan gaan roesten en ik de constructie van ons huis in gevaar breng.

Beste antwoord (via PugZ op 29-07-2026 09:00)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:59
Hier heb je echt geen ubakus voor nodig. Als je dit wil doen dan kan dat prima en de allerveiligste manier is als volgt: Koop de dikst mogelijk houtvezel isolatieplaten die je kwijt kunt plaats die tegen je bestaande isolatie met een frame naar keuze. dak het geheel af met KLIMAATfolie die je monteert zoals de fabrikant van die folie voorschrijft. Plak alle naden en kieren af met luchtdicht tape en werk het af met gipsplaat of hoe je dat dan ook maar wilt.

De klimaatfolie, of active folie is uiterst belangrijk en het luchtdicht afwerken is cruciaal en moet dus uiterst precies gebeuren. Dan is het veilig en is problemen met condens oid in de toekomst uitgesloten.
Waarom houtvezel? Dat heeft heel veel massa, in tegenstelling tot glaswol en steenwol, en dempt daarom goed geluid. Door die massa houdt het ook heel lang zoninstralingswarmte tegen.

Wat is het bouwjaar van het dak wat je beschrijft?

nog even ter extra info, in dit topic Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! wordt alles netjes uitgelegd en voorgedaan met foto's etc.

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 26-07-2026 15:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:15
Heb je de (gewenste) opbouw al eens ingevoerd in Ubakus? Dan weet je precies of je constructie goed is opgebouwd.

• PugZ
Ik heb geen idee hoe die platen heten die er zitten, laat staan hoe ze in het engels heten. Abakus is voor mij veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te ingewikkeld. Ik ben maar een leek.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PugZ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:26:
De situatie: Ons (schuine) dak is voorzien van dikke EPS platen (ik denk zo'n 15cm dik) met wit board aan de binnenzijde. In het zicht hebben we de stalen constructie + houten balken van ons huis. Daar waar deze EPS&board isolatieplaten aanwezig zijn, is geen folie/vochtscherm. Op de plekken waar de EPS&board isolatieplaten niet aanwezig is (achter de schotten) is minerale wol met folie toegepast. Binnen klinkt het alsof je buiten staat. Alles hoor je. Auto's, pratende mensen, etc.. In de winter is het ook vrij koud. Kortom: de isolatie is niet naar wens/toereikend.. qua warmte niet, maar ZEKER ook qua geluid niet.

De wens: beter isoleren door een houten constructie te plaatsen tussen de stalen balken, daar glas of steenwol tussen en dan afwerken met gipsplaten. Kortom, naar binnen toe isoleren.

De vraag: moet ik wel of geen vochtscherm toepassen? En dampdoorlatend of dampdicht? Ik wil niet m'n stalen constructie opsluiten met kans op vocht/condens waardoor de boel kan gaan roesten en ik de constructie van ons huis in gevaar breng.
Ik zou nog eens terug naar de tekentafel gaan.
warmte die nog door het dak lijkt te komen bij 15 cm eps komt doorgaans niet zo zeer door het dak maar van elders in de woning en bv door een dakraam. je leefwarmte verzameld zich ook boven en de isolatie zorgt er juist voor dat je snachts de warmte niet kwijt raakt. Als er al isolatie is, zoals bij jou, dan voorkom je kou met isoleren eigenlijk niet, dan moet je verwarmen, isoleren zorgt met name voor lagere kosten voor dat verwarmen. Comfort toename bij isoleren komt vooral voort uit tochtdichting, maar de meeste eps daken zijn daar al vrij redelijk in. waar ze slecht in zijn is geluid maar glaswol is daarin niet veel beter.

• PugZ
Geluid is het voornaamste waarom ik de isolatie wil aanpakken. Wat ik al zei: als er een auto voorbij komt, is het alsof je aan de straat staat en hij voor je neus langs rijdt. De keuze valt waarschijnlijk op steenwol i.p.v. glaswol i.v.m. betere geluidsisolatie. Dat de steenwol dan ook nog een beetje warmte isoleert (bovenop het bestaande spul) is een mooie bijkomstigheid. Waar het mij om gaat: wel of geen vochtscherm? En steenwol strak tegen de bestaande beplating? Of juist een beetje afstand? De stalen constructie zit een paar cm van de EPS/board platen af. De houten balken een paar mm of strak er tegenaan.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:13
PugZ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:51:
Ik heb geen idee hoe die platen heten die er zitten, laat staan hoe ze in het engels heten. Abakus is voor mij veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te ingewikkeld. Ik ben maar een leek.
Als Ubakus veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te ingewikkeld is moet je er denk ik niet aan beginnen. Maar volgens mij heeft dit meer met een beetje moeite doen om dingen uit te zoeken te maken dan met leek zijn.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:00
Als dat geluid er zo hard door komt (even luid als met een dakraam open), dan vermoed ik dat je met luchtlekken zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• PugZ
naftebakje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:16:
Als dat geluid er zo hard door komt (even luid als met een dakraam open), dan vermoed ik dat je met luchtlekken zit.
Zou kunnen... echter m'n neef heeft toevallig precies dezelfde dakisolatie (wel heel ander huis in een andere plaats) en ook exact dezelfde geluidshinder. Ik heb 'n beetje 't idee dat het inherent is aan deze isolatiemethode.

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:59
Hier heb je echt geen ubakus voor nodig. Als je dit wil doen dan kan dat prima en de allerveiligste manier is als volgt: Koop de dikst mogelijk houtvezel isolatieplaten die je kwijt kunt plaats die tegen je bestaande isolatie met een frame naar keuze. dak het geheel af met KLIMAATfolie die je monteert zoals de fabrikant van die folie voorschrijft. Plak alle naden en kieren af met luchtdicht tape en werk het af met gipsplaat of hoe je dat dan ook maar wilt.

De klimaatfolie, of active folie is uiterst belangrijk en het luchtdicht afwerken is cruciaal en moet dus uiterst precies gebeuren. Dan is het veilig en is problemen met condens oid in de toekomst uitgesloten.
Waarom houtvezel? Dat heeft heel veel massa, in tegenstelling tot glaswol en steenwol, en dempt daarom goed geluid. Door die massa houdt het ook heel lang zoninstralingswarmte tegen.

nog even ter extra info, in dit topic Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! wordt alles netjes uitgelegd en voorgedaan met foto's etc.

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 26-07-2026 15:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• PugZ
No Hands schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:31:

Kijk... hier heb ik wat aan.. toch KLIMAAT folie toepassen en volledig luchtdicht afwerken, check! Het huis is trouwens gebouwd in 2005. Maakt het nog uit dat er een paar cm afstand tussen de stalen balken en de bestaande isolatie aanwezig is? Of kan ik dat beter ook zoveel mogelijk vol proberen te stoppen?

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-08 22:17
Bekend met het type dak.
Bij mij is het van Unidek 2.5 (3mm spaanplaat, 94mm EPS en 3mm spaanplaat wit afgewerkt aan de binnenkant en je hoorde inderdaad gewoon de mensen langslopen.

Inmiddels ook geisoleerd aan de binnenkant met een houten frame en steenwol erachter. Omdat ik nog klimaatfolie over had dat er alsnog over gedaan en daar weer gipsplaten overheen. Wel even de juiste luchtspleet aanhouden bij gebruik van de folie. Nu komt is het enige geluid wat we nog horen van het glas/ramen en niet meer voor de dakconstructie.

• PugZ
MzKzM73 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:22:
Bekend met het type dak.
Bij mij is het van Unidek 2.5 (3mm spaanplaat, 94mm EPS en 3mm spaanplaat wit afgewerkt aan de binnenkant en je hoorde inderdaad gewoon de mensen langslopen.

Inmiddels ook geisoleerd aan de binnenkant met een houten frame en steenwol erachter. Omdat ik nog klimaatfolie over had dat er alsnog over gedaan en daar weer gipsplaten overheen. Wel even de juiste luchtspleet aanhouden bij gebruik van de folie. Nu komt is het enige geluid wat we nog horen van het glas/ramen en niet meer voor de dakconstructie.
Dus toch inherent aan het type isolatie (zoals ik al vermoedde). Fijn om te horen dat extra isoleren uitkomst biedt. Met juiste luchtspleet neem ik aan dat je bedoeld dat je d.m.v. latjes ruimte tussen folie en gipsplaat houdt?

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-08 22:17
PugZ schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:43:
[...]

Dus toch inherent aan het type isolatie (zoals ik al vermoedde). Fijn om te horen dat extra isoleren uitkomst biedt. Met juiste luchtspleet neem ik aan dat je bedoeld dat je d.m.v. latjes ruimte tussen folie en gipsplaat houdt?
Inderdaad, volgens mij heb ik 12mm afstand aangehouden hier Kan ook 9mm zijn geweest. Had nog een plaat multiplex liggen die ik aan stroken gezaagd heb hiervoor.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
PugZ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:16:
[...]

Kijk... hier heb ik wat aan.. toch KLIMAAT folie toepassen en volledig luchtdicht afwerken, check! Het huis is trouwens gebouwd in 2005. Maakt het nog uit dat er een paar cm afstand tussen de stalen balken en de bestaande isolatie aanwezig is? Of kan ik dat beter ook zoveel mogelijk vol proberen te stoppen?
Volgens mij is het bij EPS en PIR dat er erg veel geluid nog doorgelaten wordt. Ik heb dit zelf anders gedaan door steenwol aan de buitenkant te doen en PIR aan de binnenkant. Zo heb ik geluidsdemping en goede isolatie in een beperkte dikte. Dit is natuurlijk bij jou niet meer mogelijk. Maar normaal ga je van binnen naar buiten steeds meer damp open.

Let op, je zegt volledig luchtdicht afwerken. Hiermee bedoel je denk ik de naden van de klimaat folie en die moeten inderdaad dicht. Als je bedoeld de houtvezel volledig luchtdicht af te werken gaat het wel fout. Klimaat folie zorgt ervoor dat er niet teveel vocht in kan maar dat het nog wel kan ademen. Als je die volledig luchtdicht zou afwerken kan er vocht ophopen tussen je folie en EPS.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-07 15:45
PugZ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:16:
[...]

Probeer zoveel mogelijk holtes te vermijden.

idd. klimaatfolie, zo goed mogelijk aftapen/plakken/lijmen/dichtmaken. Eventueel toch tussen geglipt vocht droogt er dan in de zomer weer uit.
Pagina: 1