Advies gevraagd: Welke airco-opstelling (Daikin)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NaxxiusX
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:31
Door de hitte van de afgelopen periode heb ik besloten om airco’s te laten plaatsen. Inmiddels zijn er drie installateurs langsgeweest en er komen er nog twee.

Mijn eigen idee was om voor de Daikin (Comfora of Perfera) te kiezen met de volgende verdeling:
  • Begane grond: 1 airco (5 kW)
  • Eerste verdieping: 2 airco's (2x 2.5 kW)
  • Zolder: 1 airco (2.5 kW staat niet op de tekening, maar krijgt sowieso een eigen unit)
Het probleem is alleen dat elke installateur iets anders adviseert. De laatste installateur gaf zelfs aan dat één airco van 5 kW in de grote slaapkamer op de eerste verdieping zowel de hele bovenverdieping als de begane grond kan koelen.

Nu vraag ik mij af of mensen hier ervaring mee hebben en of dit werkt in de praktijk?

Indien dit mogelijk is zou de opstelling die ik in de tekening heb geschetst (de groene markeringen zijn de twee airco's op de eerste verdieping) ervoor kunnen zorgen dat ook de benedenverdieping en de derde slaapkamer gekoeld worden, wanneer de deuren openstaan?

In dit scenario zou er in de kleine kantoorkamer een Daikin van 2,5 kW komen ( voor zowel koelen als verwarmen) en in de grote slaapkamer een unit van 3,5 of 5,0 kW (alleen koelen).

De situatie op de tekening (woning van 2006, goed geisoleerd, vloerverwarming begane grond):
  • Links: Begane grond 60m2, exclusief garage aan de linkerzijde.
  • Rechts: Eerste verdieping 45m2 (badkamer deur is altijd dicht).
Ik hoor heel graag jullie meningen en ervaringen! ben vooral aan het kijken welke combinatie van airco's ik nodig heb.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:02
Jammer dat men nooit eens wat topics naleest HaNS1443 in "Airco advies: woonkamer/keuken en slaapkamer"

En veel info hier: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2026 15:32 ]

• NaxxiusX
Bedankt voor het delen van de forumlinks!

Zojuist de eerste link al bekeken, maar dit is een oudere woning met een volledig andere indeling van de woning, dus lijkt me niet overeen te komen met mijn situatie.

tweede link ga ik nu eens doorheen lezen, alleen zou ik deze niet snel gevonden hebben, aangezien ik in de titel zou zoeken naar Airco en niet luch/lucht warmtepomp (weer iets bijgeleerd).

Advies m.b.t. mijn situatie blijft natuurlijk welkom.

• MotorBeast
NaxxiusX schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:47:
[...]

Bedankt voor het delen van de forumlinks!

Zojuist de eerste link al bekeken, maar dit is een oudere woning met een volledig andere indeling van de woning, dus lijkt me niet overeen te komen met mijn situatie.

tweede link ga ik nu eens doorheen lezen, alleen zou ik deze niet snel gevonden hebben, aangezien ik in de titel zou zoeken naar Airco en niet luch/lucht warmtepomp (weer iets bijgeleerd).

Advies m.b.t. mijn situatie blijft natuurlijk welkom.
Als je de eerste link leest lees je ook hoe je vermogen bepaalt. Warmteverliesberekening maken. Unit woonkamer centraal hangen en boven kan ook met 1 unit indien je (net als ik) 24/7 de unit lekker laat pruttelen. Hier in huis 140m2 met 3 units en draai op dit moment 200W 2x en 1x 100W (beneden). Heel huis is 22,5 met een Seer van zeg 5 = totaal 2,5kW. NB: hier al 5 jaar Daikin Perfera.

Een 5 slaat totaal nergens op in een slaapkamer. 2 ruim voldoende. NB: 5 maakt ook meer herrie. Hier boven een 2,5 eerste verdieping en zolder een 2. Beneden een 4,2 ivm verleden verwarmen. Hang beneden een 3 en je bent er.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2026 16:08 ]

• NaxxiusX
MotorBeast schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:03:
[...]

Als je de eerste link leest lees je ook hoe je vermogen bepaalt. Warmteverliesberekening maken. Unit woonkamer centraal hangen en boven kan ook met 1 unit indien je (net als ik) 24/7 de unit lekker laat pruttelen. Hier in huis 140m2 met 3 units en draai op dit moment 200W 2x en 1x 100W (beneden). Heel huis is 22,5 met een Seer van zeg 5 = totaal 2,5kW. NB: hier al 5 jaar Daikin Perfera.

Een 5 slaat totaal nergens op in een slaapkamer. 2 ruim voldoende. NB: 5 maakt ook meer herrie. Hier boven een 2,5 eerste verdieping en zolder een 2. Beneden een 4,2 ivm verleden verwarmen. Hang beneden een 3 en je bent er.
Ik heb de "warmteverlies berekening" zo goed als kan ingevuld, veel van die punten zijn me onbekend, dus staan op standaard, zoals isolatie materiaal wat hier gebruikt is.

Maar dan krijg ik dit als terugkoppeling, moet ik dit lezen als een unit van 5 kW kan alles koelen of verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSy2aSsXjQUQHmopMsaJ0YE1itA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dtocxG148q45hi8u5opteTcj.png?f=user_large

Unit woonkamer centraal hangen, wordt lastig, tenzij ik de leidingen op de muur zichtbaar hou. Als ik direct naar de buitenmuur wil, dient de unit in de woonkamer of aanbouw geplaatst te worden.

Neemt de vraag wel nog niet weg die ik heb m.b.t. het advies om alleen boven een unit te hangen en die alles te laten koelen incl. onder, aangezien ik een open trap heb. Alleen de bovenverdieping koelen zonder op elke slaapkamer een airco te plaatsen en de deuren dicht te houden kan ik niet. Als dit al niet eens kan werken kan ik dat advies meteen wegwuiven en hoef ik daar ook niet meer verder naar te kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door NaxxiusX op 25-07-2026 16:25 ]

• MotorBeast
NaxxiusX schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:24:
[...]

Ik heb de "warmteverlies berekening" zo goed als kan ingevuld, veel van die punten zijn me onbekend, dus staan op standaard, zoals isolatie materiaal wat hier gebruikt is.

Maar dan krijg ik dit als terugkoppeling, moet ik dit lezen als een unit van 5 kW kan alles koelen of verwarmen:
[Afbeelding]

Unit woonkamer centraal hangen, wordt lastig, tenzij ik de leidingen op de muur zichtbaar hou. Als ik direct naar de buitenmuur wil, dient de unit in de woonkamer of aanbouw geplaatst te worden.

Neemt de vraag wel nog niet weg die ik heb m.b.t. het advies om alleen boven een unit te hangen en die alles te laten koelen incl. onder, aangezien ik een open trap heb. Alleen de bovenverdieping koelen zonder op elke slaapkamer een airco te plaatsen en de deuren dicht te houden kan ik niet. Als dit al niet eens kan werken kan ik dat advies meteen wegwuiven en hoef ik daar ook niet meer verder naar te kijken.
Precies een 5 voor de hele woning. Je kan ook per ruimte berekenen. Gebruik je alleen A als referentie. En koelen vraagt altijd minder vermogen dan verwarmen.

Als je op iedere slaapkamer wil koelen met deuren dicht pak je voor iedere slaapkamer een 2 (kleinste unit).

Als je boven een 2 of 2,5 en je houdt wel alle deuren open en zoals gezegd 24/7 koelen zal beneden ook meekoelen. Immers koude lucht zakt. Nu stijgt de warmte van je woonkamer ook naar boven. Als je daar een 5 hangt is volkomen onzin want een unit moduleert en meet in de ruimte waar hij hangt. Je kan nooit 5kW warmte of koeling kwijt in zo'n kleine ruimte (slaapkamer of centraal in de hal). Zet hem op volle bak en hij zal dan gewoon afslaan omdat setpoint dan bereikt is.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NaxxiusX schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:24:
[...]

Ik zie niet in hoe dat kan werken. Natuurlijk is het wel zo dat warme lucht opstijgt en koude lucht zakt, dus in theorie zou koude lucht van de airco op de eerste verdieping zakken naar de begane grond, maar ik geloof er niet zo in dat dat in de praktijk ook echt afdoende is.

Ik woon in een appartement en heb alleen airco in de woonkamer. Gelijkvloers, geen deuren tussen woonkamer en slaapkamer, maar die hebben in de praktijk niet dezelfde temperatuur. Er is altijd een verschil van 2-3 graden tussen die twee ruimtes omdat de luchtcirculatie gewoon niet afdoende is.

Ik zou daarom heel sceptisch zijn als iemand stelt dat 1 airco op de eerste verdieping het hele huis wel op temperatuur houdt. Dan moet je waarschijnlijk wel accepteren dat die temperatuur niet overal hetzelfde is. Alleen jij kunt bepalen hoe belangrijk het voor jou is dat de temperatuur overal "precies goed" is.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20
downtime schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:52:
Ik zou daarom heel sceptisch zijn als iemand stelt dat 1 airco op de eerste verdieping het hele huis wel op temperatuur houdt. Dan moet je waarschijnlijk wel accepteren dat die temperatuur niet overal hetzelfde is. Alleen jij kunt bepalen hoe belangrijk het voor jou is dat de temperatuur overal "precies goed" is.
De temperatuur gaat nooit hetzelfde zijn; het is een definitiekwestie. Als je op een slaapkamer wens t het 20 graden kunt houden en dat betekent dat de woonkamer 23 graden blijft dan is dat doorgaans prima. Ik zie geen enkele reden waarom een woonkamer op 20 graden gehouden moet kunnen worden met 35 graden buiten (slaapkamer wel).

De meeste woningen hou je gewoon makkelijk koel met 5kW vermogen bij continue koelen. Dan is alleen de vraag waar je de afgite plaatst.

Als er concesies gedaan moeten worden is unit in de woonkamer de eerste om af te laten vallen wat mij betreft.

Volgende niveau concessie is alleen een unit hoog op de gang of op de ouderslaapkamer bijvoorbeeld.

Alleen een enkele 2,5kW unit op strategische plek gaat al dag en nacht verschil zijn met continue koelen. Maar uiteraard niet hetzelfde comfort als een kleine unit per slaapkamer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
@NaxxiusX
Je startpost is mager om inhoudelijk iets te kunnen zeggen.

Wat mij betreft de juiste stappen om te doorlopen om vast te stellen/analyseren:
  • Mogelijke locatie buitenunit(s) i.v.m.geluid
  • Optimale locatie binnenunit o.b.v. koelleidingen
  • Optimale locatie binnenunit o.b.v. condensafvoer (ik zou ECHT geen pompjes willen)
Op basis daarven kan je gaan nadenken over single splits v.s. multisplit en mogelijke concessies.

Mijn aanname op basis van de tekening is dat je een hoekwoning hebt en de buitenunit op de garage komt. Dat maakt plaatsing van de binnenunits tegel die gevel natuurlijk logisch. Als inderdaad al het leidingwerk inclusief zolder over die gevel kan zou ik denken aan één viervoudige multisplit; 2,5kW op BG en zolder en 2kW op de twee slaapkamers.
P.s: ik heb hier een 4x2kW Daikin draaien

Ik zou ook direct nadenken over gasloze toekomst. Als er per kamer een binnenunit voorzien wordt kan daarmee ook eventuele verwarmings behoefte in de toekomst afgedekt worden.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 25-07-2026 17:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• NaxxiusX
assje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:08:
@NaxxiusX
Je startpost is mager om inhoudelijk iets te kunnen zeggen.

Wat mij betreft de juiste stappen om te doorlopen om vast te stellen/analyseren:
  • Mogelijke locatie buitenunit(s) i.v.m.geluid
  • Optimale locatie binnenunit o.b.v. koelleidingen
  • Optimale locatie binnenunit o.b.v. condensafvoer (ik zou ECHT geen pompjes willen)
Op basis daarven kan je gaan nadenken over single splits v.s. multisplit en mogelijke concessies.

Mijn aanname op basis van de tekening is dat je een hoekwoning hebt en de buitenunit op de garage komt. Dat maakt plaatsing van de binnenunits tegel die gevel natuurlijk logisch. Als inderdaad al het leidingwerk inclusief zolder over die gevel kan zou ik eeder denken aan één viervoudige multisplit; 2,5kW op BG en zolder en 2kW op de twee slaapkamers.

Ik zou ook direct nadenken over gasloze toekomst. Als er per kamer een binnenunit voorzien wordt kan daarmee ook eventuele verwarmings behoefte in de toekomst afgedekt worden.
Bij dezen nog wat aanvullende informatie, ik woon zelf in een 2-onder-1-kap.

De buitenunits zullen inderdaad boven de garage geplaatst worden, om die reden is de beste plek om de airco's te hangen de linkerkant, zoals ik ze ook ingetekend heb op de eerste verdieping. Op de begane vloer zou de airco om deze reden in de woonkamer of aanbouw komen te staan.

m.b.t. de zolder (puntdak), hier heb ik een dakkapel aan de achterzijde, daar zou een unit kunnen komen te staan, indien dit teveel trillingen zou opleveren (houtconstructie), kan ik middels een daikin grondunit ook naar buiten via de zijgevel boven de garage (complexer om te plaatsen wegens boeidelen).

Om in te gaan op de gasloze toekomst, toen ik de woning in 2021 gekocht heb, heb ik een nieuwe cv-ketel en vloerverwarming laten plaatsen. Nu heb ik een tijdje terug al eens gekeken naar een hybride of volledige gasloze optie, alleen de aanschafwaarde van de nieuwe units in relatie tot de huidige kosten voor gas die ik momenteel heb maakte dat nog niet heel aantrekellijk, vooral met de onduidelijkheid in gas/energie prijzen.
MotorBeast schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:46:
[...]

Precies een 5 voor de hele woning. Je kan ook per ruimte berekenen. Gebruik je alleen A als referentie. En koelen vraagt altijd minder vermogen dan verwarmen.

Als je op iedere slaapkamer wil koelen met deuren dicht pak je voor iedere slaapkamer een 2 (kleinste unit).

Als je boven een 2 of 2,5 en je houdt wel alle deuren open en zoals gezegd 24/7 koelen zal beneden ook meekoelen. Immers koude lucht zakt. Nu stijgt de warmte van je woonkamer ook naar boven. Als je daar een 5 hangt is volkomen onzin want een unit moduleert en meet in de ruimte waar hij hangt. Je kan nooit 5kW warmte of koeling kwijt in zo'n kleine ruimte (slaapkamer of centraal in de hal). Zet hem op volle bak en hij zal dan gewoon afslaan omdat setpoint dan bereikt is.
Dat geeft al een heel ander beeld dan wat de eerste verkoper als oplossing gaf (12,5 kW in totaal).

[ Voor 24% gewijzigd door NaxxiusX op 25-07-2026 17:35 ]

• assje
NaxxiusX schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:22:
Om in te gaan op de gasloze toekomst, toen ik de woning in 2021 gekocht heb, heb ik een nieuwe cv-ketel en vloerverwarming laten plaatsen. Nu heb ik een tijdje terug al eens gekeken naar een hybride of volledige gasloze optie, alleen de aanschafwaarde van de nieuwe units in relatie tot de huidige kosten voor gas die ik momenteel heb maakte dat nog niet heel aantrekellijk, vooral met de onduidelijkheid in gas/energie prijzen.
Het hoeft ook niet nu maar regeren is vooruitzien. Deze woning gaat gewoon gasloos willen worden in de komende 10 jaar. Keuzes die je nu maakt kunnen verschil maken hoe ingewikkeld dat dan is.

Maar, hier verder niet zoveel te overwegen, in je huidige plan doet alleen slaapkamer 3 niet mee. Als dat in de toekomst dan incidenteel met een elektrische radiator moet is dat ook wel te overzien.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 25-07-2026 17:29 ]

• assje
NaxxiusX schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:22:
Dat geeft al een heel ander beeld dan wat de eerste verkoper als oplossing gaf (12,5 kW in totaal).
De hele aircomarkt denkt nog op basis van ad-hoc koelen en dimensioneert airco's op basis van vierkante meters woonoppervlakte.

Je moet echt niet teveel verwachten van kwaliteit van advies wat je gemiddeld gaat krijgen. Zij kunnen wel goed meedenken wat het eenvoudigst is qua leidingverloop maar let op de condensafvoeren want voor hen is een pompje snel het makkelijkst.

• assje
Ik heb mijn verhaal al 100x gedaan maar herhaal toch nog eens.
  • Vrijstaande woning met rondom glas, geen enkele zonwering en schuifpui van 5m pal op zuid.
  • Conform nieuwbouw na-geisoleerd
  • Voorzien van balansventilatie met WTW
  • Open trapgat en deuren slaapkamers overdag open
  • Hoge thermische massa, alles steen en beton
Ik heb op de verdieping op 4 slaapkamers een 2kW binnenunit. Staat de hele zomer gewoon rustig te draaien op tijdklok op 20 graden.

Beneden is het nog nooit boven de 23 graden geweest ook bij 35 graden buiten en volle zon; indirecte koeling van boven volstaat.

Op zolder wordt en blijft het gewoon warm; koude lucht zakt echt en balansventilatie verandert dat niet.

• NaxxiusX
assje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:26:
[...]

Het hoeft ook niet nu maar regeren is vooruitzien. Deze woning gaat gewoon gasloos willen worden in de komende 10 jaar. Keuzes die je nu maakt kunnen verschil maken hoe ingewikkeld dat dan is.

Maar, hier verder niet zoveel te overwegen, in je huidige plan doet alleen slaapkamer 3 niet mee. Als dat in de toekomst dan incidenteel met een elektrische radiator moet is dat ook wel te overzien.
M.b.t. het scenario's van verwarmen in de winter, momenteel heb ik vloerverwarming. De vraag is dan vooral is dit in een volledig gasloze woning een duurzame oplossing om te verwarmen, ik dacht altijd van wel, doordat je op lagere temperatuur verwarmt.

En dien ik onder voor het verwarmen een airco te hebben. Zat hier in de huidige opstelling al over na te denken, maar dan als bijverwarmen. Vloerverwarming standaard op 18a19 graden en bijverwarmen indien echt nodig.

Als dat niet voordeliger is en ik puur doe koelen met de airco's vanaf de eerste verdieping (en in de toekomst verwarmen op de slaapkamers, wat overings momenteel alleen gebeurd op de kantoorkamer en later de kinderkamers) zou ik ermee wegkomen om onder geen airco te plaatsen.
assje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:28:
[...]

De hele aircomarkt denkt nog op basis van ad-hoc koelen en dimensioneert airco's op basis van vierkante meters woonoppervlakte.

Je moet echt niet teveel verwachten van kwaliteit van advies wat je gemiddeld gaat krijgen. Zij kunnen wel goed meedenken wat het eenvoudigst is qua leidingverloop maar let op de condensafvoeren want voor hen is een pompje snel het makkelijkst.
Hmm... des te beter dat ik hier wat extra info krijg 8)7.
assje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:36:
Ik heb mijn verhaal al 100x gedaan maar herhaal toch nog eens.
  • Vrijstaande woning met rondom glas, geen enkele zonwering en schuifpui van 5m pal op zuid.
  • Conform nieuwbouw na-geisoleerd
  • Voorzien van balansventilatie met WTW
  • Open trapgat en deuren slaapkamers overdag open
  • Hoge thermische massa, alles steen en beton
Ik heb op de verdieping op 4 slaapkamers een 2kW binnenunit. Staat de hele zomer gewoon rustig te draaien op tijdklok op 20 graden.

Beneden is het nog nooit boven de 23 graden geweest ook bij 35 graden buiten en volle zon; indirecte koeling van boven volstaat.

Op zolder wordt en blijft het gewoon warm; koude lucht zakt echt en balansventilatie verandert dat niet.
Dit zou dan goed passen in het idee om onder geen airco te plaatsen, omdat de bovenverdieping onder al doet koelen, dan is het in mijn geval alleen kijken is 2x 2.5 kW genoeg (volgens de eerdere berekening wel, een 3.5 kW zou dan al teveel zijn).

Is een viervoudige multisplit niet gevoeliger voor aan en uitslaan als ze niet alle vier tegelijk worden gebruikt? hier staat me iets van bij. Tevens begreep ik dat losse buitenunits vaak goedkoper zijn.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:18
Persoonlijk zou iknhet in 1x goed doen. 1 beneden en boven op de slaapkamers.

Daarmee kun je in de winter ook goedkoper verwarmen dan met gas. Vloerverwarming heb je waarachijnlijk maar 2 maanden aan.

Hoe verwarm je de badkamer?

Mijn gok zou zijn 3,5 beneden, vooral om te kunnen verwarmen.

Boven 2 en op zolder 2,5.

en kijk ook naar de optie tot vloermodellen. zelf heb ik die vorig jaar op de alaapkamers geplaatst en de radiatoren verwijderd. In de woonkamer hangt nu de oude wand airco, die hing eerst op de overloop maar redde het niet.

• assje
jopie schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:00:
Daarmee kun je in de winter ook goedkoper verwarmen dan met gas. Vloerverwarming heb je waarachijnlijk maar 2 maanden aan.
Zeker als er zonnepanelen zijn en geen concrete plannen voor een L/W warmtepomp een reele overweging.

• assje
NaxxiusX schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:45:
Is een viervoudige multisplit niet gevoeliger voor aan en uitslaan als ze niet alle vier tegelijk worden gebruikt? hier staat me iets van bij. Tevens begreep ik dat losse buitenunits vaak goedkoper zijn.
Is een beetje situationeel. Een vrij zware unit met 5kW beneden en 2kW boven dan is die kans groot.
Ik heb 4x2kW op een Daikin 4MX68 (6,8kW nominaal) en heb hier nog nooit iets van gemerkt.

Qua kosten ook situationeel. Zelf vind ik estetisch minder buitenunits wel beter. Het leidingverloop lijkt bij jou redelijk recht toe recht aan dus valt wellicht mee dan.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 25-07-2026 18:18 ]

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:28
Nee. Laat je geen fratsen aanpraten.

Iedere kamer zijn eigen unit is de investering waard. Het comfort is veel beter en dat is waar je het voor doet.

Slaapkamers zo klein mogelijke units. 2.0 volstaat. Woonkamer zal een 3,5 volstaan maar wellicht een 5 prima. Houd geluidsniveau in de gaten.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:34
Ik heb 2-onder-1 kap (130 m2) uit 1994 met een 5 kW buitenunit (Daikin) en een 3,5 kW binnenunit net onder de nok op zolder en een 2,5 kW binnenunit in de woonkamer.
Ik gebruik ze beiden om te koelen en verwarmen. Voor het koelen dien je wel overdag de slaapkamerdeuren open te zetten.
Het hele huis is op 22 a 23 graden te houden bij een buitentemperatuur van 30+ graden.
Besef dat een groot deel van het comfort van airco komt door het verlagen van de relatieve vochtigheid. Dus een temperatuur van 23 graden in een slaapkamer door de airco zorgt ervoor dat je GEEN klamme nacht ervaart.

De airco wordt meestal bediend door HomeAssistant. De wifi module wordt daarin goed ondersteund.

Wij wilden expliciet geen binnenunits in de slaapkamers omdat we de koudeval als onprettig ervaren (hotels in het buitenland). Daar hebben we met de huidige opstelling geen last van. De natuurlijke thermische wisseling van warme en koude lucht voel ik wanneer ik in bed lig een heel klein beetje, perfect dus. Ik heb overigens ook nog een 6 kW warmtepomp met vloerverwarming op de benedenverdieping i.c.m. oude radiatoren op de bovenverdieping. Ik stook met 32-35 graden water.

[ Voor 10% gewijzigd door GadgetFrank op 25-07-2026 18:41 ]

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Juniper LR RWD FSD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag

• MotorBeast
Gieliovd520 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:37:
Nee. Laat je geen fratsen aanpraten.

Iedere kamer zijn eigen unit is de investering waard. Het comfort is veel beter en dat is waar je het voor doet.

Slaapkamers zo klein mogelijke units. 2.0 volstaat. Woonkamer zal een 3,5 volstaan maar wellicht een 5 prima. Houd geluidsniveau in de gaten.
Fratsen? Onzin. Als je wel je deuren kan laten openstaan (of in ieder geval overdag) kan je makkelijk met 1 unit op iedere verdieping koelen en zelfs verwarmen. Doe ik hier reeds 5 jaar met een nageisoleerde woning uit 78. Zaaaaaaaalig. NB: verwarmen ben ik 2 jaar geleden overgestapt op L/W. Kan geen L/L tegenop wbt comfort.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2026 18:42 ]

• MotorBeast
assje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:12:
[...]

Zeker als er zonnepanelen zijn en geen concrete plannen voor een L/W warmtepomp een reele overweging.
Of een L/W met fancoils. Nog mooier dan L/L. Achteraf nu met mijn L/W had ik daarvoor gekozen.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:28
Ik reageer hierop, dat zijn fratsen:

De laatste installateur gaf zelfs aan dat één airco van 5 kW in de grote slaapkamer op de eerste verdieping zowel de hele bovenverdieping als de begane grond kan koelen.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:04
Gieliovd520 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Ik reageer hierop, dat zijn fratsen:

De laatste installateur gaf zelfs aan dat één airco van 5 kW in de grote slaapkamer op de eerste verdieping zowel de hele bovenverdieping als de begane grond kan koelen.
Bij ons doet 1 unit van 3,5kw in het trappenhuis 3 verdiepingen koelen. Ja het wordt niet 18 graden in elke kamer. Maar we kunnen met gemak de bovenste twee verdiepingen op 22 houden en de begane grond op 23 graden, ook met temperaturen richting de 40 graden. Woning uit 2000 met rc 3,5 en flinke raampartij op wzw en op de bovenste verdiepingen rolluiken.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• assje
1 airco van 2 of 3 kW hoog in de woning met genoeg vrije ruimte geeft misschien 90% van de comfortwinst t.o.v. geen koeling. Dag en nacht verschil tussen iets en niets.

De rest van de optimalisatie gaat om de laatste 10%. Maar, ik zit ook wel in het kamp beter goed doen dan half doen.

De luxe van slapen in 20 graden wanneer je dat wil went extreem snel.

Pagina: 1