Zakelijke laptop 1000 - 1500,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:46
Als zelfstandige ben ik op zoek naar een nieuwe zakelijke laptop, max 1500,-.
Ik wil graag een 16" scherm en dacht zelf aan 32GB Ram en een I7 zodat die lang(er) te gebruiken is (minimaal 3 jaar). Maar wellicht is dit niet nodig?
Zal voornamelijk office taken doen, web, email, en misschien lichte foto/afbeelding bewerking maar dat is niet mijn hoofdtaak of doel. Ben zelf met AI op onderstaande ThinkPad uitgekomen maar wellicht zijn er andere/betere opties.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows pro, office suite, email en wellicht lichte taken van Adobe Creative Suite (geen video)

Wat is je budget?
Max 1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo ThinkPad E16 Gen 3 (link). Zelf altijd goede ervaring met dit merk gehad.

Alle reacties

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Definieer ‘zakelijk’ … 16”/i7/32GB voor ‘normaal’ zakelijk is overkil.

Daarbij denk ik dat je beschreven eisen niet passen op je budget maar daarvoor is de Pricewatch uitgevonden. Ik stel voor dat je daar eens gaat zoeken.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Fromz
Bedankt maar hier heb ik niet veel aan natuurlijk..

Bedoel je dat ik aan i5 /16GB genoeg heb? Dan verlies ik wel local AI (copilot) mogelijkheden niet? Limiteert dit ook niet de tijd dat ik hiermee vooruit kan?

• Boeryepes
  • Niet online
Fromz schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:25:

Bedoel je dat ik aan i5 /16GB genoeg heb? Dan verlies ik wel local AI (copilot) mogelijkheden niet? Limiteert dit ook niet de tijd dat ik hiermee vooruit kan?
Daarom moet je beter omschrijven wat je eisen zijn en die moeten wel passen op je budget. Lokaal AI draaien staat dacht ik niet in je openingspost en ik zou AI lokaal draaien niet ‘zakelijk gebruik’ noemen.

anyhoe, bepaal eerst even uit wat je eisen en wensen zijn, en als dat idd. uitkomt op i7/32/16” dan past dat mi. niet op dat budget maar da’s nu precies waarom ik je naar de Pricewatch verwijs.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:23
Fromz schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:25:

Om een of andere reden wordt de vraag voor hulp met een zakelijke laptop niet of nauwelijks beantwoord (zie ook mijn draadje...), terwijl de hulp voor laptops voor brugklassers wel loopt. :?

Maar goed, misschien heb je iets aan mijn draadje, maar ik heb juist alle AI-meuk uitgezet en voor mij was de scherpte van het scherm belangrijk. (En wat ik gekozen heb, voldoet).
Wellicht heb je iets aan deze filtering, anders kun je die zelf nog aanpassen.
Daar staan alleen geen/weinig echte zakelijke laptops. Dell bv niet.
Ik vermoed dat je inderdaad aan 16GB voldoende hebt, maar ik heb er helaas te weinig verstand van (daarom in de filter die op 32GB gezet).

• Emjay90
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:20
Een i7/Core 7 is zoals gezegd voor kantoor werk overkill. Houd daarbij rekening mee dat zo'n processor ook meer warmte genereert en daardoor sneller de fans laat draaien. Dat kan irritant zijn als je die meeneemt naar klanten/vergaderingen.

Als jouw wensen in de post volledig zijn, zou ik eerder kiezen voor een i5/Core 5.

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:01
Dell komt niet omhoog in de pricewatch inderdaad, Dell verkoopt namelijk alleen via hun eigen kanalen en die zijn niet aangeschoten / zichtbaar binnen PriceWatch.

Betreft de eisen, wij hanteren sinds 3 jaar juist 32GB voor zakelijke devices.
De oude hadden 16GB, en bij flink Excel gebruik (inclusief een shit-load aan plugins) zat dat snel vol. Kijkende naar de laptop waar ik dit vanaf typ (48GB, 15,3GB in gebruik nu met Excel, Edge, Outlook en wat andere typische kantoor dingen open) zou ik die 32GB wel aanhouden.

Wat meer effort van jezelf zorgt er vaak ook voor dat andere meer, vaker, en inhoudelijker reageren.
Je eerste stukje voldoet aan de eisen, maar is niet uitgebreid.
Je komt met "maar" 1 laptop die je hebt gevonden, lijkt me niet echt een onderzoek dan.
Als je niet meer voorbeelden komt van wat je zelf hebt gevonden, kan men daar ook niet hun advies op los laten.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Over zakelijke laptops ga je niet veel informatie vinden omdat het via andere kanalen gaat.

De ene bedrijf/werkgever is een Dell toko, de andere is een HP toko en je hebt nog Lenovo toko's. Ze kopen bijna alles van 1 vendor: laptops, desktops, servers, monitors, docking stations,...

Ik heb vroeger in een Dell bedrijfsaccount meegekeken en daarin staan laptopconfiguraties met bevroren prijzen en 50% korting. Ik kan niet meer inkijken of je nog kan bestellen tegen de prijzen/offertes van vorig jaar.

• Boeryepes
  • Niet online
rapture schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:44:
Over zakelijke laptops ga je niet veel informatie vinden omdat het via andere kanalen gaat.

De ene bedrijf/werkgever is een Dell toko, de andere is een HP toko en je hebt nog Lenovo toko's. Ze kopen bijna alles van 1 vendor: laptops, desktops, servers, monitors, docking stations,...

Ik heb vroeger in een Dell bedrijfsaccount meegekeken en daarin staan laptopconfiguraties met bevroren prijzen en 50% korting. Ik kan niet meer inkijken of je nog kan bestellen tegen de prijzen/offertes van vorig jaar.
De Pricewatch helpt wél om een beeld te vormen of je budget aansluit bij de eisen en wensen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Boeryepes schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:55:
[...]

De Pricewatch helpt wél om een beeld te vormen of je budget aansluit bij de eisen en wensen.
Uiteindelijk ga je bij de vendors op hun website of aan hun verkoper moeten vragen wat een bepaalde configuratie met 3, 4 of 5 jaren next business day on-site herstellingen kost en dat ze jou een goede korting geven om jou te overtuigen tot het kiezen voor hun merk en niet de concurrenten.

• Boeryepes
  • Niet online
rapture schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Uiteindelijk ga je bij de vendors op hun website of aan hun verkoper moeten vragen wat een bepaalde configuratie met 3, 4 of 5 jaren next business day on-site herstellingen kost en dat ze jou een goede korting geven om jou te overtuigen tot het kiezen voor hun merk en niet de concurrenten.
Als bedrijf snap ik dat wel maar ben benieuwd wat een zelfstandige dat op kan leveren. De gevraagde config voor max 1,500euro in business uitvoering ...

• Fromz
@Truus01 uiteraard heb ik ook jouw topic gezien maar ik dacht laat ik het gewoon proberen. Bedankt voor de pricewatch, ik ben er mee aan de gang.

@Lightfeet078 wie is "wij"? ("wij hanteren sinds")
Uiteraard heb ik meer opties de revue zien passeren in het eerder bovengenoemde topic en in mijn chats met AI omtrent dit topic. Zelf heb ik in loondienst heel lang diverse Lenovo modellen gehad die eigenlijk altijd voor lange periode bevielen, vandaar mijn voorkeur voor dat merk.

Misschien moet ik de lokale AI functionaliteit inderdaad niet eens willen, 16" vind ik wel fijn.
Thinkpad staat net iets beter aangeschreven dan Thinkbook, dus vandaar die lijn.
IPS > Oled vanwege glans.

eerder overwogen:

uitvoering: Lenovo ThinkPad E16 Gen 3 (Intel) (22AY004KMH
uitvoering: Lenovo Yoga 7 2-in-1 16AKP10 (83JU0016MH)
uitvoering: Lenovo ThinkBook 16 G8 IRL (21SH008GRI)
uitvoering: HP EliteBook 8 G1a 16" (D51FMEA, Azerty toetsenbord)

op basis van de laatste feedback (i5, 32gb):
uitvoering: Lenovo ThinkPad E16 Gen 3 (Intel) (22AY004JMH)

• Boeryepes
  • Niet online
Fromz schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:21:
@Truus01 uiteraard heb ik ook jouw topic gezien maar ik dacht laat ik het gewoon proberen. Bedankt voor de pricewatch, ik ben er mee aan de gang.

Uiteraard heb ik meer opties de revue zien passeren in het eerder bovengenoemde topic en in mijn chats met AI omtrent dit topic. Zelf heb ik in loondienst heel lang diverse Lenovo modellen gehad die eigenlijk altijd voor lange periode bevielen, vandaar mijn voorkeur voor dat merk.

Misschien moet ik de lokale AI functionaliteit inderdaad niet eens willen, 16" vind ik wel fijn.
Thinkpad staat net iets beter aangeschreven dan Thinkbook, dus vandaar die lijn.
IPS > Oled vanwege glans.

eerder overwogen:

uitvoering: Lenovo ThinkPad E16 Gen 3 (Intel) (22AY004KMH
uitvoering: Lenovo Yoga 7 2-in-1 16AKP10 (83JU0016MH)
uitvoering: Lenovo ThinkBook 16 G8 IRL (21SH008GRI)
uitvoering: HP EliteBook 8 G1a 16" (D51FMEA, Azerty toetsenbord)

op basis van de laatste feedback (i5, 32gb):
uitvoering: Lenovo ThinkPad E16 Gen 3 (Intel) (22AY004JMH)
Bij Lenovo altijd even de acties checken. Hun website vind ik verwarrend maar er is vaak iets te vinden. Heb je studerende of schoolgaande kinderen dan is daar vaak ook een kortingsactie voor te vinden.

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:01
Fromz schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:21:

Wij, ik en mijn werkgever.

uitvoering: Lenovo ThinkPad E16 Gen 3 (Intel) (22AY004KMH)
- Echte TP zo te zien met bijbehorend keyboard (moet je van houden)
- Redelijk geprijst, CPU is voor kantoorwerk best prima (wij hebben 258v)
- 16GB is jammer maar 32GB is gewoon heel duur

Dit is een mooie laptop toch?

[ Voor 93% gewijzigd door Lightfeet078 op 29-07-2026 10:27 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:58
Veelal kom je uit bij de zakelijke lijn van Lenovo, HP of Dell. Wellicht nog andere.
Zou dan uiteraard kiezen voor Windows 11 Pro.
Maar net als anderen, wat wil je ermee? Gewoon office gebruik en daarin licht Excel gebruik? Of moet daar veel meer mee?

Een huidige i5 of AMD Ryzen tegenhanger is voor normaal office meer dan voldoende. 16GB is ook gewoon prima voor dat gebruik. Maar doe je veel meer, dan kan 32GB wel aan te raden zijn.

Valt of staat met je eigen eisen, maar die noem je totaal niet. Ook niet na meermaals de vragen.
Pagina: 1