Vraag

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:34
Ik heb al weer meer dan 10 jaar een Netgear R7000 router met daarop AdvancedTomato. Deze firmware wordt al jaren niet meer geupdate dus het wordt tijd om een nieuwe firmware te installeren maar voor ik dat ga doen is het de vraag of het niet beter is om meteen een nieuwe router te kopen.

Wat raden jullie aan, investeren in een nieuwe router die weer meer dan 10 jaar mee kan of kan de R7000 nog een paar jaar mee en in dat geval welke firmware raden jullie dan aan?

Ik heb een glasvezel verbinding dus er is geen kabelaar modem, de netwerk kabel gaat van het glasvezel kastje rechtstreeks de R7000 in.

Wat zijn mijn wensen:

Ik wil graag de optie hebben voor meerdere netwerken, dit om bv Home Assistant sensoren (ESPHome) of gasten hun eigen netwerk te kunnen geven zodat ze niet meteen overal bij kunnen. Het mag ook op hetzelfde netwerk zijn als ik kan stellen welk apparaat waar bij kan. Je hebt tegenwoordig zo veel op internet aangesloten apparaten in huis en ik wil niet dat die meteen overal bij kunnen. Home Assistant moet er dan weer wel bij kunnen om ze aan te kunnen sturen.

De R7000 wifi is goed genoeg voor in huis maar de verbinding achter in de tuin is slecht dus een mesh netwerk of een extra wifi punt in de tuin zou mooi zijn, ik gebruik nu een devolo wifi punt dat via de stroom gaat en dat werkt op zich prima maar die heeft niet dezelfde netwerk naam (dat zou wel moeten kunnen maar is me niet gelukt, kan aan mij liggen natuurlijk) dus dat is irritant.

Wat firmware betreft, ik ben naar AdvancedTomato gegaan omdat de stock firmware niet genoeg features had. Ik heb al rond gekeken en FreshTomato lijkt de beste firmware te zijn. DD-WRT heeft meer features maar lijkt te zwaar te zijn voor de oude hardware die er in de R7000 zit. Heeft er iemand ervaring met DD-WRT op de R7000?

Bvd voor jullie advies.

PSN ID: Svennie-NL

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:49
Als je gaat voor mesh zou ik wifi 6E pakken, zeker als je weer 10 jaar ermee wilt doen. WiFi 7 is NOG wat sneller, maar ook stuk duurder...

Maar als de enige reden van de upgrade de "ik heb nieuwe firmware update nodig" is, zou ik niet upgraden en enkel updaten. Elk jaar is er weer wat nieuws, dus je kan ook rustig op een leuke aanbieding wachten.

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk anders even op het forum. R7000 software . Daar staat ook een discussie. Hogere wifi standaarden zijn leuk, maar andere software op deze proberen wellicht ook. Een nieuwe kopen als het je apparaat vertraagt, kan je altijd nog doen.

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:34
99ruud99 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:09:
Als je gaat voor mesh zou ik wifi 6E pakken, zeker als je weer 10 jaar ermee wilt doen. WiFi 7 is NOG wat sneller, maar ook stuk duurder...

Maar als de enige reden van de upgrade de "ik heb nieuwe firmware update nodig" is, zou ik niet upgraden en enkel updaten. Elk jaar is er weer wat nieuws, dus je kan ook rustig op een leuke aanbieding wachten.
De reden is niet omdat ik nieuwe fw nodig heb maar als ik dan toch alle apparaten opnieuw in moet stellen (ga ook meteen het wachtwoord wijzigen, is ook al veel te lang niet meer gedaan en evt ook het SSID) dan is het een goed moment om de R7000 te upgraden. Ik kan natuurlijk eerst de fw upgraden en dan over een paar maanden erachter komen dat het niet werkt. Ik kan het hier ook vragen en er zijn waarschijnlijk mensen die het antwoord al weten.
tinusbalpol schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:45:
Kijk anders even op het forum. R7000 software . Daar staat ook een discussie. Hogere wifi standaarden zijn leuk, maar andere software op deze proberen wellicht ook. Een nieuwe kopen als het je apparaat vertraagt, kan je altijd nog doen.
die discussie had ik nog niet gezien, die ga ik doorlezen.

[ Voor 51% gewijzigd door Svennie op 23-07-2026 08:14 ]

PSN ID: Svennie-NL

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:32

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
99ruud99 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:09:

Edit:
Sorry niet goed gelezen.
tinusbalpol schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:45:
Leuk maar ook dit topic komt uit 2020 en de laatste post is ook bijna 3 jaar terug.

Ik kan niet in de portemonnee van TS kijken maar persoonlijk denk ik het dat een mooi moment is om eens naar een nieuwe setup te gaan kijken en dan vooral vanwege het stukje beveiliging.
Wat ik lees kwa eisen:
- Afscherming/vlans's tussen devices.
- Firewall mogelijkheden tussen netwerken/subnets/devices.

Misschien is een Ubiquiti/UniFi oplossing o.i.d. wel iets voor jou, alles in 1 ecosysteem niet "te" complex zoals bijvoorbeeld Mikrotik. Hebben routers die prima kunnen wat jij wil zover ik kan inschatten en een breed scala aan access points met eventueel mesh mogelijkheden.

[ Voor 14% gewijzigd door MasterL op 24-07-2026 08:26 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen firmware updates op een apparaat wat direct aan het internet hangt is altijd een slecht idee en zou reden nummer één moeten zijn om vervanging te overwegen. Gezien er geen actief ondersteunde en dus veilige firmwares meer zijn is het tijd voor een upgrade.

Qua Unifi ben je denk ik inderdaad al klaar met een UDR7, U7 Lite en een PoE injector. Onder het mom van, niet te moeilijk maken. De UDR7 plaats je op de plek van de R7000 en de U7 lite op een plek waar je bereik nu matig is.

Als je echt draadloos wilt meshen plaats je het AP tussen de UDR7 en de plek met slechte Wi-Fi want anders versterk je een brak signaal en dito snelheid.

Op de UDR7 stel je 3 VLAN's in
  1. Je trusted interne netwerk
  2. Je IoT netwerk voor slimme apparaten
  3. Gastennetwerk
Hier maak je dan 3 Wi-Fi netwerken voor en vervolgens stel je firewall regels in om de toegang te regelen. Weet dat Ubiquiti t.o.v. de rest van de security wereld een ass-backwards filosofie hanteert en standaard alles naar alles toestaat i.t.t. implicit deny.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:50
Svennie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:00:
De R7000 wifi is goed genoeg voor in huis maar de verbinding achter in de tuin is slecht dus een mesh netwerk of een extra wifi punt in de tuin zou mooi zijn, ik gebruik nu een devolo wifi punt dat via de stroom gaat en dat werkt op zich prima maar die heeft niet dezelfde netwerk naam (dat zou wel moeten kunnen maar is me niet gelukt, kan aan mij liggen natuurlijk) dus dat is irritant.
Je hebt dan toch wel de web interface gebruikt van de betreffende (welke?) Devolo Powerline AP?
Daar mee kan je, net zoals bij elk AP, het gewenste SSID en andere zaken instellen.
Ik heb hier ook diverse/vele Powerline AP's waaronder ook Devolo's.
Ook bij een eventuele upgrade blijft een Powerline verbinding toch vaak handig voor lastige pekken zoals tuin/schuur.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

Offtopic/topic kaap

[ Voor 96% gewijzigd door MasterL op 24-07-2026 11:24 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Offtopic/Reactie op topic kaap

[ Voor 99% gewijzigd door MasterL op 24-07-2026 11:24 ]

d:)b :henk d:)b

• de Peer

de Peer

under peer review

Offtopic/Reactie op topic kaap

[ Voor 96% gewijzigd door MasterL op 24-07-2026 11:24 ]

• MasterL

MasterL

Even wat reacties opgeschoond, dit is geen algemeen faseer je antieke (R7000 router) topic uit.

• de Peer

de Peer

under peer review

MasterL schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:28:
Even wat reacties opgeschoond, dit is geen algemeen faseer je antieke (R7000 router) topic uit.
deze reacties waren écht niet off topic (laat staan kapen) maar juist waardevolle toevoegingen voor TS. Concreet was de suggestie: je kan freshtomato nog overwegen als je nu advancedtomato hebt. Daarmee kan je nieuwe hardware kopen uitstellen.

Dit sluit volgens mij aan bij de vraag van TS: "Wat raden jullie aan, investeren in een nieuwe router die weer meer dan 10 jaar mee kan of kan de R7000 nog een paar jaar mee en in dat geval welke firmware raden jullie dan aan?"

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 24-07-2026 11:34 ]

• MasterL

MasterL

Toegegeven "topic kaap" was too much maar jouw reactie was compleet gericht op "jouw" situatie zonder enig advies te geven aan TS. De eisen zijn beschreven als jij denkt hier een oplossing voor te hebben met de huidige hardware dan kunnen wij daar uiteraard inhoudelijk op ingaan.
Pagina: 1