Vraag

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-08 15:25
Ik heb al weer meer dan 10 jaar een Netgear R7000 router met daarop AdvancedTomato. Deze firmware wordt al jaren niet meer geupdate dus het wordt tijd om een nieuwe firmware te installeren maar voor ik dat ga doen is het de vraag of het niet beter is om meteen een nieuwe router te kopen.

Wat raden jullie aan, investeren in een nieuwe router die weer meer dan 10 jaar mee kan of kan de R7000 nog een paar jaar mee en in dat geval welke firmware raden jullie dan aan?

Ik heb een glasvezel verbinding dus er is geen kabelaar modem, de netwerk kabel gaat van het glasvezel kastje rechtstreeks de R7000 in.

Wat zijn mijn wensen:

Ik wil graag de optie hebben voor meerdere netwerken, dit om bv Home Assistant sensoren (ESPHome) of gasten hun eigen netwerk te kunnen geven zodat ze niet meteen overal bij kunnen. Het mag ook op hetzelfde netwerk zijn als ik kan stellen welk apparaat waar bij kan. Je hebt tegenwoordig zo veel op internet aangesloten apparaten in huis en ik wil niet dat die meteen overal bij kunnen. Home Assistant moet er dan weer wel bij kunnen om ze aan te kunnen sturen.

De R7000 wifi is goed genoeg voor in huis maar de verbinding achter in de tuin is slecht dus een mesh netwerk of een extra wifi punt in de tuin zou mooi zijn, ik gebruik nu een devolo wifi punt dat via de stroom gaat en dat werkt op zich prima maar die heeft niet dezelfde netwerk naam (dat zou wel moeten kunnen maar is me niet gelukt, kan aan mij liggen natuurlijk) dus dat is irritant.

Wat firmware betreft, ik ben naar AdvancedTomato gegaan omdat de stock firmware niet genoeg features had. Ik heb al rond gekeken en FreshTomato lijkt de beste firmware te zijn. DD-WRT heeft meer features maar lijkt te zwaar te zijn voor de oude hardware die er in de R7000 zit. Heeft er iemand ervaring met DD-WRT op de R7000?

Bvd voor jullie advies.

PSN ID: Svennie-NL

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Als je gaat voor mesh zou ik wifi 6E pakken, zeker als je weer 10 jaar ermee wilt doen. WiFi 7 is NOG wat sneller, maar ook stuk duurder...

Maar als de enige reden van de upgrade de "ik heb nieuwe firmware update nodig" is, zou ik niet upgraden en enkel updaten. Elk jaar is er weer wat nieuws, dus je kan ook rustig op een leuke aanbieding wachten.

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk anders even op het forum. R7000 software . Daar staat ook een discussie. Hogere wifi standaarden zijn leuk, maar andere software op deze proberen wellicht ook. Een nieuwe kopen als het je apparaat vertraagt, kan je altijd nog doen.

• Svennie
99ruud99 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:09:
Als je gaat voor mesh zou ik wifi 6E pakken, zeker als je weer 10 jaar ermee wilt doen. WiFi 7 is NOG wat sneller, maar ook stuk duurder...

Maar als de enige reden van de upgrade de "ik heb nieuwe firmware update nodig" is, zou ik niet upgraden en enkel updaten. Elk jaar is er weer wat nieuws, dus je kan ook rustig op een leuke aanbieding wachten.
De reden is niet omdat ik nieuwe fw nodig heb maar als ik dan toch alle apparaten opnieuw in moet stellen (ga ook meteen het wachtwoord wijzigen, is ook al veel te lang niet meer gedaan en evt ook het SSID) dan is het een goed moment om de R7000 te upgraden. Ik kan natuurlijk eerst de fw upgraden en dan over een paar maanden erachter komen dat het niet werkt. Ik kan het hier ook vragen en er zijn waarschijnlijk mensen die het antwoord al weten.
tinusbalpol schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:45:
Kijk anders even op het forum. R7000 software . Daar staat ook een discussie. Hogere wifi standaarden zijn leuk, maar andere software op deze proberen wellicht ook. Een nieuwe kopen als het je apparaat vertraagt, kan je altijd nog doen.
die discussie had ik nog niet gezien, die ga ik doorlezen.

[ Voor 51% gewijzigd door Svennie op 23-07-2026 08:14 ]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:44

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
99ruud99 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:09:

Edit:
Sorry niet goed gelezen.
tinusbalpol schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:45:
Leuk maar ook dit topic komt uit 2020 en de laatste post is ook bijna 3 jaar terug.

Ik kan niet in de portemonnee van TS kijken maar persoonlijk denk ik het dat een mooi moment is om eens naar een nieuwe setup te gaan kijken en dan vooral vanwege het stukje beveiliging.
Wat ik lees kwa eisen:
- Afscherming/vlans's tussen devices.
- Firewall mogelijkheden tussen netwerken/subnets/devices.

Misschien is een Ubiquiti/UniFi oplossing o.i.d. wel iets voor jou, alles in 1 ecosysteem niet "te" complex zoals bijvoorbeeld Mikrotik. Hebben routers die prima kunnen wat jij wil zover ik kan inschatten en een breed scala aan access points met eventueel mesh mogelijkheden.

[ Voor 14% gewijzigd door MasterL op 24-07-2026 08:26 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen firmware updates op een apparaat wat direct aan het internet hangt is altijd een slecht idee en zou reden nummer één moeten zijn om vervanging te overwegen. Gezien er geen actief ondersteunde en dus veilige firmwares meer zijn is het tijd voor een upgrade.

Qua Unifi ben je denk ik inderdaad al klaar met een UDR7, U7 Lite en een PoE injector. Onder het mom van, niet te moeilijk maken. De UDR7 plaats je op de plek van de R7000 en de U7 lite op een plek waar je bereik nu matig is.

Als je echt draadloos wilt meshen plaats je het AP tussen de UDR7 en de plek met slechte Wi-Fi want anders versterk je een brak signaal en dito snelheid.

Op de UDR7 stel je 3 VLAN's in
  1. Je trusted interne netwerk
  2. Je IoT netwerk voor slimme apparaten
  3. Gastennetwerk
Hier maak je dan 3 Wi-Fi netwerken voor en vervolgens stel je firewall regels in om de toegang te regelen. Weet dat Ubiquiti t.o.v. de rest van de security wereld een ass-backwards filosofie hanteert en standaard alles naar alles toestaat i.t.t. implicit deny.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:17
Svennie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:00:
De R7000 wifi is goed genoeg voor in huis maar de verbinding achter in de tuin is slecht dus een mesh netwerk of een extra wifi punt in de tuin zou mooi zijn, ik gebruik nu een devolo wifi punt dat via de stroom gaat en dat werkt op zich prima maar die heeft niet dezelfde netwerk naam (dat zou wel moeten kunnen maar is me niet gelukt, kan aan mij liggen natuurlijk) dus dat is irritant.
Je hebt dan toch wel de web interface gebruikt van de betreffende (welke?) Devolo Powerline AP?
Daar mee kan je, net zoals bij elk AP, het gewenste SSID en andere zaken instellen.
Ik heb hier ook diverse/vele Powerline AP's waaronder ook Devolo's.
Ook bij een eventuele upgrade blijft een Powerline verbinding toch vaak handig voor lastige pekken zoals tuin/schuur.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Offtopic/topic kaap

[ Voor 96% gewijzigd door MasterL op 24-07-2026 11:24 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Offtopic/Reactie op topic kaap

[ Voor 99% gewijzigd door MasterL op 24-07-2026 11:24 ]

d:)b :henk d:)b

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Offtopic/Reactie op topic kaap

[ Voor 96% gewijzigd door MasterL op 24-07-2026 11:24 ]

• MasterL

MasterL

Even wat reacties opgeschoond, dit is geen algemeen faseer je antieke (R7000 router) topic uit.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MasterL schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:28:
Even wat reacties opgeschoond, dit is geen algemeen faseer je antieke (R7000 router) topic uit.
deze reacties waren écht niet off topic (laat staan kapen) maar juist waardevolle toevoegingen voor TS. Concreet was de suggestie: je kan freshtomato nog overwegen als je nu advancedtomato hebt. Daarmee kan je nieuwe hardware kopen uitstellen.

Dit sluit volgens mij aan bij de vraag van TS: "Wat raden jullie aan, investeren in een nieuwe router die weer meer dan 10 jaar mee kan of kan de R7000 nog een paar jaar mee en in dat geval welke firmware raden jullie dan aan?"

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 24-07-2026 11:34 ]

• MasterL

MasterL

Toegegeven "topic kaap" was too much maar jouw reactie was compleet gericht op "jouw" situatie zonder enig advies te geven aan TS. De eisen zijn beschreven als jij denkt hier een oplossing voor te hebben met de huidige hardware dan kunnen wij daar uiteraard inhoudelijk op ingaan.

• Svennie
Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb besloten om de R7000 met pensioen te laten gaan. Ik heb het forum dat @tinusbalpol me aanraadde gelezen maar zoals @MasterL ook al zegt die info is al weer 3 jaar oud en in die tijd kan de firmware natuurlijk ook weer zwaarder geworden zijn. Ik vind ook niet echt recente reacties (logisch ook gezien de leeftijd van de R7000). Als ik nu de R7000 een firmware upgrade gegeven had dan had ik eigenlijk meteen weer verder moeten gaan kijken naar een betere oplossing.

Ik ben gaan kijken naar nieuwe hardware. Dan word de vraag welke, er worden goede adviezen gegeven door @MasterL en @nelizmastr en daar wilde ik induiken maar toen liep ik op marktplaats tegen een Netgear X10 R9000 met een EX8000 extender aan, die kon ik niet laten liggen voor de 46E die ze mij gekost hebben.

Daar ga ik mee aan de slag en dat geeft me de opties die ik zoek. De EX8000 ga ik als AP aansluiten, er ligt een netwerk aansluiting bij een muur die aansluit op de tuin dus dat moet me afdoende bereik geven in de tuin (van die muur naar het zitje waar ik nu WiFi dekking mis is zo'n 7 meter). Ik besef me dat dit een flinke stap voorwaarts is maar ook niet meer de jongste hardware. Het is ook niet bedoeling dat dit weer 10 jaar mee gaat maar 1 tot een paar jaar en dan kan ik gaan kijken naar wat dan de beste oplossing is en kan ik ook wachten op bv Black Friday, wilde nu niet langer meer wachten want deze oplossing draait al jaren zo en dat is niet veilig genoeg zoals @nelizmastr ook aangeeft.
The_Doman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:21:
[...]

Je hebt dan toch wel de web interface gebruikt van de betreffende (welke?) Devolo Powerline AP?
Daar mee kan je, net zoals bij elk AP, het gewenste SSID en andere zaken instellen.
Ik heb hier ook diverse/vele Powerline AP's waaronder ook Devolo's.
Ook bij een eventuele upgrade blijft een Powerline verbinding toch vaak handig voor lastige pekken zoals tuin/schuur.
Ik heb het geprobeerd via de UI, via inloggen met een browser op de Devolo maar ik moest op de R7000 op een knopje drukken en die reageerde niet, wellicht ondersteund AdvancedTomato dat niet? Kan ook user error zijn. Mocht de EX8000 niet voldoende zijn dan ga ik het weer opnieuw proberen. Ik heb nooit geprobeerd om zelf een SSID/wachtwoord in te stellen en die dan hetzelfde te maken.
nelizmastr schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:54:
Op de UDR7 stel je 3 VLAN's in
  1. Je trusted interne netwerk
  2. Je IoT netwerk voor slimme apparaten
  3. Gastennetwerk
Dat is een goed begin, zorgen 3 netwerken voor minder snelle verbindingen?
Weet dat Ubiquiti t.o.v. de rest van de security wereld een ass-backwards filosofie hanteert en standaard alles naar alles toestaat i.t.t. implicit deny.
Als dat zo is dan valt Ubiquity af. Begrijp ik het goed dat als ik bv een gast toevoeg die dan standaard overal bij kan? Ik wil het precies andersom hebben, ik wil dat een nieuw apparaat nergens bij kan en ik die rechten moet geven. Je koppelt zoveel apparaten aan je netwerk tegenwoordig. Geen idee hoe goed de beveiliging van al die IoT/robotstofzuigers en zo is.
de Peer schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Concreet was de suggestie: je kan freshtomato nog overwegen als je nu advancedtomato hebt. Daarmee kan je nieuwe hardware kopen uitstellen.
Heb ik overwogen maar de R7000 is zo oud dat ik dan toch snel moet gaan uitkijken naar nieuwe hardware. De R9000 waar ik tegen aan liep geeft me 1 tot een paar jaar ademruimte.

Dan nu de volgende lastige vraag, DD-WRT of FreshTomato, ik neig naar DD-WRT omdat die de meeste mogelijkheden biedt. Dat geeft ook een grotere leercurve maar genoeg info te vinden op het internet en wat ik wil ook weer niet zo ingewikkeld.

Het is wat lastig om het beste antwoord te markeren, ik heb uit meerdere reacties wat gehaald en heb er ook meerdere opgeslagen voor als ik naar een nieuwe oplossing ga kijken in de toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door Svennie op 26-07-2026 12:53 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Svennie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:36:

Heb ik overwogen maar de R7000 is zo oud dat ik dan toch snel moet gaan uitkijken naar nieuwe hardware.
Hoe bedoel je dat? Volgens mij voldoet een R7000 prima en kan hij zo nog 5 of zelfs 10 jaar mee. Wat is het dat je dan mist?

• Svennie
de Peer schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Hoe bedoel je dat? Volgens mij voldoet een R7000 prima en kan hij zo nog 5 of zelfs 10 jaar mee. Wat is het dat je dan mist?
Het is niet zo dat ik iets mis. Mijn/de R7000 is sowieso al meer dan 10 jaar oud, dus ook de hardware die er in zit. Hoeft op zich geen probleem te zijn. Het draait op het moment allemaal nog prima, dat klopt. Wel krijgt de R7000 al jaren geen stock firmware upgrades meer van Netgear, daarom heb ik er in het verleden AdvancedTomato opgezet. Die krijgt ook geen updates meer dus is het tijd voor andere firmware.

Wat ik wel mis maar daar kan de R7000 weinig aan doen is slechte verbinding in de tuin en in de garage. Dat ligt aan de afstand en de muren waar het signaal doorheen moet. Dat los ik nu op met Devolo maar die heeft weer een andere SSID (zoals gezegd kan user error zijn).

Als ik dan ga kijken naar een andere firmware dan komt WW-DRT in beeld en FreshTomato. WW-DRT is het meest uitgebreidt maar kan zorgen voor performarnce dips, dit is wat AI aangeeft als ik Google vraag welke firmware beter is voor de R7000

For the Netgear R7000, FreshTomato is generally the superior and more stable choice compared to DD-WRT. FreshTomato offers a cleaner user interface, better hardware acceleration for faster traffic routing, and is generally more stable.

DD-WRT has more advanced features but tends to be more complex and prone to performance dips on this specific aging hardware.

Had ik op de R7000 FreshTomato gezet dan had ik nog altijd het probleem gehad dat die aparte SSID van de Devolo in de tuin en garage lastig is want de telefoon/laptop blijven regelmatig hangen op de tuin SSID binnen en vice versa. Had waarschijnlijk ook opgelost kunnen worden door de Devolo anders in te stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Svennie op 26-07-2026 13:13 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wat ik zelf zou doen is de r7000 blijven gebruiken. Ik heb zelf dus freshtomato (paar keer per jaar firmware updates) maar DD-WRT kan natuurlijk ook.

Volgens mij voldoet dat gewoon. Je andere wensen via een aanvullend access point oplossen.

Ik zie geen valide argument om de hardware te upgraden, tenzij je 'beter bereik' echt met 1 apparaat op wilt losse and maar dat is niet realistisch denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 26-07-2026 13:15 ]

• Svennie
de Peer schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:13:
Wat ik zelf zou doen is de r7000 blijven gebruiken. Ik heb zelf dus freshtomato (paar keer per jaar firmware updates) maar DD-WRT kan natuurlijk ook.

Volgens mij voldoet dat gewoon. Je andere wensen via een aanvullend access point oplossen.
Met de Devolo anders ingesteld of een niewe/2e hands AP was ik waarschijnlijk ook geholpen. Ik liep echter tegen een R9000 met AP aan op marktplaats voor 46E, die heb ik hier nu en ga ik instellen, dat gaat ook prima werken. En de vraag blijft hoe lang de R7000 de steeds hogere vraag van het altijd maar groeiende aantal verbonden apparaten en groeiend internet verkeer aan kan
de Peer schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:13:
Ik zie geen valide argument om de hardware te upgraden, tenzij je 'beter bereik' echt met 1 apparaat op wilt losse and maar dat is niet realistisch denk ik.
met 1 apparaat op 1 plek verwachten dat de WiFi in heel het huis, tuin en garage goed is is inderdaad niet realistisch, daarom heb ik ook die Devolo aangeschaft in het verleden.

[ Voor 36% gewijzigd door Svennie op 26-07-2026 13:19 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Svennie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:15:
[...]

Met de Devolo anders ingesteld of een niewe/2e hands AP was ik waarschijnlijk ook geholpen. Ik liep echter tegen een R9000 met AP aan op marktplaats voor 46E, die heb ik hier nu en ga ik instellen, dat gaat ook prima werken. En de vraag blijft hoe lang de R7000 de steeds hogere vraag van het altijd maar groeiende aantal verbonden apparaten en groeiend internet verkeer aan kan
Tsja volgens mij is dat vooral een software ding. Mijn r7000 doet het prima met 70 wifi-apparaten. Dat kon niet met de stock firmware maar wel met freshtomato.

Router hoeft niet zo gek veel te doen. Kan prima met oudere hardware.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:17
Svennie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:36:
Ik heb het geprobeerd via de UI, via inloggen met een browser op de Devolo maar ik moest op de R7000 op een knopje drukken en die reageerde niet, wellicht ondersteund AdvancedTomato dat niet? Kan ook user error zijn. Mocht de EX8000 niet voldoende zijn dan ga ik het weer opnieuw proberen. Ik heb nooit geprobeerd om zelf een SSID/wachtwoord in te stellen en die dan hetzelfde te maken.
Dat is de functie WIFi move/clone via WPS die op veel (Powerline) AP's zit.
Het is een extra optie en het is niet noodzakelijk om die functie te gebruiken.
Ik gebruik dat zelf nooit en configureer dat zelf, dan weet ik tenminste precies wat er wordt ingesteld.
Gewoon dus instellen/aanpassen net als elk ander AP met (zoveel mogelijk) dezelfde WiFi credentials als de rest van je WiFi.
Ook natuurlijk het Devolo cockpit tool gebruiken om de Powerline/AP verbinding te lokaliseren/monitoren/pairen/updaten.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 26-07-2026 14:37 ]

• Svennie
de Peer schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:20:
[...]

Tsja volgens mij is dat vooral een software ding. Mijn r7000 doet het prima met 70 wifi-apparaten. Dat kon niet met de stock firmware maar wel met freshtomato.

Router hoeft niet zo gek veel te doen. Kan prima met oudere hardware.
het is toch van de zotte dat een fabrikant slechtere firmware levert dan een groep enthousiastelingen kan maken. Maar je ziet het wel vaker, hardware is geweldig, software voldoet maar kan beter. Echt een bedrijf waar hardware door het bloed stroomt en de software erbij doet, nu doe ik de programmeurs wellicht te kort maar zo komt het wel over
The_Doman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:48:
[...]

Dat is de functie WIFi move/clone via WPS die op veel (Powerline) AP's zit.
Het is een extra optie en het is niet noodzakelijk om die functie te gebruiken.
Ik gebruik dat zelf nooit en configureer dat zelf, dan weet ik tenminste precies wat er wordt ingesteld.
Gewoon dus de instellen/aanpassen net als elk ander AP met (zoveel mogelijk) dezelfde WiFi credentials als de rest van je WiFi.
Ook natuurlijk het Devolo cockpit tool gebruiken om de Powerline/AP verbinding te lokaliseren/monitoren/pairen/updaten.
dat is mooi |:( |:( |:( al jaren stoor ik mij eraan en met een uurtje (als al) Googlen had ik dit ook geweten, eigen schuld, dikke ergernis in dit geval.

[ Voor 39% gewijzigd door Svennie op 26-07-2026 14:16 ]

• MasterL

MasterL

Dit topic is een beetje een verzameling geworden van verschillende zaken.
Er lopen heel veel dingen door elkaar:
1: Je hebt/had een router welke geen updates meer heeft/had dit is natuurlijk een security risk.
2: Er is/was een WIFI/powerline probleem.
3: Wens van scheiding van netwerken.

Als dit soort dingen door elkaar gaan lopen krijg je teveel uitlopende adviezen,
tip voor de volgende keer wees duidelijker over je problemen/wensen/eisen en budget.

@de Peer heeft denk ik in die zin gelijk, installeer nieuwe firmware op de R7000 en punt 1 is opgelost en als de throughput voldoende is waarom vervangen?
Maar nu komen we bij punt 2/3, als je echt netwerken wil scheiden in hoeverre kun je meerdere (b)ssid's aanmaken op de R7000 en vooral de Devolo?
Er is dus duidelijk ergens een wens die fluide is en niet perse omschreven is.
Je hebt nu een nieuwe bejaarde router gekocht welke eigenlijk geen enkele wens/probleem oplost.
Hier maak je dan 3 Wi-Fi netwerken voor en vervolgens stel je firewall regels in om de toegang te regelen. Weet dat Ubiquiti t.o.v. de rest van de security wereld een ass-backwards filosofie hanteert en standaard alles naar alles toestaat i.t.t. implicit deny.
Ik snap deze opmerking niet, welke serieuze apparatuur heeft "implicit deny"?
- Mikrotik "kaal" zonder config? Allow all.
- Linux/IPtables zonder config? Allow all.
- Cisco (ASR) default, Allow all.
- Juniper (MX) default, Allow all.
- OPNsense/PFsense 50/50.
- Elke (L3) switch heeft geen "block" ACL's.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:18

nelizmastr

Goed wies kapot

MasterL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:56:
Ik snap deze opmerking niet, welke serieuze apparatuur heeft "implicit deny"?
- Mikrotik "kaal" zonder config? Allow all.
- Linux/IPtables zonder config? Allow all.
- Cisco (ASR) default, Allow all.
- Juniper (MX) default, Allow all.
- OPNsense/PFsense 50/50.
- Elke (L3) switch heeft geen "block" ACL's.
Elke serieuze firewall heeft één default rule voor internettoegang ja, maar zodra je interfaces (VLAN's etc.) gaat toevoegen krijgen die niet automatisch ook een allow regel mee naar alle andere interfaces. Dat doet Ubiquiti wel. Daar doelde ik op.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Svennie
Dit topic is een beetje een verzameling geworden van verschillende zaken.
Er lopen heel veel dingen door elkaar:
1: Je hebt/had een router welke geen updates meer heeft/had dit is natuurlijk een security risk.
2: Er is/was een WIFI/powerline probleem.
3: Wens van scheiding van netwerken.

Als dit soort dingen door elkaar gaan lopen krijg je teveel uitlopende adviezen,
tip voor de volgende keer wees duidelijker over je problemen/wensen/eisen en budget.
fair point, dat zal ik een volgende keer doen.
@de Peer heeft denk ik in die zin gelijk, installeer nieuwe firmware op de R7000 en punt 1 is opgelost en als de throughput voldoende is waarom vervangen?
Maar nu komen we bij punt 2/3, als je echt netwerken wil scheiden in hoeverre kun je meerdere (b)ssid's aanmaken op de R7000 en vooral de Devolo?
Er is dus duidelijk ergens een wens die fluide is en niet perse omschreven is.
Je hebt nu een nieuwe bejaarde router gekocht welke eigenlijk geen enkele wens/probleem oplost.
Die "nieuwe" router was een beetje een impuls aankoop, daar had ik beter over na moeten denken zeker omdat het AP dat erbij zit niet ondersteund wordt door DD-WRT en ik daar dus niks mee kan. Die aankoop vervult wel, verwacht ik, mijn wensen. DD-WRT op de r9000 lost wens 1 op (had ook op de r7000 gekund inderdaad). Maar door aankoop van de r9000 kan de r7000 met DD-WRT erop als AP dienen en wens 2 vervullen (dat verwacht ik, ik ga het zien). En DD-WRT is krachtig genoeg om wens 3 te vervullen.

Wellicht had ik beter voor een geheel nieuwe hardware oplossing kunnen gaan maar nu krijgen de r7000 en r9000 een 2e leven en ben ik geholpen voor 46E. En die nieuwe hardware oplossing komt op termijn wel als ik tegen limieten/wensen aanloop die deze hardware en firmware combinatie niet aan kan. Ik ga de boel installeren deze week en dan ervaren hoe het bevalt.

Een mooie meevaller van het opnieuw opzetten van mijn netwerk is dat in mijn overzicht van MAC adressen ik er een paar niet kan plaatsen, dat gaat nu goed komen want ik voeg ze 1 voor 1 toe en dan weet ik ook meteen welk MAC adres bij welk apparaat hoort.

Pagina: 1