Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1306600

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een Netgear R7000 AC1900 router en wil deze graag voorzien van een andere Firmware, een van bovenstaande. Ik ben benieuwd naar wat jullie degelijk, stabiel, snel en veilig vinden.

Ik had interesse in de Tomato Advanced, mooie GUI en lijkt stabiel te zijn als ik forums en revieuws mag geloven echter viel het mij op dat deze voor het laatst in 2017 is bijgewerkt... Ik heb geen zin in een gevoelige kwetsbaarheid.

Nu weet ik dat Merlin wel regelmatig een update versie erop gooit. Maar wat zijn jullie ervaringen? Met bijv. (Open)/DD-WRT?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
DD-WRT update ook gewoon netjes. erg stabiel en draait goed.

https://dd-wrt.com/support/router-database/?model=R7000_v1
Hier is de laatste versie van augustus dit jaar voor de R7000

Hier worden ze alle drie benoemt met hun sterke en minder sterke kanten
https://www.maketecheasie...-openwrt-router-firmware/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 11:55
Ik gebruik al jarenlang Tomato, lees nu net dat er een advanced versie is, misschien ook een keer proberen. Maar altijd zeer tevreden geweest over Tomato, komen nog regelmatig updates voor, en superstabiel. Ik gebruik hem met name voor VPN, wat toch aardig wat resources vreet, maar nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
FreshTomato gebruiken i.p.v. AdvancedTomato, aangezien AdvancedTomato al bijna drie jaar lang geen actieve ontwikkeling meer kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het loopt niet erg storm in dit topic, maar hierbij een uitnodiging aan anderen om toch iets meer ervaringen te delen :)

Ik gebruik zelf nog mijn R7000 met de firmware van Netgear. Niet echt tevreden meer over, moet tegenwoordig veel vaker mijn router rebooten omdat de boel via wifi traag is. Ook mis ik wat instellingen zoals VLAN.

Naar DD-WRT gekeken: ziet er prima uit, maar de update-frequentie lijkt wat laag. Zo heeft Netgear zelf dit jaar een nieuwe firmware uitgebracht, terwijl je met DD-WRT (op dit moment) een firmware gebruikt van augustus vorig jaar. Het kan natuurlijk zijn dat de DD-WRT firmware veel beter in elkaar zit dan die van Netgear zelf en er daarom al bijna een jaar geen bugfixes nodig zijn. Maar het voelt ergens..raar.

FreshTomato: veel meer updates, mensen zijn er enthousiast over. Maar ik meen begrepen te hebben door o.a. reacties hier dat je na elke update alles weer vanaf 0 in moet stellen. Ik hou van up-to-date zijn, maar om nou elke twee maanden alle DCHP-reserveringen, wifi-wachtwoorden, VLANs, poorten enzovoorts opnieuw in te stellen lijkt me wat bizar en onhandig.

Wat is nou wijsheid? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb er 2..

wel in AP mode.. met XWRT-Vortex (merlin dus) er op .. werkt fijn

of die Vlans ondersteund in router mode weet ik niet.. maar goed het is niet zo dat elke keer de hele config weg is als ik hem upgrade naar een nieuwe build :)

[ Voor 41% gewijzigd door SMSfreakie op 15-05-2020 13:26 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiameseDwerg
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou wel willen weten of het VLAN ondersteund op de R7000, de originele firmware doet dit wel. Maar ik ben niet zo tevreden over mijn router de laatste tijd, dus voor ik een nieuwe router ga kopen wil ik eventueel een custom firmware proberen.

De router van mijn ISP wil ik niet gebruiken vandaar dat de VLAN ondersteuning belangrijk voor mij is :) Ik heb T-Mobile glas dus de meegeleverde router ondersteund geen bridge mode :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:58
@Gizz, laat je hier ff weten wat je doet en wat je ervaringen zijn. Heb dezelfde ervaring met Wifi de laatste tijd en overweeg ook iets dergelijks, maar hoor graag wat anderen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@SiameseDwerg in Freshtomato worden VLANs in ieder geval ondersteund.
@Nieuwsgier Ik ben voor Freshtomato gegaan. Voornamelijk omdat de ontwikkeling een stuk actiever lijkt dan bij DD-WRT. Het nadeel wat ik noemde in mijn vorige post (instellingen kwijt na een update) is niet een structureel iets, maar speelde bij de laatste update omdat daar ook een driver-update in verwerkt zat.

Tot nu toe (Freshtomato een weekje in gebruik) werkt alles prima. Alles was eenvoudig in te stellen en het werkt snel en betrouwbaar.

Ergens in mijn netwerk heb ik een TL-WR802N liggen om een bedraad apparaat draadloos te verbinden en met de stock firmware op de R7000 raakte de TL-WR802N steeds de verbinding kwijt. Hij verbond dan wel weer na een powercycle, maar de laatste tijd moest ik de TL-WR802N bijna dagelijks opnieuw starten. Sinds Freshtomato op de R7000 draait blijft de verbinding compleet stabiel, het werkt nu al bijna een week zonder dat ik de 802N opnieuw hoef te starten. Heel gek dat de firmware zoveel verschil kan maken, maar ik ben er in dit geval natuurlijk blij mee. :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DnAchtse
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-05-2024
Gizz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:03:

Naar DD-WRT gekeken: ziet er prima uit, maar de update-frequentie lijkt wat laag. Zo heeft Netgear zelf dit jaar een nieuwe firmware uitgebracht, terwijl je met DD-WRT (op dit moment) een firmware gebruikt van augustus vorig jaar. Het kan natuurlijk zijn dat de DD-WRT firmware veel beter in elkaar zit dan die van Netgear zelf en er daarom al bijna een jaar geen bugfixes nodig zijn. Maar het voelt ergens..raar.
Je hebt waarschijnlijk naar de Kong-builds voor Netgear gekeken. Deze ontwikkelaar (Kong) had jarenlang de betere versies van dd-wrt voor Netgear, maar heeft vorig jaar zijn krachten gebundeld met het Open-wrt team.
Maar de dd-wrt builds van BrainSlayer zijn ook prima en blijken zeer stabiele firmwares.
Op mijn R7000 had ik ook jarenlang Kong draaien (met enkele nieuwe firmwares per jaar).
Nu dus de BrainSlayer builds, met soms zelfs wekelijke updates. Snelle updates is prettig in geval van geconstateerde vulnerabilities; wel is het daardoor eerder als beta-versie te beschouwen, maar tot op heden ervaar ik het als erg prettig.
De ervaring van andere users lees ik voor upgrade op het forum even door, om verrassingen te voorkomen :P.
Forum: https://forum.dd-wrt.com/phpBB2/viewforum.php?f=1 .

Ook is in combinatie met dd-wrt de android-app "dd-wrt companion" te gebruiken; erg prettig om bijv. een enkele connectie op je router te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Deze topic weer even actualiseren.

Ik wil mijn r7000 voorzien van een andere firmware.
Minstens 1x loopt de wifi vast. Wellicht met er andere firmware niet.

Welke wordt regelmatig geupdated en is simpel in gebruik. Fresh tomato of Dd-wrt.
Is er ergens een goed stappenplan te vinden voor deze flash actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Stitchie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 00:20:
Deze topic weer even actualiseren.

Ik wil mijn r7000 voorzien van een andere firmware.
Minstens 1x loopt de wifi vast. Wellicht met er andere firmware niet.

Welke wordt regelmatig geupdated en is simpel in gebruik. Fresh tomato of Dd-wrt.
Is er ergens een goed stappenplan te vinden voor deze flash actie?
Als je probleem nog steeds speelt, DD WRT wordt vaak bijgewerkt en het installeren stelt echt niets voor.
Je download een CHK file van de website, laad die in je router in bij firmware upgrade en hij gaat zijn ding doen. Hij zal een standaard username en password krijgen waarmee je hem kan instellen.

Nieuwe versies kan je inladen vanuit DD WRT door de Bin file van dezelfde locatie te downloaden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Wil deze topic even wat nieuw leven inblazen, ik overweeg om mij R7000 te voorzien van een custom firmware en kijken of deze mij kan helpen met de dingen die ik nodig heb.

Wat zijn jullie ervaringen nu 4 jaar later sinds TS? Is het nog steeds de moeite waard om de R7000 te voorzien van een custom firmware? Zoja welke raden jullie aan?

Wat heb ik eigenlijk nodig:
- VLANS om netwerk te scheiden tussen main netwerk, IoT, en eentje voor thuiswerken
- goede stabiele wifi verbinding en ook een aparte wifi verbinding voor de IoT
- eventueel VPN (geen must deze kan ik regelen via Synology NAS)
- Configureerbaar firewall (het liefst via een GUI, dit is mogelijk bij de Synology Routers)

Alvorens ik over ga tot het aanschaffen van een nieuwe Router (voorkeur de Synology RT6600AX) wil ik dit eerst proberen.

Graag zou ik ook tips willen ontvangen over de beste en meest stabiele builds van dit moment.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn R7000s zijn inmiddels met pensioen... 1tje heeft denk ik een rotte flashchip... en de andere zit vast in een loop en accepteert geen nieuwe firmware meer...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@McGarrett ik kan je alleen vertellen dat ik al ruim 3 jaar erg tevreden ben met Freshtomato en dat die alle functionaliteit heeft (en nog veel meer..) die jij zoekt. Andere custom firmwares heb ik niet getest.
Is het nog steeds de moeite waard om de R7000 te voorzien van een custom firmware?
Dat sowieso denk ik, als de firmware van Netgear niet significant beter is geworden. Zonder custom firmware had ik mijn R7000 drie jaar geleden al vervangen door een andere router. Hij was echt instabiel, had dagelijks een reboot nodig, wifi die traag was. Geen idee of de nieuwere originele firmware wel goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 18-11-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Dat sowieso denk ik, als de firmware van Netgear niet significant beter is geworden. Zonder custom firmware had ik mijn R7000 drie jaar geleden al vervangen door een andere router. Hij was echt instabiel, had dagelijks een reboot nodig, wifi die traag was. Geen idee of de nieuwere originele firmware wel goed is.
Thanks voor de info! Ik zal me even verder verdiepen in FreshTomato, daar had ik nog niet naar gekeken alleen maar naar DD-WRT.
En nee de nieuwere “originele” firmware van Netgear is er niet beter op geworden ik zou zeggen eerder slechter.

Nog even een vraagje, moet je bij het flashen van FreshTomato ook eerst de R7000 terugbrengen naar de fabrieksinstellingen?
Pagina: 1