Schuur van sandwichpanelen

Pagina: 1
Acties:

• aniekskie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:24
Hallo, heeft er iemand ervaring met een tuinschuur van sandwichpanelen? De gevel en het dak?

Is het robuust, gaat het lang mee en blijft het mooi?

Pluspunten voor mij:

- onderhoudsvrijer dan hout

- meteen geïsoleerd

- ruime keuze in designs

Wat zijn de minpunten?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@aniekskie

ikke :)

Wij hebben een schuur laten bouwen van sandwichpanelen. d:)b

De schuur is pas een paar maanden oud maar voorlopig zijn wij absoluut blij met onze keuze.

We stonden voor de keuze een schuur in douglas (denk aan een kapschuurtje) te laten plaatsen omdat wij wat "landelijk" zitten maar uiteindelijk gekozen voor deze onderhoudsvrije tuinschuur.

Ik ben aardig handig met douglas en een kapschuur bouwen zou mij prima lukken maar we zijn net verhuisd en hebben een zwik andere klussen te doen.

Na een aantal opties te hebben overwogen viel houtbouw eigenlijk al snel af door de absurde prijzen die men vraagt als je zoiets laat plaatsen. En dan heb ik het nog niet over de beroerde mate van afwerking die men soms in de showroom al mee weg durft te komen.

In onze zoektocht ineens op een bedrijf in Ede gestuit https://www.jadierenverblijven.nl/

We mochten langskomen om een schuur van hun in de werkplaats te komen bekijken en vragen te stellen.
Ze zijn begonnen met dierenverblijven maar maken heel veel schuren inmiddels. Ze plaatsen door heel Nederland maar transporten zelfs nu in Europa.
Vriendelijke gasten en uiteindelijk met hun in zee gegaan.

Op een vrijdag kwamen ze rond 08:00 met de onderdelen aanrijden en rond 14:00 zat de schuur helemaal in elkaar. UUrtje afwerken, deuren stellen en afkitten en opruimen.
De meeste schuren maken ze helemaal pre-fab in hijsen ze daarna op de plaats. Bij ons kan echter geen kraan komen.

Onderstaande schuur is bijna 6 meter bij 2,5 meter en voorzien van 80x80 ramen, dubbele openslaande deuren en een zijdeur. Totale kosten kwamen op 9000 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNEICaI8KSHteqySQfuAV4cCYbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyE83EsZwKAKk407aH2jcGDN.jpg?f=fotoalbum_large

Sidenote; wij hebben weken daarvoor een betonvloer laten storten voor onder de schuur maar ze plaatsen deze schuren ook op vlakke bestrating of zelfs stelcon-platen. WIj kozen voor de solide en toekomstbestendige (wij gaan er van uit dat wij hier gestrekt weggaan ;)) optie maar dat maakt het wel wat duurder.

Voordelen:
*Levensduur
*Makkelijk schoonmaken
*Prijsgunstig
*Geïsoleerd*
Let wel...in 25+ graad word ook zo'n schuur gewoon warm, de panelen zijn 40mm dik de vloer is 80mm.
De ramen/deuren hebben dubbel glas maar heen HR++.
Maar ik ben vooral benieuwd hoe warm die in de winter blijft. In het rechtergedeelte komt een klein binnenhok voor onze kwartels, die hebben een warmtelamp voor echte vrieskou.

*Veel kleuren te kiezen, alles kan een andere RAL-kleur hebben, dus je kunt haast eindeloos combineren.
*Met hevige stortbuien compleet waterdicht gebleken.
*enigzins industrieel maar strak uiterlijk.

Nadelen:
De naaste buren vinden het een zeecontainer. Maar wij gaan van eikenhout aan de voorzijde nog een soort prieel maken waarover wij een mooie klimmer wilen laten groeien om het beeld wat te verzachten.

Onderaan de streep zijn wij heel blij met deze keuze *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• aniekskie
Wauw super blij met je uitgebreide reactie! Wat fijn om een eerste positieve reactie te horen. De houten tuinhuizen zijn inderdaad erg prijzig! En als ik hier in de buurt naar wat tuinhuizen kijk die 2-3 jaar staan, ziet het er toch snel uit als vergane glorie. Plus om de zoveel jaar alles opnieuw schuren en beitsen kost ook best veel geld en moeite. Maar... het is vaak wel mooier (als je het bijhoudt dus haha)

Ik had gehoord dat je de panelen ook af kan weken met bijv. stalen rabatdelen, maar ik kwam ook panelen tegen met een houtlook. Ga me daar eens in verdiepen!

Bedankt en veel plezier met jullie schuur!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@aniekskie

Graag gedaan :) We zijn hier om elkaar te helpen.

Deze sandwichpanelen zijn in principe al afgewerkt, zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde zit een metalen huid van zo'n 1,5mm (IIRC) dik staal met daartussen dus de PIR-laag. Je hoeft dit dus niet verder af te werken.

Wat betreft onderhoud heb je zeker gelijk, dit werkt niet meer en hoef je dus ook niet meer bij te werken en/of te schilderen. Dat scheelt een hele dag schuren en kwasten en ook materiaal.

Ik kan niet zien waar je woont maar als je de schuur even wilt komen bekijken ben je welkom, stuur gerust een DM, maar ook bij dat bedrijf in Ede kun je laagdrempelig even op gesprek gaan.

Succes met de zoektocht d:)b

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nog even een paar indrukken:

ze beginnen met de vloerpanelen, deze liggen op gegalvaniseerde balken op onze betonvloer. Daarna zetten ze met hoekprofielen de wanden omhoog. Als laatste plaatsen ze de dakpanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTpRg_Qp9SmTAq85NvtORzlQKWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PE9yswzFvvXbFoPAXhg3OVN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaR5QCCkdP5o2zyj6QlMt0VQCfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzdhQ0ba2Dl4tgW9QIAmZG2I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USF8t-7Fnm-twGEy2o8gpCSdCaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKo9jjFzsiKtKsYP23PCkeh9.jpg?f=fotoalbum_large

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 15:42
Ik heb een zelfde soort schuur. Maar dan via isoblox.nl Ik ben super tevreden over de schuur. Hij staat nu anderhalf jaar. Ik heb er destijds voor gekozen om de betonvloer door het bedrijf te laten storten. Ik heb aan de zijkanten rabatsierdelen laten aanbrengen zodat de zeecontainer look een stuk minder wordt. De mijne lijkt heel erg op https://www.isoblox.nl/projecten/oosterhout/

Ik heb er ongeveer €12.000 voor betaald inclusief betonvloer en plaatsen. Ze hebben er ongeveer 4 dagen over gedaan. 2 dagen om de betonvloer te storten en 3 weken later 2 dagen om de schuur te plaatsen. De schuur is ongeveer 3x4 meter en de aanliggende veranda is 3x3.

Het enige nadeel wat ik heb kunnen vinden is dat de muur niet heel stevig is. Mocht je zware dingen aan de muur willen gaan ophangen dan is het verstandig om bijvoorbeeld een houten voorzet wand tegen de wand te plaatsen. Maar een ophangsysteempje voor tuingereedschap blijft gewoon netjes hangen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Seriph is jouw schuur afgewerkt met de stalen houtlook rabatdelen waar @aniekskie het over had?

• Seriph
Yup. Het is metaal. Ik weet niet of het staal is. Ze worden met bouten aan de wand vastgemaakt. Ik heb even een paar foto's gemaakt. Let niet op het onkruid. Mijn vrouw is nog bezig met haar visie. Vandaar dat de aankleding ook wat spartaans is. In de onderste foto zie je het verschil. Het witte is de originele wand. Het antraciet zijn de houtlook rabatdelen. De delen zijn metalen panelen van drie "planken" hoog die tegen de wand worden geschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u0yVi0JUDPa5NTH-AcbOVpeJ0c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eestsAm12p7gIBelYnmZvSIt.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw6LDQPF5ppQ5f0Vo0x55NoIlCw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FlIqeAQfaFGY6F6Y8j3viTh.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21e7SZcf8i0O87GQ1NMWa-KF5aM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVailnaQo14L0UeIbt57QOe6.jpg?f=fotoalbum_medium

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Top, bedankt voor de aanvulling en de foto's @Seriph _/-\o_ d:)b

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39
@Fraggert @Seriph hoe ervaren jullie het geluid bij regen, zowel binnen als buiten? Hoor je dat binnen/buiten tikken? Weet je of het meer/minder is dan (geisoleerde) houten opbouw?

[ Voor 8% gewijzigd door SalexSun op 21-07-2026 12:55 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn ouders hebben er een staan volledig uit sandwich panelen (vuren frame erin, op een betonvloer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJk8C_93VPmcGu2j0dxxcYLfLiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86JWUxCLNZu9XymwEFDDOkZN.jpg?f=fotoalbum_large

Let op dat de vloer dus geen vocht doorlaat, en het liefst een paar centimeter piepschuim ofzo eronder, dan heb je een perfect geïsoleerde schuur.

Ik heb zelf vanwege looks een douglas houten schuur gebouwd, maar wel met sandwich panelen dak (en rand-tot-rand met zonnepanelen vol, dus dak zie je toch niet). Er tevreden over het dak :) Het kan mega veel dragen.

[ Voor 28% gewijzigd door _eLMo_ op 21-07-2026 13:04 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SalexSun schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:54:
@Fraggert @Seriph hoe ervaren jullie het geluid bij regen, zowel binnen als buiten? Hoor je dat binnen/buiten tikken? Weet je of het meer/minder is dan (geisoleerde) houten opbouw?
pwoh......daar moet ik bij de volgende bui voor je op gaan letten. :)

• aniekskie
Mooie voorbeelden! Interessant om het verder uit te gaan zoeken. Bedankt, ook voor de bouw fotos @Fraggert

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:51
Wil je die nep zweeds rabat afwerking dan moet je zoeken naar een sandwich carrierpaneel met bijvoorbeeld een Falk rabat 500 profielplaat. Deze combi gebruiken wij veel. Op grote vlakken ziet het er prima uit maar bij interne / externe hoeken en kaders rondom kozijnen zit je wel vaak met zetwerk die de afwerking maakt of breekt.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Seriph
Daar kan ik niks over zeggen. Regen hoor je maar ik ben nooit lang gebleven bij regen. Hiervoor stond er een vurenhouten schuurtje met dakshingles als dakbedekking. Dat was luider. Maar die was niet geïsoleerd en kleiner.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
Die panelen zijn geïsoleerd met PIR en dat doet niks voor geluid.
Voor een schuur prima, maar voor verblijfruimtes zou ik wel iets toevoegen als geluidsisolatie.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:18
Denk aan stortbui/sneeuw voor je vloer/deur/terras en afschot. Op de foto met de overkapping krijg je mogelijk natte voeten. Als je er een tuinhuis van wilt maken, hou rekening met de regenzijde, het rabat kan daar ook een gemak voor zijn. En zorg voor ruim voldoende waterafvoer/opvang, het is geen hout dat nog iets absorbeert. Mijn tuinhuis staat op betonnen bielsen op fundering met openingen voor ventilatie en grind rondom. Bij afbraak zal ik wel zien wat daar ooit geleefd heeft, maar de hond snuffelt niet. 1 goot op "riool" berghok en 1 goot op 300l ton, is 8 mnd per jaar overvol.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja, zie hier Project schuur bouwen

Met ook de Rabat profiel plaat erop. Soit, het is geen hout maar valt qua nepheid alles mee. Ik heb laten bouwen en dat komt het zetwerk in de hoeken wel ten goede, daar handig in zijn is volgens mij wel een vak.

[ Voor 28% gewijzigd door deWit op 21-07-2026 22:07 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:34
Ik heb het frame van palletstellingen gemaakt. Je kan er gemakkelijk hout op schroeven. Vind wel dat het materiaal snel krast maar voor mij is het echt een schuur. De vloer is zwevend en ook van 10cm sandwichpanelen.
Pagina: 1