Check! Ja er zitten best wat foutjes in de info/site.. De meest bijzondere: je kon in de eerste twee weken vanaf bestellen (24 juni) niet Convenience - en het Relax pakket combineren met Ventilated seats. Dat is pas net na de start van de Peaq on Tour aangepast (7 juli).Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:28:
[...]
Dat lijkt ook logisch, maar volgens de officiële prijslijst dus niet en zou het enkel op de Sportline zitten.
Hmm dat is wel wat apart mbt Travel Assist. Op de Peaq Sportline zou dit standaard moeten zijn en je kan het ook niet als een optie kiezen op de andere uitvoeringen. Tevens is Travel Assist ook niet vermeld op de uitvoeringen lijst bij de Sportline. Op de Enyaq is Travel Assist ook geen standaard opties op de Selection uitvoering. Maar daar zit het wel standaard vanaf de Business Line en is ook vermeld ol de uitvoeringen lijst
Toch nog een twijfel vraag over de warmtepomp
Zouden jullie de warmtepomp optie nemen?
Zal waarschijnlijk zelden op wintersport gaan.
Auto word gekocht op mijn eigen zaak, en heb ook de 3de zitrij. Ik zag in de config dat als je de WP selecteer je niet meer WLTP bij krijg (juist minder, paar km maar)
Auto zal waarschijnlijk 5+ in bezit blijven, dus vraag me af of het een meerwaarde zal zijn.
Benieuwd naar jullie reactie
Auto word gekocht op mijn eigen zaak, en heb ook de 3de zitrij. Ik zag in de config dat als je de WP selecteer je niet meer WLTP bij krijg (juist minder, paar km maar)
Auto zal waarschijnlijk 5+ in bezit blijven, dus vraag me af of het een meerwaarde zal zijn.
Ik kan alleen voor mezelf praten. Ik ben er nog niet genoeg in thuis, maar als die warmtepomp mij in de winter meer kilometers of gemak oplevert, dan ben ik er blij mee. Ook in de kou maak ik veel kilometers.karlkani1985 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:31:
Toch nog een twijfel vraag over de warmtepomp
Als de auto in de showroom staat ga ik ook een kijkje nemen. Ben alleen aan het denken indien de auto bevalt gaan voor de 90 of wachten op de 90x (ik neem aan dat die er wel gaat komen op termijn)
Thanks vanuit jou rol snap ik dieDannyKastelijn schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:51:
[...]
Ik kan alleen voor mezelf praten. Ik ben er nog niet genoeg in thuis, maar als die warmtepomp mij in de winter meer kilometers of gemak oplevert, dan ben ik er blij mee. Ook in de kou maak ik veel kilometers.
Ik heb na twee keer een Skoda Kodiaq te hebben gereden nu een Peaq (lease) besteld. Het gaat om een Business Edition, 20 inch Mustela velgen en het Relax pakket in Black Magic.
Voorkeur was eigenlijk een hybride maar gezien de nieuwe pseudo eindheffing en dat onze leasecontracten 5 jaar lopen was dit geen optie meer.
Verder hoop ik dat de auto nog dit jaar kan worden geleverd, scheelt weer 2% bijtelling. Dealer gaf aan dat ze pas de eerste leveringen in januari 2027 verwachten maar ik zie dat in het buitenland al veel eerder leveringen plaatsvinden.
De reden dat ik voor het Relax-pakket heb ik gekozen is voor de elektrische stoelen met geheugen aangezien meerdere gezinsleden in de auto rijden. Ik vond dit pakket erg goedkoop (EUR 689,70). De dealer verbaasde dit ook en gaf aan dat dit een tijdelijk actiepakket is en waarschijnlijk maar tijdelijk voor deze prijs wordt aangeboden
Voorkeur was eigenlijk een hybride maar gezien de nieuwe pseudo eindheffing en dat onze leasecontracten 5 jaar lopen was dit geen optie meer.
Verder hoop ik dat de auto nog dit jaar kan worden geleverd, scheelt weer 2% bijtelling. Dealer gaf aan dat ze pas de eerste leveringen in januari 2027 verwachten maar ik zie dat in het buitenland al veel eerder leveringen plaatsvinden.
De reden dat ik voor het Relax-pakket heb ik gekozen is voor de elektrische stoelen met geheugen aangezien meerdere gezinsleden in de auto rijden. Ik vond dit pakket erg goedkoop (EUR 689,70). De dealer verbaasde dit ook en gaf aan dat dit een tijdelijk actiepakket is en waarschijnlijk maar tijdelijk voor deze prijs wordt aangeboden
Klopt, in mijn Nederlandse configuratie had ik die warmtepomp wel en DCC niet.karlkani1985 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:15:
[...]
Thanks vanuit jou rol snap ik dieEn hij zit ook in jou config "standaard" erbij. In mijn config moet je er extra voor betalen..
Klopt, voor de business heb je of alleen Relax pakket voor 700 euro, of gratis bij convenience pakket en bij de Sportline. Dit is voor de eerste zoveel orders.Marang73 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:07:
Ik heb na twee keer een Skoda Kodiaq te hebben gereden nu een Peaq (lease) besteld. Het gaat om een Business Edition, 20 inch Mustela velgen en het Relax pakket in Black Magic.
Ik overweeg om de PEAQ Business Edition als volgende wagen te nemen. Momenteel ligt hij bij mij in de weegschaal met de Peugeot e-5008.
Wat me bij de e-5008 vooral opviel, is dat de tweede zitrij behoorlijk breed is. Daardoor lijkt het perfect mogelijk om drie kinderen naast elkaar te zetten, terwijl je nog steeds een zee van bagageruimte overhoudt voor vakanties.
Heeft iemand hier de PEAQ al van dichtbij kunnen vergelijken? Geeft die op de tweede rij hetzelfde ruime gevoel, of is hij merkbaar smaller dan de e-5008?
Wat me bij de e-5008 vooral opviel, is dat de tweede zitrij behoorlijk breed is. Daardoor lijkt het perfect mogelijk om drie kinderen naast elkaar te zetten, terwijl je nog steeds een zee van bagageruimte overhoudt voor vakanties.
Heeft iemand hier de PEAQ al van dichtbij kunnen vergelijken? Geeft die op de tweede rij hetzelfde ruime gevoel, of is hij merkbaar smaller dan de e-5008?
@bert.godon das voor mij idd een beetje een irritatiepunt na m'n overstap van de 5008 naar de Kodiaq... Veel minder ruimte op de middelste stoel.
Ik ga deze auto bestellen (lease). Mijn vriendin wil erg graag de Olibo Green (dak Black Magic). Ik twijfel aan de kleur. Iemand die deze kleur fantastisch vind en mij overtuigd?
De auto vandaag in het echt bekeken. Ik vind het een geweldige auto om te zien, ik heb nu een Kodiaq 2021 Sportline (Grijs dus die kleur kan niet nog eens
) en ik herken veel uit de Kodiaq
De auto vandaag in het echt bekeken. Ik vind het een geweldige auto om te zien, ik heb nu een Kodiaq 2021 Sportline (Grijs dus die kleur kan niet nog eens
[ Voor 35% gewijzigd door TF op 23-07-2026 17:32 ]
Waar bekijken jullie deze wagen? In Kontich (België) verwachten ze hem pas ten vroegste in september in de showroom.
Persoonlijk zou ik de e-5008 skippen. Software + de app is een kleine ramp. Jaarlijks 100 EUR BETALEN voor iets dat niet werkt (bekijk de reviews in de app stores maar eens).bert.godon schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:21:
Ik overweeg om de PEAQ Business Edition als volgende wagen te nemen. Momenteel ligt hij bij mij in de weegschaal met de Peugeot e-5008.
Woensdag 22 juli mijn Peaq besteld bij de leasemaatschappij. Vandaag (23 juli) bericht ontvangen dat verwachte leverdatum in de week van 15 maart 2027 is.
Dat is logisch, want de huichelachtige lobbyisten van de autoindustrie hebben voor elkaar gekregen dat het WLTP-verbruik bij +23°C wordt bepaald.... Alsof dat ook maar enigszins in de buurt komt van de gemiddelde etmaaltemperatuur in Europa....karlkani1985 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:31:
Ik zag in de config dat als je de WP selecteer je niet meer WLTP bij krijg (juist minder, paar km maar)
En bij die temperatuur doet een WP uiteraard niks, behalve gewicht toevoegen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In juli en augustus is de Peaq te zien bij de Nederlandse dealers. Volgens mij wordt er eentje twee dagen bij een dealer neergezet en daarna gaat de karavaan weer verder. https://preview-skoda-peaq.pon.events/IceQbe75 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:48:
Waar bekijken jullie deze wagen? In Kontich (België) verwachten ze hem pas ten vroegste in september in de showroom.
Jeetje .. maart 2027. @Tijmen1972 wat heb je precies besteld?Tijmen1972 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:49:
Woensdag 22 juli mijn Peaq besteld bij de leasemaatschappij. Vandaag (23 juli) bericht ontvangen dat verwachte leverdatum in de week van 15 maart 2027 is.
[ Voor 3% gewijzigd door Marang73 op 23-07-2026 20:16 ]
Deze kleur is ook leverbaar op de Enyaq, kun je vast wel bij een dealer ergens vinden. Ik vind het een mooie diepgroene kleur! Dak contrast vind ik bij zo'n donkere kleur minder meerwaarde.TF schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:31:
Ik ga deze auto bestellen (lease). Mijn vriendin wil erg graag de Olibo Green (dak Black Magic). Ik twijfel aan de kleur. Iemand die deze kleur fantastisch vind en mij overtuigd?
De auto vandaag in het echt bekeken. Ik vind het een geweldige auto om te zien, ik heb nu een Kodiaq 2021 Sportline (Grijs dus die kleur kan niet nog eens) en ik herken veel uit de Kodiaq
Die kun je toch gewoon in Duitsland of België kopen?aanhetwerk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:10:
Ben alleen aan het denken indien de auto bevalt gaan voor de 90 of wachten op de 90x (ik neem aan dat die er wel gaat komen op termijn)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Marang73 Peaq Business Edtion 90 5d, Steel Grey. Ja, het mag even duren…Marang73 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:15:
[...]
Jeetje .. maart 2027. @Tijmen1972 wat heb je precies besteld?
Zojuist gevonden. Hier een Duits energielabel van een full options Peak 90 Selection op 19" (zonder derde zitrij):Andrehj schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:50:
En ik mis bij Skoda een specificatie van de WLTP-cijfers. Zo staan bij Audi en VW de vier delen van WLTP netjes uitgesplitst in de prijslijst:
[Afbeelding]
maar kan ik dergelijke data bij de modellen van Skoda nergens vinden. Of heeft iemand die wel gevonden?
/f/image/UakJEpPyzK6wMUcegChBbnQT.png?f=fotoalbum_large)
De grote vraag is alleen waarom het NL model met dezelfde motor, accu en wielen een WLTP-verbruik van 14.9 kWh/100 km en een range van 646 km heeft...
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 24-07-2026 17:46 ]
Had dezelfde ‘?!’ toen ik een hele basic 90 business line tegen een ‘volle’ optie wise variant ontving kwa quote en dus wltp. Toevallig derde zitrij besteld? Kreeg van andere fora terug dat mogelijk extra airco dat weg eet van de range. Alles kwa gewicht en consumptie trekt die 646 km naar beneden. Overigens heel benieuwd of iemand hier wel die range ziet in zijn offerte?Andrehj schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:13:
[...]
Zojuist gevonden. Hier een Duits energielabel van een full options Peak 90 Selection op 19"
[Afbeelding]
De grote vraag is alleen waarom het NL model met dezelfde motor, accu en wielen een WLTP-verbruik van 14.9 kWh/100 km en een range van 646 km heeft...
Heb ook de olibo besteld, donkergroen dus weinig contrast effect van een zwart dak voor best een stevige meerprijs.TF schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:31:
De auto vandaag in het echt bekeken. Ik vind het een geweldige auto om te zien, ik heb nu een Kodiaq 2021 Sportline (Grijs dus die kleur kan niet nog eens) en ik herken veel uit de Kodiaq
Welke leasemaatschappij als ik vragen mag?Tijmen1972 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:49:
@JustTrying, Arval, zakelijke leaseJustTrying schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 00:05:
[...]
Welke leasemaatschappij als ik vragen mag?
[ Voor 10% gewijzigd door Tijmen1972 op 24-07-2026 07:33 ]
@Andrehj
Ik koop de auto particulier, kopen in België of Duitsland zal wellicht duurder worden en “meer gedoe” zijn dan wachten tot de 90x variant hier bestelbaar is?
Ik koop de auto particulier, kopen in België of Duitsland zal wellicht duurder worden en “meer gedoe” zijn dan wachten tot de 90x variant hier bestelbaar is?
Ik had ook naar deze optie gekeken maar inderdaad dan word hij redelijk duur en de dealer zei dat als hij hier komt je sowieso 5K+ moest rekenen.aanhetwerk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 05:10:
@Andrehj
Voordelen zijn iets meer trekkracht maar je wltp ging weer iets naar beneden en het gewicht weer iets omhoog.
Waarom zou jij voor de 90x willen gaan?
Mijn huidige auto heb ik 15 jaar geleden ook al in Duitsland gekocht. Toen moest ik nog zelf het BPM-bedrag a.d.h.v. de wel/niet aanwezige accessoires bepalen... En niet eens digitaal, maar op een papieren formulier, ter plaatse bij de RDW. Dat was best gedoe. Tegenwoordig is het een stuk eenvoudiger. Ik zou het zo weer doen.aanhetwerk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 05:10:
Hoe komt de dealer bij die 5K+? Ik denk dat ie je liever zelf die auto verkoopt en je probeert bang te maken. Ik heb een paar dagen geleden hierboven de kosten nog op een rijtje gezet. Lang geen 5K dus....karlkani1985 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:58:
Ik had ook naar deze optie gekeken maar inderdaad dan word hij redelijk duur en de dealer zei dat als hij hier komt je sowieso 5K+ moest rekenen.
Vorige week de Peaq besteld bij Athlon (zakelijke lease). Leverdatum is ook 27 maart.
@karlkani1985
Het een idee van 4x4 in de sneeuw (hoewel de wintersport niet meer aan de orde is gezien de wensen van de vrouw en kinderen) en de iets snellere acceleratie (ik ben geen Max Verstappen en rijd nergens te hard maar nu ook op vakantie in Frankrijk en een tractor inhalen op een lege weg waar je 90 mag gaat met onze model y AWD fijn)
Het een idee van 4x4 in de sneeuw (hoewel de wintersport niet meer aan de orde is gezien de wensen van de vrouw en kinderen) en de iets snellere acceleratie (ik ben geen Max Verstappen en rijd nergens te hard maar nu ook op vakantie in Frankrijk en een tractor inhalen op een lege weg waar je 90 mag gaat met onze model y AWD fijn)
Verschil in vermogen en acceleratie is maar zeer beperkt. Het is inderdaad met name in de sneeuw en daar lever je dagelijks range op in. Ik ben met de Enyaq 85 in de winter door de Alpen gegaan en geen centje pijn.aanhetwerk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:24:
@karlkani1985
Over de warmtepomp
Hebben jullie eigenlijk enig idee wat je krijg als je een warmtepomp bestelt?Ik heb het eens uit zitten zoeken, en als je de optie warmtepomp aankruist, dan wordt de standaard airco (met R1234yf koelmiddel) vervangen door een systeem wat ook kan verwarmen en werkt op basis van R744 (wat gewoon CO2 is).
Vanwege de veel hogere drukken bij R744 (~130 bar, vs ~30 bar bij R1234yf) betekent dat een compleet ander systeem met andere leidingen (dunner, maar met grotere wanddiktes) etc.
In tegenstelling tot warmtepompen die huizen verwarmen kan de warmtepomp van een auto niet ontdooien, ik weet nog niet waarom (misschien omdat je tijdens het rijden de luchtstroom niet stil kunt zetten?). Dat staat nog als een toekomstige wens op de agenda (laatste twee slides van 2e pdf hieronder).
Hierdoor werkt de warmtepomp alleen maar langdurig tot ca 2 °C, daaronder wordt de PTC heater weer ingeschakeld.
Veel info kun je vinden in de SSP van de ID.7: https://vwts.ru/pps/pps_747-the-id-7-eng.pdf en een presentatie van iemand bij VW over de warmtepomp: Insight into the Volkswagen heatpump with the refrigerant R744
Waar ik nog mee zit: Welke garage kan een CO2-warmtepomp servicen? De garages die ik ken hebben enkel apparatuur voor R134 en R1234yf...
Toch denk ik dat de warmtepomp een groot deel van de verwarmingsbehoefte wel kan dekken. We hebben in de winter immers maar een paar vorstdagen. Verreweg het grootste deel van de tijd is het (overdag, als je de auto gebruikt) tussen een graad of 2 en een graad of 15, dus binnen het werkingsgebied van de warmtepomp.
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 25-07-2026 17:21 ]
Als ik het goed heb verwarmt de auto zonder warmtepomp als een föhn of waterkoker, afhankelijk van systeem. Dan heb je een rendement van max 100%. Een warmtepomp kan een cop van 3/4 hebben denk ik. 5 jaar geleden had ik een e-golf met warmtepomp, omdat met 37 kWh je elke km range zo goed mogelijk wil besteden. Relatief had een warmtepomp daar veel invloed. Het verwarmen van de cabine is natuurlijk niet afhankelijk van je accu capaciteit, dus relatief is de impact van een warmtepomp bij een auto met 600+ WLTP veel minder dan bij een auto met een WLTP <300km. Voor kortere ritjes kun je beter aan de laadpaal voorverwarmen, dat heeft veel meer invloed op je comfort.Andrehj schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:14:Over de warmtepomp
Hebben jullie eigenlijk enig idee wat je krijg als je een warmtepomp bestelt?
Ik heb het eens uit zitten zoeken, en als je de optie warmtepomp aankruist, dan wordt de standaard airco (met R1234yf koelmiddel) vervangen door een systeem wat ook kan verwarmen en werkt op basis van R744 (wat gewoon CO2 is).
Vanwege de veel hogere drukken bij R744 (~130 bar, vs ~30 bar bij R1234yf) betekent dat een compleet ander systeem met andere leidingen (dunner, maar met grotere wanddiktes) etc.
In tegenstelling tot warmtepompen die huizen verwarmen kan de warmtepomp van een auto niet ontdooien, ik weet nog niet waarom (misschien omdat je tijdens het rijden de luchtstroom niet stil kunt zetten?). Dat staat nog als een toekomstige wens op de agenda (laatste twee slides van 2e pdf hieronder).
Hierdoor werkt de warmtepomp alleen maar langdurig tot ca 2 °C, daaronder wordt de PTC heater weer ingeschakeld.
Veel info kun je vinden in de SSP van de ID.7: https://vwts.ru/pps/pps_747-the-id-7-eng.pdf en een presentatie van iemand bij VW over de warmtepomp: Insight into the Volkswagen heatpump with the refrigerant R744
Waar ik nog mee zit: Welke garage kan een CO2-warmtepomp servicen? De garages die ik ken hebben enkel apparatuur voor R134 en R1234yf...
Toch denk ik dat de warmtepomp een groot deel van de verwarmingsbehoefte wel kan dekken. We hebben in de winter immers maar een paar vorstdagen. Verreweg het grootste deel van de tijd is het (overdag, als je de auto gebruikt) tussen een graad of 2 en een graad of 15, dus binnen het werkingsgebied van de warmtepomp.
Die vergelijking gaat mank. Relatief gezien hakt het verwarmen van de auto er bij een zuinige auto veel harder in dan bij een onzuinige auto. Hoeveel range of accucapaciteit een auto heeft doet er niet toe. Hoe hard het verwarmen er in hakt is enkel afhankelijk van het stroomverbruik per afstand.dangerousp schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:26:
Relatief had een warmtepomp daar veel invloed. Het verwarmen van de cabine is natuurlijk niet afhankelijk van je accu capaciteit, dus relatief is de impact van een warmtepomp bij een auto met 600+ WLTP veel minder dan bij een auto met een WLTP <300km.
Voor het verwarmen is zowel bij een zuinige als bij een onzuinige auto namelijk ongeveer evenveel energie nodig, terwijl die onzuinige auto misschien wel het dubbele verbruikt van de zuinige auto.
Stel dat beide een accu van 60 kWh hebben, de zuinige auto 12 kWh/100 km verbruikt en de onzuinige 24. Dan zal de zuinige auto 500 km range hebben en de onzuinige 250.
Stel dat de gemiddelde snelheid 60 km/h is, dan rijdt de zuinige auto 8.3 uur en de onzuinige 4.2 uur.
Het gemiddeld vermogen uit de accu benodigd voor het rijden is dan 7.2 kW voor de zuinige auto en 14.3 kW voor de onzuinige auto.
COP-1 verwarmen kost heel veel stroom. Stel dat dat zo'n 3 kW is (wat nog aan de lage kant is, de compressor uit bovenstaande presentatie heeft een max opgenomen vermogen van 5.5 kW, en kan dus misschien wel 15 kW aan warmte leveren!), dan is het vermogen benodigd voor verwarming bij die zuinige auto maar liefst 3/7.2 = 42% van het aandrijfvermogen, terwijl het bij de onzuinige auto slechts 21% van het vermogen benodigd voor het rijden is.
Dus juist bij een zuinige auto hakt het vermogen voor verwarmen er hard in.
Tuurlijk doet de accu capaciteit er toe. Als op een rit 10kWh aan verwarmen nodig is, dan doet dat veel meer pijn op een accu van 37kWh dan op een accu van 90. Met de e-Golf kwam ik in de winter minder dan 200km. Dan telt op een langere rit elke kilometer aan range als je een rit van 200km hebt. Met de Enyaq 85 moet ik heel erg mijn best doen om de range rond de 320 te krijgen zonder warmtepomp. Als ik dan met warmtepomp op 340 of 350 uit zou komen is op een rit is dan veel minder relevant, ik hoef toch niet te laden en heeft dus weinig invloed op het comfort.Andrehj schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:51:
[...]
Die vergelijking gaat mank. Relatief gezien hakt het verwarmen van de auto er bij een zuinige auto veel harder in dan bij een onzuinige auto. Hoeveel range of accucapaciteit een auto heeft doet er niet toe. Hoe hard het verwarmen er in hakt is enkel afhankelijk van het stroomverbruik per afstand.
Voor het verwarmen is zowel bij een zuinige als bij een onzuinige auto namelijk ongeveer evenveel energie nodig, terwijl die onzuinige auto misschien wel het dubbele verbruikt van de zuinige auto.
Stel dat beide een accu van 60 kWh hebben, de zuinige auto 12 kWh/100 km verbruikt en de onzuinige 24. Dan zal de zuinige auto 500 km range hebben en de onzuinige 250.
Stel dat de gemiddelde snelheid 60 km/h is, dan rijdt de zuinige auto 8.3 uur en de onzuinige 4.2 uur.
Het gemiddeld vermogen uit de accu benodigd voor het rijden is dan 7.2 kW voor de zuinige auto en 14.3 kW voor de onzuinige auto.
COP-1 verwarmen kost heel veel stroom. Stel dat dat zo'n 3 kW is (wat nog aan de lage kant is, de compressor uit bovenstaande presentatie heeft een max opgenomen vermogen van 5.5 kW, en kan dus misschien wel 15 kW aan warmte leveren!), dan is het vermogen benodigd voor verwarming bij die zuinige auto maar liefst 3/7.2 = 42% van het aandrijfvermogen, terwijl het bij de onzuinige auto slechts 21% van het vermogen benodigd voor het rijden is.
Dus juist bij een zuinige auto hakt het vermogen voor verwarmen er hard in.
Ik heb de bestel informatie even opgenomen in de TS, wellicht wel leuk om elkaar op de hoogte te houden van welke uitvoeringen besteld zijn en wat de verwachte levertijd is.
@JustTrying en @Robbertolino kunnen jullie even aangeven welke uitvoeringen etc jullie besteld hebben?
@JustTrying en @Robbertolino kunnen jullie even aangeven welke uitvoeringen etc jullie besteld hebben?
Sportline 90 in olibo groen met panorama dak, relax- en winter pakket, nog geen levertijd teruggekregen._Uploader_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:41:
Ik heb de bestel informatie even opgenomen in de TS, wellicht wel leuk om elkaar op de hoogte te houden van welke uitvoeringen besteld zijn en wat de verwachte levertijd is.
Business Edition 90 in Steel Grey, 5 zitter met wegklapbare trekhaak. Levertijd week 11 in 2027. Al netjes mail van Pon dealer ontvangen.JustTrying schreef op maandag 27 juli 2026 @ 00:27:
[...]
Sportline 90 in olibo groen met panorama dak, relax- en winter pakket, nog geen levertijd teruggekregen.
EDIT: @_Uploader_ , ik zag dat je al mijn gegevens in de TS had opgenomen. Dit bericht kun je dus als niet gezonden beschouwen :-) Excuus voor de spam.
[ Voor 22% gewijzigd door Tijmen1972 op 27-07-2026 06:39 ]
Dat komt door importeur PON, als je op de Duitse skoda site kijkt, dan kun je bij een Business line ook optioneel voor zwarte dakhemel kiezen, en zo nog wel een paar dingen die PON blijkbaar bepaald, BV 4x4 is gewoon verkrijgbaar op een Business line, in nederland niet dankzij Importeur, beetje jammer… maar ach, als je deze Peaq zelf koopt, dan is de BPM nogmaar ca. € 800,- netto, dus kun je er ook een in bv België of Duitsland kopen ;-)karlkani1985 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:40:
[...]
Ik heb nu zelf een Enyaq sportline.
En heb op de eerste dag dat de Peaq tour in de sportline (witte) gezetten. Ik vind een zwarte dakhemel het mooiste dus dan kom je standaard al uit bij de sportline.
De sportline heeft alleen geen geventileerde stoelen maar ik persoonlijk zie daar geen toevoeging in.
@Tijmen1972 geen proleem hoor! Beter een keer teveel dan te weinig
Als ik verder nog iemand vergeten ben, dan hoor ik het graag
Als ik verder nog iemand vergeten ben, dan hoor ik het graag
@_Uploader_ 90 business line, olibo groen, suite zwart, alle opties behalve Tech pakket. Schrik toch wel van die leveringen in maart, zeker wetende dat er in het buitenland vergelijkbare specs worden geleverd medio oktober/november. Laat jullie weten wanneer ik een lever datum heb ontvangen!_Uploader_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:41:
Top, dank je wel! De info is aangepastRobbertolino schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:13:
[...]
@_Uploader_ 90 business line, olibo groen, suite zwart, alle opties behalve Tech pakket. Schrik toch wel van die leveringen in maart, zeker wetende dat er in het buitenland vergelijkbare specs worden geleverd medio oktober/november. Laat jullie weten wanneer ik een lever datum heb ontvangen!
De ventilatie wellicht niet, maar verder zijn het toch heel andere stoelen? De business heeft comfortstoelen, de sportline natuurlijk sportstoelen. Een andere en hardere zitting.karlkani1985 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:40:
[...]
Ik heb nu zelf een Enyaq sportline.
En heb op de eerste dag dat de Peaq tour in de sportline (witte) gezetten. Ik vind een zwarte dakhemel het mooiste dus dan kom je standaard al uit bij de sportline.
De sportline heeft alleen geen geventileerde stoelen maar ik persoonlijk zie daar geen toevoeging in.
De stoel van een auto staat toch wel in de top-3 van dingen die ik belangrijk vind.
EDIT: Vorige week 1 besteld (niet voor mij). Levering December/Januari.
[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 27-07-2026 14:24 ]
Ik heb zelf de Business line 90 - Black Magic besteld met relax en convenience pakket. Inclusief 3e zitrij en 20 inch mustela zwarte velgen.
[ Voor 6% gewijzigd door Richardinh0 op 27-07-2026 16:03 ]
Hoi, Mag ik weten waar de auto besteld is met die levertijd?PWM schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:16:
[...]
De ventilatie wellicht niet, maar verder zijn het toch heel andere stoelen? De business heeft comfortstoelen, de sportline natuurlijk sportstoelen. Een andere en hardere zitting.
De stoel van een auto staat toch wel in de top-3 van dingen die ik belangrijk vind.
EDIT: Vorige week 1 besteld (niet voor mij). Levering December/Januari.
Jij bedankt! Tof om zo het overzicht te zien. Heb trouwens gekozen voor die standaard business line ‘Whale’ (zo groot zijn ze niet 😅) velgen, want range, comfort en minimaal geluid voor mij belangrijker dan looks. Anders had ik die zwarte Clubber 21’ gekozen 😇
Vandaag ook gekeken bij de Sneak Peaq, mooi dingetje maar twijfelen over de beenruimte op de 3e zitrij voor langere ritten als de kinderen ouder worden. Verder echt een prachtige auto. Bij ons werd verteld voor koop is de levertijd eind januari. Niet gevraagd of dit met lease anders is.
Geen idee, ze leveren hem aan de deur af. Leasemij zit in Friesland, dus kan me voorstellen dat het daar ergens is. Zal vragen.JustTrying schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Hoi, Mag ik weten waar de auto besteld is met die levertijd?
Dank je, staat erbij!Richardinh0 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:54:
Ik heb zelf de Business line 90 - Black Magic besteld met relax en convenience pakket. Inclusief 3e zitrij en 20 inch mustela zwarte velgen.
week 26 Rosewood beige sportline met relax pakket.. Nog geen bevestiging van de levertijd.
@_Uploader_ bedankt voor het maken van het besteloverzicht. Mijn bestelling is uiteindelijk vandaag gedaan met als leverweek 13-2027
PS: dit is wel een indicatie van de leasemaatschappij want nu wordt de auto door de dealer pas echt besteld
PS: dit is wel een indicatie van de leasemaatschappij want nu wordt de auto door de dealer pas echt besteld
[ Voor 28% gewijzigd door Marang73 op 29-07-2026 14:10 ]
@_Uploader_ Op 8 juli heb ik bij Skoda Broekhuis in Zwaag de Skoda Peaq Sportline 90 in de kleur steel grey besteld. Opties: Adaptive Chassis Control + Assist Pakket + Panoramadak + Relax Pakket + Trekhaak + Warmtepomp + Winterpakket, afgeleverd op all season banden en met de volgende accessoires: achterbumperbeschermfolie, V2L adapter, rubberen mattenset en kofferbakmat
Leverdatum - eind januari (indicatie).
P.S. En tegelijk ook de Skoda Epiq Business Line besteld;-)
Leverdatum - eind januari (indicatie).
P.S. En tegelijk ook de Skoda Epiq Business Line besteld;-)
@_Uploader_ gisteren de Skoda Peaq Business Line met grote accu en Relaxpakket besteld.
Levertijd nog niet bekend.
Dank je, ik heb het toegegevoegd. Welke kleur?Niick7 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:11:
@_Uploader_ gisteren de Skoda Peaq Business Line met grote accu en Relaxpakket besteld.
Steel Grey!_Uploader_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
Dank je, ik heb het toegegevoegd. Welke kleur?
Iemand ervaring met het koppelen van de auto in de Skoda app? Ik kreeg onderstaande mail:
Wacht je op jouw nieuwe Škoda?
Met de MyŠkoda-app kan je jouw autobestelling volgen van productie tot voorbereiding voor overdracht door de dealer. Terwijl je wacht, kan je meer ontdekken over jouw auto via instructievideo's en ook profiteren van opties zoals voorafbetaalde service, verlengde garantie, verzekering en veel meer. En als je deze diensten bij jouw auto hebt besteld, ben je helemaal klaar.
Volgens de verkoper zou ik dan met het bestelnummer de auto moeten kunnen toevoegen, alleen dat lukt niet. Dan krijg ik daar ook mijn verwachtte levertijd te zien. De verkoper heeft me ook een screenshot gestuurd hoe het eruit ziet bij andere klanten.
Hoor graag als iemand het is gelukt de bestelde auto in de app te zien.
Goeie vraag!
Ik heb hem via Poncenter besteld en zie het dan via de Honeymoonnet url. Daarin staat ook de stappen. De auto toevoegen in de app heb ik geen ervaring mee, en of het kan als je al een skoda auto in de app heb staan.
Wel benieuwd of het iemand anders gelukt is.
Ik heb hem via Poncenter besteld en zie het dan via de Honeymoonnet url. Daarin staat ook de stappen. De auto toevoegen in de app heb ik geen ervaring mee, en of het kan als je al een skoda auto in de app heb staan.
Wel benieuwd of het iemand anders gelukt is.
@Niick7 volgens mij heb je een VIN nummer nodig. Geen idee of dat nummer na bestellen al bekend is of dat je moet wachten dat de productie is begonnen
In het productieproces krijgt een voertuig een kom-nummer om hem te volgens. Op basis daarvan kan de importeur en dealer de auto volgens. Sommige dealers hebben een honeymoon website, maar niet allemaal. Volgende week begint de productie van de eerste dealer auto's en die worden per land uitgerold, daarna worden de auto's op klantbestelling geproduceerd.Marang73 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:43:
Volgens AI
Het VIN (chassisnummer) van je nieuwe Škoda wordt definitief bekend zodra de productie van de auto daadwerkelijk is gepland en opgestart in de fabriek. Dit is meestal 1 tot 2 weken voordat de auto gebouwd wordt.
@Niick7 niks gaat automatisch
... heeft je dealer dit geregeld?
Die vraag heb ik ookMarang73 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:47:
@Niick7 niks gaat automatisch... heeft je dealer dit geregeld?
Net effe bij Van den Udenhout wezen kijken naar de Peaq, 2 dingen die me opvielen:
Mocht van mijn vriendin (ook wel de leidinggevende genoemd) de Sonos niet op standje maximaal zetten, vond ze niet netjes, dus heb ik het geluid niet kunnen 'testen'. Verder wel een mooie en fijne werkplek, denk ik. Ben benieuwd hoe de uitgebreide rijtests gaan zijn, die zullen volgende maand wel ergens online komen, als de auto's in de showroom staan.
- Ik werd gek van mensen die neurotisch met kinderstoeltjes aan het proberen waren of het allemaal wel goed past.
- Ik ben 0 keer aangesproken door de Peaq-ambassadeurs (met groenige Skoda-poloshirts) of personeel bij Van den Udenhout. De zaken gaan te goed?
Mocht van mijn vriendin (ook wel de leidinggevende genoemd) de Sonos niet op standje maximaal zetten, vond ze niet netjes, dus heb ik het geluid niet kunnen 'testen'. Verder wel een mooie en fijne werkplek, denk ik. Ben benieuwd hoe de uitgebreide rijtests gaan zijn, die zullen volgende maand wel ergens online komen, als de auto's in de showroom staan.
Ik zou eerder zeggen dat de “leidinggevende” je behoedt van tinitusDannyKastelijn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:50:
Net effe bij Van den Udenhout wezen kijken naar de Peaq, 2 dingen die me opvielen:Verder een leuke auto, denk ik. Moeilijk beoordelen, want daar stond de witte 7-zits Sportline, terwijl ik juist een 'normale' 5-zitter heb gekocht. Wat me wel opviel in negatieve zin, was hoe de veiligheidsgordels van de achterbank een soort van weggestopt zijn links en rechts achter de achterbank en niet mooi over de rugleuning heen vallen, net zoals in mijn Superb. Maar misschien is dat in de 5-zitter anders, en anders heb ik pech.
- Ik werd gek van mensen die neurotisch met kinderstoeltjes aan het proberen waren of het allemaal wel goed past.
- Ik ben 0 keer aangesproken door de Peaq-ambassadeurs (met groenige Skoda-poloshirts) of personeel bij Van den Udenhout. De zaken gaan te goed?
Maar dat de zaken goed gaan, in het algemeen bij Skoda, dat gevoel heb ik ook wel. Meer nog, ik had zelfs gelezen dat ze inmiddels zo wat het enige winstgevende merk zijn in VAG.
Ik had exact hetzelfde. De koffie-juffrouw, met overigens heerlijke muffins, deed nog het meeste haar best.DannyKastelijn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:50:
Maar best treurig dat er diverse skoda-/dealer werknemers apatisch lopen te staren, terwijl er diverse potentiele klanten zijn voor een auto van 50-65k.
[ Voor 3% gewijzigd door bertvanoosten op 09-08-2026 17:33 ]
Ja het blijft een ding. Hoe duurder het product, hoe slechter de service. Of het nou om een keuken of auto gaat, je krijgt betere service bij de Action…bertvanoosten schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:32:
[...]
Ik had exact hetzelfde. De koffie-juffrouw, met overigens heerlijke muffins, deed nog het meeste haar best.
Maar best treurig dat er diverse skoda-/dealer werknemers apatisch lopen te staren, terwijl er diverse potentiele klanten zijn voor een auto van 50-65k.
Het grappige is dat ik juist liever even zelf wil kijken, en dan pas contact zoek/nodig heb....
Ieder zn meug.
Ieder zn meug.
Sometimes you need to plan for coincidence
Wel opvallend dat de serie-productie begonnen is maar dat de levering van veel autos pas in 2027 gaat plaats vinden. Je zou denken dat het sneller gaat.
Hier de bestelling bijna rond. Levering niet eerder dan Maart 2027 om goed aan te sluiten op huidige auto
Hier de bestelling bijna rond. Levering niet eerder dan Maart 2027 om goed aan te sluiten op huidige auto
De levertijden zijn niet officieel. Planning gaat nu plaatsvinden in de fabriek. Het hangt er ook vanaf welk land welke productieplekken krijgt. De dealer geeft bij mij nu indicatie voor productie oktober 2026 aan.TF schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:07:
Wel opvallend dat de serie-productie begonnen is maar dat de levering van veel autos pas in 2027 gaat plaats vinden. Je zou denken dat het sneller gaat.
Waren ze 3 kinderstoelen naast elkaar aan het passen? Dat begrijp ik namelijk. Enkel twee stuks passen in zo'n grote auto lijkt me bijzonder.DannyKastelijn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:50:
Net effe bij Van den Udenhout wezen kijken naar de Peaq, 2 dingen die me opvielen:Verder een leuke auto, denk ik. Moeilijk beoordelen, want daar stond de witte 7-zits Sportline, terwijl ik juist een 'normale' 5-zitter heb gekocht. Wat me wel opviel in negatieve zin, was hoe de veiligheidsgordels van de achterbank een soort van weggestopt zijn links en rechts achter de achterbank en niet mooi over de rugleuning heen vallen, net zoals in mijn Superb. Maar misschien is dat in de 5-zitter anders, en anders heb ik pech.
Tegelijkertijd: beter even zeker stellen dat het past dan een auto van 55k+ kopen/leasen en dan jarenlang met ellende zitten.
Waarom zou je in hemelsnaam het volume op standje maximaal willen hebben? Iets over de helft is bij de laatste tig VAG auto's (inclusief Enyaq) die ik heb gehad al veel harder dan confortabel, laat staan sociaal/veilig
Skoda fabriek waar Peaq wordt gemaakt maakt normaal 300 Enyaq's per dag. 8500 Peaq bestellingen is een paar maandjes
Sowieso halen die speakers het vaak niet eens op maximaal. Mijn enyaq begint te kraken op een gegeven moment.Homer-Simpson schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:53:
[...]
Waarom zou je in hemelsnaam het volume op standje maximaal willen hebben? Iets over de helft is bij de laatste tig VAG auto's (inclusief Enyaq) die ik heb gehad al veel harder dan confortabel, laat staan sociaal/veilig
Ik heb niet de Canton speakers, maar de normale.. die moet bij sommige genres wel redelijk naar het einde van het balkje.crimby schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:56:
[...]
Sowieso halen die speakers het vaak niet eens op maximaal. Mijn enyaq begint te kraken op een gegeven moment.
Vrijdag ga ik dus naar de Peaq kijken bij de dealer in Nijmegen. De kans is zeer groot dat de auto vrijdag nog besteld gaat worden (bij Athlon).
Voor nu heb ik de volgende configuratie op het netvlies:
Skoda Peaq Sportline
Sonos pakket (gratis?)
Winterpakket
Trekhaak
Het winterpakket kies ik voor de verwarmbare voorruit, maar nu twijfel ik een beetje over het nut. Ik ga er vanuit dat ik de auto sowieso standaard al kan voorverwarmen, waarom is de verwarmbare voorruit dan nog nodig?
De stoelverwarming achter is voor mij niet nodig in ieder geval.
Skoda Peaq Sportline
Sonos pakket (gratis?)
Winterpakket
Trekhaak
Het winterpakket kies ik voor de verwarmbare voorruit, maar nu twijfel ik een beetje over het nut. Ik ga er vanuit dat ik de auto sowieso standaard al kan voorverwarmen, waarom is de verwarmbare voorruit dan nog nodig?
Het jammereMarang73 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:47:
Skoda fabriek waar Peaq wordt gemaakt maakt normaal 300 Enyaq's per dag. 8500 Peaq bestellingen is een paar maandjes
Relax pakket is voor de eerste 500 bestellingen inderdaad 0 euro. Een verwarmbare voorruit gaat gewoon sneller. Ben je vergeten te krabben of de voorverwarming aan te zetten, dan moet je wachten tot de lucht de voorruit verwarmt, in plaats van de gloeispiraaltjes. Zelf heb ik de voorverwarming altijd op tijd ingesteld en vond het de meerprijs daarom niet waard, hij is al lekker warm en ontdooid als ik er in zit. Vergeet je dat nogal eens, dan kan het dus sneller zijn om wel het winterpakket te nemen.crimby schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:56:
Vrijdag ga ik dus naar de Peaq kijken bij de dealer in Nijmegen. De kans is zeer groot dat de auto vrijdag nog besteld gaat worden (bij Athlon).
Skoda Peaq Sportline
Sonos pakket (gratis?)
Winterpakket
Trekhaak
Mwa, ik vind dat de Canton in mijn Superb icm Spotify niet mega hard gaat. Maargoed, zoals die mensen kinderstoelen belangrijk vinden, vind ik geluid belangrijk 😜Homer-Simpson schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:53:
[...]
Waren ze 3 kinderstoelen naast elkaar aan het passen? Dat begrijp ik namelijk. Enkel twee stuks passen in zo'n grote auto lijkt me bijzonder.
Tegelijkertijd: beter even zeker stellen dat het past dan een auto van 55k+ kopen/leasen en dan jarenlang met ellende zitten.
Voor een BEV met een fatsoenlijke app nutteloos imho. Als het echt winter is dan zorg je dat de auto gewoon warm is voordat je instapt. Krabben hoeft dan echt niet. Je wilt namelijk de zijruiten ook vrij hebben en die hebben ook geen ingebouwde verwarming.crimby schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:56:
Skoda Peaq Sportline
Sonos pakket (gratis?)
Winterpakket
Trekhaak
Als je de stoelen niet ook kunt gebruiken zou ik ook twijfelen. Ik heb het pakket in de Elroq en is ideaal met 2-3 pubers die op de achterbank willen opwarmen. Stoelverwarming is de snelste manier om het warm te krijgen.crimby schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:56:
Ik weet dat iedereen denkt dat die zijn auto altijd voorverwarmt maar dat is leuk voor dagen dat je naar je werk gaat met een vast schema. Je gaat het vaak genoeg vergeten en dan is het gewoon een leuke luxe dat binnen <30 sec de voorruit ontdooit is.
Werkt trouwens ook goed tegen beslaan door zwetende sporters of als het buiten regent en de nat geregende inzittenden ineens alles laten beslaan.
Ik gebruik het schema bij de huidige auto niet. Als ik mijn tanden ga poetsen zet ik de auto aan. Dan is hij gewoon op temperatuur als ik in stap. Een airco zal doorgaans ook meer doen tegen vocht dan verwarming.Holzschuh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:34:
[...]
Als je de stoelen niet ook kunt gebruiken zou ik ook twijfelen. Ik heb het pakket in de Elroq en is ideaal met 2-3 pubers die op de achterbank willen opwarmen. Stoelverwarming is de snelste manier om het warm te krijgen.
Ik weet dat iedereen denkt dat die zijn auto altijd voorverwarmt maar dat is leuk voor dagen dat je naar je werk gaat met een vast schema. Je gaat het vaak genoeg vergeten en dan is het gewoon een leuke luxe dat binnen <30 sec de voorruit ontdooit is.
Werkt trouwens ook goed tegen beslaan door zwetende sporters of als het buiten regent en de nat geregende inzittenden ineens alles laten beslaan.
Is allemaal use case afhankelijk. Ik deel hier mijn ervaringen.Inspired schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:13:
[...]
Ik gebruik het schema bij de huidige auto niet. Als ik mijn tanden ga poetsen zet ik de auto aan. Dan is hij gewoon op temperatuur als ik in stap. Een airco zal doorgaans ook meer doen tegen vocht dan verwarming.
Als ik de boksschool uit loop ben ik niet bezig met de app. Maar voor die 4-5 min in de auto is het wel efficiënter om dat met een ruitverwarming te doen vs. de airco.
Energieverbruik van de airco is nu eenmaal beduidend hoger en er zijn redenen te bedenken dat mensen hier niet onnodig stroom willen gebruiken.
Dan zijn er in Nederland nog geen 500 besteld wat de aanbieding is er nog steeds.dangerousp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:11:
[...]
Relax pakket is voor de eerste 500 bestellingen inderdaad 0 euro. Een verwarmbare voorruit gaat gewoon sneller. Ben je vergeten te krabben of de voorverwarming aan te zetten, dan moet je wachten tot de lucht de voorruit verwarmt, in plaats van de gloeispiraaltjes. Zelf heb ik de voorverwarming altijd op tijd ingesteld en vond het de meerprijs daarom niet waard, hij is al lekker warm en ontdooid als ik er in zit. Vergeet je dat nogal eens, dan kan het dus sneller zijn om wel het winterpakket te nemen.
Vraag me af of het echt de eerste 500 is. Wat is daar de bron van?Marang73 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:42:
[...]
Dan zijn er in Nederland nog geen 500 besteld wat de aanbieding is er nog steeds.
Vandaag de zakelijke koop vast laten leggen voor een zwarte Skoda Peaq Businessline 90kw, 7zits, met relaxpakket en trekhaak. Het was een reeds door de dealer besteld exemplaar, waarbij de kans groot is dat deze in 26 geleverd gaat worden. Erg benieuwd!
Zou er nou iemand een 63kWh bestellen? Ik snap het concept van kleinere accu's in bepaalde auto's, maar in de Peaq lijkt het maar een vreemd aanbod. Wellicht enkel bedoelt om de vanafprijs te drukken.
@PWM @Marang73 waarom? De auto is een 7 zitter, de enige binnen de groep als elektrisch. Wat heeft het formaat en luxe te maken met de range? Dat lijkt mij in ieder geval geheel los van elkaar staan.
Als je 3, 4 of 5 kinderen (of heel veel spullen) moet vervoeren over 50km, dan heb je niks aan een Enyaq.
Als je 3, 4 of 5 kinderen (of heel veel spullen) moet vervoeren over 50km, dan heb je niks aan een Enyaq.
Dan nog staat range los van grootte of luxe toch? Ik kan me best voorstellen dat er veel mensen zijn die wel graag voor groot en luxe gaan maar niet de range nodig hebben of graag een keer extra laden onderweg :-)Marang73 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:12:
Klopt als 7 zitter belangrijk voor je is maar ik denk dat merendeel de 5 zits wordt verkocht.
Het is de enige (eerste) elektrische zevenzitter die normaal smoelt wat mij betreft. De Kodiaq tel ik dan niet mee uiteraard. Voor mij zou een 60 kWh prima volstaan voor alledag, alleen 2x per jaar op buitenland-vakantie wat minder gunstig.
Nog even een video:
Nog even een video:
Denk je? Voor 45 liter verlies, 2 (nood) stoeltjes voor ong. 1200€ is toch wel de investering waard nmi.Marang73 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:12:
Klopt als 7 zitter belangrijk voor je is maar ik denk dat merendeel de 5 zits wordt verkocht. Eens kijk wat het bestel overzicht laat zien eind van het jaar :)
Eens kijken wat het bestel overzicht laat zien eind van het jaar
[ Voor 8% gewijzigd door Robbertolino op 12-08-2026 23:08 ]
YouTube: Skoda Peaq 7 seater first impressions
Review van TeslaBjorn ook online.. hij klinkt niet zo enthousiast.. is natuurlijk ook een Tesla Chinese Autos fanboy
Review van TeslaBjorn ook online.. hij klinkt niet zo enthousiast.. is natuurlijk ook een Tesla Chinese Autos fanboy
Wat betreft de zitruimte op de 3e rij heeft hij een punt, maar helaas test hij niet helemaal goed. Standaard staat de tweede zitrij te ver naar achteren, kan zo’n 10 cm naar voren. Ik kan met m’n 185 dan nog gemakkelijk op rij 1 en 2 zitten.Wuder schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:53:
YouTube: Skoda Peaq 7 seater first impressions
Niettemin blijft die 3e zitrij wel het zorgenkindje van de Peaq, hij is gewoon te slordig ingepast in een verder hele ruime auto. Door de schuine vloer kun je niet eens je hakken kwijt, en dáárom zit je klem. Hoe kun je dit nou simply clever noemen Skoda!?
Scherm kan in de productiemodellen overigens gewoon draaien, ik heb me laten vertellen dat de softwarematige aansturing van het motortje nog niet werkt op het pre-productie-model.
Beetje vreemd afgewerkt inderdaad. Bij de Kodiaq 7 zitplaatsen heb je dat niet, je kan zelfs wat spullen opbergen onder de extra zitplaatsen.
Nog steeds wel erg tevreden van de 7 zitter Kodiaq, ligt vooral aan je user case. Bij ons zit de oudste (6 jaar) steevast op de 3e zitrij in een boosterstoel. Zo hebben de 2 jongsten op de 2e rij alle ruimte voor hun autostoel. Er is wel wat ruimteverlies in het koffer, maar dankzij een ruime dakkoffer hebben we voor vakanties voldoende plaats. Moest ik rond de kerktoren blijven zou een 5-zitter allicht ook wel volstaan mits een smalle zitverhoger.
Nog steeds wel erg tevreden van de 7 zitter Kodiaq, ligt vooral aan je user case. Bij ons zit de oudste (6 jaar) steevast op de 3e zitrij in een boosterstoel. Zo hebben de 2 jongsten op de 2e rij alle ruimte voor hun autostoel. Er is wel wat ruimteverlies in het koffer, maar dankzij een ruime dakkoffer hebben we voor vakanties voldoende plaats. Moest ik rond de kerktoren blijven zou een 5-zitter allicht ook wel volstaan mits een smalle zitverhoger.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
/f/image/UGXcM5Jewa0LFAZvr3vVOyla.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XwgKTtZOkBD22xySwjLb02PE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1rkDST0aIUAqX9LeDAnW0yjs.jpg?f=fotoalbum_large)