Het grote ŠKODA Peaq topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Grappig. Ik kwam in Denemarken een Peaq tegen op Duits kenteken met DA. Waarschijnlijk op weg naar dealer. Ik twijfelde nog of het wel een Peaq was, maar nu ik ze hier zie staan op zo'n zelfde kenteken zal het wel kloppen :)

• Marang73
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
crimby schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:04:
[...]

Inmiddels door Athlon en de dealer bevestigd. Verwachte aflevering is 7 april 2027. De datum komt overeen met het aflopen van mijn Skoda Enyaq wat er dus op duidt dat geplande producties niet verder dan begin april gaan /uitgesteld worden op dit moment.

@_Uploader_ weet niet of je de TS lijst nog wilt bijhouden :-)
Relax pakket gratis? Doe je goed .... normaal valt er voor een leaserijder niks te onderhandelen.

Is de leverdatum gewoon niet gelijk gezet aan aflopen huidige contract?

• GP_2009
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19-09 10:38
Marang73 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:24:
[...]

Relax pakket gratis? Doe je goed .... normaal valt er voor een leaserijder niks te onderhandelen.

Het relaxpakket is gratis vanuit Skoda zelf. Begreep dat die actie verlengd is/ wordt. Waarschijnlijk t/m einde jaar.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06

TF

bla bla

arthurs schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:51:
Is dit een officieel bericht van een Nederlandse dealer of Pon? Lijkt erop dat deze signalen enkel uit Duitsland / Oostenrijk komen tot nu toe.
Dealer. Ik heb 3 weken geleden besteld. Initieel zou hij Jan 2027 komen maar nu is het April 2027. Voor mij prima maar blijkbaar wel wat maanden verschoven

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:38
Marang73 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:24:
[...]

Relax pakket is inderdaad vanuit Skoda gratis.

Ja de leverdatum is gelijk gezet aan het aflopen huidige contract, maar dat betekent dus ook dat de levering niet later is door bv uitstel vanuit Skoda.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vorige week mochten journalisten met de Peaq rijden in Oostenrijk. Er zijn al diverse (korte) video’s en foto’s te vinden hiervan online. Een aardige wat betreft kleuren post ik hieronder. Ik heb begrepen dat er tot en met 21 september embargo zit op het publiceren van de rij-eigenschappen dus tot die tijd vooral info over statische onderdelen.

• UBPEAQ
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 11:51
De productieplanning van uw Škoda Peaq is bekend!

We hebben bericht ontvangen dat uw Škoda Peaq is ingepland voor productie in week 42. Dit is de week van maandag 12 oktober 2026.

Uw Peaq wordt gebouwd in de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav.

• Robbertolino
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 15:45
UBPEAQ schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:54:
De productieplanning van uw Škoda Peaq is bekend!

We hebben bericht ontvangen dat uw Škoda Peaq is ingepland voor productie in week 42. Dit is de week van maandag 12 oktober 2026.

Uw Peaq wordt gebouwd in de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav.
Wauw, lekker snel! Wanneer had je hem besteld en wat was je oorspronkelijke levering week?

Nieuw ook voor het TS overzicht volgens mij @_Uploader_ ?

• UBPEAQ
Ja neu hier. Peaq sportline am 8.7. bestellt.

Pano, Smokey diamond, 21 dugong, alles außer dcc

• UBPEAQ
Ursprünglich 03/27 dann 5/27, jetzt noch in 26

• UBPEAQ
Sorry, er gaat iets mis met de vertaling: eerst was het de derde week van januari, toen de vijfde week van januari, en nu is de levering verschoven naar 2026.

[ Voor 78% gewijzigd door UBPEAQ op 07-09-2026 21:31 ]

• Robbertolino
Robbertolino schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Jazekers, kijk maar naar de Rosewood Beige demo modellen met suite ceramique. Glimmende zwarte wielkasten. Dit is ook gelijk het ‘flagship’ verschil tov de Epic, waar alles matzwart is.

Sportline is alleen:

- Andere belletering

- Zwarte spiegels

- Zwart dak

- ‘alcantara’ sport interior

Eerdere berichtgeving zou suggereren dat er een een ander front (spoiler) zou zijn, maar dat is niet het geval.
Kijkende naar dat ‘farben’ youtube filmpje wat ik eerder deelde, heeft de Sportline toch een lak zwarte frontspoiler/bumperlip. Ziet er wel erg mooi uit, maarja, liever vented seats 😇

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-09 22:43
Heeft iemand wellicht een foto van de Peaq in Graphite Grey?

• Michiel1
  • Laatst online: 13:37

• Maat28
Dank! Dat moet em gewoon worden dan. Like it! Weet iemand of deze kleur ergens bij een dealer staat? Er is geen lijst met dealers die uberhaubt een Peaq hebben staan?

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:06
Maat28 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:48:
[...]

Dank! Dat moet em gewoon worden dan. Like it! Weet iemand of deze kleur ergens bij een dealer staat? Er is geen lijst met dealers die uberhaubt een Peaq hebben staan?
Dat is een heel kort lijstje, te weten:
  • nog nergens

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06

TF

bla bla

Maat28 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:48:
[...]

Volgens mij is dit een bekende kleur. Mijn huidige Kodiaq 2022 heeft deze kleur ook. (Dus geen Peaq, wel de kleur is te verwachten bij de dealer)

[ Voor 8% gewijzigd door TF op 09-09-2026 11:39 ]

• Maat28
TF schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:58:
[...]

Volgens mij is dit een bekende kleur. Mijn huidige Kodiaq 2022 heeft deze kleur ook. (Dus geen Peaq, wel de kleur is te verwachten bij de dealer)
Ja het is een bekende kleur….maar het staat niet stamdaard dan ook altijd goed bij iedere auto….daarom even benieuwd.

• Maat28
bertvanoosten schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:58:
[...]

• nog nergens
Er is toch wel een dealer in NL die de Peaq heeft staan?

• DannyKastelijn
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:01
Maat28 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:30:
[...]

Er is toch wel een dealer in NL die de Peaq heeft staan?
Nee, over op z'n vroegst een paar weken pas meen ik. Maar zo'n grafiet grijze kun je toch met een gerust hart bestellen? Is geen heftige kleur, past op zo onderhand elke auto.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Škoda heeft gewoon veel te weinig kleuren :P
Er zijn twee blauwen, een heleboel grijzen/zilvers waar je amper nog het verschil tussen ziet, het oerklassieke en saaie wit en zwart (waarmee je tegelijk ook 14-in-een-dozijn bent), rood staat mijn Enyaq Coupé enorm goed maar bij de Peaq dan weer minder, en dan heb je ook nog Olibo Green. Tja, die 's nog wel leuk maar dat gaat iedereen dan weer kiezen :+

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52
RangedNeedles schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:47:
Škoda heeft gewoon veel te weinig kleuren :P
Er zijn twee blauwen, een heleboel grijzen/zilvers waar je amper nog het verschil tussen ziet, het oerklassieke en saaie wit en zwart (waarmee je tegelijk ook 14-in-een-dozijn bent), rood staat mijn Enyaq Coupé enorm goed maar bij de Peaq dan weer minder, en dan heb je ook nog Olibo Green. Tja, die 's nog wel leuk maar dat gaat iedereen dan weer kiezen :+
Je vergeet de mooiste! Rosewood Beige.

• Maat28
bertvanoosten schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:58:
[...]

• nog nergens
Zojuist met Skoda De Waal Autogroep (regio Arnhem) gebeld…..ze krijgen de Peaq pas op 16 oktober als demo….1 per vestiging.

• RangedNeedles
  • Niet online
dangerousp schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:19:
[...]

Je vergeet de mooiste! Rosewood Beige.
Klopt, die was ik inderdaad vergeten. Best mooi en uniek nog! Ietjes minder mannelijk stoer misschien wel, maar ach. Ik vind die kleur eigenlijk ook wel de mooiste.

• UBPEAQ
update for my peaq from my dealer:

We can also see that the expected delivery week to our dealership is week 45.

• Marang73
  • Nu online
UBPEAQ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:58:
update for my peaq from my dealer:

We can also see that the expected delivery week to our dealership is week 45.
Did you order in the Netherlands or Germany?

• UBPEAQ
In NL

• karlkani1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:33
Welke dealer heb jij hem besteld?

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:29
Dank! hier ook de sportline versie in Olibo eindelijk te zien, met 20" Okapi, best prima :)

• JustTrying
JustTrying schreef op donderdag 10 september 2026 @ 00:06:
[...]

Dank! hier ook de sportline versie in Olibo eindelijk te zien, met 20" Okapi, best prima :)
Leverdatum ontvangen van WPFS : 27 januari, bestelling is definitief geworden op 27 juli. Hopelijk gaat dat ook nog wat naar voren schuiven, huidige leaseauto gaat er al november uit.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:40
Het besteloverzicht heb ik bijgewerkt @crimby en @Robbertolino.

• karlkani1985
Wat ik begreep van mijn dealer is dat mijn auto die voor week 42 in productie gepland staat een zeer kleine kans heeft dat hij dit jaar komt. De fabriek houd de auto namelijk vast. Reden onbekend.

• Marang73
  • Nu online
karlkani1985 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:58:
Wat ik begreep van mijn dealer is dat mijn auto die voor week 42 in productie gepland staat een zeer kleine kans heeft dat hij dit jaar komt. De fabriek houd de auto namelijk vast. Reden onbekend.
Ik las ivm software update zodat het gedraaide scherm ook wordt ondersteund.

• UBPEAQ
If the goal is simply to add or unlock the software function for the rotating screen, there is a strong technical case for an over-the-air (OTA) update.

Škoda explicitly confirms that OTA updates can not only fix bugs but also introduce new features and functionalities to the vehicle. The updates are transmitted to the vehicle via Škoda Connect.

• karlkani1985
Hmmm dat verklaart waarom ze dan de auto niet dit jaar gaan uitleveren.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55
UBPEAQ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:21:
If the goal is simply to add or unlock the software function for the rotating screen, there is a strong technical case for an over-the-air (OTA) update.
Tenzij ze dit als een kritische functionaliteit zien, die "het gewoon moet doen" voordat de auto afgeleverd wordt.

Sometimes you need to plan for coincidence

• arthurs
  • Laatst online: 13:41
Dat zou dan toch betekenen dat ze alle Peaqs (in het binnen- en buitenland) pas in 2027 gaan uitleveren? Geloof er vooralsnog geen snars van.

• Robbertolino
Gekke is dat ze die screen rotation nooit en te nimmer hebben gecommuniceerd vanuit Skoda zelf, anders zou het toch wel over de daken geschreeuwd worden als het met OTA achteraf mogelijk is? 🤔

Achja, net als die 90’x’ move verbaas ik me nergens meer over..

• Marang73
  • Nu online
arthurs schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:21:
Dat zou dan toch betekenen dat ze alle Peaqs (in het binnen- en buitenland) pas in 2027 gaan uitleveren? Geloof er vooralsnog geen snars van.
Steeds meer Duitse bestellingen vertragen momenteel https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1378728417192162&id=1290601472671524

Hallo, ik heb onlangs bij mijn verkoper geïnformeerd naar vertragingen bij de levering. Hij vertelde me dat het kiezen van een dak in een afwijkende kleur voor een vertraging van twee maanden zorgt. Dat zou zeker van toepassing zijn op de situatie die in het eerste bericht wordt beschreven.

[ Voor 23% gewijzigd door Marang73 op 10-09-2026 19:18 ]

• Cheesy
  • Niet online
Robbertolino schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:28:
Gekke is dat ze die screen rotation nooit en te nimmer hebben gecommuniceerd vanuit Skoda zelf, anders zou het toch wel over de daken geschreeuwd worden als het met OTA achteraf mogelijk is? 🤔

Achja, net als die 90’x’ move verbaas ik me nergens meer over..
Dat is inderdaad gek maar het Promo-team in Nederland bevestigde het wel alsof het de normaalste zaak was.

• UBPEAQ
Weet iemand of het kleurenschema van de interface van het infotainmentscherm aan te passen is? Dat ontzettend lelijke bordeauxrood – althans bij de Sportline-uitvoering, zoals het gedeelte onderaan het scherm onder de kaart – is totaal niet 'cool'.

Ik heb het niet over de sfeerverlichting in het interieur; die is wel aan te passen.

• IceQbe75
  • Laatst online: 15:48
UBPEAQ schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:31:
Weet iemand of het kleurenschema van de interface van het infotainmentscherm aan te passen is? Dat ontzettend lelijke bordeauxrood – althans bij de Sportline-uitvoering, zoals het gedeelte onderaan het scherm onder de kaart – is totaal niet 'cool'.

Ik heb het niet over de sfeerverlichting in het interieur; die is wel aan te passen.
Past dit zich niet mee aan met de sfeerverlichting? Is in mijn huidige Skoda althans zo...

• Robbertolino
karlkani1985 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:58:
Benieuwd waarom ze hem vasthouden 🤔 Iemand dit eerder meegemaakt bij Skoda?

Ben geen automotive expert, maar voelt alsof er toch productie issues zijn icm levering problemen (zoals bij die trekhaak).

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55
Je hebt de antwoorden na die post gemist?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Robbertolino
Hmmbob schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:04:
Je hebt de antwoorden na die post gemist?
Gelezen, maar de verschillende berichten staan haaks op elkaar. Als het dus echt door die rotatie-functie komt, terwijl dit door OTA geüpdate kan worden, dan is er toch geen rede om ze vast te houden?

• Robbertolino
Velgen op een rijtje :)

https://topgear.nl/autonieuws/skoda-peaq-clubber-velgen-andere-vag-modellen/ (laatste foto)

Helaas geen 19’ Whale, maar ondanks de berichten online dat ze verschillen met de Epic’s 19’ Lark, lijken ze toch wel heel erg op elkaar..

• arthurs
Vandaag weer een nieuwe update gehad vanuit Ames. Mijn peaq (Businessline 90, Black magic, derde zitrij, trekhaak en relaxpakket) staat nu op levering week 1. Ames gaf mij aan dat zij 2 weken marge aanhouden voor het op kenteken zetten en rijklaar maken, wat zou betekenen dat hij al in 2026 binnenkomt. Kan natuurlijk nog van alles verschuiven, maar dat ze weer een week naar voren gaan in de planning, zegt misschien wel wat over de trekhaakperikelen. Die vallen wellicht mee.

• Robbertolino
arthurs schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:06:
Vandaag weer een nieuwe update gehad vanuit Ames. Mijn peaq (Businessline 90, Black magic, derde zitrij, trekhaak en relaxpakket) staat nu op levering week 1. Ames gaf mij aan dat zij 2 weken marge aanhouden voor het op kenteken zetten en rijklaar maken, wat zou betekenen dat hij al in 2026 binnenkomt. Kan natuurlijk nog van alles verschuiven, maar dat ze weer een week naar voren gaan in de planning, zegt misschien wel wat over de trekhaakperikelen. Die vallen wellicht mee.
Fingers crossed! 🍀 Wanneer had je hem besteld en wat was je oorspronkelijke leverdatum?

• arthurs
Robbertolino schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:26:
[...]

Fingers crossed! 🍀 Wanneer had je hem besteld en wat was je oorspronkelijke leverdatum?
Het betreft een dealer/voorraadbestelling die door Ames 18-07-2026 is besteld bij Skoda. Mijn werkgever heeft hem 13-08-2026 bij Ames gekocht. In het contract staat week 3 2027. Het volgsysteem begon met week 10 en is gedurende afgelopen week steeds wat teruggelopen tot inmiddels week 1 2027.

• UBPEAQ
Škoda bevestigt nu expliciet dat er via toekomstige updates een functie wordt toegevoegd om het centrale display te draaien. Dit bevestigt dat de draaifunctie die we hebben besproken, nog niet volledig beschikbaar is. Bron: Skoda Storyboard

• RangedNeedles
  • Niet online
UBPEAQ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:52:
Škoda bevestigt nu expliciet dat er via toekomstige updates een functie wordt toegevoegd om het centrale display te draaien. Dit bevestigt dat de draaifunctie die we hebben besproken, nog niet volledig beschikbaar is. Bron: Skoda Storyboard
Maar dan blijkt in de toekomst dat enkel auto’s met versie y deze update (en andere updates) krijgen en de eersten onder jullie, die nog versie x draaien, buiten de boot vallen :+ Net zoals gebeurd is bij het kunnen voorverwarmen (of net niet) van je batterij bij de Enyaq.

Ik lees hier mee omdat ik de Peaq ook overweeg als opvolger maar ik ga me niet nog eens laten vangen. Voor mij geldt, tot het tegendeel bewezen is, dat het scherm niet kan draaien. Je koopt de auto nu en Skoda heeft geen verplichtingen naar ons toe voor daarna. Alle extraatjes via updates zijn enkel mooi meegenomen.

• Robbertolino
RangedNeedles schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:10:
[...]

Maar dan blijkt in de toekomst dat enkel auto’s met versie y deze update (en andere updates) krijgen en de eersten onder jullie, die nog versie x draaien, buiten de boot vallen :+ Net zoals gebeurd is bij het kunnen voorverwarmen (of net niet) van je batterij bij de Enyaq.

Ik lees hier mee omdat ik de Peaq ook overweeg als opvolger maar ik ga me niet nog eens laten vangen. Voor mij geldt, tot het tegendeel bewezen is, dat het scherm niet kan draaien. Je koopt de auto nu en Skoda heeft geen verplichtingen naar ons toe voor daarna. Alle extraatjes via updates zijn enkel mooi meegenomen.
Dit zou ook gelijk de onderbouwing zijn waarom Skoda dit niet pro-actief deelt.. Voor de personen die die ota toezegging te horen hebben gekregen, maak er een goede notitie van: kan handig zijn voor in de toekomst.

• Marang73
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Enn75EHt_3HpoIz3toNClVG_0oA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/N6e0HXUHooAZFZcpX5cAMQJ3.avif?f=user_large

Wat is B?

Brake dus

[ Voor 4% gewijzigd door Marang73 op 16-09-2026 20:24 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:53

MLLL

Palm Treo 650

Volgens mij regenereert ie dan.

In D rolt de auto uit.

Dus afremmen op de elektromotor om energie terug te winnen.

• JustTrying
MLLL schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:44:
[...]

Volgens mij regenereert ie dan.

In D rolt de auto uit.

Dus afremmen op de elektromotor om energie terug te winnen.
yes, precies zoals bij de Enyaq nu.

• Marang73
  • Nu online
Voor wie de wachttijd alvast wat wil doden: hier kun je de handleiding alvast lezen :-)

Skoda

[ Voor 25% gewijzigd door Marang73 op 17-09-2026 08:36 ]

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:50
Weet iemand wat nou het verschil is tussen de business edition en de selection?
Los van de extra opties; je betaalt circa 1000 euro meer voor de geluidsdempende voorruiten en de 19 inch whale velgen in de business edition als standaard?
Of zie ik nog iets over het hoofd?

• dangerousp
Aphyrnae schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:45:
Los van de extra opties; je betaalt circa 1000 euro meer voor de geluidsdempende voorruiten en de 19 inch whale velgen in de business edition als standaard?
Donker getinte ruiten mis je nog ;)

En misschien nog belangrijker Dat je het relax pakket voor 690 euro kunt kopen of convenience en relax pakket voor 1490. Dan heb je voor 2500 euro extra wel basis auto of een behoorlijk dik aangeklede versie.

[ Voor 20% gewijzigd door dangerousp op 17-09-2026 15:28 ]

• Marang73
  • Nu online
Aphyrnae schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:45:
Selection alleen 59 kWh accu en dus 150kw vermogen

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:50
Heeft iemand nog foto's van hoe de diverse interieur opties eruit zien?
Ik vind de loft persoonlijke het mooiste eruit zien.

Mijn pakket welke ik op het oog heb is vrij simpel:

- business edition 60 kWh
- graphite grey of steel grey
- 3e zitrij
- (standaard whale velgen)
-interieur is dan loft of de iets duurdere optie lodge.

• Marang73
  • Nu online
Aphyrnae schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:46:
Heeft iemand nog foto's van hoe de diverse interieur opties eruit zien?
Ik vind de loft persoonlijke het mooiste eruit zien.

Mijn pakket welke ik op het oog heb is vrij simpel:

- business edition 60 kWh
- graphite grey of steel grey
- 3e zitrij
- (standaard whale velgen)
-interieur is dan loft of de iets duurdere optie lodge.
Met de configurator kun je de verschillen zien.

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 19:38
Wat ik niet goed begrijp is waarom veel autobedrijven ervoor kiezen om wel Isofix op passagiersstoel voorin te doen, maar niet op de achterste rij. Met 3 kinderen onder de 5 jaar vind ik dat minder prettig.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
doktorsson schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:06:
Wat ik niet goed begrijp is waarom veel autobedrijven ervoor kiezen om wel Isofix op passagiersstoel voorin te doen, maar niet op de achterste rij. Met 3 kinderen onder de 5 jaar vind ik dat minder prettig.
Ik denk dat de ruimte op de achterste rij te klein is voor de meestal nogal grote kinderstoelen. Je kunt daar beter de wat oudere kinderen plaatsen die niet meer in een stoeltje hoeven (maar nog wel klein genoeg zijn om daar te passen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• arthurs
De eerste Peaq is op Nederlands kenteken gezet. Ongetwijfeld een showroommodel:

https://evstats.nl/brands/skoda/models/peaq

Daarnaast is inmiddels de accessoirelijst inclusief prijzen beschikbaar voor de Peaq:

https://www.skoda.nl/_doc/6036bd36-f8f1-466f-8ab5-b3fa4993bd15

• Marang73
  • Nu online
Ik zag in Duitsland dat bij de diverse dealers ook al wat Peaq's zijn afgeleverd. Eens kijken of tot eind oktober er meer bij de dealers komen in NL en misschien dat een aantal mensen die in juli hebben besteld bericht krijgen over de productiedatum

• Robbertolino
arthurs schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:16:
De eerste Peaq is op Nederlands kenteken gezet. Ongetwijfeld een showroommodel:

https://evstats.nl/brands/skoda/models/peaq

Daarnaast is inmiddels de accessoirelijst inclusief prijzen beschikbaar voor de Peaq:

https://www.skoda.nl/_doc/6036bd36-f8f1-466f-8ab5-b3fa4993bd15
🎉

Ben ik de enige die het gek vind dat die 21* Clubber velg, waar vol mee gepromoot wordt en ook in die brochure wordt geshowed als default velg, maar niet in de brochure zelf staat als accessoire velg? 🤔

• _Uploader_
@arthurs en @dangerousp ik heb de TS bijgwerkt met de informatie, dank!

• Cheesy
  • Niet online
Zat er op te wachten. Vrij neutrale reviews, had ook niet anders verwacht van een Skoda. Ruimte op de 3e rij wordt wel divers beoordeeld valt me op, dus wie heeft dat juist getest!?

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:06
Cheesy schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:54:
[...]

Zat er op te wachten. Vrij neutrale reviews, had ook niet anders verwacht van een Skoda. Ruimte op de 3e rij wordt wel divers beoordeeld valt me op, dus wie heeft dat juist getest!?
Ergens in een van de reviews hoorde je zeggen dat er zeker ruimte is voor 6/7 personen, maar als dat enkel volwassenen zijn, dat het dan wel krap wordt (qua beenruimte, niet hoogte). Als de 3e rij kinderen betreft (en de andere zitplaatsen wel volwassenen), past het prima. En dat is ook mijn afdronk nadat ik het bekeken en gepast heb tijdens de roadshow.

• Marang73
  • Nu online
Cheesy schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:54:
[...]

Ik vind de reviews niet echt neutral maar juist positief.

Die 3e zitrij blijft wel een dingentje. Je kunt niet verwachten daar je daar 2 volwassen op kwijt kunt. Als je die verwachting niet hebt is de 3e zitrij prima.

• Cheesy
  • Niet online
Marang73 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:06:
[...]

Ik vind de reviews niet echt neutral maar juist positief.

Die 3e zitrij blijft wel een dingentje. Je kunt niet verwachten daar je daar 2 volwassen op kwijt kunt. Als je die verwachting niet hebt is de 3e zitrij prima.
Neutraal in de zin van geen grote missers maar ook geen enorm wow-effect, dus dat is inderdaad heel positief wat mij betreft.

• Marang73
  • Nu online
Cheesy schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:46:
[...]

Neutraal in de zin van geen grote missers maar ook geen enorm wow-effect, dus dat is inderdaad heel positief wat mij betreft.
Ik vind als er gezegd wordt dat kwalitieit niet onder doet in vergelijking met Audi toch wel WOW :)

• Marang73
  • Nu online
Je ziet in de reviews dat de wielkast-randen van glimmend kunststof zijn ook bij de niet Sportline uitvoeringen. Daardoor wordt het uiterlijk met de Sportline wel heel klein.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Vind vooral de zit op de 2e rij nogal tegenvallen. Ik had liever gezien dat de achterbank gewoon 15cm meer ruimte had als je geen 3e zitrij had. Dat je gewoon echt top zit. Die ruimte gaat nu volledig in de achterbank zitten. Maar goed, nu de Youngtimer nog een jaartje extra door mag rijden, hoef ik geen nieuwe auto.

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 21-09-2026 17:14 ]

• Robbertolino
PWM schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:12:
Vind vooral de zit op de 2e rij nogal tegenvallen. Ik had liever gezien dat de achterbank gewoon 15cm meer ruimte had als je geen 3e zitrij had. Dat je gewoon echt top zit. Die ruimte gaat nu volledig in de achterbank zitten. Maar goed, nu de Youngtimer nog een jaartje extra door mag rijden, hoef ik geen nieuwe auto.
Denk dat je dan ook echt naar een andere soort auto moet kijken. De ruimte op de tweede is top, zeker als je de helling van de rugleuning aanpast. Het is vooral knap dat met 4,87m een derde zitrij gelukt is en alle ruimte (in de kofferbak van 890l). Neem even een vw id.7 tourer: 4,96m, twee zitrijen met 605l.. Maarja, wél meer lengte op de achterbank! 🎉 Misschien is dat een mooi alternatief voor de youngtimer?

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 22:58
Wat mij nog opviel uit de reviews:

- de trommelremmen achter. Is er dan zo weinig remkracht nodig om een downgrade te doen? (van schijf-naar-trommel rem?). Voelt dan toch een beetje inferieur aan

- de als accessoire verkrijgbare Clubber wielen (bij AutoWeek), ik heb zitten zoeken maar ik kon ze niet vinden in de nederlandse brochure... Nog even wennen, maar vind ze ook wel aardig!

Los van de reviews had ik nog een vraag die me nog niet helder was geworden. Hoe krijg je het voor elkaar om geventileerde stoelen te krijgen? Is dat een optie of zit dat bij een specifieke interieursoort? Hoor graag!

• Marang73
  • Nu online
Waarom trommelrem? Volgens AI:

Veel moderne elektrische auto's (EV's), zoals de [Volkswagen ID.4](https://www.autoreview.nl...hter-trommelremmen-hebben) en de [Škoda Enyaq](https://nieuws.skoda.nl/w...-af-is-met-trommelremmen/), zijn op de achteras uitgerust met trommelremmen in plaats van schijfremmen vanwege regeneratief remmen, het voorkomen van roestvorming en het verminderen van de uitstoot van fijnstof (remstof). Hoewel trommelremmen vaak als 'ouderwets' worden gezien, bieden ze voor EV's juist grote technische en ecologische voordelen. [1, 2]

De belangrijkste redenen voor deze keuze zijn logisch gecategoriseerd:

## 1. Regeneratief remmen maakt fysieke remmen overbodig

* Elektromotor doet het werk: Bij het loslaten van het stroompedaal remt een EV grotendeels af op de elektromotor om energie terug te winnen. [2, 3]

* Minder belasting achteras: Omdat deze regeneratie vaak op de achteras plaatsvindt, worden de fysieke achterremmen tijdens normale ritten nauwelijks gebruikt. [1, 3]

## 2. Voorkomen van roest en minder onderhoud

* Geen vliegroest: Schijfremmen die zelden worden gebruikt, gaan oxideren en roesten. Dit vermindert de remwerking en zorgt voor vroegtijdige slijtage. [1, 2]

* Gesloten systeem: Een trommelrem is volledig afgesloten. Hierdoor hebben weersinvloeden, vuil en pekel geen vat op het binnenwerk. Volgens fabrikanten gaan deze trommels daardoor soms een autoleven lang mee zonder onderhoud. [1, 2]

## 3. Opvangen van remstof (Euro 7-normen)

* Minder fijnstof in de lucht: Remslijtage is een grote bron van fijnstof in de lucht. Omdat een trommelrem gesloten is, blijft het vrijgekomen remstof in de trommel hangen in plaats van dat het in het milieu terechtkomt.

* Duurzaamheid: Dit helpt fabrikanten om gemakkelijker te voldoen aan de strengere Europese [Euro 7-emissienormen](https://autobahn.eu/artik...-elektrische-autos-euro-7) voor fijnstofdeeltjes. [2]

## 4. Lagere rolweerstand en kosten

* Meer actieradius: In tegenstelling tot schijfremmen slepen de remblokken van een trommelrem na het loslaten niet minimaal aan tegen de schijf. Dit zorgt voor minder weerstand en dus een iets grotere actieradius.

* Kostenefficiënt: Trommelremmen zijn goedkoper om te produceren, wat helpt om de productiekosten van zware EV's te drukken. [2, 4]

Wil je weten hoe de remprestaties van deze trommelremmen zich verhouden tot schijfremmen bij een noodstop, of ben je benieuwd welke specifieke EV-modellen deze techniek nog meer gebruiken?

[1] [https://nieuws.skoda.nl](https://nieuws.skoda.nl/w...-af-is-met-trommelremmen/)

[2] [https://autobahn.eu](https://autobahn.eu/artik...-elektrische-autos-euro-7)

[3] [https://topgear.nl](https://topgear.nl/autoni...sche-autos-trommelremmen/)

[4] [https://www.autoreview.nl](https://www.autoreview.nl...hter-trommelremmen-hebben)

[ Voor 15% gewijzigd door Marang73 op 21-09-2026 21:07 ]

• Robbertolino
twinkey schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:03:
Wat mij nog opviel uit de reviews:

- de trommelremmen achter. Is er dan zo weinig remkracht nodig om een downgrade te doen? (van schijf-naar-trommel rem?). Voelt dan toch een beetje inferieur aan

- de als accessoire verkrijgbare Clubber wielen (bij AutoWeek), ik heb zitten zoeken maar ik kon ze niet vinden in de nederlandse brochure... Nog even wennen, maar vind ze ook wel aardig!

Los van de reviews had ik nog een vraag die me nog niet helder was geworden. Hoe krijg je het voor elkaar om geventileerde stoelen te krijgen? Is dat een optie of zit dat bij een specifieke interieursoort? Hoor graag!
Trommelremmen: @Marang73 heeft even een AI lecture gegeven over die keuze, dank! :) Dacht ook altijd dat die achterhaald waren, maar die keuzes klinken logisch.

Clubber velgen: mooi he! Bijna het sinnen waard om die grote jongens erop te doen. Ze stonden in de oorspronkelijke prijslijst van juni.

Vented seats: Alleen in NL te combineren met Business line en dan een van de twee ‘Suite’ interiors kiezen. Voilá, zie daar de opties Relax en/of Convenience met ventilated seats.

[ Voor 15% gewijzigd door Robbertolino op 22-09-2026 10:56 ]

• Marang73
  • Nu online
Adaptieve onderstel is ook bij de Sportline een optie en niet standaard

• Michiel1
  • Laatst online: 13:37
@_Uploader_ voor het overzicht: vorige week (week 38) besteld door de Leasemaatschappij: Businessline, 90, Rosewood Beige met trekhaak, derde zitrij, relax en techpakket. Staat nu op week 10

• _Uploader_
Michiel1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:29:
@_Uploader_ voor het overzicht: vorige week (week 38) besteld door de Leasemaatschappij: Businessline, 90, Rosewood Beige met trekhaak, derde zitrij, relax en techpakket. Staat nu op week 10
Dank je wel, ik heb het toegevoegd.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
twinkey schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:03:
Dat is juist helemaal niet inferieur, maar een hele goede oplossing voor het probleem dat die achterremmen nauwelijks gebruikt worden. Als je vol remt kan achter enkel door regenereren al voldoende remkracht leveren. Dat zie je ook terug in de remprestaties. Die zijn helemaal niet slecht.
Als je daar schrijfremmen zou monteren zou je die jaarlijks bij de APK wegens roest etc moeten vervangen.
Je zult die trommelremmen overigens wél moeten onderhouden. Elke twee (of hooguit 4) jaar even open maken en schoonmaken is daarbij voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 22-09-2026 12:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• syith
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:42
Zijn er mensen die ook de E5008 hebben overwogen? Omdat deze als occasion al beschikbaar is en op papier dezelfde specs biedt, ben ik wel aan het twijfelen geslagen... Eerlijk gezegd moet ik nog een proefrit maken in beide auto's.

• Marang73
  • Nu online
Ik vind de "cockpit" van de E5008 persoonlijk helemaal niks.

• UBPEAQ
@ robinpet: Aangezien we allebei onze Peaq op 8 juli hebben besteld, ben ik benieuwd of je al een update van je dealer hebt ontvangen over de verwachte productiedatum van 12 oktober. Bij mijn dealer staat nog steeds week 42 in het systeem.

• robinpet
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:07
@UBPEAQ Vanochtend even whatsapp contact gehad aangezien wij ook een Epiq besteld hebben die gisteren geproduceerd zou worden. Helaas daar nog geen duidelijkheid over maar kan zijn dat de fabrieksdata wat achterloopt. Toen gelijk gekeken naar de Peaq en die staat nog steeds op 12 oktober ingepland, aldus de dealer.

• Marang73
  • Nu online
Ik heb vandaag ook nog contact gehad met de dealer. Auto staat nog steeds op Maart 2027. Besteld op 29 juli wel bijzonder zoveel verschil in levertijd.

Dealer gaf ook aan dat 9 oktober er een showroommodel plus demo beschikbaar zijn.

• JustTrying
YouTube: Škoda Peaq First Drive: Is This the Ultimate Family EV?

Voor degene die nog niet genoeg reviews hebben gezien, deze is altijd wel leuk, en echtwel positief!

Ondertussen is er van mijn op 27 juli bestelde Peaq Sportline met pano dak nog geen productiedatum bekend :(

[ Voor 20% gewijzigd door JustTrying op 22-09-2026 22:25 ]

• dangerousp
Hier had ik persoonlijk nog niet op gelet, maar vond het wel erg interessant! De 21" velgen zijn ruim 10% minder zuinig! Ik snap nog niet waarom.. maar ben dan blij met de 20".

(edit: bandenmerk en label toegevoegd)

Selection/Business edition:

19" Whale Zwart--> 15,9 kWh/100km

19" Gharial Zilver --> 16,1 kWh/100km

20" Mustela Zwart--> 16,1 kWh/100km

20" Kouprey Zwart--> 16,1 kWh/100km

21" Javan Zwart--> 17,8 kWh/100km

Sportline:

20"-Okapi Zwart--> 16,1 kWh/100km

Hankook 265/45 R20 Label A

Hankook 235/50 R20 Label A

21"-Dugong Zwart--> 17,8 kWh/100km

Bridgestone 265/40 R21 Label C!

Hankook 235/45 R21 Label C

Bridgestone 235/45 R21 Label C

Hankook 265/40 R21 Label C

[ Voor 15% gewijzigd door dangerousp op 23-09-2026 10:28 ]

• Robbertolino
dangerousp schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:03:
[...]

Hier had ik persoonlijk nog niet op gelet, maar vond het wel erg interessant! De 21" velgen zijn ruim 10% minder zuinig! Ik snap nog niet waarom.. maar ben dan blij met de 20".

(edit: bandenmerk en label toegevoegd)

Selection/Business edition:

19" Whale Zwart--> 15,9 kWh/100km

19" Gharial Zilver --> 16,1 kWh/100km

20" Mustela Zwart--> 16,1 kWh/100km

20" Kouprey Zwart--> 16,1 kWh/100km

21" Javan Zwart--> 17,8 kWh/100km

Sportline:

20"-Okapi Zwart--> 16,1 kWh/100km

Hankook 265/45 R20 Label A

Hankook 235/50 R20 Label A

21"-Dugong Zwart--> 17,8 kWh/100km

Bridgestone 265/40 R21 Label C!

Hankook 235/45 R21 Label C

Bridgestone 235/45 R21 Label C

Hankook 265/40 R21 Label C
Yep, er goed uitzien kost wat 😅

Ook vernomen van voorgaande Skoda modellen en de nodige ai-analyse dat dit idd mega impact heeft.

Neem ik die analyse met een korreltje zout, want het gaat bij mij er niet in dat die 19’ Gharial en alle 20’ wielen hetzelfde kwa verbruik zijn. Zijn wezenlijk hele verschillende velgen, met als je voor 20’ wilt gaan: ‘Kouprey’ als beste keuze. Dit door die inserts, die luchtstroom verbeterd.

Verder heb ik nog geen Whale (behalve bij hun 936km ‘record’) en Gharial (alleen Selection dealer stock), voorbij zien komen bij de test auto’s die beschikbaar zijn gesteld.

Dus vooral die 16,1 inschatting heb ik mijn bedenkingen over..

• dangerousp
Robbertolino schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:41:
[...]

Yep, er goed uitzien kost wat 😅

Ook vernomen van voorgaande Skoda modellen en de nodige ai-analyse dat dit idd mega impact heeft.

Neem ik die analyse met een korreltje zout, want het gaat bij mij er niet in dat die 19’ Gharial en alle 20’ wielen hetzelfde kwa verbruik zijn. Zijn wezenlijk hele verschillende velgen, met als je voor 20’ wilt gaan: ‘Kouprey’ als beste keuze. Dit door die inserts, die luchtstroom verbeterd.

Verder heb ik nog geen Whale (behalve bij hun 936km ‘record’) en Gharial (alleen Selection dealer stock), voorbij zien komen bij de test auto’s die beschikbaar zijn gesteld.

Dus vooral die 16,1 inschatting heb ik mijn bedenkingen over..
Wat ik juist bedoel aan te geven is dat de velg niet uitmaakt, maar de band. De band op de 21" heeft een C label en op de 19 en 20" een A label. Dit staat in de configurator. De rolweerstand is het oppervlak van de band op het wegdek en dat is exact gelijk bij de 20 en 21" velgen. Ik geloof niet dat dat beetje luchtweerstand een groot verschil zal maken.

20"

https://relasdata.blob.core.windows.net/relas/tyres/sheet/LfYls6/atSPGSFxUsHotKA==#s_aid=wnncjuje-7ph5-kzya-13rt-qk56ejiwnfp0_438_1

21"

https://relasdata.blob.core.windows.net/relas/tyres/sheet/1QlXfKQiigUE516fu8+E7Q==#s_aid=wnncjuje-7ph5-kzya-13rt-qk56ejiwnfp0_438_1

[ Voor 20% gewijzigd door dangerousp op 23-09-2026 13:34 ]

• dangerousp
dangerousp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:49:
[...]

De levertijden zijn niet officieel. Planning gaat nu plaatsvinden in de fabriek. Het hangt er ook vanaf welk land welke productieplekken krijgt. De dealer geeft bij mij nu indicatie voor productie oktober 2026 aan.
Vertraagd naar medio december.. Spannend.

• Robbertolino
dangerousp schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:32:
[...]

Wat ik juist bedoel aan te geven is dat de velg niet uitmaakt, maar de band. De band op de 21" heeft een C label en op de 19 en 20" een A label. Dit staat in de configurator. De rolweerstand is het oppervlak van de band op het wegdek en dat is exact gelijk bij de 20 en 21" velgen. Ik geloof niet dat dat beetje luchtweerstand een groot verschil zal maken.

20"

https://relasdata.blob.core.windows.net/relas/tyres/sheet/LfYls6/atSPGSFxUsHotKA==#s_aid=wnncjuje-7ph5-kzya-13rt-qk56ejiwnfp0_438_1

21"

https://relasdata.blob.core.windows.net/relas/tyres/sheet/1QlXfKQiigUE516fu8+E7Q==#s_aid=wnncjuje-7ph5-kzya-13rt-qk56ejiwnfp0_438_1
https://clearwatt.co.uk/blog/ev-wheels

https://insideevs.com/features/735782/ev-wheel-tire-size-range/

Vooral als je lease rijder bent: fingers crossed dat het december blijft 🍀

[ Voor 6% gewijzigd door Robbertolino op 23-09-2026 15:45 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste