Welke warmtepompinstallatie past bij onze woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:27
Wij willen onze cv-ketel vervangen door een volledig elektrische warmtepomp en twijfelen vooral over de juiste systeemopbouw.
Huidige situatie
  • Woning uit 2020
  • Woonoppervlak: 120 m²
  • Twee bewoners
  • Jaarlijks gasverbruik: circa 600 m³, inclusief sanitair warm water
  • Vloerverwarming op twee betonnen verdiepingsvloeren, na een kleine aanpassing op de verdelers prima geschikt voor een warmtepomp.
  • Ventilatiesysteem C, met ventielen in de keuken, toilet, badkamer en de technische ruimte
  • Plat dak, waarop eventueel een buitenunit geplaatst kan worden
  • Actieve vloerkoeling gewenst
  • Geen interesse in zonering, in principe staat alles altijd open en is er maar 1 thermostaat
Daarnaast willen wij een airco boven de trap laten plaatsen. Deze zal voornamelijk worden gebruikt voor koeling en ontvochtiging, maar kan indien nodig ook bijverwarmen. In de buurt zijn er meerdere woningen met deze opzet, waarbij de bewoners aangeven dat 1 unit genoeg is om de gehele woning koel te houden tijdens de warme dagen.
1. Welke warmtepompvariant?
Wij overwegen grofweg twee opties:
  1. Een ventilatiewarmtepomp of systeem dat ventilatielucht als bron gebruikt.
  2. Een reguliere lucht-waterwarmtepomp met buitenunit op het platte dak.
Onze voorkeur gaat uit naar een installatie die de woning volledig kan verwarmen op een efficiente manier, vandaar het idee de ventilatielucht te gebruiken voor wat warmte-terugwin. Ook willen wij kunnen koelen via de vloerverwarming.

Vloerkoeling zal vermoedelijk niet voldoende zijn om ook op de warmste dagen een aangenaam binnenklimaat te houden, vandaar de airco voor extra koeling en ontvochtiging.

Momenteel heeft een (NIBE) ventilatiewarmtepomp onze voorkeur om de volgende redenen:
1. Geen buitenunit, onderhoud volledig binnenshuis
2. Warmte terugwinnen uit de ventilatie die anders toch al verloren was
3. Tekort aan debiet wordt opgelost met een extra toevoer van buiten
4. 'All-in-one' oplossing

Heeft iemand ervaring met een dergelijke ventilatiewarmtepomp?
2. Sanitair warm water apart of geïntegreerd?
Voor sanitair warm water twijfelen wij tussen:
  • Een warmtepomp met geïntegreerd boilervat.
  • Een aparte warmtepompboiler die eventueel ventilatielucht gebruikt.
Voor twee bewoners lijkt een vat van 180–200 liter mij voldoende. Wij hebben geen badkuip.

Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van één geïntegreerd systeem tegenover een aparte oplossing voor warm water? Is een losse warmtepompboiler op ventilatielucht in de praktijk efficiënt genoeg om de extra installatie, ruimte en het onderhoud te rechtvaardigen?
3. Warmteverliesberekening
Ik begrijp dat het benodigde vermogen niet betrouwbaar kan worden bepaald op basis van alleen het woonoppervlak en het gasverbruik. Daarom willen wij een warmteverliesberekening laten opstellen.

Gezien ik waarschijnlijk alle benodigde informatie (bouwtekeningen, recent energierapport met isolatiewaardes, plattegronden) wel heb om dit online uit te voeren, hoeft dit niet een regionale opnemer te zijn. Van 1 partij hebben we al een offerte opgevraagd maar we schrokken wat van de prijs (€545). In het totaalplaatje valt dit in het niet natuurlijk, maar het voelt toch 'duur'.
Gezien de berekening volledig remote gedaan kan worden hadden wij rekening gehouden met 300-400 euro.

Bij welke partij of welk type adviseur kunnen wij dit het beste laten uitvoeren? Zijn er goede ervaringen met specifieke onafhankelijke aanbieders?

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09
Ventilatielucht gebruiken als bron voor je warmtepomp is prima mogelijk....
maar je hebt toch veel te weinig ventilatielucht beschikbaar om maar enigszins warmte uit te onttrekken?
Wellicht 1 kW aan thermisch vermogen...
En alle warme lucht die je extra aan je woning onttrekt voor dit doel, komt als koude lucht weer ergens binnen en moet dan weer verwarmd worden....

Als je nu 600 m3 aardgas verbruikt, heb je al snel 2-3 kW aan thermisch vermogen nodig.
Met een ventilatie warmtepomp zit je nog niet op de helft.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:09
Als de warmtepomp op het dak in de buurt zou staan van de voorgenomen airco lokatie kan je ook denken aan een fancoil met een apart dampdicht geïsoleerd traject. Dan kan je dezelfde warmtepomp gebruiken om je huis te verwarmen, warm water te maken, en te koelen — dit maakt het vinden van een goede installateur wel belangrijker/ingewikkelder dan een monoblock + aparte airco.

Als je het huis een beetje normaal comfortabel gehouden hebt met die 600m3 zou ik mij niet doodstaren op een warmteverliesberekening. Kleiner dan ~4kW worden warmtepompen nauwelijks geleverd dus je bent beperkt in je keuze.

gasweg.nl

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:53
2. SWW

Optie 3: Niet geïntegreerd boilervat van RVS. Dit is een duur onderdeel en RVS overleeft normaal gesproken je warmtepomp en dus de geïntegreerde binnenunit.

Verder eens met @asdfvdsa ... Er zijn eigenlijk geen machines van minder dan 5kW die niet een zwaarder in sofware geknepen model zijn... en de 5kW machine maakt je SWW vat lekker vlot warm.

De fancoil moet wel het minimum koelvermogen weg kunnen zetten... en dat kan door de hoge COP bij koelen lastig zijn... de compressor heeft een zeker minimum.

Let op bij plaatsing op plat dak... Zie videos van X21r in Trillingen airco of warmtepomp dempen

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 20-07-2026 17:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KoffieMok
GarBaGe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:08:
Als je nu 600 m3 aardgas verbruikt, heb je al snel 2-3 kW aan thermisch vermogen nodig.
Met een ventilatie warmtepomp zit je nog niet op de helft.
Klopt, daarom zal er ook een extra toevoer met buitenlucht bij komen kijken. De ventilatielucht an sich zal niet voldoende zijn, maar de tijd dat de ventilatie wel draait lijkt dit mij gewonnen warmte. Of is dit insignificant genoeg om buiten beschouwing te laten?

Bijkomend voordeel bij bijvoorbeeld de NIBE modellen is dat deze de ventilatie volledig overnemen en ook kunnen koelen (of verwarmen) door extra te ventileren als het buiten koeler (of warmer) is dan binnen.
asdfvdsa schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:39:
Als de warmtepomp op het dak in de buurt zou staan van de voorgenomen airco lokatie kan je ook denken aan een fancoil met een apart dampdicht geïsoleerd traject. Dan kan je dezelfde warmtepomp gebruiken om je huis te verwarmen, warm water te maken, en te koelen — dit maakt het vinden van een goede installateur wel belangrijker/ingewikkelder dan een monoblock + aparte airco.
Hoewel interessant, gaat ons dit nog kunnen bijten in de toekomst met onderhoud of functionaliteit? De installatie hou ik graag bij 1 partij.
Fancoils weet ik overigens weinig van af, daar zal ik eens wat dieper in moeten duiken.
Als je het huis een beetje normaal comfortabel gehouden hebt met die 600m3 zou ik mij niet doodstaren op een warmteverliesberekening. Kleiner dan ~4kW worden warmtepompen nauwelijks geleverd dus je bent beperkt in je keuze.
We hebben een lokale installateur al op de koffie gehad, die vroeg wel om een warmteverliesberekening voor de installatie. Of we dat via hen of zelf regelen was om het even.
Zelf had ik ook het idee dat de kleinere modellen prima zullen voldoen, maar het zou zonde zijn om nu de verkeerde keuze te maken.
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:41:
2. SWW

Optie 3: Niet geïntegreerd boilervat van RVS. Dit is een duur onderdeel en RVS overleeft normaal gesproken je warmtepomp en dus de geïntegreerde binnenunit.
Dank! Ik zal het meenemen in de overweging.
Let op bij plaatsing op plat dak... Zie videos van X21r in Trillingen airco of warmtepomp dempen
Pluspunt voor een (binnen)unit, of maakt dat juist binnen weer veel lawaai?

Voor de volledigheid, de NIBE warmtepompen waar we naar zitten te kijken zijn:
- NIBE S735C (ventilatielucht)
- NIBE S2125 of NIBE S2060 (monoblock) met NIBE VVM S320 (gecombineerde binnenunit)
- NIBE MT-WH21 (warmtepompboiler, mogelijk op ventilatielucht)

Hoewel we niet getrouwd zijn met NIBE, zijn we wel gecharmeerd van de featureset en horen we goeie ervaringen om ons heen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:53
KoffieMok schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:28:
Pluspunt voor een (binnen)unit, of maakt dat juist binnen weer veel lawaai?
De datasheets zien er op dat punt niet heel tof uit... dito voor een warmtepomp boiler overigens... daar wil je niet naast moeten slapen.

Je hebt niet genoeg aan alleen ventilatielucht... dat gaat uit dat ventilatie je enige warmteverlies is ... en dat klopt niet ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 20-07-2026 21:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KoffieMok
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:39:
[...]

De datasheets zien er op dat punt niet heel tof uit... dito voor een warmtepomp boiler overigens... daar wil je niet naast moeten slapen.
Ik zie het ook inderdaad, en om nou alles te gaan soundproofen...
Eventjes verder verkennen op de S2060 + SMO S40 + RSV 200 dan maar.
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:39:
[...]

Je hebt niet genoeg aan alleen ventilatielucht... dat gaat uit dat ventilatie je enige warmteverlies is ... en dat klopt niet ;-)
Ben ik mij van bewust:
KoffieMok schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:12:
[...]

2. Warmte terugwinnen uit de ventilatie die anders toch al verloren was
3. Tekort aan debiet wordt opgelost met een extra toevoer van buiten
KoffieMok schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Klopt, daarom zal er ook een extra toevoer met buitenlucht bij komen kijken. De ventilatielucht an sich zal niet voldoende zijn, maar de tijd dat de ventilatie wel draait lijkt dit mij gewonnen warmte. Of is dit insignificant genoeg om buiten beschouwing te laten?

Bijkomend voordeel bij bijvoorbeeld de NIBE modellen is dat deze de ventilatie volledig overnemen en ook kunnen koelen (of verwarmen) door extra te ventileren als het buiten koeler (of warmer) is dan binnen.
Warme lucht naar buiten 'ventileren' voelt voor mij enorm zonde, maar een Systeem-D is hier geen optie zonder de 6 jaar jonge woning grof te verbouwen. De ventilatielucht gebruiken voor de warmtepomp leek ons 'the next best thing' maar ik begin me steeds meer af te vragen of het het wel waard is.
Pagina: 1