Shelly 1PM op continue draad zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-07 12:21
Ik heb vandaag mijn eerste Shelly 1PM ontvangen. Ik heb deze besteld om stroomverbruik te meten van de airco (dus niet om te schakelen).

Nu heb ik een vraag over de installatie. Ik ben geen electricus maar met gezond verstand kom ik wel een eind. Mijn configuratie wijkt af (denk ik) van een standaard configuratie: Ik ga de Shelly dus niet gebruiken achter een schakelaar (zoals op op de video hier wordt uitgelegd). Maar dus op een stroomdraad (die naar de airco gaat).

Mijn vraag is nu: hoe luidt het configuratie setup van een Shelly 1PM in dit scenario?

Mijn gedachte was om de Shelly mbv de drie Waro's tussen de airco stroomdraad te zetten (witte stroomdraad met al gestripte blauw/bruin/aarde draad, en de stroom aan leverende draad (komend uit de inbouwdoos hieronder afgebeeld). Zie foto hieronder.

Maar is dit wel een veilige setup? Is de Shelly zo veilig te installeren?

Ik hoor het graag. Ook of ik nog ergens mee rekening moet houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpWOcIu2n-rW5KgKBmqB7UWMdHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQl46vHrsjy99sw14xq5Wyci.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://shelly-cloud.nl/wp-content/uploads/2023/06/Shelly-Plus-1PM-Aan-Uit-schakeling-watermerk.pngAlleen de schakelaar sluit je dan gewoon niet aan, je zet de shelly op aan en meten maar!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:32
Voor wat het waard is, je had ook een Shelly PM mini kunnen kopen, die zijn wat goedkope en een stuk kleiner omdat er geen relais (schakelaar) in hoeft te zitten.

Zo een (elders vaak wel goedkoper te vinden):

https://www.shelly.com/products/shelly-pm-mini-gen3

• pastafan
Wilke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:21:
Voor wat het waard is, je had ook een Shelly PM mini kunnen kopen, die zijn wat goedkope en een stuk kleiner omdat er geen relais (schakelaar) in hoeft te zitten.

Zo een (elders vaak wel goedkoper te vinden):

https://www.shelly.com/products/shelly-pm-mini-gen3
ja, dat wist ik al. Maar, die Mini's zijn maar tot 8 A. En het gaat in dit geval om een buitenunit airco + 2 binnenunits (die tegelijk aan kunnen staan). En met 8 A zou dat max zo'n 1800 Watt zijn. En met 2 airco's tegelijk aan zou dat wel eens overbelast kunnen worden. Die Shellys (iets grotere) kunnen tot max. 16 A belast worden. Dat lijkt me beter.

• Wilke
pastafan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:25:
[...]

ja, dat wist ik al. Maar, die Mini's zijn maar tot 8 A. En het gaat in dit geval om een buitenunit airco + 2 binnenunits (die tegelijk aan kunnen staan). En met 8 A zou dat max zo'n 1800 Watt zijn. En met 2 airco's tegelijk aan zou dat wel eens overbelast kunnen worden. Die Shellys (iets grotere) kunnen tot max. 16 A belast worden. Dat lijkt me beter.
Het gelinkte model kan tot 16A, uit de link die ik postte:

"Install in 10 minutes and monitor appliances up to 16A"

Je moet idd wel even opletten welke generatie/versie je hebt, je hebt in algemene zin gelijk dat het bij veel varianten 8 of 10A was.

• pastafan
Wilke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:27:
[...]

Het gelinkte model kan tot 16A, uit de link die ik postte:

"Install in 10 minutes and monitor appliances up to 16A"

Je moet idd wel even opletten welke generatie/versie je hebt, je hebt in algemene zin gelijk dat het bij veel varianten 8 of 10A was.
Goede aanvulling. Bij het utizoeken heb ik mij alleen op Gen4 gefocust. Daar zit wel een verschil tussen de Mini (max 8A) en de niet mini (max. 16A) en het prijsverschil was maar een paar euro..

maar mijn vraag in het topic was: hoe sluit ik de Shelly aan zonder schakeldraad?

• Wilke
Ik weet dit omdat ik hem voor de exact gelijke toepassing had besteld.

Trouwens, je moet al een behoorlijk brute buitenunit hebben wil die continu boven de 1800W kunnen trekken. Pas met units boven de 5 kW (thermisch) zal dat wel lukken denk ik. De binnenunits verbruiken bijna niets, alleen beetje elektronica en de ventilator-rol gebruikt een handvol watts per unit.

• Wilke
En hoe aan te sluiten heeft MarkyB al gepost. Je kunt ergens in de UI instellen dat je de Shelly niet wilt laten schakelen, dat hij gewoon aan moet blijven, ook na een stroomstoring.

• pastafan
wat ik niet begrijp aan het schema dat @MarkyB heeft geplaatst (in relatie tot scenario waar ik hem voor wil gebruiken):

de shelly heeft voor de blauwe draad (N) twee ingangen, en voor de bruine draad (fase) zelfs 3. Die zijn bij de tekening van @MarkyB niet gebruikt. Maar moet ik die dan niet juist wel gebruiken om de shelly in het circuit te krijgen? (om door te lussen zeg maar)? Normaal zou de schakeldraad dan doen, maar in dit geval is het anders...
edit:
en de aarde draad (geel/groen): hoeft die niet op de Shelly?

[ Voor 7% gewijzigd door pastafan op 18-07-2026 19:44 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Nee, 1x fase op L, 1x nul op N en 1x fase van de airco op O. De nul van de airco sluit je gewoon rechtstreeks op je aansluiting aan.

De fases en nullen van de shelly zijn intern doorverbonden, dus in principe kan je daar niet veel kwaad doen.

En de aarde moet je aansluiten waar je kan, daar doet shelly niks mee.

[ Voor 41% gewijzigd door MarkyB op 18-07-2026 19:46 ]

• pastafan
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:44:
Nee, 1x fase op L, 1x nul op N en 1x fase van de airco op O. De nul van de airco sluit je gewoon rechtstreeks op je aansluiting aan.

De fases en nullen van de shelly zijn intern doorverbonden, dus in principe kan je daar niet veel kwaad doen.

En de aarde moet je aansluiten waar je kan, daar doet shelly niks mee.
OK, toch weer net iets anders als op de tekening (volgens mij). Ik denk dat ik het begrijp. Bedankt!!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

pastafan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:48:
[...]

OK, toch weer net iets anders als op de tekening (volgens mij). Ik denk dat ik het begrijp. Bedankt!!
Ik vertel het precies zoals op de tekening, mag ik vragen hoe jij het begrijpt?

• pastafan
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:49:
[...]

Ik vertel het precies zoals op de tekening, mag ik vragen hoe jij het begrijpt?
In de tekst schrijf je "1 x fase van de airco op 0)", dat zou dan een bruine draad op de 0 zijn (op de Shelly meest linkse gaatje). In de tekening staat daar een zwarte draad ingetekend (die naar het lampje gaat).

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

pastafan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:52:
[...]

In de tekst schrijf je "1 x fase van de airco op 0)", dat zou dan een bruine draad op de 0 zijn (op de Shelly meest linkse gaatje). In de tekening staat daar een zwarte draad ingetekend (die naar het lampje gaat).
Dat klopt, zwart is een schakeldraad, dat is altijd de fase.

Als jij uit je muur 1x fase, 1x nul en 1x aarde hebt uit de meterkast en 1x fase, 1x nul en 1x aarde die naar de airco gaat kan je het ook zo aansluiten:

Aarde verbind je door

Fase van de meterkast sluit je aan op L van Shelly

Nul van de meterkast sluit je aan op N van Shelly

Fase van de airco sluit je aan op O van Shelly

Nul van airco sluit je aan op N van Shelly.

[ Voor 32% gewijzigd door MarkyB op 18-07-2026 19:55 ]

• pastafan
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Ik dacht dat bruin fase was, en zwart schakeldraad (maar dat is dus (soms) hetzelfde)?

• pastafan
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Als jij uit je muur 1x fase, 1x nul en 1x aarde hebt uit de meterkast en 1x fase, 1x nul en 1x aarde die naar de airco gaat kan je het ook zo aansluiten:

Aarde verbind je door

Fase van de meterkast sluit je aan op L van Shelly

Nul van de meterkast sluit je aan op N van Shelly

Fase van de airco sluit je aan op O van Shelly

Nul van airco sluit je aan op N van Shelly.
OK, dus 2 Nul, blauwe draadjes (1 van de meterkast en 1 van de airco) in de shelly. Dat betekent dus dat alleen van de Nul beide inputs worden gebruikt, de rest wordt 1 input (per "slot type" (laat ik het zo zeggen), gebruikt?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 23:31
pastafan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:53:
Ik dacht dat bruin fase was, en zwart schakeldraad (maar dat is dus (soms) hetzelfde)?
Zwart = geschakelde fase, in het jargon schakeldraad genoemd.

Spel en typfouten voorbehouden

• pastafan
Dank aan alle meedenkers (speciaal @MarkyB ), het aansluiten is gelukt.

Hieronder een foto van het (voorlopige) eindresultaat: (de doosjes moeten nog mooier worden weggewerkt):

Ik moest bruine en blauwe draad verlengen/ omzetten mbv Wago's met een iets smallere draad omdat deze aders niet in de Shelly pasten (te dik). Dat viel me trouwens wel op aan de Shelly: de gaatjes zijn vrij klein en vrij ondiep). Ik moest ze op ca 7 mm strippen om netjes in de Shelly te kunnen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjOIM195seJ_UN18fc_UVB0ZHng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0nmj0P4ltmuSEvLW0iWYGF9.jpg?f=fotoalbum_large

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:46
Ik snap niet zo goed waarom je 2 keer blauw aansluit? Of gaat 1 blauwe naar de airco?
En de meest linker bruin gaat naar de airco?

Tijd van werken, tijd van rusten

• pastafan
Driek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:19:
Ik snap niet zo goed waarom je 2 keer blauw aansluit? Of gaat 1 blauwe naar de airco?
En de meest linker bruin gaat naar de airco?
ja precies dat. (en dat was het advies van @MarkyB )

[ Voor 8% gewijzigd door pastafan op 19-07-2026 12:21 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je dan toch alles verlengt dan zou ik de 2 Nullen (dus blauw) in een 3-weg Wago aansluiten waarvan je de 3e ader naar Shelly N toe leidt. Ik vertrouw dan een Wago weer meer dan de kleine schroefklemmetjes van de Shelly.

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:59
Ik zie dit topic nu pas, maar voor dit soort toepassingen heeft Shelly ook apparaten die alleen meten. Het grote voordeel is dan dat de last niet door de shelly gaat, omdat de shelly meet via CT klemmen. Voor zware lasten zoals arico heb ik daar toch meer vertrouwen in.
Bv. uitvoering: Shelly EM Gen3 of uitvoering: Shelly EM Mini Gen4 .

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:10
LEDfan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:55:
Ik zie dit topic nu pas, maar voor dit soort toepassingen heeft Shelly ook apparaten die alleen meten. Het grote voordeel is dan dat de last niet door de shelly gaat, omdat de shelly meet via CT klemmen. Voor zware lasten zoals arico heb ik daar toch meer vertrouwen in.
Bv. uitvoering: Shelly EM Gen3 of uitvoering: Shelly EM Mini Gen4 .
Verrek, die zien er precies hetzelfde uit als de PM die ik voor dit doel in gebruik heb. Maar met wat extra Google speurwerk zie ik inderdaad dat een EM handiger is voor dit soort toepassingen. Iemand zou is een goede keuze hulp voor Shelly's moeten vibe-coden :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ6dWFf_KzTobFItlD1lzlmYaXU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZHJN6NrrhPWqegvLruA11SGe.png?f=user_large

FYI: De LG MU2R17 5kw multi-split heb ik hier nog nooit boven de 1600watt gezien, en dat was toen de installateur beide airco's op 18 graden had gezet bij 30+ graden buiten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
nooberke schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:34:
Iemand zou is een goede keuze hulp voor Shelly's moeten vibe-coden :Y)
Psst, in Het grote smart-module (aansluiten) topic is gewoon al een tabel te vinden waarmee je kunt selecteren ;)

Ennuh, plaats even een los lasdoosje en een wartel. Draden zo los kan echt niet -O-

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 20-07-2026 13:36 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@pastafan Ik zou zelf ook de N buiten de Shelly om doorlussen. Contacten op een module blijven zwak voor mechanische spanning. Dus hoe minder draden de beter.

En hopelijk heb je nu ook zelf door dat je situatie dus niet zo anders is. De schakelaar ingang op een module is gewoon optioneel :)
Pagina: 1