Shelly 1PM op continue draad zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:07
Ik heb vandaag mijn eerste Shelly 1PM ontvangen. Ik heb deze besteld om stroomverbruik te meten van de airco (dus niet om te schakelen).

Nu heb ik een vraag over de installatie. Ik ben geen electricus maar met gezond verstand kom ik wel een eind. Mijn configuratie wijkt af (denk ik) van een standaard configuratie: Ik ga de Shelly dus niet gebruiken achter een schakelaar (zoals op op de video hier wordt uitgelegd). Maar dus op een stroomdraad (die naar de airco gaat).

Mijn vraag is nu: hoe luidt het configuratie setup van een Shelly 1PM in dit scenario?

Mijn gedachte was om de Shelly mbv de drie Waro's tussen de airco stroomdraad te zetten (witte stroomdraad met al gestripte blauw/bruin/aarde draad, en de stroom aan leverende draad (komend uit de inbouwdoos hieronder afgebeeld). Zie foto hieronder.

Maar is dit wel een veilige setup? Is de Shelly zo veilig te installeren?

Ik hoor het graag. Ook of ik nog ergens mee rekening moet houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpWOcIu2n-rW5KgKBmqB7UWMdHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQl46vHrsjy99sw14xq5Wyci.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://shelly-cloud.nl/wp-content/uploads/2023/06/Shelly-Plus-1PM-Aan-Uit-schakeling-watermerk.pngAlleen de schakelaar sluit je dan gewoon niet aan, je zet de shelly op aan en meten maar!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Voor wat het waard is, je had ook een Shelly PM mini kunnen kopen, die zijn wat goedkope en een stuk kleiner omdat er geen relais (schakelaar) in hoeft te zitten.

Zo een (elders vaak wel goedkoper te vinden):

https://www.shelly.com/products/shelly-pm-mini-gen3

• pastafan
Wilke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:21:
Voor wat het waard is, je had ook een Shelly PM mini kunnen kopen, die zijn wat goedkope en een stuk kleiner omdat er geen relais (schakelaar) in hoeft te zitten.

Zo een (elders vaak wel goedkoper te vinden):

https://www.shelly.com/products/shelly-pm-mini-gen3
ja, dat wist ik al. Maar, die Mini's zijn maar tot 8 A. En het gaat in dit geval om een buitenunit airco + 2 binnenunits (die tegelijk aan kunnen staan). En met 8 A zou dat max zo'n 1800 Watt zijn. En met 2 airco's tegelijk aan zou dat wel eens overbelast kunnen worden. Die Shellys (iets grotere) kunnen tot max. 16 A belast worden. Dat lijkt me beter.

• Wilke
pastafan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:25:
[...]

ja, dat wist ik al. Maar, die Mini's zijn maar tot 8 A. En het gaat in dit geval om een buitenunit airco + 2 binnenunits (die tegelijk aan kunnen staan). En met 8 A zou dat max zo'n 1800 Watt zijn. En met 2 airco's tegelijk aan zou dat wel eens overbelast kunnen worden. Die Shellys (iets grotere) kunnen tot max. 16 A belast worden. Dat lijkt me beter.
Het gelinkte model kan tot 16A, uit de link die ik postte:

"Install in 10 minutes and monitor appliances up to 16A"

Je moet idd wel even opletten welke generatie/versie je hebt, je hebt in algemene zin gelijk dat het bij veel varianten 8 of 10A was.

• pastafan
Wilke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:27:
[...]

Het gelinkte model kan tot 16A, uit de link die ik postte:

"Install in 10 minutes and monitor appliances up to 16A"

Je moet idd wel even opletten welke generatie/versie je hebt, je hebt in algemene zin gelijk dat het bij veel varianten 8 of 10A was.
Goede aanvulling. Bij het utizoeken heb ik mij alleen op Gen4 gefocust. Daar zit wel een verschil tussen de Mini (max 8A) en de niet mini (max. 16A) en het prijsverschil was maar een paar euro..

maar mijn vraag in het topic was: hoe sluit ik de Shelly aan zonder schakeldraad?

• Wilke
Ik weet dit omdat ik hem voor de exact gelijke toepassing had besteld.

Trouwens, je moet al een behoorlijk brute buitenunit hebben wil die continu boven de 1800W kunnen trekken. Pas met units boven de 5 kW (thermisch) zal dat wel lukken denk ik. De binnenunits verbruiken bijna niets, alleen beetje elektronica en de ventilator-rol gebruikt een handvol watts per unit.

• Wilke
En hoe aan te sluiten heeft MarkyB al gepost. Je kunt ergens in de UI instellen dat je de Shelly niet wilt laten schakelen, dat hij gewoon aan moet blijven, ook na een stroomstoring.

• pastafan
wat ik niet begrijp aan het schema dat @MarkyB heeft geplaatst (in relatie tot scenario waar ik hem voor wil gebruiken):

de shelly heeft voor de blauwe draad (N) twee ingangen, en voor de bruine draad (fase) zelfs 3. Die zijn bij de tekening van @MarkyB niet gebruikt. Maar moet ik die dan niet juist wel gebruiken om de shelly in het circuit te krijgen? (om door te lussen zeg maar)? Normaal zou de schakeldraad dan doen, maar in dit geval is het anders...
edit:
en de aarde draad (geel/groen): hoeft die niet op de Shelly?

[ Voor 7% gewijzigd door pastafan op 18-07-2026 19:44 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Nee, 1x fase op L, 1x nul op N en 1x fase van de airco op O. De nul van de airco sluit je gewoon rechtstreeks op je aansluiting aan.

De fases en nullen van de shelly zijn intern doorverbonden, dus in principe kan je daar niet veel kwaad doen.

En de aarde moet je aansluiten waar je kan, daar doet shelly niks mee.

[ Voor 41% gewijzigd door MarkyB op 18-07-2026 19:46 ]

• pastafan
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:44:
Nee, 1x fase op L, 1x nul op N en 1x fase van de airco op O. De nul van de airco sluit je gewoon rechtstreeks op je aansluiting aan.

De fases en nullen van de shelly zijn intern doorverbonden, dus in principe kan je daar niet veel kwaad doen.

En de aarde moet je aansluiten waar je kan, daar doet shelly niks mee.
OK, toch weer net iets anders als op de tekening (volgens mij). Ik denk dat ik het begrijp. Bedankt!!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

pastafan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:48:
[...]

OK, toch weer net iets anders als op de tekening (volgens mij). Ik denk dat ik het begrijp. Bedankt!!
Ik vertel het precies zoals op de tekening, mag ik vragen hoe jij het begrijpt?

• pastafan
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:49:
[...]

Ik vertel het precies zoals op de tekening, mag ik vragen hoe jij het begrijpt?
In de tekst schrijf je "1 x fase van de airco op 0)", dat zou dan een bruine draad op de 0 zijn (op de Shelly meest linkse gaatje). In de tekening staat daar een zwarte draad ingetekend (die naar het lampje gaat).

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

pastafan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:52:
[...]

In de tekst schrijf je "1 x fase van de airco op 0)", dat zou dan een bruine draad op de 0 zijn (op de Shelly meest linkse gaatje). In de tekening staat daar een zwarte draad ingetekend (die naar het lampje gaat).
Dat klopt, zwart is een schakeldraad, dat is altijd de fase.

Als jij uit je muur 1x fase, 1x nul en 1x aarde hebt uit de meterkast en 1x fase, 1x nul en 1x aarde die naar de airco gaat kan je het ook zo aansluiten:

Aarde verbind je door

Fase van de meterkast sluit je aan op L van Shelly

Nul van de meterkast sluit je aan op N van Shelly

Fase van de airco sluit je aan op O van Shelly

Nul van airco sluit je aan op N van Shelly.

[ Voor 32% gewijzigd door MarkyB op 18-07-2026 19:55 ]

• pastafan
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Ik dacht dat bruin fase was, en zwart schakeldraad (maar dat is dus (soms) hetzelfde)?

• pastafan
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Als jij uit je muur 1x fase, 1x nul en 1x aarde hebt uit de meterkast en 1x fase, 1x nul en 1x aarde die naar de airco gaat kan je het ook zo aansluiten:

Aarde verbind je door

Fase van de meterkast sluit je aan op L van Shelly

Nul van de meterkast sluit je aan op N van Shelly

Fase van de airco sluit je aan op O van Shelly

Nul van airco sluit je aan op N van Shelly.
OK, dus 2 Nul, blauwe draadjes (1 van de meterkast en 1 van de airco) in de shelly. Dat betekent dus dat alleen van de Nul beide inputs worden gebruikt, de rest wordt 1 input (per "slot type" (laat ik het zo zeggen), gebruikt?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
pastafan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:53:
Ik dacht dat bruin fase was, en zwart schakeldraad (maar dat is dus (soms) hetzelfde)?
Zwart = geschakelde fase, in het jargon schakeldraad genoemd.

Spel en typfouten voorbehouden

• pastafan
Dank aan alle meedenkers (speciaal @MarkyB ), het aansluiten is gelukt.

Hieronder een foto van het (voorlopige) eindresultaat: (de doosjes moeten nog mooier worden weggewerkt):

Ik moest bruine en blauwe draad verlengen/ omzetten mbv Wago's met een iets smallere draad omdat deze aders niet in de Shelly pasten (te dik). Dat viel me trouwens wel op aan de Shelly: de gaatjes zijn vrij klein en vrij ondiep). Ik moest ze op ca 7 mm strippen om netjes in de Shelly te kunnen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjOIM195seJ_UN18fc_UVB0ZHng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0nmj0P4ltmuSEvLW0iWYGF9.jpg?f=fotoalbum_large

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
Ik snap niet zo goed waarom je 2 keer blauw aansluit? Of gaat 1 blauwe naar de airco?
En de meest linker bruin gaat naar de airco?

Tijd van werken, tijd van rusten

• pastafan
Driek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:19:
Ik snap niet zo goed waarom je 2 keer blauw aansluit? Of gaat 1 blauwe naar de airco?
En de meest linker bruin gaat naar de airco?
ja precies dat. (en dat was het advies van @MarkyB )

[ Voor 8% gewijzigd door pastafan op 19-07-2026 12:21 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je dan toch alles verlengt dan zou ik de 2 Nullen (dus blauw) in een 3-weg Wago aansluiten waarvan je de 3e ader naar Shelly N toe leidt. Ik vertrouw dan een Wago weer meer dan de kleine schroefklemmetjes van de Shelly.

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:35
Ik zie dit topic nu pas, maar voor dit soort toepassingen heeft Shelly ook apparaten die alleen meten. Het grote voordeel is dan dat de last niet door de shelly gaat, omdat de shelly meet via CT klemmen. Voor zware lasten zoals arico heb ik daar toch meer vertrouwen in.
Bv. uitvoering: Shelly EM Gen3 of uitvoering: Shelly EM Mini Gen4 .

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
LEDfan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:55:
Ik zie dit topic nu pas, maar voor dit soort toepassingen heeft Shelly ook apparaten die alleen meten. Het grote voordeel is dan dat de last niet door de shelly gaat, omdat de shelly meet via CT klemmen. Voor zware lasten zoals arico heb ik daar toch meer vertrouwen in.
Verrek, die zien er precies hetzelfde uit als de PM die ik voor dit doel in gebruik heb. Maar met wat extra Google speurwerk zie ik inderdaad dat een EM handiger is voor dit soort toepassingen. Iemand zou is een goede keuze hulp voor Shelly's moeten vibe-coden :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ6dWFf_KzTobFItlD1lzlmYaXU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZHJN6NrrhPWqegvLruA11SGe.png?f=user_large

FYI: De LG MU2R17 5kw multi-split heb ik hier nog nooit boven de 1600watt gezien, en dat was toen de installateur beide airco's op 18 graden had gezet bij 30+ graden buiten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
nooberke schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:34:
Iemand zou is een goede keuze hulp voor Shelly's moeten vibe-coden :Y)
Psst, in Het grote smart-module (aansluiten) topic is gewoon al een tabel te vinden waarmee je kunt selecteren ;)

Ennuh, plaats even een los lasdoosje en een wartel. Draden zo los kan echt niet -O-

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 20-07-2026 13:36 ]

• Septillion

Septillion

@pastafan Ik zou zelf ook de N buiten de Shelly om doorlussen. Contacten op een module blijven zwak voor mechanische spanning. Dus hoe minder draden de beter.

En hopelijk heb je nu ook zelf door dat je situatie dus niet zo anders is. De schakelaar ingang op een module is gewoon optioneel :)

• pastafan
Ik heb weer even hulp/advies nodig, omdat mijn configuratie is gewijzigd.

Ik heb er een schakelaar boven gebouwd (om de airco uit te kunnen zetten/stroom te onderbreken).

Inmiddels weer de shelly er tussen geplaatst. Dat ziet er nu zo uit:

Ik twijfel of dit goed is, omdat de Shelly nu zegt dat hij offline is (en ja schakelaar staat nu op Aan)/

zwart = draad afkomstig van schakelaar op bovenste doos, aangesloten op SW van Shelly
bruin = fase afkomstig van airco, aangesloten op L van Shelly
blauw (nu samengevoegd van MK en airco), aangesloten op N van Shelly
geel/groen = aarde, doorgelusd buiten Shelly om.

Is dit goed zo? Hoe komt het dan dat de shelly zegt dat hij Offline is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXeQRKbFB7ujARrOWVTSwPPo7sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0IYOSEu87xY2CfCX1y0KMDu.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
bovenstaande werkte niet (airco ging niet aan). Uiteindelijk is het onderstaande geworden en dat functioneert goed. Alleen de zelf aangebrachte schakelaar werkt dus niet meer. Alleen schakelen (aan/uit) met de Shelly gaat goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V-YUqOkmJvv6XRQwUZYbu0B7cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ci3IlESmLAl2L43TMotftZt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door pastafan op 24-07-2026 19:13 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42
pastafan schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:36:

Ik heb er een schakelaar boven gebouwd (om de airco uit te kunnen zetten/stroom te onderbreken).

Ik twijfel of dit goed is, omdat de Shelly nu zegt dat hij offline is (en ja schakelaar staat nu op Aan)/

zwart = draad afkomstig van schakelaar op bovenste doos, aangesloten op SW van Shelly

~[Afbeelding]
edit:
bovenstaande werkte niet (airco ging niet aan). Uiteindelijk is het onderstaande geworden en dat functioneert goed. Alleen de zelf aangebrachte schakelaar werkt dus niet meer. Alleen schakelen (aan/uit) met de Shelly gaat goed.
~[Afbeelding]
Zit er nu alleen een zwarte draad in de schakelaar? Dan werkt het inderdaad niet. De stroom moet ook daadwerkelijk door de schakelaar lopen. Kijk nog maar eens naar het aansluitschema dat hier eerder gepost is.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
Die bruine van de schakelaar moet op de L van de Shelly. Naast de bruine die al op L zit.

[ Voor 22% gewijzigd door FredvZ op 24-07-2026 21:56 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

[Afbeelding]
edit:
[Afbeelding]
Kijk nog eens naar mijn eerste reactie in dit topic.

• Septillion

Septillion

@pastafan Ik hoop toch echt dat als je nog eens naar het schema lijkt dat je snapt dat je eerste foto geen hout snijdt? Niets op de uitgang aansluiten zou al een hint moeten zijn :+

Tweede lijkt er wel meer op, maar heeft de schakelaar inderdaad nog een tweede draad naar L? En ipv splitsen met een lasklem kan je ook doorlussen op de schakelaar gezien die meestal twee aansluitingen per klem hebben. Dus inkomende L eerste naar de schakelaar en dan door naar de Shelly L.

En als laatste, wees heel voorzichtig met inbouwen. Je hebt nu vrij lange stugge draden aan de Shelly zitten. Maar de klemmen van de Shelly houden niet van mechanische stres. Dus misschien wat korter maken en dan met veel beleid / voorbuigen in de doos doen.

• pastafan
Septillion schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:09:
@pastafan Ik hoop toch echt dat als je nog eens naar het schema lijkt dat je snapt dat je eerste foto geen hout snijdt? Niets op de uitgang aansluiten zou al een hint moeten zijn :+

Tweede lijkt er wel meer op, maar heeft de schakelaar inderdaad nog een tweede draad naar L? En ipv splitsen met een lasklem kan je ook doorlussen op de schakelaar gezien die meestal twee aansluitingen per klem hebben. Dus inkomende L eerste naar de schakelaar en dan door naar de Shelly L.

En als laatste, wees heel voorzichtig met inbouwen. Je hebt nu vrij lange stugge draden aan de Shelly zitten. Maar de klemmen van de Shelly houden niet van mechanische stres. Dus misschien wat korter maken en dan met veel beleid / voorbuigen in de doos doen.
Er komt nu geen tweede draad vanaf de schakelaar. Maar dat kan wel gerealiseerd worden: de schakelaar heeft meerdere klemmen. (die kan ik wel aansluiten). Maar dan allereerst de vraag: waarom een tweede draad vanaf de schakelaar op de Shelly aansluiten? Als het zo werkt, is het toch goed? Of zijn er argumenten om toch een tweede draad van de schakelaar op de L Shelly te plaatsen? Zo ja dan hoor ik dat graag.

Als antwoord op bovenstaande vraag komt dan mijn vervolgvraag; welke aansluiting op de schakelaar moet ik gebruiken, met welke kleur draad. Maar dat zal voor later zijn.

Dat splitsen met een lasklem (ipv gebruik maken van doorlussen op de Shelly), werd me juist eerder in de forum aangeraden, vanwege zwakte/gevoeligheden van de Shelly klemmen. Ik krijg nu tegengestelde adviezen. Wat is nu het beste?

[ Voor 10% gewijzigd door pastafan op 25-07-2026 12:01 ]

• pastafan
LEDfan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:55:
Allereerst: dank voor deze optie.
Ik heb hier nu ook nog wel even een vraag over: Ik heb de configuratie nu zo gewijzigd dat ik er een fysieke schakelaar bij heb gezet (zie mijn vorige posts). Deze fysieke schakelaar is nu wel overbodig geworden omdat de Shelly 1 PM nu schakelt (de fysieke schakelaar "doet niets"). Ik schakel de airco nu aan/uit met de afstandsbediening die bij de airco zit. En als extra beveiliging schakel ik de stroomtoevoer naar de airco uit mbv de Shelly.

Nu is mijn vraag: Wat wordt aangeraden? De fysieke schakelaar gebruiken (en daarmee (als ik het goed zeg) de huidige Shelly 1PM te vervangen door de Shelly EM Mini?

Of, de huidige situatie in stand laten en accepteren dat de fysieke schakelaar niets doet.(of is er nog een derde optie wellicht?)

Wat zijn de voor- en nadelen van bovenstaande opties?

Zinvolle adviezen zijn zeer welkom.

• Septillion

Septillion

@pastafan Je zei dat de schakelaar niet werkt. En op een onderdeel een enkele draad aansluiten werkt natuurlijk nooit... Dus een schakelaar moet ergens tussen. En zoals je in de schema's kunt zien is dat tussen voedende L en SW. Dus één klem naar L en andere naar SW.

En los daarvan, de Shelly wil ook de Shelly ook een L. Dus ipv die op te splitsen met een Wago zou je die kunnen splitsen op de schakelaar als die twee draden per klem aan kan. Dus dan heb je op één klem 2x L (bruin, 1x de voedende L en 1x die door gaat naar Shelly L). En andere klem een zwarte naar de SW van de Shelly.

Dus juist niet dubbele L naar de Shelly, om dus zo min mogelijk draden op de Shelly te hebben om mechanische stres te voorkomen.

En welke aansluitingen op de schakelaar, dat zijn dezelfde 2 als die je normaal ook zou gebruiken als je een domme lamp aansluit

Maar goed, de schakelaar is optioneel. Echt nut zie ik er bij een airco ook niet voor om de stroom uit te zetten. Enige dat nog leuk kan zijn is de schakelaar detached te maken. Dan bedient de schakelaar niet de uitgang van de Shelly maar zou je een andere functie aan die schakelaar kunnen hangen. Maar is even afhankelijk welk ecosysteem hoe makkelijk of nuttig dat is. Dus als je geen direct nut hebt voor de schakelaar, lekker weglaten.

• pastafan
@Septillion Ik heb de tekening zoals eerder gepost door @MarkyB nog eens goed vergeleken met de installatie en ik zie - met uitzondering van een ander kleur draadje - toch echt geen verschil.

Tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWSz77FINVky9g8mJJ7Qc7nspXI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/czlG0AlhuBO6q0D0gLelHdZj.png?f=user_large

Mijn installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goWprxFEj5oOUYO2bNXjQucjxvM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kDzCFVYzfp5scKHmNHhuTwPJ.jpg?f=user_large

De enige verschillen die ik zie:
  • Blauwe draden zijn samengevoegd en op 1 N aansluiting gezet (maar dat wijkt niet af van de tekening).
  • Meest linkerdraad is bruin ipv zwart (vergeleken met de tekening). De zwarte draad op mijn installatie komt van de schakelaar af. De bruine (meest linker) gaat naar de airco.
Zie jij andere verschillen dan?

Ik heb zo'n voorgevoel dat de Shelly module de functie van de fysieke schakelaar overneemt (dus works as designed). Maar kan het mishebben...

Hoor graag reacties.

• Septillion

Septillion

@pastafan Daarom zei ik eerste foto :+

De Shelly neemt inderdaad de functie van de schakelaar over. De optionele schakelaar die je op de Shelly aansluit dient alleen als input voor de software maar schakelt de belasting inderdaad niet.

Maar als de schakelaar nu niet werkt:
- Heeft de schakelaar aan de andere aansluiting wel een L?
- Shelly staat niet detached?

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Wat werkt er nu wel of niet? Kan je zelf eens tekenen hoe de draden lopen ipv een foto van je lasdoos?

• pastafan
@Septillion dank voor je snelle reactie.

Ik heb even de zaak opengeschroefd en de achterkant van de schakelaar bekeken. Dit ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyLXdHagaHlbJdwWhfGSCj1cmEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rDywmu3a0UsKqCP9SSLjcl9v.png?f=fotoalbum_large

Andere schakelaar (vh zelfde type) ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCypY0L0uAPVEvpxggz-9uxzCnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0CF51OZsIL9O9tKDWzfrGH0.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeleken met elkaar, kom ik tot:
  • op de schakelaar : bruine draad = meest linker aansluiting, ongemarkeerde aansluiting, zit op de 0 (meest linker port) van Shelly
  • op de schakelaar: zwart = 4e van links: zit op een 1' aansluiting (schakelaar), zit op de SW (2e van links) op de Shelly.
Is dit goed?

• pastafan
@MarkyB de huidige situatie staat hieronder getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vvDwuu70iallHZhB_OjFir7068=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Nsenr7Qs3LNvrsvMtNQVWR4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wel werkt:
- de Shelly is online en is te schakelen mbv app, en geeft stroomverbruik weer

Wat niet werkt:
* De fysiek schakelaar werkt niet (lijkt geen functie te hebben).

Waarbij ik me met name afvraag of de fysieke schakelaar wel goed is aangesloten. Deze heeft een aantal poorten (1', 1, L) waarvan de 1 en de L nu niet gebruikt worden.
edit:
de schakelaar blijkt aan de onderkant ook nog aansluitingen te hebben (worden ook niet gebruikt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94RIXRRgpkhozPVIEj0YMZCJHro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydyVCtg239PxHMinMFCVHhjg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door pastafan op 27-07-2026 11:54 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

pastafan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:51:
@MarkyB de huidige situatie staat hieronder getekend:

[Afbeelding]

Wat wel werkt:
- de Shelly is online en is te schakelen mbv app, en geeft stroomverbruik weer

Wat niet werkt:
* De fysiek schakelaar werkt niet (lijkt geen functie te hebben).

Waarbij ik me met name afvraag of de fysieke schakelaar wel goed is aangesloten. Deze heeft een aantal poorten (1', 1, L) waarvan de 1 en de L nu niet gebruikt worden.
edit:
de schakelaar blijkt aan de onderkant ook nog aansluitingen te hebben (worden ook niet gebruikt):
[Afbeelding]
Dit is echt compleet anders aangesloten dan zou moeten, ik zou bijna adviseren om een professional in de arm te nemen. Ik denk namelijk dat je echt niet begrijpt wat je doet ondanks je goede inspanningen.
Pak de tekening in mijn eerste post en vervang de lamp met de airco.

• Septillion

Septillion

@pastafan Uhm, in je tekening loopt er maar één draad naar de airco, dat kan niet natuurlijk. Bruin (of zwart) van de airco zou op O moeten zitten.

De schakelaar zou juist niet op O moeten zitten. Zoals in het schema en al paar keer gezegd zou de andere kant van de schakelaar op (de inkomende) L moeten zitten.

Op de schakelaar gebruik je de L klem altijd. En dan naar keuze de 1 of 1' klem. Dus L van schakelaar op inkomende L. 1 of 1' naar Shelly SW. Dit is niet anders dan dat je een lamp aan zou sluiten maar ipv de lamp heb je de Shelly SW ingang.

En gezien de Shelly ook een L nodig hebt moet je de inkomende L dus splitsen. Dit kan met een Wago natuurlijk. Maar gezien de schakelaar twee aansluitingen per klem heeft zou je dus ook de inkomende L op de schakelaar L kunnen doen. En dan op de tweede L aansluiting van de schakelaar een draad doen die naar de Shelly gaat.

Maar gezien de spanning uit zetten niet zo nuttig is, laat hem gewoon weg :+

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 27-07-2026 12:45 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:08

[Afbeelding]
edit:
[Afbeelding]
Realiseer je je wel dat de meeste airco's het niet bepaald leuk vinden als je ze hard uit en aan zet? Om wat voor airco gaat het? Meestal dien je die op een subtielere manier aan te sturen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:07
@pastafan Niet als commentaar bedoeld, maar ga alstublieft eerst een basis cursus elektra volgen, zodat je wat basics van elektra weet en hoe je ermee moet werken en aansluiten o.a.

Heb onderhand al meerdere topics (of aanhaken in topics) van je gelezen waarbij je best graag wilt, maar niet de kennis en ervaring hebt.
Dat is opzich niet erg, maar de kans is te realistisch dat je jezelf elektrocuteert of dat je je huis afbrand als je fouten maakt.

Dit gezegd hebbende, in die schakelaar heb je bij de 1" nog een pluk koper uitsteken.. weet niet wat je daar hebt gedaan/geprobeerd, maar zorg dat dat eruit komt want dat kan brand veroorzaken als er andere draden tegenaan liggen.

Tip voor je voor in het vervolg, schaf wat VDS-draad/montagedraad 2,5mm2 (of 1,5) aan (in blauw, bruin en zwart) inclusief passende adereindhulzen en een goede perstang.
Dan ont-stress je de aansluitingen v/d shelly's al enorm doordat VDS-draad een stuk soepeler is dan gewoon VD-draad (installatiedraad) wat je nu gebruikt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• pastafan
Annuk schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:17:
@pastafan Niet als commentaar bedoeld, maar ga alstublieft eerst een basis cursus elektra volgen, zodat je wat basics van elektra weet en hoe je ermee moet werken en aansluiten o.a.

Heb onderhand al meerdere topics (of aanhaken in topics) van je gelezen waarbij je best graag wilt, maar niet de kennis en ervaring hebt.
Dat is opzich niet erg, maar de kans is te realistisch dat je jezelf elektrocuteert of dat je je huis afbrand als je fouten maakt.

Dit gezegd hebbende, in die schakelaar heb je bij de 1" nog een pluk koper uitsteken.. weet niet wat je daar hebt gedaan/geprobeerd, maar zorg dat dat eruit komt want dat kan brand veroorzaken als er andere draden tegenaan liggen.

Tip voor je voor in het vervolg, schaf wat VDS-draad/montagedraad 2,5mm2 (of 1,5) aan (in blauw, bruin en zwart) inclusief passende adereindhulzen en een goede perstang.
Dan ont-stress je de aansluitingen v/d shelly's al enorm doordat VDS-draad een stuk soepeler is dan gewoon VD-draad (installatiedraad) wat je nu gebruikt.
@Annuk dank voor je opmerking en de nuance die je aangeeft. Ik wil daar toch op reageren. Ik waardeer je waarschuwing. Nogmaals bedankt.

Maar toch...

vind ik het elkaar de maat nemen hier wel teleurstellend. Ik ben geen electricien en dat wil ambieer ook niet. Ik vraag advies van experts dan hoop ik wat verder te komen. Dat is volgens mij de opzet van dit forum en niks meer of minder dan dat.

Uiteraard waardeer ik adviezen. Het azijnzeikere dan weer wat minder.

Is mijn ogen niet nodig. Want, mijn argumenten:
  • Belangrijkste: het werkt nu toch? De Shelly doet functioneel wat hij moet doen. Er was wat verwarring over de fysieke schakelaar maar die behoort het juist nu niet te doen (want Shelly schakelt in plaats daarvan). Niet dat ik daarvan gebruik maak overigens (het primaire doel van de Shelly is het meten van stroomverbruik).
  • Ik werk veilig: haal de stroom van de betreffende groep eraf, voordat ik aan de slag ga
  • De stroom erop geeft geen directe "stop eruit" (of hoe je dat ook noemt), dan ga ik er vanuit dat de situatie goed is (maar dat is een aanname, geef ik toe).
  • Draden zijn conform kleur en draaddikte gehouden. Ik gebruik de juiste striplengte en gebruik zoveel mogelijk van die Wagos
  • Schema aangehouden: de kleuren van de draden matchen met de tekening van @MarkyB .
En het werkt nu gewoon goed, conform verwachting. Waarbij ik alle bijdragers wil bedanken want zonder jullie was mij dit dan waarschijnlijk niet gelukt/ of met veel meer moeite. Mijn punt: dan is er toch geen noodzaak om een cursus te volgen (als die interesse er niet is)? Juist door te vragen en adviezen op te volgen ben ik een eind gekomen (het gehele eind zelfs).

Voor wat betreft die schakelaar: ja daar zit inderdaad een restje draad in wat ik er niet uit krijg. Daarom gebruik ik die schakelaar ook niet meer (was als illustratie bedoeld).

• pastafan
Oilman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Realiseer je je wel dat de meeste airco's het niet bepaald leuk vinden als je ze hard uit en aan zet? Om wat voor airco gaat het? Meestal dien je die op een subtielere manier aan te sturen.
Het gaat om een Mitsubishi. Ik weet niet wat je bedoeld met hard aan en uit zetten? Mijn opzet in deze situatie is wel om altijd eerst de airco via de normale wijze uit te zetten (via afstandsbediening). Als hij uit moet zijn (eigenlijk praktisch nooit inderdaad), dan de stroom eraf via de fysiek schakelaar (maar nu dus de Shelly). Overigens kan ik de airco ook via een Mitsubishi app op afstand aan/uit zetten). Maar dat terzijde.

• pastafan
Septillion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:15:
@pastafan Uhm, in je tekening loopt er maar één draad naar de airco, dat kan niet natuurlijk. Bruin (of zwart) van de airco zou op O moeten zitten.

De schakelaar zou juist niet op O moeten zitten. Zoals in het schema en al paar keer gezegd zou de andere kant van de schakelaar op (de inkomende) L moeten zitten.

Op de schakelaar gebruik je de L klem altijd. En dan naar keuze de 1 of 1' klem. Dus L van schakelaar op inkomende L. 1 of 1' naar Shelly SW. Dit is niet anders dan dat je een lamp aan zou sluiten maar ipv de lamp heb je de Shelly SW ingang.

En gezien de Shelly ook een L nodig hebt moet je de inkomende L dus splitsen. Dit kan met een Wago natuurlijk. Maar gezien de schakelaar twee aansluitingen per klem heeft zou je dus ook de inkomende L op de schakelaar L kunnen doen. En dan op de tweede L aansluiting van de schakelaar een draad doen die naar de Shelly gaat.

Maar gezien de spanning uit zetten niet zo nuttig is, laat hem gewoon weg :+
@Septillion de Shelly weglaten bedoel je? Voor wat betreft schakelen zou dat best kunnen ja. Maar ik gebruik de Shelly voor het monitoren van het stroomverbruik.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Zoals eerder gezegd, wat een gedoe! Waarom niet gewoon dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCtmc1opPqH6SXjvm_iWVSVgL-A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Ja4Dg6MDGmXD7oKtz1Jwxbi.png?f=user_large

• pastafan
Prisma16 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:23:
Zoals eerder gezegd, wat een gedoe! Waarom niet gewoon dit?

[Afbeelding]
Ja die was inderdaad beter passend geweest, maar ik had die Shelly 1PM al besteld...
edit:
@Prisma16 zie zojuist dat ik de 1PM nog kan retourneren. Ik heb nu zojuist de EM besteld. En sluit deze dan aan ipv de 1PM. Zo blijven we bezig :) Bedankt voor de tip.

[ Voor 18% gewijzigd door pastafan op 02-08-2026 14:37 ]

• Annuk
pastafan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

@Annuk dank voor je opmerking en de nuance die je aangeeft. Ik wil daar toch op reageren. Ik waardeer je waarschuwing. Nogmaals bedankt.

Maar toch...

vind ik het elkaar de maat nemen hier wel teleurstellend. Ik ben geen electricien en dat wil ambieer ook niet. Ik vraag advies van experts dan hoop ik wat verder te komen. Dat is volgens mij de opzet van dit forum en niks meer of minder dan dat.

Uiteraard waardeer ik adviezen. Het azijnzeikere dan weer wat minder.
Het is niet bedoeld om je de maat te nemen of te azijnzeiken, maar gewoon een tip voor jezelf en voor je eigen (thuis) omgeving.
Dat je info in wind en probeert is zeker ook goed, door niets te doen leer je niets.
En nu is alles goed gegaan, maar dat betekend niet dat dat altijd zo is, en juist daarvoor wil ik je waarschuwen zodat je jezelf of je gezin oid niet verbrandt oid.
En wil je met alle plezier tips en adviezen geven maar het idee dat iemand zichzelf ter dood heeft gefrituurd a.d.h. van mijn adviezen maar net niet goed uitgevoerd vind ik geen prettig idee voor mezelf (en denk de rest ook niet).
Is mijn ogen niet nodig. Want, mijn argumenten:
  • Belangrijkste: het werkt nu toch? De Shelly doet functioneel wat hij moet doen. Er was wat verwarring over de fysieke schakelaar maar die behoort het juist nu niet te doen (want Shelly schakelt in plaats daarvan). Niet dat ik daarvan gebruik maak overigens (het primaire doel van de Shelly is het meten van stroomverbruik).
  • Ik werk veilig: haal de stroom van de betreffende groep eraf, voordat ik aan de slag ga
  • De stroom erop geeft geen directe "stop eruit" (of hoe je dat ook noemt), dan ga ik er vanuit dat de situatie goed is (maar dat is een aanname, geef ik toe).
  • Draden zijn conform kleur en draaddikte gehouden. Ik gebruik de juiste striplengte en gebruik zoveel mogelijk van die Wagos
  • Schema aangehouden: de kleuren van de draden matchen met de tekening van @MarkyB .
En het werkt nu gewoon goed, conform verwachting. Waarbij ik alle bijdragers wil bedanken want zonder jullie was mij dit dan waarschijnlijk niet gelukt/ of met veel meer moeite. Mijn punt: dan is er toch geen noodzaak om een cursus te volgen (als die interesse er niet is)? Juist door te vragen en adviezen op te volgen ben ik een eind gekomen (het gehele eind zelfs).

Voor wat betreft die schakelaar: ja daar zit inderdaad een restje draad in wat ik er niet uit krijg. Daarom gebruik ik die schakelaar ook niet meer (was als illustratie bedoeld).
Verwijder dan in ieder geval ook weer de schakelaar en gooi die direct bij het grof vuil als je die prop er niet meer uit krijgt.

En zeg ook zeker niet dat je per definitie onveilig werkt, maar als je b.v. wel zo'n cursus had gedaan had je b.v. misschien ook het schema van zowel Shelly als die op de schakelaar staat beter begrepen en globaal geweten wat je (waarschijnlijk) zou moeten doen.
En dan had je het alsnog hier als sanity-check kunnen controleren.

ik bedoel dit alles echt niet denigrerend, maar puur opbouwend, en ik denk dat je jezelf er een plezier mee zou doen uiteindelijk ookal is het niet direct je interesse, en nee je hoeft niet perse alles te weten en kunnen, maar als je die eerste basics door hebt scheelt het gewoon heel veel

• pastafan
Annuk schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:50:
[...]

Het is niet bedoeld om je de maat te nemen of te azijnzeiken, maar gewoon een tip voor jezelf en voor je eigen (thuis) omgeving.
Dat je info in wind en probeert is zeker ook goed, door niets te doen leer je niets.
En nu is alles goed gegaan, maar dat betekend niet dat dat altijd zo is, en juist daarvoor wil ik je waarschuwen zodat je jezelf of je gezin oid niet verbrandt oid.
En wil je met alle plezier tips en adviezen geven maar het idee dat iemand zichzelf ter dood heeft gefrituurd a.d.h. van mijn adviezen maar net niet goed uitgevoerd vind ik geen prettig idee voor mezelf (en denk de rest ook niet).

[...]

Verwijder dan in ieder geval ook weer de schakelaar en gooi die direct bij het grof vuil als je die prop er niet meer uit krijgt.

En zeg ook zeker niet dat je per definitie onveilig werkt, maar als je b.v. wel zo'n cursus had gedaan had je b.v. misschien ook het schema van zowel Shelly als die op de schakelaar staat beter begrepen en globaal geweten wat je (waarschijnlijk) zou moeten doen.
En dan had je het alsnog hier als sanity-check kunnen controleren.

ik bedoel dit alles echt niet denigrerend, maar puur opbouwend, en ik denk dat je jezelf er een plezier mee zou doen uiteindelijk ookal is het niet direct je interesse, en nee je hoeft niet perse alles te weten en kunnen, maar als je die eerste basics door hebt scheelt het gewoon heel veel
@Annuk Dank wederom en ik neem je tips ter harte.

Ik heb hier al veel geleerd door het gewoon (veilig, of zo veilig mogelijk), te doen en te vragen.
Zo heb ik ook geleerd dat ik in feite de onjuiste Shelly heb gekozen (ga hem omruilen voor een EM MINI).

Kun jij (of iemand anders) mijn aanname bevestigen of ontkrachtigen? :
Als ik de stroom er na installatie weer op doe en de stop in de mk er niet direct uit knalt (hij knalt er niet meer uit want het is een moderne variant), er dan geen gevaar voor electrificatie bestaat bij aanraking van de Shelly?

Misschien een domme vraag, maar ik vroeg het mij zo af...

• pastafan
@Annuk (of iemand anders):

heb je een tip om dat stukje draad uit die schakelaar te krijgen? Toch nog een poging wagen. Weggooien kan altijd nog.

Hieronder de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94RIXRRgpkhozPVIEj0YMZCJHro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydyVCtg239PxHMinMFCVHhjg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCypY0L0uAPVEvpxggz-9uxzCnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0CF51OZsIL9O9tKDWzfrGH0.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zou altijd spanningsloos werken als dat kan. De shelly zelf is van plastic, die zal je niet electrocuteren als dat is wat je bedoelt. Maar de schroef contacten liggen wel enigszins bloot en daar staat spanning op.

Maar als je dit soort vragen hebt kan je beter een electricien om hulp vragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr_gadget op 02-08-2026 15:50 ]

• Annuk
pastafan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Het gaat om een Mitsubishi. Ik weet niet wat je bedoeld met hard aan en uit zetten?
Ik schat dat er bedoeld wordt om telkens de stroom te onderbreken naar de aircounit
Mijn opzet in deze situatie is wel om altijd eerst de airco via de normale wijze uit te zetten (via afstandsbediening). Als hij uit moet zijn (eigenlijk praktisch nooit inderdaad), dan de stroom eraf via de fysiek schakelaar (maar nu dus de Shelly). Overigens kan ik de airco ook via een Mitsubishi app op afstand aan/uit zetten). Maar dat terzijde.
Verstandig om dit inderdaad gewoon via AB of app te blijven doen en niet laten schakelen via een fysieke schakelaar zodat het echt uit uit is.

• Annuk
pastafan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

@Annuk Dank wederom en ik neem je tips ter harte.

Ik heb hier al veel geleerd door het gewoon (veilig, of zo veilig mogelijk), te doen en te vragen.
Zo heb ik ook geleerd dat ik in feite de onjuiste Shelly heb gekozen (ga hem omruilen voor een EM MINI).

Kun jij (of iemand anders) mijn aanname bevestigen of ontkrachtigen? :
Als ik de stroom er na installatie weer op doe en de stop in de mk er niet direct uit knalt (hij knalt er niet meer uit want het is een moderne variant), er dan geen gevaar voor electrificatie bestaat bij aanraking van de Shelly?

Misschien een domme vraag, maar ik vroeg het mij zo af...
Nee niet per definitie in dit geval afhankelijk van de schakelstand als je die hanteert.
In principe bij Always-on zou het moeten kloppen dat je dan iig geen kortsluiting hebt.
Kans op electrocutie is er altijd als er blanke delen zijn die je kunt aanraken of die elkaar kunnen aanraken b.v.

• Annuk
pastafan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:24:
@Annuk (of iemand anders):

heb je een tip om dat stukje draad uit die schakelaar te krijgen? Toch nog een poging wagen. Weggooien kan altijd nog.

Hieronder de foto:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vermoedelijk zit er op de voorkant van de schakelaar een soort drukknop, dat is om de veerklem te ontspannen.
Die dan indrukken en met een punt-tang proberen die litze eruit te trekken.

• Septillion

Septillion

pastafan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

@Septillion de Shelly weglaten bedoel je? Voor wat betreft schakelen zou dat best kunnen ja. Maar ik gebruik de Shelly voor het monitoren van het stroomverbruik.
Nee, je schakelaar ;)

Dat hele schakelen is toch niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 02-08-2026 17:55 ]

• pastafan
Septillion schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:54:
[...]

Nee, je schakelaar ;)

Dat hele schakelen is toch niet nodig.
Oh ja natuurlijk :) gewoon blindplaatje ervoor . Zal het overdenken :) Thanks.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:08
pastafan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Het gaat om een Mitsubishi. Ik weet niet wat je bedoeld met hard aan en uit zetten? Mijn opzet in deze situatie is wel om altijd eerst de airco via de normale wijze uit te zetten (via afstandsbediening). Als hij uit moet zijn (eigenlijk praktisch nooit inderdaad), dan de stroom eraf via de fysiek schakelaar (maar nu dus de Shelly). Overigens kan ik de airco ook via een Mitsubishi app op afstand aan/uit zetten). Maar dat terzijde.
Haal die schakelaar weg, iemand die de airco uit wilt zetten gaat op de knop drukken. Ik zie op geen enkele manier een toegevoegde waarde van die schakelaar, een werkschakelaar is het niet bepaald (die is wel aanwezig neem ik aan?) en hard de spanning uit zetten moet je gewoon echt niet doen.

• pastafan
Vandaag de Shelly EM Mini ontvangen. Met deze installatievideo heb ik er onderstaande van kunnen maken. Zie foto. Volgens mij is dit exact zoals in de installatievideo staat vermeld.

De twee losse draden die je ziet (bruin en zwart) komen van de schakelaar die dus nog niet aangesloten is.

Wat is jullie reactie hierop? En ook graag voor wat ik met de losse draden (de schakelaar) moet gaan doen? Aansluiten op de shelly (zo ja waar dan?) of weglaten / niet gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzSua2JwXMkXRtEegfGQRRI10rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/El1ihK7mtWnJm4qabrXMqq8Q.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

@pastafan Heb je één set draden die zo kort is dat je overal een 1 op 1 Wago tussen hebt zitten?

Daarnaast lijkt de linker N (blauw) niet tot onderin de Wago te zitten. De Wago's zijn juist transparant zodat je kunt zien als ze niet tot de bodem zitten.

Verder is dit een lekker simpele module :D

• Prisma16
  • Niet online
pastafan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:35:
Vandaag de Shelly EM Mini ontvangen. Met deze installatievideo heb ik er onderstaande van kunnen maken. Zie foto. Volgens mij is dit exact zoals in de installatievideo staat vermeld.

De twee losse draden die je ziet (bruin en zwart) komen van de schakelaar die dus nog niet aangesloten is.

Wat is jullie reactie hierop? En ook graag voor wat ik met de losse draden (de schakelaar) moet gaan doen? Aansluiten op de shelly (zo ja waar dan?) of weglaten / niet gebruiken?

[Afbeelding]
Gezien je vragen heb ik twijfel of je dit wel zelf moet willen doen.
Maar goed. Je hebt nog een bruine en een zwarte draad over. Op elke nog niet aangesloten draad moet je zo'n oranje wago blokje doen. Dus één blokje per draad en één draad per blokje.!!!!! Dan zijn er geen draden meer waarvan je het koper zo kan aanraken, of draden die elkaar kunnen aanraken.

Dan meer eens kijken of je dat Shelly dingetje kan uitlezen

• pastafan
Prisma16 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:54:
[...]

Gezien je vragen heb ik twijfel of je dit wel zelf moet willen doen.
Maar goed. Je hebt nog een bruine en een zwarte draad over. Op elke draad moet je in zo'n oranje wago blokje doen. Dus één blokje per draad en één draad per blokje.!!!!! Dan zijn er geen draden meer waarvan je het koper zo kan aanraken, of draden die elkaar kunnen aanraken.

Dan meer eens kijken of je dat Shelly dingetje kan uitlezen
De (nieuwe) Shelly doet het prima (uitlezen gaat prima)

• pastafan
Vervolg op mijn vorige posting:

zojuist heb ik de schakelaar ook aangesloten. Het eindresultaat ziet er nu zo uit (zie foto).

(ik moet het nog netjes wegwerken).

Eigenlijk maar 1 wijziging in de Shelly: ipv bruine draad rechtstreeks, nu een zwarte schakeldraad vanaf de schakelaar (die bruine rechtstreekse draad gaat nu in de schakelaar).

@Septillion ik heb gecheckt de draad zit nu goed in de wago. Ik heb de wagos ook gebruikt om wat meer werkruimte te hebben. Zal bij het verder wegwerken of ik nog VEILIG en zonder de configuratie aan te passen, wago's kan verwijderen.

Overigens zal ik de fysieke schakelaar nauwelijks gebruiken: enkel voor nood.

Al getest en de Shelly is online en meet verbruik, en airco werkt als de schakelaar op 1 staat. Shelly uit en airco niet aan te schakelen als de fysieke schakelaar op 0 staat. Dat is hoe ik het bedacht dat het zou moeten.

Nog opmerkingen/tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQIqlLvn1VKlK_L8k67ONEoUlVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMNFqEHrnhLBquAZU9UZN1Hc.jpg?f=fotoalbum_large

• Prisma16
  • Niet online
Je leert snel en bent niet bang! Daar kom je wel verder mee.

[ Voor 36% gewijzigd door Prisma16 op 03-08-2026 21:09 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het schakelen gaat nu via de lichtschakelaar? Ik vraag me af of je dit echt moet willen. Zo'n schakelaar is bedoeld voor lampen, niet voor een motor van de pomp. Ik zou de schakelaar vervangen door een werk schakelaar, ergens anders geïnstalleerd. Maar ik heb er geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 03-08-2026 21:10 ]

• pastafan
Mr_gadget schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:10:
Het schakelen gaat nu via de lichtschakelaar? Ik vraag me af of je dit echt moet willen. Zo'n schakelaar is bedoeld voor lampen, niet voor een motor van de pomp. Ik zou de schakelaar vervangen door een werk schakelaar, ergens anders geïnstalleerd. Maar ik heb er geen ervaring mee.
Eigenlijk staat de schakelaar altijd op 1, dus van schakelen niet echt van toepassing. Ik wilde alleen iets hebben om de stroom eraf te hebben. Maar nu ik het zo heb vraag ik me eerlijk gezegd ook een beetje het nut af. Misschien later toch maar ipv de schakelaar een blindplaatje erin. Maar voor nu vind ik het wel best..

• pastafan
Afsluiter: bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!

• Annuk
pastafan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Eigenlijk staat de schakelaar altijd op 1, dus van schakelen niet echt van toepassing. Ik wilde alleen iets hebben om de stroom eraf te hebben. Maar nu ik het zo heb vraag ik me eerlijk gezegd ook een beetje het nut af. Misschien later toch maar ipv de schakelaar een blindplaatje erin. Maar voor nu vind ik het wel best..
Beste is inderdaad deze schakelaar ertussen uit en gewoon een blindplaatje (of een regulier stopcontact) terug te plaatsen.
Wil je wel een schakelaar blijven hanteren moet je eigenlijk een dubbel-polig stopcontact nemen, waarbij je zowel de fase als de nul uitschakelt van/naar je airco.

Weet niet of je je airco smart kunt (en wilt) bedienen, maar als iemand onverhoopt nu tegen de schakelaar aankomt terwijl jij denkt vanaf je buro op kantoor ik zet de airco lekker even aan zodat het koel is als ik weer thuis kom, dan werkt er dus niets.
Eigenlijk horen er maar maximaal 2 "schakelaars" in de lijn te zitten, en dat is 1: je zekeringsautomaat in de groepenkast & 2: de werkschakelaar bij de buitenunit, zodat een monteur/installateur veilig de spanning eraf kan halen voor werkzaamheden.
Een monteur (en misschien jijzelf ook) is zich niet (altijd) bewust van deze knop, jij hebt rare/niet vindbare problemen terwijl deze schakelaar loopt te hannesen, monteur onverrichter zake retour en jij wel een dikke factuur...

Pagina: 1