Televisie gaat lastig aan na 6 jaar, wat zijn m'n rechten?

Pagina: 1
Acties:

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:33
Hoi,

Kleine bump van deze topic (weet niet of ik een nieuwe topic hiervoor moet aanmaken), maar ik zit ook op de magische grens van 6 jaar voor een reparatie van mijn LG OLED tv (aanschafprijs in 2020 was toentertijd €1680).

Heb deze topic doorgespit en andere pagina's, maar mijn situatie is misschien weer wat anders. Ik gebruik mijn tv extreem weinig, als het gemiddeld 2 uur per week is, is dat al ruim genomen. Momenteel gaat de tv moeizaam aan/niet aan (LED knippert dan 3x en gaat dan niet aan). Lijkt erop dat de power supply board defect is.

Nu heb ik een offerte gekregen (via de winkel) met een totaalbedrag van €360. Hier schermen ze ook mee met de afschrijftabel van Techniek Nederland. Op basis daarvan is de coulance 3 euro die de fabrikant dan betaalt.

Ik ga nog met de winkel in gesprek over de kosten, maar ik vroeg mij af wat juridisch gezien nu mijn rechten zijn/welke(/of ik) argumenten kan voeren voor de kostenverdeling. Het voelt in ieder geval aan dat in beginsel dit een zelfde situatie is.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20
Je hebt gewoon recht op een volledig werkende TV zonder verdere kosten. Als de winkel dus weigert de TV kosteloos te repareren, ontbindt je de verkoop. En voor een gebruiksvergoeding is geen ruimte.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien dit om een andere situatie gaat, heb ik bovenstaande discussie uit Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug naar een eigen topic verplaatst.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In één van de oude topics bleek dat een rechter power boards als slijtage onderdelen heeft gezien, en dat het normaal is dat die niet zulke lange levensduur hebben.

Niet dat het uitmaakt, maar ik vond dat zelf een aparte redenatie. Dat gezegd hebbende, dat na 6 jaar een keer een reparatie nodig is, lijkt mij nou ook weer niet zo vreemd.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-07 13:58

The Zep Man

🏴‍☠️

Sissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:42:
Niet dat het uitmaakt, maar ik vond dat zelf een aparte redenatie. Dat gezegd hebbende, dat na 6 jaar een keer een reparatie nodig is, lijkt mij nou ook weer niet zo vreemd.
Met mijn ervaring met LG TV's gaat het vaak om brakke elco's. Het is inderdaad niet zo vreemd dat een reparatie na zes jaar nodig is als LG hier bewust (aldus de specsheets) lage kwaliteit componenten voor gebruikt. Voorbeeld.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoek even op internet hoe je voor jouw LG type naar het 'magische service-menu' kan gaan om o.a. de LG OLED branduren te zien, dan heb je in ieder geval wat meer houvast om aan te tonen hoe vaak je de TV gebruikt hebt. Dat kan een argument zijn waar men (positief) op kan reageren.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:05
Enforcer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:14:
Zoek even op internet hoe je voor jouw LG type naar het 'magische service-menu' kan gaan om o.a. de LG OLED branduren te zien, dan heb je in ieder geval wat meer houvast om aan te tonen hoe vaak je de TV gebruikt hebt. Dat kan een argument zijn waar men (positief) op kan reageren.
Mja, wat is beter voor onderdelen?

1x aanzetten, 10 uur laten draaien, uitzetten

20x aanzetten voor een half uurtje per keer en daarna weer uitzetten

In beide gevallen is de brandtijd 10 uur. Voor het inbranden van een scherm maakt het een groot verschil, voor andere onderdelen mogelijk ook...

• Amps
Sissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:42:
In één van de oude topics bleek dat een rechter power boards als slijtage onderdelen heeft gezien, en dat het normaal is dat die niet zulke lange levensduur hebben.

Het is voor mij ook voornamelijk om enerzijds te onderzoeken wat je rechten zijn, maar ook wat redelijk is. Hoef niet het onderste uit de kan te halen.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:01
SkiFan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:31:
Je hebt gewoon recht op een volledig werkende TV zonder verdere kosten. Als de winkel dus weigert de TV kosteloos te repareren, ontbindt je de verkoop. En voor een gebruiksvergoeding is geen ruimte.
Want?

Als de tv meer dan 6 jaar oud is dan is deze dus 6 jaar conform geweest, lijkt me dat dan de rek er wel wat uit is.

@Amps 360 euro voor reparatie dus? Denk dat ik dit wel zou accepteren voor 6+ jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 16-07-2026 17:16 ]

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 21:34
Amps schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:25:
[...]

Het is voor mij ook voornamelijk om enerzijds te onderzoeken wat je rechten zijn, maar ook wat redelijk is. Hoef niet het onderste uit de kan te halen.
Als je na 6 jaar (na alle inflatie e.d.) 360 euri moet betalen voor een TV die destijds 1600 euri kostte dan lijkt me dat vrij redelijk? Ik bedoel mag je verwachten dat je na 6 jaar nog een gratis reparatie krijgt? Ik zou zeggen nee. Geen idee wat de wet erover zegt. Het lijkt mij echter wel gewoon een conform product. We praten hier niet over 2 jaar en een beetje of 3 jaar en een beetje maar 6 hele jaren. Shit happens?

• Amps
Enforcer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:14:
Helaas blijkt dat mijn model dit alleen weergeeft via een service remote van LG. Hij is verborgen in het menu en de blauwe knop spammen met een FAT32 USB stick erin werkt ook niet.

Qua gebruik is het sporadisch een paar afleveringen van een serie kijken en af en toe een film. Dus hij kan maanden lang ongebruikt zijn.

• Sissors
  • Niet online
Een gedeelte van het voedingscircuit staat natuurlijk ook permanent aan, dus daar maakt het minder voor uit hoe vaak je TV aan staat.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:51

rdejongjr

Gnome

Waarschijnlijk 2 condensatoren net na een gelijkrichter.

Die slijten en kunnen zelfs sluiting veroorzaken zsm laten vervangen

• Enforcer
  • Niet online
President schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:06:
[...]

In beide gevallen is de brandtijd 10 uur. Voor het inbranden van een scherm maakt het een groot verschil, voor andere onderdelen mogelijk ook...
Voor mij zou dat gewoon (mede) een argument kunnen zijn om aan te tonen dat de TV weinig gebruikt is en dat je daarom mag verwachten van een dergelijke TV van die prijsklasse dat deze langer meegaat dan de huidige periode. Hoe meer argumenten je meegeeft hoe sneller een winkel daarin mee zal gaan. Als jij roeptoetert, ja mijn tv is na 6jaar stuk en volgens de Uneto richtlijn heb ik recht op een kosteloze reparatie dan lachen ze je hard uit. Kom met bewijzen, kom met argumenten en vooral vol blijven houden. Ik zou het gooien op het splitten van de kosten, een kosteloze reparatie is vrijwel kansloos in deze situatie (electronica gaat nu eenmaal stuk), wel kan je je op een dermate manier opstellen dat de winkel je een coulance-regeling aanbiedt die voor beide partijen acceptabel zijn.

Zie ook deze reactie elders van mij.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toen ik de titel las was dat mijn 1e gedachte, @Amps Google eens op het type (zie die niet zo gauw staan) en "capacitor kit"? Als dat relevante hits oplevert, dan weet je i.i.g. de waarschijnlijke oorzaak.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20
@Nopheros Het gaat niet om een TV van 200€ maar om een luxe Oled TV. Daarvan mag je wat meer verwachten. De Uneto lijst zie ik meer als een onderkant qua verklaring van duurzaamheid.

@Enforcer Kunnen ze je uitlachen, maar dat houdt doorgaans snel op als je dagvaardt.

[ Voor 19% gewijzigd door SkiFan op 16-07-2026 17:43 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:57

ViezeVis

Sample Text

President schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:06:
[...]

Ik begrijp dat je overdrijft, maar als OP gemiddeld maar 2 uur per week de TV gebruikt vind ik dat het aan/uitzetgedrag van een televisie van dik €1680,- dan ook gewoon onder normaal huishoudelijk gebruik valt. En bovendien kun je met zo weinig uren per week onmogelijk de TV vaker in/uitschakelen t.o.v. intensief gebruik (zeg; iedere dag TV kijken en meermaals dagelijks in/uitschakelen). Want; ook dat gebeurt bij TV's kan ik je verzekeren ;).

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Enforcer
  • Niet online
SkiFan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:41:
@Nopheros Het gaat niet om een TV van 200€ maar om een luxe Oled TV. Daarvan mag je wat meer verwachten. De Uneto lijst zie ik meer als een onderkant qua verklaring van duurzaamheid.

@Enforcer Kunnen ze je uitlachen, maar dat houdt doorgaans snel op als je dagvaardt.
Ook daar zitten kosten aan vast, uiteindelijk zal je misschien in je recht staan maar dan moet je dat wel vol blijven houden maandenlang, in dit geval is het offerte bedrag "verwaarloosbaar" en zou ik eieren voor mn geld kiezen en via een coulanceregeling het gooien op splitten of mogelijk iets meer (eigen bijdrage van 100/150,- rest voor de winkel).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien domme opmerking, maar al eens geprobeerd om de batterijen van de afstandsbediening te vervangen? Kan goed zijn dat ie gewoon net te weinig signaal op pikt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Als het inderdaad condensatoren zijn, dan is dat eenvoudig te verhelpen door ze los te solderen en te vervangen door betere exemplaren (polymeer, geen electrolytische). Een hobbyist kan dat ook doen, benodigd zijn: een heteluchtapparaat, op temperatuur instelbaar soldeerijzer, low-melt soldeer, koperlint om overtollig soldeer op te nemen, flux en gewoon soldeer. Er staan talloze filmpjes op Youtube.

De keuze van condensator is vrij eenvoudig: kies een goed Japans merk, een gelijke of hogere spanning dan de aanwezig exemplaren en de juiste μF/nF grootte. Low-ESR is het beste.

Als dit je eerste project is, kun je het beter niet zelf doen. Misschien is er een plaatselijke electronicaclub?

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

6 mooie jaren. Het houdt een keer op toch….? In alle eerlijkheid, als je nu 360 moet betalen is dat toch prima?

Je zal misschien ergens in de letteren der wet gelijk hebben. Maar als iedereen zijn gelijk gaat halen betaal ik straks 2x zoveel voor een tv en is gedaan met de service van winkels.

En als ik de winkel was zou ik hetzelfde doen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
Sissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:33:
Een gedeelte van het voedingscircuit staat natuurlijk ook permanent aan, dus daar maakt het minder voor uit hoe vaak je TV aan staat.
Waarom? Genoeg mensen (waaronder ikzelf) die hun TV (evt. samen met andere apparaten) op een schakelblok hebben zitten en alleen de boel aanzetten wanneer nodig. (En een refresh cycle kun je ook handmatig starten).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

LG OLED65 power board repair kit EAX69061001 EAY65689411 EAX69061002 EAY65689423
Die 2 falen op den duur en nemen dan vaak een mosfet en zekering mee, zijn 820nf 250v X2

Zelf met een goede bout prima te vervangen, let wel op die 2 dikke elco's rechts ervan, hier blijft heel lang 100V+ op staan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEwPJravAFhWsd7kDYPe9sU8Wng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvLUMbizv7wLFp47MNYMbKj5.png?f=fotoalbum_large

• Sissors
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Waarom? Genoeg mensen (waaronder ikzelf) die hun TV (evt. samen met andere apparaten) op een schakelblok hebben zitten en alleen de boel aanzetten wanneer nodig. (En een refresh cycle kun je ook handmatig starten).
Vooral omdat het niks oplevert, standby verbruik van een TV is normaal gesproken echt gerommel in de marge. Maar ja, ik kan wel bij elke post alle uitzonderingen toevoegen. Het lijkt mij duidelijk wat ik schreef, als TS inderdaad de stekker eruit trekt dan kan hij dat prima zelf noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 16-07-2026 19:18 ]

• Yaksa
Sissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:13:
[...]Vooral omdat het niks oplevert, standby verbruik van een TV is normaal gesproken echt gerommel in de marge. Maar ja, ik kan wel bij elke post alle uitzonderingen toevoegen. Het lijkt mij duidelijk wat ik schreef, als TS inderdaad de stekker eruit trekt dan kan hij dat prima zelf noemen.
Het ging mij niet om het 'gerommel in de marge'. Het gaat er in dit geval om hoe lang er daadwerkelijk spanning op het circuit staat. Spanningsvoerende onderdelen slijten sneller wanneer er spanning (duh) op staat. Wanneer TS stelt dat de TV maar 2 uur in de week in gebruik is dan kan het uitmaken of, in de tijd dat de TV niet in gebruik was, de TV helemaal uitgeschakeld (spanningsloos) was of niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Enforcer
  • Niet online
[offtopic] Een OLED tv op een schakelklok zetten is een no-no maar dat terzijde... [/offtopic]

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:24
rdejongjr schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:04:
LG OLED65 power board repair kit EAX69061001 EAY65689411 EAX69061002 EAY65689423
Die 2 falen op den duur en nemen dan vaak een mosfet en zekering mee, zijn 820nf 250v X2

Zelf met een goede bout prima te vervangen, let wel op die 2 dikke elco's rechts ervan, hier blijft heel lang 100V+ op staan!
[Afbeelding]
Welke LG OLED was dat?

Ik heb zelf een inmiddels 8 jaar oude LG OLED 65" C8 uit 2018 die het nog prima doet. Wellicht is deze twee condensators preventief vervangen een goed idee? Kan zelf de soldeerbout hanteren, dus moet niet al te moeilijk zijn lijkt me.

• Amps
Dank voor alle reacties!
The Eagle schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:58:
Misschien domme opmerking, maar al eens geprobeerd om de batterijen van de afstandsbediening te vervangen? Kan goed zijn dat ie gewoon net te weinig signaal op pikt.
Niet specifiek dit geprobeerd, maar de tv proberen aan te zetten via de fysieke knop geeft hetzelfde resultaat.
Sissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:13:
[...]

Vooral omdat het niks oplevert, standby verbruik van een TV is normaal gesproken echt gerommel in de marge. Maar ja, ik kan wel bij elke post alle uitzonderingen toevoegen. Het lijkt mij duidelijk wat ik schreef, als TS inderdaad de stekker eruit trekt dan kan hij dat prima zelf noemen.
Yaksa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:28:
[...]

Het ging mij niet om het 'gerommel in de marge'. Het gaat er in dit geval om hoe lang er daadwerkelijk spanning op het circuit staat. Spanningsvoerende onderdelen slijten sneller wanneer er spanning (duh) op staat. Wanneer TS stelt dat de TV maar 2 uur in de week in gebruik is dan kan het uitmaken of, in de tijd dat de TV niet in gebruik was, de TV helemaal uitgeschakeld (spanningsloos) was of niet.
De tv heeft altijd in het stopcontact gezeten gedurende 6 jaar.

Dank voor jullie input in ieder geval. Ik zal kijken of er met de winkel uit kom qua kostendeling (in ieder geval wat schappelijker dan 1/99) met de argumenten die genoemd worden.

• Yaksa
Amps schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:30:
De tv heeft altijd in het stopcontact gezeten gedurende 6 jaar.
Op stand-by of altijd echt uitgezet?
Kan ook zijn dat er helemaal geen aan-uit knop meer op zit tegenwoordig.
Overigens is het een wandcontactdoos. Stopcontacten is zoo 1960

• Amps
Yaksa schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:30:
[...]

Op stand-by of altijd echt uitgezet?
Kan ook zijn dat er helemaal geen aan-uit knop meer op zit tegenwoordig.
Overigens is het een wandcontactdoos. Stopcontacten is zoo 1960
Deze toestellen gaan volgens mij nooit volledig uit maar blijven in stand by modus.

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Tranquility schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:41:
[...]

Welke LG OLED was dat?

Ik heb zelf een inmiddels 8 jaar oude LG OLED 65" C8 uit 2018 die het nog prima doet. Wellicht is deze twee condensators preventief vervangen een goed idee? Kan zelf de soldeerbout hanteren, dus moet niet al te moeilijk zijn lijkt me.
Phoe, geen idee meer welke, in je pm een link naar een vervangende bord met de bijbehorende modellen

Liever preventief de caps dan ook nog de mosfet, transistor, inrush weerstand en de zekering moeten doen.
Pagina: 1