• markii93
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-07 22:26
Beste Tweakers,

Ik ben benieuwd hoe jullie zouden omgaan met mijn situatie. Ik heb veel gelezen over sparen, deposito's, Raisin en spreiden over banken, maar ik twijfel wat in mijn situatie het verstandigst is.

Ik verkoop binnenkort mijn woning en houd een mooie overwaarde over na aflossing van de hypotheek. Dit geld komt dus rechtstreeks vanuit de verkoop via de notaris en is volledig verklaarbaar.

Tegelijkertijd verhuis ik binnenkort naar Spanje voor werk voor lange termijn. Ik heb daar op dit moment nog geen definitief woonadres en ben nog bezig met het vinden van een huurwoning. Daardoor twijfel ik of het handig is om nu al allerlei buitenlandse bankrekeningen/deposito's te openen, omdat mijn adres- en belastingstatus de komende periode nog verandert.
  1. Zouden jullie in mijn situatie nu al deposito's openen via Raisin, of wachten totdat ik officieel in Spanje woon en officieel woonadres daar heb?
  2. Zijn er problemen te verwachten als je verhuist naar Spanje terwijl je nog Nederlandse bankrekeningen/deposito's hebt?
  3. Of is het beter om gewoon bij een van de grote spaanse banken binnen te lopen en daar het geld vast te zetten?
  4. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden qua belasting (Nederland/Spanje) bij spaargeld en deposito's?
Ik zoek vooral praktische ervaringen van mensen die met emigratie, grote spaarsommen, deposito's of Raisin te maken hebben gehad.

Alvast bedankt allemaal en geniet van het zonnetje.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:20
markii93 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:54:
Beste Tweakers,

Ik ben benieuwd hoe jullie zouden omgaan met mijn situatie. Ik heb veel gelezen over sparen, deposito's, Raisin en spreiden over banken, maar ik twijfel wat in mijn situatie het verstandigst is.

Ik verkoop binnenkort mijn woning en houd een mooie overwaarde over na aflossing van de hypotheek. Dit geld komt dus rechtstreeks vanuit de verkoop via de notaris en is volledig verklaarbaar.

Tegelijkertijd verhuis ik binnenkort naar Spanje voor werk voor lange termijn. Ik heb daar op dit moment nog geen definitief woonadres en ben nog bezig met het vinden van een huurwoning. Daardoor twijfel ik of het handig is om nu al allerlei buitenlandse bankrekeningen/deposito's te openen, omdat mijn adres- en belastingstatus de komende periode nog verandert.
  1. Zouden jullie in mijn situatie nu al deposito's openen via Raisin, of wachten totdat ik officieel in Spanje woon en officieel woonadres daar heb?
  2. Zijn er problemen te verwachten als je verhuist naar Spanje terwijl je nog Nederlandse bankrekeningen/deposito's hebt?
  3. Of is het beter om gewoon bij een van de grote spaanse banken binnen te lopen en daar het geld vast te zetten?
  4. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden qua belasting (Nederland/Spanje) bij spaargeld en deposito's?
Ik zoek vooral praktische ervaringen van mensen die met emigratie, grote spaarsommen, deposito's of Raisin te maken hebben gehad.

Alvast bedankt allemaal en geniet van het zonnetje.
"Binnenkort" is rekbaar. Acteer als Nederlander, zet je geld zo gunstig mogelijk weg, houdt rekening met het DGS en ik - maar dat ben ik - zou voor nu Spaanse banken mijden. Verdiep je vanaf nu ook grondig in de regels waar je als expat in Spanje mee te maken gaat krijgen.

• markii93
DjoeC schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:50:
[...]

"Binnenkort" is rekbaar. Acteer als Nederlander, zet je geld zo gunstig mogelijk weg, houdt rekening met het DGS en ik - maar dat ben ik - zou voor nu Spaanse banken mijden. Verdiep je vanaf nu ook grondig in de regels waar je als expat in Spanje mee te maken gaat krijgen.
Dank voor je reactie! Je hebt gelijk dat "binnenkort" kan uitrekken komende maanden

Mijn eerste gedachte is daarom om niet overhaast dingen in Spanje te regelen, maar mijn geld voorlopig veilig en gespreid in Nederland onder te brengen/houden. Ik denk bijvoorbeeld aan €50.000 bij DHB Bank voor die 3% actie rente en de rest verdelen over andere banken/deposito's, eventueel via Raisin.

Heb jij (of anderen hier) nog tips welke Nederlandse banken of deposito-oplossingen interessant zijn in deze situatie? Ik wil vooral rekening houden met het depositogarantiestelsel en niet onnodig risico lopen door alles bij één bank te plaatsen.

Ik ben me ondertussen ook goed aan het verdiepen in de fiscale kant van emigreren naar Spanje: wanneer je fiscaal inwoner wordt, hoe Spanje omgaat met spaargeld en rente, en welke aangiftes/verplichtingen erbij komen kijken. Daar merk ik dat er best veel bij komt kijken, dus ervaringen van mensen die dit zelf hebben meegemaakt zijn zeker welkom.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
markii93 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:35:
Mijn eerste gedachte is daarom om niet overhaast dingen in Spanje te regelen, maar mijn geld voorlopig veilig en gespreid in Nederland onder te brengen/houden. Ik denk bijvoorbeeld aan €50.000 bij DHB Bank voor die 3% actie rente en de rest verdelen over andere banken/deposito's, eventueel via Raisin.
Als je nieuwe klant bent bij Raisin kan je ook gebruik maken van de speciale spaarrekening van Raisin met 2,85% vrij opneembaar voor 3 maanden, ook tot €50.000.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:10
markii93 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:35:
[...]

Dank voor je reactie! Je hebt gelijk dat "binnenkort" kan uitrekken komende maanden

Heb jij (of anderen hier) nog tips welke Nederlandse banken of deposito-oplossingen interessant zijn in deze situatie? Ik wil vooral rekening houden met het depositogarantiestelsel en niet onnodig risico lopen door alles bij één bank te plaatsen.

Ik ben me ondertussen ook goed aan het verdiepen in de fiscale kant van emigreren naar Spanje: wanneer je fiscaal inwoner wordt, hoe Spanje omgaat met spaargeld en rente, en welke aangiftes/verplichtingen erbij komen kijken. Daar merk ik dat er best veel bij komt kijken, dus ervaringen van mensen die dit zelf hebben meegemaakt zijn zeker welkom.
In de EU mag je helemaal zelf bepalen welke bankrekeningen je in welk land aanhoudt, dat hoeft dus niet het land te zijn waar je woont. Maar sommige banken stellen wel woonplaatseisen dus dat beperkt de keuze dan weer. Let in Spanje op de spaanse lokale erfbelasting, maar daar ontkom je toch niet aan als je er woont.

Of je ergens fiscaal inwoner bent hangt alleen af van waar je het grootste deel van het jaar woont, niet waar je je rekeningen hebt.

Mocht je het bedrag uit de verkoop lange tijd niet nodig hebben, kun je het tegen 3.65% rente 10 jaar wegzetten bij Nexent. Bij een grote inleg krijg je de rente maandelijks uitgekeerd.

• markii93
Coffeeroam schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:06:
[...]

In de EU mag je helemaal zelf bepalen welke bankrekeningen je in welk land aanhoudt, dat hoeft dus niet het land te zijn waar je woont. Maar sommige banken stellen wel woonplaatseisen dus dat beperkt de keuze dan weer. Let in Spanje op de spaanse lokale erfbelasting, maar daar ontkom je toch niet aan als je er woont.

Of je ergens fiscaal inwoner bent hangt alleen af van waar je het grootste deel van het jaar woont, niet waar je je rekeningen hebt.

Mocht je het bedrag uit de verkoop lange tijd niet nodig hebben, kun je het tegen 3.65% rente 10 jaar wegzetten bij Nexent. Bij een grote inleg krijg je de rente maandelijks uitgekeerd.
Hoe checken ze bijvoorbeeld die woonplaatseisen, kan ik dat gewoon aantonen met een brief uit 2026? En weet je toevallig ook banken zoner woonplaatseisen?
Als ik al jaren lid ben bij Rabobank en ABN en verhuis naar Spanje moet dat geen probleem zijn toch om deze aan te houden, dat begreep ik uit eerder gelezen posts.

Ah wel aantrekkelijke rente bij Nexent, maar vind 10 jaar wel te lang om vast te zetten.

Zitten er trouwens risico's aan, stel ik verdeel mijn geld over Advanzia, DHB en Rabobank en ABN. Kunnen ze opeens mijn account blokkeren zonder geld terug te hoeven geven? Dat lijkt me echt een nachtmerrie namelijk, hoor graag hier je advies in en super bedankt al voor je tips. Ik waardeer het ten zeerste!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:38
markii93 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:54:

<knip>

Bewaar die verkoopnota maar goed. Die zal je tamelijk vaak moeten laten zien. Vooral als je heel veel wilt spreiden.

Zolang je nog (fiscaal) inwoner van Nederland bent zou ik maximaal gebruik maken van het gemak dat Raisin biedt. Eenmaal de aanmelding doorlopen regel je de gewenste spreiding relatief eenvoudig. Raisin NL heeft een veel uitgebreider en interessanter aanbod dan Raisin ES. (Of Raisin IT in mijn geval). Indien eenmaal geëmigreerd moet je dat melden. Zelf had ik daar geen haast mee maar eenmaal gedaan waren binnen twee dagen al mijn deposito's geliquideerd. Ongeacht de looptijd. Er stond geen sanctie op en ik kreeg de rente tot datum uitbetaald. Daarna begon een hele hoop gedoe om het elders onder te brengen. Zo veel gedoe dat ik vaak dacht "had ik het nog maar een jaartje vergeten door te geven"

Heb je een fiscale partner? Zo ja dan kan in NL Bunq interessant zijn. Momenteel 3.01% vrij opneembaar. Je moet wel elk halfjaar saldo wisselen met je fiscale partner om de interessante mass -interest te krijgen. De normale rente is niet zo interessant.

Verder hebben we in NL onze Raborekening aangehouden. Werkt toch wel zo makkelijk bij het instant overboeken van hele grote bedragen. Bij Italiaanse banken soms ook een heel gedoe.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@markii93 Ik zou niet vertrouwen op de antwoorden hier, maar deze vragen over Spanje/Nederland stellen aan de betreffende banken, en de antwoorden vastleggen.

• markii93
W1ck1e schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:32:
@markii93 Ik zou niet vertrouwen op de antwoorden hier, maar deze vragen over Spanje/Nederland stellen aan de betreffende banken, en de antwoorden vastleggen.
Welke vragen en antwoorden moet ik dan vooral niet vergeten te stellen en dit doen bij groote spaanse banken als ik gemigreerd ben er daar over hebben of misschien zelfs een fiscalist of iemand inschakelen?

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-07 20:58
markii93 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:29:
[...]

Is dit een betrouwbare bank om 100K op te zetten? of gewoon tot 50K doen
Prima bank, ook Nederlands DGS, maar niet de hoogste rente in het veld. De aktierente is wel leuk!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:32
Spanje belast voor residenten in beginsel niet vermogen maar gerealiseerd resultaat uit vermogen (renteinkomsten, verkoopresultaat uit beleggingen, huurinkomsten) met een staffel van 19 tot 30%. Je doet hiervoor jaarlijks IB aangifte (‘la renta’ of IRPF) tussen juni en juli geloof ik. Dit is een modelo 100 formulier. Vrij complex en ik zou je aanraden dit via een administrateur/fiscalist te doen in Spanje.

Daarnaast moet je een jaarlijkse opgave doen van vermogen in het buitenland, waaronder dus spaartegoeden bij banken buiten Spanje via Modelo 720 bij de Spaanse Belastingdienst. Ik geloof dat je deze al moet indienen vóór de IB aangifte. Je betaalt geen vermogensbelasting maar moet wel saldo's en waardes doorgeven van je vermogen buiten Spanje.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
-knip- dit voegt zo niets toe

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 15-07-2026 17:46 ]

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:24
markii93 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:20:
[...]

Hoe checken ze bijvoorbeeld die woonplaatseisen, kan ik dat gewoon aantonen met een brief uit 2026? En weet je toevallig ook banken zoner woonplaatseisen?
Als ik al jaren lid ben bij Rabobank en ABN en verhuis naar Spanje moet dat geen probleem zijn toch om deze aan te houden, dat begreep ik uit eerder gelezen posts.
Het zal per land of bank verschillen wat ze precies aan je gaan vragen. Het kan zijn dat ze wellicht een rekening willen zien van gas/water/elektra op je nieuwe Spaanse adres op jouw naam. Wellicht willen ze ook je Nederlandse BSN weten of vragen ze om een uittreksel uit de Basisregistratie Personen met daarop allerlei gegevens van je. Als je pech hebt wordt je gevraagd om documenten (zoals je afschrift verkoop woning) te laten vertalen naar het Spaans door een beëdigd vertaler in Spanje. Mogelijk accepteren ze alleen een Spaans telefoonnummer voor inloggen of MFA.

Disclaimer - ik heb geen ervaring met Spaanse banken, wel met Griekse. Hou je geld lekker in Nederland voorlopig, en focus eerst op je verhuizing naar Spanje en basiszaken zoals het openen van een simpele betaalrekening daar, registratie bij de overheid, gezondheidszorg etc.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• W1ck1e
  • Nu online
markii93 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:03:
[...]

Welke vragen en antwoorden moet ik dan vooral niet vergeten te stellen en dit doen bij groote spaanse banken als ik gemigreerd ben er daar over hebben of misschien zelfs een fiscalist of iemand inschakelen?
Met name welke banken je beide als inwoner van Nederland en Spanje kunt gebruiken.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42
Harry720A schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 00:50:
[...]
Je moet helemaal niets. Is een bedenksel van (nieuwsgierige) banken.
Als je zaken wil doen / wil blijven doen met die banken zal je wel moeten. Daarnaast is de WWFT en de AMDL richtlijnen waar deze op gebaseerd zijn natuurlijk geen verzinsel.

• Harry720A
  • Niet online
-knip- graag stoppen met deze theorie, tenzij je hem onderbouwen kunt

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 15-07-2026 17:48 ]

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:32
Die taken dienen ze wel uit te voeren onder de WWFT. En wat ze ook kunnen doen is de dienstverlening stopzetten als je niet meewerkt. Kun je nu stoppen met die Don Quijote praktijken? we weten t nu wel.

• Harry720A
  • Niet online
-knip-

[ Voor 137% gewijzigd door ZieMaar! op 15-07-2026 17:50 . Reden: Het gaat niet over meningen. Het gaat over meningen die als een feit gebracht worden zonder onderbouwing ]

• OttiglioM
GreatDictator schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Hou je geld lekker in Nederland voorlopig, en focus eerst op je verhuizing naar Spanje en basiszaken zoals het openen van een simpele betaalrekening daar, registratie bij de overheid, gezondheidszorg etc.
Dat zou ook mijn aanbeveling zijn. Met emigratie naar Spanje heb ik geen ervaring. Met onze emigratie naar Italië lijkt onze situatie sterk op de jouwe. Huis verkocht. De meerwaarde op de bank. En direct vertrokken naar Italië.

Wij hebben ons niet meteen laten uitschrijven in de NL basisregistratie. Maar ons laten overschrijven naar het woonadres in NL van een welwillend familielid. Dat geeft veel ruimte en tijd om de zaken rustig en overzichtelijk te regelen. En alle zaken op het gebied van bankieren, gezondheidszorg, belastingen etc. lopen gewoon door zoals je in NL gewend bent. Je bent hooguit langdurig "op vakantie". Het scheelt wel dat wij reeds met pensioen waren. Met inkomsten uit duurzame arbeid in Spanje zou het wat lastiger kunnen zijn.

Is het transport binnenkort? Indien nog mogelijk probeer een woonplaatsverklaring van de belastingdienst te regelen. Die is het meest solide in acceptatie. Overigens hebben wij zo'n woonplaatsverklaring nooit nodig gehad met alle zaken die we in Italië geregeld hebben voordat we formeel gingen emigreren. Dat was zo'n 16 maanden na onze fysieke verhuizing. Probeer op dat punt niet roomser dan de paus te zijn. De slapende honden zo laat mogelijk wakker maken werkt in je voordeel. Tenminste, wij hebben daar veel voordeel bij ervaren.

Ga je toch liever zo snel mogelijk over dan moet je er qua banken rekening mee houden dat Raisin NL je account per direct liquideert. Idem Ayvens. En er zijn veel meer NL banken die geen buitenlandse woonplaats accepteren.

Wie o.a. wel?

De Rabobank met als beperking dat je geen nieuwe producten mag openen en het kost een paar euro p.m. meer. Zo kan het handig zijn alvast een tijdslot spaarrekening te openen. Geen toprente maar die 1.75% is beter dan gemiddeld en het kan handig zijn indien je op korte termijn veel geld wilt onderbrengen in een kort lopend (minimaal 3 maands) deposito.

Bunq oogst her en der veel kritiek maar wat ons betreft niets dan lof. De buitenland status was via de app in een paar minuten geregeld zonder poespas. Financiële overzichten in de taal van je nieuwe land. Erg handig toen de gemeente alhier ons pas wilde inschrijven nadat we konden aantonen over voldoende eigen middelen te beschikken.

Heb je ook nog iets van banksparen? NN bijvoorbeeld keert niet uit aan niet NL ingezetenen. Gelukkig kwamen we daar nog op tijd achter en konden we voor de formele emigratie nog alles overzetten naar BND.

In principe zullen alle buitenlandse banken die nu NL ingezetenen als cliënt accepteren dat waarschijnlijk ook voor andere EU landen doen. In ons geval Klarna, FIM easysave en Consors. Daar hebben we het bij gelaten omdat Italië tegenwoordig redelijk wat Fintech banken heeft die de hoogste rentes bieden. Zelfs onze huidige (gratis) huisbank Credit Agricole Italia biedt al deposito's van 3,25%.

• W1ck1e
  • Nu online
@markii93 Dit soort zaken moet je helder hebben. Welke banken werken mee of tegen ?
OttiglioM schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:43:
... Ga je toch liever zo snel mogelijk over dan moet je er qua banken rekening mee houden dat Raisin NL je account per direct liquideert. Idem Ayvens. En er zijn veel meer NL banken die geen buitenlandse woonplaats accepteren.
...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42
OttiglioM schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:43:

Wij hebben ons niet meteen laten uitschrijven in de NL basisregistratie. Maar ons laten overschrijven naar het woonadres in NL van een welwillend familielid. Dat geeft veel ruimte en tijd om de zaken rustig en overzichtelijk te regelen. En alle zaken op het gebied van bankieren, gezondheidszorg, belastingen etc. lopen gewoon door zoals je in NL gewend bent. Je bent hooguit langdurig "op vakantie". Het scheelt wel dat wij reeds met pensioen waren. Met inkomsten uit duurzame arbeid in Spanje zou het wat lastiger kunnen zijn.
Is ingeschreven staan in Nederland op een plek waar je niet verblijft niet gewoon fraude?
Ik meende dat je zoiets met een briefadres moet oplossen en niet met een gewone inschrijving in het BRP.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 15-07-2026 14:39 ]

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:04
Mijn grootste aanrader is je niet gelijk netjes uitschrijven. Ik ben ook in het verleden naar Spanje gegaan (onderhand weer terug in Nederland maar nog steeds 40%-50% vh jaar daar voor werk) en het was echt een koude douche op m'n dak dat de zorgverzekering met terugwerkende kracht eenzijdig werd opgezegd. Had de papieren lokaal nog niet op orde en heb toen een private zorgverzekering moeten afsluiten (zijn in Spanje alleen jaarlijks opzegbaar), terwijl er hele goede gezondsheidszorgen gewoon bij je sociale lasten in zit.

Qua vermogen: de rentes in Nederland liggen iets hoger met alle welkomstacties van banken, dus het is interessanter daar te sparen, zeker zolang je fiscaal nog geen issues hebt.

• OttiglioM
Dennism schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:36:
[...]

Is ingeschreven staan in Nederland op een plek waar je niet verblijft niet gewoon fraude?
Het is heel persoonlijk hoeveel fraude je daar in ziet en hoe schuldig je je daarover wilt voelen. Wij zagen het als een administratief rustpunt in een potentieel roerige overgangsfase. Niet met de bedoeling dit vele jaren te laten doorslepen. Hetgeen ook niet gebeurd is. Overigens had mijn broer ruimte plenty om ons in te laten wonen. Wij hebben daar echter maar weinig gebruik van gemaakt omdat wij liever dichtbij het bouwproject verbleven in een tijdelijk huurhuis.

Ook met een briefadres zouden wij "fraude" gepleegd hebben omdat zo'n situatie maar 8 maanden mag bestaan. Ik ken intussen heel wat Nederlanders die al heel lang "frauderen", in die zin dat zij het leeuwendeel van het jaar in Italië verblijven en slechts korte tijd op hun pied a terre in Nederland. Niemand die zich daar druk over lijkt te maken.

• Harry720A
  • Niet online
OttiglioM schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:32:
[...]Ook met een briefadres zouden wij "fraude" gepleegd hebben omdat zo'n situatie maar 8 maanden mag bestaan.
Na 8 maanden kans op boete: € 325. Daar valt voor de meesten nog wel overheen te springen.
Fout parkeren op een invalide parkeerplaats kost meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Harry720A op 15-07-2026 16:55 ]

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:24
Als je dusdanig lang in het buitenland verblijft dat je je verplicht moet uitschrijven, dan kom je in vele gevallen ook niet in aanmerking voor een normale Nederlandse zorgverzekering. Als je in het buitenland dan plots hoge medische kosten moet maken en de claim behandelaar komt er achter dat je eigenlijk geen recht op de verzekering hebt, wat zou er dan gebeuren?

• Harry720A
  • Niet online
Dan sluit je bijv. zelf een zorgverzekering af.
Dat kan o.a. op https://www.joho.org/nl/e...g-verblijf-het-buitenland
(Commercieel, maar site heeft enorm veel informatie op velerlei gebieden.)

[ Voor 12% gewijzigd door Harry720A op 15-07-2026 18:45 ]

• Harry720A
  • Niet online
Harry720A schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:19:
[mbr]-knip- graag stoppen met deze theorie, tenzij je hem onderbouwen kunt [/mbr]
[quote]
Geen bewaarplicht voor particulieren
Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren.
[/quote]
https://www.rijksoverheid...ele-administratie-bewaren
Is geen onzin.

[ Voor 16% gewijzigd door Harry720A op 15-07-2026 18:53 ]

Pagina: 1