Zelf installatie airco en alleen in bedrijf laten stellen

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik zit een beetje met een dilemma. We willen graag een airco ophangen in de woonkamer. Dit voornamelijk om te verwarmen, maar verkoeling op de heetste dagen van het jaar is uiteraard altijd welkom. Onze CV ketel is erg inefficiënt. Deze is ook al vrij oud, moet ook een keer vervangen worden, maar dan liefst een zo klein mogelijk apparaat, want ik wil er eigenlijk voornamelijk tap- en douchewater uit hebben. De verwarming draaien we voornamelijk voor de woonkamer met minimale doorstroom naar andere ruimten. Boven en op de zolder stoken we sowieso bijna niet, want we slapen het liefst in een koele ruimte.

We hebben nu een flinke thuisbatterij met ruim 16kWh, dus ik wil de airco hier slim mee gaan aansturen.

Nu is het laten installeren van een airco best wel duur en ik heb het idee dat er veel is wat ik zelf al zou kunnen doen. Ik zou eigenlijk naar mensen die dat ook hebben gedaan en wat de do's en dont's zijn. Moet ik het merk kiezen dat de installateur zelf voert, of maakt dat niet uit etc.

Het aanleggen van elektriciteit kan ik zelf doen. Om dat zelf te doen moet ik tóch al de gaten boren (op de juiste plaats) om deze erdoor te krijgen. Dat betekent ook dat ik de fysieke apparatuur in huis moet hebben.

Het alternatief is dat de Airco installateur dat allemaal zelf gaat doen wat gewoon een stuk duurder uitpakt.

Ook het neerzetten van de buitenunit op het platte dak en zorgen dat de leidingen er alvast naartoe lopen (nog niet aansluiten!) kan ik gewoon zelf doen.

Nu weet ik eigenlijk alleen nog niet waar te beginnen. Ik wil een airco die goed is in efficiënt verwarmen. Deze moet aansluiten op mijn Home Assistant zodat ik hiervoor zelf een dashboard kan maken, liefst met lokale aansturing.

Zodra dan alles staat wil ik een aircomonteur (Stek - F-gassen gecertificeerd) laten komen om alles in bedrijf te laten stellen.

Is dat een verstandige keuze, of zeggen jullie dat moet je absoluut niet doen om die en die reden?

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 12-07-2026 11:04 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:12
Hier veel info: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

Ik zou overigens gelijk opteren voor L/W en boiler en naar gasloos. Eruit die ketel. Scheelt je alleen al zo'n €300,- per jaar. Ik heb 4 jaar verwarmd met L/L en nu L/W. Comfort L/L kan niet tippen aan L/W. Als je het goed doet kan je ook koelen met L/W. Nieuwe ketel ook weer €2500,- en verplicht duur onderhoud.

Zelf aanleggen geeft als risico dat bij problemen het welles/nietes komt wie verantwoordelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 12-07-2026 11:35 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@MotorBeast scheelt zo'n 100 euro per jaar omdat je de veel hogere korting misloopt als je wel een gasaansluiting hebt.

Verder redelijk eens, al vond ik het comfort met L/L niet belabberd ofzo. Vloerverwarming is gewoon het beste maar het prijskaartje L/W + VV vs airco is gigantisch, zeker als je het grootste deel zelf doet.

Als je het zelf wilt doen, dan zou ik kijken naar een airco of warmtepomp uit het buitenland, bijv. via climamarket. Ik heb daar zelf al talloze airco's gekocht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-07 13:55
Ik ben me ook aan het oriënteren en heb eea gelezen. Mijn buren hebben een jaar geleden een L/L warmtepomp laten installeren. Met name voor verwarming in het koudere seizoen vanwege de hoge gasprijs. Daarnaast koelen, maar die dagen dat dit gebeurt, zijn volgens hen op 1 hand te tellen. Ik heb zelf gehoord dat deze unit best veel lawaai maakt bij verwarmen en -5 gr Celsius buiten. Kan natuurlijk per merk/type verschillen. Daarnaast is er geen warmtebuffer zoals bij radiatoren. Dus als de unit uitgaat, koelt het snel af in huis.

Ik wil ook het technische gedeelte zoveel mogelijk zelf doen. Vooral omdat ik de tijd wel heb en een technische achtergrond. ‘uitdagingen’ voor L/L warmtepomp die ik zo zie:
  • F gassen monteur vereist voor druktest, aansluiten koelleidingen en in-bedrijfstelling,
  • Waarschijnlijk ontvang je geen ISDE subsidie omdat de installateur het geheel niet heeft geleverd & aangesloten. Kan echter zijn dat Mogelijk deels zelf installeren meer oplevert dan de subsidie. Misschien goed om offertes op te vragen om te kijken naar het totaalplaatje. Als je voor € 250 verschil zelf veel uurtje moet besteden, dan wordt het wellicht een ander verhaal.
  • Niet helder of fabrikanten extra (beperkende) garantie clausules hanteren bij deels zelf installatie
Een L/W warmtepomp vereist geen F gassen monteur. Om hiermee te kunnen koelen, zijn nog wat hobbels te nemen. Voor mij is de focus mbt deze unit op verwarmen. Deze installatie vergt een grotere Investering.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:12
@Taatort Ter overweging:

MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Koelen op 1 hand te tellen. Woon je in Ijsland? We zijn in de derde hittegolf en de zomer is pas net bezig? Draait hier al weken.

[ Voor 33% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 19:06 ]

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-07 13:55
@MotorBeast dank voor je link, maar mijn focus is op dit moment op L/W. Ook voldoende info te vinden.

M.b.t de dagen op 1 hand te tellen -> Don’t shoot the messenger. Schaduwrijk gebied, buiten zonwering en s ochtends om 6 uur alles open om te luchten/ koele lucht binnen te laten. Dat is wat de buren doen (en ik in principe ook) en zij hebben bijna geen airco nodig voor koeling. (provincie Groningen zo wie zo koeler dan de rest 😁) . Bij mij thuis vanmorgen om 8:30, 21,5 oC

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 17:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:04:

Nu weet ik eigenlijk alleen nog niet waar te beginnen.
Selecteer een airco die aan je eisen voldoet, verdiep je in condensafvoer van de binnenunit, stroomaansluiting van de buitenunit, maak een aansluit / boor / frees (?) plan, koop de airco bij een bedrijf dat ook ingebruikstelling doet en koop alle leidingen en leg het aan. Zorg dat je leidingen voldoende lengte hebben bij de binenunits.
Is dat een verstandige keuze, of zeggen jullie dat moet je absoluut niet doen om die en die reden?
Volgens mij prima verstandige keuze. Ik heb het ook zelf gedaan, maar dat was wel in een huis waar alles open lag met een nieuwe houtskeletbouwverdieping. Dat maakte het iets makkelijker om alles in muren weg te werken.

Voorzichtig met de koelleidingen zijn vond ik het lastigst. Maar verder prima te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 15-07-2026 19:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1