Vraag

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:37
Onlangs heb ik de aanschaf gedaan van een nieuwe GPU, de Asus prime 9070 XT OC White.
Nou heb ik de afgelopen dagen vanalles geprobeerd, maar het lukt me niet om de GPU werkend te krijgen. Hebben jullie misschien nog tips?

Mijn setup:
CPU: AMD Ryzen R9 7900X, Asrock X670E Pro RS, 32FB Corsair Vengeance RGBS CMH32GX5M2B5600C36, Silverstone Hela 850 in mijn thermaltake core p5. Met logischerwijs nog een paar SSD's en 1 HDD.

Normaliter draait alles met een pci-16 riser, maar door de problemen heb ik deze al weggehaald, de GPU zit nu gewoon in het moederbord zelf.

Zodra ik de PC start, wordt de GPU op geen enkele manier herkend in de PC. in de bios is er geen herkenning, en in windows kom ik het apparaat ook niet tegen in de windows hardware sectie.

Nou heeft mijn vriendin mijn oude pc onderdelen over genomen, en heb ik de GPU daar ook in gedaan: Dan werkt deze prima, start direct op en geeft ook gewoon beeld.

Wat heb ik in de tussentijd allemaal geprobeerd?
  • Bios geupdate naar 4.41
  • Verschillende voeding kabels geprobeerd
  • oude gpu terug, (RX 6800) werkt prima
  • PCI express naar 4.0 gezet ipv 5.0
Ik zie de ledjes van de herkenning van de PSU in de videokaart gewoon uitgaan als ik de kabels inplug, dus dat lijkt wel goed te gaan.
Het enige wat ik nog zou kunnen proberen momenteel is de voeding van mijn vriendin haar PC even pakken en alles daarmee aansluiten.

Maar ik heb het gevoel dat ik iets mis, of over het hoofd zie. Hebben jullie nog ideeën wat ik kan proberen?

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27
Ik dacht meteen aan dit probleem, misschien ook even proberen?

BIOS-reset Ramp: GPU Verdwenen
Xtrfy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:40:
Maar lieve mensen hartelijk dank voor het meedenken. De kaart is weer gevonden! *O* :Y)

De verkoper had weer van zich laten horen en vertelde mij wat ik moest doen.

Bios > advanced en dan onboard devices configuration > pcie bandwidth bifurcation configuration ipv auto naar X8/X8.

Ik heb zelf geen idee wat het inhoudt, maar het werkt in ieder geval weer!
Starten zonder/met minder SSD's via een WinPe USB zoals bijvoorbeeld Sergei Strelec WinPE?

• osseh
@The_Doman Ik ga de bovenstaande tip zeker wel even proberen. Via andere bronnen kreeg ik ook al de tip om de chipset drivers nog eens te updaten, schijnt blijkbaar bij dit model vaker problematisch te zijn.

Het blijft een rare kwestie, maar de oplossing moet toch echt gevonden worden! Dankje voor het meedenken tot zover

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

• osseh
@The_Doman heb de bovenstaande setting geprobeerd, maar helaas geen verschil.

Ook een andere voeding zorgt niet voor herkenning, terwijl de gpu in de andere pc direct werkt.

Ik snap het echt niet meer.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

PCI express naar 4.0 gezet ipv 5.0
Probeer eens op PCI-e 3.0 , 4 en 5 zijn gevoeliger voor storingen dan 3.0 (helemaal met een riser, ookal geef je aan de kaart nu direct op het bord te hebben. Proberen kan geen kwaad).
Verschillende voeding kabels geprobeerd
Toch geen kabels van andere voedingen? (merk of types) want dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn voor je hardware. Pin-out kan nog wel eens verschillen tussen merken, maar soms zelfs hetzelfde merk voeding en ander type kan al andere pin-out van de kabels hebben, altijd mee oppassen.
Via andere bronnen kreeg ik ook al de tip om de chipset drivers nog eens te updaten, schijnt blijkbaar bij dit model vaker problematisch te zijn.
Heeft geen enkele invloed op het wel of niet herkennen van een kaart in de BIOS. Drivers worden pas van invloed tijdens het laden van het besturingssysteem (meestal Windows).

*Edit: Ehm... werken quote codes niet meer of hoe zit dat? :? nvm...gevonden nu, allemaal weer veranderd blijkbaar...

[ Voor 7% gewijzigd door Nemesizz op 09-07-2026 22:04 . Reden: fix ]

• osseh
Nemesizz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Probeer eens op PCI-e 3.0 , 4 en 5 zijn gevoeliger voor storingen dan 3.0 (helemaal met een riser, ookal geef je aan de kaart nu direct op het bord te hebben. Proberen kan geen kwaad).
Heb gister uiteindelijk de koeling weer helemaal werkend gemaakt, dus wil vanavond nog een paar testen doen. Ik zal PCI-e 3.0 ook even meenemen hierin!
[...]
Toch geen kabels van andere voedingen? (merk of types) want dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn voor je hardware. Pin-out kan nog wel eens verschillen tussen merken, maar soms zelfs hetzelfde merk voeding en ander type kan al andere pin-out van de kabels hebben, altijd mee oppassen.
Keurig de kabels meegenomen van de andere voeding ;) was best een flinke klus om te doen, maar zo kon ik wel mijn eigen voeding uitsluiten.
[...]
Heeft geen enkele invloed op het wel of niet herkennen van een kaart in de BIOS. Drivers worden pas van invloed tijdens het laden van het besturingssysteem (meestal Windows).

*Edit: Ehm... werken quote codes niet meer of hoe zit dat? :? nvm...gevonden nu, allemaal weer veranderd blijkbaar...
Vanuit de wanhoop dat de kaart niet werkt zo goed als alles wel willen proberen, dus ook deze was de poging wel waard. Maar helaas tot zover zonder positief resultaat.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:18
Long shot: geheugen, stekkers en ook de cpu herplaatsen. Kan ergens een matig contact zijn die belangrijk is voor deze gpu.
Pagina: 1