Ik zit midden in een verbouwing waarbij echt alles onder handen genomen wordt; vanmorgen eerst even Tweakers lezen en toen kwam ik deze tegen op de frontpage: Leidingen naar verdeler met warmtepomp, dat zette me aan het denken. Ipv op een oud topic doorgaan maar even een nieuwe post:
Ik heb nu Uponor 20mm x 2,25mm buis (DN15) getrokken voor:
Nu vraag ik mij af, ga ik het hier wel mee redden?
Ook met het zicht op een warmtepomp in de toekomst. Of is het slim alles er weer uit te halen en te vervangen door 25mm of zelfs 32mm? Van ChatGPT krijg ik afhankelijk van hoe ik de vragen stel de ene keer "ja kan prima", de andere keer "beter 25mm". De badkamer toevoer buizen liggen al in de tussenvloer, dat wordt wel een werkje om weer los te halen.
De huidige CW5 CV ketel kan die 2x 12 liter per minuut niet leveren, maar dan wordt het eerst 1x stortdouche + 1x handdouche tegelijk gebruiken en later bij de overgang naar een warmtepomp + boiler hier rekening mee houden.
Voor de vloerverwarming later beneden zal ik sowieso voor een dikkere diameter gaan.
Ik heb nu Uponor 20mm x 2,25mm buis (DN15) getrokken voor:
- Toevoer vloerverwarming boven (10 meter)
- Afvoer vloerverwarming boven (10 meter)
- Warm water toevoer badkamer (24 meter)
- Koud water toevoer badkamer (10 meter)
Nu vraag ik mij af, ga ik het hier wel mee redden?
Ook met het zicht op een warmtepomp in de toekomst. Of is het slim alles er weer uit te halen en te vervangen door 25mm of zelfs 32mm? Van ChatGPT krijg ik afhankelijk van hoe ik de vragen stel de ene keer "ja kan prima", de andere keer "beter 25mm". De badkamer toevoer buizen liggen al in de tussenvloer, dat wordt wel een werkje om weer los te halen.
De huidige CW5 CV ketel kan die 2x 12 liter per minuut niet leveren, maar dan wordt het eerst 1x stortdouche + 1x handdouche tegelijk gebruiken en later bij de overgang naar een warmtepomp + boiler hier rekening mee houden.
Voor de vloerverwarming later beneden zal ik sowieso voor een dikkere diameter gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door royduin op 08-07-2026 14:43 ]