Leidingen naar verdeler met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:34
Wij zijn met enkele partijen aan het kijken voor een warmtepomp en krijg verschillende verhalen over de diameter van de leidingen.
Het gaat dan over de leiding welke naar de verdeler gaat.
Dit is nu een 20mm niet geïsoleerde leiding welke in een koof van de zolder naar de verdeler op de begane grond gaat.
In de koof is niet voldoende ruimte om de leiding te vervangen naar een 25mm geïsoleerde leiding.
Enkele installateurs geven aan dat dit veel meer voorkomt en geen probleem zou hoeven te zijn omdat we er alleen maar vloerverwarming (48m2) op hebben aangesloten.
Andere geven aan dat het naar 25mm geïsoleerd zou moeten maar dan moeten we wel heel veel gaan aanpassen en dat willen we liever niet doen gezien de impact.
We draaien al enkele weken met de water aanvoer temperatuur van de cv-ketel op 35gr en krijgen het gemakkelijk 20gr binnen met de vloerverwarming.
Is het echt nodig om naar 25mm leiding over te gaan naar de verdeler?
Als dat wel zou moeten doen is er een optie welke minder impact heeft maar dan zou de leiding naar de verdeler voor ongeveer 2-3 meter langs buiten moeten lopen en is de vraag of dat kan en mag?

Alle reacties

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-07 08:19

Aight!

'A toy robot...'

Het is ook nog niet echt koud geweest toch omdat eens goed te testen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:39
@GM65
Lastig om in te schatten wat nodig is voor een grotere koof, maar dat zou natuurlijk het beste zijn.
Liefst wil je een zo groot mogelijke diameter, dus 32mm flex zou ideaal zijn. Kleiner dan 25mm wil je volgens mij niet, want 20mm is best klein.
Bedenk wel dat flex buizen een kleinere binnen-diameter hebben. Dus 20mm staal/koper heeft bijna net zoveel doorvoer als een 25mm flex buis.

Gevoelsmatig moet je het nu gewoon goed doen. Zonde om over een poosje er achter te komen dat de buis toch te klein is.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:30
Bij ons gaat een 25mm kunststofleiding van warmtepomp naar de woning. In de kruipruimte splitst hij naar 2 x 20mm. Vloerverwarming verdelers zitten dus op 20mm leiding. Wel relatief korte lengtes, dus geen lange horizontale stukken, maar bijna alleen verticaal.
(Jaren 80 woning, 110m², warmtepomp met flow van 800 liter per uur, watertemp 30 graden, bij echt heel koud weer max 35 graden)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier ook een 20mm alupex buis naar iets van 55m2 vloerverwarming met wp. Aanvoer 28c.

Werkt prima. Ik haal geen 1200l per uur, maar iets van 700l en dat is blijkbaar voldoende.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Vergeet geisoleerd. Tenzij je koof een open verbinding tussen zolder/dak en kruipruimte is heb je daar geen isolatie nodig.
Liefst wel 25mm als het even kan. Vanaf de warmtepomp zelf naar de eerste afsplitsing liefst 32mm.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier ligt 22 mm staal en daar krijg ik met 33 graden water ons vrijstaand 1930 huis warm.
Kleine kanttekening tussen warmtepomp en buffervat zit 28mm staal vanaf buffervat naar huis zit dan 22mm staal.
Met lage temperaturen buiten onder nul blijft de warmtepomp wel rustig draaien dus hij kan zijn energie kwijt en het huis is warm.
24/7 21,5 binnen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 09:07
Wat is het geworden en wat zijn de ervaringen?

Het klinkt niet als een probleem. De koof volpurren lijkt me nog wel de moeite waard.

Ik ben zelf, als voorbereiding van de plaatsing van een monoblock warmtepomp, ook op zoek naar een praktische manier om het water binnen en weer buiten te krijgen. En daar krijg ik graag advies over. Met links naar concrete spullen.

Het wordt waarschijnlijk een Vaillant aroTHERM Plus van een kilowatt of 6. Ik heb een kernboor van 80 mm waarmee ik door de muur moet. Het zou mooi zijn als ik daar een bundel leidingen (aan- en afvoer) door krijg. Aan de binnenzijde kan ik ze dan wel weer splitsen en elk een eigen mantelbuis geven voor extra isolatie. Het hele traject naar zolder beschouw ik als buitenzone, het moet achter een gipswand omhoog en boven (op zolder) is geen verwarming.

Ruimte is er genoeg, het moet wel een paar keer een bocht maken dus een beetje plooibaar moet het wel zijn. Ik zie verschillende opties:

Geïsoleerde Uponor van 25mm met 6mm isolatie. Dat gaat net mooi door 1 gat in de muur. 6mm isolatie lijkt me wat mager maar dat is goedkoop te verbeteren. Het gaat per rol van 50 m en zo veel heb ik niet nodig, ik heb aan twee keer 15 m ruim voldoende. Ik vind wel een aanbieder die het per meter verkoopt maar daarbij kom ik voor wat ik nodig heb ook wel aan de prijs van de hele rol bij Warmteservice.

https://www.warmteservice...ISO-6-mm-blauw/p/48753206

Flexibel RVS. Dat is geribbeld t.b.v. de flexibiliteit, wat me niet gunstig lijkt voor de doorstroming. Er zit meer isolatie om. Ik weet niet wat het kost. Het wordt proppen door het gat van 80 mm om ik moet twee gaten boren.

https://shop.fittingshop....nguage=nl&chanum=FIVOISKN

Wat is gebruikelijk en wat zijn de motivaties om het een of het ander toe te passen? Zijn er meer opties?

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-07 15:47
Martin M schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:44:
Wat is het geworden en wat zijn de ervaringen?
Terrendis grondleiding wordt veel gebruikt, met name als je wat verder weg moet naar je monoblock (wat je 15m suggereert). Verder zou ik je adviseren om de vraag te stellen in het algemene warmtepomp topic onder Duurzame Energie en Installaties. Mogelijk dat je daar wat meer response krijgt.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• _JGC_
@Martin M 25mm uponor is aan de dunne kant. Dat is 20mm binnendiameter en dan schuif je er nog koppelingen in. Blijft maar 16-17mm over van zo'n buis.

Ik ga binnenkort de mijne verplaatsen van de zijkant naar de achterkant, leiding krijgt dan een upgrade van 26mm naar 32mm. Ik heb nu leidingruis door de weerstand van de koppelingen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Groter is in de meeste gevallen beter inderdaad als er aan flink aantal vierkante meters op zit qua vloerverwarming. Is het aanpassen / openen van de koof heel rigoureus of wel te doen?

• Martin M
@cgms @_JGC_ @djluc 25 mm zou voor mij wel moeten volstaan, maak ik op uit het volgende.

Terrendis is wel heel duur en ik hoef nergens door de grond. De warmtepomp komt tegen het huis. Zolang ik hier nog response krijg blijf ik hier, misschien blijft er straks nog een duidelijke vraag over die ik dan in het algenene topic kan stellen.

Ik heb eens goed gekeken hoe het nu zit. Vanaf het gastoestel gaat er 25 mm Uponor naar een T-splitsing een meter of 6 verderop. Daar gaat een tak naar de verdeler van de woonkamer, 3 meter lager en die is 2 x 20 mm (!) Uponor. De andere tak gaat naar een tweede verdeler voor gang en zijkamers die een ongeveer even grote oppervlakte bedient (samen ongeveer 150 liter heb ik vanmorgen uitgerekend). Deze tak is geheel ook 2 x 25 mm en daar zittten geen koppelingen meer in.

Ik krijg het met water van 40 graden prima warm en heb geen last van hinderlijke ruis. De vraag is dan nog wel of de waterpomp in het monoblock dat er komt een toerrenregeling heeft waar ik controle over heb. Als die veel harder pompt dan de pomp in het gastoestel nu en ik daar niets mee kan dan zou het alsnog kunnen gaan ruisen.

Die 20 mm tak zou nog wel aan te passen zijn, al zit de aftakking wel in een rottig hoekje achter een knieschot. Ik zou het het liefst zo laten. Aan de andere kant, als die installateur toch bezig is met zijn Uponortang en het water moet toch uit het bovenste gedeelte van de installatie, laat hem die twee keer drie meter dan ook maar vervangen. Het is wat meer geklier en misschien 100 Euro extra materiaal, vooruit maar.

De route die ik oorspronkelijk in gedachten had kan een heel stuk korter met de leidingen achter het monoblock langs de buitenmuur recht omhoog en net boven de zoldervloer naar binnen. Daar ligt ook de 25 mm leiding tussen het gastoestel en de aftakking. Daar is weinig ruimte. Het zou mooi zijn als ik daar nog een vuilfilter bij zou kunnen proppen in de aanvoerleiding. Kan die ook buiten direct aan het monoblock? Zit dat filter mogelijk al in het block?

Het stuk aanvoer vanaf het gastoestel kan dan vervallen en het stuk retourleiding kan blijven zodat ik nog een expansievat en een vulpunt kwijt kan in de ruimte waar nu nog het gastoestel hangt.

Dit zijn de overwegingen van een hobbyist. Zie ik iets over het hoofd?

• _JGC_
Vuilfilter hoort in de retour, niet in de aanvoer.

Wat je over het hoofd ziet: je ketel is geoptimaliseerd voor een hoge deltaT, die boeit het geen zak als de aanvoer 10-20 graden boven de retour ligt. Je warmtepomp is geoptimaliseerd voor een deltaT van 5 graden, 7 graden max.
Als je 25mm leidingen neemt die je met een paar koppelingen reduceert tot 17mm haalt de warmtepomp zijn flow niet meer en loopt de aanvoer te ver weg van de retour wat allerlei gekke geluiden en problemen veroorzaakt. De handleiding van mijn hybride pomp stelt duidelijk "minimaal 20mm".

Ik zou 32mm leggen en dan opsplitsen naar 2x25 naar beide verdelers. 20mm uponor is voor een LTV verdeler ook gewoon te weinig.

Je duwt nu 40 graden je vloer in, komt 20 terug, heb je 30 graden gemiddeld. Met een warmtepomp duw je 32 graden je vloer in, komt 28 terug, heb je ook 30 graden gemiddeld, maar wel een veel betere COP.

• Martin M
@_JGC_ OK, dit helpt. Ik geloof wel dat het verstandig is die 20 mm er uit te halen. Ik begrijp dat je met een kleinere delta T een sterkere doorstoming moet hebben voor dezelfde warmteafgifte. Dus het zou kunnen dat ik het met een gewenste kleinere delta T (voor de beste COP) niet meer warm krijg met te veel weerstand in de leidingen.
Ja dat bedoelde ik ook, ik bekeek het vanuit de warmtepomp. Ik ben nogal gefixeerd op dat ding. Je wil je WP beschermen tegen rommel uit je circuit, niet je circuit tegen rommel uit je warmtepomp.

Het expansievat moet ook in de retour heb ik gehoord. Hoe zit dat met het vulpunt en de ontluchting? Zijn daar richtlijnen voor?

Dank zo ver.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
_JGC_ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:35:

Wat je over het hoofd ziet: je ketel is geoptimaliseerd voor een hoge deltaT, die boeit het geen zak als de aanvoer 10-20 graden boven de retour ligt. Je warmtepomp is geoptimaliseerd voor een deltaT van 5 graden, 7 graden max.
Als je 25mm leidingen neemt die je met een paar koppelingen reduceert tot 17mm haalt de warmtepomp zijn flow niet meer en loopt de aanvoer te ver weg van de retour wat allerlei gekke geluiden en problemen veroorzaakt. De handleiding van mijn hybride pomp stelt duidelijk "minimaal 20mm".

Ik zou 32mm leggen en dan opsplitsen naar 2x25 naar beide verdelers. 20mm uponor is voor een LTV verdeler ook gewoon te weinig.

Je duwt nu 40 graden je vloer in, komt 20 terug, heb je 30 graden gemiddeld. Met een warmtepomp duw je 32 graden je vloer in, komt 28 terug, heb je ook 30 graden gemiddeld, maar wel een veel betere COP.
mwaah. ik zet hier toch wat vraagtekens bij. Alles staat of valt met de hoeveelheid vermogen die je weg probeert te stouwen. TS schrijft volgens mij over 48m2 vloerverwarming. daar kun je ~4.5-5kW vermogen max in kwijt. Dat is bij een dT van 5 zo'n 14L/min. dat getal moet TS (en de rest) lijkt me gebruiken om in te schatten of t gaat.

ik voorzie weinig problemen

• _JGC_
Fr33z schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:19:
[...]

mwaah. ik zet hier toch wat vraagtekens bij. Alles staat of valt met de hoeveelheid vermogen die je weg probeert te stouwen. TS schrijft volgens mij over 48m2 vloerverwarming. daar kun je ~4.5-5kW vermogen max in kwijt. Dat is bij een dT van 5 zo'n 14L/min. dat getal moet TS (en de rest) lijkt me gebruiken om in te schatten of t gaat.

ik voorzie weinig problemen
20mm leiding is 16mm binnendiameter. 3mm aan koppeling eraf is 13mm. Met 14 liter per minuut zit je op een stroomsnelheid van 1,75m/s. Dat gaat lekker suizen.

https://support.weheat.nl...-leidingen?language=nl_NL
Pagina: 1