Vloerverwarming - Wat zijn de opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Desolatorrr
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 29-07 10:42
Mede-klussers!

Tijdens de verbouwing zijn we tegen een probleem aangelopen met de vloerverwarming en ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of goede ideeën heeft.

Bij het verwijderen van de parketvloer en de spaanplaten met een ride-on kwamen we erachter dat er op verschillende plekken bewapening uit de dekvloer steekt. Hierdoor is het niet mogelijk om de vloerverwarming direct in de bestaande dekvloer in te frezen. Of is er professionelere apparatuur om toch door de bewaping heen te frezen?

Met een leiding-/wapeningsdetector heb ik gekeken hoe de bewapening loopt. Die blijkt op verschillende dieptes in de vloer te liggen, waardoor het lastig is om simpelweg iets dieper te frezen.

De vloer mag in totaal ongeveer 2,5 cm omhoog. Daar moet nog wel het volgende binnen passen:
  • Egalisatielaag over de vloerverwarming: ±5 mm
  • Plak-pvc: ±2,5 mm
Zelf zit ik te denken aan het ophogen van de vloer met ongeveer 1,5 cm egaline of reparatiemortel, om vervolgens de vloerverwarming alsnog in die nieuwe laag in te frezen. Ik vraag me alleen af of dit een verstandige en duurzame oplossing is.

Zijn er forumleden die een vergelijkbare situatie hebben gehad? Welke oplossing hebben jullie gekozen en hoe zijn de ervaringen?

Alle suggesties zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Or-FbbQpX7lcyXKFLLmOYZokyrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cQeCe3vCb2tkrUQBAH7DlMS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:50
Waarom kan hier geen vloerverwarming? leg hem dan 1 cm verder naar links - in praktijk merk je daar amper iets van :) (of ga je haaks op deze betonijzers?)

• Desolatorrr
Het ijzer is op een drietal plekken zichtbaar en het is niet duidelijk of het overal 2cm diep ligt.. Met een detector zie ik wel dieptes, maar lastig te bepalen of dit oude cv leidingen of betonijzer is

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo'n frees gaat dwars door kiezels, ik zou denken dat dat dunne gaas dan ook niet echt een issue is? En anders zou je nog voor droogbouw kunnen opteren, of een variant die je op gaaspanelen knoopt en dan ingiet.

[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 08-07-2026 07:38 ]

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:47
Een bedrijf laten komen met een frees op krachtstroom, die komt hier wel doorheen. Ik zou het in ieder geval niet zelf proberen met een machine op 230 volt die je voor een dagje huurt.

...

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:12
Ik had ook het probleem dat er leidingen anders dan cv in de vloer lagen. Hier zijn uiteindelijk netten gelegd en daarop de vloerverwarming.

Daarna is de vloer opgehoogd met een cementdekvloer, maar dat moest voor een goede werking toch wel 5cm dik zijn volgens de aannemer die wij hebben gevraagd. Anders zou er te weinig massa zijn. Wat er van waar is weet ik niet, maar ik geloof de beste man. En 5cm omhoog was hier nog net mogelijk gelukkig.

ik verwacht niet dat 1,5 cm dan echt goed gaat werken? Geen idee of de warmte dan ook goed doorkomt in je cement dekvloer.

Maar kan de frees niet door die bewapening heen of ben je bang voor het verlies van integriteit van de vloer?

• MasNLzs
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-07 07:58
Wanneer je er voor kiest om de vloer eerst op te hogen laat je dan wel goed informeren over de juiste cement (extra vezels b.v.). Bij maar 2,5cm (extra) dekvloer heb je kans dat de dekvloer er uit breekt tijdens het vrezen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Als de dekvloer blijkbaar op meerdere plekken nu al zichtbaar wapening heeft die uitsteekt zou ik twijfelen aan de gehele dekvloer. De dekking van de netten lijkt niet te kloppen en het bewijs er van steekt uit.

Zou serieus overwegen om de dekvloer er meteen uit te halen dan kan je het in 1x goed doen. Want nu weet je vrijwel zeker dat je op iets gaat bouwen wat potentieel problemen gaat geven. Nu 1x de pijn en je bent er vanaf en kan het onder garantie goed laten uitvoeren?

Heel die wapening kapot frezen gaat niet werken, dan verliest die dekvloer sterkte en grote kans dat er ook stukken mee los komen. Die kan je dan weer gaan repareren en zo blijf je bezig.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Na eerdere ervaringen zou ik ook altijd voor het verwijderen van de dekvloer gaan. Paar dagen beulen, leven lang lol van. Geen verrassingen meer tijdens het frezen. En in alle eerlijkheid ook veel makkelijker zelf te doen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33

paQ

Ik denk als je 2cm egaline gaat storten en daar in graat frezen je alles kapot freest.
mijn overwegingen zouden zijn:
- alles eruit, nieuwe dekvloer storten waar je VVW al in ligt, op klikplaten of netten.
- nu een semi droogbouw vvw neerleggen en die geheel uitvullen met egaline.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Stamict
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39
Heb je al gekeken naar warp systems? Daarmee kun je vloerverwarming als opbouw leggen met maar 1,5 cm hoogte. Met egalisatie en pvc zou dat net moeten kunnen. Het leggen van de vloerverwarming kun je goed zelf doen.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-07 10:16

bbblije

Riiiiight

Kun je betere fotos nemen? Dit lijkt geen wapening, daarbij zit er in een dekvloer geen wapening, en al absoluut niet aan de oppervlakte.

De trek die er opgevangen moet worden zit aan de onderzijde van de vloer. En mogelijk bij opleggingen aan de bovenzijde. Maar de wapening zit dan in de vloer, niet in de dekvloer.

Algemeen advies, huur een bedrijf in dat weet wat ze doen. Vraag meerdere offertes op. Zelf doen, met deze kennis, is vragen om problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door bbblije op 08-07-2026 15:28 ]

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-07 12:19
Als er wapening uitsteekt dan is het een betonnen vloer. Daar ga je met een 230volt vloer frees niet doorheen komen. Dus dan moet je een bedrijf inhuren met een frees op krachtstroom, al zal het dan waarschijnlijk alsnog lastig zijn / lang duren als je vaak door betonstaal heen moet frezen. Diamantboren door betonijzer gaat namelijk ook erg langzaam.

Je kunt ook voor gefreesde fermacel platen nemen, deze op de vloer lijmen en schroeven en daar de slang in leggen. Of je dan binnen de 2,5cm blijft dat zal er om hangen.

Wat ook belangrijk is, ligt er isolatie onder de betonvloer? Als dat niet zo is en dit kan er niet meer onder aangebracht worden dan stook je de helft van de warmte de grond in. Ik zou dan opteren om de betonvloer eruit te slopen.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-07 08:55
Waarom niet meteen gaan werken met groefplaten waar je de vloerverwarming meteen kunt inleggen. en deze vastzetten op je huidige vloer, vloerverwarming erin en dan de egalisatielaag doen.

Als het echt bewapening is, zou ik zelfs niet eens gaan denken om erdoor te willen gaan frezen. Bewapening in je vloer zal er niet voor niets zitten, uiteindelijk ga je een zwak punt maken.

Moest je toch willen frezen moet je eerst een antwoord zien te vinden waarom die bewapening er zit, wat de functie ervan is. zou nogal lullig zijn als je binnen 5-10 jaar ineens problemen krijgt met je vloer (lokale verzakking oid)

mits je twijfelt of het een oude cv leiding is of betonijzer is, het is toch een behoorlijk stuk dat zichtbaar is, kan je hier niet een betere foto van uploaden/ eventueel diameter proberen op te meten? dat gaat ook al een deel info zijn waar menig mensen hier wat mee zijn :)

(Maar naar mijn ervaring word bewapening niet in een bocht gelegd maar gevlochten, dus verwacht ik eerder haakse bochten te zien ipv deze buiging. Dus lijkt mij dit eerder een cv leiding te zijn)

[ Voor 27% gewijzigd door Skyllaer op 08-07-2026 11:32 ]

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• Londras
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-07 20:21
In sommige gevallen wordt wapening wel toegepast in een dekvloer dus de bewering dat het beton moet zijn klopt niet.

Verder zou mijn advies ook zijn om de vloer er volledig uit te halen en meteen te isoleren, wanneer je dat niet doet en niet weet of er nu isolatie en in welke Rd waarde er ligt heb je kans op een aanzienlijk warmte verlies naar beneden toe.

Als de mogelijk er qua tijd/kosten is dan zou ik altijd die optie kiezen. Je kunt dan ook meteen alle leidingen die erin zitten vernieuwe en mantelbuizen aanbrengen naar de diverse hoeken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:32
IceM schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:56:
Een bedrijf laten komen met een frees op krachtstroom, die komt hier wel doorheen. Ik zou het in ieder geval niet zelf proberen met een machine op 230 volt die je voor een dagje huurt.
Ik dacht, wat een gekke opmerking. Welke particulier heeft er nou een krachtstroom stopcontact in zijn huis om dit aan te sluiten?
Maar de Boels verhuurt ze gewoon, dus zo gek was de opmerking niet :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Londras schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:42:
In sommige gevallen wordt wapening wel toegepast in een dekvloer dus de bewering dat het beton moet zijn klopt niet.
[...]
In veel gevallen is wapening in een dekvloer dunner (maar niet altijd) waar je het mogelijk aan kunt herkennen.

• Samwise123
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 28-07 18:01
Hi,

Wij hebben laatst ook vloerverwarming aangebracht en hebben best wel wat systemen onder de loep genomen. Als ik jou was, zou ik de volgende 3 opties overwegen

- warp systeem

- fermacel platen met voorgefreesde groeven

- oude dekvloer eruit slopen en nieuwe aanleggen inclusief vloerverwarming op netten

Het voordeel van de eerste 2 is dat er niet gesloopt hoeft te worden. Maar dan gaat de vloer wel omhoog. Bij de laatste optie is dat andersom, waarschijnlijk kan de opbouwhoogte gelijk blijven als de huidige dekvloer nagenoeg even dik is als de nieuwe. Als de vloer een beetje netjes wordt verwijderd, hoef je niet te egaliseren; de ondergrond mag enigszins oneven zijn. Waar je wel rekening mee moet houden met ophogen is de opstaphoogte van je trap, deurposten, pui, etc. Wij hebben bijna alles vervangen inclusief de trap, dus we hadden dat probleem niet met het aanbrengen van cementdekvloer. Maar als we de trap, deuren en pui niet hadden vervangen, was dat een ander verhaal. Als laatste moet je ook rekening houden met de opwarm- en afkoel snelheid. Aangezien zandcement een flinke massa heeft, is afkoelen en opwarmen traag. Bij 24h verwarmen voor weken is dit juist goed, omdat het systeem erg warmtevast en efficient is. Als die eenmaal warm is, is het verbruik om hem op peil te houden erg laag. Warp en fermacel zijn weer efficienter als je denk af en toe de vloerverwarming aan te zetten.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:47
No Hands schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:27:
[...]

Ik dacht, wat een gekke opmerking. Welke particulier heeft er nou een krachtstroom stopcontact in zijn huis om dit aan te sluiten?
Maar de Boels verhuurt ze gewoon, dus zo gek was de opmerking niet :)
Betonboorders hebben vaak een krachtstroomaggegraat in het busje staan waar ze ook het freesapparaat en de stofzuiger met opvangbak voor het freesapparaat in hebben staan. Althans, zo ken ik ze.

...

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-07 08:39
Ik ben geen expert, dat even voorop gesteld. Maar is dit wel een dekvloer en geen beton? Kun je dan wel (makkelijk) vloerverwarming erin fresen?

Indien dit wel een dekvloer is, weet je zeker dat het gaas is en niet een vereffeningskabel (aarding van bv. badkamer). Het lig zo aan de oppervlakte..

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• Desolatorrr
Bedankt voor jullie reactie! Ik zie een aantal vragen/opmerkingen:
  1. Het betreft 100% een zandcementdekvloer van +/- 5/6 cm. Zie foto waarbij er in de hoek een foto is gemaakt waar ook de oude CV leidingen zichtbaar zijn.
  2. Het staal is +/- 5mm dik. Dat komt overeen met de dikte van wapeningsnetten (6mm)
  3. Ik hoor van meerdere partijen dat de frees niet door de wapeningsnetten kan. Is ook maar de vraag of je dat moet willen natuurlijk.
  4. Het betreft een woning uit 2000 met een ribcasettevloer. De isolatie is ruim in orde.
  5. Suggestie voor Warp systeem. Dank je wel! Die had ik nog niet gezien.
  6. Vloerverwarming gaat dienen als hoofdverwarming. Zeker met het vele thuis werken gaat er veel gebruik van gemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmdqXIuBgmcp5o4n5Z8Zn6Na0Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNHFpnjOoRDNf9e8wETvknzT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qnbQ_0vMJyB44a32_J2kDiA6RE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otcmcA9AdPRNnKnIFCgbXq3e.jpg?f=fotoalbum_large

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:42

fub

Onze aannemer durfde het ook niet aan om in de vloer te frezen voor de vloerverwarming vanwege allerlei leidingen die in de vloer lagen. Er zijn gipsvezelplaten (Knauf Brio 23 volgens mij, die is 23 mm hoog) op de vloer gelegd en daar zijn de leidingen in gefreesd. Of je die 5mm egalisatie dan nodig hebt weet ik niet, degene die de PVC vloer legde heeft de leidingen gewoon dichtgesmeerd en toen een paar mm egalisatie d'r op gemikt.
Als je echt binnen de 2,5 cm moet blijven dan wordt dat wel erg krap.

(En de PVC-meneer waarschuwde ons tegen systemen met "matjes", ik denk dat dat ook die systemen van Warp zijn? Dat was rotspul volgens hem.)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Desolatorrr schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:04:
Bedankt voor jullie reactie! Ik zie een aantal vragen/opmerkingen:
  1. Het betreft 100% een zandcementdekvloer van +/- 5/6 cm. Zie foto waarbij er in de hoek een foto is gemaakt waar ook de oude CV leidingen zichtbaar zijn.
  2. Het staal is +/- 5mm dik. Dat komt overeen met de dikte van wapeningsnetten (6mm)
  3. Ik hoor van meerdere partijen dat de frees niet door de wapeningsnetten kan. Is ook maar de vraag of je dat moet willen natuurlijk.
  4. Het betreft een woning uit 2000 met een ribcasettevloer. De isolatie is ruim in orde.
  5. Suggestie voor Warp systeem. Dank je wel! Die had ik nog niet gezien.
  6. Vloerverwarming gaat dienen als hoofdverwarming. Zeker met het vele thuis werken gaat er veel gebruik van gemaakt worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog eens dan; dekvloer eruit, netjes leggen, vloerverwarming erop, nieuwe dekvloer storten.

• Gersegozer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-07 14:10
Ze keken vroeger niet zo nauw met een betonvloer. Loopt waarschijnlijk af en daardoor is de afwerkvloer op 1 plek 1vm en ergens anders 5cm. Bij oude huizen is de betonvloer knetterhard. Niet makkelijk frezen. Bij ons is er er leiding op de bestaande vloer gelegd en daaroverheen een cm of zand cement. Zit er al 25 jaar en werkt perfect. Hier en daar de deuren inkorten.

[ Voor 28% gewijzigd door Gersegozer op 09-07-2026 10:36 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:37
1,5 cm egaline of reparatiemortel, om vervolgens de vloerverwarming alsnog in die nieuwe laag in te frezen
frezen in 1,5 cm egaline gaat niet werken, grote kans dat de egaline weer van je vloer af komt tijdens het frezen of daarna.

Ik denk dat in dit geval het beste is om stalen netten (3 of 4mm dikte) te leggen (wel goed vastzetten in het beton!) en daarop de vv buizen aanbrengen (16mm), dan zit je op een dikte van 19-20 mm.

Daarna kun je er een vloeivloer overheen gieten die geschikt is voor dunne laagdiktes (zandcement is niet geschikt, heeft meer laagdikte nodig). Dit zou een optie zijn:

https://nl.uzin.com/detail/product/28717/uzin-nc-567-fusiontec

Als dit goed verwerkt wordt is is dit ook meteen je egalisatielaag. Sowieso hoeft de egalisatielaag niet 5 mm te zijn, enkel zo dik als nodig is om de oneffenheden we te halen. Je totale dikte komt dan in de buurt van 22/23 mm. Daarna past precies je 2,5mm PCV er nog overheen.
edit:
laat je PVC leverancier akkoord geven op de vloeropbouw of laat de uitvoering door de PVC levernacier doen. Dat voorkomt issues, verassingen etc. achteraf.

[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 09-07-2026 11:04 ]

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-07 19:45
Hetgeen ik hier op de foto zie lijkt niet hetzelfde als wapening in beton. Dit lijkt op cementdekvloergaas wat voorkomt dat je dekvloer krimpscheuren krijgt na het storten. Dat is gaas van ongeveer 1.6mm dik waar de frees wel doorheen komt.

Wij hebben op zowel begane als 1e verdieping vloerverwarming ingefreesd in een 6cm dikke zandcementdekvloer. Ook hier stak er op een plek wat gaas doorheen en loopt alle elektra ook door de vloer van de verdieping eronder. Alle elektra buizen (19mm pvc) zitten rechtstreeks op de betonvloer gebonden en daar is zandcememt overheen gestort. Je freest 21mm diep, dus die kom je niet tegen. Daarna dichtsmeren met reparatiemortel en egaliseren met egaline.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctZH2qYt-S9DqCh_TdIUy3wflJI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/otcmcA9AdPRNnKnIFCgbXq3e.jpg?f=user_large
Dit zit in je betonvloer en zou niet in je zandcementvloer moeten zitten. Je betonvloer wordt ook eerst gestort en als daar allemaal betonwapening omhoog zou steken dan is er iets behoorlijk mis gegaan en dan ga je daar niet vervolgens zandcement op storten.

Mag ik vragen hoe oud de woning is?

[ Voor 19% gewijzigd door fixen op 09-07-2026 12:33 ]

• fixen
Zie hier overigens iemand met vergelijkbaar probleem:

Frezen in cementdekvloer met staalmat wapening

De dekvloer is er hier wel volledig uit gegaan.

• Desolatorrr
De woning is uit het jaar 2000.

Vandaag besloten om de huidige dekvloer er uit te halen en een nieuwe terug te leggen inclusief de vloerverwarming en leidingen etc.

Dank allemaal voor het meedenken!

• fixen
Desolatorrr schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:30:
De woning is uit het jaar 2000.

Vandaag besloten om de huidige dekvloer er uit te halen en een nieuwe terug te leggen inclusief de vloerverwarming en leidingen etc.

Dank allemaal voor het meedenken!
Als je dan toch de dekvloer gaat verwijderen kijk dan direct even of je nog wat leidingen of buizen wil leggen voor water of elektra. Bijvoorbeeld 3 fase naar de keuken voor inductie, netwerkkabels of een waterleiding (al zal dat een risico zijn ivm legionella door de warmte van de vloerverwarming) etc.
Pagina: 1