Frezen in cementdekvloer met staalmat wapening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05 17:04
Ik heb een vraag rond het volgende:
Mijn vloer bestaat, na het verwijderen van tegels en siergrind, nu uit een cementdekvloer van ca 5cm op een beton broodjesvloer. De bedoeling was om die dekvloer netjes egaal te maken (met mortel en egaliseer) zodat er vloerverwarming ingefreesd kan worden.
Nu zag ik vandaag dat er op enkele plaatsen een stuk staalmat wapening net onder de oppervlakte van de dekvloer ligt :F, waarschijnlijk krimpwapening ter hoogte van de naden van de broodjesvloerdelen (een ander nut is er volgens mij niet). Met een metaaldetector is lastig te achterhalen of er op meer plaatsen zo'n wapening hoog in de dekvloer ligt; de detector ziet ook de wapening van de broodjesvloer maar het lijkt alleen op enkele plaatsen te liggen zover ik kon acherhalen.

Wat ik me afvraag en waar ik nergens iets over lees: kan een (vloerverwarming)frees overweg met zo'n wapening van standaard staalmat en moet ik de hele vloer gaan controleren op ingebed staal?
Ik zit nu te denken om de dekvloer grotendeels te laten verwijderen en dan een nieuwe te laten aanbrengen, zonder staal wapening. Maar ja, dat is een grote klus :'( i.v.m. leegruimen en opslaan van spullen. Graag advies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
In mijn eigen ervaring is de frees van een harder metaal dan zo'n staalmat, dus gaat er wel doorheen. Echter geeft wel wat meer slijtage dan cement. Dus als je de frees huurt bij de boels betaal je uiteindelijk wat meer voor de slijtage.

Als 't een klein stukje is, dan gewoon door duwen. Als het over een strookje voorkomt, dan zou je met een slijpschijf 't kunnen voorbewerken. Je weet al snel waar de wapening loopt.
Is het de hele vloer, dan durf ik 't niet te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door PROnline op 16-07-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05 17:04
Inmiddels is mijn dekvloer compleet vervangen en zit er vloerverwarming in op staalmat :)
De frees van zo'n machine kan wel makkelijk door de wapening heen komen maar de stukjes staal zijn desastreus voor de afvoerslang en de stofzuiger, hoorde ik van een bedrijf. Daarom doen ze dit liever niet.