Nieuwe aanvraag zonnepanelen/airco's en batterij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:08
Mijn vraag
Heel eerlijk, door de bomen zie ik het bos niet meer. Alle speciale topics op tweakers voor speciale merken/gebruikers.. Pfoe.

Heel kort gezegd, paar weken geleden was het écht te warm, dus de knoop door gehakt voor airco's. Minimaal de huiskamer+2 slaapkamers.

Maar, dan wel ook zonnepanelen toch? Ik kan er (de buren met identiek dak) 12 kwijt op schuin dak op het westen. Oostkant is ook beschikbaar

Maar, salderen stopt. Dus, thuisbatterij? 10kw? meer? minder? AC/DC?

Meterkast is nu nog 1 fase, moet dit dan nu naar 3?

Ik heb al wat offertes aangevraagd via Groene Vrienden en Zonneplan. Voor het gemak zou ik alles het liefst bij 1 partij halen, maar wellicht is dat dom?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle topics op tweakers, maar dat gaat zo diep de materie in..

Mijn doel is koele zomers, warme winters (airco's ook gebruiken voor verwarmen) op een zo kostenefficiente manier. Elke hulp/sturing van ervaren tweakers zou echt ontzettend welkom zijn.

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Henkie Koele zomers & warme winters - vermoedelijk niet alleen jouw doel.
En tegen zo laag mogelijke kosten, natuurlijk - kan niet anders.
Dus beginnen we met het beschikbare budget . . .

En wat een zwaardere aansluiting betreft:
"Tot 80 procent van de woningen kan zonder zwaardere netaansluiting elektrificeren"
zeggen ze in een onderzoek van De Stroomversnelling in opdracht van het ministerie Economische Zaken en Klimaat.

[ Voor 52% gewijzigd door dunklefaser op 07-07-2026 15:04 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:57
Wij hebben destijds (4 jaar geleden) eerst ons dak moeten vernieuwen, daarna 21 panelen en een 11kW batterij geplaatst, vervolgens lucht lucht warmtepomp geplaatst, 2 in de living en eetplaats.
1 in de slaapkamer, 1 in oude kantoor omgevormd naar logeerkamer. En 1 badkamer.

Kosten?
Panelen omvormer en batterij een kleine 20K
Installatie lucht lucht warmtepomp met 5 binnen units Daikin alles 8K
Hierna in de technische ruimte nog een extra unit en buiten unit aan 1500 euro

Dak wil ik zelfs niet zeggen, maar was noodzakelijk vanwege asbest en niet geïsoleerd, nu dus wel :)

Huis uit 1967 en buitenmuren moeten nog.

Zo heb je al een idee van de kosten... Weliswaar België

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:35

Thomg

Aww yiss

Ik heb overigens ook een topic gemaakt met offertevergelijking
Offertecheck: Thuisbatterij + PV

Misschien handig om een beetje een idee te krijgen van hoeveel het ongeveer kost.

Van wat ik zie is het wel om alles bij 1 partij te halen, je krijgt toch wel vaak combikorting.

• Henkie
dunklefaser schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:22:
@Henkie Koele zomers & warme winters - vermoedelijk niet alleen jouw doel.
En tegen zo laag mogelijke kosten, natuurlijk - kan niet anders.
Dus beginnen we met het beschikbare budget . . .

En wat een zwaardere aansluiting betreft:
"Tot 80 procent van de woningen kan zonder zwaardere netaansluiting elektrificeren"
zeggen ze in een onderzoek van De Stroomversnelling in opdracht va het ministerie Economische Zaken en Klimaat.
Ik begrijp wat je zegt. Maar budget voor mij is lastig schatten omdat het onbekende materie is. Ik wil kwalitatief goed spul. Van aircos Lees ik Daikin/Mitsubishi? Zonnepanelen echt geen kaas van gegeten.

Als ik een AI vraag zegt hij de aircos voor 5/6k en panelen idem?

• Henkie
Thomg schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:35:
Ik heb overigens ook een topic gemaakt met offertevergelijking
Offertecheck: Thuisbatterij + PV

Misschien handig om een beetje een idee te krijgen van hoeveel het ongeveer kost.

Van wat ik zie is het wel om alles bij 1 partij te halen, je krijgt toch wel vaak combikorting.
Dank! Eventueel per dm met welke partij (je van plan bent) in zee te gaan?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:35

Thomg

Aww yiss

Henkie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Dank! Eventueel per dm met welke partij (je van plan bent) in zee te gaan?
Dit is nog ongoing, heb nog een paar geupdatet offertes gekregen en ben nog met 2 partijen in gesprek die er niet op staan.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:28

mjl

Ugh

Integratie en aansturing met smart home is ook belangrijk? Ik zou geen ding meer kopen zonder home assistent integratie. De volgende wasmachine bijv geen Samsung meer. Om eea optimaal aan te sturen via bijv mode red of zelf automatiseringen aan te maken op je server. Bijv accu’s niet ontladen als er genoeg zon is om de airco te draaien en het airco vermogen aanpassen aan de hoeveelheid zon productie, EV prio geven of niet etc.

-------

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:31
Henkie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Meterkast is nu nog 1 fase, moet dit dan nu naar 3?
[...]
Nee, niet perse, een normale 1 fase aansluiting is 1 * 35 ampere.
35 ampere bij 240 volt geeft je 8400 watt capaciteit. Dat is genoeg voor 18 zonnepanelen van 450 watt en het is ook meer dan genoeg voor een airco die +- 2000 watt max verbruikt.

De stap naar 3 fase geeft je de mogelijkheid om 17000 watt te gebruiken of opwekken, maar de apparaten zijn duurder en je meterkast wordt ingewikkelder.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1