Vraag

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:35

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Middag heren, we zijn weer wat verder.

Voor context -> Plaatsing zonnepanelen en thuisbatterij Vind dat we het nu wel over wat anders hebben (offertecheck/sanity check) waardoor ik even een andere topic open.

Ik heb onderhand heel wat offertes verzameld. Sommigen wat officiëler dan anderen. Je kan dit ongeveer schoppen onder 3 categorieën:
  1. Officiële offerte na thuisbezoek (en dus schouw -> geen extra kosten)
  2. Officiële offerte na telefoongesprek (en dus geen schouw -> mogelijk extra kosten)
  3. Prijsindicatie na vergelijken offertes van andere en dan uitbreiden naar mijn wens, of "generiek" aanbod.
Irritante is wel dat ik vrijwel aan het einde erachter kwam dat mijn dak minder lang was dan verwacht. Meer 6.95m ipv 7.5m wat de originele wens van 4x 1.762 verticaal onmogelijk maakt. De originele installateur van de 2 panelen die nu op mijn dak liggen verzekerde me dat 4x 1.722 wel zou lukken, daar zijn aanbod 6 & 10-13 bij de offerte vanuit gegaan. Alle anderen gingen nog uit van 1.762.
#Officiële offertePanelen merkType panelenPanelen WpWp totaalBatterij merkOmvormerOmvormer naamBatterijen [kWh]Batterijen naamNoodstroomTotaalprijs netto
12HanersunOnbekend4607820Deye15kWSUN-15K-SG05LP3-EU16SE-F16-CCruciale groepen€ 9.894
22-3HanersunOnbekend4607820Deye15kWSUN-15K-SG05LP3-EU32SE-F16-CCruciale groepen€ 11.984
32-3HanersunOnbekend4607820Deye15kWSUN-15K-SG05LP3-EU16SE-F16-C MAXCruciale groepen€ 10.494
42-3HanersunOnbekend4607820Deye15kWSUN-15K-SG05LP3-EU32SE-F16-C MAXCruciale groepen€ 13.184
52Zonneplan?All black4655115Nexus11kWZonneplan Nexus Omvormer met Ingebouwd BMS20Zonneplan Nexus thuisbatterij pack (5 kWh)1 socket€ 10.415
610
72AikoGlas-Glas4657905Pylontech10kWFH3X-10K-HY-3P20FH10050Nee€ 12.801
82LongiEcolife full black4707990Alpha ESS10kWSMILE-G3-T1018,6SMILE-G3-BAT-9.3SNee€ 13.279
93AikoGlas-Glas4758075VIctron13,5kWMultiPlus-II 48/4k5/55-3215,36V10 RPC LI-ION BATTERY 51.2V 100AHCompleet€ 12.230
101LongiLR5-54HTB4307310Kstar10kWKSTAR-BlueSpark-3 fase 10kW20,48KSTAR-BlueSpark 5.12kWh batterijmoduleCompleet€ 11.613
111LongiLR5-54HTB4307310Kstar15kWKSTAR-BlueSpark-3 fase 15kW20,48KSTAR-BlueSpark 5.12kWh batterijmoduleCompleet€ 12.061
121LongiLR5-54HTB4307310Hoymiles10kWHoymiles HiOne 10kW Hybride omvormer24Hoymiles HiOne 8kWh batterijmoduleCompleet€ 13.216
131LongiLR5-54HTB4307310Hoymiles16kWHoymiles HiOne 16kW Hybride omvormer24Hoymiles HiOne 8kWh batterijmoduleCompleet€ 13.464
143---#VALUE!AlphaESS10kWSMILE-G3-T10?9,3SMILE-G3-BAT-9.3SNee€ 5.174
1531Komma5Glas-Glas full black4607820Sungrow5kWSH5.0RT16SBR160Nee€ 10.444
2-3 betekend "ze hebben online de prijzen dus kan ik zelf berekenen wat de offerte dan zou zijn". Alleen categorie "1" heeft 100% correcte panelen genoemd, bij de rest zal ik moeten vragen naar kleinere panelen. Qua prijs zal er niet veel veranderen, maar het kan wel zo zijn dat ze die panelen niet plaatsen en dus de offerte praktisch vervalt (ik accepteer niet dat er ineens 4 panelen minder geplaatst worden).

Dit zijn mijn punten:
  1. Van nummer 6 mis ik nog de offerte, maar hier wilde ik niet op wachten. Die zou ik vandaag nog krijgen, maar moet het nog zien.
  2. 2 is zeer indrukwekkend voor de prijs. 32kWh voor 12k is by far de beste value optie als we puur kijken naar harde knaken per kWh. Veel verkopers vonden Deye alleen afschuwelijk en niet aan te raden voor meerdere redenen.
  3. 10 is een leuke optie voor gevelmontage ipv zoldermontage, maar aangezien dit ook LV is (en hogere verliezen heeft) valt dit moeilijk te verantwoorden tov 2.
  4. 13 is een nette grote oplossing voor gevelmontage met goede efficiëntie. Tenzij er nog een groot verschil tussen Hoymiles en AlphaESS zit qua performance is het stevige verschil in capaciteit wel ff slikken voor 8.
  5. 7 is niet goedkoper genoeg tov 12 om het echt te verantwoorden.
Tenzij 6 met een killer offerte komt overweeg ik nu vooral 2 voor binnenmontage en 13 voor buitenmontage, maar misschien dat jullie hier anders over denken. Relevant:
  1. Local control is een must. Niet een must van "moet nu ook zo werken", maar wel "als cloud offline gaat of ik geen cloud wil kan ik het lokaal aansturen via iets als HAEO.
  2. Een ingebakken wi-fi of ethernetpoort die deze functionaliteit zonder poespas enabled heeft een grote pre. Als ik zelf iets moet knutselen voor modbus -> TCP dan an sich OK, maar vind ik matig. Dit vooral omdat cloud connected dingen een relatief lage refreshrate ondersteunen waar ik het echt realtime wil hebben.
  3. Abonnementen of software paywalls zijn uit den boze.
  4. Als een batterij kan werken met handelen op onbalans met Frank is dat een nice to have
    https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-handelen
    Maar absoluut geen eis. Veel verkopers zeggen dat dit veel minder oplevert dan het gewoon zelf doen (of via lokale aansturing/AI) en een vlugge blik naar wat megathreads lijken dit ook te bevestigen.
  5. Noodstroom is een nice-to-have. Ik zeg er geen nee tegen, maar eerlijk gezegd doet het me niks.
5, 14 en 15 heb ik ook genoteerd, maar dit zijn aanbiedingen van zonneplan en VEH. 5: Zonneplan wilde mijn dak niet volgooien en komt met een relatief gesloten oplossing. Meh, ga dan liever voor 2. 14: is van VEH en ook meer een sanity check. Leuk, maar als ik AlphaESS wil kan ik beter met 8 in gesprek. 15: is ook van VEH. Ik knap hier wel hard af op de whitelabel panelen en vrij onbekende Sungrow batterij. 5kW schiet me ook een beetje in het verkeerde keelgat. Om die 2 redenen heb ik het eigenlijk al weggezet, of was dat voorbarig?

Mijn vraag aan jullie is vooral wat jullie hier de beste offertes vinden. Misschien dat ik de waarde van iets niet inzie of dat Deye gewoon prima is :+

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 03-07-2026 13:59 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
Balans Energie ? 48kWh en 12kW Deye voor €6999... Minimaal enkele van de installatiepartners kunnen ook PV leggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 03-07-2026 22:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:05:
Balans Energie ? 48kWh en 12kW Deye voor €6999... Minimaal enkele van de installatiepartners kunnen ook PV leggen.
Is helaas geen optie, anders waren ze het waarschijnlijk wel geworden. Die eisen een gelijkvloerse installatie, bij mij is het zolder of gevel. Ik heb geen tuinhuis, garage of ruimte op de begane grond om het kwijt te kunnen. Betreft echt een nieuwbouwtuin (lees: zeer natuurlijk). Ruimte is er wel.

Misschien dat het ook wijsheid kan zijn om de batterij te parkeren tot ik de tuin ga doen, maar dan betaal ik wel dubbel aangezien ik wel asap zonnepanelen wil (en die dan dus een omvormer nodig hebben).

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 03-07-2026 22:11 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
FF een kleine bump, maar ik vermoed dat mijn vraag iets te specifiek is. Eigenlijk moet ik iemand hebben die met veel BESS all-in-one oplossingen gewerkt heeft en dan ook met recente modellen.

Ik kijk nu toch echt vooral naar de Hoymiles HiOne 24kWh 15kW combi omdat ik dit de mooiste "complete" aanbod vind. Lekker groot, passende omvormer vermogen, moderne unit op de gevel en volledige noodstroomvoorziening.

Nadelen zijn weer wel dat lokale aansturing ootb een nogo is, dit vereist een modbus naar ethernet converter en wat gekloot met het verbinden van de juist pinnen. Word dan iets als dit
https://www.amazon.nl/Dyt...ondersteunt/dp/B0G1Z1Z5PQ
met dit
https://www.amazon.nl/CER...erlengkabel/dp/B085Q4FBZT
Daarnaast ben ik ook een beetje huiverig over hoe nieuw het is. Gebruikerservaringen zijn vrijwel nihil en integratie met HA is debatable. That said, het is gewoon modbus met known registers.
Vreemde is dat ik eigenlijk conflicterende signalen krijg, want volgens deze review werkt het gewoon ootb
https://basic-tutorials.c...he-hoymiles-hione-20t-g3/
Maar het lijkt niet dat hij het echt heeft getest en werkende heeft gekregen afgezien van "vinkje, oja, geen officiele integratie nog".

Goodwe ESA lijkt an sich ook interessant, hier is online wel wat meer info over te vinden en men is het wel aardig over eens dat het OOTB werkt met een grotere community... Maar ik heb hier geen offertes van en van wat ik online kan zien zijn officiele installateurs eigenlijk allemaal >100km. Unfortunate. Ik snap dat niet iedereen ermee adverteert, maar ik heb niet heel veel zin om installateurs te bellen puur met de vraag of ze ook Goodwe installeren. Zal maandag wel wat bellen om puur prijsindicatie te krijgen. Als prijzen hoger liggen is dat natuurlijk een nogo.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En bijvoorbeeld een anker solix X1 ?
https://www.ankersolix.com/nl/x1-energy-storage-system-hes

Dat ziet er beter uit dan zo een hoymiles.

Wellicht wordt het ook ooit nog eens ondersteund door HomeBatteryControl
https://github.com/Jos195.../anker_to_m1_marstek.yaml

Ik ben al voorzien van 3 marsteks venus E dus hou het allemaal niet zo in de gaten.

Ik heb ook de indruk, wat je nu aanschaft is over een halfjaar alweer overtroffen omdat de markt op het moment erg in beweging is in aanloop naar 2027

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2026 10:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:51:
En bijvoorbeeld een anker solix X1 ?
https://www.ankersolix.com/nl/x1-energy-storage-system-hes

Dat ziet er beter uit dan zo een hoymiles.

Wellicht wordt het ook ooit nog eens ondersteund door HomeBatteryControl
https://github.com/Jos195.../anker_to_m1_marstek.yaml

Ik ben al voorzien van 3 marsteks venus E dus hou het allemaal niet zo in de gaten.

Ik heb ook de indruk, wat je nu aanschaft is over een halfjaar alweer overtroffen omdat de markt op het moment erg in beweging is in aanloop naar 2027
Damn, die heb ik dus volledig gemist. Blunder. Feit dat ze online gewoon een document hebben met complete modbus documentatie is wel een grote plus.

Probeer je te hinten dat het misschien handiger is om even te wachten?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vind het allemaal wel duur, maar dat is mijn mening
Ik ben tweaker en doe alles zelf.

Voor 3600 heb je al 3 marstek venus E batterijen. 15 kWh en elk op 1 fase.
Dan wel geen deftige backup oplossing, maar voor de enkele stroomuitval, rol ik wel een haspeltje uit naar een van mijn batterijen. Dat vind ik nu de meerprijs niet waard voor een volledig offgrid backup systeem.
En zonnepanelen, die zijn al bijna gratis. Hoeft van mij ook niet op de batterij, de slimme meter gooit alles op 1 hoop.

Maar ik hint inderdaad op een erg bewegende markt. Wachten is misschien nog zo gek niet als het om zulke bedragen gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2026 11:49 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:43:
Vind het allemaal wel duur, maar dat is mijn mening
Ik ben tweaker en doe alles zelf.

Voor 3600 heb je al 3 marstek venus E batterijen. 15 kWh en elk op 1 fase.
Dan wel geen deftige backup oplossing, maar voor de enkele stroomuitval, rol ik wel een haspeltje uit naar een van mijn batterijen. Dat vind ik nu de meerprijs niet waard voor een volledig offgrid backup systeem.
En zonnepanelen, die zijn al bijna gratis. Hoeft van mij ook niet op de batterij, de slimme meter gooit alles op 1 hoop.

Maar ik hint inderdaad op een erg bewegende markt. Wachten is misschien nog zo gek niet.
Bedoel je niet 5kWh per batterij, dus 5kWh per fase?
Puur als je kijkt naar de prijzen zijn de prijzen die genoemd worden eigenlijk vrij competitief met plugins zodra je de hybride omvormer (en soms noodstroom) wegdenkt. Als ik voor stekkerbatterijen ga zou ik uitkomen op 3600. Als ik dat zou doortrekken naar 24kWh kom ik uit op 5600 euro. Dat is ook ongeveer hoeveel ik netto kwijt ben voor de batterijen (dus post btw aftrek). Dan ga ik liever voor een all-in-one + complete ontzorging.

Ik maak me wel een beetje zorgen dat naarmate de jaarwisseling dichterbij komt dat er meer mensen een thuisbatterij willen en er meer vraag komt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja 5 kWh per fase inderdaad (3 batterijen dus 15 kWh totaal)

Lekker volgooien nu, bewolkt en 13 ct per kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjnm7hjCa_KKVtc6W6auqJr85H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PssuhCMLxlgii8joU2Swalut.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1