Vraag

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:51

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Gegroet!

Ik ben sinds recent een trotse bezitter van een nieuwbouwwoning, hier moeten natuurlijk wat zonnepanelen op. Op dit moment zitten er al twee (schaam)panelen op het dak, puur om een bepaald energielabel te behalen. Dit zijn de Csun Fullblack 410Wp + Enphase IQ7A micro-omvormer (IQ7A-72-X-Y-Z). Duidelijk niet de meest premium panelen met (imo) onnodige omvormers. Ik wil ook graag denken aan een thuisbatterij.
Foto's
De foto's zijn erg karig omdat het nieuwbouw betreft, geen satellietfoto's of iets. Ik heb wel deze van mijn dak.

https://i.snipboard.io/7Btmqa.jpg

Maar het is makkelijk om die van de buren te laten zien, daar kan het van een grotere afstand gefotografeerd worden. Heb ook maten erop getekend.

https://i.snipboard.io/aDtNwr.jpg

Orientatie is zzo - zo, ongeveer 50 graden. Dakhelling is vrij steil, ongeveer 55 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
5.8m · 6.4m ongeveer, dus 37.12m2, maar let wel op dat wat uitstekende pijpen zijn. Praktisch gezien zou ik denken aan 15 "standaard" panelen (1,72 x 1,13m), maar mogelijk zijn dit er maar 13 door de pijpen. Zouden misschien ook wat grotere panelen landscape kunnen (1.96 x 1.13), maar is wat kantje boord.
Schaduw
Nee, niet echt. Vandaar dat ik de micros onhandig vind. Dichtstbijzijnde schaduw zijn de buren aan de zuidoost kant, maar die zijn dik 10 meter verderop. Geen bomen oid.
Jaarverbruik
Onbekend ivm nieuwbouw. Wel plannen om in de niet al te verre toekomst EV te gaan rijden. Dus zal wel aan de hoge kant zijn (10MWh/j).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasen.
Budget en doel
Ik wil wel voor 15k klaar zijn. Het idee is om een ~15kWh batterij op zolder te plaatsen in de technische ruimte en dak aan zo kant vol te plakken met panelen. Ik ben van plan te handelen met de batterij op de onbalans, dus BTW af te trekken. Ik heb ook een dynamisch contract -> geen sprake van salderen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil zelf liever alles uitbesteden. Ik ben niet handig genoeg hierin.
Bijhouden van data
Het liefste complete integratie omvormer/micros en batterij in home assistant zonder cloud. Ik vind het niet erg om een "ai" oplossing te gebruiken die het uit handen neemt, maar het is van groot belang dat ik niet met een dure baksteen kom te zitten (batterij) als ik over wil stappen van leverancier of als de fabrikant failliet gaat (of wat dan ook).
Reeds verkregen offertes
Als eerste, een partij in Maarssen heeft de panelen vanuit de bouw geplaatst. Zij zijn van plan begin volgende maand contact op te nemen over het volplakken van het dak en het plaatsen van een batterij. De prijs wilde ze nog niet geven omdat dit beetje afhangt van hoeveel interesse er is en over hoeveel mensen ze de kosten van een hoogwerker konden smeren. Zijn wel wat noemenswaardige voordelen:

- Ze weten exact wat de situatie is en wat ze mee moeten nemen, wat ze offreren zal ook de eindkosten zijn. Geen grappen.
- Grotere kans op groepskorting.

Maar ook nadelen:

- Vrij beroerde panelen. 410Wp is niet echt modern aangezien 450/460Wp makkelijk te vinden zijn zoals offerte hieronder.
- Micro omvormer panelen geplaatst omdat het er zo weinig zijn, betekend dus ook dat ze zullen proberen meer micros te plaatsen ipv te switchen naar losse omvormer.
- Verwacht geen competitieve prijs omdat ze in zullen spelen op convenience (plus micros).

Ik heb ook nog bij VEH een aanbod via collectieve inkoop.

https://i.snipboard.io/xzriu8.jpg

Zij gaan hier uit van 15 panelen van 460Wp met een thuisbatterij van 15.4kWh. Ik kom, als ik de BTW aftrek, hier uit op een bedrag van iets over de 10k. De voordelen zijn vrij duidelijk. 460Wp panelen is modern samen met een royale batterij van Sungrow. De omvormer kan vziw ook direct communiceren met home assistant via modbus over TCP, hier kan je blijkbaar ook de batterij mee aansturen. Grote nadeel vind ik wel dat ze panelen gewhitelabeled hebben met hun eigen merk, geen idee wat ze gaan plaatsen. Ook heb ik geen idee wat ze gaan doen (en rekenen) voor de 2 panelen die al op het dak zitten. Volgens VEH kunnen panelen verwijderd worden voor 75e/paneel, maar de vraag is of die partij daaraan meedoet.
Regio
Utrecht/Gelderland -> Nijkerk.

Wat is het punt eigenlijk van dit topic? Nou eigenlijk, wat is wijsheid? Zijn er nog andere partijen waar ik het beter kan proberen? En wat is het slimste met de twee panelen die ik op het dak heb? Is het dan makkelijker om die volledig te verwijderen en vervangen door andere panelen met string? Of kan ik beter de micros eraf halen, meer panelen erbij zetten en de rest aansluiten met string? Of kan ik beter gewoon micro panelen erbij plakken?

Heb ook gelezen dat micros een beetje onhandig zijn voor een thuisbatterij omdat er een dubbele conversie gedaan moet worden DC -> AC -> DC waar dit bij een hybride string omvormer niet nodig is.

En misschien nog de vraag of er nog bepaalde ontwikkelingen zijn op de markt die ik af wil wachten, wie weet dat er binnenkort wat bijzonders op de markt komt...

Alle reacties

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:14
Ten eerste gefeliciteerd met je huis!

Als ik jou topic zo lees, de 2 panelen die er nu liggen verhuizen naar een schuur, scrappen of iets (marktplaats?). Hier heb je weinig meer aan op je dak. Dit komt doordat het mixen van panelen niet echt lekker samen gaat in een string...

Zoals je ook aangeeft zijn micros hier overbodig i.v.m. geen schaduw. Dus pak een simpele string omvormer hybride met batterij of een losstaande batterij. Hybride geeft wel zoals je aangeeft minder verlies.

Vergelijken van de offertes is eigenlijk het beste, de offertes die je nu laat zien zijn allemaal wat aan de slecht onderbouwde kant... zit er AC bekabeling meegenomen, hoogwerker, een berekening opbrengst etc... het is een offerte van de snelle jongens.

Laat eventueel gelijk als je toch bezig bent, infra aanleggen voor de laadpaal met de paneeltjes samen, scheelt weer wat in de btw!

Ontwikkelingen op de markt zie ik zelf nog niet echt. Je bent wel goed opweg met Home assistant, krijg dit vooral goed onder de knie qls energy management systeem. De addon EVCC (gebruik ik zelf ook) is heeeel handig voor accu, in combinatie met elektrisch laden en eventueel een boiler boosten.

Ik stuur je een suggestie van een installateur waar ik fijn zaken mee heb gedaan via DM.

Deel eventueel later per offerte de details kunnen wij meekijken!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:51

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Chrisverst schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:47:
Ten eerste gefeliciteerd met je huis!

Als ik jou topic zo lees, de 2 panelen die er nu liggen verhuizen naar een schuur, scrappen of iets (marktplaats?). Hier heb je weinig meer aan op je dak. Dit komt doordat het mixen van panelen niet echt lekker samen gaat in een string...

Zoals je ook aangeeft zijn micros hier overbodig i.v.m. geen schaduw. Dus pak een simpele string omvormer hybride met batterij of een losstaande batterij. Hybride geeft wel zoals je aangeeft minder verlies.

Vergelijken van de offertes is eigenlijk het beste, de offertes die je nu laat zien zijn allemaal wat aan de slecht onderbouwde kant... zit er AC bekabeling meegenomen, hoogwerker, een berekening opbrengst etc... het is een offerte van de snelle jongens.

Laat eventueel gelijk als je toch bezig bent, infra aanleggen voor de laadpaal met de paneeltjes samen, scheelt weer wat in de btw!

Ontwikkelingen op de markt zie ik zelf nog niet echt. Je bent wel goed opweg met Home assistant, krijg dit vooral goed onder de knie qls energy management systeem. De addon EVCC (gebruik ik zelf ook) is heeeel handig voor accu, in combinatie met elektrisch laden en eventueel een boiler boosten.

Ik stuur je een suggestie van een installateur waar ik fijn zaken mee heb gedaan via DM.

Deel eventueel later per offerte de details kunnen wij meekijken!
Bedankt voor de reactie! De suggesties en vooral EVCC lijkt echt heel erg fijn. Weet nu precies hoe ik moet beginnen.

De reden waarom ik nog geen offertes echt heb uitgevraagd is eigenlijk tweeledig:

- Ik woon er nog niet, verhuizing is pas over een maand. Dat maakt langskomen of specifieke vragen beantwoorden wat lastiger.

- Ik wil op termijn ook kijken met de buren wat de bouwplaatser ons gaat offreren met burenkorting. Rond de verhuizing gaan ze namelijk langs het hele nieuwbouwproject. Met hun is er misschien de mogelijkheid dat bijv. 3 buren akkoord gaan om de panelen over te laten zetten naar een ander. Wij krijgen dan geld terug (of gratis eraf / goedkoper) en de andere buur krijgt zeer goedkoop meer panelen. Die optie zit er zeker niet in bij andere aanbieders.

Zie het een beetje uit respect naar installateurs om ze niet te moeten verkopen "ik geef je over een maand antwoord". Laadpaal is wel een goede, als infra aanleggen me niet veel meer kost kan dat meteen meegepakt worden.

Ik tik hier even de vragen eigenlijk uit:

- Zijn er ontwikkelingen waar ik nu van op de hoogte moet zijn? (So far nee)
- Wat doe ik met de panelen op het dak? (-> weg en vervangen door string met hybride omvormer).
- Dingen die ik vergeten ben? (-> laadpaal infra meteen laten aanleggen)
- Zijn er bepaalde aanbieders/installateurs en/of combinaties van panelen, omvormers en thuisbatterijen die een aanrader zijn? (-> via dm een referentie)

Misschien dat ik een maand heb moeten wachten, maar ik vind dit soort dingen gewoon leuk om uit te zoeken en vooral een goede deal te pakken te krijgen die aan mijn wensen voldoet. _/-\o_