Plaatsing toe- en afvoer dakdoorvoer WTW installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ines3
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12:46
Inmiddels al geweldig veel informatie uit verschillende topics kunnen halen, nu ik bezig ben met het ontwerpen van een WTW installatie in ons te renoveren huis uit 1903 (geen leeg canvas wat betreft kanalen dus!)

Ik heb een vraag over het plaatsen van de toe- en afvoerkanalen vanuit buiten naar de unit. Het liefst plaats ik beide in een platdak. En vanwege een dragende houtskelet bouw kan ik die kanalen niet verder uit elkaar plaatsen dan 2,75 meter (zonder een extra koof van flink formaat te plaatsen; aangezien dit dwars op de richting van de draagbalken is).

Via een rekentool kom ik uit op een benodigde afstand van ~5m. En in een webinar hoorde ik dat 8m wordt geadviseerd. Ook hoor ik veelal dat er 'gewoon' een afstand van 2m wordt aangehouden...

Nu heb ik niet voor niets ons hele huis gestript en wil dus wel graag écht verse lucht, dus te weinig afstand tussen de twee voorkomen.

Wat ik kan doen is een van de twee dakdoorvoer via een verlengd kanaal óp het platdak nog 4 meter naar achteren plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat voor (geisoleerd) kanaal zou ik daarvoor dan moeten gebruiken? En wat zullen de te verwachten effecten zijn wat betreft geluid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f94qDzZcz1YMPX88DnYKIiFfZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2AxKP8fXhFMoJkGa4zLLnDH.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het zijn zo op het zicht gewoon spirobuizen die ze op het dak gebruiken.

Zie bijv. hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6zPMo3RLDjrHKvlwHFoK5epdEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sztTYxa7nqsINHwbrCobuzy.jpg?f=fotoalbum_large

• Ines3
Interessant, ook al kwam jouw topic vanuit een heel andere vraag. Dit is inderdaad precies hoe ik de kanalen in gedachte had. Maar deze installatie is natuurlijk een toevallige bevinding bij de aankoop ipv doordacht ontwerp. Hoewel ik lees in een reactie in jouw topic ook dat je buiten dus juist géen geisoleerde buis hoeft te gebruiken.

Maar meer ervaringen/adviezen welkom!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:13
Ventilatie verslepen over een plat dak is heel gangbaar. De foto laat dat ook mooi zien.

Meeste detail wat van belang is dat zijn de koudebruggen bij de dakdoorvoer. Daar zitten wat details in die je graag goed wilt hebben. Zowel qua isolatie als qua afvoer van condens in de kanalen.

https://www.econox.nl/nl_...kap-diameter-400-mm/2677/

Voorbeeldje van een plakplaat waar je binnen een buis omheen kan zetten zodat je geen naden boven mogelijke plafonds etc hebt. Er zijn veel oplossingen. Econox kan vaak goede adviezen geven als je detail tekeningen maakt van de situatie. Zullen vast meer leveranciers zijn die dat goed kunnen.

Qua geluid: Grotere diameter is over het algemeen minder geluid in basis dus dat is iets om op te letten. En dan correct uit (laten) voeren met dempers op de kanalen en trillingsvrije montage van de unit.

P.s. Kan het uit bovenstaande foto niet goed halen welke materialen dit zijn. Wat opvalt is dat het lijkt alsof er plakplaten gebruikt zijn maar dat deze niet in het dak ingewerkt zijn (als in: Je ziet de plaat nog, er zit geen dakbedekking overheen.). Geen idee of dat met dit product kan. Ook lijkt 1 kanaal van zwarte kit oid voorzien en de andere niet.

[ Voor 12% gewijzigd door djluc op 07-07-2026 10:49 ]

• Ines3
djluc schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:46:
Ventilatie verslepen over een plat dak is heel gangbaar. De foto laat dat ook mooi zien.

Meeste detail wat van belang is dat zijn de koudebruggen bij de dakdoorvoer. Daar zitten wat details in die je graag goed wilt hebben. Zowel qua isolatie als qua afvoer van condens in de kanalen.

https://www.econox.nl/nl_...kap-diameter-400-mm/2677/

Voorbeeldje van een plakplaat waar je binnen een buis omheen kan zetten zodat je geen naden boven mogelijke plafonds etc hebt. Er zijn veel oplossingen. Econox kan vaak goede adviezen geven als je detail tekeningen maakt van de situatie. Zullen vast meer leveranciers zijn die dat goed kunnen.

Qua geluid: Grotere diameter is over het algemeen minder geluid in basis dus dat is iets om op te letten. En dan correct uit (laten) voeren met dempers op de kanalen en trillingsvrije montage van de unit.

P.s. Kan het uit bovenstaande foto niet goed halen welke materialen dit zijn. Wat opvalt is dat het lijkt alsof er plakplaten gebruikt zijn maar dat deze niet in het dak ingewerkt zijn (als in: Je ziet de plaat nog, er zit geen dakbedekking overheen.). Geen idee of dat met dit product kan. Ook lijkt 1 kanaal van zwarte kit oid voorzien en de andere niet.
Dank je wel voor je reactie!

Die foto is niet mijn situatie dus over die afwerking weet ik niet van.

Zo'n dakdoorvoer die jij voorstelt ziet er dan inderdaad gepast uit. Er komen hier binnenkort dakdekkers die dat stuk zink dan helemaal zouden beplakken en waterdicht wegwerken, daar hebben we het al over gehad dus alle vertrouwen.

Dus onder die dakdoorvoer plaats ik dan een geisoleerde buis, ik had deze in gedachte: https://www.econox.nl/nl_NL/p/thermoduct-geisoleerde-spirobuis-diameter-160-mm-1000-mm-13-mm-isolatielaag/24163/

En bóven de dakdoorvoer, dus het verslepen over het dak, zou ik dan met een doodnormale spirobuis doen, ongeisoleerd? (Dit kan ik op jouw aanraden ook nog even navragen bij Econox)

Zijn dat ook de koudebruggen waar je op doelt?

In het dak (tussen de draagbalken; ook rondom de kanalen die daar naar binnen komen) komt sowieso een pakket houtvezel.

Qua geluid: al veel opstoken over de gehele unit. Mijn vraag is dan puur over het verslepen van die buis. Als dat dus over grote lengte buiten licht, gaat dan bijvoorboorbeeld regen daarom doorgalmen (hoewel mij dat geen heel vervelend geluid lijkt) of andere zaken. Of is het voldoende als we direct onder de dakdoorvoer naar geisoleerde buis gaan? En bij de unit komen 1m starre dempers; maar vanuit de dakdoorvoer gaat de buis eerst via de slaapkamer (!) naar de begane grond waar de unit komt te staan. Overigens ben ik wel van plan om de koof in de slaapkamer in te pakken met glas/steenwol.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:27

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zou nog wel even goed nadenken over wat er gebeurt op warme dagen. Als je straks de aangevoerde lucht eerst een paar meter door een hete buis zuigt (want die ligt te bakken op je dak in de zon), dan is die lucht natuurlijk erg heet en krijgt je WTW-installatie het wel erg moeilijk om die warme lucht genoeg af te koelen. Mocht je hiervoor kiezen, dan lijkt het me daarom het meest logisch om dit met de af te voeren lucht te doen, niet met de aanvoer.

Ander idee: zou je niet eerst eens moeten kijken of het werkt zonder zo'n noodoplossing, en simpelweg beide openingen zo veel mogelijk van elkaar weg laten blazen/zuigen? Je kunt immers altijd op het dak nog wel een stuk buis leggen - en de 2,75m die je verwacht te halen is misschien niet perfect, maar zeker ook niet per se problematisch.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:13
Je versleept de afvoer ben ik van uitgegaan even voor de helderheid. Dat lijkt ook op die foto het geval correct? Het is een goed en interessant punt inderdaad om op te letten!
Ines3 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Dank je wel voor je reactie!

Die foto is niet mijn situatie dus over die afwerking weet ik niet van.

Zo'n dakdoorvoer die jij voorstelt ziet er dan inderdaad gepast uit. Er komen hier binnenkort dakdekkers die dat stuk zink dan helemaal zouden beplakken en waterdicht wegwerken, daar hebben we het al over gehad dus alle vertrouwen.
Tip er bij: Goed ontvetten / voorbereiden conform voorschriften.

De basis is dat ja. Het idee van deze doorvoeren is dus dat als er al water lekt zit het of op het dak of het komt altijd in de buis terecht. De isolatie zit geheel tot bovenaan waardoor er mits netjes ingewerkt geen luchtlekkages en koudebruggen kunnen zijn. Dit deel moet je echt met veel aandacht doen.
Dus onder die dakdoorvoer plaats ik dan een geisoleerde buis, ik had deze in gedachte: https://www.econox.nl/nl_NL/p/thermoduct-geisoleerde-spirobuis-diameter-160-mm-1000-mm-13-mm-isolatielaag/24163/

En bóven de dakdoorvoer, dus het verslepen over het dak, zou ik dan met een doodnormale spirobuis doen, ongeisoleerd? (Dit kan ik op jouw aanraden ook nog even navragen bij Econox)
Ja en laat je goed over de diameter informeren, je moet toch een gat maken dus het maakt allemaal niet zoveel uit als het wat groter is.
Zijn dat ook de koudebruggen waar je op doelt?

In het dak (tussen de draagbalken; ook rondom de kanalen die daar naar binnen komen) komt sowieso een pakket houtvezel.
Ja die aansluitingen dus heel goed correct uitvoeren. Echt even aandacht aan besteden. Het is ook handig als je het zo maakt dat je de doorvoer door je isolatie kan laten zitten. En dan het buisdeel boven je WTW los kan halen bijvoorbeeld om de WTW te vervangen. Zodat je niet weer boven je plafond moet zijn.
Qua geluid: al veel opstoken over de gehele unit. Mijn vraag is dan puur over het verslepen van die buis. Als dat dus over grote lengte buiten licht, gaat dan bijvoorboorbeeld regen daarom doorgalmen (hoewel mij dat geen heel vervelend geluid lijkt) of andere zaken. Of is het voldoende als we direct onder de dakdoorvoer naar geisoleerde buis gaan? En bij de unit komen 1m starre dempers; maar vanuit de dakdoorvoer gaat de buis eerst via de slaapkamer (!) naar de begane grond waar de unit komt te staan. Overigens ben ik wel van plan om de koof in de slaapkamer in te pakken met glas/steenwol.
Sowieso advies vragen en voorgeisoleerde buizen gebruiken, je hebt ze zelfs geheel van een soort piepschuim. Regengeluid via de WTW nog niet gezien maar zeker goed idee om te controleren.

• Ines3
odysseus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:00:
Ander idee: zou je niet eerst eens moeten kijken of het werkt zonder zo'n noodoplossing, en simpelweg beide openingen zo veel mogelijk van elkaar weg laten blazen/zuigen? Je kunt immers altijd op het dak nog wel een stuk buis leggen - en de 2,75m die je verwacht te halen is misschien niet perfect, maar zeker ook niet per se problematisch.
Goed punt.

Alleen qua windrichting zou ik de toevoer over het dak willen verslepen en niet de afvoer...

En die 2,75m: Ja dat is dus precies de vraag; is het genoeg? Volgens de meeste adviezen niet.. "Het is niet per se problematisch": Oke, dat zou mooi zijn, ik kan niet goed inschatten wanneer een compromis wel problematisch wordt...

En qua blaasrichting zou ik ook nog wat opschieten? Bedoel je dan dat het niet een klassiek schoorsteentje is, om zo maar te zeggen? Maar de toevoer is naar links geknikt en de afvoer naar rechts geknikt?

• Ines3
odysseus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:00:
Ik zou nog wel even goed nadenken over wat er gebeurt op warme dagen. Als je straks de aangevoerde lucht eerst een paar meter door een hete buis zuigt (want die ligt te bakken op je dak in de zon), dan is die lucht natuurlijk erg heet en krijgt je WTW-installatie het wel erg moeilijk om die warme lucht genoeg af te koelen. Mocht je hiervoor kiezen, dan lijkt het me daarom het meest logisch om dit met de af te voeren lucht te doen, niet met de aanvoer.

Ik zit hier nog even over na te denken, maar lijkt mij dat dat opwarmen wel meevalt? Want de lucht wordt aangezogen en staat dus niet stil in die buis. De tijd dat de lucht in het buitenkanaal aanwezig is is dus zeer gering.
Pagina: 1