WTW buizen op platte dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 09:20
Bij ons nieuwbouw huis zitten geen zonnepanelen, die moeten we dus zelf plaatsen. Er zijn wel al kabels getrokken voor de elektra naar de meterkast door de bouwer.

Nu het probleem: door de oriëntatie van het huis is het platte dak veruit de beste plek voor zonnepanelen, maar nu heeft de bouwer het halve dak gebruikt voor ventilatie buizen. Zie foto. Deze stonden niet op de tekening en geeft wel problemen voor het plaatsen en de opbrengt van de panelen. Dus die ventilatie buis moet sowieso anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6zPMo3RLDjrHKvlwHFoK5epdEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sztTYxa7nqsINHwbrCobuzy.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ze niet zo op de tekeningen stonden en we hier het zelfs nog over gehad hebben bij de koop; willen we het aanpast zien.
Dus de vraag; hebben we het wettelijk recht om dit te laten aanpassen? De bouwtekeningen zijn deel van het contract, maar bij de ventilatie buizen ook?

Mvg,

Stefan

Gezien de vragen over rechten van de bouw gaan schopje naar WON

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 08-04-2024 16:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Misschien heb je we recht, maar in veel bouwcontracten staat dat uitvoering van de installatie (verloop leidingen, plaats en locatie) aan de onderaannemer is. Daarover zul je dan in contact moeten treden vooraf aan het definitief opleveren van de tekening (ik neem aan dat het hier projectbouw is).

En verder, er moet tussen aanvoer en afvoer van de WTW 3 meter zitten. Ik ga er nu even van uit dat de staande pijp de aan/afvoer is en de verticale af/aanvoer ( ;) ) is.
Dus als daar al 3 meter tussen moet zitten en ik de foto zie (en aantal dakpannen tel) dan zit er niet zoveel spel in.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hm, hoe gaat dit met condens? lijkt me een aluminum buis.

@stefantim op dat platte dak lijken 3 panelen te passen, kun je mer foto's van andere dakvlakken posten met oriëntaties erbij zodat we kunnen meedenken over mogelijk andere locaties voor panelen. Vel installateurs roepen dat het op het zuiden moet maar op andere oriëntaties zijn ook prachtige opbrengsten te halen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Out of the (tweakers) box: betreft een nieuwbouwwoning met wellicht een bodem WP en weinig verbruik, zeker in de zomer. Ik denk dat een dynamisch contract zonder pv panelen wellicht het overwegen is , is dat geen optie?
Koop van de investering die je niet hoeft te maken voor pv panelen NT World fondsen en ik denk zomaar dat het rendement over 20 jaar niet eens heel veel verschilt.

Daarbij als je aan de WTW pijpen gaat zitten vervalt mogelijk je garantie.

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2024 17:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 13:37
@ollie1965 omdraaien dus?
De lange buizen op die twee rechter pijpjes zetten en die resp omhoog en omlaag mikken langs de gevel delen.

Is de afstand geborgd en komen de lange buizen niet meer over het dak.

Enige is als die lange units aanzuigen zullen ze nu lekker opgewarmde platte dak lucht aanzuigen. Maargoed, niet elk idee is per se een goed idee :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
ollie1965 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:18:
Misschien heb je we recht, maar in veel bouwcontracten staat dat uitvoering van de installatie (verloop leidingen, plaats en locatie) aan de onderaannemer is. Daarover zul je dan in contact moeten treden vooraf aan het definitief opleveren van de tekening (ik neem aan dat het hier projectbouw is).
Het staat wel specifiek over de ventielen binnen, maar voor buiten kan ik niks vinden.
No Hands schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:03:
Hm, hoe gaat dit met condens? lijkt me een aluminum buis.
Geen idee, goeie! Dat zal ik ook wel even gaan vragen.
Het idee was 6 panelen op plat dak oost-west, en nog paar losse op andere plekken. Ik zal zo nog even foto sturen van hele dak met oriëntatie.
Sport_Life schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:16:
Out of the (tweakers) box: betreft een nieuwbouwwoning met wellicht een bodem WP en weinig verbruik, zeker in de zomer. Ik denk dat een dynamisch contract zonder pv panelen wellicht het overwegen is , is dat geen optie?
Heb je zeker een punt, idee was sowieso niet om heel veel panelen neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 11:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NiGeLaToR schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:23:
@ollie1965 omdraaien dus?
De lange buizen op die twee rechter pijpjes zetten en die resp omhoog en omlaag mikken langs de gevel delen.

Is de afstand geborgd en komen de lange buizen niet meer over het dak.

Enige is als die lange units aanzuigen zullen ze nu lekker opgewarmde platte dak lucht aanzuigen. Maargoed, niet elk idee is per se een goed idee :+
Mijn aan/afvoer ging er eigenlijk over dat ik niet kan zien wat de aan/afvoer is. Persoonlijk denk ik dat de liggende de aanvoer is. En 2 liggende en 2 staande komt volgens mij omdat het 2 huizen zijn @stefantim ?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiY9ZQ_J_ifSW14G3usmmi7r4wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/al8gevn6U9cosphwlvHV8fTB.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant foto is ongeveer Noord Noord Oost. Rechts heeft zelfde dak; links is helemaal vrij.

Maten is ook wel handig: het platte dak is ongeveer 5 meter in lengte tussen de 2,5/2,7 meter breed.

[ Voor 9% gewijzigd door stefantim op 08-04-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:16:
Koop van de investering die je niet hoeft te maken voor pv panelen NT World fondsen en ik denk zomaar dat het rendement over 20 jaar niet eens heel veel verschilt.

Daarbij als je aan de WTW pijpen gaat zitten vervalt mogelijk je garantie.
Squzie? Ik woon in een nieuwbouwwoning met WTW en WP installatie en die dingen trekken, samen met het normale stroomverbruik binnen ons gezin zo’n 7500 tot 8000 kWu per jaar weg. Gasloos staat niet gelijk aan weinig verbruikt, in tegendeel, je stroom verbruik gaat juist enorm omhoog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 17-05 23:22
Holk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:40:
[...]

Squzie? Ik woon in een nieuwbouwwoning met WTW en WP installatie en die dingen trekken, samen met het normale stroomverbruik binnen ons gezin zo’n 7500 tot 8000 kWu per jaar weg. Gasloos staat niet gelijk aan weinig verbruikt, in tegendeel, je stroom verbruik gaat juist enorm omhoog
blijft ook een kwestie van gebruik. Je zit wel echt hoog met dit verbruik, maar dat kan komen omdat je een groot huis hebt of gewoon lekker warm stookt etc. Ik heb een veel minder zuinige woning uit '68 met een lucht-water warmtepomp en stook het op ~19C, jaarverbruik voor het hele huis inclusief warmtepomp en alles is ~ 5.500 kWh.

De spreiding is dus gewoon groot, maar "enorm omhoog" is dus ook maar relatief. Zonnepanelen zijn waarschijnlijk nog steeds een goed idee voor TS maar die buizen zijn wel lekker brak aangelegd zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Fr33z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:48:
[...]

blijft ook een kwestie van gebruik. Je zit wel echt hoog met dit verbruik, maar dat kan komen omdat je een groot huis hebt of gewoon lekker warm stookt etc. Ik heb een veel minder zuinige woning uit '68 met een lucht-water warmtepomp en stook het op ~19C, jaarverbruik voor het hele huis inclusief warmtepomp en alles is ~ 5.500 kWh.

De spreiding is dus gewoon groot, maar "enorm omhoog" is dus ook maar relatief. Zonnepanelen zijn waarschijnlijk nog steeds een goed idee voor TS maar die buizen zijn wel lekker brak aangelegd zo :+
Oh, helemaal met je eens. Groot huis maar wel alles knetter dik geïsoleerd. Maar ook een constante temperatuur van 21.5 graden gedurende het hele jaar (vloer verwarming en koeling) en het boilervat wordt 2 keer per dag verwarmd (pubers..). Desalniettemin wordt wel vaak vergeten dat een WP niet goedkoper of zuiniger hoeft te zijn als een gasgestookte ketel. Panelen is bijna een must om de kosten te drukken (tenzij je boven de 10.000 uit komt, maar dat redden we echt niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
nog steeds is je warmtepomp echt goedkoper dan een gasketel. Je gebruikt gewoon veel maar dat had je ook gehad met gas. Je vervangt gemiddeld gezien 1 m3 aardgas door 2 (of als je pecht hebt 2,5 kWh) aan elektriciteit. Dus stel dat in jouw situatie er 4000 kWh/jaar in de warmtepomp gaat. Dan was het met aardgas rond de 1500-2000 m3 geweest. Pak je de huidige prijzen van 0,25 eur/kWh en 1,10 eur/m3 dan is wel duidelijk wat er goedkoper is. 4000 kWh kost je ~1000 euro, 1500 m3 aardgas 1650 euro en bij 2000 m3 was het zelfs over de 2200 euro geweest. Dus nee, panelen is geen must maar het helpt wel. Punt is wel dat je warmtepomp lang mee moet gaan, want over 15 jaar een nieuwe neerzetten a 15000 euro geeft ook een kostenpost van 1000/jaar en dat is niet mals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Holk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:55:
[...]

Oh, helemaal met je eens. Groot huis maar wel alles knetter dik geïsoleerd. Maar ook een constante temperatuur van 21.5 graden gedurende het hele jaar (vloer verwarming en koeling) en het boilervat wordt 2 keer per dag verwarmd (pubers..). Desalniettemin wordt wel vaak vergeten dat een WP niet goedkoper of zuiniger hoeft te zijn als een gasgestookte ketel. Panelen is bijna een must om de kosten te drukken (tenzij je boven de 10.000 uit komt, maar dat redden we echt niet)
Het zweet breekt me nu al uit als het de hele dag 21,5 graad in huis zou zijn. Ieder zijn ding maar bij mij is het met 19 echt warm zat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Holk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:40:
[...]

7500-8000kwh is ongeveer gelijk aan mijn verbruik in een 25 jaar oude vrijstaande woning van 264m2 zonder WTW! Desondanks wel een energierekening van 0 omdat ik alles nog kan salderen met 26 panelen ;).

Normaal gesproken zal een nieuwbouw 2 kapper van ~180m2 (obv de foto's) met WTW daar ruim onder zitten.

Daarmee zeg ik niet dat pv panelen niet interessant zijn, alleen dat het de moeite loont om na te gaan of dynamische tarieven wellicht interessant zijn. Eea afhankelijk hoelang salderen mogelijk blijft en de kosten van de pv panelen.

Rendement op aandelen is historisch gezien ca 7% per jaar, ik verwacht niet dat het rendement van pv panelen vs dynamisch tarief heel erg veel hoger ligt, ervan uitgaande dat salderen binnen enkele jaren stopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 09-04-2024 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:58:
[...]

7500-8000kwh is ongeveer gelijk aan mijn verbruik in een 25 jaar oude vrijstaande woning van 264m2 zonder WTW! Desondanks wel een energierekening van 0 omdat ik alles nog kan salderen met 26 panelen ;).

Normaal gesproken zal een nieuwbouw 2 kapper van ~180m2 (obv de foto's) met WTW daar ruim onder zitten.

Daarmee zeg ik niet dat pv panelen niet interessant zijn, alleen dat het de moeite loont om na te gaan of dynamische tarieven wellicht interessant zijn. Eea afhankelijk hoelang salderen mogelijk blijft en de kosten van de pv panelen.

Rendement op aandelen is historisch gezien ca 7% per jaar, ik verwacht niet dat het rendement van pv panelen vs dynamisch tarief heel erg veel hoger ligt, ervan uitgaande dat salderen binnen enkele jaren stopt.
100 jaar oud vrijstaand huis zonder wtw en 24/7 21,5 of warmer. B-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gD75H7r1NcON9PaFKjmYOUlJlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hezKUQejJpAJpOVrU8df1ymB.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:58:
[...]

Ach, het is maar hoe je er in staat. Ik kan m’n thermostaat op 19 zetten en in de winter met een trui in de woonkamer zitten of ik pak het rendement van m’n 29 panelen en zit er lekker bij.

Verbruik in m’n oude woning was ongeveer 3000/3500 kWu per jaar aan stroom. Een warmtepomp die ook koelt samen met een WTW in een huis van 180 m2 kost gewoon veel meer energie dan mensen denken. Gasloos is niet gelijk kostenloos.

Maar long story short, daar heeft de TS niet veel aan ;)

Ik zou dat platte dak en de dak kapellen vol leggen met wat past. Denk niet dat je een rijtje aan de bovenkant aan de linker kant kwijt kunt.

[ Voor 7% gewijzigd door Holk op 09-04-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ronald.42 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:05:
[...]

100 jaar oud vrijstaand huis zonder wtw en 24/7 21,5 of warmer. B-)
[Afbeelding]
Ons volledige verbruik sinds de WP operationeel is (24/7 20-21 graden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lvy5lp2R_cPy85NY1AiZsaMsAY4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/IYDzXS0wnS6o0N8p0ezAiSkh.png?f=fotoalbum_small

@stefantim Afgelopen 9 maanden 1479kwh direct verbruik, zonder salderen (dat gaat verdwijnen zeer waarschijnlijk..) leveren de panelen zo'n 400 euro per jaar op bij een kwh prijs van 20ct :). In mijn geval is dat 4% rendement per jaar. Verder niet relevant want ik heb ze nu allang terug verdient. Maar als je nu gaat investeren in panelen is dat anders.

De Warmtepomp maakt het interessant, niet de panelen. Zeker bij een bodem WP die in de zomer geen stroom verbruikt bij het koelen. En in de winter heb je nauwelijks opbrengst.

Nogmaals: ik zou eea bekijken voor jouw situatie, maar dat pv panelen hoe dan ook zichzelf terugverdienen is verleden tijd (tenzij veel dakoppervlak en veel verbruik, dat is bij jou niet het geval, daardoor zijn de kosten per WP relatief hoog). Een accu die voor 6 maanden stroom kan opslaan bestaat helaas nog niet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2024 00:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fr33z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:15:
Dus nee, panelen is geen must maar het helpt wel.
Maar die panelen doen niet zoveel in de winter, als straks het salderen eraf is :P En in de zomer moet je betalen om de stroom kwijt te kunnen (nu al via mislopen van kortingen op de energie nota)

Maargoed misschien zit ik er wel compleet naast en blijft salderen de komende 20 jaar behouden, laten we het hopen B-)

[ Voor 69% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2024 00:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Sport_Life schreef op woensdag 10 april 2024 @ 00:15:
[...]

Maar die panelen doen niet zoveel in de winter, als straks het salderen eraf is :P En in de zomer moet je betalen om de stroom kwijt te kunnen (nu al via mislopen van kortingen op de energie nota)

Maargoed misschien zit ik er wel compleet naast en blijft salderen de komende 20 jaar behouden, laten we het hopen B-)
nee salderen is dood, we zitten nu al. in de tijd van de zonnepanelenboetes en dat wordt alleen maar meer. Klopt dat de opbrengst (financieel dan) dus kleiner gaat worden maar gemiddeld zit je. sowieso. op ~30 direct verbruik van zonnestroom en met een huis dat all-electric draait kan dat vaak nog wat meer. Dus je blijft heus wel voordeel hebben alleen hoe het precies wordt is lastig te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Bij ons in België is salderen al een tijdje afgeschaft, en toch verdien je zonnepanelen gemakkelijk terug. Waar je het meest verschil mee maakt, is hoeveel je zelf kan verbruiken: meer eigenverbruik = sneller terugverdiend.
--> Kijk daarvoor naar de opbrengstkant: panelen op het zuiden geven een grote piek op de middag in de zomer, dat is moeilijk zelf op te stoken. Een oost-west opstelling geeft van 's ochtends tot 's avonds opbrengst, in totaal wat lager maar meer in de uren dat electriciteit duur is. Staar je ook niet blind op de zomermaanden, die electriciteit kan je niet meenemen naar de winter (enkel onze noorderburen denken dat dat kan >:) ); dus je kan beter "teveel" zonnepanelen leggen zodat je in de 9 niet-zomermaanden wat meer opbrengst hebt (alweer: meer opwek in de periode dat electriciteit duur is). Vergeet ook niet dat je een grote vaste kost hebt om een mannetje op je dak te krijgen om het eerste zonnepaneel te leggen, elk volgend paneel wordt meteen flink goedkoper.
--> Kijk ook naar de verbruikskant. Er zijn heel wat simpele gewoontes, zoals de wasmachine en vaatwas overdag laten draaien (met startuitstel, vroeger draaiden we op nachttarief, nu op momenten dat de zon schijnt). Je kan ook vrolijk de misvatting "met vloerverwarming moet je dag en nacht hetzelfde temperatuur draaien" negeren, en je warmtepomp instellen met nachtverlaging waardoor je meer stookt als de zon schijnt. Let op met koeling, dat verbruikt veel, maar wel in de periode dat er veel zon is: kijk of je kan koppelen met de opbrengst van de panelen. Als je een boiler hebt voor warm water: stook die als er stroom wordt teruggestuurd op het net.

Dus @stefantim, vraag toch maar wat offertes voor een dakje vol en zie of dat toch niet interessant is. Laat degenen die offertes maken maar eens kijken of die buizen wel in de weg zitten, lijkt vooral de erg lage ochtendzon te zijn dus erg beperkt, niet?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCHMEDIUM
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-06-2024
spam

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 10-06-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:58
stefantim schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:10:
Bij ons nieuwbouw huis zitten geen zonnepanelen, die moeten we dus zelf plaatsen. Er zijn wel al kabels getrokken voor de elektra naar de meterkast door de bouwer.

Nu het probleem: door de oriëntatie van het huis is het platte dak veruit de beste plek voor zonnepanelen, maar nu heeft de bouwer het halve dak gebruikt voor ventilatie buizen. Zie foto. Deze stonden niet op de tekening en geeft wel problemen voor het plaatsen en de opbrengt van de panelen. Dus die ventilatie buis moet sowieso anders.

[Afbeelding]

Aangezien ze niet zo op de tekeningen stonden en we hier het zelfs nog over gehad hebben bij de koop; willen we het aanpast zien.
Dus de vraag; hebben we het wettelijk recht om dit te laten aanpassen? De bouwtekeningen zijn deel van het contract, maar bij de ventilatie buizen ook?

Mvg,

Stefan

[mbr]Gezien de vragen over rechten van de bouw gaan schopje naar WON[/mbr]
De WTW unit zit binnen onder het platte dak, en inplaats van de buis binnenshuis verslepen hebben ze dat buiten gedaan.

Binnen zou dit koven opleveren in naastgelegen ruimtes, en je moet de buis dan isoleren omdat anders de buis gaat condenseren. En vochtproblemen oplevert.

Door de buis eerst naar buiten te halen en daarna te verslepen voorkom je dus kans op vochtproblemen, heb je geen dure geisoleerde buis nodig en hoeven er geen koven gemaakt te worden.

Win-win-win.

De inlaat en uitlaat moet een bepaalde afstand van elkaar zijn om zo te voldoen aan de verdunningsfactor.
(je wil niet de oude lucht aanzuigen)

We zijn 2 maanden verder, hoe heb je dit nu opgelost?
Pagina: 1