Advies smart verlichting appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Barry33
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:42
Dag iedereen,

Ik heb een koop nieuwbouwappartement welke ik wil voorzien van slimme verlichting. Het doel is om verschillende lichtbronnen (led-strips, tafellampen, hanglampen bijv.) te bedienen via een knop aan de muur. In de badkamer wil ik activatie dmv bewegingssensor maar wel met mogelijkheid om dat te negeren en hem definitief uit te zetten. Verder niets geks.

Qua eisen aan de lampen staat hoge cri vrij hoog. RGB is niet belangrijk, wit licht is voldoende maar wel met mogelijkheid om de kleur in te stellen.

Ik zie verschillende systemen, bijv. Hue en Trådfri, en standaarden zoals Matter en Zigbee, maar wat is in mijn situatie aan te raden? Betrouwbaarheid is voor mij belangrijker dan de prijs.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27
Ik gebruik inmiddels in volle tevredenheid al 10+ jaar Philips Hue lampen.

Voor de bediening aan de muur heeft Hue verschillende opties: ombouwen van je bestaande schakelaars, het plaatsen van Hue wandschakelaars of Hue-and-Friends die compatible zijn met diverse merken schakelmateriaal.

Spel en typfouten voorbehouden

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 07-07 12:40
Hue is relatief simpel en betrouwbaar.

Hoge CRI ga je alleen met hun eigen verlichting niet halen. Voor basisverlichting is het echter prima.

En er zijn genoeg opties om ook “domme” lampen die wel een hoge CRI hebben aan te sturen en ook te dimmen.

Ben je voor een beperkt bedrag zonder infrastructurele aanpassingen klaar.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:54
Inderdaad als je zelf niet wilt Tweaken (bijvoorbeeld met Home Assistant) dan lekker gaan voor Phillips Hue systeem gaan. Het is wat prijziger maar kwalitatief in orde, de lampen gaan lang mee en de lichtopbrengst is goed.

Nadeel van Ikea vindt ik de trage reacties van lampen en dat sommige lampen niet altijd aan gaan (heel incidenteel). Ikea lampen had ik aangesloten op de Hue Bridge, dus hoe dat zit met de Ikea bridge weet ik niet. Let wel op! De nieuwe Ikea (matter over thread) spullen kunnen niet meer overweg met Hue (Zigbee), ga dus niet mixen.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Eens met @Minimalist1 , met lichtbronnen van Hue zelf ga je niet voldoen aan je eis van een hoge CRI. Dus dat wordt dan Hue-compatible dimmers/relais in combinatie met 'domme 'hoge CRI-lichtbronnen. Voor uitleg over verschillende soorten modules kun je terecht in Het grote smart-module (aansluiten) topic.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Barry33
Dank voor de comments. Zie dat Hue qua CRI niet de hoogste score haalt, maar ook niet de laagste (lees tussen 80 en 90). Misschien kan ik die eis dan laten vallen als ik de installatie makkelijk wil houden. Of ik begin met een paar Hue-lampen, en als die toch niet helemaal naar wens zijn kan ik later alsnog kiezen voor Hue-compatibele dimmers i.c.m. domme lampen met hoge CRI. Als dat past in de huidige inbouwdozen en goed werkt dan is dat niet eens zo'n slecht idee.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Barry33 CRI>80 is absoluut niet hoog, dat haalt elke 1 euro lamp al 10 jaar. Fatsoenlijk licht is CRI>90 of CRI>95.

Voor de inbouwdozen zou ik nagaan of ze 50mm diepe gebruiken. En of ze bij elke schakelaar ook een N draad leggen.

• Minimalist1
De praktijk is genuanceerder….. >80 kan natuurlijk ook 90 zijn :-).

ik ben ook kritisch en kan vergelijken met verlichting die wel waardes heeft >90, ook in de R9 metingen. En zelfs dan is Hue ook gewoon prima voor 99% van de toepassingen.

• Septillion

Septillion

@Minimalist1 Dat kan, maar een fabrikant gaat zich echt niet in zijn voet schieten door er dan maar CRI>80 op te zetten.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21
Septillion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:31:
@Barry33 CRI>80 is absoluut niet hoog, dat haalt elke 1 euro lamp al 10 jaar. Fatsoenlijk licht is CRI>90 of CRI>95.

Voor de inbouwdozen zou ik nagaan of ze 50mm diepe gebruiken. En of ze bij elke schakelaar ook een N draad leggen.
Denk dat je het wel erg sterk stelt. De norm ligt tegenwoordig rond de 80. Als je niet specifiek op zoek gaat naar een bulb met hoge CRI kom je wel uit rond de 80. Wat fatsoenlijk licht is in relatie tot de CRI hangt nogal af van de setting. 's avonds op de bank hangend met erg warm wit licht kan ik mij niet heel druk maken over de CRI. 's ochtends in de kledingkast is het wel fijn als de kleuren gewoon de juiste kleuren zijn.

• Barry33
Ik heb nogal wat kunst, foto's e.d. aan de muur hangen, en ik kan me er nogal aan storen als je duidelijk kunt zien dat de kleuren niet helemaal zijn wat ze moeten zijn. Vandaar de eis voor relatief hoge CRI.

• Minimalist1
Barry33 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:48:
Ik heb nogal wat kunst, foto's e.d. aan de muur hangen, en ik kan me er nogal aan storen als je duidelijk kunt zien dat de kleuren niet helemaal zijn wat ze moeten zijn. Vandaar de eis voor relatief hoge CRI.
Spotjes op je kunst met “dure” lampen en dan schakelen met Hue/Zigbee. Heb ik ook jaren gedaan.

• Minimalist1
Septillion schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:07:
@Minimalist1 Dat kan, maar een fabrikant gaat zich echt niet in zijn voet schieten door er dan maar CRI>80 op te zetten.
Verdiep je er eens in zou ik zeggen… >80 is gewoon het standaard label. Geen verdere test noodzakelijk en de Hue doelgroep boeit het niet.

Mensen die hebben getest komen vaak tot >90 voor de white varianten. HWI kwam jaren geleden ook al tot die conclusie. Meer dan prima voor huis-tuin-keuken gebruik.

De zwakte zit vaak in R9 in het rood. Voor bijna alle lampen lastig.

• Septillion

Septillion

@Oilman Het hangt inderdaad af van de situatie, accentverlichting neem je makkelijker met minder genoegen. Wat ik zeg, elke habbekrats lamp haalt die CRI>80 wel. Als hoofdverlichting (dus wanneer je echt licht wilt) wil ik toch echt CRI>90. Maar ging mij dus vooral om het feit dat CRI80 dus hoog genoemd werd. Maar voor CRI<80 moet je toch al snel 15 jaar terug in de tijd.

@Minimalist1 Jaren geleden al gedaan hoor :) En ja, het ledlamp landschap is afgelopen jaren wel stuk beter geworden. Maar imho zetten de meeste dat ook gewoon netjes in de specs.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kijk ook eens naar de Zigbee-inbouwdimmers van Ecobright (de Eco-dim reeks dus). Past achter standaard schakelmateriaal en stuurt vervolgens je domme spots/lampen aan :)

Voor wat bereft Matter: er zijn wel wat potentiele privacy issues waarvan je op de hoogte moet zijn. Ik houd het zelf bij Zigbee; gegarandeerd local only omdat de techniek simpelweg niet kan verbinden met internet/clouds.

Afzuiging van toilet/badkamer gaat niet over Zigbee; ik zou eens kijken naar welke sensoren de fabrikant van je MV-box heeft.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1