Ik loop vast: wat is de beste lokale Text-to-Speech?

Pagina: 1
Acties:

• Petech
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:49
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het maken van gratis lesmateriaal en wil de presentaties voorzien van een zo natuurlijk mogelijke text-to-speech-stem.

Ik ben daarom op zoek naar een lokaal draaiend TTS-model dat echt goed klinkt. Mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing die ik eenmalig kan installeren en daarna onbeperkt kan gebruiken. De aanschaf van software of hardware is geen probleem, maar een maandelijks abonnement is voor dit project eigenlijk niet haalbaar.

Mijn pc is krachtig genoeg, dus de systeemeisen zijn geen beperking. Het belangrijkste is dat de stem zo realistisch mogelijk klinkt en geschikt is voor langere Nederlandse voice-overs.

Voor mijn gevoel heb ik inmiddels vrijwel alle gratis online TTS-diensten geprobeerd, maar ik blijf de uitspraak, intonatie of het "AI-gevoel" net niet goed genoeg vinden. Daarom ben ik nu serieus aan het kijken naar een lokale oplossing, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Een andere optie waar ik aan zit te denken, om de teksten zelf in te spreken en deze vervolgens met AI naar een natuurlijkere of andere stem om te laten zetten. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Ik ben vooral op zoek naar reacties van mensen die dit daadwerkelijk zelf gebruiken. Geen lijstjes die via Google zijn gevonden, maar praktijkervaringen. Wat werkt écht goed?