Vervangen zinken dakgoot of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:06
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:46
je zegt het zelf al, het zijn allemaal meningen. Jouw mening is dat het nog wel een tijdje mee kan. De dakdekker zijn mening is dat je het maar beter preventief vervangen kan.
Het zou al helpen als je foto's van de goot erbij kan zetten. Dan hebben we nog wat om naar te kijken om een mening te vormen.

Waarom alles in MO tags? Is het een geheime misse?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:29
Mijn mening is doorgaans: doet ie het nog? Laten zitten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat kost het om hem nu mee te laten vervangen en wat als je het over een paar jaar los moet doen? Soms is het handig om nu alles maar mee te pakken, kan het er weer 25 jaar tegenaan.

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Wat eLScha hierboven zegt, ze zijn dan toch bezig dus wellicht handig om alles mee te pakken.

Bij mij heb ik de goten laten vervangen die inmiddels 40 jaar oud waren, 1 van de 2 was lek en ik heb gelijk alles laten doen. Ook zink en vervangen met zink. Gelijk ook de regenpijpen laten vervangen voor zinken exemplaren wat ik veel mooier vind, was niet noodzakelijk. (en direct een regenton aangesloten)

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:49
Over wat voor goot hebben we het? Mastgoot, bakgoot, getimmerde/bekleedde goot?

Als het een mastgoot of bakgoot is, gewoon wachten en echt vervangen als het gaat lekken. Bij een getimmerde goot vóór lekkage vervangen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:47
Zolang je geen gaten in het zinken delen hebt kan je gewoon de naden dichten. Mijn goten zijn uit 1978 en geen centje pijn.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:24
De levensduur van goten is 30-50 jaar. Afhankelijk van de ligging en het type zit je dus al bijna aan einde levensduur. Vervanging is niet heel kostbaar, herstel van houtwerk bij rot wél. Ook wordt nieuw solderen van oud zinkwerk steeds lastiger.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je kunt overwegen om de dakgoot te bekleden met EPDM.
Maar beter is idd compleet vervangen, dan kun je er weer 25 tot 40 jaar tegen. Niet vergeten een expansiestuk op de lange delen te installeren.
En minstens jaarlijks de goten goed schoonmaken, geen korven op de HWA buizen zetten maar bladvangers onderin. Hoe schoner de dakgoot blijft door het jaar heen, hoe langer deze meegaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MotorBeast schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:51:
Zolang je geen gaten in het zinken delen hebt kan je gewoon de naden dichten. Mijn goten zijn uit 1978 en geen centje pijn.
Jouw situatie hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Met een lengte van 24 meter en géén uitzetstukken kun je natuurlijk wachten op de volgende naad die lekt raakt.

Ik stond dit jaar voor exact dezelfde keuze. Zinken dakgoot, met lengtes van 15 meter zonder uitzekstukken.Herstel van alle stukken zou ongeveer 1500 euro kosten, maar garantie tot de deur om dat de basis niet in orde is. Compleet vervangen, met plaatsen van uitzetstukken en alles wat nodig is kost 3800 euro. (ong. 65 meter)

Ik heb toevallig net afgelopen week kunstof boeidelen om over de bestaande boeidelen heen geplaatst. Direct na de bouwvak worden de dakgoten vervangen en wordt de nieuwe kraal mooi over de nieuwe kunstof boeidelen geplaatst. Dan ziet het er weer mooi uit, en kan het er weer even tegenaan.

Voor het kunstof rekende het klusbedrijf bijna 4000 euro alleen aan montagekosten. 8)7 Dat heb ik dan meer even zelf gedaan in 3 avonden en 1 zaterdag... Ik gun iedereen een goede boterham, maar dit sloeg nergens op.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MotorBeast
Question Mark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Jouw situatie hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Met een lengte van 24 meter en géén uitzetstukken kun je natuurlijk wachten op de volgende naad die lekt raakt.

Ik stond dit jaar voor exact dezelfde keuze. Zinken dakgoot, met lengtes van 15 meter zonder uitzekstukken.Herstel van alle stukken zou ongeveer 1500 euro kosten, maar garantie tot de deur om dat de basis niet in orde is. Compleet vervangen, met plaatsen van uitzetstukken en alles wat nodig is kost 3800 euro. (ong. 65 meter)

Ik heb toevallig net afgelopen week kunstof boeidelen om over de bestaande boeidelen heen geplaatst. Direct na de bouwvak worden de dakgoten vervangen en wordt de nieuwe kraal mooi over de nieuwe kunstof boeidelen geplaatst. Dan ziet het er weer mooi uit, en kan het er weer even tegenaan.

Voor het kunstof rekende het klusbedrijf bijna 4000 euro alleen aan montagekosten. 8)7 Dat heb ik dan meer even zelf gedaan in 3 avonden en 1 zaterdag... Ik gun iedereen een goede boterham, maar dit sloeg nergens op.
En jouw situatie hoeft ook niet voor iedereen te gelden. Zo kunnen we bezig blijven. Geen gaten in de grote delen en alleen op de naden kan je heel makkelijk dichtmaken. Bijvoorbeeld met stroken EPDM maar er zijn meer oplossingen. Ik zou ze niet opnieuw solderen. EPDM vangt het werken van de goot gewoon op. Maar iedereen moet doen met zijn geld/huis wat hij zelf wil. Mijn goten gaan pas vervangen worden als de gaten in de zinken delen komen.

• MotorBeast
Yaksa schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:07:
Je kunt overwegen om de dakgoot te bekleden met EPDM.
Maar beter is idd compleet vervangen, dan kun je er weer 25 tot 40 jaar tegen. Niet vergeten een expansiestuk op de lange delen te installeren.
En minstens jaarlijks de goten goed schoonmaken, geen korven op de HWA buizen zetten maar bladvangers onderin. Hoe schoner de dakgoot blijft door het jaar heen, hoe langer deze meegaat.
Als je het helemaal bekleed met EPDM ben je ook 40 jaar verder.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:40:
[...]En jouw situatie hoeft ook niet voor iedereen te gelden. Zo kunnen we bezig blijven. Geen gaten in de grote delen en alleen op de naden kan je heel makkelijk dichtmaken. Bijvoorbeeld met stroken EPDM maar er zijn meer oplossingen. Ik zou ze niet opnieuw solderen. EPDM vangt het werken van de goot gewoon op. Maar iedereen moet doen met zijn geld/huis wat hij zelf wil. Mijn goten gaan pas vervangen worden als de gaten in de zinken delen komen.
Punt is natuurlijk wel dat we niet weten wat voor dakgoot TS exact heeft.
En dat je bijvoorbeeld bij een bakgoot van een historisch huis niet meteen kunt zien of er gaten in het zink komen omdat die goot in een houten ombouw ligt. Dan merk je de lekken meestal pas op als het hout aan het rotten gaat en ben je verder van huis.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MotorBeast
Yaksa schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:47:
[...]

En dat je bijvoorbeeld bij een bakgoot van een historisch huis niet meteen kunt zien of er gaten in het zink komen omdat die goot in een houten ombouw ligt. Dan merk je de lekken meestal pas op als het hout aan het rotten gaat en ben je verder van huis.
Ieder jaar even de ladder op en schoonmaken de goten. Kan je gelijk de staat controleren om ellende voor te blijven. Hoort nu eenmaal bij onderhoud van je huis. Heb zelf toevallig ook van die bakken waar ze in liggen. En zelf doen anders komt er weer zo'n boefje die zegt dat het allemaal een drama is en je alles moet laten vervangen door hem. Berucht zijn de clubjes uit Den Bosch.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mijn ervaring met zinken goten op leeftijd en dan vooral te lange stukken is dat eens je begint met solderen van de eerste gescheurde naad de andere naden in de loop der tijd ook gaan scheuren. En ik snap dat een dakdekker dan zegt dat het beter is om alles te vervangen met krimpstukken en anders garantie tot de deur.

Ikzelf heb ze hier vervangen voor rvs goten kost een paar centen maar dat gaat langer mee dan dat ik verwacht nog op deze aardkloot rond te stappen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:06
Yaksa schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Het zijn inderdaad bakgoten met een houten omkisting er omheen. Ik weet de technische beneming hier niet voor. Geen historisch huis, maar wel mogelijk kans op rottend hout onder de bakken, vooral als deze beplakt is met plastisol/trespa. Dit was ook een argument van de dakdekker. Huis en goten zijn 25 jaar oud.
eLScha schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:13:
Wat kost het om hem nu mee te laten vervangen en wat als je het over een paar jaar los moet doen? Soms is het handig om nu alles maar mee te pakken, kan het er weer 25 jaar tegenaan.
Laten vervangen zou ca. 160euro/m kosten. Vandaar de afweging of ik niet beter EPDM er op kan plakken als zowel EPDM er in plakken of vervangen de goot weer een levensduur heeft van 25/30 jaar. EPDM plakken is natuurlijk een fractie van de prijs, maar wil natuurlijk de juiste keuze maken.
[...]

Dat lijkt me wel een super scherpe prijs, de prijzen welke ik krijg zijn een factor 3 hoger.
[...]

En jouw situatie hoeft ook niet voor iedereen te gelden. Zo kunnen we bezig blijven. Geen gaten in de grote delen en alleen op de naden kan je heel makkelijk dichtmaken. Bijvoorbeeld met stroken EPDM maar er zijn meer oplossingen. Ik zou ze niet opnieuw solderen. EPDM vangt het werken van de goot gewoon op. Maar iedereen moet doen met zijn geld/huis wat hij zelf wil. Mijn goten gaan pas vervangen worden als de gaten in de zinken delen komen.
Dit is ook precies de afweging welke ik moet maken. Mocht ik de keuze voor EPDM maken wil ik het wel uit 1 stuk, zodat ik geen naden heb.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

En jouw situatie hoeft ook niet voor iedereen te gelden.
Dat weet ik, vandaar dat ik ook geen advies geen op basis van mijn situatie. Ik geef alleen mijn situatie aan en wat mijn overweging was om mijn dakgoten wél te vervangen.

Jij geeft op basis van jouw situatie wel een advies, dat is het verschil. :)
Jemi schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:06:
[...]
Laten vervangen zou ca. 160euro/m kosten. [...]

Dat lijkt me wel een super scherpe prijs, de prijzen welke ik krijg zijn een factor 3 hoger.
De prijs zit bij mij zo rond de 85 euro per meter. Nu moet ik wel bijzeggen dat mijn dakgoten al op de eerste verdieping beginnen en een kleine rolsteiger al meer dan voldoende is om er goed en veilig bij te kunnen. Dat zal zeker wat schelen in de prijs.

Ik heb wel gemerkt dat zink- en dakwerkers momenteel een erg volle agenda hebben en omkomen in het werk... Dat zal ook niet helpen qua prijs.

[ Voor 43% gewijzigd door Question Mark op 05-07-2026 13:54 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
@ ts

Foto's zou helpen om een idee te vormen over hoe en wat. Op https://www.dakgootwinkel.nl/zinken-dakgoten/mastgoot-m280-zonder-solderen/ is te zien hoe je zelf een dakgooot kan plaatsen zonder solderen, door te lijmen. De prijzen van de goten vallen mij erg mee.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Question Mark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Dat weet ik, vandaar dat ik ook geen advies geen op basis van mijn situatie. Ik geef alleen mijn situatie aan en wat mijn overweging was om mijn dakgoten wél te vervangen.

Jij geeft op basis van jouw situatie wel een advies, dat is het verschil. :)

[...]

De prijs zit bij mij zo rond de 85 euro per meter. Nu moet ik wel bijzeggen dat mijn dakgoten al op de eerste verdieping beginnen en een kleine rolsteiger al meer dan voldoende is om er goed en veilig bij te kunnen. Dat zal zeker wat schelen in de prijs.

Ik heb wel gemerkt dat zink- en dakwerkers momenteel een erg volle agenda hebben en omkomen in het werk... Dat zal ook niet helpen qua prijs.
Maatwerk zink is qua prijs niet te vergelijken.

Of je moet hetzelfde huis hebben.

Maatvoering van zink en aantal meters en bereikbaarheid zijn van invloed.

Hoe lang een groot mee gaat hangt van meerdere factoren af.

De lengte en of deze goed kan uitzetten en krimpen, of deze goed gemonteerd is. (te strak ingemeten of vast gespijkerd is een veel gemaakte fout)

Regelmatig schoonmaken van de goten verlengd de levensduur.

Zuur van bladeren, dakbedekking, industrie is ook van invloed.

Zo kan de ene goot na 30 jaar op zijn een ander na 50 jaar.

Vergelijken van prijs en levensduur is niet relevant.

Please state the nature of the technical emergency

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:47
[...]

Misschien denk ik te simpel, maar dan zet je desnoods toch een aantal uitzetstukken in de hudige goot ipv de hele goot te vervangen.
Pagina: 1