Lekkage zinken dakgoten laten repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
Bij ons huis (22 jaar oud) is bij de verfbeurt gebleken dat de zinken dakgoten op enkele plekken lekken bij de gesoldeerde naden. Ik heb maarliefst 85 strekkende meter dakgoot, dus het is een vrij prijzige klus. Tevens kwam ik toen tot de conclusie dat de platte daken ook aan vervanging waren, dit zijn 3 stuks van zo'n 20, 15 en 15m2. Nu heb ik 3 offertes laten maken, en de prijzen zitten bij elkaar in de buurt, maar vooral bij de dakgoten zitten enorme prijsverschillen en ook volledig andere verhalen over wat het beste is.

Offerte 1: Dakgoten grondig reinigen, en dan insmeren met 2 componenten "vloeibaar zink" coating. Dit is flexibel, en vult de breuken vanzelf op. Prijs: 6000 euro.
Offerte 2: Coating is onzin! Wij gaan de dakgoten helemaal reinigen en inspecteren, en de lekkages gaan we dan repareren met resitrix matjes. Prijs: 950 euro voor reinigen + 175 per te repareren naad.
Offerte 3:Resitrix is rommel! Wij gaan de lekkages met gewapende matjes repareren, en daarna de hele dakgoot met 2 componenten "vloeibaar zink" coaten. Prijs: 4000.

Mijn probleem is dat ik gewoon 3 verschillende meningen gekregen heb, en vooral wil weten wat nu een goede oplossing is. Ik heb iig al wel van allemaal gehoord dat opnieuw solderen geen duurzame oplossing is, omdat oud zink erg slecht soldeert. Verder zeggen ze allemaal dat ze 10 jaar garantie geven op lekkage, dus dat zou wel goed moeten zitten. Een bijkomend probleem is dat vervolgens de prijs van de platte daken ook weer uit elkaar lopen, maar onder de streep is dat allemaal gewoon nieuw bitumen branden.

Ter info een foto van het huis, dan snappen jullie wat beter wat voor soort dakgoten het zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I27o98-FvHihu04pq3xDYdCFhrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OM7jkVh3ac9gXMzZd6E1BPC1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 26-05-2026 09:58 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Alle reacties


  • Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58
zitten er wel expansiestukken in? zink werkt nogal op lange lengtes. dan kun je er wel een goedje overheen gooien maar als die goot blijft werken vanwege ontbrekende expansiestukken dan scheurt het toch weer.

Verder 6000 euro voor een paar emmers coating in een goot smeren is goed betaald. Tenzij ze het hele huis in de steigers zetten om veilig te kunnen werken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:48
ConQuestador schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:50:
Nu heb ik 3 offertes laten maken, en de prijzen zitten bij elkaar in de buurt, maar vooral bij de dakgoten zitten enorme prijsverschillen en ook volledig andere verhalen over wat het beste is.
Mijn woning is 50 jaar oud dus wellicht niet helemaal vergelijkbaar. Maar, ik had 1,5 jaar geleden ook lekkage op de naden van mijn zinken goot en het advies wat ik van twee partijen kreeg was vrij unaniem: goten vervangen enige echte oplossing de rest zijn lapmiddelen.

Daar had ik echter geen zin in op dat moment dus tijdelijk een stukje butyltape over de naad geplakt. Dat is nu nog altijd dicht. Bij mij nog in overweging om ofwel goot volledig te vervangen of te bekleden met EPDM (daar zijn kant en klaar sets voor). Maar, ik lees hier ook even mee voor verdere inspiratie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
assje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:38:
[...]


Mijn woning is 50 jaar oud dus wellicht niet helemaal vergelijkbaar. Maar, ik had 1,5 jaar geleden ook lekkage op de naden van mijn zinken goot en het advies wat ik van twee partijen kreeg was vrij unaniem: goten vervangen enige echte oplossing de rest zijn lapmiddelen.

Daar had ik echter geen zin in op dat moment dus tijdelijk een stukje butyltape over de naad geplakt. Dat is nu nog altijd dicht. Bij mij nog in overweging om ofwel goot volledig te vervangen of te bekleden met EPDM (daar zijn kant en klaar sets voor). Maar, ik lees hier ook even mee voor verdere inspiratie.
Bij mij zeiden ze allemaal : het zink is nog maar 20 jaar oud, en nog mooi dik. Vervangen zou zonde zijn, en tevens dik boven de 10.000 euro kosten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
No Hands schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:26:
zitten er wel expansiestukken in? zink werkt nogal op lange lengtes. dan kun je er wel een goedje overheen gooien maar als die goot blijft werken vanwege ontbrekende expansiestukken dan scheurt het toch weer.

Verder 6000 euro voor een paar emmers coating in een goot smeren is goed betaald. Tenzij ze het hele huis in de steigers zetten om veilig te kunnen werken.
Op de langste stukken aan de voor en zijkant (zo'n 15m) zitten wel expansiestukken. Aan de achterkant van het huis zitten weer wat rare hoeken in het dak waardoor het stukken zijn van 8m per stuk.. En daar zitten dus geen expansiestukken in.

Die 6000 euro vind ik zelf ook bizar. Ik heb hem opgebeld en gevraagd om uitleg, want als je de duurste coating er zeer dik op smeert, houdt het nog wel op met 20 euro per m. Dan blijft er 55 euro per meter over aan arbeid. Dat zou dus een uur per meter zijn... terwijl hij verwachte dat het met 2 man in een dag gedaan zou zijn. Kortom: pure winst.
Steigers zag vrijwel niemand zitten omdat het niet goed bereikbaar is. Dus een deel rolsteiger, en een groot deel gewoon trap.

Die 1e valt voor mij dan ook een beetje af, vanwege de bizare prijs.

Waar ik alleen nog wel over twijfel is wat nu een goede oplossing is, wie van hun "gelijk" heeft

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
Ik had mijn onderzoek al gedaan, en dit soort dingen gelezen. Het is alleen natuurlijk wel een hoog WC-eend gehalte, want als je verder zoekt zijn er ook weer mensen die zeggen dat het geen goede oplossing is (zoals de 2e dakdekker)

Tevens over het aantal meters dat ze zeggen te halen: Mijn dakgoot is vrij breed en loopt ook hoog door, Ik denk dat het dus zo'n 50cm zink is als je 'm plat zou rollen. Dat is dus in totaal 42m2 zink, ik snap dus ook wel weer dat het een aardig klusje is.

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 26-05-2026 13:53 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:32
Offerte 2 kan jaren mee EPDM of je laat alleen de naden coaten de hele goot vind ik overdreven vooral omdat het alleen de naden betreft

  • Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:23
Jammer dat ze aangeven dat de andere oplossingen onzin zijn, want in principe gaat beide werken en is een combinatie ook mogelijk. Hier hebben we de dakgoten ook laten doen en waren er wat kleinere en grotere scheuren. Onze bak is 50+ jaar oud, maar was zeker niet slecht. Een wat grotere scheur is opgelost met zoiets als die resitrix matjes en voor de rest is er een coating overheen gegaan. Die coating was op veel plekken niet nodig, maar meer voor de zekerheid. Als je dan toch met die bak aan de gang gaat, kan het geen kwaad dat er in te doen. Hier werd genoemd dat de bak zeker 15 jaar - 18 jaar zou moeten meegaan.

Vervangen is inderdaad enorm duur en dit konden we gelijk laten doen door de schilder die de bak eronder ging verven. De steiger stond er al, dus hij was binnen een uur per kant klaar denk ik. 6000 euro is veel te veel, de helft lijkt mij logischer. Het is vrij hoog zo te zien en je hebt een hoop hoeken en onhandige plekken. Dat maakt het wat duurder, maar je zou zeker onder 4k moeten kunnen blijven. Dan kan 2 man bijna 2 dagen werken voor 75 euro per uur. Het nadeel is dat die bedrijven druk zat zijn en gewoon een hoge offerte kunnen maken.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58
ConQuestador schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:49:


Waar ik alleen nog wel over twijfel is wat nu een goede oplossing is, wie van hun "gelijk" heeft
soms zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:28
Niet dat ik een zinkexpert ben, en geen idee hoe dat zit met coaten van de zinken bakken, maar mijn ervaringen met vloeibare afdichtingen zijn niet zo duurzaam.

Over mijn ervaringen met Resitrix in goten kan ik iets meer zeggen; ik zou het nooit doen. (Zwarte!) Resitrix is een leuk product, in het vlak. Wanneer de naden nat blijven zal de overlap daar op den duur gaan verzepen en los komen. Geen idee hoe jouw situatie is, maar dit kan een mogelijk probleem vormen. Al vraag ik me af of dit echt een probleem kan vormen wanneer ze gewoon stukken van fatsoenlijke lengte gebruiken.

Je goot kan in nog zo'n 20 jaar meegaan, dus vervangen is/lijkt zonde. Maar als je een beetje rondkijkt kun je voor nieuwe goten misschien wel voor het bedrag van optie 1 in de buurt komen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Taedium op 26-05-2026 14:34 ]


  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
Als ik ook even snel kijk, dan vind ik jou wel extreem optimistisch. De dakgoot is vrij groot (10cm opstaande rand met krul, 30cm breed, en dan weer 20cm opstaande rand tot onder de pannen). Als ik daar op zoek dan vind ik goten die zo'n 60 euro per meter kosten. En dan moeten ze er nog op.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De dakgoten van mijn woning (23 jaar oud) zijn ook op meerdere plekken lek. Destijds niet goed aangelegd, geen expansiestukken ondanks dat sommige lengtes 14 meter zijn, en het zit er allemaal héél strak in.

Bij elkaar gaat het om 55 meter aan dakgoot (waarbij de dakgoten gelukkig op de eerste verdieping al beginnen).

Herstel zou rond de 1500 euro kosten, waarbij er vanwege de fouten die bij de aanleg gemaakt zijn eigenlijk geen garantie gegeven kan worden. Volledig vervangen door opnieuw zinken dakgoten, maar dan goed zou qua richtprijs op zo'n 4000 euro uitkomen.

Half juni komen ze inmeten, in augustus wordt de boel vervangen. En dan komt mooi uit, want dan kan ik meteen mijn houten boeidelen vervangen door kunstof. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:28
ConQuestador schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Als ik ook even snel kijk, dan vind ik jou wel extreem optimistisch. De dakgoot is vrij groot (10cm opstaande rand met krul, 30cm breed, en dan weer 20cm opstaande rand tot onder de pannen). Als ik daar op zoek dan vind ik goten die zo'n 60 euro per meter kosten. En dan moeten ze er nog op.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

  • edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Richtprijs voor goot vervangen is € 100,- per meter.

Afhankelijk van het bedrijf en/of ze de klus graag willen schat ik in tussen de € 6000 en € 8000.


Ik zou eerst willen onderzoeken hoe het kan dat de naden scheuren als er expansiestukken zijn gebruikt.

Lengte te lang of zit de goot te strak in de bak of vast gespijkerd?

Als de goot echt nog goed is en goed gelegd zou ik de naden er tussen uit slijpen en er een extra expansiestuk in maken.

Zitten er meerder naden in hetzelfde stuk goot dan deze met een nieuw stuk zink er overheen in solderen.

Stel dat dit 2 dagen kost en materiaal dan kom je uit op een richtprijs van € 1500 - € 2000.

Coating zou ik niet aan beginnen..

[ Voor 7% gewijzigd door edsandje op 26-05-2026 17:58 . Reden: toevoeging ]

Please state the nature of the technical emergency


  • Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:01
Ik heb een jaar of 5 terug een repair kit van ik meen Bison gebruikt op een naad. Lek is sindsdien dicht voor 15 euro. Als het weer gaat lekken gaan we hetzelfde doen. Je kan het natuurlijk prima proberen en kijken hoe het zich houdt?

  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
edsandje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:55:
Richtprijs voor goot vervangen is € 100,- per meter.

Afhankelijk van het bedrijf en/of ze de klus graag willen schat ik in tussen de € 6000 en € 8000.


Ik zou eerst willen onderzoeken hoe het kan dat de naden scheuren als er expansiestukken zijn gebruikt.

Lengte te lang of zit de goot te strak in de bak of vast gespijkerd?

Als de goot echt nog goed is en goed gelegd zou ik de naden er tussen uit slijpen en er een extra expansiestuk in maken.

Zitten er meerder naden in hetzelfde stuk goot dan deze met een nieuw stuk zink er overheen in solderen.

Stel dat dit 2 dagen kost en materiaal dan kom je uit op een richtprijs van € 1500 - € 2000.

Coating zou ik niet aan beginnen..
Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage.


Ik heb een zinkspecialist inde buurt ook nog maar om een offerte gevraagd voor de werkzaamheden die jij voorstelt.

Dan trek ik de 2 opdrachten (dakgoten en 3 platte daken) maar uit elkaar, dan maar 2 bedrijven waarbij ieder doet waar ie goed in is.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
Zojuist zink specialist gebeld, die gaf aan dat coating onzin is, en zeker niet als duurzame reparatie gezien moet worden, omdat het vaak toch los gaat laten vanwege het uitzetten/krimpen van het zink.

Resitrix zou tijdelijk werken, maar plak die dan lekker zelf, dan wordt je tenminste niet opgelicht. Aldus de man.

De goede oplossing is expansiestukken ertussen plaatsen, ook niet goedkoop: 500 euro per stuk vanwege het werk. Maar de kans is heel groot dat de goot uberhaupt slecht gebouwd is. En dan is compleet vervangen toch de enige duurzame oplossing, maar gezien de totale breedte van de zinklaag (groter dan 50cm) zal dat niet goedkoop zijn.

Zaterdag komen ze kijken, hij hoopte het nog te kunnen repareren gezien de leeftijd van slechts 20 jaar. Maar de kans is dus dat repareren uitstel van executie is vanwege de slechte bouw :(

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:35
Ik heb ook een zinken goot van 12 m uit een stuk en ergens in het midden bij een soldeerverbinding is deze losgekomen

dit heb ik gerepareerd met reparatieband niet met de naad mee maar dwars erop. dit zit al 5 jaar zo nog steeds geen problemen. dit is gewoon makkelijk vanaf een ladder te doen voor iemand die een beetje handig is wel zeer goed opschuren met ScotchBride of met een Roest vast staalborstel goed op borstelen en goed aandrukken met een rubber behangersrolletje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1oJgObEQswjgA3twHBUCnm0rTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNiS4HWneuerqHzeA5hzhClp.jpg?f=fotoalbum_large

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:48
ConQuestador schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:17:
Resitrix zou tijdelijk werken, maar plak die dan lekker zelf, dan wordt je tenminste niet opgelicht. Aldus de man.
Ik denk dat je het ook af kan laten hangen van de consequenties bij lekkage. Lekkage van een goot die boven de muur ligt is iets anders dan een bakgoot buiten de gevel die is afgewerkt met trespa.

ik heb nu nog een tijdelijke oplossing en kijk af en toe omhoog of ik de goot niet na zie druipen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
assje schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:03:
[...]


Ik denk dat je het ook af kan laten hangen van de consequenties bij lekkage. Lekkage van een goot die boven de muur ligt is iets anders dan een bakgoot buiten de gevel die is afgewerkt met trespa.

ik heb nu nog een tijdelijke oplossing en kijk af en toe omhoog of ik de goot niet na zie druipen.
Dat is ook iets om mee te nemen.. Hij was nu al lange tijd lek waardoor op 2 plekken verrot hout vervangen moest worden voor een paar honderd euro. Het lappen en erop gokken (mede met de wetenschap dat de dekkers 10 jaar garantie geven op het stukje dat ze repareren) zou onder de streep wel eens het goedkoopst kunnen zijn.

Ik wacht zaterdag even af, dan weet ik wat de goede alternatieven kosten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30

Rmg

Edje44magnum schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:51:
Ik heb ook een zinken goot van 12 m uit een stuk en ergens in het midden bij een soldeerverbinding is deze losgekomen

dit heb ik gerepareerd met reparatieband niet met de naad mee maar dwars erop. dit zit al 5 jaar zo nog steeds geen problemen. dit is gewoon makkelijk vanaf een ladder te doen voor iemand die een beetje handig is wel zeer goed opschuren met ScotchBride of met een Roest vast staalborstel goed op borstelen en goed aandrukken met een rubber behangersrolletje.[Afbeelding]
Dit was ook mijn tijdelijke oplossing die er inmiddels al meerdere jaren er op zit :P

  • Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:35
U moet zelf de rekening maken natuurlijk

  • koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 19:56
ik heb onderstaande bij de gamma gehaald. op de lekkende naad gesmeerd met de bijbehorende band en geen lekkage meer gehad en dat zelfs op een zinken goot van 40 jaar oud

https://www.bison.net/nl-nl/producten/bison-rubber-seal-reparatiekit-750-ml-nlfr

  • CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:19
Er bestaat ook een soort hars die je in de dakgoot giet, gaat uitzetten, weg lekkage. Hoe het spul heet weet ik alleen niet.

  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
CryptoNL schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:21:
Er bestaat ook een soort hars die je in de dakgoot giet, gaat uitzetten, weg lekkage. Hoe het spul heet weet ik alleen niet.
Dat is dus een versie van de coating.

Maar wat ik begreep van de specialist in mijn geval is dat de dakgoten niet goed gemaakt zijn. Er missen expansiestukken, waardoor de zink gaat scheuren door warmtewerking. Je kan dus wel 1 naad fixen, maar dan gaat de volgende alsnog kapot.

Desalniettemin overweeg ik dat wel als optie, als ik vervangen 10 jaar kan uitstellen zou het mooi zijn.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 19:45
Hier dakgoten van 55 jaar oud. +10 jaar geleden lekkage op naden en scheurvorming op overgang "bodem/zijkant". Schoongemaakt met staalborstel en thinner en daarna rubbercoating erin gesmeerd en glasvezelmatjes op alle naden en bovengenoemde overgangen. Is nog steeds waterdicht.

  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:02
ConQuestador schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:56:
[...]

Dat is ook iets om mee te nemen.. Hij was nu al lange tijd lek waardoor op 2 plekken verrot hout vervangen moest worden voor een paar honderd euro. Het lappen en erop gokken (mede met de wetenschap dat de dekkers 10 jaar garantie geven op het stukje dat ze repareren) zou onder de streep wel eens het goedkoopst kunnen zijn.

Ik wacht zaterdag even af, dan weet ik wat de goede alternatieven kosten.
Als er 10 jaar garantie op zit, check dan wel even of dat ook nog staat als de tent omvalt. Sommige dakdekkers hebben dat goed geregeld, sommigen gaan op de fles en dan sta je met niets.

Verder kijk ik even mee, want ook ik heb zulke brede goten, geen expansiestukken, en het zit nogal krap in de bak. Laatst een lek gespot, laten fixen voor een bedrag van 2 cijfers. Volgens mij was dat bitumen, tenminste, zo ziet het eruit.
Het zink is nog geen 20 jaar oud, dus ik blijf de boel in de gaten houden en oplappen waar nodig. Vernieuwen klinkt mij al snel als een mooi verdienmodel, dus daar begin ik voorlopig niet aan.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Snel lek, meeste coatings lossen scheuren inderdaad niet op.

Lokaal repareren van die scheuren kan vele jaren goed helpen. Zorg dan dat eea erg goed schoongemaakt wordt. Hier repareer ik vaak naden op die manier als noodreparatie. Ik vertel mijn klanten dan dat ze eens op zoek moeten naar loodgieter/dakdekker tbv de vervanging van de goten.

Meestal denken ze, als na 5 jaar plus, de lekkage terug is "Oja". Overigens zijn de goten dan zeker 50 jaar oud.

De optie van nieuwe expansie stukken op de naden is een goede. Overigens plak ik vaker kapotte expansie stukken dan gewone naden.. t rubber gaat sneller stuk dan t zink..

De naden opnieuw solderen kan misschien ook, die lijken in beginsel slecht gesoldeerd.

Niet meer dan een dag werk zoiets, een beetje ervaring in die klus en tis halve dag werk. Met max paar 100€ aan kosten.

Kortom even doorzoeken dus. Ik denk dat, in deze, de prijs van je huis de prijs van de klus negatief beïnvloed. Dus je moet wat harder zoeken naar een goede eerlijke vakman..

Meestal zijn de "aansmeer bedrijven" geen vakmannen. (Ook bijvoorbeeld de flexim plakkers op nok pannen, of de beetje epdm tegen schoorsteen aanplakken bedrijven) (Vaak nog voor een prijs die maar een beetje lager is dan een echte oplossing)

Zoek een plat dakdekkers bedrijf met 2-5 werknemers dat al zeker 20 jaar bestaat en ook zingwerk doet en zelf zink buigt (en niet uit regio Den Bosch komt en geen Iers spreekt)

[ Voor 5% gewijzigd door Degast op 28-05-2026 11:01 ]


  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
Zinkspecialist is zaterdag geweest en heeft alles goed bekeken. Zijn conclusie was niet al te best: op minimaal 10 plekken waren solderingen gescheurd, en 3 waren echt volledig open gescheurd (en dus echt lek). Tevens waren van de 10 gootstukken er slechts 2 met een expansiestuk (waarschijnlijk bij de bouw de anderen niet gedaan omdat ze onder de 8m zitten). De solderingen was hij sowieso niet over te spreken: te dun gesoldeerd, en de hoekstukken waren ook niet super gedaan.

En als kers op de kaart: de bakken zijn zonder ventilatie aangelegd, dat zien ze vaker bij dit soort huizen van 20 jaar oud, maar zorgt er wel voor dat het zink extra snel achteruit gaat.

Het was op het randje van wel/niet repareren, maar dan zouden ze een forse aantal expansiestukke moeten plaatsen en heel wat naden herstellen. Maar zelfs dan bleef het een matige goot die binnen 5 jaar wel op een andere plek zou gaan lekken.

Conclusie, vervangen en beter doen. Enige voordeel is dat de garage goten nog wel even mee kunnen dus ik hoef "slechts" 60m dakgoot met 10 hoekstukken te vervangen. Helaas zijn de goten wel groter dan 50cm, dus je hebt extra zinkkosten aangezien je dan meteen 100cm zinkrollen moet gebruiken.

Kostenpost: 10.000 euro.

Veel geld.. maar ik denk wel dat ik het ga doen, dan is het dan tenminste Echt goed, en kan ik er 40 jaar tegenaan.

[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 01-06-2026 21:08 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

koetsier88 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:51:
ik heb onderstaande bij de gamma gehaald. op de lekkende naad gesmeerd met de bijbehorende band en geen lekkage meer gehad en dat zelfs op een zinken goot van 40 jaar oud

https://www.bison.net/nl-nl/producten/bison-rubber-seal-reparatiekit-750-ml-nlfr
Rubber seal inderdaad. Heb ik ook gebruikt in mijn zinken goot om een flinke scheur te repareren. Dit is inmiddels 5 jaar geleden en zit er nog steeds.
Het voordeel is dat het rubber ook enigzins rekbaar is. En bij het werken van de goot zou het moeten houden.
Zeker omdat het bij jou alleen op de koppelstukken lekt, zou ik toch eerst dit proberen. Makkelijk zelf aan te brengen en aanzienlijk goedkoper!

Mijn muziekcollectie op Discogs


  • eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pfoe, wat een geld joh. Nooit bij stilgestaan dat goten zo duur zouden zijn. Ik heb goten zoals je achterburen; die gewoon naar buiten lekken. Zelf ook lekkage gehad, het enige probleem daarvan was dat het druppen herrie maakte bij m'n slaapkamerraam, maar verder geen vervolgschade.

Sterkte en succes ermee :)

  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
De offerte voor de dakgoten is inmiddels getekend, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.

Nu nog bezig met de 3 platte daken, de offertes daarvan liggen allemaal rond de 9000 euro, en ik denk dat dat wel beter moet kunnen dus daar heb ik nog 2 bedrijven voor aangeschreven.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27

_Arthur

blub

ConQuestador schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:07:
Zinkspecialist is zaterdag geweest
De Zinkspecialist uit Berlicum toevallig? Zo ja, zeer kundige lui. Zo nee, dan :+

  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
_Arthur schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:25:
[...]

De Zinkspecialist uit Berlicum toevallig? Zo ja, zeer kundige lui. Zo nee, dan :+
die ja ;)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce


  • _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27

_Arthur

blub

Wat jaren geleden ook de zinken dakgoten door laten vervangen. Kosten waren toen E 97,- per meter inc BTW inc alle randzaken voor 43,5meter.

Prima en zeer kundige mensen, ga je geen spijt van krijgen.

  • TS_12977
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 08:26
85 meter zink is inderdaad prijzig — bij die drie offertes zou ik eerst willen weten: zitten er expansiestukken op die lengtes (coating zonder bewegingsruimte scheurt opnieuw) en hoeveel naden zijn echt open vs cosmetisch. Resitrix op enkelvoudige naden kan goed zijn; volcoat met vloeibaar zink alleen als de hele goot mechanisch in orde is. Vraag alle drie één proeflap van ~1 meter met foto's van de voorbereiding. Ter info: zink heb ik zelf in Duitsland gehaald — dat scheelde ruwweg vijftig procent in materiaalkosten. Eén van de weinige producten waarvoor ik echt over de grens ga.

  • ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:35
TS_12977 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:17:
85 meter zink is inderdaad prijzig — bij die drie offertes zou ik eerst willen weten: zitten er expansiestukken op die lengtes (coating zonder bewegingsruimte scheurt opnieuw) en hoeveel naden zijn echt open vs cosmetisch. Resitrix op enkelvoudige naden kan goed zijn; volcoat met vloeibaar zink alleen als de hele goot mechanisch in orde is. Vraag alle drie één proeflap van ~1 meter met foto's van de voorbereiding. Ter info: zink heb ik zelf in Duitsland gehaald — dat scheelde ruwweg vijftig procent in materiaalkosten. Eén van de weinige producten waarvoor ik echt over de grens ga.
Al je vragen zijn al beantwoord, ook in dit topic:


Er missen veel expansiestukken, er zijn 4 naden echt volledig open, en wel stuk of 10 die al beginnen te scheuren aan de bovenkant. Mechanisch is de goot gewoon niet in orde.


Conclusie: de goot wordt compleet vervangen door een specialist

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Pagina: 1