Lekkage zinken dakgoten laten repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Bij ons huis (22 jaar oud) is bij de verfbeurt gebleken dat de zinken dakgoten op enkele plekken lekken bij de gesoldeerde naden. Ik heb maarliefst 85 strekkende meter dakgoot, dus het is een vrij prijzige klus. Tevens kwam ik toen tot de conclusie dat de platte daken ook aan vervanging waren, dit zijn 3 stuks van zo'n 20, 15 en 15m2. Nu heb ik 3 offertes laten maken, en de prijzen zitten bij elkaar in de buurt, maar vooral bij de dakgoten zitten enorme prijsverschillen en ook volledig andere verhalen over wat het beste is.

Offerte 1: Dakgoten grondig reinigen, en dan insmeren met 2 componenten "vloeibaar zink" coating. Dit is flexibel, en vult de breuken vanzelf op. Prijs: 6000 euro.
Offerte 2: Coating is onzin! Wij gaan de dakgoten helemaal reinigen en inspecteren, en de lekkages gaan we dan repareren met resitrix matjes. Prijs: 950 euro voor reinigen + 175 per te repareren naad.
Offerte 3:Resitrix is rommel! Wij gaan de lekkages met gewapende matjes repareren, en daarna de hele dakgoot met 2 componenten "vloeibaar zink" coaten. Prijs: 4000.

Mijn probleem is dat ik gewoon 3 verschillende meningen gekregen heb, en vooral wil weten wat nu een goede oplossing is. Ik heb iig al wel van allemaal gehoord dat opnieuw solderen geen duurzame oplossing is, omdat oud zink erg slecht soldeert. Verder zeggen ze allemaal dat ze 10 jaar garantie geven op lekkage, dus dat zou wel goed moeten zitten. Een bijkomend probleem is dat vervolgens de prijs van de platte daken ook weer uit elkaar lopen, maar onder de streep is dat allemaal gewoon nieuw bitumen branden.

Ter info een foto van het huis, dan snappen jullie wat beter wat voor soort dakgoten het zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I27o98-FvHihu04pq3xDYdCFhrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OM7jkVh3ac9gXMzZd6E1BPC1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 26-05-2026 09:58 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
zitten er wel expansiestukken in? zink werkt nogal op lange lengtes. dan kun je er wel een goedje overheen gooien maar als die goot blijft werken vanwege ontbrekende expansiestukken dan scheurt het toch weer.

Verder 6000 euro voor een paar emmers coating in een goot smeren is goed betaald. Tenzij ze het hele huis in de steigers zetten om veilig te kunnen werken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:50
ConQuestador schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:50:
Nu heb ik 3 offertes laten maken, en de prijzen zitten bij elkaar in de buurt, maar vooral bij de dakgoten zitten enorme prijsverschillen en ook volledig andere verhalen over wat het beste is.
Mijn woning is 50 jaar oud dus wellicht niet helemaal vergelijkbaar. Maar, ik had 1,5 jaar geleden ook lekkage op de naden van mijn zinken goot en het advies wat ik van twee partijen kreeg was vrij unaniem: goten vervangen enige echte oplossing de rest zijn lapmiddelen.

Daar had ik echter geen zin in op dat moment dus tijdelijk een stukje butyltape over de naad geplakt. Dat is nu nog altijd dicht. Bij mij nog in overweging om ofwel goot volledig te vervangen of te bekleden met EPDM (daar zijn kant en klaar sets voor). Maar, ik lees hier ook even mee voor verdere inspiratie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ConQuestador
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:38:
[...]

Mijn woning is 50 jaar oud dus wellicht niet helemaal vergelijkbaar. Maar, ik had 1,5 jaar geleden ook lekkage op de naden van mijn zinken goot en het advies wat ik van twee partijen kreeg was vrij unaniem: goten vervangen enige echte oplossing de rest zijn lapmiddelen.

Daar had ik echter geen zin in op dat moment dus tijdelijk een stukje butyltape over de naad geplakt. Dat is nu nog altijd dicht. Bij mij nog in overweging om ofwel goot volledig te vervangen of te bekleden met EPDM (daar zijn kant en klaar sets voor). Maar, ik lees hier ook even mee voor verdere inspiratie.
Bij mij zeiden ze allemaal : het zink is nog maar 20 jaar oud, en nog mooi dik. Vervangen zou zonde zijn, en tevens dik boven de 10.000 euro kosten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• ConQuestador
  • Nu online
No Hands schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:26:
zitten er wel expansiestukken in? zink werkt nogal op lange lengtes. dan kun je er wel een goedje overheen gooien maar als die goot blijft werken vanwege ontbrekende expansiestukken dan scheurt het toch weer.

Verder 6000 euro voor een paar emmers coating in een goot smeren is goed betaald. Tenzij ze het hele huis in de steigers zetten om veilig te kunnen werken.
Op de langste stukken aan de voor en zijkant (zo'n 15m) zitten wel expansiestukken. Aan de achterkant van het huis zitten weer wat rare hoeken in het dak waardoor het stukken zijn van 8m per stuk.. En daar zitten dus geen expansiestukken in.

Die 6000 euro vind ik zelf ook bizar. Ik heb hem opgebeld en gevraagd om uitleg, want als je de duurste coating er zeer dik op smeert, houdt het nog wel op met 20 euro per m. Dan blijft er 55 euro per meter over aan arbeid. Dat zou dus een uur per meter zijn... terwijl hij verwachte dat het met 2 man in een dag gedaan zou zijn. Kortom: pure winst.
Steigers zag vrijwel niemand zitten omdat het niet goed bereikbaar is. Dus een deel rolsteiger, en een groot deel gewoon trap.

Die 1e valt voor mij dan ook een beetje af, vanwege de bizare prijs.

Waar ik alleen nog wel over twijfel is wat nu een goede oplossing is, wie van hun "gelijk" heeft

• ConQuestador
  • Nu online
Ik had mijn onderzoek al gedaan, en dit soort dingen gelezen. Het is alleen natuurlijk wel een hoog WC-eend gehalte, want als je verder zoekt zijn er ook weer mensen die zeggen dat het geen goede oplossing is (zoals de 2e dakdekker)

Tevens over het aantal meters dat ze zeggen te halen: Mijn dakgoot is vrij breed en loopt ook hoog door, Ik denk dat het dus zo'n 50cm zink is als je 'm plat zou rollen. Dat is dus in totaal 42m2 zink, ik snap dus ook wel weer dat het een aardig klusje is.

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 26-05-2026 13:53 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:32
Offerte 2 kan jaren mee EPDM of je laat alleen de naden coaten de hele goot vind ik overdreven vooral omdat het alleen de naden betreft

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:17
Jammer dat ze aangeven dat de andere oplossingen onzin zijn, want in principe gaat beide werken en is een combinatie ook mogelijk. Hier hebben we de dakgoten ook laten doen en waren er wat kleinere en grotere scheuren. Onze bak is 50+ jaar oud, maar was zeker niet slecht. Een wat grotere scheur is opgelost met zoiets als die resitrix matjes en voor de rest is er een coating overheen gegaan. Die coating was op veel plekken niet nodig, maar meer voor de zekerheid. Als je dan toch met die bak aan de gang gaat, kan het geen kwaad dat er in te doen. Hier werd genoemd dat de bak zeker 15 jaar - 18 jaar zou moeten meegaan.

Vervangen is inderdaad enorm duur en dit konden we gelijk laten doen door de schilder die de bak eronder ging verven. De steiger stond er al, dus hij was binnen een uur per kant klaar denk ik. 6000 euro is veel te veel, de helft lijkt mij logischer. Het is vrij hoog zo te zien en je hebt een hoop hoeken en onhandige plekken. Dat maakt het wat duurder, maar je zou zeker onder 4k moeten kunnen blijven. Dan kan 2 man bijna 2 dagen werken voor 75 euro per uur. Het nadeel is dat die bedrijven druk zat zijn en gewoon een hoge offerte kunnen maken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ConQuestador schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:49:

Waar ik alleen nog wel over twijfel is wat nu een goede oplossing is, wie van hun "gelijk" heeft
soms zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:40
Niet dat ik een zinkexpert ben, en geen idee hoe dat zit met coaten van de zinken bakken, maar mijn ervaringen met vloeibare afdichtingen zijn niet zo duurzaam.

Over mijn ervaringen met Resitrix in goten kan ik iets meer zeggen; ik zou het nooit doen. (Zwarte!) Resitrix is een leuk product, in het vlak. Wanneer de naden nat blijven zal de overlap daar op den duur gaan verzepen en los komen. Geen idee hoe jouw situatie is, maar dit kan een mogelijk probleem vormen. Al vraag ik me af of dit echt een probleem kan vormen wanneer ze gewoon stukken van fatsoenlijke lengte gebruiken.

Je goot kan in nog zo'n 20 jaar meegaan, dus vervangen is/lijkt zonde. Maar als je een beetje rondkijkt kun je voor nieuwe goten misschien wel voor het bedrag van optie 1 in de buurt komen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Taedium op 26-05-2026 14:34 ]

• ConQuestador
  • Nu online
Als ik ook even snel kijk, dan vind ik jou wel extreem optimistisch. De dakgoot is vrij groot (10cm opstaande rand met krul, 30cm breed, en dan weer 20cm opstaande rand tot onder de pannen). Als ik daar op zoek dan vind ik goten die zo'n 60 euro per meter kosten. En dan moeten ze er nog op.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De dakgoten van mijn woning (23 jaar oud) zijn ook op meerdere plekken lek. Destijds niet goed aangelegd, geen expansiestukken ondanks dat sommige lengtes 14 meter zijn, en het zit er allemaal héél strak in.

Bij elkaar gaat het om 55 meter aan dakgoot (waarbij de dakgoten gelukkig op de eerste verdieping al beginnen).

Herstel zou rond de 1500 euro kosten, waarbij er vanwege de fouten die bij de aanleg gemaakt zijn eigenlijk geen garantie gegeven kan worden. Volledig vervangen door opnieuw zinken dakgoten, maar dan goed zou qua richtprijs op zo'n 4000 euro uitkomen.

Half juni komen ze inmeten, in augustus wordt de boel vervangen. En dan komt mooi uit, want dan kan ik meteen mijn houten boeidelen vervangen door kunstof. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:40
ConQuestador schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Als ik ook even snel kijk, dan vind ik jou wel extreem optimistisch. De dakgoot is vrij groot (10cm opstaande rand met krul, 30cm breed, en dan weer 20cm opstaande rand tot onder de pannen). Als ik daar op zoek dan vind ik goten die zo'n 60 euro per meter kosten. En dan moeten ze er nog op.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Richtprijs voor goot vervangen is € 100,- per meter.

Afhankelijk van het bedrijf en/of ze de klus graag willen schat ik in tussen de € 6000 en € 8000.

Ik zou eerst willen onderzoeken hoe het kan dat de naden scheuren als er expansiestukken zijn gebruikt.

Lengte te lang of zit de goot te strak in de bak of vast gespijkerd?

Als de goot echt nog goed is en goed gelegd zou ik de naden er tussen uit slijpen en er een extra expansiestuk in maken.

Zitten er meerder naden in hetzelfde stuk goot dan deze met een nieuw stuk zink er overheen in solderen.

Stel dat dit 2 dagen kost en materiaal dan kom je uit op een richtprijs van € 1500 - € 2000.

Coating zou ik niet aan beginnen..

[ Voor 7% gewijzigd door edsandje op 26-05-2026 17:58 . Reden: toevoeging ]

Please state the nature of the technical emergency

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:25
Ik heb een jaar of 5 terug een repair kit van ik meen Bison gebruikt op een naad. Lek is sindsdien dicht voor 15 euro. Als het weer gaat lekken gaan we hetzelfde doen. Je kan het natuurlijk prima proberen en kijken hoe het zich houdt?
Pagina: 1