Airco installatie in appartementencomplex met V.v.E.

Pagina: 1
Acties:

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-07 13:32
Goededag Tweakers,

Wij willen graag weten wat zijn de rechten en plichten zijn voor het plaatsen van een airco installatie in een appartementencomplex met V.v.E.

Naar aanleiding van de laatste vergadering zijn er een aantal criteria's die tot goedkeuring moeten komen van een airco-installatie om deze te mogen plaatsen, waarvan ik denk waar is dit op gebaseerd volgens wet en regelgeving.

Stel ik ben van plan om een Midea Split Air Conditioner te installeren buitenunit aan het raamkozijn (niet op het balkon) wat kan de V.v.E dan doen om dit tegen te houden, zie hieronder de VvE huisregels.
  • 4. Energie/water en ventilatie ( 4.4 Indien er gebruik gemaakt gaat worden van airco’s of warmtebronnen, mag er geen buitenmotor geplaatst worden op het balkon)
  • 3. Geluidshinder 3.1 Het is niet toegestaan om, zowel in de privé- als in de gemeenschappelijke gedeelten, overlast in welke vorm dan ook te veroorzaken.
Hieronder besluit van de vergadering.
  • Juridisch kader en verantwoordelijkheden
    De vergadering stelt vast dat de splitsingsakte aanpassingen aan de buitengevel beperkt en dat voor het toestaan van buitenunits een besluit met voorwaarden nodig is. Indien plaatsing wordt toegestaan, is een aanpassing van het huishoudelijk reglement noodzakelijk zodat de voorwaarden voor alle eigenaars helder en gelijk toepasbaar zijn. Er wordt gewezen op de aansprakelijkheid bij schade of lekkages als gevolg van doorvoeren, inclusief herstel van isolatie en het terugbrengen in de oorspronkelijke staat bij verwijderen.

De vergadering bespreekt het opnemen van een gebruikers- of toestemmingsverklaring waarin
    verantwoordelijkheden, onderhoud en herstel door de betreffende eigenaar worden vastgelegd. Naast technische en aansprakelijkheidsaspecten komt het aanzicht van het gebouw aan de orde. Er is aandacht voor een eventueel vereiste ombouw in uniforme kleur om het straatbeeld rustig te houden en wildgroei te voorkomen. Ook bij binnenunits kan sprake zijn van doorvoeren die onder het gevelregime vallen. De vergadering benadrukt dat uniforme regels moeten gelden voor alle appartementen, ongeacht ligging.
  • Geluid en overlastcriteria

Het gesprek richt zich op het risico van geluidsoverlast. Er worden referentiewaarden genoemd, zoals 40 decibel in de nachtperiode en 50 decibel overdag. Er is aandacht voor cumulatie van geluid, waarbij het optellen van meerdere bronnen beperkte toename veroorzaakt, bijvoorbeeld circa 3 decibel bij verdubbeling van het aantal gelijke bronnen. De vergadering wil feitelijke metingen en onderbouwde normen hanteren in plaats van indrukken. Er wordt aangegeven dat de acceptatie mede afhangt van de locatie in het gebouw.
    Bewoners in middenligging kunnen potentieel meerdere buitenunits om zich heen hebben, terwijl een hoekligging anders uitpakt. Sommige eigenaars hebben slaapkamers grenzend aan balkons en wensen daar rust in de nacht. De vergadering bespreekt richtlijnen zoals afstand tot erfgrens en maximale geluidsniveaus op bepaalde meetafstanden. Het meten door een erkende partij wordt wenselijk geacht om subjectieve verschillen in geluidsbeleving te ondervangen. Er wordt gevraagd om het betrekken van publieke richtlijnen en wetgeving bij het bepalen van normen.
  • Onderzoek, besluitvormingsroute en vervolg.

De vergadering stelt vast dat eerst een onafhankelijk onderzoek nodig is naar geluidseffecten, inclusief scenario's met meerdere buitenunits rondom een appartement. Het onderzoek moet uitmonden in een adviesrapport met concrete meetresultaten en toepasbare normen. Op basis hiervan worden concept-voorwaarden opgesteld en een voorstel tot reglementswijziging voorbereid.

Om niet te wachten tot de volgende jaarvergadering wordt voorgesteld om, zodra de stukken gereed zijn, de besluitvorming te organiseren via een schriftelijke ronde of een extra vergadering. Er wordt toegelicht dat een schriftelijke besluitvorming alleen geldig is indien alle eigenaars instemmen, anders vindt besluitvorming plaats in een vergadering.

Totdat het onderzoek is uitgevoerd en de voorwaarden zijn vastgesteld, verleent de
    vergadering geen toestemming en wordt geen definitief oordeel gegeven over de bestaande installatie.
Dus als één iemand besluit dat is niet wenslijk en tegenstemt dan mag niemand een installatie!

Iemand bij Tweakers in een soort gelijke situatie?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:27
ethan..1 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:01:
Goededag Tweakers,

Wij willen graag weten wat zijn de rechten en plichten zijn voor het plaatsen van een airco installatie in een appartementencomplex met V.v.E.

Naar aanleiding van de laatste vergadering zijn er een aantal criteria's die tot goedkeuring moeten komen van een airco-installatie om deze te mogen plaatsen, waarvan ik denk waar is dit op gebaseerd volgens wet en regelgeving.

Stel ik ben van plan om een Midea Split Air Conditioner te installeren buitenunit aan het raamkozijn (niet op het balkon) wat kan de V.v.E dan doen om dit tegen te houden, zie hieronder de VvE huisregels.
  • 4. Energie/water en ventilatie ( 4.4 Indien er gebruik gemaakt gaat worden van airco’s of warmtebronnen, mag er geen buitenmotor geplaatst worden op het balkon)
  • 3. Geluidshinder 3.1 Het is niet toegestaan om, zowel in de privé- als in de gemeenschappelijke gedeelten, overlast in welke vorm dan ook te veroorzaken.
Hieronder besluit van de vergadering.
  • Juridisch kader en verantwoordelijkheden
    De vergadering stelt vast dat de splitsingsakte aanpassingen aan de buitengevel beperkt en dat voor het toestaan van buitenunits een besluit met voorwaarden nodig is. Indien plaatsing wordt toegestaan, is een aanpassing van het huishoudelijk reglement noodzakelijk zodat de voorwaarden voor alle eigenaars helder en gelijk toepasbaar zijn. Er wordt gewezen op de aansprakelijkheid bij schade of lekkages als gevolg van doorvoeren, inclusief herstel van isolatie en het terugbrengen in de oorspronkelijke staat bij verwijderen.

De vergadering bespreekt het opnemen van een gebruikers- of toestemmingsverklaring waarin
    verantwoordelijkheden, onderhoud en herstel door de betreffende eigenaar worden vastgelegd. Naast technische en aansprakelijkheidsaspecten komt het aanzicht van het gebouw aan de orde. Er is aandacht voor een eventueel vereiste ombouw in uniforme kleur om het straatbeeld rustig te houden en wildgroei te voorkomen. Ook bij binnenunits kan sprake zijn van doorvoeren die onder het gevelregime vallen. De vergadering benadrukt dat uniforme regels moeten gelden voor alle appartementen, ongeacht ligging.
  • Geluid en overlastcriteria

Het gesprek richt zich op het risico van geluidsoverlast. Er worden referentiewaarden genoemd, zoals 40 decibel in de nachtperiode en 50 decibel overdag. Er is aandacht voor cumulatie van geluid, waarbij het optellen van meerdere bronnen beperkte toename veroorzaakt, bijvoorbeeld circa 3 decibel bij verdubbeling van het aantal gelijke bronnen. De vergadering wil feitelijke metingen en onderbouwde normen hanteren in plaats van indrukken. Er wordt aangegeven dat de acceptatie mede afhangt van de locatie in het gebouw.
    Bewoners in middenligging kunnen potentieel meerdere buitenunits om zich heen hebben, terwijl een hoekligging anders uitpakt. Sommige eigenaars hebben slaapkamers grenzend aan balkons en wensen daar rust in de nacht. De vergadering bespreekt richtlijnen zoals afstand tot erfgrens en maximale geluidsniveaus op bepaalde meetafstanden. Het meten door een erkende partij wordt wenselijk geacht om subjectieve verschillen in geluidsbeleving te ondervangen. Er wordt gevraagd om het betrekken van publieke richtlijnen en wetgeving bij het bepalen van normen.
  • Onderzoek, besluitvormingsroute en vervolg.

De vergadering stelt vast dat eerst een onafhankelijk onderzoek nodig is naar geluidseffecten, inclusief scenario's met meerdere buitenunits rondom een appartement. Het onderzoek moet uitmonden in een adviesrapport met concrete meetresultaten en toepasbare normen. Op basis hiervan worden concept-voorwaarden opgesteld en een voorstel tot reglementswijziging voorbereid.

Om niet te wachten tot de volgende jaarvergadering wordt voorgesteld om, zodra de stukken gereed zijn, de besluitvorming te organiseren via een schriftelijke ronde of een extra vergadering. Er wordt toegelicht dat een schriftelijke besluitvorming alleen geldig is indien alle eigenaars instemmen, anders vindt besluitvorming plaats in een vergadering.

Totdat het onderzoek is uitgevoerd en de voorwaarden zijn vastgesteld, verleent de
    vergadering geen toestemming en wordt geen definitief oordeel gegeven over de bestaande installatie.
Dus als één iemand besluit dat is niet wenslijk en tegenstemt dan mag niemand een installatie!

Iemand bij Tweakers in een soort gelijke situatie?
Wat is op dit moment het probleem? Is je verzoek afgewezen? Of is dit een 'ik wil voorbereid zijn op alle mogelijke scenario's topic'?

Er staat dat iedereen schriftelijk toestemming moet geven en dat het anders in een vergadering moet worden besloten.

Afwachten dus maar, want de buitengevel is van de VVE en dus van alle eigenaren. Dat betekent dat iedere eigenaar uiteraard hier iets over te zeggen heeft.

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-07 10:04
Bedoel je een Midea Portasplit?
  • Zo ja, als het kan, hang deze op. Daar heb je geen toestemming van de VvE voor nodig, zolang je maar niet in de gevel hoeft te boren.

Uiteraard wel zorgen dat het condenswater niet op het hoofd van de onderburen drupt. En dat je niet te veel geluidsoverlast veroorzaakt. Maar dit geldt net zo goed voor rijtjeshuizen als voor appartementen.
  • Zo nee, maak dan een voorstel voor het ophangen van een airco voor jezelf of voor iedereen, met regels en hoe en waar.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Bij de aankoop van mijn appartement heb ik de splitsingsakte laten wijzigen (dat kon eenvoudig aangezien alle appartementen nog in een hand was van de projectontwikkelaar), zodat de eigenaren van de bovengelegen appartementen het recht hebben om een airco-unit op het gemeenschappelijke dak te installeren. Zo kan daar achteraf niemand meer over klagen (uiteraard met inachtneming van de publiekrechtelijke regelgeving, maar dat staat standaard in het (model)reglement).

Als je besluit de splitsingsakte niet aan te passen (vanwege de kosten, het ontbreken van medewerking van alle eigenaren of andere redenen), houd er dan rekening mee dat waarschijnlijk het (standaard)modelreglement van toepassing is. Daarin is bepaald dat een door de VvE verleende toestemming kan worden ingetrokken. In dat geval dien je de airco-unit te verwijderen, ookal is de toestemming eerder verleend. Dit is iets wat heel veel mensen niet realiseren.

Overigens is het raamkozijn een gemeenschappelijk onderdeel van het gebouw waarvan de VvE eigenaar is. Daarop mag je zonder toestemming van de VvE niets monteren.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:47
Van wie is het kozijn lijkt me inderdaad een vraag om mee te beginnen. Grote kans dat dit namelijk onder de bevoegdheid van de VVE valt en niet van de houder van het appartementsrecht.

Ook lijken de waarden die genoemd wordt achterhaald. 40dB in de nacht klopt nog wel, maar die 50 voor overdag zal 45 of mogelijk ook zelfs 40 zijn.

Verder is het trouwens heel normaal dat over dit soort zaken als VVE samen beslist volgens de afspraken gemaakt in de (model)reglementen van de VVE en dat niet iedereen maar gewoon zo'n gang gaat zodat het een groot zooitje wordt en ergernis tussen de verschillende leden van de VVE.

[ Voor 155% gewijzigd door Dennism op 04-07-2026 21:09 ]

• ethan..1
President schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:29:
[...]

Wat is op dit moment het probleem? Is je verzoek afgewezen? Of is dit een 'ik wil voorbereid zijn op alle mogelijke scenario's topic'?

Er staat dat iedereen schriftelijk toestemming moet geven en dat het anders in een vergadering moet worden besloten.

Afwachten dus maar, want de buitengevel is van de VVE en dus van alle eigenaren. Dat betekent dat iedere eigenaar uiteraard hier iets over te zeggen heeft.
Nee ik heb nog geen verzoek ingediend, het zit hem in voor mijzelf dat ik wil voorbereid zijn op alle mogelijke scenario's. Ik weet wel dat er op de 4e de bovenste verdieping (zelf ook wonend op de bovenste etage) een AC met binnen/buiten unit is geïnstalleerd en deze mag nog niet gebruikt worden.

En over de schriftelijke toestemming hierin kan ik mij ook wel vinden zoals aansprakelijkheid, maar de reden die nu ook wordt gegeven om geen toestemming te geven vind ik krom, zoals het risico van geluidsoverlast. Als je dan de algemene huisreglementen erop toepast kan er eigenlijk niks meer. Ze kunnen alles onder de noemer geluidsoverlast gooien. En over het aanzicht van het gebouw, als er bloempotten aan het balkon worden gehangen met alle kleuren van de regenboog of een opberg box op het balkon voor tuinkussens in verschillende kleuren, hiervoor is er ook geen vergadering voor toestemming, dit is hetzelfde als voor de zonneschermen waar er ook geen éénheid in is.

Het gaat hier voor mijn gevoel niet meer om regelgeving, maar meer om persoonlijke voorkeur binnen gezamenlijke besluitvorming. Vandaar mijn vraag.

• ethan..1
Wispe schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:57:
Bij de aankoop van mijn appartement heb ik de splitsingsakte laten wijzigen (dat kon eenvoudig aangezien alle appartementen nog in een hand was van de projectontwikkelaar), zodat de eigenaren van de bovengelegen appartementen het recht hebben om een airco-unit op het gemeenschappelijke dak te installeren. Zo kan daar achteraf niemand meer over klagen (uiteraard met inachtneming van de publiekrechtelijke regelgeving, maar dat staat standaard in het (model)reglement).

Als je besluit de splitsingsakte niet aan te passen (vanwege de kosten, het ontbreken van medewerking van alle eigenaren of andere redenen), houd er dan rekening mee dat waarschijnlijk het (standaard)modelreglement van toepassing is. Daarin is bepaald dat een door de VvE verleende toestemming kan worden ingetrokken. In dat geval dien je de airco-unit te verwijderen, ookal is de toestemming eerder verleend. Dit is iets wat heel veel mensen niet realiseren.

Overigens is het raamkozijn een gemeenschappelijk onderdeel van het gebouw waarvan de VvE eigenaar is. Daarop mag je zonder toestemming van de VvE niets monteren.
Dat heb je goed aangepakt 8)

Klopt inderdaad de buitenschil is van de VvE, daarom wil ik nog afwachten en denk ik aan een Midea Split Air Conditioner (zonder boren/schroeven), die is met 5 minuten weer weg, maar zou zonde zijn bij aanschaf en dat er besloten wordt onder geluid en overlastcriteria, geen toestemming.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:32
Geluidsoverlast hoeft op zich niet specifiek vastgelegd te worden in huisregels omdat daar wetgeving over is.

In praktijk mag je maar 40 dB produceren op erfgrens (links, rechts en onder in jouw geval). De Midea Split Air Conditioner produceert 68 dB op 1 meter afstand, en mag dus absoluut niet aan de buitenkant van het appartement gehangen worden.

Je hebt dan 2 opties: stillere unit of een gigantische suskast. Maar van 68 naar 40 dB is flink... Ik zou eerder een duurder model zoeken die minder dB produceert.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:18
Er zijn geluidseisen opgesteld door de overheid.
Die zijn opgenomen in het bouwbesluit.
Zie: https://www.rijksoverheid...-warmte-en-koudeopwekking

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 05-07-2026 09:24 ]

• ethan..1
1Will schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:41:
Bedoel je een Midea Portasplit?
  • Zo ja, als het kan, hang deze op. Daar heb je geen toestemming van de VvE voor nodig, zolang je maar niet in de gevel hoeft te boren.

Uiteraard wel zorgen dat het condenswater niet op het hoofd van de onderburen drupt. En dat je niet te veel geluidsoverlast veroorzaakt. Maar dit geldt net zo goed voor rijtjeshuizen als voor appartementen.
  • Zo nee, maak dan een voorstel voor het ophangen van een airco voor jezelf of voor iedereen, met regels en hoe en waar.
Ja die bedoel ik inderdaad, en ik dacht toch even navragen voordat ik deze ga aanschaffen, en las toen het verhaal van geluid en overlastcriteria, en mijn directe buren zijkant en onder vinden het prima, maar er is ook z'n halve Sherlock in het gebouw die is niet zo meegaand zeg maar.

We zijn wel bezig om een plan uit te schrijven en deze voor te gaan stellen, maar goed 30 eigenaren |:(

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hitte i.c.m. VVE of huur: omgang met weerstand/weigering

Dit topic heeft ook het nodige leesvoer. Ik zit in hetzelfde schuitje, dus ook dit topic ga ik volgen.

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:06
Ik zou het onderwerp eens stevig op de agenda laten zetten en goed voorbereiden en vast draagvlak zoeken bij andere bewoners. De komende jaren zal een airco alleen maar meer nodig zijn en gebruikelijker worden, zeker bij complexen die de afgelopen 20 jaar zijn gebouwd: in de winter is moderne isolatie leuk, in de zomer een verschrikking.

Zo te zien zijn de regels heel conservatief, vooral dat niet-op-het-balkon lijkt mij achterhaald. Maar dat ligt ook een beetje aan het balkon natuurlijk. Wij hebben in de VVE juíst ingezet op het balkon, want dan is de unit buiten beeld vanaf de straat en in het midden hebben we aan beide kanten 5 meter tot de erfgrens. Voor zover ik weet heeft bij ons echt niemand last van elkaars airco. Juist het verbod op balkon geeft veel extra uitdagingen van privé-eigendommen in de gemeenschappelijke ruimtes.

[ Voor 7% gewijzigd door DNN!S op 05-07-2026 09:29 ]

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-07 15:42
Het plaatsen van een buiten-unit ( hoe klein dan ook) zonder toestemming in de gemeenschappelijke ruimte ( buitenmuur, gevel, dak) is zover ik weet niet toegestaan, ook als deze tijdelijk is, er is binnen de VVE als het goed is een technisch beheer, ik zou ook hiermee overleggen wat de mogelijkheden zijn en wat de risico's, zijn, de unit kan altijd losraken en schade veroorzaken, unit wordt geplaatst buiten de woning, het betref een tijdelijke en niet een vaste bevinding dit blijft een risico.

VVE kan collectieve maatregelen nemen zoals hittebestrijding ( als temperaturen hoog oplopen ( logboek bijhouden ) ook al heb je zelf al maatregelen genomen ), het aanbrengen van screens of een vaste airco, alleen voor de bovenste verdieping ( plat dak )en een monoblock op de verdiepingen daaronder.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:47
ethan..1 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:01:

En over de schriftelijke toestemming hierin kan ik mij ook wel vinden zoals aansprakelijkheid, maar de reden die nu ook wordt gegeven om geen toestemming te geven vind ik krom, zoals het risico van geluidsoverlast. Als je dan de algemene huisreglementen erop toepast kan er eigenlijk niks meer. Ze kunnen alles onder de noemer geluidsoverlast gooien.
Geluidsoverlast, zeker in een appartement complex vind ik opzich wel een logische, ook al wordt ook al via wetgeving redelijk strenge geluidseisen afgedwongen, die soms zeker bij appartementen lastig te halen zijn.

Geluidsoverlast is vaak immers de #1 reden (en als het niet #1 is in een complex, vaak alsnog hoog in de lijst) van onenigheid tussen buren bij appartementen, en juist dat wil je vaak voorkomen door binnen de regels van de VVE die overlast zoveel mogelijk te voorkomen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Maar, buiten dat je dus op het punt staat te ontploffen omdat je, in jouw ogen, tegengewerkt wordt door de VVE, heb je alle andere mogelijkheden qua temperatuurverlaging bij extreme hitte al uitgeprobeerd?
Zo heb ik veel baat bij gordijnen aan de buitenkant van de ramen, ramen en zo 's nachts openzetten zodat het af kan koelen, niet op gas koken, oven/airfreyer niet gebruiken, alle apparaten die je niet gebruikt uitzetten. Sommige apparaten, zoals settop boxen en routers produceren namelijk ook in ruststand, aardig wat warmte, beter zet je die uit.
Laat een wasbak vol met koud water (de temperatuur van kraanwater varieert tussen de 5 en 15 graden, afhankelijk van het seizoen en de ligging van de leidingen) lopen en dompel daar af en toe je handen in.
Teiltje met koud water voor je voeten scheelt ook, alles om je lichaam maar af te laten koelen.
Sommigen zetten overal ventilatoren neer, maar vergis je niet, elke elektromotor produceert warmte waardoor de ruimte nog meer opwarmt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ethan..1 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:01:
[...]

Nee ik heb nog geen verzoek ingediend, het zit hem in voor mijzelf dat ik wil voorbereid zijn op alle mogelijke scenario's. Ik weet wel dat er op de 4e de bovenste verdieping (zelf ook wonend op de bovenste etage) een AC met binnen/buiten unit is geïnstalleerd en deze mag nog niet gebruikt worden.
die reeds geïnstalleerde unit is natuurlijk de perfecte manier om alvast metingen te kunnen doen. Ja, daarvoor moet ie wel even gebruikt worden, maar dan kun je dus objectief vaststellen hoeveel geluid het op diverse plekken veroorzaakt.

Natuurlijk wel een officiële meting laten doen, niet met een app op de telefoon.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• tronmedia
Aiolos schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:39:
[...]

die reeds geïnstalleerde unit is natuurlijk de perfecte manier om alvast metingen te kunnen doen. Ja, daarvoor moet ie wel even gebruikt worden, maar dan kun je dus objectief vaststellen hoeveel geluid het op diverse plekken veroorzaakt.

Natuurlijk wel een officiële meting laten doen, niet met een app op de telefoon.
Er zijn VvE's die nergens een professional voor willen inschakelen en alles zelf doen om kosten te besparen, geluidsmeting moet inderdaad goed gedaan worden.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is een monoblock airco een alternatief? Vaak is onderaan het raampartij op het appartementbalkon een plaat verwerkt ipv glas waar de 2 gaten verwerkt kunnen worden met nette roosterafwerking, voor deze oplossing.

Condensafvoer en efficiëntie van dit soort airco’s is mij niet bekend, heb ik geen ervaring mee.

Nadeel is wel dat jijzelf meer geluid hoort van de unit, omdat de koeling ook binnen plaatst vindt. In hoeverre dit door dreunt naar de buren, geen idee.

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 06-07-2026 04:46 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• ethan..1
Ze zijn wel van plan om een adviesbureau een geluidsmeting te laten doen gelukkig.

• ethan..1
Falcon schreef op maandag 6 juli 2026 @ 04:41:
Is een monoblock airco een alternatief? Vaak is onderaan het raampartij op het appartementbalkon een plaat verwerkt ipv glas waar de 2 gaten verwerkt kunnen worden met nette roosterafwerking, voor deze oplossing.

Condensafvoer en efficiëntie van dit soort airco’s is mij niet bekend, heb ik geen ervaring mee.

Nadeel is wel dat jijzelf meer geluid hoort van de unit, omdat de koeling ook binnen plaatst vindt. In hoeverre dit door dreunt naar de buren, geen idee.
Nee, dit is helaas niet mogelijk, onder de kozijnen aan de balkonzijde hanger er radiatoren.

Ook heb ik naar een monoblock gekeken of dit een optie is, maar dat is omslachtig, en ook hiervoor heb ik toestemming nodig om sparingen naar buiten te boren.
Tuurlijk ik kan deze laten afdoppen en verwijderen en etc. , maar moet het wel weer in originele staat brengen bij eventueel verhuizen, en dus ook de buitengevel.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-07 10:56

ThunderNet

Flits!

Falcon schreef op maandag 6 juli 2026 @ 04:41:

ook die plaat is dan van de VVE, mag je niet zonder toestemming doorheen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ethan..1 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:01:
Nee, dat interpreteer je verkeerd. Een schriftelijke besluitvorming kan alleen als iedereen het ermee eens is. Als niet iedereen het ermee eens is, zal het besluit op een vergadering van de VVE genomen moeten worden, en dan kan het alsnog positief uitpakken met de juiste meerderheid. Er wordt ook al bereidheid getoond om zo'n vergadering te organiseren zodra het onafhankelijk onderzoek klaar is :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ethan..1 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Nee, dit is helaas niet mogelijk, onder de kozijnen aan de balkonzijde hanger er radiatoren.

Ook heb ik naar een monoblock gekeken of dit een optie is, maar dat is omslachtig, en ook hiervoor heb ik toestemming nodig om sparingen naar buiten te boren.
Tuurlijk ik kan deze laten afdoppen en verwijderen en etc. , maar moet het wel weer in originele staat brengen bij eventueel verhuizen, en dus ook de buitengevel.
* Falcon noteert voor zichzelf nooit een appartement met vve constructie te kopen

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• DNN!S
Falcon schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:31:
[...]

* Falcon noteert voor zichzelf nooit een appartement met vve constructie te kopen
Alle gebouwen met meerdere eigenaren onder één dak hebben verplicht een VVE.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Snap de regel niet zo dat het niet op het balkon mag. Dit is het makkelijkste uit het zicht te houden. En het geluid kun je met trillingsdempers prima oplossen. Condenswater heb je toch al een afvoer voor.

• Wispe
  • Niet online
njitter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:47:
Snap de regel niet zo dat het niet op het balkon mag. Dit is het makkelijkste uit het zicht te houden. En het geluid kun je met trillingsdempers prima oplossen. Condenswater heb je toch al een afvoer voor.
In Amsterdam is hiervoor een vergunning nodig en op balkons mag het vanwege de afstand tot de ramen van de buren vrijwel nooit.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De buitenunit staat bij ons gericht richting een dierenparkje op vier hoog. Ik heb de geitjes en schaapjes er nog nooit over gehoord.

• Wispe
  • Niet online
njitter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:58:
De buitenunit staat bij ons gericht richting een dierenparkje op vier hoog. Ik heb de geitjes en schaapjes er nog nooit over gehoord.
De buitenunit staat bij mij op de enige toegestane plek op het dak waar deze van de gemeente mocht worden geplaatst. Alle andere mogelijkheden waren niet toegestaan vanwege de afstand tot de ramen van de buren of vanwege de zichtbaarheid vanaf de straat. Ik heb mijn aanvraag en tekening uiteindelijk drie keer moeten aanpassen.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-07 20:49

Archimond

Lopende Helpdesk

Bij onze VVE in de vergadering hebben wij ook over airco's gehad. Bij ons is van toepassing: de meeste stemmen gelden.
Er waren zorgen over condenswater, lawaai en vooral verloedering van het pand.
Wij mogen wel op het dak een airco laten plaatsen, maar bedrading en afvoer moet binnendoor of aan de achterkant zoveel mogelijk worden weggewerkt.

Bij ons had iemand een Monoblock airco unit binnen opgehangen zonder buitenunit. Dat mag wel.

Enkele tips voor tegen de warmte:
Ik heb 2 gordijnen, waarvan 1 bij het raam wit en lichtdoorlatend. Dat heeft veel geholpen tegen de warmte.
Daarnaast helpt het isoleren van alle kleine kieren en gaten bij de scharnieren van ramen en buitendeur. Ik woon bovenin en het pand heeft een plat dak.

De eerste week toen het buiten 30 graden was, was het binnen maar 22 graden.

• ethan..1
eamelink schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Nee, dat interpreteer je verkeerd. Een schriftelijke besluitvorming kan alleen als iedereen het ermee eens is. Als niet iedereen het ermee eens is, zal het besluit op een vergadering van de VVE genomen moeten worden, en dan kan het alsnog positief uitpakken met de juiste meerderheid. Er wordt ook al bereidheid getoond om zo'n vergadering te organiseren zodra het onafhankelijk onderzoek klaar is :)
Ja, als je het zo leest snap ik dat best inderdaad, mijn oren in het gebouw horen namelijk de volgende signalen, de 1e/2e en 3e verdieping hebben zonneschermen onder de balkongevel van de 4e verdieping.En daar is de temperatuur beduidend een stuk lager en wensen dus geen airco-unit op het balkon boven hun slaapkamer of woonkamer. Op de 4e is een zonnescherm niet mogelijk.

Zoiets is ook al voorgekomen met de gezamenlijke blokverwarming, zonder besluitvorming wordt de C.V. in de winter om 23:00 nagenoeg uit gezet en om 07:00 weer aan. Het bestuur heeft besloten om gas/kosten te besparen voor het hele gebouw, waar iedereen warmte heeft van onder/boven en/of naaste buren en de 4e verdieping kan stikken.

Hoop er het beste van maar vanzelf gaat het in ieder geval niet.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:19:
Geluidsoverlast hoeft op zich niet specifiek vastgelegd te worden in huisregels omdat daar wetgeving over is.

In praktijk mag je maar 40 dB produceren op erfgrens (links, rechts en onder in jouw geval). De Midea Split Air Conditioner produceert 68 dB op 1 meter afstand, en mag dus absoluut niet aan de buitenkant van het appartement gehangen worden.
De VVE kan natuurlijk strengere regels stellen aan geluidsoverlast.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Allemaal dit los doen is toch ook wat. Zeker jouw situatie met de verschillende verdiepingen met verschillende wensen is heel lastig. Maar als je er praktisch naar kijkt zou je het juist als geheel gebouw moeten bekijken. Misschien met schachten die gedeeld zijn voor leidingen of andere praktische oplossingen.

Iedereen individueel met een eigen plan lijkt me snel wildgroei geven. Uiteindelijk is daar ook niemand mee geholpen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:20
ethan..1 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:17:
[...]

Ja, als je het zo leest snap ik dat best inderdaad, mijn oren in het gebouw horen namelijk de volgende signalen, de 1e/2e en 3e verdieping hebben zonneschermen onder de balkongevel van de 4e verdieping.En daar is de temperatuur beduidend een stuk lager en wensen dus geen airco-unit op het balkon boven hun slaapkamer of woonkamer. Op de 4e is een zonnescherm niet mogelijk.

Zoiets is ook al voorgekomen met de gezamenlijke blokverwarming, zonder besluitvorming wordt de C.V. in de winter om 23:00 nagenoeg uit gezet en om 07:00 weer aan. Het bestuur heeft besloten om gas/kosten te besparen voor het hele gebouw, waar iedereen warmte heeft van onder/boven en/of naaste buren en de 4e verdieping kan stikken.

Hoop er het beste van maar vanzelf gaat het in ieder geval niet.
Dan heb je nu een top argument om gezamenlijk een inkoop te gaan doen (kortingen kunnen dan aanwezig zijn) om voor ieder appartement een kwaliteit L/L te gaan plaatsen (MHI, Daikin. ME) zodat een ieder niet alleen koeling heeft maar veel goedkopere verwarming ook in de winter. Met een gemiddelde van Cop4 is er geen grotere besparing op gas mogelijk dan met L/L (of L/W maar dat wordt complexer). Alle buitenunits op het platte dak boven en genieten maar. Bepaald ook iedereen zelf wanneer de verwarming aan of uit gaat.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Een VvE heeft natuurlijk ook verantwoordelijkheden. Als er meerdere units op het dak staan, dan zal er ook veilig gewerkt moeten kunnen worden. Denk aan vaste ladders en hekwerk. Veel werkverkeer op het dak reduceert bovendien de levensduur van de dakbedekking aanzienlijk. Een goed bestuur maakt dat soort kosten inzichtelijk voordat de vergadering een besluit moet nemen.

A'dam PVOutput

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:55
Nee, de AvS schrijft voor dat er een vergadering nodig is om tot besluiten te komen. Rede daartoe is dat er recht is op hoor en wederhoor. Met een online stemming is er geen discussie. Het is alleen stemmen. De enige uitzondering die daarop bestaat is unaniem besluiten.

Dan is er niemand tegen en dan zal er ook niemand zich beroepen op zijn recht op wederhoor.
Maar het is niet uitsluiten één tegenstem. Één stemonthouding of blanco stem is al stremmend.
99ruud99 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:19:

[...]
Geluidsoverlast valt onder onrechtmatig hinder. Niet al 't geluid waar men last van hebt valt daarom ook onder de noemer geluidsoverlast zoals dat juridisch als onrechtmatig hinder.

De Midea split produceert 68dB bij boost. Echter heeft deze aan de andere kant van 't spectrum ook een silent modus. Koelprestaties gaan wat achteruit, maar dat moet in de avond/nacht geen probleem zijn. En produceert daarbij circa 39dB.
Ik heb 'm zelf in 't voorjaar gekocht. En de silent modus is niet meer dan een willekeurige bureauventilator (45~55cm) op middelste stand. Ik heb 'm tussen de schuifpui staan. Klein kiertje moet ik nog een mooie fix voor maken.

Er is recent een ander topic over VvE en de weg naar Airco's, zoek ik er zo even bij.
Angst voor (over)last regeert. Maar men negeert het steeds heter worden.
Daarmee groeit ook de verhitte discussie (pun intented). Zie ook de snelheid waarmee er reacties komen. (vijf in de tijd dat ik dit tik).

IMHO ontkomen we er niet aan. Isoleren maar ook vooral koelen wordt een noodzaak.
Echter werken de radertjes van een VvE langzaam.

Het monteren van de buitenunit aan een raam vind ik wel een lastige. Menig HHR (huidhoudelijk reglement) staat niet toe op dingen zoals natte was en andere dingen uit 't raam te hangen. Een Midea buitenunit valt al snel ook onder die regel.

• PROnline
ericplan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:14:
Een VvE heeft natuurlijk ook verantwoordelijkheden. Als er meerdere units op het dak staan, dan zal er ook veilig gewerkt moeten kunnen worden. Denk aan vaste ladders en hekwerk. Veel werkverkeer op het dak reduceert bovendien de levensduur van de dakbedekking aanzienlijk. Een goed bestuur maakt dat soort kosten inzichtelijk voordat de vergadering een besluit moet nemen.
Hierop toch even inhakend. Ik schrijf dit ook een beetje uit eigen frustratie. Een VvE is een vereniging en 't is niet 't bestuur is verantwoordelijk voor alles. De leden hebben net zo goed een verantwoordelijkheid. De attitude ik wil wat en vind dat 't bestuur 't allemaal mag regelen zorgt ervoor dat dit soort dingen vaak spaak lopen.
Onze VvE zit met 3 bestuursleden op 120 eigenaren. Als 't bestuur voor elke wens van een bewoner 't werk moet gaan doen, dan hebben we al snel nul bestuursleden over.

Meer terug naar de vraag van de TS, IMHO zou het tijdelijk toestaan van de Midea aan een raamkozijn een prima besluit kunnen zijn totdat er structurele oplossingen gevormd zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door PROnline op 09-07-2026 12:38 ]

• PROnline

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

@PROnline Ben zelf bestuurder bij een kleine VvE. Mijn opmerking was niet bedoeld om het bestuur aan het werk te zetten, maar om aan te geven dat er bij plaatsing van een airco in een VvE veel meer speelt dan alleen een kastje op het dak.

A'dam PVOutput

• Ryur
  • Registratie: December 2007
Wij hebben in onze VvE sinds de laatste vergadering dat een Airco mag, onder bepaalde voorwaarden. Deze staan allemaal duidelijk beschreven in het Huishoudelijk Regelement.
Waar je voorheen officieel bij de vergadering toestemming moest vragen (1x per jaar), is het nu dat het verzoek bij het bestuur van de VvE mag komen en die kijkt gewoon heel simpel: voldoet het aan de voorwaarden die in het HHR is? ja -> toestemming verleend, nee -> toestemming geweigerd.

Ikzelf zit in het bestuur, en wij hebben in het HHR de regel maximaal 40 decibel.
Vorige week had ik een verzoek binnengekregen waarbij de buitenunit al minimaal van 43dB had. En ik had voorgesteld dus een ombouw (ruim 370 EUR), wilde hij niet; oftewel verzoek afgewezen.
Eigenlijk best simpel, want het is zwart of wit nu het beschreven staat; uiteindelijk leggen wij de aanvraag naast het HHR.

• Wispe
  • Niet online
Ryur schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:16:
Wij hebben in onze VvE sinds de laatste vergadering dat een Airco mag, onder bepaalde voorwaarden. Deze staan allemaal duidelijk beschreven in het Huishoudelijk Regelement.
Waar je voorheen officieel bij de vergadering toestemming moest vragen (1x per jaar), is het nu dat het verzoek bij het bestuur van de VvE mag komen en die kijkt gewoon heel simpel: voldoet het aan de voorwaarden die in het HHR is? ja -> toestemming verleend, nee -> toestemming geweigerd.

Ikzelf zit in het bestuur, en wij hebben in het HHR de regel maximaal 40 decibel.
Vorige week had ik een verzoek binnengekregen waarbij de buitenunit al minimaal van 43dB had. En ik had voorgesteld dus een ombouw (ruim 370 EUR), wilde hij niet; oftewel verzoek afgewezen.
Eigenlijk best simpel, want het is zwart of wit nu het beschreven staat; uiteindelijk leggen wij de aanvraag naast het HHR.
Waarom wilde hij geen ombouw? Puur om die €370?

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:17
Ik woon op 4 hoog. Op mijn balkon staat de buitenunit. Paralel aan de muur van de buurman mrt de ventilator gericht naar het balkon. 2 binnenunits.
Ze staan op anti tril blokken en mijn buurman hoort hem niet. Mijn onderbuurvrouw ook niet.

Toestemming in de vergadering gevraagd, formulier moeten tekenen over de wijziging en een akkoord.

• tronmedia
djluc schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:44:
Allemaal dit los doen is toch ook wat. Zeker jouw situatie met de verschillende verdiepingen met verschillende wensen is heel lastig. Maar als je er praktisch naar kijkt zou je het juist als geheel gebouw moeten bekijken. Misschien met schachten die gedeeld zijn voor leidingen of andere praktische oplossingen.

Iedereen individueel met een eigen plan lijkt me snel wildgroei geven. Uiteindelijk is daar ook niemand mee geholpen.
Zolang er geen hitteplan en gerichte maatregelen komen dan gaan bewoner zelf zoeken ( wat totaal begrijpelijk is ), dan kom je vreemdste dingen tegen hoe bewoners de warmte proberen buiten te houden, bewoners krijgen dan ook voor de zoveelste keer een brief over het oneigenlijk gebruik van daken, dakdelen naast en/of buiten de balkons.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
tronmedia schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Zolang er geen hitteplan en gerichte maatregelen komen dan gaan bewoner zelf zoeken ( wat totaal begrijpelijk is ), dan kom je vreemdste dingen tegen hoe bewoners de warmte proberen buiten te houden, bewoners krijgen dan ook voor de zoveelste keer een brief over het oneigenlijk gebruik van daken, dakdelen naast en/of buiten de balkons.
Ja precies, logisch ook. Snap vooral niet dat VVE's niet in 1x kijken naar hoe zou de gehele situatie er straks uitzien maar juist allerlei "lokale" regels maken. Als je verwacht dat het klimaat en/of de wens tot koeling structureel op langere termijn aanwezig is dan is het handiger om ook structurele maatregelen te nemen om het echt op te lossen. Kan alsnog gefaseerd etc. maar dan heb je wel een plan. Dat geeft ook rust voor iedereen in de VVE.

• DNN!S
Inderdaad, alle VVE’s zullen moeten bijschakelen op huidige technieken om omstandigheden. Airco’s zijn inmiddels een stuk stiller als wat jaren geleden én het klimaat veranderd nou eenmaal en best snel ook.

Beetje hetzelfde als laadpalen in de parkeergarage die ons bestuur, bestaande uit pensionado’s die nooit meer elektrisch zullen rijden probeert tegen te houden. Daar komt dit jaar zelfs wetgeving voor om de VVE te overrulen…

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
daveytje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:41:

Toestemming in de vergadering gevraagd, formulier moeten tekenen over de wijziging en een akkoord.
De ellende met die formulieren is dat het vaak niet correct overgaat op een nieuwe eigenaar. Het zijn in feite maar A4'tjes in een la, bij de notaris staan ze niet als kettingbeding in de koopovereenkomst (of uberhaupt vermeld) en de nieuwe eigenaar is er dan niet aan gehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 10-07-2026 09:44 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:18
In ons te ondertekenen 'airco protocol' staat duidelijk dat de voorwaarden gelden voor de aanvrager EN de rechtsopvolger.

• Wispe
  • Niet online
devriesjande schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:16:
In ons te ondertekenen 'airco protocol' staat duidelijk dat de voorwaarden gelden voor de aanvrager EN de rechtsopvolger.
Dat mag zo zijn, maar juridisch heeft het een waarde van nul zolang dit niet notarieel is vastgelegd.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
Wispe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Waarom wilde hij geen ombouw? Puur om die €370?
Ja, "dan werd het te duur" en "we moesten niet zo zeiken"
Pagina: 1