Kort parkeren, scan auto en boete

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• byob11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20
Hi iedereen,

Wellicht een domme vraag maar ik word snel paranoia als het op dit soort dingen aankomt 🤣.

Ik had vandaag geparkeerd en met op dat moment kwam er een scan auto langs. Meteen daarna mijn parkeerapp aangezet en 7 minuten daarna weer vertrokken.

Ondanks dat ik de app heb aangezet, kan ik alsnog een boete ontvangen voor de korte parkeertijd? Wellicht denken ze dat ik het alleen had aangezet omdat de scan auto langs kwam en daarna weer uit heb gedaan? Geen idee hoe dit allemaal werkt.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

byob11 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:30:
Hi iedereen,

Wellicht een domme vraag maar ik word snel paranoia als het op dit soort dingen aankomt 🤣.

Ik had vandaag geparkeerd en met op dat moment kwam er een scan auto langs. Meteen daarna mijn parkeerapp aangezet en 7 minuten daarna weer vertrokken.

Ondanks dat ik de app heb aangezet, kan ik alsnog een boete ontvangen voor de korte parkeertijd? Wellicht denken ze dat ik het alleen had aangezet omdat de scan auto langs kwam en daarna weer uit heb gedaan? Geen idee hoe dit allemaal werkt.

Alvast bedankt.
Voor zover ik weet dient zo'n 'Digitale Scan-Auto' minimaal twee verschillende momenten vast te leggen waarop je die pakeerplek zónder tussentijdse verplaatsing van jouw voertuig bezet gehouden hebt. Daarna kan of mág er pas een naheffing op het parkeertarief incl. extra belasting geheven worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• byob11
Is dat zo? Ik kan nergens namelijk teruglezen dat het op twee verschillende momenten scant. In tegendeel, mocht je bijvoorbeeld alleen iemand willen afzetten en de auto scant je op dat moment, dan kan je alsnog een boete krijgen lees ik op meerdere skfes

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:28
Je kan ook afwachten of die boete werkelijk komt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:53
Parkeerboete betalen of bezwaar maken ?
Sterkte met je bezwaar.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 03-07-2026 18:57 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
byob11 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:30:
Hi iedereen,

Alvast bedankt.
Het hangt volgens mij van de gemeente af. In mijn gemeente (040) zit er tijd tussen scannen en controle. Geen idee hoe lang dat is, op de website staat:
Tussen het moment van scannen en de controle ter plekke zit genoeg tijd om te betalen bij de parkeerautomaat. Als je gebruik maakt van mobiel parkeren, is er ook voldoende tijd om de parkeeractie te starten in de parkeerapp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
In Amsterdam staat er geloof ik 5 minuten voor maar komen ze geen 2e keer langs. Mogelijk verschilt dit per gemeente, het is immers een lokale belasting.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03
Afwachten of boete komt, bezwaar indienen met screenshot van betaalactie, klaar.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:33
Naar mijn idee was het altijd 5 minuten vanaf het moment dat die auto langs is geweest. Als je dan niets aan hebt gezet, dan krijg je de boete.
Ze kunnen namelijk het scan moment en het betaalmoment voor je auto koppelen aan elkaar. Dus het verschil tussen die twee momenten (als die er al is natuurlijk omdat je parkeertijd al aan kan staan) mag niet groter zijn dan 5 minuten. Dacht dat het ook zo was voor vertrek. Dus dat je het uit hebt gezet, maar ondertussen nog je auto aan het starten bent en dergelijke.

Zelf ook al zat gehad dat de transactie nog liep terwijl ik al thuis was aangekomen. :+ Maar goed.

@byob11 Ik zou gewoon afwachten. Als je betaald hebt vlak nadat de auto langs kwam, zal er niets aan de hand zijn.

• byob11
JukeboxBill schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:56:
Je kan ook afwachten of die boete werkelijk komt.
Joh was ik zelf niet op gekomen. Tuurlijk kan ik afwachten maar ik ben ongeduldig.

• byob11
Het gaat er niet perse om of ik nog genoeg tijd had om de parkeer actie te starten. Ik heb de parkeer actie direct gestart nadat die langs kwam. Mijn vraag is alleen of mijn korte parkeertijd reden kan zijn voor een boete gezien ik maar een paar minuten was geparkeerd en ze wellicht denken dat dit alleen in aangezet en daarna weer uit omdat de scan auto langskwam

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23

Honesty

kattenneus!

byob11 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:53:
Is dat zo? Ik kan nergens namelijk teruglezen dat het op twee verschillende momenten scant. In tegendeel, mocht je bijvoorbeeld alleen iemand willen afzetten en de auto scant je op dat moment, dan kan je alsnog een boete krijgen lees ik op meerdere skfes
wat ik weer had gehoord is dat als er een scan auto langskwam en de app binnen zoveel tijd aangezet was dat je dan bezwaar gegrond was. Dus geen zorgen komt goed

Festina lente

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:44
byob11 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Joh was ik zelf niet op gekomen. Tuurlijk kan ik afwachten maar ik ben ongeduldig.
Dat blijkt wel, iets vriendelijker mag ook wel, ze proberen te helpen he?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:28
byob11 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Er zit toch echt niets anders op. Of je nou moet betalen of dat je nog bezwaar kan maken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• byob11
Arjantje72 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:14:
[...]

Dat blijkt wel, iets vriendelijker mag ook wel, ze proberen te helpen he?
'Je kan ook afwachten of die boete werkelijk komt.' is niet bepaald helpen he?

Maar goed, ik waardeer de andere reacties wel enorm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23

Honesty

kattenneus!

byob11 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:53:
Ik geef de tolken van mijn vrouw wel altijd aan om gewoon dubbel te parkeren bij het ophalen van mijn vrouw, omdat als ze 'parkeren' om iemand op te halen op een parkeerplaats ze wel risico lopen. gewoon met je verhaal naar de rechter kan ook.

Festina lente

• byob11
JukeboxBill schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:18:
[...]

Er zit toch echt niets anders op. Of je nou moet betalen of dat je nog bezwaar kan maken.
Dat is zeker waar. Uiteindelijk weet ik het dan pas zeker. Dank!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dan ben je te laat. Je moet hem starten voordat hij langs rijd

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:35
Of je de boete gaat ontvangen , geen idee.
Ergens verwacht ik van wel, aangezien jij geparkeerd stond (zeg je zelf ook) en op dat moment niet betaald had. Anders kan iemand aan het begin van een lange straat als die een scan auto ziet snel een appje sturen en dat dan iedereen even snel een parkeer actie start (en 10 minuten later weer stoppen).
Volgens mij moet je de parkeer actie altijd direct staten na het parkeren.
Aangezien dat niet binnen 10 seconde kan heb je hiervoor de tijd welke benodigd is om een betaling te starten, dus in dit geval het openen van de app, mogelijk inloggen en het starten van de parkeer actie.
Zelfde voor een betaal automaat, daar zal je ook heen moeten kunnen lopen.
Zal dus erg afhangen wat "Meteen daarna mijn parkeerapp aangezet" precies qua tijd is geweest.
Als daar 30 seconden tussen zat en je op de foto nog in de auto zat met een telefoon in je hand mag je toch wel aannemen dat mocht je een boete ontvangen deze kwijt gescholden gaat worden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:45

franssie

Save the albatross

jack zomer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:25:
[...]

Dan ben je te laat. Je moet hem starten voordat hij langs rijd
Nee, jr hebt na parkeren em bepaalde tijd om te starten met betalen. Voor zover ik weet hebben ze geen warmtebeeldcamera om vast te stellen dat je er al 6 minuten staat.
Eb ja zat parkeer acties van mij zijn maar twee minuten, wat eigenlijk laden en lossen zou zijn.
Daarvoor moeten ze wel twee maal langsrijden dacht ik om vast te stellen dat je parkeert...

Edit en je mag de actie nier starten voordat je geparkeerd staat, want dan rij je met en telefoon in je hand, dat is pas duur

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 03-07-2026 19:36 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jack zomer
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:34:
[...]

en je mag de actie niet starten voordat je geparkeerd staat, want dan rij je met en telefoon in je hand, dat is pas duur
tuurlijk mag dat wel.. wat je hoeft je telefoon niet vast te houden.

bv telefoon in een houder.
of de app installeren op een Android radio.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jack zomer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:55:
[...]

tuurlijk mag dat wel.. wat je hoeft je telefoon niet vast te houden.

bv telefoon in een houder.
of de app installeren op een Android radio.
Niet allemaal van die moeilijke dingen proberen te verzinnen. Op het moment dat je daar je auto nét in een vak zet kun je simpelweg nog niet direct betaald hebben op het moment dat zo'n scan-auto op het zelfde ogenblik langs komt gereden. Zón scan-auto is voorzien van ANPR camera's en ziet daar een auto met een kenteken in een parkeervak staan maar wéét daarna nog helemaal niet hoe lang dat dat voertuig daar al staat sinds een vorige scan (met een andere scanner desnoods) in dat zelfde gebied / zône.

• jack zomer
  • Niet online
Will_M schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:01:
[...]

Niet allemaal van die moeilijke dingen proberen te verzinnen.
Verzin niks. Mijn radio heeft de Yellow Brick app..
Maar die opmerking ging meer over de een opmerking die als een feit gepresenteerd wordt..
Al gebruik je alexa om je sessie te starten. punt is dat jij hem kan starten voor tijdens of na dat je geparkeerd had

Maar het is ook niet relevant hoe lang je er staat.

Camera ziet kenteken. Xx-xx-xx.
Systeem geeft aan dat xx-xx-xx een parkeer sessie heeft.
Resultaat geen boete

Camera ziet yy-yy-yy.
Systeem geeft aan dat er geen sessie is.
Na een wachttijd. 5/ 10 min
Systeem geeft aan dat er geen sessie is. Resultaat boete.
Of systeem geeft aan dat er wel een sessie is. Resultaat geen boete..

Er is geen verplichting om een 2de keer langs te rijden.
En is geen verplichting om handmatig te controleren.

Jij kan in een parkeervak staan om iemand uit te laten stappen (wat geen parkeren is). Gescand worden. Wegrijden binnen 15 seconden, en toch een boete hebben gekregen. Want 10 min na de scan heb jij geen parkeer sessie gestart...

Maar het punt is meer. Je weet het niet.
De tijd van bonnetjes onder de ruitenwisser is voorbij..
Dus helaas is het even afwachten voor ts. Niemand hier heeft het goede antwoord. Wat of ze 5 of 10 min wachten, of toch een handmatige nacontrole doen is afhankelijk van de gemeente.

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 03-07-2026 20:28 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jack zomer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Verzin niks. Mijn radio heeft de Yellow Brick app..

Maar het is ook niet relevant hoe lang je er staat.

Camera ziet kenteken. Xx-xx-xx.
Systeem geeft aan dat xx-xx-xx een parkeer sessie heeft.
Resultaat geen boete

Camera ziet yy-yy-yy.
Systeem geeft aan dat er geen sessie is.
Na een wachttijd. 5/ 10 min
Systeem geeft aan dat er geen sessie is. Resultaat boete.
Of systeem geeft aan dat er wel een sessie is. Resultaat geen boete..

Er is geen verplichting om een 2de keer langs te rijden.
En is geen verplichting om handmatig te controleren.

Jij kan in een parkeervak staan om iemand uit te laten stappen (wat geen parkeren is). Gescand worden. Wegrijden binnen 15 seconden, en toch een boete hebben gekregen. Want 10 min na de scan heb jij geen parkeer sessie gestart...

Maar het punt is meer. Je weet het niet.
De tijd van bonnetjes onder de ruitenwisser is voorbij..
Dus helaas is het even afwachten voor ts. Niemand hier heeft het goede antwoord. Wat of ze 5 of 10 min wachten, of toch een handmatige nacontrole doen is afhankelijk van de gemeente.
Je beschrijft daarmee precies waarom parkeerboetes welke middels dat soort systemen uitgegeven worden ook vrij simpel, en ook met succes, aan te vechten zijn :P

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:08
byob11 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:12:
Mijn vraag is alleen of mijn korte parkeertijd reden kan zijn voor een boete gezien ik maar een paar minuten was geparkeerd en ze wellicht denken dat dit alleen in aangezet en daarna weer uit omdat de scan auto langskwam
Dat zou wat zijn: "Hier! Een boete omdat u te kort geparkeerd hebt"

• jack zomer
  • Niet online
Will_M schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:29:
[...]

En je beschrijft daarmee precies waarom parkeerboetes welke middels dat soort systemen uitgegeven worden ook vrij simpel, en met succes, aan te vechten zijn :P
dat zijn we met elkaar eens. maar doet wederom niks of of je hem krijgt, of heb gehad.
Het kost allemaal tijd om er weer tegen in te gaan.

ik moest vroeger vaak in betaal parkeer plekken zijn. en ik heb er serieus over gedacht/begonnen om een programma te schrijven/ app te maken voor mijn androidradio.
aan de hand van de gps positie bij contact uit start er een pakeersessie op de correcte code.

uit eindelijk had ik er de skills niet voor...
Maar ik heb genoeg mogen afdragen omdat ik geheugen als een zeef heb

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nieuws: AP: inzet scanauto's levert jaarlijks 500.000 onterechte parkeerboete...

Maar je kunt ook hier op Tweakers nog wel verder zoeken op 'Parkeren Wekker' en de App welke daar een jaar of wat geleden al eens voor op d'r vingers getikt is.

:o

• byob11
Afrit13 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:32:
[...]

Dat zou wat zijn: "Hier! Een boete omdat u te kort geparkeerd hebt"
Haha nu je het zo stelt, dat slaat inderdaad nergens op 🤣. Wellicht ben ik een te grote doemdenker.
Pagina: 1