Dat is de theorie die geroepen wordt, maar er is niets wat de dienders tegenhoud om een korter rondje te rijden en om 10:05 opnieuw langs te komen, dan zou je de scanauto zo kunnen instellen dat die geen boete uitschrijft aangezien er nog geen 10 minuten verstreken zijn, maar dat zou boetegeld kosten, oftewel dat is niet ingesteld.
En dan krijg je dus een boete die in bezwaar zo vervalt.
Icephase schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:03:
Reden dat er niet standaard 5 minuten tussen zit is juist het gebruik door hele volksstammen van zo'n waarschuwingsapp... als de auto langskomt, ging ineens een hele straat plotseling een parkeerkaartje kopen. Allemaal binnen een paar minuten dus feitelijk is het dan "ik koop geen kaartje totdat ik een melding krijg van de app". Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus hebben ze die paar minuten respijt er tussenuit gehaald. Als jij voldoende aannemelijk kan maken dat jij die tijd gewoon nodig had, zul je wel gelijk krijgen. Maar standaard doen ze het dus niet meer.
Nooit van gehoord en lijkt me ook vrij sterk. Want ik geloof helemaal niet dat er zoveel mensen zijn die a die app hebben, b altijd binnen 5 minuten kunnen reageren op hun telefoon.
En het enige wat er bereikt zou zijn als het al zo is, is dat je enkel de bezwaarprocedure maar onredelijk bezwaart, want diezelfde mensen die je wilt dwarszitten die hebben nog steeds een kaartje uitgegeven 1 minuut na langsrijden scanauto en zolang je uit je auto moet om te betalen (of het paalnr te bekijken) moet je daar wel een redelijke tijd voor krijgen.
Volgens wat jij zegt moet je bij stilstaan in 0 seconden een kaartje hebben. Moet je eens aan de rechter gaan vragen of je dan tijdens het rijden/inparkeren je telefoon moet bedienen om dat kaartje te reserveren.
Tomahawk_nr1 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:06:
Wacht even... lees ik hier dus dat een scanauto's boetes kan uitschrijven? De afspraken waren er toch dat de scan auto een BOA's waarschuwde waarna deze na 5 min een bekeuring kan uitschrijven? Wat als je even kort aan het laden en lossen bent?
Laden en lossen herkennen de agenten in de auto of de scanner zelf, alleen dan moet je dus wel aan het laden en lossen zijn en dat is juridisch gezien maar een veel kortere termijn als de mensen denken.
Laden en lossen is enkel iets uit je auto halen en op de grond zetten. Breng je het een gebouw binnen dan ben je al niet meer aan het laden en lossen, maar simpelweg aan het parkeren.
gysman11 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:07:
Stel: Ik moet iemand ergens afzetten.
- Ik rij een parkeervak in (of stop langs de kant van de weg).
- Scanauto rijdt langs
- Ik rij weer weg.
Boete? Hoe moet ik deze persoon dan afzetten? Mag dit dan gewoon niet hier? (zou kunnen hoor, oprecht geinteresseerd).
Stoppen langs de weg is niet van toepassing, daar doet een scanauto niets aan.
Maar in wezen is dit gewoon laden en lossen op een parkeerplek, dat mag wel, alleen elke seconde vertraging (bijv om een knuffel te geven, doei te zeggen etc) is geen laden en lossen meer theoretisch gezien. Grofweg gezegd als vanaf het moment van stilstaan tot wegrijden de hele tijd je deur in beweging is dan is het goed.
Let er wel op dat dit bekeken is vanuit de scanauto, een rechter is een mens en zal je vaak wat meer ruimte geven. Maar als de agenten in de scanauto zeggen dat ze jou al 50 meter naast de auto zagen staan door het raampje pratend, tja dan heb je dus pech en is het geen afzetten meer.
ANdrode schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:41:
[...]
Ik zou verwachten dat de wachttijd zelfs verschilt voor gebruik papieren kaartje en gebruik app. De app is sneller, daar hoef je minder marge voor te geven...
(daarnaast kan je kijken hoe vaak iemand vlak voor controle een kaartje koopt, app-gebruikers pak je er wel uit)
Je maakt het veels te gecompliceerd, voor menig app /plek heb je ook nog externe zone-nrs nodig en als die paal nu net achter een boom staat / omgevallen is, dan kan je even moeten zoeken en dan kan je nog langer bezig zijn dan met papieren kaartje (die apparaten zijn veelal groter).
En zolang de politie/scanauto dan niet exact de positie en plek en leesbaarheid van het zone-nr bord kan oplepelen om aan te tonen dat jij het wel tijdig had kunnen doen ben jij onschuldig, en dat is een giga-stuk overhead wat je er dan even bij gaat betrekken.
Oftewel rechters hanteren gewoon een aantal vuistregels waarbinnen 90% van de mensen onder normale omstandigheden een kaartje gekocht moet kunnen hebben en gaan niet zeggen dat je op straat x 1 minuut hebt en op straat y 5 minuten omdat op straat y de weg opgebroken is vandaag.