Ik wil hier graag mijn plan voorleggen dat we na de verbouwing van het huis gaan uitvoeren, in de hoop dat ik het een beetje correct heb opgesteld. Ik heb de template van "Ik wil een warmtepomp" topic gebruikt, ook al is en deel niet bruikbaar in onze situatie.
We gaan het huis over de kop gooien. Letterlijk. Gebouwd in 1958 in een dorpskern in Hof van Twente. Vrijstaand op een kleine 400m2. Origineel goed neergezet, maar een paar verbouwingen in het verleden zijn teleurstellend uitgevoerd met onder andere als gevolg dat de toch al kleine spouw (4cm) heel veel gaten heeft zodat die vullen een futiele bezigheid geweest zou zijn.
Komen we bij het eerste punt uit de template: historisch gasverbruik. De afgelopen 3 jaar hebben we ongeveer 1400m3 par jaar verstookt. Dat is NIET representatief omdat we alleen de woonkamer op 18 graden hebben gezet. En dat was NIET comfortabel. Deels vanwege de koudeval langs de ramen.
We hebben wel een WarmteVerliesBerekening laten maken aan de hand van de toe te passen isolatiematerialen. Daar komt een waarde van 7kW uit (vind ik veel voor een woning van 477m3 op nieuwbouwstandaard). De uitwerking staat onderaan. De "niet" verwarmde ruimtes worden vanzelf warm door de WTW die in het trapgat gaat inblazen.
Andere voordelen die ik bij Vaillant zie; geen Aziatische OEM, stil, goed dealernetwerk voor service, geen afhankelijkheid van internetverbinding (hi WeHeat...).
Voor de koeling gaan we volgende zomer aankijken. Mocht het niet naar behoren werken kunnen we eenvoudig een airco in het trapgat hangen.
De buitenunit komt op het keukendak (uitbouw) met een constructie zoals die in het "trilling WP dempen" topic wordt voorgesteld waardoor het gewicht op de wanden rust. De binnenunit komt op zolder in het midden van de westmuur (bovenkant plaatje). Daar bovenlangs komen nog wat luchtleidingen naar de schoorsteen.
Lang verhaal, maar heeft het kans van slagen? Alvast bedankt voor mogelijk advies.
Plaatjes opklikbaar.
We gaan het huis over de kop gooien. Letterlijk. Gebouwd in 1958 in een dorpskern in Hof van Twente. Vrijstaand op een kleine 400m2. Origineel goed neergezet, maar een paar verbouwingen in het verleden zijn teleurstellend uitgevoerd met onder andere als gevolg dat de toch al kleine spouw (4cm) heel veel gaten heeft zodat die vullen een futiele bezigheid geweest zou zijn.
- De buitenmuur wordt afgebroken en na 12cm PIR weer opgebouwd op een nieuwe fundatie
- Het dak (asbest beschot) inclusief de zoldervloer wordt vervangen.
- De kopgevels van de zolder worden vervangen door houtskeletbouw (maakt het makkelijker om tussen de gordingen dicht te maken.
- De keuken in de uitbouw gaat er af en wordt helemaal opnieuw gebouwd in HSB.
- Alle kozijnen worden vervangen door hout met triple beneden en kunststof met HR++ boven.
- De huidige schuimbeton vloer bikken we een stuk af om het weer recht te trekken.
Komen we bij het eerste punt uit de template: historisch gasverbruik. De afgelopen 3 jaar hebben we ongeveer 1400m3 par jaar verstookt. Dat is NIET representatief omdat we alleen de woonkamer op 18 graden hebben gezet. En dat was NIET comfortabel. Deels vanwege de koudeval langs de ramen.
We hebben wel een WarmteVerliesBerekening laten maken aan de hand van de toe te passen isolatiematerialen. Daar komt een waarde van 7kW uit (vind ik veel voor een woning van 477m3 op nieuwbouwstandaard). De uitwerking staat onderaan. De "niet" verwarmde ruimtes worden vanzelf warm door de WTW die in het trapgat gaat inblazen.
Afgiftesysteem:
Afgifte wordt vloerverwarming, in totaal 93m2. Hiervan staat 57m2 altijd open met een inhoud van 65liter. De andere 35m2 (40liter) wordt met wasmotortjes aangesloten op simpele thermostaten in de betreffende kamers, maar zal in ons geval waarschijnlijk niet worden gebruikt.SWW:
Voor SWW komt er een 200liter liggend vat van Itho met een laadmodule. liggend omdat de zolder niet hoog is en dan de binnenunit er net boven kan hangen. Een doucheWTW met cycloon is voorzien in de afvoer.Warmtepompvoorkeur:
Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Vaillant split unit; de VWL 75/8.2 AS (0010039758) met bijbehorende binnenunit zonder BUH (0010039608). Split omdat ik geen water buiten de schil wil hebben. Deze unit heeft niet genoeg aan 65l voor een defrost, dus er komt een 20liter serieel buffervat in de retour. Het minimale vermogen is 2,3kW, dat is ruim lager als de 4kW die altijd open staat. Pendelen zou geen probleem moeten zijn.Andere voordelen die ik bij Vaillant zie; geen Aziatische OEM, stil, goed dealernetwerk voor service, geen afhankelijkheid van internetverbinding (hi WeHeat...).
Voor de koeling gaan we volgende zomer aankijken. Mocht het niet naar behoren werken kunnen we eenvoudig een airco in het trapgat hangen.
De buitenunit komt op het keukendak (uitbouw) met een constructie zoals die in het "trilling WP dempen" topic wordt voorgesteld waardoor het gewicht op de wanden rust. De binnenunit komt op zolder in het midden van de westmuur (bovenkant plaatje). Daar bovenlangs komen nog wat luchtleidingen naar de schoorsteen.
Wie gaat het installeren?
Dit alles gaat subsidietechnisch opgesteld worden door een installatiebedrijf. Het loodgieterswerk ga ik zelf doen tot onder de binnenunit. Daar komen RVS flexslangen tussen het leidingwerk en de unit. Dit omdat als over 15 jaar de unit zijn leven heeft gehad, we met z'n allen geen idee hebben wat er dan aan apparatuur komt te hangen.Lang verhaal, maar heeft het kans van slagen? Alvast bedankt voor mogelijk advies.
Plaatjes opklikbaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 33% gewijzigd door DavidZH op 02-07-2026 18:19 . Reden: Verdere anonimisering rapport. ]