Vraag

• ()llie
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 29-07 22:24
Bij ons thuis is op dit moment een aannemer bezigmet een stukje aanbouw aan de woonkamer. Nu is het bijna gereed maar ik heb niet zo’n goed gevoel over de installateur.

Hij heeft onder het verlaagde plafond direct onder een gesloten centraaldoos verbinding gemaakt d.m.v. lasdoppen, de van de draad gaat hier in een flexibele buis en komt op het punt waar de lamp moet hangen zonder buis tussen de gipsplaten door. Ook de hollewand dozen heet hij de buisgeleiders afgebroken en daar komt de flexibele buis zo de hollewand doos in.

Mag dit op deze manier opgeleverd worden ? Ik word er niet gelukkig van zo.

Alle reacties

• ()llie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05EcC_ASvT4I2Y8WmoteammcdNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cu5snFursm96hSE1N5cJ5nlj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo7q9TUnCaCjah4UhhByOXMLXYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKUlJwbvcMBugrgCTAYL2P88.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUxIHiSHzDw-sVxxhnDe-SvJC6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcWTuHgHO1f1vB8eQ6AcyDZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbAtQYFeJeI4H92sC4BNYUFkOJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7jnPEwDmHCgwAZMMXLN6Rp1.jpg?f=fotoalbum_large

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:24

dragonhaertt

@_'.'

Ik kan je post niet helemaal volgen, foto's zouden sowieso helpen.
Flexibele buis is niet netjes maar ook niet persé fout.
Lasdoppen (lasklemmen?) zijn prima.
Centraaldozen moeten altijd bereikbaar blijven.
Draden moeten in buis, kabels zoals XMVK hoeft niet in een buis.

Wat heb je zelf al opgezocht en wat zijn precies je klachten?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ah, foto's, handig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05EcC_ASvT4I2Y8WmoteammcdNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cu5snFursm96hSE1N5cJ5nlj.jpg?f=fotoalbum_large
Mag niet, draden mogen niet los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo7q9TUnCaCjah4UhhByOXMLXYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKUlJwbvcMBugrgCTAYL2P88.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUxIHiSHzDw-sVxxhnDe-SvJC6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcWTuHgHO1f1vB8eQ6AcyDZZ.jpg?f=fotoalbum_large
Opzich niet echt problematisch, al zou ik zelf de flexbuis wat korter maken.
Flexbuis is sowieso absoluut k*t om nieuwe draden doorheen te trekken in de toekomst.
Kabels hadden wat korter gestript mogen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbAtQYFeJeI4H92sC4BNYUFkOJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7jnPEwDmHCgwAZMMXLN6Rp1.jpg?f=fotoalbum_large

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-07 20:48
Bij een verbouwing is het inderdaad lastiger.

Bij de 1e en 2e foto. Heb jij met de aannemer besproken dat er een sleuf gemaakt mag worden in het plafond om de bekabeling in te leggen?
Vaak wordt het wel zo gedaan om de kosten nog enigszins in perken te houden. Of het "netjes" is, nee dat niet.

3e foto, in principe behoor je geen koper te zien, draden dienen los gehaald te worden, iets korter en weer invoeren.

4e foto, ik begrijp ik dat dit een hollewand doos is? Mooi strak afgesmeerd, de gaten voor het monteren van je schakelmateriaal zit nu wel vol. Als er iets direct tegen gemonteerd wordt, zal er een deel van de draden worden afgeknipt, neem ik dan aan

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:42
Of is foto 4 een lichtpunt?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• ()llie
Foto 4 is het lichtpunt in het plafond.

• Chielioj
Mits dat de draden goed op maat worden geknipt, zie ik er dan niet zoveel problemen in. De draden worden dan immers afgedekt.

• Speeddragon
Als ik er zo pragmatisch mogelijk naar kijk:

Vind de flex draad uit de centraaldoos niet mooi en hoort niet helemaal nee, maar zou het vooral belangrijk vinden dat het bereikbaar blijft. En krijg het idee dat er een gisplaat overheen zal komen. Schrijf dan op zijn minst de coordinaten op. Ook hoort de kabel sowieso wel vastgeslagen te zitten tegen de zijkant van de tengels. Maar waarschijnlijk is de buis er later ingekomen. (zet hem dan vast met tiraps ofzo, die duw je ook wel in de stucplaat). Een nieuwe kabel erin trekken is sowieso een heel gedoe (zelfs als hij vast zou zitten).

Bij het lichtpunt, moet zeggen dat ik het zelf ook weleens zo heb gedaan omdat ik geen hoogte had voor een net centraaldoosje met een deksel met haak. Dus dan krijg je zoiets met hopelijk hout ernaast waaraan je de lamp kan hangen.

Al met al is het met dit soort dingen vooral: gaat het snel en is het daarom ook goedkoper dan zou ik het al anders vinden als dat er is betaald voor draden degelijk trekken in buizen en dergelijke. Maar het is tegenwoordig bijna allemaal snel snel..

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-07 23:00
Overduidelijk prutswerk, hier zeker niet akkoord mee gaan. Die kabel die zonder buis met losse draden die doos in gaat mag absoluut niet, bij brand kan de verzekeraar weigeren uit te keren.

• Speeddragon
Ik had zoiets op de centraaldoos verwacht

https://www.elektramat.nl...Mid-high+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22921095595&utm_term=_&utm_content=&gad_source=1&gad_campaignid=22916980259&gclid=EAIaIQobChMIl5ibl7S0lQMVI42DBx0SqAG6EAQYASABEgJ7GvD_BwE

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die centraaldoos hoort een kapje op.

Lasklem centraaldoos doorgefikt

Stel je voor dat die lasklem gaat fikken vanwege slecht contact, dan zorgt de afdekklep dat de brand zo lang mogelijk binnen de doos blijft.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07

mjl

Ugh

Duidelijk een klusser zonder gedegen kennis van elektra. Zoals in eerdere Posts aangegeven mogen draden niet ‘los’ ergens doorgevoerd worden, en moeten lasdozen altijd direct bereikbaar/toegankelijk zijn. Niet accepteren is het verstandigste en voorstellen dat hij een elektricien regelt om het conform de norm aan te leggen.

-------

• ()llie
Nou, mjl, het ergste is dat het door een erkende installateur is aangelegd.

mijn kennis op dit gebied is niet zo heel erg groot, maar wat ik hier zag daar word ik niet zo blij van. Dat had ik zelf ook wel zo neer kunnen leggen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

()llie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:11:
Nou, mjl, het ergste is dat het door een erkende installateur is aangelegd.

mijn kennis op dit gebied is niet zo heel erg groot, maar wat ik hier zag daar word ik niet zo blij van. Dat had ik zelf ook wel zo neer kunnen leggen.
Ik weet niet wie hem erkend, maar dit voldoet niet aan de NEN1010 en daarmee dus het bouwbesluit.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:52
Alles moet dubbel geïsoleerd zijn, dus vd draad los in het plafond of muur mag niet.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wil je het volgens de regels? Dus kabels boven het plafond, lasdozen voorzien van een deksel met een uitloop voor een buis er op? Dat gaat je geld kosten.

Zelf ook verbouwingen gedaan, met name elektro. Je maakt er iets degelijks van en zorgt dat het belangrijkste bereikbaar blijft. Draad buiten een lasdoos mag niet, soms het is het echter wel de makkelijkste oplossing, zeker bij verlaagd plafond. Bestaande draden zijn niet altijd opnieuw te trekken zodat ze langer gemaakt kunnen worden voor een nieuwe centraaldoos. Je installateur heeft het op zich al netjes gedaan door het een een flex buis te doen. Ik heb dat ook wel eens anders gezien... (3 losse draden over wat latjes)

Waar ik wel iets over heb is de situatie waar kennelijk een doosje dichtgesmeerd is met gips. Daar waar de 3 draden uit de muur/plafond komen zonder dat je kunt zien waar je je schakelmateriaal op moet zetten of je lamp aan op moet hangen. Daar had prima even een doosje geboord kunnen worden.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sterker nog, lasdozen horen berijdbaar te blijven. En ja, dat is vaak lastig met een verlaagd plafond.

• Chielioj
epicrates86 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:31:
Alles moet dubbel geïsoleerd zijn, dus vd draad los in het plafond of muur mag niet.
heel officieel, muur mag dan weer wel. De muur wordt gezien als een mechanische afscherming. Beetje zoals de duitste spachtelputch methode. Al zal dat in nederland niet voorkomen.
Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:19:
Sterker nog, lasdozen horen berijdbaar te blijven. En ja, dat is vaak lastig met een verlaagd plafond.
Klopt, lasdozen moeten bereikbaar blijven. Maar een plaat losschroeven is acceptabel voor de NEN.

Al met al niet echt netjes.
Als de elektricien in opdracht werkt van de aannemer, zou ik de aannemer hierop aanspreken.
Maar rekenen erop dat als je alles netjes volgens de norm wil doen, je de portemonnee moet trekken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Chielioj schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:55:
Klopt, lasdozen moeten bereikbaar blijven. Maar een plaat losschroeven is acceptabel voor de NEN.
De aannemers die hiervoor een los te schroeven plaat zullen doen zijn denk ik op één hand te tellen...

• Speeddragon
@()llie

Hoe is het afgelopen?

Pagina: 1