Vraag

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:01
Vanochtend is tijdens het gebruik van een haardroger in de badkamer een lasklem in de centraaldoos doorgefikt. De automaat en aardlek zijn niet afgegaan en het heeft dus even staan knetteren voordat ik de boel kon afzetten (zie foto). Het lijkt op een gevalletje slecht contact in lasklem. Voor zover ik kan zien is alleen de nuldraad lasklem aan gedaan. De rest van de draden is daardoor deels ook wat aangetast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImOinwHvt3kycwzGDYcesGPISfE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5dw86jbOLQnDoWMqsnLyEmWq.jpg?f=user_large

3 jaar geleden hebben wij deze woning gekocht en een grote verbouwing in doorgevoerd. De elektra in de badkamer is daarbij ook aangepakt (extra wcd's nieuwe draden etc.). Nu vroeg ik mij af of dit een gevalletje garantie is wat door de installateur opgelost moet worden of dat 2,5 jaar na installatie je daar niet meer op kan beroepen. Er is nog het een en ander gebeurd aan de elektra installatie van het huis (o.a. warmtepomp), maar niet in de badkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door fixen op 30-06-2026 10:14 ]

Alle reacties

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Denk niet dat je na 2,5 jaar nog garantie kunt claimen. Ik weet ook niet of zoiets echt garantie is.

Was die compleet verkoolde zwarte kabel ooit blauw? En dus de 0?

Het lijkt inderdaad gewoon slechte verbinding in een lasklem, in combinatie met toch wel hoge stroom.

Trek je aders uit de doos, alles schoonmaken en kijken of de mantel nog intact is, en dan nieuwe fatsoenlijke (Wago) lasklemmen erin. Als je te weinig draad met goede mantel overhoudt, zul je die moeten vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirtbiter op 30-06-2026 10:34 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:25
fixen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:13:
Nu vroeg ik mij af of dit een gevalletje garantie is wat door de installateur opgelost moet worden of dat 2,5 jaar na installatie je daar niet meer op kan beroepen.
Wat staat er in de algemene voorwaarden van de installateur?

Het lijkt inderdaad sterk op een fout tijdens de werkzaamheden die nu pas zichtbaar is geworden.

Spel en typfouten voorbehouden

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:35
@fixen Worden veel fouten gemaakt met dit type lasklem. Of oude lasklemmen worden hergebruikt, die er eerst met geweld af zijn getrokken of de draad is niet ver genoeg aangestript wat je niet kunt zien hier omdat ze niet doorzichtig zijn.

Ik zou alle oude lasklemmen verwijderen. Alle draden schoonmaken. Afknippen als de mantel is beschadigd, daarna opnieuw aanstrippen en Wago 2273 lasklemmen gebruiken deze zijn doorzichtig dus kun je altijd controleren of de aansluiting goed is.

HD4Life @ Full-HD

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Davidshadow13 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:41:
@fixen Worden veel fouten gemaakt met dit type lasklem. Of oude lasklemmen worden hergebruikt, die er eerst met geweld af zijn getrokken of de draad is niet ver genoeg aangestript wat je niet kunt zien hier omdat ze niet doorzichtig zijn.

Ik zou alle oude lasklemmen verwijderen. Alle draden schoonmaken. Afknippen als de mantel is beschadigd, daarna opnieuw aanstrippen en Wago 2273 lasklemmen gebruiken deze zijn doorzichtig dus kun je altijd controleren of de aansluiting goed is.
Waarom niet de Wago 221? Die vind ik persoonlijk vergevingsgezinder en zijn ook doorzichtig.

Ze zijn iets groter, dus misschien moet je wat meer moeite doen om ze kwijt te kunnen, maar ik vind het wel prettiger werken :) Kun je uitleggen waarom die die 2273's adviseert hier?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:21
Volgens mij kunnen ze allebei.
De 2273 is alleen voor harde kern / installatiekabel (wat hier het geval is), terwijl de 221 ook flexibele kabel kan.
Beide kunnen zowel 1.5 als 2.5mm2 aan.
Ik ga er vanuit dat de kabel 2.5 is?
Mogelijk is de 2273 ietjes kleiner / compacter?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:35
@Atlas Wago 221 is ook prima. Alleen zoals @GarBaGe al zegt mag je de 221 ook gebruiken voor flexibele (stranded) draad/kabel.

221 is wel een stuk groter (en duurder) dan de 2273 waardoor ik deze prefereer voor in lasdozen waarbij je veel verbindingen moet maken en de ruimte beperkt is.

De 221 gebruik is zelf voornamelijk als vervanging van kroonsteentjes voor o.a. in armaturen en bij het ophangen van lampen, daar is ruimte vaak minder een issue en gebruik je graag flexibele draad.

HD4Life @ Full-HD

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

Croga

The Unreasonable Man

Garantie claimen gaat je meer tijd kosten dan dit fixen..... en dan hebben we het nog niet over de discussies die het zou kunnen opleveren.

Zoals men hierboven al meldt; draden schoon maken en inkorten, wago klemmen er op, nooit meer naar om kijken.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Dit is waarschijnlijk geen garantie, maar je kunt het bedrijf wel de kans gunnen dit te repareren als je dat niet zelf kan.
Dan krijgen ze zelf ook feedback, en kunnen ze mogelijk verder kijken als ze andere oorzaken verdenken.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Je moet het wel melden. Zogenaamd professionele, gecertificeerde bedrijven mogen best te horen krijgen dat ze slecht werk leveren wat tot gevaarlijke situaties leidt.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:49
Tja, ik zou zelf nog niet aan de gang gaan maar een foto maken, opsturen naar de installateur, een belletje erachteraan: He, jullie hebben dit toen en toen gedaan, wat is hier aan de hand, dit mag toch eigenlijk niet gebeuren en kan dit zsm opgelost worden? Vriendelijk benaderen en zien wat je voor elkaar krijgt. Maar, geef ze een kans om zelf te komen kijken.

• fixen
Bedankt voor de reacties. Ik zal het waarschijnlijk zelf verhelpen aangezien dat de kortste klap is en ik zelf vaak genoeg elektra aangelegd heb. Ik hoop alleen geen draden te hoeven trekken mochten er een aantal te beschadigd zijn, maar dat gaan we zien.
edit:
Ik heb het overigens wel gemeld bij de installateur. Misschien zegt hij dat hij wel langs wil komen om het op te lossen.
Wel ben ik zelf van mening dat het bedrijf die het aangelegd heeft ook na een paar jaar best aansprakelijk kan zijn. Was hier vaker een hoge stroom doorgegaan dan was het mogelijk al veel eerder mis gegaan. Daarnaast had dit de potentie om een brand te veroorzaken.

Zelf ben ik veel van huis voor mijn werk, maar ik ben blij dat ik nu thuis was. Mijn vrouw heb ik maar snel weer een lesje meterkast gegeven. Best vervelend om te merken dat de automaten in de meterkast precies niks hebben gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door fixen op 30-06-2026 11:58 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:49
fixen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:57:
Bedankt voor de reacties. Ik zal het waarschijnlijk zelf verhelpen aangezien dat de kortste klap is en ik zelf vaak genoeg elektra aangelegd heb. Ik hoop alleen geen draden te hoeven trekken mochten er een aantal te beschadigd zijn, maar dat gaan we zien.
edit:
Ik heb het overigens wel gemeld bij de installateur. Misschien zegt hij dat hij wel langs wil komen om het op te lossen.
Wel ben ik zelf van mening dat het bedrijf die het aangelegd heeft ook na een paar jaar best aansprakelijk kan zijn. Was hier vaker een hoge stroom doorgegaan dan was het mogelijk al veel eerder mis gegaan. Daarnaast had dit de potentie om een brand te veroorzaken.

Zelf ben ik veel van huis voor mijn werk, maar ik ben blij dat ik nu thuis was. Mijn vrouw heb ik maar snel weer een lesje meterkast gegeven. Best vervelend om te merken dat de automaten in de meterkast precies niks hebben gedaan.
Ik zou naar de installateur voorlopig het woord "aansprakelijk" niet in de mond nemen, da's een garantie voor kont tegen de krib. Enneh, je hebt vast een mailtje oid gedaan. Menselijk contact (persoonlijk of telefonisch) gaat vast een stuk beter - of laat ik nou mijn leeftijd meespelen?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30
Best vervelend om te merken dat de automaten in de meterkast precies niks hebben gedaan.
Ja, dat is nu net het risico van slechte verbindingen. plaatselijke hogere weerstand betekent hogere temperaturen en brandgevaar bij ~8A stroom door een fohn, maar er wordt pas afgeschakeld als de 16A bereikt wordt door kortsluiting of een lekstroom naar aarde ontstaat.

Je bent dus beschermd voor gebruik buiten de specs van het de installatie (max 16A) en tegen gevaar voor personen (aardlek 30mA). Beschermen tegen brand door een ondeugdelijke installatie kan misschien met een Arc Fault Detection Device - AFDD, maar dat is niet iets dat ik al tegengekomen ben in een woning.

Secuur werken volgens NEN1010 en je hebt genoeg marge, maar alles moet snel snel snel want arbeid is duur en dat betekent dat er af en toe bochten afgesneden worden door de vaklui.\

Het is al genoemd, zorg dat je doorzichtige lasklemmen installeert zodat je zekerheid hebt dat alles goed zit.

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 30-06-2026 12:30 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:21
...Best vervelend om te merken dat de automaten in de meterkast precies niks hebben gedaan.
Tja...
een aardlek reageert (pas) zodra er stroom weglekt langs een andere route dan via de neutraal draad.
En de reguliere automaat reageert (pas) boven de 16A.
Als de weerstand erg hoog was, haal je mogelijk de 16A niet, terwijl op het punt van de wrijving wel brand kan ontstaan.
Een haarfohn doet meestal rond de 2200W, zo'n 10A.
Dan moet het zover wegsmelten dat je echt kortsluiting krijgt in je contactdoos (fase raakt neutraal)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Dit exacte scenario is overigens af te vangen met een AFDD, Arc Fault Detection Device.
Mocht je er niet meer van kunnen slapen.

• fixen
DjoeC schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Ik zou naar de installateur voorlopig het woord "aansprakelijk" niet in de mond nemen, da's een garantie voor kont tegen de krib. Enneh, je hebt vast een mailtje oid gedaan. Menselijk contact (persoonlijk of telefonisch) gaat vast een stuk beter - of laat ik nou mijn leeftijd meespelen?
Uiteraard ga ik er niet direct met gestrekt been in, dat werkt vrijwel nooit.

Ik bel overigens altijd of face to face wanneer mogelijk, maar hij nam helaas niet op. Dus dan maar een appje gestuurd.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er is nu (gelukkig) nauwelijks schade en geen letsel en daardoor komt het allemaal wel goed.
Maar juridisch kan de installateur hier gewoon aansprakelijk voor worden gesteld en zal een verzekering of OM echt wel even goed bekijken wat zijn rol is geweest en wat er te bewijzen valt als het wel 'ergens over gaat'. Er hangt daar ook geen directe verjaringstermijn aan, alleen het bewijs wordt natuurlijk lastiger.

Overigens was ik benieuwd welk merk lasklem dit was, maar ik vind ook zwarte Wago's (273) die ze nu nog gewoon verkopen. Dan zou het kunnen dat het echt alleen een kabel is die er niet goed inzat, waarbij de installateur niets direct fout heeft gedaan (de kabel kan ook losschieten bij de kabels in de lasdoos duwen). De nieuwe series zijn allemaal transparant om te kunnen controleren hoe ver de kabel erin zit, om dit soort situaties te voorkomen.
Pagina: 1