Ervaringen met galm in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JayDawg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 15:17
Ik heb een aardig grote, redelijk vierkante woonkamer en er is echt een merkbare galm.
De vloer heeft grote tegels en de muren zijn nog redelijk leeg. Wel staat er een flink grote stoffen bank en ligt er een aardig vloerkleed bij de bank. Toch merk ik dat er nog een flinke galm is.

Wat is in jullie ervaring de beste manier om dit tegen te gaan? Ik was naast het vloerkleed niet van plan om de hele vloer te bedekken met vloerbedekking. Ik kan hier en daar wat posters of schilderijen oid aan de muur hangen, maar ik weet niet of dat nou echt veel doet. Ik heb gekeken naar van die vlokken die een bedrijf tegen het plafond kan spuiten, maar volgens mij is dat best duur en ik weet niet hoeveel effect dat nou echt heeft. Ik hoor graag hoe jullie hiermee omgaan.

Alle reacties

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:49
Heb je gordijnen? Als het alleen lichtdoorlatende zijn eventueel eens kijken voor een tweede rails met verduisterende gordijnen van een dikkere stof. Dat is ook nog eens fijn op warme of koude dagen om je woonkamer meer op temperatuur te houden.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08

Fiber

Beaches are for storming.

Lattenwandjes tegen je muur plakken helpt ook. Zoiets dus: https://www.karwei.nl/ass...g/akoestische-wandpanelen

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:22
Alles wat grote vlakke harde oppervlakten breekt, zou ik zeggen. Meubelen, tapijt, decoratie... Lattenwanden zoals @Fiber suggereert is wellicht van de betere/beste opties. Kan je zelf maken als je er de middelen voor hebt.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Boekenkasten en banken (met stoffen bekleding) doen het ook goed.

Je kan ook zelf absorberende panelen maken en overtrekken met een bedrukt (foto) doek. Inspiratie: https://www.htforum.nl/index.php?topic=162517.0 Minimaal 5 cm dik als het alleen om leefbaarheid gaat, liefst 10+ cm als muziekweergave belangrijk is.

[ Voor 74% gewijzigd door TBTL op 02-07-2026 12:17 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:44

BCC

Op zangles gaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 02-07-2026 12:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zware gordijnen en inrichting helpen beide. Akoestisch panelen zijn een optie maar moet je mooi vinden.

Wat heb je tegen de muur zitten? Je kunt overwegen om dempende verf (akoestische verf) toe te passen.

Of plaats een paar planten, helpt ook.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:44
Lekker plaatjes kijken in Het grote akoestiek topic voor inspiratie :)

Zie bijv. ook https://www.akoestiekwinkel.nl/woning/akoestiek-in-huis-verbeteren

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2026 13:17 ]

• JayDawg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 15:17
Bedankt voor de reacties. Ik heb tot zover redelijk kale muren met reliëf finish. In de hoeken heb ik wel gordijnen, verder niet over de hele breedte. Dat zou natuurlijk helpen, maar dan is ook mijn daglicht en kijk op de tuin weg. Ik ga eens kijken naar wandpanelen en/of misschien wat meer planten. Ik zag ook akoestische panelen voor aan het plafond, maar ik weet niet zeker of ik dat echt in mn woonkamer wil hebben hangen.

https://www.thomann.nl/t.akustik_pet_ceiling_absorber_120_wh.htm

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:47

El Capitan

sorry, did that trigger you?

Een (gevulde) boekenkast wil ook wel het nodige dempen. Verder inderdaad vloer of muurkleden, gordijnen, panelen (als je dat idd mooi vind).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb voor een paar hanglampen een met vilt bekleed mdf paneel aan het plafond geschroefd. Daar dan vervlolgens de lampen aan. 2x1 oid. Scheelde een berg galm.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:48
Als trotse mede eigenaar van een enorme galmkast mijn praktijktips:

Alles wat zacht is en absorbeert helpt tegen galm. Planten werken, gordijnen, een gevulde boekenkast ook. Je kunt voor wandbekleding met daarachter akoestisch materieel gaan. Volgens mij noemen ze dat akoestisch schilderij oid. Wij hebben zelf akoestische panelen gemaakt.

Er bestaan ook vilten plaktegels. Die kun je op de muu, het plafond of onder jetafeblad plakken. Er bestaat ook vilt vormen die je rechtop in de ruimte kunnen plaatsen gemaakt van akoestisch vilt.

T is maar net wat je wilt en waar je van houdt. De keuze is reuze!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 22:25

Felyrion

goodgoan!

Wat je in restaurants enzo met dit soort problemen vaak ziet is vilt aan de onderkant van de tafels, stoelen en planken. Buiten het zicht maar het helpt flink.

Dus mocht je ergens een (eet)tafel hebben staan of stoelen met harde onderkant, dan is dat een aardige optie om onzichtbaar iets te doen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:31
JayDawg schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:55:
Ik zag ook akoestische panelen voor aan het plafond, maar ik weet niet zeker of ik dat echt in mn woonkamer wil hebben hangen.
Schilderijen aan de muur doen. Dan niet achter glas maar gewoon doeken. Dat zal ook helpen. Net als de andere dingen die genoemd zijn.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:33
maak er een isoleercel van met van die zachte wanden. Of plak je muur vol eierdozen en noem het moderne kunst.

Nee gewoon meer zachte objecten in huis plaatsen en meer aan de muren hangen zoals schilderijen of een wandkleed

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Spanplafond met akoestische isolatie tegen t originele plafond was hier de gamechanger, weg galm.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07 10:10
Akoestiek is een heel fijn draadje, heb ik zelf ervaren. Als de handdoeken in de was gaan en er nog geen vervangers hangen, ervaren wij een galm in de badkamer. Hangen er wel (2 medium grootte) handdoeken, dan is de galm weg :)

Mijn punt: ga niet meteen all-out, maar probeer eerst wat kleine wijzigingen. Eén voor één. Een iets groter kleed, iets dikker/hoogpoliger, een plantje hier of daar, iets aan de muur, gordijnen/vitrage ophangen...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koop zooi:
Boekenkasten
Planten
Schilderijen
Twee stoelen die voor geen ene meter zitten, maar er wel leuk uit zagen in de showroom

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, dit is dus inderdaad een probleem in modern ingerichte huizen. Strak gestucte muren, betonvloer met vloerverwarming en gladde pvc erover, verlichting met inbouwspotjes, grote tv strak aan de muur, greep-loze inbouwkeuken, boeken op de e-reader, geen krant meer, geen tafelkleed, strakke raambekleding, etc. etc.

Prachtig allemaal, maar niet zo gek dat het gaat galmen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:41
Wij hebben een schuin plafond van maximaal 6.5m hoog in de woonkamer, met een entresol in een kwart van dat oppervlak.

Wij hebben ivm ervaringen uit ons vorige huis (lessenaarsdak met ook schuin plafond, tot 4.5m hoog en heel veel echo) nu bij de verbouwing ervoor gekozen akoestische panelen (3-zijdig eiken) tegen het plafond te plaatsen. Het krijgt dan een wat Scandinavische look. Het werkt fantastisch, wij hebben geen gordijnen, geen vloerkleden op de pvc vloer, maar geen akoestische problemen. Het was wel vrij duur. Als je een idee wilt van hoe dat eruit ziet kun je me een DM sturen.

In andere kamers hebben wij van die vilt panelen tegen een (deel van een) wand, achter het bed bijvoorbeeld. Veel goedkoper, gemakkelijk zelf aan te brengen, en werkt ook goed lijkt het (wel bij kleinere ruimtes dan een woonkamer).

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:21
Akoestisch spuitwerk tegen de plafonds laten aanbrengen.

https://wren.co/join/Devian

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 08:42

Halfkakkende

Vandring

Felyrion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:18:
Wat je in restaurants enzo met dit soort problemen vaak ziet is vilt aan de onderkant van de tafels, stoelen en planken. Buiten het zicht maar het helpt flink.
Wij hebben dit toegepast thuis waar onze eetkamertafel in een grote vide staat en het helpt waanzinnig. Tevens in de vide omhoog een groot schilderij (nouja print van werk aan de muur) met daarachter ook dempend materiaal. Galm is zo goed als weg.

MUZIEK!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:38
Wat plak je dan onder de tafel?

Volgens verschillende internetsites werkt onder de tafel nauwelijks, maar ik wil het wel een poging geven. Voor panelen aan de muur heb ik geen (logische) plek in een kleine woonkamer.

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-07 13:58

Ac0

Wij hebben ook een vrij grote woonkamer. Denk aan circa 110m2, met een pvc vloer. Galmde toen het net klaar was ook fors. Oplossingen die voor ons werkten:
  1. Gordijnen. Doet echt wonderen
  2. Schilderijen opgehangen. Geen fotolijstjes maar echt doeken en dan ook groot. Dit hielp ook al best wat
  3. Planten. Plaats grote planten her en der. Hielp iets minder maar toch merken we veel verschil
  4. In mijn werkkamer, die met een glazen wand afgesplitst is van de woonkamer was dit niet geheel voldoende. Daar heb ik ook een paar van die schuimen panelen op de muur gelijmd. Die werken ook best goed. Gewoon voor de goedkoopste gaan bij elke webshop, als ze maar genoeg dikte hebben
Pagina: 1