Binnenzijde opstalan schuin dak na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:17
Ik ben van plan mijn schuine zolderdak van binnenuit extra isoleren en wil graag even laten toetsen of mijn geplande opbouw klopt. Betreft een rijtjeswoning gebouwd in 1975 (midden van de rij).

Volgens de bouwtekening bestaat het dak uit Opstalan P.E. dakelementen met daarboven sneldakpannen. Aan de binnenzijde zitten platen die lijken op een soort geperste vezelplaat/houtvezelplaat. Ik weet niet zeker hoe damp open of dampremmend het bestaande dak is, ik lees dat deze dakelementen al isolatie kunnen bevatten en ben bang vochtproblemen te veroorzaken door isolatie tegen isolatie te plaatsen.

Mijn eerste idee was om glaswol met aluminium cachering te gebruiken, bijv. Isover zolderisolatie Rd 4,0. De aluminium laag zou dan aan de warme binnenzijde komen en dan alle naden, overlappingen en aansluitingen met alu-tape luchtdicht afplakken.

Maar ik twijfel of dat verstandig is bij deze dakelementen. Als de Opstalan P.E. elementen zelf al dampremmend zijn, ben ik bang dat ik met alu-gecacheerde glaswol aan de binnenkant mogelijk vocht opsluit tussen twee dampremmende lagen.

Mijn vragen:
  1. Is alu-glaswol in mijn geval verstandig, of kan ik beter kale glaswol/steenwol toepassen met een aparte klimaatfolie/variabele dampremmer aan de binnenzijde?
  2. Moet er nog een folie direct tegen de bestaande binnenplaat van het dak, of is dat juist af te raden?
  3. Wat zou bij dit type dak een veilige opbouw zijn?
Bijvoorbeeld:
  1. bestaande Opstalan dakplaat
  2. kale minerale wol tussen regelwerk
  3. klimaatfolie luchtdicht afgewerkt
  4. rachelwerk/service-spouw
  5. gips/afwerking
Of is dit overkill en kan glaswol met aluminium cachering prima?

Vooral benieuwd of iemand ervaring heeft met Opstalan P.E. dakelementen en het veilig na-isoleren daarvan. Ik ben ook onzeker of het handig is de gedeelde muren met buren ook te isoleren. Ik weet dat de buren aan de ene kant de zolder niet na-geïsoleerd hebben, buren aan de andere kant weet ik niet zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhOCpyRXBazUSvZiwuie1wNGNpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jq2kpqCH6vAOXvXHxWdobVhn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-jdd0NjyNg1XJj7MnS60AE6XhI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WJDCvvMNKTcOhUWrt8JHLbe0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUiARcUGc7b52rZtEQ0fp1dycMI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gIZPJiaFlepQ9QRzE7hKja43.png?f=user_large

Alle reacties

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
Wij hebben na flink ingelezen te hebben gekozen voor jouw alternatieve opbouw met klimaatfolie. Werkt prima. Ik zou als ik het nu zou doen mij vooral focussen op warmte buiten houden ipv kou. Wellicht is een ander materiaal (bv houtvezel) dan beter ? Wij hebben glaswol, volgens mij 17 cm dik. Helpt ook wel goed tegen buitengeluid.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Volgens mij is het devies dan klimaatfolie te doen. De platen zijn dampremmend, dus het is een risico als je dat dampdicht maakt aan de binnenkant. En als je toch al wol wil toepassen is er verder ook geen nadeel, behalve misschien de prijs.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:16

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:17
Verhip, topic had ik gezien en bekenen, maar compleet overheen gelezen dat er inderdaad gewoon opstalan sectie in de TS staat. Krijg je als om 4 uur 's nachts nog bezig bent :F

Bedankt voor de antwoorden allemaal, ik ga bovenstaande topic nog eens doorlezen..

@Davidrrr Ik denk dat ik dit ook zo ga doen.

• dropjoker
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:58
Als er op het buitendak isolatie zit dan kan je van binnenuit isoleren.

Echter zal je dat met klimaat folie moeten doen. Hout is vochtdoorlatend. Als het afwerkt met gips dan geen latex gebruiken, deze is niet ademend.

Isover heeft alles hiervoor en je kan ze zelfs vragen hoe en wat.

Isoleren is ventileren...

• nielson123
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:26
Ik heb eenzelfde dak geïsoleerd met pir+gipsplaten. Scheelt je ruimte waardoor je dikkere isolatie kunt nemen.

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:54
nielson123 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:55:
Ik heb eenzelfde dak geïsoleerd met pir+gipsplaten. Scheelt je ruimte waardoor je dikkere isolatie kunt nemen.
Ik ook. Werkt prima en ook mooi voor het energielabel. Ik was geëindigd met een A+++ energielabel voor verkoop woning.

Pir op maat zagen en dan plakken met PU10 met pistool.

En dan een paar 3-4 plafond steunen gebruiken om het er strak tegenaan te zetten zodat het goed kan blijven plakken de eerste 30 min. Ook de zijkant van de platen doen en direct plaatsen. Niet vergeten om de kiertjes te vullen met flexibele pur.

Ook alle naden tussen de platen met grijze tape afplakken.

Na 24 uur kan je stucplaten op dezelfde manier plakken met pu10

Zodra dat een paar dagen hangt is het beresterk en kan je het stucen.

[ Voor 42% gewijzigd door BabyRattle op 02-07-2026 19:48 ]

Pagina: 1