Aankoopadvies self-hosting/NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-07 12:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een mini PC/server bouwen om een aantal cloud-diensten te vervangen (en gewoon omdat het me leuk lijkt). Ik wil hier het volgende op gaan draaien:
  • Immich
  • Home assistant
  • Nextcloud
  • Jellyfin (incl. transcoding)
  • meer?
Ik draai dit nu op een oude PC, wat prima werkt maar wel 60W verbruikt. Ik ben van plan Ubuntu Server te draaien i.c.m. Docker.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de resterende onderdelen wil ik maximaal 750 euro uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Samsung 990 EVO 1 TB SSD (M.2)
  • Seagate IronWolf 8TB HDD (3.5")
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Mocht ik wat vergeten zijn dan hoor ik het graag

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel CPU, verder maakt het me niet zo veel uit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje goede partner-acceptance-factor zou fijn zijn, vandaar een wat meer afgewerkte case.

Ga je overklokken?
n.v.t

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het fijn vinden als het onderstaande lijstje een review krijgt en mogelijke alternatieve kunnen worden voorgesteld. Daarnaast zijn mij een aantal dingen niet helemaal duidelijk, en hoop ik dat iemand mijn vragen kan beantwoorden:
  • Online lees ik dat de Intel N100 een onofficiële standaard is. Waarom niet een N200 of N305/N350?
  • Ik verwacht niet meer schijfruimte nodig te hebben dan de 1 TB SSD (Voor mijn OS, Nextcloud en Immich) en 8 TB HDD (Media). Is dit redelijk of wellicht te naief?
  • Ik heb een moederbord zonder wifi omdat ik het system bekabeld aan zal sluiten. Is het slim om toch een MB met wifi te kiezen?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorIntel I3-12100 Boxed€ 2149,00€ 149,00
1MoederbordASRock B760M-HDV/M.2 D4€ 82,90€ 82,90
1BehuizingLian Li A3-mATX Wood Edition Side Glass Behuizing€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingStock cooler€ 0,00€ 0,00
1Geheugen internCorsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200€ 149,00€ 149,00
1Voedingbe quiet! System Power 11 450W€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 520,70
Alvast heel erg bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door GLeenders op 30-06-2026 19:42 ]

Beste antwoord (via GLeenders op 09-07-2026 14:19)

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:41
Een NAS halen klinkt als een beter idee inderdaad, die zijn al mooi geoptimaliseerd en best krachtig. DXP2800 heeft een N100, misschien net niet helemaal de match voor je trancoding maar een DXP4800 GT, Pro of Plus is zeker krachtig genoeg. Alleen even checken of AMD dan wel een handig keuze is (in de GT), hardware acceleration op een Intel is misschien beter (ondersteund). Plex heeft een mooie guide over requirements: https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-do-i-need-for-my-server/, zal voor Jellyfin vergelijkbaar zijn.

+ Ugreen kan je op zetten wat je wilt, je zit niet gebonden aan hun OS. Al moet ik zeggen dat het prima draait.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:24
Houd dit topic in de gaten [BBG][Q3-26] Thuisserver. In een server wil je onderdelen die zo min mogelijk stroom verbruiken, neem bij voorkeur dus een moederbord zonder wifi/Bluetooth

[ Voor 37% gewijzigd door martyw op 30-06-2026 21:23 ]

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Koop een 2-bay NAS (Bijv. Ugreen DXP2800, die heeft hardware transcoding). Al je data op 1 HDD is extreem onverstandig. En een NAS kan moeiteloos die Docker containers draaien.

• Timrab
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-07 16:05
ouweklimgeit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:01:
Koop een 2-bay NAS (Bijv. Ugreen DXP2800, die heeft hardware transcoding). Al je data op 1 HDD is extreem onverstandig. En een NAS kan moeiteloos die Docker containers draaien.
Ik zou idd ervoor kiezen om een extra HDD aan te schaffen van het zelfde merk/Model en grootte en deze spiegelen. Anders is een NAS niet anders dan in je eigen pc schroeven.

Acties:
  • Beste antwoord

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:41
Een NAS halen klinkt als een beter idee inderdaad, die zijn al mooi geoptimaliseerd en best krachtig. DXP2800 heeft een N100, misschien net niet helemaal de match voor je trancoding maar een DXP4800 GT, Pro of Plus is zeker krachtig genoeg. Alleen even checken of AMD dan wel een handig keuze is (in de GT), hardware acceleration op een Intel is misschien beter (ondersteund). Plex heeft een mooie guide over requirements: https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-do-i-need-for-my-server/, zal voor Jellyfin vergelijkbaar zijn.

+ Ugreen kan je op zetten wat je wilt, je zit niet gebonden aan hun OS. Al moet ik zeggen dat het prima draait.

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 19:24
Momenteel vele docker containers op een Synology DS220+ staan. (Bazarr, Grafana, Home Assistant, Jellyfin, Jitsi (video calling), Matomo, NocoDB, OpenTTD, Planka, Portainer, Radarr, Rustdesk, Sonarr, Uptime Kuma.)

Maar als ik op dit moment opnieuw voor de keuze stond, koos ik voor de UGREEN en dan waarschijnlijk voor de DXP4800

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:03
GLeenders schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:40:
  • Online lees ik dat de Intel N100 een onofficiële standaard is. Waarom niet een N200 of N305/N350?
  • Ik verwacht niet meer schijfruimte nodig te hebben dan de 1 TB SSD (Voor mijn OS, Nextcloud en Immich) en 8 TB HDD (Media). Is dit redelijk of wellicht te naief?
  • Ik heb een moederbord zonder wifi omdat ik het system bekabeld aan zal sluiten. Is het slim om toch een MB met wifi te kiezen?
De N100 kost niet zoveel. De N300 komt ook voor, bijvoorbeeld in de Terramaster F4-425 Pro.
Je kunt daar ook drie M.2 schijfjes in doen, als die weer te betalen zijn.

Als je plek hebt ga je het vullen.
WiFi op servers is niet nodig. Truenas kan het bijv niet eens.

Ohja, op zo'n terramaster kun je dus ook zelf een OS installeren. Wat bij een synology dus niet kan.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 06-07-2026 14:49 ]

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:54
je setup komt aardig dicht in de buurt van de mijne. Alleen is de mijne al wat ouder (2019) i3 9100. met asrock moederbord. samsung evo ssd, iron wilf 4tb.

belangrijkste aan je SSD is dat de TBW hoog is als je pc 24/7 draait. Dat zit met de samsung evo wel goed.

Ik draai proxmox met 2 vm's: HAOS en Ubuntu met Docker voor alle dockercontainers.

Wat ik nu anders zou doen is niet 16gb geheugen maar 32 gb geheugen pakken (is nu wel weer heel erg duur helaas). en misschien naar een AMD cpu kijken zodat je meer cores/treats hebt. ik heb er nu maar 4/4.

vandaar dat mijn setup t nog 3 jaar moet uitzingen. hopelijk zijn dan de geheugen prijzen weer wat gezakt.

En staar je niet blind op systeem zuinigheid. alle schakelmodules en esphome modules in m'n huis vreten samen meer stroom dan die server.

Ik zat zelf, voordat de geheugenprijzen explodeerde, naar de volgende setup te kijken.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 166,39€ 166,39
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 118,96€ 118,96
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB€ 192,17€ 192,17
1BehuizingenJonsbo C6 Black€ 44,55€ 44,55
1Case fansNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 32,95€ 32,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-32€ 436,70€ 436,70
1Voedingenbe quiet! SFX POWER 3 300W€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 990 EVO Plus 1TB€ 198,90€ 198,90
Totaal€ 1.190,62

[ Voor 3% gewijzigd door HopNotch op 06-07-2026 16:19 ]

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-07 12:00
Bedankt voor alle input!
martyw schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:05:
In een server wil je onderdelen die zo min mogelijk stroom verbruiken, neem bij voorkeur dus een moederbord zonder wifi/Bluetooth
Zo had ik er niet over gedacht, maar klinkt wel logisch. Een MB zonder wifi dus.
Timrab schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Ik zou idd ervoor kiezen om een extra HDD aan te schaffen van het zelfde merk/Model en grootte en deze spiegelen. Anders is een NAS niet anders dan in je eigen pc schroeven.
De HDD spiegelen zal ik uiteindelijke doen, maar daar heb ik nu nog geen budget voor.
jeroen3 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Als je plek hebt ga je het vullen.
Ik kan me slecht voorstellen dat ik zo veel schijfruimte ga vullen, maar met dit in het achterhoofd misschien toch een 4-bay variant nemen.
HopNotch schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:14:
Ik draai proxmox met 2 vm's

...

En staar je niet blind op systeem zuinigheid. alle schakelmodules en esphome modules in m'n huis vreten samen meer stroom dan die server.
Waar zijn de VMs precies voor nodig? Ik dacht er met alleen Docker wel uit te komen maar als ik het goed begrijp is dat niet altijd toereikend. En het verbruik van de randapparatuur, daar had ik nog geen rekening mee gehouden :)

Ik ga denk ik voor een OTS NAS zoals de:

uitvoering: Ugreen NASync DXP2800 / uitvoering: Ugreen NASync DXP4800 Plus (met RAM upgrade naar 16 GB or 32 GB)

of

uitvoering: TerraMaster F4-424 Pro

• Timrab
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-07 16:05
GLeenders schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:19:
Bedankt voor alle input!

[...]

Zo had ik er niet over gedacht, maar klinkt wel logisch. Een MB zonder wifi dus.

[...]

De HDD spiegelen zal ik uiteindelijke doen, maar daar heb ik nu nog geen budget voor.

[...]

Ik kan me slecht voorstellen dat ik zo veel schijfruimte ga vullen, maar met dit in het achterhoofd misschien toch een 4-bay variant nemen.

[...]

Waar zijn de VMs precies voor nodig? Ik dacht er met alleen Docker wel uit te komen maar als ik het goed begrijp is dat niet altijd toereikend. En het verbruik van de randapparatuur, daar had ik nog geen rekening mee gehouden :)

Ik ga denk ik voor een OTS NAS zoals de:

uitvoering: Ugreen NASync DXP2800 / uitvoering: Ugreen NASync DXP4800 Plus (met RAM upgrade naar 16 GB or 32 GB)

of

uitvoering: TerraMaster F4-424 Pro
Sommige applicaties zijn beter om op een VM te draaien in tegenstelling tot een docker container (Of hebben zeer beperkte docker support). Wat voor dingen zal je zoal willen draaien op je NAS mocht het zover zijn?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:44
Misschien is een Minisforum ook een leuke overweging, zoals bijvoorbeeld de N5 Air: https://minisforumpc.eu/p...ce=preciso&utm_medium=cpc

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:54
in het verleden draaide ik docker rechtstreeks op het proxmox os. ging lang goed tot proxmox 9 uitkwam en ik 8 ging upgraden naar 9. In het OS veranderde zaken waardoor docker niet meer wilde starten en ik ook geen zin had om uit te zoeken hoe ik het weer werkend kreeg. Dus is het advies om zoiets in een VM te draaien dan heb je daar geen last van.

• Dylanleetje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12-07 11:46
Ik zou persoonlijk een oude workstation halen met een Xeon erin. Vaak hebben die lekker veel RAM wat wel handig is voor vooral Immich. Zelf host ik ook die services die jij graag wilt draaien. Heb een goedkope dell precision van marktplaats voor 50 euro maar aangezien jou budget wat hoger is, zou ik voor een betere gaan uiteraard. Kwa software adviseer ik je TrueNAS. Erg gebruiksvriendelijk en het ondersteunt alle programma's die jij wil draaien. Je hebt een apps service, je zoekt de gewenste app op klikt op installeren je vult wat velden in en bam het werkt eigenlijk gewoon direct. Mocht je wat meer aan willen passen of ook VM's willen draaien zou je proxmox VE kunnen overwegen.
Ik verwacht niet meer schijfruimte nodig te hebben dan de 1 TB SSD (Voor mijn OS, Nextcloud en Immich) en 8 TB HDD (Media). Is dit redelijk of wellicht te naief?
Wat betreft schijfruimte heb je met 1TB als boot ssd meer dan genoeg. Ik draai zelf trueNAS en heb een 240gb ssd met 2x4TB ironwolf in mirror draaien. Ik draai binnen TrueNAS Tailscale, Immich, OpenWEBUI, Docker, Pi-Hole, Nextcloud, Een Minecraft server. Nu worden al deze apps wel opgeslagen op de HDD's zelf. Maar de app zelf neemt nauwelijks wat in. Het gene wat ruimte in beslag neemt is data die je in de apps opslaat zoals foto's en video's in Immich. Ik raad je trouwens aan om niet een HDD te draaien. Dit omdat als ie kapot gaat, dan ben je alles kwijt. Ik zou een mirror setup doen met eventueel 2x8tb.
Ik heb een moederbord zonder wifi omdat ik het system bekabeld aan zal sluiten. Is het slim om toch een MB met wifi te kiezen?
Ik zal je altijd aanbeleven om hoe dan ook je server op de kabel te gooien. Dit niet alleen voor een stabiele verbinding, maar ook omdat de overdracht snelheid veel sneller gaat. Of jou wifi moet op een of andere manier sneller zijn dan jou kabel internet.

[ Voor 4% gewijzigd door Dylanleetje op 09-07-2026 22:15 ]

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
@Dylanleetje veel RAM betekent helaas nog niet altijd het juiste RAM. Voor een NAS gebruik je best EEC-RAM, namelijk.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• Dylanleetje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12-07 11:46
@Mortov Molotov Ik denk dat je ECC ram bedoelt? Meeste oude workstations hebben dat soort ram ook. In ieder geval met een Xeon. Maar het is correct dat de beste ram voor een NAS inderdaad ECC is.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
een N100 kan gerust wat transcoding aan (hier tot 4x 4k streams) maar dan heb je er niets anders opzitten. aangezien je HA ook erop wilt doen eventueel een N150 of N300.

Heb hier ondertussen de N100 enkel nog maar als NAS in gebruik (truescale + NGM + immich + paperless)

streaming + HA (en andere self hosted dingen) heb ik op een SFF HP compaq staan (met ram upgade naar 32 GB) kan je op marktplaats / 2de hands / ebay vaak voor een paar tientjes kopen

Als je al zelf een nas gaat draaien, niet voor 1 HDD (SDD wat je voorkeur is) gaan maar 2, zodat je minimaal in mirror (stripe in truenas) werkt. als dan 1 schijf stukgaat heb je in ieder geval nog je data op de andere staan. ik zou dan vooral kijken naar een systeem dat veel sata poorten heeft (en een goede sata controller. zodat je ook hogere C-states kunt halen en de NAS zijn idle verbruik ook drastisch kan verlagen)

+ NAS -> Altijd bekabeld uitvoeren als je kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Skyllaer op 16-07-2026 11:05 ]

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:45

timovd

Voorsprong door techniek

Een Intel N100 kan prima Immich en Jellyfin met transcoding draaien weet ik uit ervaring.
Ik zou je OS en apps/containers/DB's zoveel mogelijk op de NVMe drives laten draaien. Let voor Immich op de DB_STORAGE_TYPE. Het best zet je de NVMe in RAID1 en maak je regelmatig een backup van je configs naar de "data drives" (ook meervoud). Vervolgens zorg je er voor dat je regelmatig backups maakt naar een ander medium.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1