[BBG][Q3-26] Thuisserver Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:46

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Mede-auteur:
  • willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Het wordt tijd voor een nieuwe Thuisserver Desktop BBG, en helaas niet omdat er interessante nieuwe hardware beschikbaar is, maar juist omdat de eerder geselecteerde onderdelen niet langer te koop zijn. Navraag leert ons dat de ASRock N100DC-ITX (met geïntegreerde Intel N100 cpu) ook niet meer opnieuw beschikbaar zal komen, en alternatieve bordjes met deze of een vergelijkbare chip zijn ook niet of amper leverbaar.

Nog even de uitgangspunten / gebruiksdoelen op een rij:
  • Opslaan back-ups en beelden bewakingscamera's
  • Dienen als mediaserver met mogelijkheid om video's te converteren
  • Draaien smarthomesoftware zoals Home Assistant
Veel zwaardere workloads (bv. het draaien van lokale AI-modellen op een losse videokaart) vallen dus buiten de scope, al kunnen we altijd wat upgrade-opties noemen natuurlijk.

Als mogelijk alternatief zijn er kastjes als de ASRock DeskMeet X600. Het grootste nadeel daarvan is dat er maar één 3,5" harddisk in past, wat misschien een beetje mager is voor een server.

Een andere mogelijkheid is een zelfbouwsysteempje op basis van een AMD-apu (bv. AMD Ryzen 5 8500G) of Intel-cpu met igpu (bv. Intel Core Ultra 5 225). Veel goedkopere Intel-chips zijn er tegenwoordig helaas niet echt meer, de Core i3 12100/13100/14100 zijn inmiddels slecht verkrijgbaar en in prijs gestegen. Dan zou je op zoiets uitkomen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 121,90€ 121,90
1MoederbordenMSI PRO A620AM-B EVO€ 69,99€ 69,99
2Interne harde schijvenWD Red Plus (512MB cache), 12TB€ 495,-€ 990,-
1BehuizingenChieftec The Cube€ 50,05€ 50,05
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK16GX5M2B5200Z40€ 199,-€ 199,-
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 49,90€ 49,90
1Interne ssd'sLexar NM620 1TB€ 126,-€ 126,-
Totaal€ 1.606,84
Wat prijs betreft scheelt dat niet eens zo veel met ons oude advies, alleen kreeg je dan wel 32GB geheugen. Ook zal dit systeem gezien de socketed cpu met losse chipset wat minder zuinig zijn.

Waar zouden jullie voor gaan, en waarom? We zijn benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:24
Als stroomverbruik een overweging is is een NUC met eventueel een losse JBOD box een alternatief.

Iets als dit heeft voldoende power voor de gewenste taken.
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 12TB (ST12000VN0008, per stuk)€ 486,-€ 972,-
1BarebonesASUS NUC 14 Essential Kit, N150€ 187,-€ 187,-
1Geheugen internLexar LD5S16G56C46ST-BGS€ 189,-€ 189,-
1Hdd/ssd behuizingenTerraMaster D2-320 Zwart€ 145,-€ 145,-
Totaal€ 1.619,-
Mocht je het draaien van AI modellen overwegen zou ik voor een Intel set-up gaan, de oudere socket 1700 Core i5 CPU's presteren goed en zijn nog redelijk leverbaar, idle zuiniger dan AMD en de recente Core Ultras, en ze laten zich met goedkoper DDR4 RAM combineren. De videokaart heeft veel VRAM, is zuinig, en draait bijvoorbeeld Ollama. Dit moederbord heeft veel SATA poorten voor de hard disks, als dat niet nodig is neem dan een beter leverbaar moederbord zoals de ASUS PRIME B760M-A D4-CSM
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 208,99€ 208,99
1MoederbordenBiostar B760MX2-E Pro D4€ 109,87€ 109,87
1VideokaartenIntel Arc Pro B50€ 439,-€ 439,-
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 12TB (ST12000VN0008, per stuk)€ 486,-€ 972,-
1BehuizingenJonsbo N4 Wit€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 4€ 29,75€ 29,75
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G4DFRA32A€ 403,-€ 403,-
1VoedingenCooler Master V SFX Gold 750 ATX 3.1€ 121,95€ 121,95
Totaal€ 2.530,46

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:27
Die 8500G ondersteunt geen ECC. Dat is nu extreem onbetaalbaar, maar ik wil die optie zeker openhouden voor de toekomst. Daarom de 7600? Optioneel met een RTX5050 voor NVENC en/of ARC A310 voor quick sync/AV1.

Idem voor moederbord: uitvoering: ASUS PRIME A620M-A-CSM zou ik dan voor kiezen.

Verder zou ik wat dealtjes proberen te scoren op de HDDs. Fucking hell wat is alles toch duur.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 119,76€ 119,76
1MoederbordenASUS PRIME A620M-A-CSM€ 79,63€ 79,63
1VideokaartenASRock Intel Arc A310 Low Profile€ 111,70€ 111,70
2Interne harde schijvenWD Ultrastar DC HC520 (SATA, 512e, ISE), 12TB€ 342,73€ 685,46
1BehuizingenChieftec The Cube€ 50,05€ 50,05
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK16GX5M2B5200Z40€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internIntegral IN5T16GNJRDX€ 168,95€ 168,95
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 49,90€ 49,90
Totaal€ 1.590,45

[ Voor 107% gewijzigd door Dekar op 30-06-2026 11:55 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
@Dekar het slechte nieuws is dat ik geen rol zie voor een NAS zonder ECC RAM.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:03
Ik zou op een thuisserver anno 2026 toch wel ten minste 2.5 Gbps verwachten.
Helaas moet ik opmerken dat de keuze ITX bordjes met deze optie erg klein is.

Het vervelende is de enorme prijs van DDR5.
offtopic:
Dat is ook de reden waarom ik mijn Ryzen 3 3200G media streamer heb omgebouwd naar server...
Als kastje mogelijk de uitvoering: Jonsbo N2 Black?
Dan kun je zelfs met huidige HDD prijzen een assortimentje tweedehands in raidz-2 / raid6 draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 30-06-2026 11:16 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:27
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf Pro, 12TB (ST12000NT001)€ 478,38€ 956,76
1Geheugen internLexar LD5DS016G-B4800GSST€ 176,99€ 176,99
1NasMinisforum N5€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.259,75
Met 5 bays, ECC Sodimm support, en 10 Gb ethernet bestaat er ook de Minisforum N5. Kost 559 op Amazon. En mogelijk met een 64GB SSDtje, maar dat weet ik niet zeker. Product page is nogal onduidelijk. Al snap ik dat die niet op de BBG zal komen zonder referral via de pricewatch. Toch het vermelden waard in dit topic.
edit:
Alleen de PRO heeft ECC support maar die is 400 euro duurder

[ Voor 8% gewijzigd door Dekar op 30-06-2026 21:13 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is een G-serie CPU/APU wel interessant voor een server? De en- c.q. decodeercapaciteit van de iGPU is niet heel erg imposant en je mist ook wat PCI-e banen naar het moederbord die je anders zou kunnen gebruiken voor een HBA, NIC of extra GPU voor zowel en- c.q. decoderen en eventuele lokale LLM's.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• jeroen3
@ocf81 je moet meestal tenminste één gpu hebben om het systeem te laten starten met consumenten borden.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jeroen3 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:34:
@ocf81 je moet meestal tenminste één gpu hebben om het systeem te laten starten met consumenten borden.
En je weet toch dat AM5 CPU's allemaal een kleine iGPU hebben? Maar goed, ik zou dus voor een opstelling gaan met een aparte GPU voor beeldverwerking en KI-toepassingen. Maar dat zou dan ook als een variant kunnen worden gepresenteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 03-07-2026 18:27 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Dank voor het meedenken tot zover iedereen!

@martyw Ik vind de optie voor een NUC met een externe schijfbehuizing wel een interessante. Dat zal inderdaad aanzienlijk zuiniger zijn dan een zelfbouwsysteem op basis van een socket-cpu. Voor het draaien van AI-modellen e.d. kom je inderdaad op een compleet andere setup uit, dat valt denk ik buiten de scope van dit advies.

Zit er nog een speciale gedachte achter de TerraMaster enclosure? Als ik even rondkijk zijn er ook aanzienlijk goedkopere opties die hetzelfde lijken te doen, bijvoorbeeld uitvoering: Icy Box IB-RD3720-CU3 Zwart.

@Dekar Extra geld uitgeven voor ECC-compatibiliteit om die vervolgens niet te gebruiken, lijkt me niet zo zinnig. Ik denk niet dat iemand z'n geheugen dan later compleet gaat vervangen om alsnog ECC te gebruiken. Als het nu niet binnen een zinnig budget past, kunnen we dat denk ik beter laten varen.

De Minisforum-optie vind ik ook wel interessant, maar mijn voornaamste probleem daarmee is dat het advies wel heel erg op één product hangt. Als Minisforum besluit om dat ding over een maand uit productie te halen, kan de hele BBG bij het grofvuil. Voor de NUC geldt dat minder, want dan kun je nog wisselen naar een andere mini-pc met dezelfde cpu bijvoorbeeld. En inderdaad kiezen we voor een BBG het liefst producten die breed verkrijgbaar zijn.

• martyw
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:41:
Zit er nog een speciale gedachte achter de TerraMaster enclosure? Als ik even rondkijk zijn er ook aanzienlijk goedkopere opties die hetzelfde lijken te doen, bijvoorbeeld uitvoering: Icy Box IB-RD3720-CU3 Zwart.
Jij hebt beter gezocht dan ik, ik zocht een behuizing voor twee disks met een losse netvoeding en kwam de Terramaster tegen, de Icy Box voldoet ook aan deze criteria en is een stuk voordeliger.

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:57
En een Ugreen Nassync dxp2800? Die tikt alle boxjes wel aan volgens mij.

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
SjoerdOe schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:56:
En een Ugreen Nassync dxp2800? Die tikt alle boxjes wel aan volgens mij.
Da's gewoon een NAS toch? Dit advies is juist voor wie wat meer wil dan een kant-en-klare NAS kan bieden. Het is natuurlijk een optie, maar 'koop een NAS' als Desktop Best Buy Guide-advies is wel een beetje een dooddoener :P

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-07 20:36

Thapous

Nee toch niet.

Dank voor het meedenken tot zover iedereen!

@martyw Ik vind de optie voor een NUC met een externe schijfbehuizing wel een interessante. Dat zal inderdaad aanzienlijk zuiniger zijn dan een zelfbouwsysteem op basis van een socket-cpu. Voor het draaien van AI-modellen e.d. kom je inderdaad op een compleet andere setup uit, dat valt denk ik buiten de scope van dit advies.

Recentelijk heb ik een externe schijfbehuizing ook overwogen, lekker compact systeem. Echter zit hier wel een maar aan: meestal verlopen connecties naar externe schijfbehuizingen via usb-c. De schijven worden dan ook gepresenteerd via usb-c, met als resultaat dat als je (zoals mij) iets als Proxmox draait, je tegen wat limitaties of risico's met bijvoorbeeld ZFS aanloopt. Dit is allemaal afhankelijk van wat je precies wilt, maar heeft mij doen besluiten om een cheap ass sata kaartje te kopen en een wat grotere behuizing.

//Thapous

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:57
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:11:
[...]

Da's gewoon een NAS toch? Dit advies is juist voor wie wat meer wil dan een kant-en-klare NAS kan bieden. Het is natuurlijk een optie, maar 'koop een NAS' als Desktop Best Buy Guide-advies is wel een beetje een dooddoener :P
Je kunt ‘m als NAS gebruiken, maar er zit gewoon een N100 in en kunt er dus zo proxmox op installeren. Zo draait deze hier thuis ook.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04:41
wanneer komt er eens een best-buy voor een lichtere home server? Nu is het altijd met video converteren.
Als ik in mijn vriendenkring kijk hebben we meestal bijvoorbeeld een RPI lopen met wat kleinigheden op (HA,pi-hole,..) tot maximaal immich. Denk niet dat er in onze groep nog iemand bezig is met dingen als video convertie.
Vooral bijvoorbeeld immich loopt dan tegen de grenzen van de RPI, maar dan kom je snel uit bij een best buy als deze bedoelt voor video convertie. waarbij het verbruik waarschijnlijk veel te hoog is.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
SjoerdOe schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:22:
[...]

Je kunt ‘m als NAS gebruiken, maar er zit gewoon een N100 in en kunt er dus zo proxmox op installeren. Zo draait deze hier thuis ook.
Ah zo, ja dat kan. Het punt is dan alleen wel een beetje hetzelfde als bij de Minisforum die eerder voorbijkwam: je bent één kant-en-klaar product aan het adviseren. Da's niet echt een Desktop Best Buy Guide.
brogel schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:29:
wanneer komt er eens een best-buy voor een lichtere home server? Nu is het altijd met video converteren.
Als ik in mijn vriendenkring kijk hebben we meestal bijvoorbeeld een RPI lopen met wat kleinigheden op (HA,pi-hole,..) tot maximaal immich. Denk niet dat er in onze groep nog iemand bezig is met dingen als video convertie.
Vooral bijvoorbeeld immich loopt dan tegen de grenzen van de RPI, maar dan kom je snel uit bij een best buy als deze bedoelt voor video convertie. waarbij het verbruik waarschijnlijk veel te hoog is.
Je kan tegenwoordig prima video's omzetten met de geïntegreerde gpu, dus heel hoge eisen aan de hardware stelt dat niet. Ik denk dat een RPI eerder afvalt omdat je er niet makkelijk een compleet systeem inclusief een aantal harddisks van bouwt.

De NUC-optie met de goedkopere enclosure komt hierop uit:
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 12TB (ST12000VN0008, per stuk)€ 498,-€ 996,-
1BarebonesASUS NUC 14 Essential Kit, N150€ 192,-€ 192,-
1Geheugen internLexar LD5S16G56C46ST-BGS€ 195,-€ 195,-
1Interne ssd'sLexar NM620 1TB€ 130,-€ 130,-
1Hdd/ssd behuizingenIcy Box IB-RD3720-CU3 Zwart€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 1.566,90
Dat is inmiddels zo'n 100 euro goedkoper dan het systeem uit de TS, dat de afgelopen weken alweer wat duurder is geworden. Dan denk ik toch dat dit momenteel de aantrekkelijkste optie is.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04:41
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Ah zo, ja dat kan. Het punt is dan alleen wel een beetje hetzelfde als bij de Minisforum die eerder voorbijkwam: je bent één kant-en-klaar product aan het adviseren. Da's niet echt een Desktop Best Buy Guide.
Dat vind ik een beetje een rare reden, het is toch 'best buy',het moet toch niet bestaan uit losse onderdelen omdat we nerds zijn en dat fijner vinden.
Wat is de beste aankoop/oplossing voor de gestelde eisen van thuisserver. Als dat toevallig één product is is dat toch niet erg.
Ik begrijp dat we misschien een apart lijstje kunnen meegeven voor de eventuele toekomstige uitbreidbaarheid.

Bedankt verder voor je lijstje met de NUC, ik bekijk het eens.
Heb je toevallig een idee van het verbruik? Vind dat nog steeds een eigenschap welke te weinig wordt meegenomen in BBGs als deze.
Ter info:10w verbruik kost een 25euro/jaar.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• jeroen3
Misschien maakt het grotere aanbod van starter NAS systemen de bbg home server wel overbodig?
Of moet er opnieuw worden ingeschaald en is het "starter" advies een box van minisforum of terramaster of lincstation helemaal geen slecht idee?
Dan kunnen de geavanceerdere "homelab" opties wel weer custom hardware bevatten.

Voorheen waren er alleen spelers als Synology, QNAP die instap servers op markt zetten. Deze waren vendor-locked. Je kon het OS niet aanpassen. Dat kan met minisforum en terramaster wel. Bij ugreen ook, maar minder zo makkelijk.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Odroid maakt zuinige Intel Nxxx servertjes waarbij - in tegenstelling tot veel andere merken (ook ASRock) - wél effectief aandacht is besteed aan energieverbruikoptimalisatie. Ze hebben net als andere producenten een beperkter aanbod omdat Intel processoren niet volop verkrijgbaar zijn.

Zo'n systeem is zuinig onder belasting omdat de processor uit E cores bestaat. Door de EC (embedded controller) zodanig te programmeren kunnen onderdelen worden in- en uitgeschakeld. Dat zorgt met name voor het zeer lage verbruik. Moderne voorbeelden zijn: H4, H5. De H5 haalt zelfs met een actieve 10 Gbps netwerkchip een idle verbruik van maar 3W.

https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h5/

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
@brogel Als we iets bouwen, meten we uiteraard ook het energiegebruik. Maar inderdaad, wellicht komen we tot de conclusie dat een systeem bouwen als thuisserver achterhaald is. Dan moet het alleen geen Desktop Best Buy Guide meer zijn, maar gewoon een BBG voor de productcategorie NAS'sen oid.

@jeroen3 We zouden inderdaad wel een 'tiered' advies kunnen geven. Bijvoorbeeld een RPI voor een instap-thuisserver, een NAS (met eigen OS) voor wie wat meer wil, en een compleet zelfbouwsysteem met losse gpu voor zwaardere taken. Idealiter kunnen we voor die middelste tier dan wel meerdere producten selecteren, zodat het advies niet direct obsolete is als bv. Minisforum of Ugreen besluit om met een product te stoppen.

@mrmrmr Ziet er interessant uit! Het is helaas wel slecht leverbaar in onze regio, al kan Reichelt zo te zien een en ander leveren. Met de Mini-ITX-kit zouden we er eventueel een compleet systeem met ruimte voor harddisks e.d. van kunnen maken.

Heb ik het goed dat je zo'n combinatie gewoon in het systeem uit de TS zou kunnen plaatsen, als je de cpu/mobo/ram weglaat en zelf een SODIMM module toevoegt?

Ik vrees alleen wel dat het wel al gauw een stuk duurder wordt dan het eerdere voorstel op basis van de uitvoering: ASUS NUC 14 Essential Kit, N150 met een min-of-meer vergelijkbare processor.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat je voor een vooruitkijkende thuisserver toch naar meer mogelijkheden moet kijken dan alleen een veredelde NAS. Ik zou zeker kijken naar het lokaal draaien van kunstmatige intelligentie. Voor Home Assistant interessant om een ca. 8B Q4 LLM te draaien, omdat die dan opeens een heel stuk intelligenter wordt, mits goed geconfigureerd en voorzien van een slimme spreker. De interactieve ervaring gaat echt met een sprong vooruit.
De videokaart heeft daarnaast dan ook nog eens voldoende kracht om Frigate goed te kunnen draaien, waarmee er een hoop meer mogelijk wordt als het om beveiliging gaat.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 128,13€ 128,13
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II€ 113,99€ 113,99
1VideokaartenPowerColor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 442,99€ 442,99
3Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 8TB (ST8000VN002)€ 309,-€ 927,-
1BehuizingenJonsbo N4 Zwart€ 119,-€ 119,-
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 4€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G4DFRA32A€ 423,50€ 423,50
1VoedingenFSP Dagger Pro ATX 3.0 (PCIe5.0) 850W€ 144,81€ 144,81
Totaal€ 2.459,32
Het maakt bij een thuisserver eigenlijk niet superveel uit dat het geheugen wat langzamer is, zolang er maar genoeg van is. DDR4 is dus prima, maar 16GB is wat mij betreft te weinig. 32GB aan geheugen maakt zó veel meer mogelijk in vergelijking, dat het gewoonweg niet te negeren is. Omdat je dan de ruimte hebt voor net wat meer mogelijkheden op de lange termijn heeft 64GB de uiteindelijk mijn voorkeur. Maar er kan dus wel ca. €200 worden bespaard door de hoeveelheid geheugen in tweeën te hakken: uitvoering: Crucial Pro CP2K16G4DFRA32A

Dat het dan wat meer kost is dan maar zo. Je koopt daarmee gewoon veel mogelijkheden. In de K-vormige economie zal die extra €1000 wel ergens te vinden zijn voor de doelgroep.

© ocf81 1981-infinity

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Tomas Hochstenbach schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:11:
@mrmrmr Ziet er interessant uit! Het is helaas wel slecht leverbaar in onze regio, al kan Reichelt zo te zien een en ander leveren. Met de Mini-ITX-kit zouden we er eventueel een compleet systeem met ruimte voor harddisks e.d. van kunnen maken.

Heb ik het goed dat je zo'n combinatie gewoon in het systeem uit de TS zou kunnen plaatsen, als je de cpu/mobo/ram weglaat en zelf een SODIMM module toevoegt?

Ik vrees alleen wel dat het wel al gauw een stuk duurder wordt dan het eerdere voorstel op basis van de uitvoering: ASUS NUC 14 Essential Kit, N150 met een min-of-meer vergelijkbare processor.
Odroid materiaal is bestelbaar bij odiod.nl, hardkernel.nl, sossolutions.nl. Aangezien de lagere processoren niet leverbaar zijn wordt het duurder.

Behuizingen zijn op maat. @GioStyle @RobertMe : kunnen jullie dit beantwoorden?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:40
Volgens mij zijn sossolutions.nl en antratek.nl Nederlandse leveranciers voor Odroid materiaal. Rechtstreeks bestellen bij de fabrikant scheelde in mijn geval een flinke slok op een borrel, maar garantie claimen wordt wel een dingetje.

Odroid H4 varianten en H5 zijn leuke SBC's die idle enorm zuinig te krijgen zijn. Dus als absolute zuinigheid een hoge prioriteit heeft, dan is het een kanshebber. In andere gevallen zou ik eerder neigen naar alternatieven. Want eerlijk is eerlijk een SBC van €440 is een smak geld. Voor dat bedrag koop je een een kant en klare NAS zoals een UGREEN DXP2800.

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Dat is wel een goed punt ja. De Beelink ME Pro 2-Bay ziet eruit als een prima alternatief mocht de Ugreen uitverkocht raken oid. De Minisforum N5 Air AI NAS is wat duurder, maar heeft dan ook een duidelijk krachtigere chip.

Ik denk dat zuinigheid over het algemeen een pluspunt is, maar het hoeft ook niet per se een build guide voor het allerzuinigst denkbare systeem te worden, als dat onevenredig veel kost of de installatie veel lastiger maakt.

Dus dan komen we denk ik uit op:
  • Simpele thuisserver: Raspberry Pi
  • Veelzijdige fileserver: Intel N100 (of equivalent) gebaseerd systeem, of dat nu de NUC-optie of een van de NAS'en is
  • Thuisserver met lokale AI: een zelfbouwsysteem met een dedicated gpu met voldoende vram

• martyw
Tomas Hochstenbach schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:34:
Dat is wel een goed punt ja. De Beelink ME Pro 2-Bay ziet eruit als een prima alternatief mocht de Ugreen uitverkocht raken oid.
De Beelink is een preorder, de vraag is wanneer je die geleverd krijgt...
📢 【Pre-order】Shipping within 35 days
All EU, UK, US Orders: No Import Fees

• croque_monsieur
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21-07 22:40
Ik zoek al geruime tijd naar een kleine homelab server met ECC en lage idle. Mijn huidige homelab gebaseerd op de odroid h3 (geen ECC) heeft een idle van 3-5 watt (zonder disks). Mijn zoektocht heeft het volgende opgeleverd, wellicht heeft iemand daar wat aan (sommige opties zijn hierboven al voorbij gekomen).

Eigenlijk komt het er op neer dat je of voor IBECC (in band of inline ECC) (niet te verwarren met DDR5 on-die of LPDDR5 link ECC; wat ECC is om LPDDR5/DDR5 te laten werken) gaat of voor "traditioneel" side band ECC gaat. zie https://www.memtest86.com/ecc.htm

Voor mij is het niet duidelijk hoe goed IBECC is, ik ben er wel achter gekomen dat het ook in de automotive industrie wordt gebruikt, het zal dus wel goed genoeg zijn. Wellicht kan iemand hier wat zinnigs over zeggen. Wat ik wel zag is dat bij IBECC er minder pariteitsdata wordt opgeslagen dan bij traditioneel. De performance van al deze opties is voor de gemiddelde homelabber volgens mij voldoende? (Ik ervaar momenteel geen beperkingen van de odroid h3.)

Voor een homelab met jellyfin/plex is intel quicksync wel handig, dan valt er al veel af en blijft odroid/lattepanda over. Hoewel de aoostar/n5 pro waarschijnlijk snel genoeg zullen zijn om dit op te vangen.

opties met IBECC:

- odroid h4+, h4 ultra/h5: 3-5 watt idle met IBECC. h4+/ultra zijn op dit moment niet voorradig. Prijs van h5 ligt rond de 360 euro ex. geheugen, disks/ssd, evt. SATA m.2 kaart, kast en adapter.

- lattepanda sigma 32gb geintegreerd geheugen: 5 watt idle met IBECC. De prijs ligt rond de 950 euro ex kast, ssd. Processor kan behoorlijk warm worden 100 graden?! Wellicht kan dat met een bios instelling/andere fan worden opgelost.

- lattepanda mu 8gb geintegreerd geheugen: 5 watt idle met IBECC. De prijs ligt rond de 300 euro, ex kast, ssd.

- minisforum ms-r1 ARM workstation 64gb geintegreerd geheugen. De prijs ligt rond de 600 euro, ex. ssd. Het oogt experimenteel. Het wordt standaard met een custom debian geleverd, maar ubuntu arm versie draait er ook op.

Side band ECC:

- minisforum MS-02 Ultra Mini PC. De idle is 20 watt. Met prijs van 1240 euro ex. ssd is het een dure optie. Onbekend is de build quality.

- minisforum n5 pro nas. De idle is afhankelijk van configuratie 12 watt tot 35 watt. Onbekend voor mij is de build quality van minisforum. Verwacht met DDR5 ecc, ssd en een basisprijs van 950 euro een hele dure nas. N5 pro heeft de optie om een interne GPU te installeren.
Deze NAS heeft onder linux problemen met de SATA controller, silent corruption: https://github.com/artmoty-dev/n5pro-jmb585-fix .

- aoostrar wtr max nas: De idle is 18 watt zonder disks, ook hierbij is onbekend wat de kwaliteit is. De prijs is 850 euro ex. DDR5 geheugen/ssd.

- ugreen 2800/4800gt nas: De idle is rond de 22 watt en prijs ex DDR4 geheugen/ssds is 550-600 euro. De performance is een stuk minder dan de aoostar/minisforum en komt rond de odroid h4+.

- synology/asus/qnap nas: Ik heb hier even naar gekeken. Volgens mij is het afhankdelijk van het model lastig om hier eigen geheugen en eigen os op te installeren? En qua specs is het minder dan de ugreen.

- een zelf build van oude ryzen pro apu, bijv. 4650G. Neem wel een zen 3, zen 1/2 heeft problemen met de C states onder linux. De performance is rond de odroid h5, maar dan met een idle van minimaal 20 watt. (Het kan ws. ook met refurbished pc's. Lenovo ThinkCentre M75s Gen 2 SFF?)

- het is voor mij onbekend of er ook epyc/xeon's zijn met hele lage idle en de power efficiency van odroid?

Zijn er nog andere opties? Hebben jullie ervaring met bouw kwaliteit / support van minisforum /aoostar? Hoe kijken jullie aan tegen IBECC vs ECC?

[ Voor 6% gewijzigd door croque_monsieur op 19-07-2026 09:38 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Van wat ik er van begrijp kost het zo'n 1/32e van je geheugenruimte en zo'n 25 procent van de geheugenbandbreedte. Voor zover ik het begrijp werkt het alleen op bepaalde intel chips, zoals de N100 en N305.

Als de ondersteuning aanwezig is is het op zich geen heel grote prijs voor de meeste applicaties. Bepaalde applicaties, zoals servers voor spellen, zou ik dan misschien niet draaien op zo'n server.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 19-07-2026 10:57 ]

© ocf81 1981-infinity

• Mortov Molotov
@Dekar Extra geld uitgeven voor ECC-compatibiliteit om die vervolgens niet te gebruiken, lijkt me niet zo zinnig. Ik denk niet dat iemand z'n geheugen dan later compleet gaat vervangen om alsnog ECC te gebruiken. Als het nu niet binnen een zinnig budget past, kunnen we dat denk ik beter laten varen.
@Tomas Hochstenbach sorry dat ik even in herhaling val, zeker gezien de relatief late reactie van mijn kant, maar: de vraag stelt zich of het wel verstandig is om een thuisserver te bouwen zonder ECC RAM.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Mortov Molotov schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:51:
[...]

@Tomas Hochstenbach sorry dat ik even in herhaling val, zeker gezien de relatief late reactie van mijn kant, maar: de vraag stelt zich of het wel verstandig is om een thuisserver te bouwen zonder ECC RAM.
Het oude advies had in elk geval geen ECC-ram, dus toen vonden we dat blijkbaar geen harde vereiste. Ook een aantal van de genoemde alternatieven voor zelfbouw (bv. de UGREEN NAS) worden zo te zien zonder ECC geleverd (althans, met alleen de on-die ECC die DDR5 sowieso heeft).

Maar, wat zou je dan voorstellen? 'ECC is nu onbetaalbaar, dus dan maar geen thuisserver' lijkt me geen advies waar onze medetweakers mee geholpen zijn.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-07 23:35
ocf81 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:13:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 128,13€ 128,13
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II€ 113,99€ 113,99
3Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 8TB (ST8000VN002)€ 309,-€ 927,-
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G4DFRA32A€ 423,50€ 423,50
1VoedingenFSP Dagger Pro ATX 3.0 (PCIe5.0) 850W€ 144,81€ 144,81
Totaal€ 2.459,32
Waarom de FSP Dagger Pro voeding? Als ik de PSU Tier List mag geloven, is het twijfelachtig of die voeding wel deugt.

Edit: Bij nader inzien geven ze deze voeding bij de limited confidence ratings B-, maar die beoordeling is dus onzeker, waardoor ik toch een ander model zou verkiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door LievenD op 20-07-2026 19:20 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

LievenD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:06:
[...]

Waarom de FSP Dagger Pro voeding? Als ik de PSU Tier List mag geloven, is het twijfelachtig of die voeding wel deugt.

Edit: Bij nader inzien geven ze deze voeding bij de limited confidence ratings B-, maar die beoordeling is dus onzeker, waardoor ik toch een ander model zou verkiezen.
Heel eerlijk gezegd: die lijst kan mij niks schelen en ik hecht er geen waarde aan. Waar ik wel waarde aan hecht is wat een echt lab er van vindt. Cybernetics vindt het geen slechte voeding. Verder maakt het voor mij heel veel uit of een voeding gemaakt wordt door een ODM is en wat de algemene reputatie van de fabrikant is. FSP en Seasonic zijn oké, bedrijven zoals Be Quiet of Corsair alleen als het niet anders kan. De rest van de voedingsfabrikanten kan een eind oprotten. Verder was de prijs ook nog een factor en is voor BBG's het aantal aanbieders ook nog een factor. Als er ruimte voor is zou ik een voeding met een waardering van goud of beter aanraden, maar dat zou in dit geval de prijs wel weer aanzienlijk verhogen.

Maar goed, ik zie nu dat deze kast geen ATX voeding slikt, dus ik moet sowieso een andere voeding uitzoeken.
[edit]
Dan zou ik dit aanraden:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II€ 115,68€ 115,68
3Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 8TB (ST8000VN002)€ 329,-€ 987,-
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G4DFRA32A€ 435,85€ 435,85
1VoedingenCorsair SF850 (2024)€ 171,09€ 171,09
1Interne ssd'sLexar NM620 1TB€ 139,90€ 139,90
Totaal€ 2.570,41
Helaas is deze voeding dan wel weer een stukje duurder dan dat ik liever had gezien.

[ Voor 51% gewijzigd door ocf81 op 20-07-2026 19:59 ]

© ocf81 1981-infinity

• Mortov Molotov
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Het oude advies had in elk geval geen ECC-ram, dus toen vonden we dat blijkbaar geen harde vereiste. Ook een aantal van de genoemde alternatieven voor zelfbouw (bv. de UGREEN NAS) worden zo te zien zonder ECC geleverd (althans, met alleen de on-die ECC die DDR5 sowieso heeft).

Maar, wat zou je dan voorstellen? 'ECC is nu onbetaalbaar, dus dan maar geen thuisserver' lijkt me geen advies waar onze medetweakers mee geholpen zijn.
Neen, maar evt. wel een waarschuwing over waar je je wel/niet mag aan wagen gegeven gebrek aan ECC RAM?

• croque_monsieur
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21-07 22:40
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Ugreen 2800/4800GT heeft wel de optie om DDR4 ECC ram te gebruiken. Nu is een NAS niet echt meer zelfbouw, maar het kan wel een aardige thuisserver worden.

Ik weet niet of ECC nu per definitie onbetaalbaar is. Je zou natuurlijk ook kunnen bezuinigen op andere componenten, genoegen nemen met minder RAM of gaan voor een build met DDR4 ECC ram? Ik zie eerder het probleem dat je geen echte low power build kan doen met side band ECC. De opties die ik gevonden heb, hebben allemaal een idle van 20+ watt ipv rond de 5 watt (exclusief hdd's).

Weet je nog waarom ECC geen harde vereiste was/is?
Pagina: 1