Vraag

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Mijn werkgever heeft aangegeven de loonbetalings terug te brengen naar 0% bij einde van zijn ziektewetverplichting. Ik ben nog ziekgemeld. WIA aanvraag bij UWV is in behandeling. Hierover is nog niets bekends.
Ook is aangegeven dat door de wereldwijde reorganisatie mijn positie overbodig is verklaard. Zodra ik me beter meld zal het ontslag in gang worden gezet. Er schijnt een sociaal plan te zijn etc etc

Mijn AOWdatum is februari volgend jaar.

Wat is wijsheid?

1) Ziek gemeld blijven (alles is in overleg ARBO arts), de 0% accepteren, en hopen op een positief WIA advies? Met voorlopig een duidelijk stuk onzekerheid wat het $$ resultaat zal zijn (werkgever heeft een verzekering die aanvult tot laatste salaris, maar de haken en ogen ken ik niet)
2) Beter melden, het ontslagaanbod accepteren, en de laatste maanden met een WW uitkering doorgaan tot AOW datum. Ik ben reeel genoeg om in te zien dat niemand mij zal aannemen voor die paar resterende maanden...

Omdat ik van mening ben dat werkgever extreem nalatig is geweest aangaande zijn reintegratie verplichtingen overweeg ik ook de ontslagvergoeding te gaan aanvechten. Gedurende mijn hele ziekteperiode is er geen enkel contact geweest tussen werkgever en mezelf. Ze reageren niet op ARBO adviezen etc.Hierdoor hebben ze van het UWV een derde jaarsverplichting gekregen die nu dus bijna afloopt. Ik begrijp dat er een spanningsveld zit tussen recht hebben en recht krijgen, zodat deze richting nog nauwkeuriger bekeken moet worden. Of ik voor die paar maanden nog al dat gezeik en negatieve energie wil beleven is nog een te maken afweging.
Echter een nu betermelden stap zou van invloed kunnen zijn op het hier haalbare.

Tussen haakjes het betermelden zou ik doen om die 0% inkomsten situatie voor te zijn. Mijn ziekzijn is volledig in overeenstemming met ARBO-arts. ik heb een buffer om deze maanden van 0% door te komen, maar spreek deze pensioenpot liever niet aan.

Inzichten en/of advies zijn zeer welkom. Zeker wat betreft de twee mogelijkheden, of een andere mogelijkheid die nog niet bij me is opgekomen.

Alle reacties

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hele beknopte reactie: wat zegt je advocaat?

Iets langer: ik neem aan als de werkgever al op zo'n koers zit dat je al enige juridische dingen hebt lopen. Als dat niet zo is dan inschakelen.

En nooit, dan ook nooit, beter melden om die 0% te ontlopen. Het is niet jij die het probleem moet oplossen.
Ja, je voelt het wel in financiële vorm, maar ook daar zijn rechtszaken over te voeren, voorschotten aan te vragen enz enz enz.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Pvdbogaard
Dat is een overweging die ik gemaakt heb. Overleg gehad met een advocaat. Echter de kosten hiervan zijn behoorlijk. Ik heb hiervoor geen rechtsbijstandverzekering. Om uberhaupt een idee te krijgen of er een compensatie is te realiseren schat ik een initiele kostenpost van 1500-2000 euro (ca 8 uur advocaat). Als ik nu al kan aanvoelen dat de kans klein is dat er "wat te halen valt" waarom dan dit bedrag investeren? Naast deze financiele kosten zijn er de kosten aan mentale energie.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51
Je werkgever heeft dus zo te horen al een loonsanctie gehad. Ze zullen door moeten blijven betalen zolang je in dienst bent, maar inderdaad tot 3 jaar. Alleen als ze je zouden ontslaan hoeven ze niet meer te betalen. Om je te mogen ontslaan moeten ze een ontslagvergunning aanvragen (die vorig jaar was afgekeurd). Als de UWV-arts oordeelt dat je wel kan werken dan ga je naar de WW. Pas als je WW op is kom je bij een uitkering. Je zal dus nooit op 0% inkomen komen voordat je de AOW datum bereikt. (Tenzij de UWV de ontslagvergunning verleent, je erg snel door een UWV-arts beoordeeld wordt, en je te weinig maanden WW recht hebt opgebouwd)

Het komt dus sowieso wel goed, maar je zou via een advocaat en een vaststellingsovereenkomst misschien meer kunnen onderhandelen.

[ Voor 16% gewijzigd door I_IBlackI_I op 30-06-2026 17:01 . Reden: Aanpassing ziektewet -> wia ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Pvdbogaard schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:11:
Ook is aangegeven dat door de wereldwijde reorganisatie mijn positie overbodig is verklaard. Zodra ik me beter meld zal het ontslag in gang worden gezet. Er schijnt een sociaal plan te zijn etc etc

Mijn AOWdatum is februari volgend jaar.
Kijk eerst in het sociaal plan. Afhankelijk van hoe lang je er werkt is een "werk-naar-werk-periode" van zes maanden niet ongebruikelijk. Dan ben je al bijna in februari, en als de boventalligheid nog niet ingegaan is dan ben je weer wat dichterbij.
2) Beter melden, het ontslagaanbod accepteren, en de laatste maanden met een WW uitkering doorgaan tot AOW datum. Ik ben reeel genoeg om in te zien dat niemand mij zal aannemen voor die paar resterende maanden...
Mijn beperkte ervaring met het UWV is dat ze daar eigenlijk best wel heel redelijke mensen in dienst hebben. Als jij je bv in december meld en per februari ga je met AOW, dan zal er je weinig in de weg gelegd worden. "Desnoods" doe je een paar LinkedIn-cursussen, poets je je CV wat op en volg je nog een andere cursus, en presto: Je hebt weer vier sollicitatie-activiteiten binnen.
Pvdbogaard schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:43:
Dat is een overweging die ik gemaakt heb. Overleg gehad met een advocaat. Echter de kosten hiervan zijn behoorlijk. Ik heb hiervoor geen rechtsbijstandverzekering. Om uberhaupt een idee te krijgen of er een compensatie is te realiseren schat ik een initiele kostenpost van 1500-2000 euro (ca 8 uur advocaat). Als ik nu al kan aanvoelen dat de kans klein is dat er "wat te halen valt" waarom dan dit bedrag investeren? Naast deze financiele kosten zijn er de kosten aan mentale energie.
De kosten voor de advocaat zijn vaak onderdeel van het sociaal plan. In ieder geval tot een bepaald bedrag. Aan je advocaat de schone taak om de rest daar ook bij te onderhandelen ;) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 18:34
Vragen bij het Juridisch Loket https://www.juridischloket.nl/? Zij kunnen je in elk geval gratis op weg helpen.
Of je kan lid worden van een vakbond.
Een goede advocaat kan ook een hoop zorgen en sores wegnemen is mijn ervaring. In dit soort situaties haal je dat er waarschijnlijk wel uit.
Ik denk dat er sowieso nog van alles ‘te halen’ is. Ten eerste heb je recht op een transitievergoeding bij eventueel ontslag, ook als je daarna in de WIA terecht zou komen. Eventueel ook een billijke vergoeding als het ontslag je werkgever aan te rekenen is.
Tot het moment dat het UWV je WIA toekent is de werkgever ook gewoon verplicht om 70% van je loon te betalen (tenzij jij niet aan je reintegratie verplichtingen voldoet, maar dat lijkt hier niet aan de hand).
Ik zou in elk geval niets doen wat niet de waarheid volgt (i.e. beter melden als je dat niet bent), dit werkt bijna nooit in je voordeel.
WIA en WW zijn gelijk qua inkomen (allebei 75->70% van je laatstverdiende loon) dus daar heb je geen voordeel te halen.

[ Voor 14% gewijzigd door nihilissimis op 30-06-2026 17:02 ]

• Pvdbogaard
Er is een derde ziektejaar doorbetalingsverplichting opgelegd door het UWV. Ze staan in hun recht om na deze periode mij op 0% te zetten. Althans dat heb ik tot nu toe begrepen.

Ik heb altijd aan mijn verplichtingen voldaan.

Het sociaalplan wordt pas toegestuurd als ik weer beter ben gemeld. Ik weet niet of dat valide is trouwens!

Vorig jaar was er geen ontslagvergunning. Die is nu mogelijk omdat (naar ik begrijp) er overleg is geweest met OR, vakbonden etc. Voor getroffenen van deze reorganisatie ligt er een plan.

• nihilissimis
De loonsanctie is inderdaad maximaal een jaar. Als er een WIA uitkering is aangevraagd, maar nog geen keuring heeft plaatsgevonden kan je aan het UWV een voorschot vragen. Omdat ze nu enorm achterlopen zou je die moeten kunnen krijgen en zou je niet terug hoeven betalen.
Dan nog moet je werkgever in elk geval een transitievergoeding betalen als je uit dienst gaat, en een uitkering van het UWV krijgt.
Sociaal plan staat daar los van.
Win alsjeblieft gedegen juridisch advies in.
PS: wel een volkomen klote situatie trouwens, sterkte!

[ Voor 10% gewijzigd door nihilissimis op 30-06-2026 17:22 ]

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:44
Pvdbogaard schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:09:
Het sociaalplan wordt pas toegestuurd als ik weer beter ben gemeld. Ik weet niet of dat valide is trouwens!
Dat lijkt me niet. Maar misschien is het handiger en sneller om een collega te vragen het te sturen of iemand van de or.

• nihilissimis
Vergeet ook niet om het UWV in gebreke te stellen als ze niet op tijd beslissen. Dat voelt wat krom (dat is het ook), maar goeddeels is deze onzekerheid natuurlijk ook ontstaan door het trage beslissen van het UWV. De dwangsommen die je krijgt dekken voor een groot deel je advocaat kosten.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
INAAL maar volgens mij betekend het aflopen van het santiejaar niet dat hij mag stoppen met loonbetalingen.De werkgever mag nu een ontslagvergunning aanvragen. Pas daarna gaat 't ontslag in.

Rechten op loonbetaling stoppen dus niet! De ontslagbescherming loopt af.

Daarnaast heb je nogsteeds recht op transitievergoeding.

Er zijn zoveel regels en mogelijkheden om er meer uit te slepen dat ik denk dat je met goedkoop is duurkoop. Ik denk dat 't die 2000 euro meer dan waard is.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:16
Wat krijg je via het sociaal plan bij ontslag? Voldoende om de tijd tot je AOW leeftijd goed te overbruggen? Probeer er in ieder geval rationeel naar te kijken en maak het niet emotioneel. Als ze genoeg bieden, pakken en wegwezen. Als ze te weinig bieden, bespreken met een arbeidsrechtjurist.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
Pvdbogaard schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:09:
Er is een derde ziektejaar doorbetalingsverplichting opgelegd door het UWV. Ze staan in hun recht om na deze periode mij op 0% te zetten. Althans dat heb ik tot nu toe begrepen.

Ik heb altijd aan mijn verplichtingen voldaan.

Vorig jaar was er geen ontslagvergunning. Die is nu mogelijk omdat (naar ik begrijp) er overleg is geweest met OR, vakbonden etc. Voor getroffenen van deze reorganisatie ligt er een plan.
Neem contact op met de OR of bond. De vakbond is zeker betrokken geweest bij het afsluiten van het sociaal plan.

• nihilissimis

• Pvdbogaard
Dank voor jullie antwoorden, suggesties en tips. Enige akties ingezet. Even afwachten op de "gevolgen".
Pagina: 1