Vraag

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-07 23:50
Mijn werkgever heeft aangegeven de loonbetalings terug te brengen naar 0% bij einde van zijn ziektewetverplichting. Ik ben nog ziekgemeld. WIA aanvraag bij UWV is in behandeling. Hierover is nog niets bekends.
Ook is aangegeven dat door de wereldwijde reorganisatie mijn positie overbodig is verklaard. Zodra ik me beter meld zal het ontslag in gang worden gezet. Er schijnt een sociaal plan te zijn etc etc

Mijn AOWdatum is februari volgend jaar.

Wat is wijsheid?

1) Ziek gemeld blijven (alles is in overleg ARBO arts), de 0% accepteren, en hopen op een positief WIA advies? Met voorlopig een duidelijk stuk onzekerheid wat het $$ resultaat zal zijn (werkgever heeft een verzekering die aanvult tot laatste salaris, maar de haken en ogen ken ik niet)
2) Beter melden, het ontslagaanbod accepteren, en de laatste maanden met een WW uitkering doorgaan tot AOW datum. Ik ben reeel genoeg om in te zien dat niemand mij zal aannemen voor die paar resterende maanden...

Omdat ik van mening ben dat werkgever extreem nalatig is geweest aangaande zijn reintegratie verplichtingen overweeg ik ook de ontslagvergoeding te gaan aanvechten. Gedurende mijn hele ziekteperiode is er geen enkel contact geweest tussen werkgever en mezelf. Ze reageren niet op ARBO adviezen etc.Hierdoor hebben ze van het UWV een derde jaarsverplichting gekregen die nu dus bijna afloopt. Ik begrijp dat er een spanningsveld zit tussen recht hebben en recht krijgen, zodat deze richting nog nauwkeuriger bekeken moet worden. Of ik voor die paar maanden nog al dat gezeik en negatieve energie wil beleven is nog een te maken afweging.
Echter een nu betermelden stap zou van invloed kunnen zijn op het hier haalbare.

Tussen haakjes het betermelden zou ik doen om die 0% inkomsten situatie voor te zijn. Mijn ziekzijn is volledig in overeenstemming met ARBO-arts. ik heb een buffer om deze maanden van 0% door te komen, maar spreek deze pensioenpot liever niet aan.

Inzichten en/of advies zijn zeer welkom. Zeker wat betreft de twee mogelijkheden, of een andere mogelijkheid die nog niet bij me is opgekomen.

Alle reacties

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hele beknopte reactie: wat zegt je advocaat?

Iets langer: ik neem aan als de werkgever al op zo'n koers zit dat je al enige juridische dingen hebt lopen. Als dat niet zo is dan inschakelen.

En nooit, dan ook nooit, beter melden om die 0% te ontlopen. Het is niet jij die het probleem moet oplossen.
Ja, je voelt het wel in financiële vorm, maar ook daar zijn rechtszaken over te voeren, voorschotten aan te vragen enz enz enz.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Pvdbogaard
Dat is een overweging die ik gemaakt heb. Overleg gehad met een advocaat. Echter de kosten hiervan zijn behoorlijk. Ik heb hiervoor geen rechtsbijstandverzekering. Om uberhaupt een idee te krijgen of er een compensatie is te realiseren schat ik een initiele kostenpost van 1500-2000 euro (ca 8 uur advocaat). Als ik nu al kan aanvoelen dat de kans klein is dat er "wat te halen valt" waarom dan dit bedrag investeren? Naast deze financiele kosten zijn er de kosten aan mentale energie.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-07 21:48
Je werkgever heeft dus zo te horen al een loonsanctie gehad. Ze zullen door moeten blijven betalen zolang je in dienst bent, maar inderdaad tot 3 jaar. Alleen als ze je zouden ontslaan hoeven ze niet meer te betalen. Om je te mogen ontslaan moeten ze een ontslagvergunning aanvragen (die vorig jaar was afgekeurd). Als de UWV-arts oordeelt dat je wel kan werken dan ga je naar de WW. Pas als je WW op is kom je bij een uitkering. Je zal dus nooit op 0% inkomen komen voordat je de AOW datum bereikt. (Tenzij de UWV de ontslagvergunning verleent, je erg snel door een UWV-arts beoordeeld wordt, en je te weinig maanden WW recht hebt opgebouwd)

Het komt dus sowieso wel goed, maar je zou via een advocaat en een vaststellingsovereenkomst misschien meer kunnen onderhandelen.

[ Voor 16% gewijzigd door I_IBlackI_I op 30-06-2026 17:01 . Reden: Aanpassing ziektewet -> wia ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Pvdbogaard schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:11:
Ook is aangegeven dat door de wereldwijde reorganisatie mijn positie overbodig is verklaard. Zodra ik me beter meld zal het ontslag in gang worden gezet. Er schijnt een sociaal plan te zijn etc etc

Mijn AOWdatum is februari volgend jaar.
Kijk eerst in het sociaal plan. Afhankelijk van hoe lang je er werkt is een "werk-naar-werk-periode" van zes maanden niet ongebruikelijk. Dan ben je al bijna in februari, en als de boventalligheid nog niet ingegaan is dan ben je weer wat dichterbij.
2) Beter melden, het ontslagaanbod accepteren, en de laatste maanden met een WW uitkering doorgaan tot AOW datum. Ik ben reeel genoeg om in te zien dat niemand mij zal aannemen voor die paar resterende maanden...
Mijn beperkte ervaring met het UWV is dat ze daar eigenlijk best wel heel redelijke mensen in dienst hebben. Als jij je bv in december meld en per februari ga je met AOW, dan zal er je weinig in de weg gelegd worden. "Desnoods" doe je een paar LinkedIn-cursussen, poets je je CV wat op en volg je nog een andere cursus, en presto: Je hebt weer vier sollicitatie-activiteiten binnen.
Pvdbogaard schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:43:
Dat is een overweging die ik gemaakt heb. Overleg gehad met een advocaat. Echter de kosten hiervan zijn behoorlijk. Ik heb hiervoor geen rechtsbijstandverzekering. Om uberhaupt een idee te krijgen of er een compensatie is te realiseren schat ik een initiele kostenpost van 1500-2000 euro (ca 8 uur advocaat). Als ik nu al kan aanvoelen dat de kans klein is dat er "wat te halen valt" waarom dan dit bedrag investeren? Naast deze financiele kosten zijn er de kosten aan mentale energie.
De kosten voor de advocaat zijn vaak onderdeel van het sociaal plan. In ieder geval tot een bepaald bedrag. Aan je advocaat de schone taak om de rest daar ook bij te onderhandelen ;) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 17:27
Vragen bij het Juridisch Loket https://www.juridischloket.nl/? Zij kunnen je in elk geval gratis op weg helpen.
Of je kan lid worden van een vakbond.
Een goede advocaat kan ook een hoop zorgen en sores wegnemen is mijn ervaring. In dit soort situaties haal je dat er waarschijnlijk wel uit.
Ik denk dat er sowieso nog van alles ‘te halen’ is. Ten eerste heb je recht op een transitievergoeding bij eventueel ontslag, ook als je daarna in de WIA terecht zou komen. Eventueel ook een billijke vergoeding als het ontslag je werkgever aan te rekenen is.
Tot het moment dat het UWV je WIA toekent is de werkgever ook gewoon verplicht om 70% van je loon te betalen (tenzij jij niet aan je reintegratie verplichtingen voldoet, maar dat lijkt hier niet aan de hand).
Ik zou in elk geval niets doen wat niet de waarheid volgt (i.e. beter melden als je dat niet bent), dit werkt bijna nooit in je voordeel.
WIA en WW zijn gelijk qua inkomen (allebei 75->70% van je laatstverdiende loon) dus daar heb je geen voordeel te halen.

[ Voor 14% gewijzigd door nihilissimis op 30-06-2026 17:02 ]

• Pvdbogaard
Er is een derde ziektejaar doorbetalingsverplichting opgelegd door het UWV. Ze staan in hun recht om na deze periode mij op 0% te zetten. Althans dat heb ik tot nu toe begrepen.

Ik heb altijd aan mijn verplichtingen voldaan.

Het sociaalplan wordt pas toegestuurd als ik weer beter ben gemeld. Ik weet niet of dat valide is trouwens!

Vorig jaar was er geen ontslagvergunning. Die is nu mogelijk omdat (naar ik begrijp) er overleg is geweest met OR, vakbonden etc. Voor getroffenen van deze reorganisatie ligt er een plan.

• nihilissimis
De loonsanctie is inderdaad maximaal een jaar. Als er een WIA uitkering is aangevraagd, maar nog geen keuring heeft plaatsgevonden kan je aan het UWV een voorschot vragen. Omdat ze nu enorm achterlopen zou je die moeten kunnen krijgen en zou je niet terug hoeven betalen.
Dan nog moet je werkgever in elk geval een transitievergoeding betalen als je uit dienst gaat, en een uitkering van het UWV krijgt.
Sociaal plan staat daar los van.
Win alsjeblieft gedegen juridisch advies in.
PS: wel een volkomen klote situatie trouwens, sterkte!

[ Voor 10% gewijzigd door nihilissimis op 30-06-2026 17:22 ]

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:17
Pvdbogaard schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:09:
Het sociaalplan wordt pas toegestuurd als ik weer beter ben gemeld. Ik weet niet of dat valide is trouwens!
Dat lijkt me niet. Maar misschien is het handiger en sneller om een collega te vragen het te sturen of iemand van de or.

• nihilissimis
Vergeet ook niet om het UWV in gebreke te stellen als ze niet op tijd beslissen. Dat voelt wat krom (dat is het ook), maar goeddeels is deze onzekerheid natuurlijk ook ontstaan door het trage beslissen van het UWV. De dwangsommen die je krijgt dekken voor een groot deel je advocaat kosten.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33
INAAL maar volgens mij betekend het aflopen van het santiejaar niet dat hij mag stoppen met loonbetalingen.De werkgever mag nu een ontslagvergunning aanvragen. Pas daarna gaat 't ontslag in.

Rechten op loonbetaling stoppen dus niet! De ontslagbescherming loopt af.

Daarnaast heb je nogsteeds recht op transitievergoeding.

Er zijn zoveel regels en mogelijkheden om er meer uit te slepen dat ik denk dat je met goedkoop is duurkoop. Ik denk dat 't die 2000 euro meer dan waard is.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-07 21:25
Wat krijg je via het sociaal plan bij ontslag? Voldoende om de tijd tot je AOW leeftijd goed te overbruggen? Probeer er in ieder geval rationeel naar te kijken en maak het niet emotioneel. Als ze genoeg bieden, pakken en wegwezen. Als ze te weinig bieden, bespreken met een arbeidsrechtjurist.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:44
Er is een derde ziektejaar doorbetalingsverplichting opgelegd door het UWV. Ze staan in hun recht om na deze periode mij op 0% te zetten. Althans dat heb ik tot nu toe begrepen.

Vorig jaar was er geen ontslagvergunning. Die is nu mogelijk omdat (naar ik begrijp) er overleg is geweest met OR, vakbonden etc. Voor getroffenen van deze reorganisatie ligt er een plan.
Neem contact op met de OR of bond. De vakbond is zeker betrokken geweest bij het afsluiten van het sociaal plan.

• nihilissimis

• Pvdbogaard
Dank voor jullie antwoorden, suggesties en tips. Enige akties ingezet. Even afwachten op de "gevolgen".

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:59

Herman

FP ProMod
Pvdbogaard schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:43:
Dat is een overweging die ik gemaakt heb. Overleg gehad met een advocaat. Echter de kosten hiervan zijn behoorlijk. Ik heb hiervoor geen rechtsbijstandverzekering. Om uberhaupt een idee te krijgen of er een compensatie is te realiseren schat ik een initiele kostenpost van 1500-2000 euro (ca 8 uur advocaat). Als ik nu al kan aanvoelen dat de kans klein is dat er "wat te halen valt" waarom dan dit bedrag investeren? (...)
Een goede advocaat, ervaren in het arbeidsrecht, kan vaak bij een intake een goede inschatting geven over je kansen en je positie.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-07 22:27
nihilissimis schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:59:

Of je kan lid worden van een vakbond.
Die vakbond gaat niet helpen. Dit is een lopend conflict op het moment van ingang id worden en daar doen ze dan niets mee.

[removed]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:21

LankHoar

Langharig tuig

redwing schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:40:
[...]

Die vakbond gaat niet helpen. Dit is een lopend conflict op het moment van ingang id worden en daar doen ze dan niets mee.
In mijn ervaring willen ze daar ook nog wel eens schappelijk mee omgaan wanneer je direct lid wordt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nee, dat is niet ok. Vraag hem op via de OR (of desnoods de vakbonden, want die moeten er ook aan meegedacht hebben) als HR moeilijk doet.

Edit: Verwacht trouwens verder niet zoveel van de OR in jouw individuele situatie. De OR is er in beginsel niet voor individuele werknemers en kunnen alleen met je meedenken vanuit goodwill maar niet vanuit hun rol als OR.

[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 01-07-2026 09:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 13:10
Je moet dus nog 8 maanden tot je pensioen? Persoonlijk zou ik dan de stress niet aan willen gaan en ze me gewoon laten ontslaan. Ze moeten je sowieso 1/3 maand per jaar in dienst betalen. Afhankelijk van hoe lang je in dienst bent geweest kan dat dus al een aardig stuk richting je pensioen vullen.

Je kan hier een proefberekening doen van wat je zou moeten krijgen: https://rekenhulptransitievergoeding.nl/

Voor zover ik weet geldt hier ook gewoon de periode dat je ziek bent geweest in mee.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Het zou mij niet verbazen als je gewoon uit kan onderhandelen dat als je je beter meldt, je vrijgesteld wordt van werk tot aan je AOW: er ligt een reorganisatie, ze weten dat je met 7 tot 8 maanden weg bent en dat jou nu afkopen meer gaat kosten (aan manuren en geld) dan jou terug te laten komen en meteen vrij te stellen van werk (wat overigens in een vaststellingsovereenkomst kan worden opgenomen).

Maar daar zal het gesprek over aangegaan moeten worden. En hoe vervelend ook: een advocaat staat daar neutraler in dan jij. En zal dat dus beter uit kunnen onderhandelen. Maar die kan waarschijnlijk ook wel in de onderhandelingen meenemen dat zijn loon (deels) gedekt wordt: dat is niet ongebruikelijk.

Maar ik kan me voorstellen dat het een stressvolle situatie is. Sterkte!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-07 08:24

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

--

[ Voor 99% gewijzigd door Falcon op 01-07-2026 10:34 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005

Speedmaster

Make my day...

Vergeet bij een vaststellingsovereenkomst niet om ook je 13e maand, bonussen en eventuele toelages mee te nemen.

• nihilissimis
Een en ander is ook afhankelijk van het verwachte percentage arbeidsongeschiktheid. Als dat meer dan 80% is, dan zit je goed.
Je schrijft ook dat de werkgever een WIA aanvullings verzekering heeft, dat is ook heel positief want WIA en WW zijn beiden gemaximeerd tot 70% (eerst 75%) van ongeveer 80K. Zit je huidige salaris (inclusief vakantiegeld, bonussen, aandelen, leaseauto etc erc) boven die 80K dan krijg je ingeval van een WIA uitkering een aanvulling vanuit die verzekering die je bij WW niet krijgt. Daarnaast wordt bij arbeidsongeschiktheid je pensioen meestal premievrij gemaakt (dwz dat je opbouw doorloopt).

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36

Dido

heforshe

Kennelijk wordt er een reorganisatie opgedrongen vanuit de internationale moedermaatschappij. Daarbij krijgt het bedrijf simpelweg de opdracht om tegen zo laag mogelijke kosten X aantal FTE te laten verdwijnen.
Bonden en het UWV zijn bij reorganisaties nogal allergisch voor (grote aantallen) gedwongen ontslagen.

Bij veel bedrijven betekent dat dat ze vooral inzetten op "natuurlijk verloop", i.e. mensen die vertrekken worden niet vervangen. Daarnaast (speelt waar ik werk nu ook) is het vaak simpeler en goedkoper om werknemers die dicht tegen hun pensioen aanzitten eerder met pensioen te laten gaan door ze een vaststellingsovereenkomst aan te bieden die financieel gezien het inkomensgat richting de AOW-leeftijd dekt. Dat gaat dan niet alleen om loon tot die datum, maar ook om de pensioeninleg!

Een eenvoudige oplossing, zeker gezien de korte periode (minder dan een jaar), zou kunnen zijn om je gewoon in dienst te houden tot je AOW, maar je wel per datum betermelding vrij te stellen van werk.
Als je toch met een advocaat gaat praten, overweeg dan om dat daar ook voor te leggen - het is voor het bedrijf een eenvoudige en relatief goedkope manier om "van je af te komen".

Wat betekent mijn avatar?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Over de "meld beter en vrijstelling van werk tot aan pensioen", als de organisatie failliet gaat in de periode tot je pensioen dan heb je natuurlijk niks meer want je mag achteraan sluiten om je recht te halen.

Ja, het is een korte periode van overbrugging, maar er zijn (lang geleden internet bubble die barste) internationale bedrijven geweest die de NL tak uiteindelijk gewoon hebben laten klappen om van de algehele sores af te zijn.
Weet niet wat de overweging is voor de reorganisatie, maar er wordt soms een heel link spelletje gespeeld als reorganisaties niet verlopen zoals men bedacht had op het hoofdkantoor (meestal door slecht advies/te weinig kennis van de arbeidsrecht situatie in dat land).

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 01-07-2026 14:00 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik snap je casus eigenlijk niet.

Als je al drie jaar in de ZW zit, dan volgt toch ontslag en niet een loonstop? Als ik op internet zoek op loonstop, dan wordt dit gezien als een sanctie aan een werknemer wanneer deze de re-integratieverplichtingen niet na komt. Is daar sprake van in jouw situatie?

Uit informatie van de UWV maak ik op dat je vrijstelling kunt krijgen wanneer je binnen een jaar de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt (https://www.uwv.nl/nl/ww/vrijstelling-sollicitatieplicht).

Met deze informatie maak ik op dat voor jou het meest aantrekkelijke is om:
  1. Je wordt ontslagen door je werkgever en hebt recht op een transitievergoeding.
  2. Je maakt gebruik van WW tot je AOW-leeftijd.
Het kan zijn dat de transitievergoeding dusdanig nadelig is voor je werkgever dat ze liever je loon willen doorbetalen tot aan je AOW-leeftijd.

In ieder geval zie ik de loonstop niet iets wat in jouw belang is. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat dit tegen je kan werken bij het berekenen van je dagloon (en daarmee de hoogte van een uitkering in de toekomst).

The stuff that dreams are made of

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-07 00:06
Na het derde loonsanctiejaar is werkgever niet langer verplicht om je loon te betalen, je kunt bij het uwv een voorschot op je wia vragen.

Inmiddels zijn de wachttijden voor een wia-keuring zo opgelopen dat het maar helemaal de vraag is of je nog gekeurd gaat worden voor je pensioendatum. Totdat de keuringsuitslag bekend is houd je recht op het voorschot dat ongeacht de uitslag niet teruggevorderd word. Gezien je leeftijd zou je ook gebruik kunnen maken van de 60+ regeling in de wia. Daar komt het uwv zelf mee als je daarvoor in aanmerking komt. Bij de 60+ regeling krijg je een volledige wia-uitkering tot je aow zonder keuring.

Het laatste jaar voor je aow ingaat ben je sowieso vrijgesteld van sollicitatieactiviteiten ( geld voor zowel de wia als ww), dus daar zul je geen last van hebben.

overweging zou nog kunnen zijn dat je bij ontslag voor je pensioendatum recht hebt op de transitievergoeding. Dan zou je via een vso voor de pensioendatum uit dienst moeten gaan en ww aanvragen. Laat je dan wel bijstaan door een advocaat, de tekst in een vso luistert heel nauw en als die net niet goed is ben je verwijtbaar werkloos en krijg je geen ww.

• Pvdbogaard
@MaltheseFalcon Ik zit drie jaar in de ziektewet.
@Philpend Als ik het goed begrepen heb is die 60+ jaar regeling ten ziele.

@ollie1965 Deze organisatie is financieel zeer solide.

Ik heb inmiddels het WIA voorschot aangevraagd en werkgever aangeschreven het sociaal plan zo snel mogelijk toe te zenden.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-07 00:06
Pvdbogaard schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:54:
@MaltheseFalcon Ik zit drie jaar in de ziektewet.
@Philpend Als ik het goed begrepen heb is die 60+ jaar regeling ten ziele.

@ollie1965 Deze organisatie is financieel zeer solide.

Ik heb inmiddels het WIA voorschot aangevraagd en werkgever aangeschreven het sociaal plan zo snel mogelijk toe te zenden.
De 60+ regeling is afgeschaft per 1.1.25, maar weer opnieuw ingesteld per 1.9.25 en loopt op dit moment gewoon. Bij de 60+ regeling gaat het om je leeftijd op het moment van einde tweede ziektejaar, maar volgens mij was je toen ook al 60+. De enige reden om niet aan de 60+ regeling mee te kunnen doen is als je in je werkverleden ooit in het buitenland hebt gewerkt, of als je werkgever niet akkoord gaat met toepassing van de 60+ regeling.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-07 22:14

Via een collega is dat sociaal plan toch wel te achterhalen :?

Ik zou voor de "makkelijke" weg kiezen mits het sociaal plan naar je zin is. Beter melden, ontslagvergoeding aanvaarden en die laatste paar maanden WW.

Het is een bult negatieve energie om een vergoeding aan te vechten. Zoals ik het begrijp ben je niet beter. Richt je op herstel zodat je (voor zover mogelijk) gezond van je pensioen kan gaan genieten :)

• Pvdbogaard
Mijn collega's zitten allemaal in Californie, tenminste, degene die er nog zijn... Ik was onderdeel van een US based team. Ook 100% thuiswerkend dus ik ken geen mensen hier in NL. Inmiddels geen toegang meer tot het interne netwerk noch bedrijfs email, dus daar zoeken is wat lastig ... HR zit ergens in Oost Europa geloof ik.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-07 22:14
Pvdbogaard schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:06:
Mijn collega's zitten allemaal in Californie, tenminste, degene die er nog zijn... Ik was onderdeel van een US based team. Ook 100% thuiswerkend dus ik ken geen mensen hier in NL. Inmiddels geen toegang meer tot het interne netwerk noch bedrijfs email, dus daar zoeken is wat lastig ... HR zit ergens in Oost Europa geloof ik.
je kent toch wel een emailadres van je directe collega's uit je hoofd, of een telefoonnummer?

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
Hier lijkt toch wel wat maatwerk nodig te zijn. Ook omdat je werkgever al forse steken heeft laten vallen in jouw re-integratie, gezien de doorbetalingsplicht in het 3e ziektejaar. Daarom vraag ik me af of dit zonder hulp van een advocaat of arbeidsrechtjurist wel goed gaat komen.

Je hebt echt een advocaat of arbeidsjurist nodig die jou gaat helpen en opkomt voor jouw rechten.

Ik heb een kennis die een paar maanden geleden ook een WIA-aanvraag heeft gedaan, waarbij nu de re-integratie-inspanningen van de werkgever worden beoordeeld en een loonsanctie mogelijk opgelegd zal worden door UWV. Dus ik begrijp het gevecht dat je de afgelopen 2 à 3 jaar hebt moeten voeren met deze werkgever.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zou er zoveel mogelijk uitslepen en daar heb je echt een specialist in arbeidsrecht én sociaalrecht voor nodig. bijvoorbeeld als er spelletjes worden gespeeld door jou in dienst te houden ipv te ontslaan om zo onder je transitievergoeding uit te komen. of om uit te werken wat nu de beste gang van zaken is rondom je WIA totaan je pensioen. als je je dossier goed op orde hebt, wat ik wel denk aangezien je werkgever al een sanctie heeft gekregen, dan scheelt dat een advocaat enorm veel tijd qua uitzoekwerk en dan kunnen de kosten best meevallen!

sterkte overigens, rotsituatie.

• nihilissimis
Frieda schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:10:
zou er zoveel mogelijk uitslepen en daar heb je echt een specialist in arbeidsrecht én sociaalrecht voor nodig. bijvoorbeeld als er spelletjes worden gespeeld door jou in dienst te houden ipv te ontslaan om zo onder je transitievergoeding uit te komen. of om uit te werken wat nu de beste gang van zaken is rondom je WIA totaan je pensioen. als je je dossier goed op orde hebt, wat ik wel denk aangezien je werkgever al een sanctie heeft gekregen, dan scheelt dat een advocaat enorm veel tijd qua uitzoekwerk en dan kunnen de kosten best meevallen!

sterkte overigens, rotsituatie.
Ja dat is een goeie. Ik heb weleens begrepen dat dit een truukje was door je loon op 0 te zetten en je dus niet ontslagen wordt het bedrijf onder de transitievergoeding uit kan komen. Ik meen ook dat er inmiddels jurisprudentie is dat dit onrechtmatig is, maar daar moet je dus wel actie op ondernemen.

• nihilissimis
ybos schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Ik zou voor de "makkelijke" weg kiezen mits het sociaal plan naar je zin is. Beter melden, ontslagvergoeding aanvaarden en die laatste paar maanden WW.
Naar mijn idee is juist de WIA de makkelijke en aantrekkelijkste optie (mede omdat er een Excedent verzekering lijkt te zijn en omdat ts dan waarschijnlijk nog een paar maanden extra pensioenopbouw geniet (premievrij gemaakt))
Transitievergoeding is bij zowel WW als WIA hetzelfde. Alleen de eventuele extra’s uit het sociaal plan krijgt ts dan niet. WIA gaat ook bijna direct in en dan is ts ook gelijk van gezeur met werkgever af.
Het is een bult negatieve energie om een vergoeding aan te vechten. Zoals ik het begrijp ben je niet beter. Richt je op herstel zodat je (voor zover mogelijk) gezond van je pensioen kan gaan genieten :)
Dit is het beste advies!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 20:44

liberque

Vrijzinnig!

Jezelf nimmer nooit niet beter melden. Laat ik dat voorop stellen, want dan verspeel je je rechten. Omdat de WIA beoordelingen zo lang duren kan je bij het UWV een voorschot aanvragen. Dit is gebaseerd op de verwachte WIA-uitkering. Dit moet je echt wel zelf direct aanvragen. Pas als de WIA-arts oordeelt dat je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent, krijgt je geen WIA. Pas vanaf dat moment val je terug op de WW-uitkering als je ontslagen bent. Het voorschot van de WIA wordt dan met terugwerkende kracht verrekend met de WW uitkering vanaf het moment van ontslag (merk je nauwelijks iets van financieel gezien) en was de WIA te hoog dan wordt het restant kwijtgescholden.

Laat bovendien een jurist (zoals via het gratis Juridisch Loket) meekijken naar het Sociaal Plan van je werkgever; omdat de werkgever nalatig is geweest en al een loonsanctie heeft gehad, sta je ijzersterk om je volledige transitievergoeding op te eisen zonder akkoord te gaan met een overhaaste betermelding.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Pagina: 1