Mijn vraag:
Ik heb al bij een aantal bedrijven zonnepanelen proberen te bestellen met de 0% btw regeling die sinds 2023 in Nederland van toepassing is. Echter geven webshops aan dat ze hier niet bekend mee zijn en bereken de btw gewoon door.
Hoe zit dit nou precies, heb je als particulier nu wel of geen recht op 0% btw?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
2 zonnepanelen
1 omvormer
1 frame voor plat dak
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De site van de belastingdienst lijkt duidelijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_0_btw/btw-tarief-zonnepanelen
Ik citeer:
Nee, op een complete set zonnepanelen voor een woning mag geen btw (dus 0% btw)
Wat valt onder het 0% btw-tarief?
De Belastingdienst rekent de volgende onderdelen tot de complete set, waardoor deze facturen zonder btw (0%) worden uitgereikt: [1, 2]
Hoe krijg ik webshops zover dat ze geen btw rekenen over hun aangeboden set zonnepanelen?
Ik loop tot nu toe tegen dit probleem aan bij Gamma, Amazon en Bol maar ook veel andere minder bekende webshops hebben dit probleem. Ik heb ook enkele gevonden die het wel netjes met 0% btw doen maar het liefst koop ik bij een bekende webshop.
Ik heb al bij een aantal bedrijven zonnepanelen proberen te bestellen met de 0% btw regeling die sinds 2023 in Nederland van toepassing is. Echter geven webshops aan dat ze hier niet bekend mee zijn en bereken de btw gewoon door.
Hoe zit dit nou precies, heb je als particulier nu wel of geen recht op 0% btw?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
2 zonnepanelen
1 omvormer
1 frame voor plat dak
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De site van de belastingdienst lijkt duidelijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_0_btw/btw-tarief-zonnepanelen
Ik citeer:
Nee, op een complete set zonnepanelen voor een woning mag geen btw (dus 0% btw)
Wat valt onder het 0% btw-tarief?
De Belastingdienst rekent de volgende onderdelen tot de complete set, waardoor deze facturen zonder btw (0%) worden uitgereikt: [1, 2]
- De zonnepanelen zelf.
- De omvormer en eventuele optimizers.
- Het montagemateriaal (zoals dakhaken en rails).
- De bekabeling tot in de meterkast.
- De installatiewerkzaamheden (de uren van de installateur).
- Aanpassingen in de meterkast die direct nodig zijn voor de zonnepanelen. [1, 2, 3]
Hoe krijg ik webshops zover dat ze geen btw rekenen over hun aangeboden set zonnepanelen?
Ik loop tot nu toe tegen dit probleem aan bij Gamma, Amazon en Bol maar ook veel andere minder bekende webshops hebben dit probleem. Ik heb ook enkele gevonden die het wel netjes met 0% btw doen maar het liefst koop ik bij een bekende webshop.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl