Airco plaatsen langs zijmuur bij uitbouw – risico erfgrens /

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:07
Hi allemaal,

Ik wil een airco laten plaatsen en zit een beetje in een lastige situatie qua leidingroute.

Situatie:

- Rijwoning (woon er sinds de het gebouwd is , de buren ook.

- Ik heb een uitbouw, buren niet

- Erfgrens loopt langs een regenpijp

- Mijn uitbouw steekt ±20 cm over die erfgrens heen, dit moet want anders versmalt de woonkamer.

- Buitenunit komt op mijn uitbouw.

Probleem:

- Via achtergevel naar buiten is geen optie → daar zit mijn veranda en kom ik precies tegen een paal aan met boren voor o.a. afvoer

- Door het dak wil ik liever niet wegens risico op lekkage

Dus blijft eigenlijk alleen over:

- Door de zijgevel van mijn uitbouw naar buiten richting de buren.

- langs de zijmuur omhoog naar de buitenunit

Twijfels:

- Die leiding (goot) loopt dan deels boven het perceel van de buren (door de overstek van de uitbouw)

- Buren hebben veranda dus zien het niet

- Maar juridisch voelt het een beetje grijs

Extra:

- Wat als buren later ook een uitbouw nemen?

- Of als ze verhuizen en nieuwe buren er iets van vinden?

Vraag:

Zouden jullie dit gewoon doen (netjes in kabelgoot langs de muur), of zie ik iets over het hoofd?

Met de buren zijn we goed, verwacht geen problemen maar twijfel ook van wie de buitenmuur is. Ben ik de eigenaar?

De buren hebben een veranda en waarschijnlijk hebben ze ook geboord tegen mijn uitbouw waar ik ook niet over ben geinformeerd destijds.

Alle reacties

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:40
Er is juridisch niets grijs aan.

Je moet over eigen terrein, dus door het dak of je eigen veranda.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Richting de buren naar buiten zou ik niet doen. Kan ook alleen met hun toestemming want jouw buitenmuur staat al op hun grond.
Je kan het altijd vragen, ik ken situaties waar dat in overleg is gedaan. Maar dan wel risico op gedoe als de buren of latere kopers een uitbouw willen want dan zit je.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:37

orf

Door een bitumen dak met een dakdoorvoer is helemaal niet gek. Ik heb er één met een bocht naar beneden, zodat deze nooit kan inwateren.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:23

Illusion

(the art of)

Gewoon door het dak. Kans op lekkage is nihil, mits je dat netjes laat doen.

Een maak even een geluidsberekening. Je zit op uitbouw van een rijtjeswoning erg dicht bij ramen van de buren. Kan nog wel eens tegenvallen of dat mag.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:18
Je wilt je buitenunit zo dicht op de erfgrens zetten dat je welhaast verplicht bent om er een suskast omheen te plaatsen vanwege het geluid.
Eerst een berekening (laten) maken of (en waar) het qua geluid überhaubt wel kan en dan pas gaan nadenken waar je de leidingen gaat plaatsen.
Kijk hier even voor de wettelijke regels sinds april 2021.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

hoihoi66 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:36:
- Mijn uitbouw steekt ±20 cm over die erfgrens heen, dit moet want anders versmalt de woonkamer.
Zonder toestemming mag dit (vanzelfsprekend) niet. Dus het 'moet' niet. Het is ook niet juridisch grijs. Je buren kunnen het laten afbreken als ze het niet willen.

Je lijkt keuzes te baseren op wat jou het beste uitkomt in plaats van de werkelijke opties. Door het dak kan gewoon, schakel een betrouwbare vakman in.

Je moet zorgen dat je geen overlast veroorzaakt door de airco. Let op dat behalve het geluid de productie van hitte ook voor overlast kan zorgen. Zoals koelkasten produceren airco's warmte aan het ene einde en koude aan het andere einde. Als er bijvoorbeeld bij de buren een luchtinlaat dicht bij is, heeft dat consequenties als jouw airco uitstoot de lucht verwarmt. Zoals eerder genoemd zijn er geluidseisen. Dus doe gewoon wat het beste is voor de buren. Dat is waarschijnlijk het beste voor iedereen.

Het Kadaster kan meten waar jouw terrein begint.
Pagina: 1