Airco plaatsen langs zijmuur bij uitbouw – risico erfgrens /

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-07 20:00
Hi allemaal,

Ik wil een airco laten plaatsen en zit een beetje in een lastige situatie qua leidingroute.

Situatie:

- Rijwoning (woon er sinds de het gebouwd is , de buren ook.

- Ik heb een uitbouw, buren niet

- Erfgrens loopt langs een regenpijp

- Mijn uitbouw steekt ±20 cm over die erfgrens heen, dit moet want anders versmalt de woonkamer.

- Buitenunit komt op mijn uitbouw.

Probleem:

- Via achtergevel naar buiten is geen optie → daar zit mijn veranda en kom ik precies tegen een paal aan met boren voor o.a. afvoer

- Door het dak wil ik liever niet wegens risico op lekkage

Dus blijft eigenlijk alleen over:

- Door de zijgevel van mijn uitbouw naar buiten richting de buren.

- langs de zijmuur omhoog naar de buitenunit

Twijfels:

- Die leiding (goot) loopt dan deels boven het perceel van de buren (door de overstek van de uitbouw)

- Buren hebben veranda dus zien het niet

- Maar juridisch voelt het een beetje grijs

Extra:

- Wat als buren later ook een uitbouw nemen?

- Of als ze verhuizen en nieuwe buren er iets van vinden?

Vraag:

Zouden jullie dit gewoon doen (netjes in kabelgoot langs de muur), of zie ik iets over het hoofd?

Met de buren zijn we goed, verwacht geen problemen maar twijfel ook van wie de buitenmuur is. Ben ik de eigenaar?

De buren hebben een veranda en waarschijnlijk hebben ze ook geboord tegen mijn uitbouw waar ik ook niet over ben geinformeerd destijds.

Alle reacties

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:55
Er is juridisch niets grijs aan.

Je moet over eigen terrein, dus door het dak of je eigen veranda.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

Richting de buren naar buiten zou ik niet doen. Kan ook alleen met hun toestemming want jouw buitenmuur staat al op hun grond.
Je kan het altijd vragen, ik ken situaties waar dat in overleg is gedaan. Maar dan wel risico op gedoe als de buren of latere kopers een uitbouw willen want dan zit je.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:33

orf

Door een bitumen dak met een dakdoorvoer is helemaal niet gek. Ik heb er één met een bocht naar beneden, zodat deze nooit kan inwateren.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Gewoon door het dak. Kans op lekkage is nihil, mits je dat netjes laat doen.

Een maak even een geluidsberekening. Je zit op uitbouw van een rijtjeswoning erg dicht bij ramen van de buren. Kan nog wel eens tegenvallen of dat mag.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je wilt je buitenunit zo dicht op de erfgrens zetten dat je welhaast verplicht bent om er een suskast omheen te plaatsen vanwege het geluid.
Eerst een berekening (laten) maken of (en waar) het qua geluid überhaubt wel kan en dan pas gaan nadenken waar je de leidingen gaat plaatsen.
Kijk hier even voor de wettelijke regels sinds april 2021.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

hoihoi66 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:36:
- Mijn uitbouw steekt ±20 cm over die erfgrens heen, dit moet want anders versmalt de woonkamer.
Zonder toestemming mag dit (vanzelfsprekend) niet. Dus het 'moet' niet. Het is ook niet juridisch grijs. Je buren kunnen het laten afbreken als ze het niet willen.

Je lijkt keuzes te baseren op wat jou het beste uitkomt in plaats van de werkelijke opties. Door het dak kan gewoon, schakel een betrouwbare vakman in.

Je moet zorgen dat je geen overlast veroorzaakt door de airco. Let op dat behalve het geluid de productie van hitte ook voor overlast kan zorgen. Zoals koelkasten produceren airco's warmte aan het ene einde en koude aan het andere einde. Als er bijvoorbeeld bij de buren een luchtinlaat dicht bij is, heeft dat consequenties als jouw airco uitstoot de lucht verwarmt. Zoals eerder genoemd zijn er geluidseisen. Dus doe gewoon wat het beste is voor de buren. Dat is waarschijnlijk het beste voor iedereen.

Het Kadaster kan meten waar jouw terrein begint.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
mrmrmr schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:39:
[...]
Zonder toestemming mag dit (vanzelfsprekend) niet. Dus het 'moet' niet. Het is ook niet juridisch grijs. Je buren kunnen het laten afbreken als ze het niet willen.
Ik lees dat TS er sinds de bouw woont, bij nieuwbouw teken je ervoor dat als de buren een uitbouw nemen en jij niet, deze uitbouw dan deels op jouw grond komt. De buren (en eventuele latere kopers) kunnen dit vervolgens echt niet laten slopen aangezien dit gewoon ik de akte staat.

Er vervolgens nog een leiding doorheen halen is uiteraard dan weer niet toegestaan zonder toestemming.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
de muur staat op hun grond omdat het vanaf de bouw is.
Wanneer de buren een uitbouw zouden willen, dan slopen ze de buitenmuur. Zetten daar de binnenmuur tegenaan met een lucht of isolatie spouw., en bouwen dan verder op. vermoedelijk houden ze wel een inspinging in de woonkamer, wat dat betreft heb je mazzel

Dus daar kan geen aircoleiding lopen want dan moet hij weg.
Dus door het dak. Is geen enkel probleem. gewoon een vakman inhuren

of ergens anders boren aan de achterkant, zodat je niet tegen een paal aan zit.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
Yaksa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:18:
Je wilt je buitenunit zo dicht op de erfgrens zetten dat je welhaast verplicht bent om er een suskast omheen te plaatsen vanwege het geluid.
Eerst een berekening (laten) maken of (en waar) het qua geluid überhaubt wel kan en dan pas gaan nadenken waar je de leidingen gaat plaatsen.
Kijk hier even voor de wettelijke regels sinds april 2021.
dat staat nergens, misschien komt het ding wel midden op een 5 meter brede uitbouw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 21:50
Geen enkele weldenkende buur gaat toestemming geven om die leiding over hun grond te laten leggen. Het beperkt hen enorm als ze later zelf willen uitbouwen, of wanneer ze hun huis willen verkopen. Bovendien krijg je vroeg of laat gedoe in de trant van De Rijdende Rechter over wie verantwoordelijk is voor de kosten wanneer er wél wordt uitgebouwd en de leiding moet worden verlegd.

Voor jou blijft eigenlijk maar één realistische optie over: via het dak. Tegenwoordig zijn er meer dan genoeg professionele oplossingen om dit netjes en volledig waterdicht te laten uitvoeren. Een vakman heeft dit in een halve ochtend voor je geregeld. Kost je rond de 250/300 euro.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

hoihoi66 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:36:
Hi allemaal,

Ik wil een airco laten plaatsen en zit een beetje in een lastige situatie qua leidingroute.

- Door het dak wil ik liever niet wegens risico op lekkage
Sorry, maar dit is echt meest complete onzin. Hoe denk denk je dat de rest van de wereld de leidingen doet wanneer de unit op het dak staat?
Hoe denk je dat beluchtingspjpjes op platte daken gaan?
Gewoon een fatsoenlijk installatiebedrijf inhuren en er is niets aan de hand.

Langs de zijmuur is gewoon verschrikkelijk lelijk om te zien.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:22
Koffie schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Sorry, maar dit is echt meest complete onzin. Hoe denk denk je dat de rest van de wereld de leidingen doet wanneer de unit op het dak staat?
Hoe denk je dat beluchtingspjpjes op platte daken gaan?
Gewoon een fatsoenlijk installatiebedrijf inhuren en er is niets aan de hand.

Langs de zijmuur is gewoon verschrikkelijk lelijk om te zien.
Tis vrij duidelijk wat de TS wil horen dus ik zeg het maar gewoon: gewoon over de buitenmuur joh en niks tegen de buren zeggen. Tis toch jouw muur?

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:53
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Een deel staat op grond van zijn buren, dus die zijn deels eigenaar. Je mag al van geluk spreken dat de buren er uberhaupt mee akkoord gingen. Persoonlijk had ik dat niet gedaan en zou ik ook niet akkoord gaan met een pijp boven mijn grond. Het beperkt mij in toekomstige mogelijkheden en het is verschrikkelijk lelijk om tegenaan te kijken. Zodra die pijp er zit kun je zelf vrij weinig met die muur. Door de zijmuur is naar mijn mening absoluut not-done. Door het dak wordt overigens al honderdduizenden keren gedaan en is geen enkel probleem.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@hoihoi66 condenswater wil je echt het liefste middels zwaartekracht naar beneden afvoeren. Een condenswater pompje wordt met goede reden afgeraden door elke installateur. Ik heb 3 aircos, 1 met pompje: drama.

Tip: zoek een plek aan je achtergevel waar je een dunne leiding kwijt kan voor condenswater afvoer. Via diezelfde route zou je eventueel naar boven kunnen, maar een dakdoorvoer is echt geen probleem.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zenomyscus schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Een deel staat op grond van zijn buren, dus die zijn deels eigenaar. Je mag al van geluk spreken dat de buren er uberhaupt mee akkoord gingen. Persoonlijk had ik dat niet gedaan en zou ik ook niet akkoord gaan met een pijp boven mijn grond. Het beperkt mij in toekomstige mogelijkheden en het is verschrikkelijk lelijk om tegenaan te kijken. Zodra die pijp er zit kun je zelf vrij weinig met die muur. Door de zijmuur is naar mijn mening absoluut not-done. Door het dak wordt overigens al honderdduizenden keren gedaan en is geen enkel probleem.
Volgens mij redelijk normaal om tijdens de nieuwbouwfase de muur van een uitbouw over de erfgrens te zetten, zodat de binnenmuur gewoon kan doorlopen zonder verspringing. Wanneer de andere buur ook gaat uitbouwen krijgt deze ook een doorlopende muur ipv een verspringing.

Waarom? Omdat het kan!!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:03
Tehh schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:53:
@hoihoi66 condenswater wil je echt het liefste middels zwaartekracht naar beneden afvoeren. Een condenswater pompje wordt met goede reden afgeraden door elke installateur. Ik heb 3 aircos, 1 met pompje: drama.

Tip: zoek een plek aan je achtergevel waar je een dunne leiding kwijt kan voor condenswater afvoer. Via diezelfde route zou je eventueel naar boven kunnen, maar een dakdoorvoer is echt geen probleem.
Zonder pompje is wel echt beter ja, ook vanwege het geluid. Maar soms kan het gewoon niet anders. Hier een vd airco's op onze slaapkamer met pompje en daar gelukkig nog niets mee gehad in ik schat zo'n 150 draaidagen. Hoor het zelf ook niet meer tijdens slapen.

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:22
mrmrmr schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:39:
[...]

Je lijkt keuzes te baseren op wat jou het beste uitkomt in plaats van de werkelijke opties. Door het dak kan gewoon, schakel een betrouwbare vakman in.

Je moet zorgen dat je geen overlast veroorzaakt door de airco. Let op dat behalve het geluid de productie van hitte ook voor overlast kan zorgen. Zoals koelkasten produceren airco's warmte aan het ene einde en koude aan het andere einde. Als er bijvoorbeeld bij de buren een luchtinlaat dicht bij is, heeft dat consequenties als jouw airco uitstoot de lucht verwarmt. Zoals eerder genoemd zijn er geluidseisen. Dus doe gewoon wat het beste is voor de buren. Dat is waarschijnlijk het beste voor iedereen.

Het Kadaster kan meten waar jouw terrein begint.
" Let op dat behalve het geluid de productie van hitte ook voor overlast kan zorgen. "

De buiten-unit verplaatst inderdaad warmte maar dit is verwaarloosbaar, of je moet er op twee meter langslopen, het is eerder dat de buiten-unit de omgevingswarmte verplaatst .

• hoihoi66
Even ter verduidelijking:

- De uitbouw is zo opgeleverd vanuit de nieuwbouw (BAM) en ligt contractueel vast. Alle bewoners hebben hier bij aankoop voor getekend. Dat stukje overbouw is dus geen “eigen keuze achteraf”.

- De situatie is bij mij ook anders dan standaard: de buren hebben zelf ook een veranda, waardoor de leiding in de praktijk nauwelijks zichtbaar is vanaf hun kant.

- Het gaat dus niet om een zicht- of overlastprobleem, maar puur om de vraag hoe dit technisch/juridisch het beste opgelost wordt gezien de beperkingen (veranda + paal).

Ik snap het punt over dakdoorvoer en dat dat technisch prima kan, maar vanwege de situatie neig ik nog steeds naar een nette (makkelijke en zonder risico’s) oplossing langs de zijmuur (met overleg buren uiteraard).

Naar boven boren zal in de woonkamer nog altijd een lelijke pijpje laten zien.

voor diegenen die de buren heilig verklaren, heben ze bij mij ook aangeklopt met meneer we gaan een veranda bouwen en mogen we hiervoor in jullie uitbouw gaan boren? als ze dat hadden gedaan had ik uiteraard geen probleem van gemaakt.

• jack zomer
  • Niet online
@hoihoi66 ik vermoed dat het niet jou buiten muur is( ja nu is het jou buiten muur. . Maar vermoedelijk staat er ergens in de contracten dat de buren die buiten muur mogen verwijderen, en er hun eigen binnen muur met een spouw tegen (met ruimte) jou binnen muur mogen parkeren wanneer zij ook een uitbouw willen. Ga dat eens nakijken aub

het heeft geen zin om
(binnenmuur spouw buitenmuur spouw binnenmuur te behouden)
dan gaat het worden.
(binnenmuur spouw binnenmuur)

Dus jij moet omhoog of naar achteren. En als je tegen een paal aan boord van je veranda, dan moet je op een andere plek boren. of je veranda verplaatsen. of de paal verplaatsen.

Als ik je buurman was geweest, dan zal ik nooit toestaan dat je door de zijkant mijn kant op komt.
Wanneer jij verhuist en ik wil uitbouwen heb ik gegarandeerd een discussie met de nieuwe bewoners (en anders wel met jou als ik over 1 jaar wil uitbouiwen)

ik verklaar de buurman niet heilig. Maar door de zijmuur gaan is vragen om problemen.
Niet nu. Niet dit jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 28-06-2026 14:20 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:49

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bijzonder dit. Iedereen zegt TS "doe het niet, je zit fout" en TS zegt "ja maar nogmaals: ik kijk zelf liever niet tegen mijn lelijke leidingen aan".

Het argument van de veranda is ook wat gezocht. De buren hebben iets aan hun kant van een mandelige muur bevestigd. Dat is hen toegestaan. Het is jou niet toegestaan om hun kant van de muur te gebruiken; het is niet alleen jouw muur. Nog los van dat je niet zomaar zaken boven andermans grond mag hangen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• No Hands
hoihoi66 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:07:

- De uitbouw is zo opgeleverd vanuit de nieuwbouw (BAM) en ligt contractueel vast. Alle bewoners hebben hier bij aankoop voor getekend. Dat stukje overbouw is dus geen “eigen keuze achteraf”.

- De situatie is bij mij ook anders dan standaard: de buren hebben zelf ook een veranda, waardoor de leiding in de praktijk nauwelijks zichtbaar is vanaf hun kant.

- Het gaat dus niet om een zicht- of overlastprobleem, maar puur om de vraag hoe dit technisch/juridisch het beste opgelost wordt gezien de beperkingen (veranda + paal).

Ik snap het punt over dakdoorvoer en dat dat technisch prima kan, maar vanwege de situatie neig ik nog steeds naar een nette (makkelijke en zonder risico’s) oplossing langs de zijmuur (met overleg buren uiteraard).

voor diegenen die de buren heilig verklaren, heben ze bij mij ook aangeklopt met meneer we gaan een veranda bouwen en mogen we hiervoor in jullie uitbouw gaan boren? als ze dat hadden gedaan had ik uiteraard geen probleem van gemaakt.
bedankt voor je toelichting maar het veranderd niets aan de adviezen. je kan niet over de grond van de buren. dat veranda verhaal heeft er niets mee te maken. als de buren komende week verhuizen en de nieuw buren rossen die veranda eruit en willen een aanbouw maken. waar ga jij dan met je leiding heen? er is hier geen juridische oplossing en de technische beste, via het dak, is al voorgesteld maar die wil je gewoon niet.

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:05

E.P

Ik zou eerst kadaster gevens aanschaffen in deze situatie dit kan veel duidelijk hij geven,en de aankoop gevens van het perceel en de woning .

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nofi maar wat veranderd dit aan het verhaal? De boel is klip en klaar. Als je je constructie via de buren gaat doen en je buren gaan er zowaar in mee is het risico op gezeik in de toekomst enorm.

En dat enkel omdat je bang bent dat een dakdoorvoer die half Nederland al heeft gaat lekken?

Wees eerlijk naar jezelf; je wil gewoon die meuk lekker weg stoppen boven die Veranda van de buren en niks anders. Dat snap ik best maar komt wel met een staartje dat zeer waarschijnlijk vroeg of laat een issue wordt. Stop met het zoeken naar schijn argumenten waarom het zo een fantastische oplossing is. Die is het niet, buiten dat je er zelf niet tegenaan hoeft te kijken.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:01
@hoihoi66 het is niet het antwoord dat je wil horen, maar nee, gewoon nee en niet doen. Is het voor jou de ‘beste’ oplossing? Ja, maar het is gewoon niet jouw grond. Dus wegblijven daar. Als de buren hun veranda aan jouw uitbouw hadden willen vastzetten, had dit zelfs zonder jouw toestemming gemogen. Deze muur is namelijk vreemd genoeg niet van jou ondanks dat je hem wel betaald hebt. Als zij een uitbouw willen ipv die veranda mogen ze de stenen (zoals eerder al gemeld ook hier) gewoon verwijderen.

Life is what happens while you're busy making other plans

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thijsmans schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:36:
Bijzonder dit. Iedereen zegt TS "doe het niet, je zit fout" en TS zegt "ja maar nogmaals: ik kijk zelf liever niet tegen mijn lelijke leidingen aan".

Het argument van de veranda is ook wat gezocht. De buren hebben iets aan hun kant van een mandelige muur bevestigd. Dat is hen toegestaan. Het is jou niet toegestaan om hun kant van de muur te gebruiken; het is niet alleen jouw muur. Nog los van dat je niet zomaar zaken boven andermans grond mag hangen.
Die muur is puur en alleen van topicstarter. Niets mandeligs aan.
Komt door natrekking.

• jack zomer
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Komt door natrekking.
twijfel ik aan. Maar dat moet dan in de contracten van TS staan. En ik heb ts gevraagd dat te controleren.

Ik had in mijn koopcontract staan dat als de buren een uitbouw wouden creeren, dat zij dan de buiten muur van mijn ''vanaf de bouw'' uitbouw mochten afbreken en hun binnen muur met isolatie mochten plaatsen.

Dan hadden ze ipv een 50cm verspringing in hun woonkamer nog maar een 20 cm inspringing.

Doet op zich niet zoveel af van het feit dat TS niet ongevraagd door de muur mag met de leiding.
En dat als zijn buurman verstandig is, het antwoord nee zou zijn

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 28-06-2026 14:30 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
Wolly schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Komt door natrekking.
Dit is onzin. Bij nieuwbouwprojecten zijn dit soort muren (ene buur neemt wel uitbouw, andere niet) standaard mandelig. Dat komt doordat de muur van begin af aan al zo is ontworpen dat de buurman er later alsnog een uitbouw tegenaan kan bouwen.
Dat natrekking verhaal zou alleen kloppen wanneer het nooit de bedoeling is geweest dat de buren er ook nog tegenaan kunnen bouwen, wat juridisch een geheel andere situatie is (al kan zo'n muur er fysiek precies hetzelfde uitzien.)

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:23
Het maakt niet zoveel uit wat hier allemaal wordt aangedragen om de leidingen niet over de grond van de buren te leiden. De keuze van TS is al gemaakt en dit topic is alleen gemaakt om te zoeken naar bevestiging van de ongefundeerde keuze.

Voor wat betreft het pompje om water omhoog te pompen: ik heb er twee in mijn kelder. Eén voor de CV en één voor de ontvochtiger. De pomp van de CV draait al 17 jaar probleemloos; die van de ontvochtiger al 12 jaar. In die tijd is TS alweer verhuisd 😉

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:45
jack zomer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:24:
[...]

twijfel ik aan. Maar dat moet dan in de contracten van TS staan. En ik heb ts gevraagd dat te controleren.

Ik had in mijn koopcontract staan dat als de buren een uitbouw wouden creeren, dat zij dan de buiten muur van mijn ''vanaf de bouw'' uitbouw mochten afbreken en hun binnen muur met isolatie mochten plaatsen.

Dan hadden ze ipv een 50cm verspringing in hun woonkamer nog maar een 20 cm inspringing.

Doet op zich niet zoveel af van het feit dat TS niet ongevraagd door de muur mag met de leiding.
En dat als zijn buurman verstandig is, het antwoord nee zou zijn
Waarom zou die buitenmuur afgebroken moeten als de buren ook willen uitbouwen?
Wat nu is gebouwd, binnen- en buiten muur is al incl. isolatie, daar hoeft niet nog een pak isolatie tegenaan.
De buitenmuur wordt de nieuwe binnenmuur van de buurman als hij ooit gaat uitbouwen.

TS moet gewoon zijn leidingen en wat dan ook op eigen terrein houden zoals het hoort. Je moet je buren niet opzadelen met jouw eigen problemen, gewoon zelf oplossen en dan ziet het er maar wat minder esthetisch uit.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 21:50

Juridisch is het heel eenvoudig: het mag niet, omdat het niet jouw terrein is. Je buurman hoeft daarvoor geen toestemming te geven, zeker niet omdat er voldoende andere oplossingen zijn. Die lijken alleen niet echt bespreekbaar voor je, omdat je vast lijkt te houden aan uitvoering via de zijmuur.

Daarom begrijp ik ook niet goed waarom dit topic is geopend als je niet openstaat voor alternatieven. Het komt nu vooral over alsof je bevestiging zoekt voor iets wat je zelf al hebt besloten. Daarmee wordt een eigen probleem onnodig bij de buren neergelegd.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

je wilt dit antwoord mss niet horen maar het is technisch juridisch heel simpel:

beste is door de achtermuur want geen condenspomp nodig. blijkbaar vind je dat lastig want veranda ? maar dat is vast op te lossen.

1 na beste is door t dak van je eigen uitbouw, lekkagevrees is ingegrond er zijn in NL miljoenen dakdoorvoeren en die lekker niet.

de optie over de muur bij de buren is helemaal klote en moet je niet doen. want als zij of de volgende mensen uit willen bouwen mag je alles weghalen.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Mijn buren hebben het ook door het dak gedaan en hun muur van de uitbouw staat zelfs helemaal op eigen terrein, had zelfs nog 1 steenlengte naar mij toe geplaatst kunnen worden.

Mijn buurman is zelf aannemer en zijn redenering is vrij eenvoudig. Wij zijn goede buren, maar ooit gaat 1 van onze huizen verkocht worden. Hij heeft zo veel gezeik gezien met rechtzaken onder zijn klanten dat hij het risico niet neemt.

Kortom, gewoon door het dak.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@hoihoi66 , wat zou je er zelf van vinden als de rollen omgekeerd waren?

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• No Hands
vogelmans schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Waarom zou die buitenmuur afgebroken moeten als de buren ook willen uitbouwen?
Wat nu is gebouwd, binnen- en buiten muur is al incl. isolatie, daar hoeft niet nog een pak isolatie tegenaan.
De buitenmuur wordt de nieuwe binnenmuur van de buurman als hij ooit gaat uitbouwen.

TS moet gewoon zijn leidingen en wat dan ook op eigen terrein houden zoals het hoort. Je moet je buren niet opzadelen met jouw eigen problemen, gewoon zelf oplossen en dan ziet het er maar wat minder esthetisch uit.
die buitenmuur wil je afbreken omdat er anders een enorme koudebrug is maar dat kunnen we beter in een ander topic bespreken.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:45
No Hands schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:58:
[...]

die buitenmuur wil je afbreken omdat er anders een enorme koudebrug is maar dat kunnen we beter in een ander topic bespreken.
Dubbele tussenmuren van rijtjeshuizen hebben helemaal geen isolatie. Tussen de muur van mijn huis en die van de buurman zit ook geen isolatie de andere muren zijn wel geïsoleerd.
Veel wat oudere rijtjeshuizen hebben zelfs een enkele betonnen tussenmuur (en zijn daardoor ook erg gehorig).

• utopiaBe
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Had zelfde probleem. Aan notaris gevraagd en blijkt geen optie. Moet absoluut allemaal boven eigen domein. Zelfs als de buren toestemming geven, kan een volgende bewoner steeds protest aantekenen en dan moet je alsnog verwijderen. Overigens is dak geen probleem.

• Wolly
  • Niet online
onkl schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Dit is onzin. Bij nieuwbouwprojecten zijn dit soort muren (ene buur neemt wel uitbouw, andere niet) standaard mandelig. Dat komt doordat de muur van begin af aan al zo is ontworpen dat de buurman er later alsnog een uitbouw tegenaan kan bouwen.
Dat natrekking verhaal zou alleen kloppen wanneer het nooit de bedoeling is geweest dat de buren er ook nog tegenaan kunnen bouwen, wat juridisch een geheel andere situatie is (al kan zo'n muur er fysiek precies hetzelfde uitzien.)
Zozo, grote woorden. Kan je even het koopcontract laten zien?

• onkl
Wolly schreef op maandag 29 juni 2026 @ 02:16:
[...]

Zozo, grote woorden. Kan je even het koopcontract laten zien?
Werkelijk. Je maakt, zonder enig bewijs, een claim die kant nog wal raakt en iemand die uitlegt dat dat in het algemeen onzin is zou iets moeten bewijzen? Dit soort muren zijn standaard mandelig. Pas wanneer er in het koopcontract iets anders zou zijn opgenomen kan er sprake van zijn dat de muur -inderdaad door natrekking- volledig van de eigenaar van de aanbouw is. Er is in het verhaal van TS niets wat erop wijst dat er ooit reden is geweest zo'n beding op te nemen, laat staan dat het ook feitelijk is opgenomen.
Dus stop met het maken van niet onderbouwde claims of onderbouw ze.

• Wolly
  • Niet online
onkl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 07:00:
[...]

Werkelijk. Je maakt, zonder enig bewijs, een claim die kant nog wal raakt en iemand die uitlegt dat dat in het algemeen onzin is zou iets moeten bewijzen? Dit soort muren zijn standaard mandelig. Pas wanneer er in het koopcontract iets anders zou zijn opgenomen kan er sprake van zijn dat de muur -inderdaad door natrekking- volledig van de eigenaar van de aanbouw is. Er is in het verhaal van TS niets wat erop wijst dat er ooit reden is geweest zo'n beding op te nemen, laat staan dat het ook feitelijk is opgenomen.
Dus stop met het maken van niet onderbouwde claims of onderbouw ze.
In ons wetboek zijn bepalingen opgenomen omtrent muren en op basis daarvan kunnen de volgende muren als privé-muren worden aangemerkt:
– een vrijstaande muur naast een erfgrens. De eigenaar van de grond is eigenaar van de muur (op grond van verticale natrekking).
– een muur (al of niet op de erfgrens) die deel uitmaakt van één gebouw en aan één kant is bebouwd (“een niet vrijstaande muur”). De eigenaar van de grond is eigenaar van de muur (op grond van horizontale natrekking).
Bron

Nu graag jouw onderbouwing inclusief relevante stukken uit het contract van TS.

• onkl
Wolly schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:54:
[...]

[...]

Bron

Nu graag jouw onderbouwing inclusief relevante stukken uit het contract van TS.
Ha fijn, bronnen.

Het klopt inderdaad dat volgens de kale wettelijke situatie de muur van TS, door natrekking, een privémuur van TS is. Het probleem met je stelling is alleen dat die kale wettelijke situatie bijzonder zeldzaam is bij nieuwbouwprojecten.

De projectontwikkelaar neemt in het algemeen in splitsings en overdrachtaktes al direct een aantal erfdienstbaarheden over en weer op, waaronder twee die relevant zijn voor deze situatie (rijtje, ene buur aanbouw, andere niet):
1: Degene zonder aanbouw moet dulden dat de muur van de aanbouw over de erfgrens staat. (Meestal wordt dit "dulden van gerealiseerde bouwkundige toestand" oid. genoemd)
2: Degene met aanbouw moet dulden dat degene zonder aanbouw die alsnog kan realiseren en daarbij de muur gebruikt als muur van de aanbouw (recht van inbalking en inankering).
Daarnaast vindt je hier vaak formuleringen terug die bepalen dat de muur mandelig is cf BW 5:60. N.B. Dat is dus niet de "automatische" mandeligheid cf 5:62 die je ziet bij gedeelde muren of bij erfafscheidingen.

Voorbeelden van dit soort clausules vindt je in een flink aantal topics hier. Een mooi voorbeeld, waarbij je in de openingspost al zo'n set clausules vindt is Uitbouw te ver over de erfgrens bij nieuwbouw?.

In deze reactie arjants in "Buren verbouwen, wat kan en mag?" vindt je een aantal andere topics met dit soort vraagstukken.

Voor de duidelijkheid: Ik zeg dus niet dat de muur van TS géén privémuur is (Ik zie overigens dat ik daarover in mijn vorige post niet duidelijk was, mijn excuses). Dat zou ik ook helemaal niet kunnen, omdat ik de specifieke clausules in diens splitsings-, koop- en leveringsakte helemaal niet ken. Ik zeg alleen dat het simpele feit dat dit volgens BW 5:62 een privémuur is niet zo relevant is totdat je zeker weet dat er in de aktes niets anders benoemd is. Omdat het bij nieuwbouwprojecten erg gebruikelijk is om dit soort clausules mee te nemen, zou ik, wanneer ik zou moeten gokken zonder de aktes van TS te kennen, de kans dat dit een mandelige muur is duidelijk groter inschatten dan de kans dat dit een privémuur is. De stelligheid in je eerste post is daarom m.i. ook onterecht.

Voor TS: Deze discussie is niet geheel ontopic: of die muur nou mandelig is of niet: Een leiding erlangs is dat hoe dan ook niet en hoeft ook zeker niet geduld te worden door je buren (of volgende buren).

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:23
Dit wordt weer een topic waar TS (@hoihoi66 ) een vraag dumpt, niet te horen krijgt wat hij wil en vervolgens door enthousiaste Tweakers wordt bediscussieerd zonder dat er ook maar enige feedback van TS komt.

Dat geloof ik verder wel! Signing out!

• hoihoi66
Drum schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:43:
@hoihoi66 , wat zou je er zelf van vinden als de rollen omgekeerd waren?
Ik zou het geen probleem vinden

• hoihoi66
Nou toch maar even een update plaatsen. Er is een monteur langs geweest die toch nog gaat kijken of ik niet bij de buren uitkom, maar in plaats daarvan recht in de veranda eventueel de leidingen kan laten trekken, ook al is het best wel krap. Wordt dus vervolgd.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:49

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Lijkt me een nette oplossing, dank voor de update! :) Foto als het gelukt is?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• No Hands
hoihoi66 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:07:
Nou toch maar even een update plaatsen. Er is een monteur langs geweest die toch nog gaat kijken of ik niet bij de buren uitkom, maar in plaats daarvan recht in de veranda eventueel de leidingen kan laten trekken, ook al is het best wel krap. Wordt dus vervolgd.
Best wel krap is vaak net ruim genoeg, We zien graag het resultaat als het klaar is.

Pagina: 1