Het kán wel, maar ten koste van iets anders.
Als je (richting) 0 belastingontwijking wilt, moet je zeer korte belastingwetten maken en geen uitzonderingen.
Als je (richting) 0 mensen wilt die een uitzondering zijn en niet geholpen worden, dan moet je zeer ingewikkelde belastingwetten maken met heel veel soorten belasting en heel veel uitzonderingen.
Probleem met zeer rijken is dat ze internationaal kunnen belastingshoppen / -ontwijken. Kost misschien 50k per jaar om te onderhouden, maar als je per jaar een miljoen verdient en je kunt 20 procentpunten belasting besparen dan is dat een uitstekende constructie.
Een miljoen per jaar verdienen betekent echter wel een serieuze onderneming en/of een vermogen van 10 miljoen euro.
Mijn gevoel - maar corrigeer me als ik het mis heb - is dat veel mensen denken dat je met 1 miljoen euro + eigen woning (of 2 ton per jaar bruto inkomen passief + actief) al genoeg hebt om gebruik te maken van int. belastingontwijking 'structuren'. Dat is dus niet zo, tenzij die mensen daadwerkelijk emigreren naar een laag belasting land.
Belastingontwijking binnen Nederland, bijvoorbeeld box-hoppen van box3 naar box2 kan prima aangepakt worden door de (nationale) wetgever.