Ubuntu ai peer check

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:36
Beste Tweakerbuddies,

Aangezien zelf rommelen wel erg leuk vind heb ik een 2e hands HP ProDesk 400 G4 Mini i5-8500T 16GB aangeschaft om daar Home Assistant op te zetten en ook wil ik 'm gebruiken voor een Plex en/of Jellyfin server.

Hip dat ik ben heb ik Gemini gevraagd naar advies en die adviseert om de Linux Mint die er op staat eraf te halen en Ubuntu Server 24.04 LTS erop te zetten en dan de HA, Plex/Jellyfin in dockers te installeren.

Normaal check ik AI antwoorden altijd zelf met wat redelijke kennis over het onderwerp maar hier heb ik echt geen broodje kaas van gegeten dus kan iemand aangeven of dat the way to go is voor mijn wensen?

NB, vond het lastig een goede categorie voor dit onderwerp te kiezen, dus als ik deze vraag in het verkeerde topic heb gepost, hoor ik het ook graag.

Beste antwoord (via Robonus op 26-06-2026 20:36)


  • Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het toont ook wel weer een beetje het punt met AI die achterloopt. Ubuntu 26.04 LTS is ondertussen al 2 maanden uit, dus om nou een OS van 2 jaar oud te installeren dat nog 3 jaar support heeft tegenover een meer recente LTS met de volle 5 jaar is wel een gek advies.

De enige, potentieel valide reden om 24.04 te noemen ipv 26.04 zou het ontbreken van ondersteuning voor 26.04 zijn. Maar Docker ondersteund het al, dus dat gaat niet meer op.

Ik ben zelf ook veel meer voor Debian dan Ubuntu, mede ook vanwege de rare fratsen en keuzes die Canonical maakt met Ubuntu.

Commandline FTW

Alle reacties


  • Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Als je hier al geen broodje kaas van hebt gegeten dan zou ik er ook niet aan beginnen. Wil je hem namelijk aan het internet hangen dan dient dit ook goed beveiligd te worden.

Heb zelf iets vergelijkbaars draaien alleen dan proxmox op de HP en daarop een lxc container van ubuntu server en die draait dan weer docker.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super


  • Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:53

Cyphax

Moderator LNX/AI
Als je dan toch hier uitkomt had je net zo goed in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 kunnen beginnen. ;)

Op zich zou je dit met Mint ook wel kunnen maar er staat ook een hele desktopomgeving op waar je dan niets aan hebt. Ik zou persoonlijk Debian installeren (de basis van Ubuntu en Mint), maar Ubuntu Server kan natuurlijk ook. Het advies om alles in docker containers te stoppen is wel een goede maar mijn advies is dan wel om de basics van docker en docker compose te leren als onderdeel van het proces.

Saved by the buoyancy of citrus


Acties:
  • Beste antwoord

  • Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het toont ook wel weer een beetje het punt met AI die achterloopt. Ubuntu 26.04 LTS is ondertussen al 2 maanden uit, dus om nou een OS van 2 jaar oud te installeren dat nog 3 jaar support heeft tegenover een meer recente LTS met de volle 5 jaar is wel een gek advies.

De enige, potentieel valide reden om 24.04 te noemen ipv 26.04 zou het ontbreken van ondersteuning voor 26.04 zijn. Maar Docker ondersteund het al, dus dat gaat niet meer op.

Ik ben zelf ook veel meer voor Debian dan Ubuntu, mede ook vanwege de rare fratsen en keuzes die Canonical maakt met Ubuntu.

Commandline FTW


  • Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:36
Dracoz schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:18:
Als je hier al geen broodje kaas van hebt gegeten dan zou ik er ook niet aan beginnen. Wil je hem namelijk aan het internet hangen dan dient dit ook goed beveiligd te worden.

Heb zelf iets vergelijkbaars draaien alleen dan proxmox op de HP en daarop een lxc container van ubuntu server en die draait dan weer docker.
Welke tweaker is er nog nooit een project begonnen waar die niet alles van wist 🤗 volgens mij is dat juist de definitie van een tweaker, ergens in het diepe springen al gaande leren. Bedankt voor je goede punt over veiligheid. Ik ga me even verdiepen in wat je opnoemt (en niet perse met ai)

  • Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38
Aangezien je rommelen leuk vind kan je het toch even proberen? Gewoon kijken hoe het bevalt en of je dingen aan de praat krijgt. Ik vind het zelf ook vaak handig om ingevoerde commando's ergens apart bij te houden zodat je het kan herhalen mocht dat nodig zijn.

Het is ook geen ramp om een reinstall te doen mocht dat nodig zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1