Vraag

• Rubkeh01
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-06 21:20
Mijn vraag
Ik heb op dit moment 13 zonnepanelen liggen welke in het begin (2021) mooi door de dag heen een curve lieten zien qua opwek. Op dit moment is dit alles behalve een mooie curve en schakelt de omvormer meermaals af vanwege te hoge netspanning. Ik ben mijn opties aan het bekijken hoe ik dit het beste op kan lossen. Aangezien het eigen verbruik volgend jaar nog belangrijker wordt, wil ik dit graag optimaliseren. Wie heeft hier tips voor om het afschakelen te verminderen (of zelfs helemaal te verhelpen) en het eigen verbruik te optimaliseren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netaansluiting: 3x25A
Omvormer: Solaredge SE5000H 1 fase omvormer
13x Jinko 395Wp panelen met Solaredge P401 optimizers zuid configuratie 29 graden hellend dak
Daikin 8kW Altherma 4 full electric warmtepomp
1x 5kW airco welke met deze warme dagen de hele dag maximaal draait

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Airco de hele dag laten draaien
Wasjes draaien overdag
Vaatwasser overdag draaien
Omvormer op een andere fase aangesloten

Ik heb al gekeken naar een 3 fase omvormer maar dit is niet zo makkelijk als gewoon de omvormer swappen helaas. Daarnaast is bij de netbeheerder bekend dat er spanningsproblemen zijn en lossen zij deze binnen 5 tot 10 jaar op :(. Hier heb ik de komende tijd natuurlijk helemaal niks aan en de planning kan ook nog wijzigen wanneer andere gebieden meer prio krijgen :F

In de bijlage een overzicht van mijn opbrengst van gisteren (25-06-2026) en de huidige belansting van de fases gemeten met homewizard (26-06-2026 13:45). Dit is overigens niet het hoogste wat ik in de app zie. Gisteren was het: L1 251V L2 251.6V L3 245V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx1PEb_FB9Yo1Vy2IJFLXcQoqnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLwNY8BocYePcSaLwn8vdKht.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QI-pplToG-xrIsDKMUzI2UeNn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVRGEtBqMuwfvUce21DjGLFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:31
Het is me niet duidelijk of je omvormer en airco nu daadwerkelijk op dezelfde fase zitten. Kun je dat bevestigen? Voltages gaan per fase. Dus als het niet op dezelfde zit doet het niks beïnvloeden.

[ Voor 27% gewijzigd door OnTracK op 26-06-2026 14:05 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoe lang is de kabel naar je omvormer, en hoe dik is deze kabel?

Alle omvormers schakelen af bij 253V. Echter, als de een aan een korte, dikke kabel zit, en de ander zit aan 25 meter 2.5mm2, zal die laatste eerder afschakelen, waardoor de eerste minder hoge spanning voor zijn kiezen krijgt en dus blijft werken.

Makkelijkste test: meet spanning bij de meter (vaak af te lezen mbv p1 meter) en wat is spanning bij omvormer (soms af te lezen, anders zelf meten)

ps - als je een p1 meter gebruikt kan je spanning per fase aflezen. Is in een andere fase de spanning continue een stuk lager? dan kan je erg handig de omvormer gewoon aan andere fase hangen.

een 3 fase omvormer gaat weinig helpen, en heel waarschijnlijk zelfs minder goed werken.

[ Voor 42% gewijzigd door 99ruud99 op 26-06-2026 14:08 ]

• Lumen_765
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 26-06 22:05
Bij mij had ik hetzelfde probleem. Ik heb 3 fase in de gaten gehouden qua voltage. En alleen fase 1 werd steeds te hoog (ook als ik zonnepanelen uit had staan). Dus de omvormer op andere fase aangesloten, sindsdien geen problemen meer.

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:09
Gezien de meetgegevens: aansluiten op L3 (lichtblauw in je Homewizard grafiekje)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 16:37
Je hebt een 1-fase omvormer. Een snelle, simpele oplossing lijkt me deze op de fase te zetten met het laagste voltage?

Verder kun je er niet zo heel veel aan doen; als je hele wijk het voltage omhoog aan het duwen is dan heb je de netbeheerder nodig om structurele aanpassingen te doen (transformator aanpassen, dikkere kabels leggen, dat soort dingen).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kijken of je zoveel mogelijk alle verbruikers en opwekkers op fase L3 kan zetten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dikkere kabel
Andere fase
Meer klagen bij netbeheerder

Meer gemakkelijke opties zijn er eigenlijk niet.

Je hebt nog de volgende optie maar dat is tegen de regels:
Settings veranderen naar ander land in omvormer

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-06 19:08
Wolly schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:03:

Je hebt nog de volgende optie maar dat is tegen de regels:
Settings veranderen naar ander land in omvormer
Daarom is die instelling alleen met een installateursaccount bereikbaar doorgaans.
Je doelt op het verhogen van het afschakelvoltage.

Als we daar aan beginnen dan wordt het een race wie het ding het hoogst durft te zetten.

Dat eindigt of met schade aan apparatuur, of met een netbeheerder die de stroom er compleet vanaf gooit om schade te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieT op 26-06-2026 15:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
L3 zou probleemloos moeten zijn… dat lijkt erg weinig PV (en verbruikers van buren op te zitten (hoger dan 1 en 2 in de nacht, lager overdag)

Zat hij daar niet eerder op dan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18
Zoals gezegd de PV omvormer op L3 zetten, want blijkbaar zitten de zonnepanelen in de buurt allemaal op L1 of L2.

Extra verbruik inschakelen zal vermoedelijk helemaal niets doen, dan zou je zoveel verbruik moeten hebben dat je al de PV omvormers uit de buurt compenseert.

En een dikkere kabels maakt het alleen maar erger, want minder spanningsval over de kabel en dus een hogere spanning bij de omvormer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:15:

En een dikkere kabels maakt het alleen maar erger, want minder spanningsval over de kabel en dus een hogere spanning bij de omvormer.
Je denkt hierin pertinent verkeerd om.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18
Klopt ik maakte een denkfout

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 26-06-2026 18:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:00
99ruud99 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:06:
Hoe lang is de kabel naar je omvormer, en hoe dik is deze kabel?

Alle omvormers schakelen af bij 253V. Echter, als de een aan een korte, dikke kabel zit, en de ander zit aan 25 meter 2.5mm2, zal die laatste eerder afschakelen, waardoor de eerste minder hoge spanning voor zijn kiezen krijgt en dus blijft werken.
Als ik kijk naar het icoontje lijken deze gegevens vanaf de P1 te komen. Dan is gelijk de kabel naar de omvormer uitgesloten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
Jim423 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:56:
[...]

Als ik kijk naar het icoontje lijken deze gegevens vanaf de P1 te komen. Dan is gelijk de kabel naar de omvormer uitgesloten.
Juist niet, de kabel heeft een paar volt spanningval van omvormer tot meter bij belasting… dus omvormer kan hoger zien.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:46
Omvormer en airco naar L3, meer kun je niet doen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Marstek Venus V3 batterij aansluiten en in die uren laten laden met overschot zonnestroom
(moet hij niet zijn uitgevallen omdat er dan geen overschot is op teruglevering)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2026 09:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• vuilverwerking
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:33
(jarig!)
Netspanning mag volgens de wetgeving +10% of -10% van de 230 volt zijn. Als deze boven de 253 volt gaat dan is het slim om met meerdere mensen officieel te klagen bij je netbeheerder. Bij ons heeft dat geresulteerd in nieuwe leidingen en netbeheerder kasten in de wijk. Sindsdien prachtig 230 volt.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:54

TWKterry

Master Mariner

Sorry, verkeerd.

[ Voor 82% gewijzigd door TWKterry op 27-06-2026 09:38 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan inderdaad niet naar een drie fase omvormer vanwege te weinig optimizers of je moet een shortstring overwegen.

Wat je wel kan doen:
1. Naar fase 3
2. Dikkere kabel
3. De omvormer terugregelen op voltage via instellingen. Check daarvoor even de startpost van Het grote SolarEdge topic

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 27-06-2026 10:09 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1