Mijn vraag
Ik heb op dit moment 13 zonnepanelen liggen welke in het begin (2021) mooi door de dag heen een curve lieten zien qua opwek. Op dit moment is dit alles behalve een mooie curve en schakelt de omvormer meermaals af vanwege te hoge netspanning. Ik ben mijn opties aan het bekijken hoe ik dit het beste op kan lossen. Aangezien het eigen verbruik volgend jaar nog belangrijker wordt, wil ik dit graag optimaliseren. Wie heeft hier tips voor om het afschakelen te verminderen (of zelfs helemaal te verhelpen) en het eigen verbruik te optimaliseren?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Netaansluiting: 3x25A
Omvormer: Solaredge SE5000H 1 fase omvormer
13x Jinko 395Wp panelen met Solaredge P401 optimizers zuid configuratie 29 graden hellend dak
Daikin 8kW Altherma 4 full electric warmtepomp
1x 5kW airco welke met deze warme dagen de hele dag maximaal draait
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Airco de hele dag laten draaien
Wasjes draaien overdag
Vaatwasser overdag draaien
Omvormer op een andere fase aangesloten
Ik heb al gekeken naar een 3 fase omvormer maar dit is niet zo makkelijk als gewoon de omvormer swappen helaas. Daarnaast is bij de netbeheerder bekend dat er spanningsproblemen zijn en lossen zij deze binnen 5 tot 10 jaar op
. Hier heb ik de komende tijd natuurlijk helemaal niks aan en de planning kan ook nog wijzigen wanneer andere gebieden meer prio krijgen
In de bijlage een overzicht van mijn opbrengst van gisteren (25-06-2026) en de huidige belansting van de fases gemeten met homewizard (26-06-2026 13:45). Dit is overigens niet het hoogste wat ik in de app zie. Gisteren was het: L1 251V L2 251.6V L3 245V.
:strip_exif()/f/image/CLwNY8BocYePcSaLwn8vdKht.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb op dit moment 13 zonnepanelen liggen welke in het begin (2021) mooi door de dag heen een curve lieten zien qua opwek. Op dit moment is dit alles behalve een mooie curve en schakelt de omvormer meermaals af vanwege te hoge netspanning. Ik ben mijn opties aan het bekijken hoe ik dit het beste op kan lossen. Aangezien het eigen verbruik volgend jaar nog belangrijker wordt, wil ik dit graag optimaliseren. Wie heeft hier tips voor om het afschakelen te verminderen (of zelfs helemaal te verhelpen) en het eigen verbruik te optimaliseren?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Netaansluiting: 3x25A
Omvormer: Solaredge SE5000H 1 fase omvormer
13x Jinko 395Wp panelen met Solaredge P401 optimizers zuid configuratie 29 graden hellend dak
Daikin 8kW Altherma 4 full electric warmtepomp
1x 5kW airco welke met deze warme dagen de hele dag maximaal draait
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Airco de hele dag laten draaien
Wasjes draaien overdag
Vaatwasser overdag draaien
Omvormer op een andere fase aangesloten
Ik heb al gekeken naar een 3 fase omvormer maar dit is niet zo makkelijk als gewoon de omvormer swappen helaas. Daarnaast is bij de netbeheerder bekend dat er spanningsproblemen zijn en lossen zij deze binnen 5 tot 10 jaar op
In de bijlage een overzicht van mijn opbrengst van gisteren (25-06-2026) en de huidige belansting van de fases gemeten met homewizard (26-06-2026 13:45). Dit is overigens niet het hoogste wat ik in de app zie. Gisteren was het: L1 251V L2 251.6V L3 245V.
:strip_exif()/f/image/CLwNY8BocYePcSaLwn8vdKht.jpg?f=fotoalbum_large)