Waar zal 5800x3d anniversary edition verkocht worden?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

  • Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:24
Een 7800X3D kost ongeveer €250 op AliExpress, heb ze zelfs al een paar keer onder 200 zien zakken. Volledig nieuw, binnen een paar dagen geleverd vanuit Europa.
Een degelijk B650 bordje kan je ook wel vinden voor €100, dus dat is samen de kostprijs van een 5800X3D.

Vervolgens kan je je oude CPU/moederbord/ram verkopen om een groot deel van de DDR5 kost te dekken (32GB voor €250 ofzo op V&A).

Het is inderdaad ook maar de vraag of die 5800X3D vlot verkrijgbaar gaat zijn aan retailprijs. Dat AMD hem als een 'Anniversary Edition' in de markt zet, zegt eigenlijk al veel over hun insteek achter deze lancering.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Yup. De processor is voor max +/- €250-275 nog best interessant voor gamers, maar hoger zou ik zelf niet snel doen. Natuurlijk is een AM5 setup dan alsnog wel duurder (zoveel levert verkoop van AM4 niet op?) maar je hebt dan wel een stuk meer toekomstbestendigheid.

  • bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De kans op scalpers lijkt mij verwaarloosbaar.

Scalpen werkt alleen als het aanbod veel kleiner is dan het aanbod, eigenlijk is "scalpen" gewoon een natuurlijk prijsverloop op basis van vraag en aanbod.

De huidige markt is compleet gebottlenecked op geheugen en GPU's, niet op CPU's, daarnaar is dus relatief weinig vraag. Productiecapaciteit is ook totaal geen probleem (i.t.t. bij bijvoorbeeld de nieuwe GPU's van een paar jaar geleden) want de 5800X3D wordt op 7nm gemaakt - een volwassen node, en alle hippe producten zijn inmiddels over op 5nm of 3nm, dus er is eerder overcapaciteit dan ondercapaciteit. Een groot deel van de AM4-bezitters heeft al een X3D, en dan heeft AM4 inmiddels ook al concurrentie van AM5. En van alle andere segmenten AM4-CPU's (low-end, mobile, server) liggen er nog dozen vol in magazijnen dus daar hoeft ook geen capaciteit aan verspild te worden.

Ja, misschien is de vraag alsnog wel redelijk omdat er veel mensen op die upgrade wachten. Maar dat is bij elke nieuw product zo, niks nieuws.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Goedemorgen @oebbiejones

Zojuist alle grote jongens gecheckt, maar nog nergens te koop. :P

  • colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:34
Helaas nog steeds nergens 😂

  • Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:47

Orac

Ik mis je papa.

Als voorbereiding even controleren of je huidige BIOS versie de 5800X3D ondersteund, anders moet je eerst de BIOS updaten.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:44:
De kans op scalpers lijkt mij verwaarloosbaar.
De huidige markt is compleet gebottlenecked op geheugen en GPU's, niet op CPU's, daarnaar is dus relatief weinig vraag. Productiecapaciteit is ook totaal geen probleem (i.t.t. bij bijvoorbeeld de nieuwe GPU's van een paar jaar geleden) want de 5800X3D wordt op 7nm gemaakt - een volwassen node, en alle hippe producten zijn inmiddels over op 5nm of 3nm, dus er is eerder overcapaciteit dan ondercapaciteit.
Sorry, maar vrijwel alles wat je noemt klopt niet.
  1. Niemand heeft het hier over scalping gehad. Het gaat erom dat amd er zelf een slaatje uit wil slaan door de retailprijs op $350 te zetten terwijl een snellere 7800X3D flink goedkoper te krijgen is.
  2. De eerste berichten over cpu tekorten zijn wel degelijk al verschenen https://itdaily.be/nieuws/business/cpu-tekort-prijs-stijgt/
  3. Dat am4 legacy is zegt helemaal niks over of er wel of niet tekorten zijn. Computerfabrieken zijn geen plekken waar na de uitfasering van een platform het personeel de hele dag mag gaan zitten kaarten ;) tot er eindelijk weer een am4 opdracht binnenkomt. Die fabrieken worden omgebouwd om andere platformen te gaan produceren, en aangezien de meeste nu zijn omgebouwd naar am5 is de am4 productiecapaciteit beperkt, er zal dus niet snel sprake zijn van am4 overcapaciteit.
Dat er natuurlijk marktwerking komt is fijn, maar ik moet nog zien of deze cpu snel richting een voor zijn prestaties normale €250-275 zakt. Ik heb er een hard hoofd in en denk dat je nog vrij lang een premium betaalt.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-06-2026 09:39 ]


Acties:
  • Beste antwoord

  • Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:59
Het is in Nederland vaak 's middags om 15:00u dat een officiële release plaats vindt.

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Nielson schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Het is in Nederland vaak 's middags om 15:00u dat een officiële release plaats vindt.
Klantenservice van Megekko geeft inderdaad ook 15:00 aan.

  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:16:


[list=1]
• Niemand heeft het hier over scalping gehad. Het gaat erom dat amd er zelf een slaatje uit wil slaan door de retailprijs op $350 te zetten terwijl een snellere 7800X3D flink goedkoper te krijgen is.
Dat lijkt me niet te kloppen, de openingspost geeft zelfs aan dat TS bang is voor scalpers...

Nergens in de OP zie ik TS verder commentaar hebben op het door AMD gezette MSRP en / of de prijs / prestatie verhouding van dat MSRP, en verder wordt het ook niet echt genoemd in het topic behalve in posts van jouzelf...
oebbiejones schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:21:
Dit is mijn eerste post op tweakers, dus excuses als dit op de verkeerde plek gevraagd wordt. Met de stijgende kosten lukt het mij financieel niet om naar een am5 pc te gaan, dus ik wil mijn am4 pc upgraden. En de cpu van mijn pc is het zwakste onderdeel op dit moment.

Het komt perfect uit dat amd de 5800x3d anniversary edition komende donderdag gaat uitbrengen, maar ik ben bang dat scalpers alles snel zullen opkopen. Ik kan alleen nergens online vinden waar ze verkocht gaan worden. Heeft iemand enig idee? Bijv Megekko of Azerty? Als iemand mij hier meer over zou kunnen vertellen zou dat fantastisch zijn ♥

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Dat lijkt me niet te kloppen, de openingspost geeft zelfs aan dat TS bang is voor scalpers...

Nergens in de OP zie ik TS verder commentaar hebben op het door AMD gezette MSRP en / of de prijs / prestatie verhouding van dat MSRP, en verder wordt het ook niet echt genoemd in het topic behalve in posts van jouzelf...


[...]
Plottwist, TS is zelf een scalper en wil weten welke winkels hem nog meer gaan verkopen vandaag! :D

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
Orac schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:13:
Als voorbereiding even controleren of je huidige BIOS versie de 5800X3D ondersteund, anders moet je eerst de BIOS updaten.
Oeeff dank je wel dat je het zegt! Ik zie dat mijn bios flink outdated is en idd niet de 5800x3d op deze versie ondersteund. Ik zie er wel tegen op om met de bios te gaan prutsen :S

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Klantenservice van Megekko geeft inderdaad ook 15:00 aan.
Oeehh dank je wel voor de heads up, je bent een held!

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Oeps, even overheen gelezen. Ik denk dat het scalpen echt ook wel mee gaat vallen trouwens, €350 is al best fors aan de prijs zoals gezegd dus daar nog een premium overheen proberen te gooien gaat je weinig opleveren gok ik zo. Ze gaan 2e hands nog steeds (af en toe) voor rond deze prijs weg, dus dat dat ineens €450+ wordt? Lijkt me sterk.

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Dat lijkt me niet te kloppen, de openingspost geeft zelfs aan dat TS bang is voor scalpers...

Nergens in de OP zie ik TS verder commentaar hebben op het door AMD gezette MSRP en / of de prijs / prestatie verhouding van dat MSRP, en verder wordt het ook niet echt genoemd in het topic behalve in posts van jouzelf...


[...]
Ja het is puur dat ik nog op een 3700x zit en in Nederland echt nergens meer goede am4 x3d cpu's te koop zijn (of véél te duur in resale). AM5 kan ik op dit moment gewoonweg niet betalen, dus ik blijf vastzitten aan AM4 de komende jaren. En het is voor mij echt DE perfecte oplossing dat die 5800x3d nu opnieuw wordt uitgebracht. De prijs is idd duurder, maar anders kon ik helemaal niet meer aan een 5800x3d komen, dus hoop em echt vandaag te kunnen halen!

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
@oebbiejones ik hoop met je mee! Vanwege de dure prijzen weiger ik ook om over te stappen naar AM5. Hopelijk lukt het ons om deze felbegeerde CPU te bemachtigen.

Ik denk dat veel mensen zich erin vergissen hoe populair deze gaat zijn nu, juist vanwege die hoge hardwareprijzen.

  • Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:47

Orac

Ik mis je papa.

We gaan er vanuit dat je de 5800 X3D kiest voor games, klopt dat? Anders zou je andere processoren in de 5000-serie kunnen overwegen naar gelang je toepassing.

[ Voor 8% gewijzigd door Orac op 25-06-2026 10:41 ]


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ja, en zoals gezegd ligt voor gaming de 5500X3D dichter bij een 5600/5800x3d dan bij een 5800x, dus dat is prijs/kwaliteit voor nu €180-190 bij een Franse shop op AliExpress wel echt een goede deal prijs/kwaliteit.

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Krijg een prijsalertvan tweakers dat hij nu verkrijgbaar is bij Redshell voor 501 euro

Dikke doei!

Alternate geeft aan hem vanaf morgenochtend 8 uur online te hebben staan.

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
Krijg een prijsalertvan tweakers dat hij nu verkrijgbaar is bij Redshell voor 501 euro

Dikke doei!

Alternate geeft aan hem vanaf morgenochtend 8 uur online te hebben staan.
Ik zag het ja.. Ik ken Redshell verder niet, maar ik hoop wel echt dat dit een uitschieter is, en niet waar de prijzen ongeveer zullen zitten. Dat zou echt huilen zijn.

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:33
De eerste staat nu net online voor €500...

uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D - 10th Anniversary Edition Boxed

  • MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:07
Lijkt er op dat ze 'm alweer van de website hebben gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DPCALtf.png

  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:16

HugoBoss1985

Xenotech


  • Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:47

Orac

Ik mis je papa.

Rustig afwachten totdat alle bekende en betrouwbare shops de processor in de verkoop hebben.
edit:
Aangepast na de reactie van hieronder. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Orac op 25-06-2026 11:20 ]


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
oebbiejones schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Ik zag het ja.. Ik ken Redshell verder niet, maar ik hoop wel echt dat dit een uitschieter is, en niet waar de prijzen ongeveer zullen zitten. Dat zou echt huilen zijn.
Overal wordt 350 genoemd als prijs. Als ze daar 500 van maken verkopen ze er niet veel gok ik zo. Dus het zal wel rond die 350-375 zitten gok ik.

  • MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:07
vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Overal wordt 350 genoemd als prijs. Als ze daar 500 van maken verkopen ze er niet veel gok ik zo. Dus het zal wel rond die 350-375 zitten gok ik.
En het was ook nog de ex. BTW prijs bij Redshell 8)7

  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Overal wordt 350 genoemd als prijs. Als ze daar 500 van maken verkopen ze er niet veel gok ik zo. Dus het zal wel rond die 350-375 zitten gok ik.
Het is een $349 product volgens mij, ik weet niet of er ook een europees MSRP vastgesteld is, want dat doet AMD lang niet altijd.

Die hanteren voor EU vaak als MSRP: dollar prijs omrekenen naar euro met BTW en dan afronden op een mooi prijspunt in de buurt.

Dan zou je uitkomen op iets in de richting van €307 excl. BTW met de koers van dit moment en dus +- €371,50 incl BTW. Dus iets als €369 of €379 in de winkels als vraag en aanbod in balans zijn. Denk dat de top end van je range dus best eens correct kan zijn, al hoop ik eerder op het low end van je range voor de potentieel kopers.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 25-06-2026 11:54 ]


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Dat denk en hoop ik ook lol :D

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Ik ging gewoon uit van dollar = euro.

  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:16

HugoBoss1985

Xenotech

Kijk eens naar hoe sterk de 5800XT gestegen is in prijs in een jaar tijd. En zet de prijs daarvan dan af tegen een 5800X3D anniversary edition. Ik denk dat alles onder de €400 niet gaat gebeuren.

Maar ik hoop van wel.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-06-2026 11:54 ]


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Megekko nog eens gemaild of ze de prijs al kunnen verklappen, die mailen altijd snel terug.

=edit=

Antwoord viel te verwachten, prijzen zijn pas bekend zodra ze online staan.

[ Voor 32% gewijzigd door vosss op 25-06-2026 12:04 ]


  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
HugoBoss1985 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:53:
Kijk eens naar hoe sterk de 5800XT gestegen is in prijs in een jaar tijd. En zet de prijs daarvan dan af tegen een 5800X3D anniversary edition. Ik denk dat alles onder de €400 niet gaat gebeuren.

Maar ik hoop van wel.
Daarom ook als vraag en aanbod in balans liggen. Als AMD amper geleverd heeft zie ik die €400 ook wel gebeuren, ik vermoed immers dat er best wat vraag zal zijn. Genoeg mensen die immers de laatste tijd klaagden het jammer te vinden nooit een 5800X3D te hebben kunnen bemachtigen.

  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
en redshell is weer terug met z'n 501 ex btw... lekker al de tweede pricewatch trigger van ze. nieuwe filter maar op 490 euro gezet en dan slaan we redshell lekker over...

ik lees op een random redit threadje dat de UK om 1400uur released (betrouwbaarheid 0,0), maar dan is de 1500uur die hier al genoemd is voor NL wel precies in lijn. kan ik in ieder geval relaxed(er) lunchen nu :D

[ Voor 38% gewijzigd door dyrc op 25-06-2026 12:23 ]


  • Jeroentje1981
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:08
Amazon geeft vermelding 600 euro. Dus rustig blijven wachten

  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jeroentje1981 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:11:
Amazon geeft vermelding 600 euro. Dus rustig blijven wachten
ja, en die gast kan ook pas over 2 weken leveren. die neemt nu de pre-orders aan, en die flipt er zo een paar

  • Jeroentje1981
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:08
dyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:15:
[...]

ja, en die gast kan ook pas over 2 weken leveren. die neemt nu de pre-orders aan, en die flipt er zo een paar
inderdaad er zijn er zeker mensen die dat gaan proberen. Het is jammer dat er niets bekend is over de hoeveelheid die er nu klaar ligt. Indien ze onbeperkt voorraad hebben zal dat vrij vlot de prijs gaan drukken ook van die redshell

  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
1400uur geweest en nog nergens actie (inter)nationaal. alle ballen op 1500uur :D

  • Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
dyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:10:
1400uur geweest en nog nergens actie (inter)nationaal. alle ballen op 1500uur :D
1400 was toch ook de tijd ind e UK? Dus 1500 bij ons?

  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Fly-guy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:14:
[...]

1400 was toch ook de tijd ind e UK? Dus 1500 bij ons?
klopt, maar ik vertrouw niks en niemand dus zit wat te F5'en. omdat niet iedereen die luxe heeft deel ik mijn constatering even snel :)

  • RaidenSigma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:48
Jeroentje1981 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:11:
Amazon geeft vermelding 600 euro. Dus rustig blijven wachten
Daar klopt godzijdank niks van, is een of andere Poolse reseller met slechte reviews toen ik het checkte.

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
dyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:16:
[...]

klopt, maar ik vertrouw niks en niemand dus zit wat te F5'en. omdat niet iedereen die luxe heeft deel ik mijn constatering even snel :)
Alleen maar fijn! (y)

  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
dyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:22:


ik lees op een random redit threadje dat de UK om 1400uur released (betrouwbaarheid 0,0), maar dan is de 1500uur die hier al genoemd is voor NL wel precies in lijn. kan ik in ieder geval relaxed(er) lunchen nu :D
Die tijd is over het algemeen vrij betrouwbaar, immers zowel AMD, Intel en Nvidia releases eigenlijk altijd om 15:00 onze tijd (soms een uitzondering als iets lanceert in de periode dat bijv. de tijd hier al verzet is maar in de US nog niet of omgekeerd).

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Bij informatique online voor 394

https://www.informatique....x3d-10th-anniversary.html

[ Voor 40% gewijzigd door vosss op 25-06-2026 14:55 ]


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Azerty klantenservice geeft nu aan dat ze nog niet kunnen zeggen wanneer ze deze gaan verkopen.

Die hebben dus geen voorraad lijkt mij.

  • RaidenSigma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:48
€369 bij Megekko, zojuist gekocht!

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
€394... dezelfde prijs als de ryzen 7 9800X3D op dit moment bij amazon :S Huilen wel

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Ik denk dat ik 1 seconde te vroeg was op hun link:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26v0HtkG/Screenshot-20260625-150015-Chrome.jpg

Gewoon in het mandje gegooid en toen stond er 369 :)

[ Voor 77% gewijzigd door vosss op 25-06-2026 15:06 ]


  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@vosss jij zag ook de 99999 nog staan? volgens mij een anti scalper bot catcher? dat is een dure winkelwagen in die eerste paar secondes :D
edit:
na de refresh zie ik je printscreen, die inderdaad !

[ Voor 20% gewijzigd door dyrc op 25-06-2026 15:09 ]


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Ja gescreenshot zie hierboven.

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:03:
Ik denk dat ik 1 seconde te vroeg was op hun link:

[Afbeelding]

Gewoon in het mandje gegooid en toen stond er 369 :)
wat heerlijk dit

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
En het is gelukt! de 5800x3d is binnen :*)

  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gevaarlijke opmerking, maar ik vind de prijs schappelijk (dat had ook mid-400 kunnen zijn want wat ga je anders doen...)


en so far voor de pricewatch gebruiken voor releases: die ebt (logisch ook) na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ez9pfXBUSPRxDz2Fbxyo9TD-fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/prPPrJVMVTe3twHnsdQhPiMi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door dyrc op 25-06-2026 15:12 ]


  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Nice. CPU in the pocket, videokaart onlangs een 9070XT gekocht, van de week een 2TB SSD m2 schijfje en een Be Quiet Dark Rock 5 CPU koeler vorige week al gekocht. Dus ik ben voorlopig good to go. 32 gieg ram is nog snel en genoeg zat.

Leuk, eindelijk weer eens stap opzij naar de pc, nadat ik de laatste paar jaar hoofdzakelijk op de Series X gezeten heb.

Nu wachten tot de zolder afkoelt. Daar was het vanochtend na een hele nacht luchten 27,8 graden. Ik durf nu niet te kijken hoe heet het er is lol. :)

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
oebbiejones schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:10:
En het is gelukt! de 5800x3d is binnen :*)
Sodemieter snel geleverd zeg!!

  • RaidenSigma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:48
vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:11:
Nice. CPU in the pocket, videokaart onlangs een 9070XT gekocht, van de week een 2TB SSD m2 schijfje en een Be Quiet Dark Rock 5 CPU koeler vorige week al gekocht. Dus ik ben voorlopig good to go. 32 gieg ram is nog snel en genoeg zat.

Leuk, eindelijk weer eens stap opzij naar de pc, nadat ik de laatste paar jaar hoofdzakelijk op de Series X gezeten heb.

Nu wachten tot de zolder afkoelt. Daar was het vanochtend na een hele nacht luchten 27,8 graden. Ik durf nu niet te kijken hoe heet het er is lol. :)
Zou nog angstiger zijn voor de hitte die morgen komt, poeh!🥲

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
RaidenSigma schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Zou nog angstiger zijn voor de hitte die morgen komt, poeh!🥲
Na het weekend ga ik het pas inbouwen, die cpu plus koeler en ssd schijfje dan.

  • oebbiejones
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:30
vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:11:
Nice. CPU in the pocket, videokaart onlangs een 9070XT gekocht, van de week een 2TB SSD m2 schijfje en een Be Quiet Dark Rock 5 CPU koeler vorige week al gekocht. Dus ik ben voorlopig good to go. 32 gieg ram is nog snel en genoeg zat.

Leuk, eindelijk weer eens stap opzij naar de pc, nadat ik de laatste paar jaar hoofdzakelijk op de Series X gezeten heb.

Nu wachten tot de zolder afkoelt. Daar was het vanochtend na een hele nacht luchten 27,8 graden. Ik durf nu niet te kijken hoe heet het er is lol. :)
Jaaa lekker! En dat is een fijne build, veel game plezier!

  • colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:34
Zo juist ook besteld via Amazon!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD72KVqBBHGLLCumuJGIMCgPpDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/To1mMgQkjVRZl7bDtc64coBn.jpg?f=fotoalbum_large

  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dat kan natuurlijk ook, ik ga uit dat 't wel via de AMD store binnen amazon italie is?

de oosterburen hebben 'm ook (AMD store) https://www.amazon.de/-/en/AMD-RYZEN-7-5800X3D/dp/B0H41D4KFT , maar met megekko die gratis verstuurt voor 369 (uit duitsland komt er nog 6,99 bij) houd ik 't lekker binnen de landsgrenzen.
edit:
22 minuten verder en nog steeds niet uitverkocht bij megekko, dat valt 100% mee.. :D

[ Voor 32% gewijzigd door dyrc op 25-06-2026 15:22 ]


  • colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:34
dyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:19:
[...]

dat kan natuurlijk ook, ik ga uit dat 't wel via de AMD store binnen amazon italie is?
Dispatched and sold from Amazon

  • Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:36
Is deze het waard voor 370 euro tov een 5500x3d voor 190 euro? Heb een 5700xt gpu

  • Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnRQ5YmRIZKvnWSjGKnMiOILLnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFhVTbJDYDhKVObevY1oguij.jpg?f=fotoalbum_large

Of voor 170 euro meer naar am5… (tov 5800x3d)

  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
Ozza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:52:
Is deze het waard voor 370 euro tov een 5500x3d voor 190 euro? Heb een 5700xt gpu
Dat hangt af van wat je er mee wil doen. Maar als je de vraag hebt of deze bijna 100% beter zal presteren over een groot aantal games gezien het bijna 100% prijs verschil dan zal dat antwoord nee zijn.

Ik meen dat de 5500X3D gemiddeld genomen zo'n 15% trager was dan een 5800X3D in de reviews. Maar dat was natuurlijk wel met een top GPU.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 25-06-2026 15:58 ]


  • Jeroentje1981
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:08
Straks even kijken als de lijst verder is geupdate

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
De klantenservice van zowel azerty als alternate heeft zitten slapen hoor.

Alternate gaf aan vanaf morgen 08:00 uur.

Azerty gaf aan we weten het nog niet.

Nu staan ze allebei in de pricewatch.

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07
Ik zie dat de CPU bij megekko te bestellen is, twijfel nu heb nog een Ryzen 5 3600 of toch helemaal AM5 te gaan, de pc werkt wel nog helemaal naar wens.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ozza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:52:
Is deze het waard voor 370 euro tov een 5500x3d voor 190 euro? Heb een 5700xt gpu
Als je doel 1080p gamen is, dan is de 5800x3d wel net wat beter. Voor iedereen hier geldt; verwacht op 1440p niet al te schokkende verschillen en op 4K helemaal niet. Een 5500x3d presteert daar nagenoeg hetzelfde.

Wil je naast gamen ook met video/fotobewerking of andere zwaardere zaken aan de slag dan is de 5800x3d de betere keus omdat je dan meer en snellere cores krijgt.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:26:
Ik zie dat de CPU bij megekko te bestellen is, twijfel nu heb nog een Ryzen 5 3600 of toch helemaal AM5 te gaan, de pc werkt wel nog helemaal naar wens.
Op wat voor resolutie game je? En met welke gpu?

  • Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:24
targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:26:
Ik zie dat de CPU bij megekko te bestellen is, twijfel nu heb nog een Ryzen 5 3600 of toch helemaal AM5 te gaan, de pc werkt wel nog helemaal naar wens.
Ik zou gewoon een 5500X3D nemen voor de helft van de prijs. Of een tweedehands 5700X ofzo (dat zou ook al een grote upgrade zijn tov 3600). Of AM5 inderdaad.

Dan vind ik de 5800X3D 1 van de minst interessante opties. Heb de hype nooit begrepen eerlijk gezegd.

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Op wat voor resolutie game je? En met welke gpu?
4060ti, echt van alles en nog wat, vaak op 2k resolutie.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:31:
[...]

4060ti, echt van alles en nog wat, vaak op 2k resolutie.
Dan gaat een 5500X3D vooral in competitieve shooters nog wel wat opleveren, met name een lekkere verhoging van de fps lows. Dus een meer overall stabiele ervaring in drukke delen vd map. In som/strategy games zal dat ook gelden.

Een 5800x3d is op die resolutie dan nog een klein tikje erbij maar zou ik zelf de bijna dubbele prijs niet waard vinden. Op 1440p zijn de verschillen simpelweg niet zo groot meer.

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07
Anton.net schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Ik zou gewoon een 5500X3D nemen voor de helft van de prijs. Of een tweedehands 5700X ofzo (dat zou ook al een grote upgrade zijn tov 3600). Of AM5 inderdaad.

Dan vind ik de 5800X3D 1 van de minst interessante opties. Heb de hype nooit begrepen eerlijk gezegd.
Deze staat in de vraag en aanbod 5500X3 zal weinig uitmaken of het een tray cpu is lijkt me?

  • Jeroentje1981
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:08
net ook de 5800x3d besteld bij megekko en daarnaast ook 2 latjes van 16gb. Kan het AM4 systeempje nog weer een jaartje of langer mee. Alles upgraden naar AM5 is net wat te veel van het goede voor mij nu.

  • RaidenSigma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:48
Ozza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:54:
[Afbeelding]

Of voor 170 euro meer naar am5… (tov 5800x3d)
170 euro meer zonder ram en moederbord meegeteld ja...

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:37:
[...]

Deze staat in de vraag en aanbod 5500X3 zal weinig uitmaken of het een tray cpu is lijkt me?
Dat zal idd niet veel uitmaken ik zou alleen geen €180 betalen, hij zegt wel 1 jaar niet goed geld terug maar dat is toch ff anders dan bij een winkel, en bij aliexpress is hij ook gewoon €180 of zelfs lager zodra ze couponcodes hebben.

  • Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:24
targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:37:
[...]

Deze staat in de vraag en aanbod 5500X3 zal weinig uitmaken of het een tray cpu is lijkt me?
Tray wil zeggen dat het in een plastiekje komt, zonder retailverpakking. Maakt verder geen verschil.

Je kan beter op Aliexpress kopen inderdaad. Is nieuw en wordt binnen een paar dagen geleverd vanuit Europa. Ook tray versie trouwens. Week of 2 geleden waren ze 140-150 euro in de sale.

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07
Anton.net schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:18:
[...]

Tray wil zeggen dat het in een plastiekje komt, zonder retailverpakking. Maakt verder geen verschil.

Je kan beter op Aliexpress kopen inderdaad. Is nieuw en wordt binnen een paar dagen geleverd vanuit Europa. Ook tray versie trouwens. Week of 2 geleden waren ze 140-150 euro in de sale.
Zag het ja, thanks

  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:16

HugoBoss1985

Xenotech

Anton.net schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:18:
[...]

Tray wil zeggen dat het in een plastiekje komt, zonder retailverpakking. Maakt verder geen verschil.

Je kan beter op Aliexpress kopen inderdaad. Is nieuw en wordt binnen een paar dagen geleverd vanuit Europa. Ook tray versie trouwens. Week of 2 geleden waren ze 140-150 euro in de sale.
Qua garantie termijn en garantie afhandeling maakt dat nog wel verschil.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Qua garantie termijn en garantie afhandeling maakt dat nog wel verschil.
Tray of niet? Hoe kom je daarbij? Biedt een boxed versie meer dan wettelijk minimum? Sowieso voegt het bij een processor allemaal weinig toe, zodra die werkt kan er weinig anders mis gaan dan dat je hem zelf opblaast door slechte koeling en tsja... daar gaan ze vaak ook iets minder coulant mee om v.w.b. garantie claimen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-06-2026 11:12 ]


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:16

HugoBoss1985

Xenotech

DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Tray of niet? Hoe kom je daarbij? Biedt een boxed versie meer dan wettelijk minimum?
Ik heb dit ooit nagevraagd bij webshops.

Tray is 1-2 jaar en garantie via de webshop. Vaak is het maar 1 jaar.

Boxed is 2-3 jaar en garantie via de webshop én AMD zelf.

Boxed zit soms ook nog een koeler bij. In dit geval een hippe pad voor de koeling.

Cpu's gaan in principe nooit stuk. Degradatie zie je nog wel eens. En wat koelpasta tussen de die en ihs die uithard.

qua echte defecten hebben we met AM5 en intel 14e gen genoeg gezien. Iedereen moet het zelf beslissen maar een cpu in China kopen zal ik nooit doen. Voor garantie ben je met een tray op Ali aangewezen inclusief het retour zenden. Begrijp ik het goed dat je tegenwoordig naar hun in de EU kunt retour sturen?

[ Voor 46% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-06-2026 11:19 ]


  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik zie dat iedereen er een tientje bovenop gegooid heeft? gister was het 369 en vandaag staan ze overal voor 379 (behalve bij Azerty, die zit nog op 369) dat gaat hard die inflatie :D

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:40:
[...]

Als je doel 1080p gamen is, dan is de 5800x3d wel net wat beter. Voor iedereen hier geldt; verwacht op 1440p niet al te schokkende verschillen en op 4K helemaal niet.
Op 4k met FSR4.1 op quality verwacht ik in elk geval wel een flinke verbetering voor met name de 1% lows. En CPU heavy games zoals Dragon's Dogma II bijvoorbeeld in drukke gebieden, daar ga ik, ook op 4k met FSR (ja ik weet, 1440p upscaled) wel verschil merken hoor. :)

En ik zit nu op het snelste voor wat betreft gaming op het AM4 platform, zodat ik nog een paar jaar vooruit kan. En dat zat ik niet. Dus daarom heb ik geupgrade. Niet zo zeer voor de extra fos, want dat ben kk met je eens, dat verschil is niet zo groot op 1440p en 4k nog minder, maargoed, ik ben er blij mee.

Nu die zolder nog af laten koelen. 30 graden atm 🥵

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
vosss schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Op 4k met FSR4.1 op quality verwacht ik in elk geval wel een flinke verbetering voor met name de 1% lows. En CPU heavy games zoals Dragon's Dogma II bijvoorbeeld in drukke gebieden, daar ga ik, ook op 4k met FSR (ja ik weet, 1440p upscaled) wel verschil merken hoor. :)
Grote vraag is natuurlijk vanaf welke processor je komt? En idd als je veel cpu heavy games speelt is het zeker nuttig, maar het geldt zeker niet voor iedereen dat het een slimme koop is.

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Grote vraag is natuurlijk vanaf welke processor je komt? En idd als je veel cpu heavy games speelt is het zeker nuttig, maar het geldt zeker niet voor iedereen dat het een slimme koop is.
Een 5600X, dat was ik er vergeten bij te zetten. Fps zal minimaal zijn, denk hooguit 5% maar de 1% lows ga ik echt wel merken en als niet dan word ik boos 😜

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwacht er niet te veel van hoor... maar inderdaad in CPU heavy games gaat het voor de lows echt wel helpen. En sowieso gewoon goed AM4 nog een keer een upgrade te geven want hij kan nog steeds prima mee.

Zelf vind ik hem voor wat je krijgt +/- €100 te duur, maar goed als je die upgrade wil hebben is dat nu eenmaal hoe nu de prijzen zijn :P

  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vosss schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:45:
[...]

Een 5600X, dat was ik er vergeten bij te zetten. Fps zal minimaal zijn, denk hooguit 5% maar de 1% lows ga ik echt wel merken en als niet dan word ik boos 😜
ik 'speel' hetzelfde scenario. zat op een 5600x + rtx3070 +32gb 3200 ram. De 3070 net vóór de ellende geupgrade naar een 5070, en nu de processor ook nog naar 'endgame AM4'. vooral de low 1% en de extra oomph bij open world games maken 't nu de investering wat mij betreft waard (daar verwacht ik eerder double digit % gain, 10-20% range, en niet de 5% die jij noemt, maar dat ligt dan aan de spellen die ik speel en de benchmarks die daarbij horen -zover online te vinden- )

ja een volledige upgrade naar een AM5 setup is nog meer futureproof, maar heel eerlijk: voor 369 euro kan ik momenteel geen betere upgrade voor m'n systeem krijgen, en het enige waar je dan spijt van kan hebben is dat je in hindsight lager had kunnen instappen op de laatste exemplaren van een paar jaar geleden; maar als ik die kennis had gehad had ik nu ook een verhuisdoos ram liggen.

voor 'casual' pc gebruik is dit misschien overkill, maar als gaming rig heb ik nu een redelijke garantie dat ik de ellendige periode (hoge prijzen) nu kan uitzingen, en als alle sterren uitlijnen haal ik misschien zelfs AM6 nog..

[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 26-06-2026 13:18 ]


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
dyrc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:14:
maar heel eerlijk: voor 369 euro kan ik momenteel geen betere upgrade voor m'n systeem krijgen,
Als je het puur bij gamen houdt is de 5500X3D ook echt geen slechte koop hoor. Fors goedkoper en de belangrijkste winst (op de lows) heb je dan ook binnen.

  • dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Als je het puur bij gamen houdt is de 5500X3D ook echt geen slechte koop hoor. Fors goedkoper en de belangrijkste winst (op de lows) heb je dan ook binnen.
klopt, maar dan triggert m'n brein op bigger=better, van een 5600 naar een 5500 dat voelt toch anders :D

  • vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
dyrc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:33:
[...]

klopt, maar dan triggert m'n brein op bigger=better, van een 5600 naar een 5500 dat voelt toch anders :D
Haaha zelfde hier 🤓

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Snap ik ook zeker hoor, dit is ook weer de laatste AM4 upgrade die je doet. Zolang je maar weet dat het relatief veel euro's zijn voor dat laatste beetje extra. Maar sowieso qua multicore gebruik natuurlijk ook de betere processor.

  • BjornVH
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:44
Eindelijk een upgrade voor mijn Ryzen 5 3600. De meeste moderne games zitten op 100% CPU. Ideale combo met mijn 6900XT.

  • Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Pfoe 360 euro. Ik zou nog ff wachten.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite


  • Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:24
BjornVH schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:17:
Eindelijk een upgrade voor mijn Ryzen 5 3600. De meeste moderne games zitten op 100% CPU. Ideale combo met mijn 6900XT.
Een 3600 is ook wel ECHT te traag voor een 6900XT. ;)

Een gewone 5600 zou je al makkelijk 25-40% kunnen opleveren in CPU intensive games. Ik weet bijvoorbeeld dat je in Fortnite van +-190 naar 260FPS gaat met die upgrade.

Als je dan een 5500X3D neemt, dan gooi je daar nog het X3D voordeel bovenop, en ben je klaar voor minder dan €200. Nu betaal je nog eens het dubbel voor die laatste 15%-20% van de 5800X3D

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Anton.net schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:37:
Nu betaal je nog eens het dubbel voor die laatste 15%-20% van de 5800X3D
Maak daar maar van: voor de laatste 15-20% in de lows ;)

  • BjornVH
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:44
Anton.net schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Een 3600 is ook wel ECHT te traag voor een 6900XT. ;)

Een gewone 5600 zou je al makkelijk 25-40% kunnen opleveren in CPU intensive games. Ik weet bijvoorbeeld dat je in Fortnite van +-190 naar 260FPS gaat met die upgrade.

Als je dan een 5500X3D neemt, dan gooi je daar nog het X3D voordeel bovenop, en ben je klaar voor minder dan €200. Nu betaal je nog eens het dubbel voor die laatste 15%-20% van de 5800X3D
De 5500X3D had ik duidelijk gemist, maar is nergens te koop volgens de pricewatch?

Gohja, anderzijds, ik stel al jaren de upgrade uit, en was dan ook enorm blij dat ze aan de AM4 owners denken. Het bespaart me ook wel op een AM5 upgrade.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@BjornVH jawel, hij is officieel nooit in Nederland uitgekomen maar bijdiverse Franse webshops via AliExpress verkrijgbaar. En die staan dus ook gewoon in de pricewatch op die manier.
Pagina: 1 2 Laatste