inderdaad er zijn er zeker mensen die dat gaan proberen. Het is jammer dat er niets bekend is over de hoeveelheid die er nu klaar ligt. Indien ze onbeperkt voorraad hebben zal dat vrij vlot de prijs gaan drukken ook van die redshelldyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:15:
[...]
ja, en die gast kan ook pas over 2 weken leveren. die neemt nu de pre-orders aan, en die flipt er zo een paar
1400 was toch ook de tijd ind e UK? Dus 1500 bij ons?dyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:10:
1400uur geweest en nog nergens actie (inter)nationaal. alle ballen op 1500uur
klopt, maar ik vertrouw niks en niemand dus zit wat te F5'en. omdat niet iedereen die luxe heeft deel ik mijn constatering even snelFly-guy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:14:
[...]
1400 was toch ook de tijd ind e UK? Dus 1500 bij ons?
Daar klopt godzijdank niks van, is een of andere Poolse reseller met slechte reviews toen ik het checkte.Jeroentje1981 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:11:
Amazon geeft vermelding 600 euro. Dus rustig blijven wachten
Alleen maar fijn!dyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:16:
[...]
klopt, maar ik vertrouw niks en niemand dus zit wat te F5'en. omdat niet iedereen die luxe heeft deel ik mijn constatering even snel
Die tijd is over het algemeen vrij betrouwbaar, immers zowel AMD, Intel en Nvidia releases eigenlijk altijd om 15:00 onze tijd (soms een uitzondering als iets lanceert in de periode dat bijv. de tijd hier al verzet is maar in de US nog niet of omgekeerd).dyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:22:
ik lees op een random redit threadje dat de UK om 1400uur released (betrouwbaarheid 0,0), maar dan is de 1500uur die hier al genoemd is voor NL wel precies in lijn. kan ik in ieder geval relaxed(er) lunchen nu
Bij informatique online voor 394
https://www.informatique....x3d-10th-anniversary.html
[ Voor 40% gewijzigd door vosss op 25-06-2026 14:55 ]
€369 bij Megekko, zojuist gekocht!
https://www.megekko.nl/product/4278/10432/Socket-AM4-Processoren/AMD-Ryzen-7-5800X3D-10th-Anniversary-Edition-processor
369 bij megekko.
Zojuist besteld.
369 bij megekko.
Zojuist besteld.
€394... dezelfde prijs als de ryzen 7 9800X3D op dit moment bij amazonvosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:54:
Bij informatique online voor 394
Ik denk dat ik 1 seconde te vroeg was op hun link:

Gewoon in het mandje gegooid en toen stond er 369

[ Voor 77% gewijzigd door vosss op 25-06-2026 15:06 ]
wat heerlijk ditvosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:03:
Ik denk dat ik 1 seconde te vroeg was op hun link:
[Afbeelding]
gevaarlijke opmerking, maar ik vind de prijs schappelijk (dat had ook mid-400 kunnen zijn want wat ga je anders doen...)
en so far voor de pricewatch gebruiken voor releases: die ebt (logisch ook) na.
en so far voor de pricewatch gebruiken voor releases: die ebt (logisch ook) na.
[ Voor 62% gewijzigd door dyrc op 25-06-2026 15:12 ]
Nice. CPU in the pocket, videokaart onlangs een 9070XT gekocht, van de week een 2TB SSD m2 schijfje en een Be Quiet Dark Rock 5 CPU koeler vorige week al gekocht. Dus ik ben voorlopig good to go. 32 gieg ram is nog snel en genoeg zat.
Leuk, eindelijk weer eens stap opzij naar de pc, nadat ik de laatste paar jaar hoofdzakelijk op de Series X gezeten heb.
Nu wachten tot de zolder afkoelt. Daar was het vanochtend na een hele nacht luchten 27,8 graden. Ik durf nu niet te kijken hoe heet het er is lol.
Leuk, eindelijk weer eens stap opzij naar de pc, nadat ik de laatste paar jaar hoofdzakelijk op de Series X gezeten heb.
Nu wachten tot de zolder afkoelt. Daar was het vanochtend na een hele nacht luchten 27,8 graden. Ik durf nu niet te kijken hoe heet het er is lol.
Zou nog angstiger zijn voor de hitte die morgen komt, poeh!🥲vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:11:
Nice. CPU in the pocket, videokaart onlangs een 9070XT gekocht, van de week een 2TB SSD m2 schijfje en een Be Quiet Dark Rock 5 CPU koeler vorige week al gekocht. Dus ik ben voorlopig good to go. 32 gieg ram is nog snel en genoeg zat.
Na het weekend ga ik het pas inbouwen, die cpu plus koeler en ssd schijfje dan.RaidenSigma schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:12:
[...]
Zou nog angstiger zijn voor de hitte die morgen komt, poeh!🥲
Jaaa lekker! En dat is een fijne build, veel game plezier!vosss schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:11:
dat kan natuurlijk ook, ik ga uit dat 't wel via de AMD store binnen amazon italie is?
de oosterburen hebben 'm ook (AMD store) https://www.amazon.de/-/en/AMD-RYZEN-7-5800X3D/dp/B0H41D4KFT , maar met megekko die gratis verstuurt voor 369 (uit duitsland komt er nog 6,99 bij) houd ik 't lekker binnen de landsgrenzen.
edit:
22 minuten verder en nog steeds niet uitverkocht bij megekko, dat valt 100% mee.. :D
22 minuten verder en nog steeds niet uitverkocht bij megekko, dat valt 100% mee.. :D
[ Voor 32% gewijzigd door dyrc op 25-06-2026 15:22 ]
Dispatched and sold from Amazondyrc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:19:
[...]
dat kan natuurlijk ook, ik ga uit dat 't wel via de AMD store binnen amazon italie is?
Dat hangt af van wat je er mee wil doen. Maar als je de vraag hebt of deze bijna 100% beter zal presteren over een groot aantal games gezien het bijna 100% prijs verschil dan zal dat antwoord nee zijn.Ozza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:52:
Is deze het waard voor 370 euro tov een 5500x3d voor 190 euro? Heb een 5700xt gpu
Ik meen dat de 5500X3D gemiddeld genomen zo'n 15% trager was dan een 5800X3D in de reviews. Maar dat was natuurlijk wel met een top GPU.
[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 25-06-2026 15:58 ]
Straks even kijken als de lijst verder is geupdate
De klantenservice van zowel azerty als alternate heeft zitten slapen hoor.
Alternate gaf aan vanaf morgen 08:00 uur.
Azerty gaf aan we weten het nog niet.
Nu staan ze allebei in de pricewatch.
Alternate gaf aan vanaf morgen 08:00 uur.
Azerty gaf aan we weten het nog niet.
Nu staan ze allebei in de pricewatch.
Ik zie dat de CPU bij megekko te bestellen is, twijfel nu heb nog een Ryzen 5 3600 of toch helemaal AM5 te gaan, de pc werkt wel nog helemaal naar wens.
Als je doel 1080p gamen is, dan is de 5800x3d wel net wat beter. Voor iedereen hier geldt; verwacht op 1440p niet al te schokkende verschillen en op 4K helemaal niet. Een 5500x3d presteert daar nagenoeg hetzelfde.Ozza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:52:
Is deze het waard voor 370 euro tov een 5500x3d voor 190 euro? Heb een 5700xt gpu
Wil je naast gamen ook met video/fotobewerking of andere zwaardere zaken aan de slag dan is de 5800x3d de betere keus omdat je dan meer en snellere cores krijgt.
Op wat voor resolutie game je? En met welke gpu?targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:26:
Ik zie dat de CPU bij megekko te bestellen is, twijfel nu heb nog een Ryzen 5 3600 of toch helemaal AM5 te gaan, de pc werkt wel nog helemaal naar wens.
Ik zou gewoon een 5500X3D nemen voor de helft van de prijs. Of een tweedehands 5700X ofzo (dat zou ook al een grote upgrade zijn tov 3600). Of AM5 inderdaad.targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:26:
Dan vind ik de 5800X3D 1 van de minst interessante opties. Heb de hype nooit begrepen eerlijk gezegd.
4060ti, echt van alles en nog wat, vaak op 2k resolutie.DeNachtwacht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Op wat voor resolutie game je? En met welke gpu?
Dan gaat een 5500X3D vooral in competitieve shooters nog wel wat opleveren, met name een lekkere verhoging van de fps lows. Dus een meer overall stabiele ervaring in drukke delen vd map. In som/strategy games zal dat ook gelden.targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:31:
[...]
4060ti, echt van alles en nog wat, vaak op 2k resolutie.
Een 5800x3d is op die resolutie dan nog een klein tikje erbij maar zou ik zelf de bijna dubbele prijs niet waard vinden. Op 1440p zijn de verschillen simpelweg niet zo groot meer.
Deze staat in de vraag en aanbod 5500X3 zal weinig uitmaken of het een tray cpu is lijkt me?Anton.net schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:16:
[...]
Ik zou gewoon een 5500X3D nemen voor de helft van de prijs. Of een tweedehands 5700X ofzo (dat zou ook al een grote upgrade zijn tov 3600). Of AM5 inderdaad.
Dan vind ik de 5800X3D 1 van de minst interessante opties. Heb de hype nooit begrepen eerlijk gezegd.
net ook de 5800x3d besteld bij megekko en daarnaast ook 2 latjes van 16gb. Kan het AM4 systeempje nog weer een jaartje of langer mee. Alles upgraden naar AM5 is net wat te veel van het goede voor mij nu.
170 euro meer zonder ram en moederbord meegeteld ja...Ozza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:54:
[Afbeelding]
Of voor 170 euro meer naar am5… (tov 5800x3d)
Dat zal idd niet veel uitmaken ik zou alleen geen €180 betalen, hij zegt wel 1 jaar niet goed geld terug maar dat is toch ff anders dan bij een winkel, en bij aliexpress is hij ook gewoon €180 of zelfs lager zodra ze couponcodes hebben.targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:37:
[...]
Deze staat in de vraag en aanbod 5500X3 zal weinig uitmaken of het een tray cpu is lijkt me?
Tray wil zeggen dat het in een plastiekje komt, zonder retailverpakking. Maakt verder geen verschil.targaryanwolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:37:
[...]
Deze staat in de vraag en aanbod 5500X3 zal weinig uitmaken of het een tray cpu is lijkt me?
Je kan beter op Aliexpress kopen inderdaad. Is nieuw en wordt binnen een paar dagen geleverd vanuit Europa. Ook tray versie trouwens. Week of 2 geleden waren ze 140-150 euro in de sale.
Zag het ja, thanksAnton.net schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:18:
[...]
Tray wil zeggen dat het in een plastiekje komt, zonder retailverpakking. Maakt verder geen verschil.
Je kan beter op Aliexpress kopen inderdaad. Is nieuw en wordt binnen een paar dagen geleverd vanuit Europa. Ook tray versie trouwens. Week of 2 geleden waren ze 140-150 euro in de sale.
Qua garantie termijn en garantie afhandeling maakt dat nog wel verschil.Anton.net schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:18:
[...]
Tray wil zeggen dat het in een plastiekje komt, zonder retailverpakking. Maakt verder geen verschil.
Tray of niet? Hoe kom je daarbij? Biedt een boxed versie meer dan wettelijk minimum? Sowieso voegt het bij een processor allemaal weinig toe, zodra die werkt kan er weinig anders mis gaan dan dat je hem zelf opblaast door slechte koeling en tsja... daar gaan ze vaak ook iets minder coulant mee om v.w.b. garantie claimenHugoBoss1985 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:48:
[...]
Qua garantie termijn en garantie afhandeling maakt dat nog wel verschil.
[ Voor 29% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-06-2026 11:12 ]
Ik heb dit ooit nagevraagd bij webshops.DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:12:
[...]
Tray of niet? Hoe kom je daarbij? Biedt een boxed versie meer dan wettelijk minimum?
Tray is 1-2 jaar en garantie via de webshop. Vaak is het maar 1 jaar.
Boxed is 2-3 jaar en garantie via de webshop én AMD zelf.
Boxed zit soms ook nog een koeler bij. In dit geval een hippe pad voor de koeling.
Cpu's gaan in principe nooit stuk. Degradatie zie je nog wel eens. En wat koelpasta tussen de die en ihs die uithard.
qua echte defecten hebben we met AM5 en intel 14e gen genoeg gezien. Iedereen moet het zelf beslissen maar een cpu in China kopen zal ik nooit doen. Voor garantie ben je met een tray op Ali aangewezen inclusief het retour zenden. Begrijp ik het goed dat je tegenwoordig naar hun in de EU kunt retour sturen?
[ Voor 46% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-06-2026 11:19 ]
ik zie dat iedereen er een tientje bovenop gegooid heeft? gister was het 369 en vandaag staan ze overal voor 379 (behalve bij Azerty, die zit nog op 369) dat gaat hard die inflatie
Op 4k met FSR4.1 op quality verwacht ik in elk geval wel een flinke verbetering voor met name de 1% lows. En CPU heavy games zoals Dragon's Dogma II bijvoorbeeld in drukke gebieden, daar ga ik, ook op 4k met FSR (ja ik weet, 1440p upscaled) wel verschil merken hoor.DeNachtwacht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:40:
[...]
Als je doel 1080p gamen is, dan is de 5800x3d wel net wat beter. Voor iedereen hier geldt; verwacht op 1440p niet al te schokkende verschillen en op 4K helemaal niet.
En ik zit nu op het snelste voor wat betreft gaming op het AM4 platform, zodat ik nog een paar jaar vooruit kan. En dat zat ik niet. Dus daarom heb ik geupgrade. Niet zo zeer voor de extra fos, want dat ben kk met je eens, dat verschil is niet zo groot op 1440p en 4k nog minder, maargoed, ik ben er blij mee.
Nu die zolder nog af laten koelen. 30 graden atm 🥵
Grote vraag is natuurlijk vanaf welke processor je komt? En idd als je veel cpu heavy games speelt is het zeker nuttig, maar het geldt zeker niet voor iedereen dat het een slimme koop is.vosss schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Op 4k met FSR4.1 op quality verwacht ik in elk geval wel een flinke verbetering voor met name de 1% lows. En CPU heavy games zoals Dragon's Dogma II bijvoorbeeld in drukke gebieden, daar ga ik, ook op 4k met FSR (ja ik weet, 1440p upscaled) wel verschil merken hoor.
Een 5600X, dat was ik er vergeten bij te zetten. Fps zal minimaal zijn, denk hooguit 5% maar de 1% lows ga ik echt wel merken en als niet dan word ik boos 😜DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Grote vraag is natuurlijk vanaf welke processor je komt? En idd als je veel cpu heavy games speelt is het zeker nuttig, maar het geldt zeker niet voor iedereen dat het een slimme koop is.
Verwacht er niet te veel van hoor... maar inderdaad in CPU heavy games gaat het voor de lows echt wel helpen. En sowieso gewoon goed AM4 nog een keer een upgrade te geven want hij kan nog steeds prima mee.
Zelf vind ik hem voor wat je krijgt +/- €100 te duur, maar goed als je die upgrade wil hebben is dat nu eenmaal hoe nu de prijzen zijn
Zelf vind ik hem voor wat je krijgt +/- €100 te duur, maar goed als je die upgrade wil hebben is dat nu eenmaal hoe nu de prijzen zijn
ik 'speel' hetzelfde scenario. zat op een 5600x + rtx3070 +32gb 3200 ram. De 3070 net vóór de ellende geupgrade naar een 5070, en nu de processor ook nog naar 'endgame AM4'. vooral de low 1% en de extra oomph bij open world games maken 't nu de investering wat mij betreft waard (daar verwacht ik eerder double digit % gain, 10-20% range, en niet de 5% die jij noemt, maar dat ligt dan aan de spellen die ik speel en de benchmarks die daarbij horen -zover online te vinden- )vosss schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Een 5600X, dat was ik er vergeten bij te zetten. Fps zal minimaal zijn, denk hooguit 5% maar de 1% lows ga ik echt wel merken en als niet dan word ik boos 😜
ja een volledige upgrade naar een AM5 setup is nog meer futureproof, maar heel eerlijk: voor 369 euro kan ik momenteel geen betere upgrade voor m'n systeem krijgen, en het enige waar je dan spijt van kan hebben is dat je in hindsight lager had kunnen instappen op de laatste exemplaren van een paar jaar geleden; maar als ik die kennis had gehad had ik nu ook een verhuisdoos ram liggen.
voor 'casual' pc gebruik is dit misschien overkill, maar als gaming rig heb ik nu een redelijke garantie dat ik de ellendige periode (hoge prijzen) nu kan uitzingen, en als alle sterren uitlijnen haal ik misschien zelfs AM6 nog..
[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 26-06-2026 13:18 ]
Als je het puur bij gamen houdt is de 5500X3D ook echt geen slechte koop hoor. Fors goedkoper en de belangrijkste winst (op de lows) heb je dan ook binnen.dyrc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:14:
maar heel eerlijk: voor 369 euro kan ik momenteel geen betere upgrade voor m'n systeem krijgen,
klopt, maar dan triggert m'n brein op bigger=better, van een 5600 naar een 5500 dat voelt toch andersDeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:31:
[...]
Als je het puur bij gamen houdt is de 5500X3D ook echt geen slechte koop hoor. Fors goedkoper en de belangrijkste winst (op de lows) heb je dan ook binnen.
Haaha zelfde hier 🤓dyrc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:33:
[...]
klopt, maar dan triggert m'n brein op bigger=better, van een 5600 naar een 5500 dat voelt toch anders
Snap ik ook zeker hoor, dit is ook weer de laatste AM4 upgrade die je doet. Zolang je maar weet dat het relatief veel euro's zijn voor dat laatste beetje extra. Maar sowieso qua multicore gebruik natuurlijk ook de betere processor.
Eindelijk een upgrade voor mijn Ryzen 5 3600. De meeste moderne games zitten op 100% CPU. Ideale combo met mijn 6900XT.
Pfoe 360 euro. Ik zou nog ff wachten.
The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite
Een 3600 is ook wel ECHT te traag voor een 6900XT. ;)BjornVH schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:17:
Eindelijk een upgrade voor mijn Ryzen 5 3600. De meeste moderne games zitten op 100% CPU. Ideale combo met mijn 6900XT.
Een gewone 5600 zou je al makkelijk 25-40% kunnen opleveren in CPU intensive games. Ik weet bijvoorbeeld dat je in Fortnite van +-190 naar 260FPS gaat met die upgrade.
Als je dan een 5500X3D neemt, dan gooi je daar nog het X3D voordeel bovenop, en ben je klaar voor minder dan €200. Nu betaal je nog eens het dubbel voor die laatste 15%-20% van de 5800X3D
Maak daar maar van: voor de laatste 15-20% in de lowsAnton.net schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:37:
Nu betaal je nog eens het dubbel voor die laatste 15%-20% van de 5800X3D
De 5500X3D had ik duidelijk gemist, maar is nergens te koop volgens de pricewatch?Anton.net schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:37:
[...]
Een 3600 is ook wel ECHT te traag voor een 6900XT. ;)
Een gewone 5600 zou je al makkelijk 25-40% kunnen opleveren in CPU intensive games. Ik weet bijvoorbeeld dat je in Fortnite van +-190 naar 260FPS gaat met die upgrade.
Als je dan een 5500X3D neemt, dan gooi je daar nog het X3D voordeel bovenop, en ben je klaar voor minder dan €200. Nu betaal je nog eens het dubbel voor die laatste 15%-20% van de 5800X3D
Gohja, anderzijds, ik stel al jaren de upgrade uit, en was dan ook enorm blij dat ze aan de AM4 owners denken. Het bespaart me ook wel op een AM5 upgrade.
@BjornVH jawel, hij is officieel nooit in Nederland uitgekomen maar bijdiverse Franse webshops via AliExpress verkrijgbaar. En die staan dus ook gewoon in de pricewatch op die manier.
DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:01:
Snap ik ook zeker hoor, dit is ook weer de laatste AM4 upgrade die je doet. Zolang je maar weet dat het relatief veel euro's zijn voor dat laatste beetje extra. Maar sowieso qua multicore gebruik natuurlijk ook de betere processor.
Dit is het verschil tussen de 5600X en de 5800X3D bij mij. Groene is nu, witte was 5600X. Benchmark van Assassins Creed Odyssee.
Toch niet verkeerd die winst en wat mij betreft de 369 euro zeker waard!
Verder smolt ik toen al weg op zolder, inmiddels 32 graden daar, dus meer niet kunnen testen.
[ Voor 3% gewijzigd door vosss op 27-06-2026 11:50 ]
@vosss kijk, dat ziet er lekker uit. 100FPS stabiel is toch altijd een beetje de fijnste basis om te hebben, en juist dat die lows van +27 fps zijn is natuurlijk top.
Maar die max laat me dan weer afvragen of je een max framecap heb ingesteld in het spel? Als je hem op 100FPS capt hoeft de gpu minder hard te werken op die momenten, waardoor je ook minder lows krijgt meestal.
Maar die max laat me dan weer afvragen of je een max framecap heb ingesteld in het spel? Als je hem op 100FPS capt hoeft de gpu minder hard te werken op die momenten, waardoor je ook minder lows krijgt meestal.
In het spel staat geen cap op fps, in AMD adrenalin wel, op 117, mijn freesync oled tv heeft maar 120hz max.
Ik zou dat wel even checken.. want dat de tv max 120hz heeft wil niet automatisch zeggen dat de frames worden gecapped. Je ziet iig dat je GPU hier enthousiast 160FPS genereert terwijl je met ten minste 25% minder toe kan omdat die sowieso nutteloos zijn. Denk dat als je in het spel een cap op 100 zet dat je lows nog meer omhoog gaan en je ook stabiel 100 gemiddeld krijgt.
Ik zal eens kijken zodra het wat koeler wordt op zolder. Eerder met de 5600X werkte het in elj geval goed met freesync en die cap op 117. Maargoed, dat was misschien omdat ik die 120 toch niet haalde, lolDeNachtwacht schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:23:
Ik zou dat wel even checken.. want dat de tv max 120hz heeft wil niet automatisch zeggen dat de frames worden gecapped. Je ziet iig dat je GPU hier enthousiast 160FPS genereert terwijl je met ten minste 25% minder toe kan omdat die sowieso nutteloos zijn. Denk dat als je in het spel een cap op 100 zet dat je lows nog meer omhoog gaan en je ook stabiel 100 gemiddeld krijgt.
Wellicht dat een driverupdate van amd die 117fps cap afgegooid heeft, dat zou kunnen wellicht. Tv schakelt in elk geval standaard naar gamemode en daar xif ik ook dat de fps de hz van de tv matched zegmaar. Maar zoals gezegd, veel te heet op zolder dus dat is voor later. Wel balen, want ik wil nu juist gaan gamen met die nieuwe cpu
Punt is dat je ziet dat hij 160FPS haalt, dus zo te zien wordt er niks gecapped. Staat freesync/vsync wel aan in het spel?
[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-06-2026 12:30 ]
Dat zie ik inderdaad en dat zou niet moeten lijkt mij. Bedankt voor de opmerking, want met mijn gesmolten hersens inmiddels was mij dat nog niet opgevallenDeNachtwacht schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:30:
Punt is dat je ziet dat hij 160FPS haalt, dus zo te zien wordt er niks gecapped.
Ik ben ook benieuwd of het nog veel scheelt met de gemiddelde fps en de lows als je hem capped op 100 of 120 (meestal wel, maar is altijd afhankelijk van het spel).
[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-06-2026 12:32 ]
Ik zie hier de 5500X3D (200 euro) veel genoemd worden, maar hoe verhoudt deze zich ten opzichte van 5700x (160 euro) en 5800X3D (350 euro)?
En dan bedoel ik dus niet “hij is beter” maar echte benchmarks. Ik vind die zelf moeilijk te vinden omdat ze nooit 1op1 zijn vergeleken.
Ik zelf op een 3600 met 9060xt op 1440p.
lekker veel cijfertjes in dit bericht!
En dan bedoel ik dus niet “hij is beter” maar echte benchmarks. Ik vind die zelf moeilijk te vinden omdat ze nooit 1op1 zijn vergeleken.
Voor wat betreft die fps cap zegt AI het volgende:
1. Ingebouwde benchmarks negeren vaak software-limietenVeel ingebouwde game-benchmarks zijn ontworpen om de absolute maximale kracht van je hardware te testen.Zodra je de benchmark start, negeert de game-engine vaak de externe FPS-limieten van de AMD Adrenalin-software of Windows.De game probeert de frames zo snel mogelijk te verwerken om te kijken wat je RX 9070 XT maximaal kan leveren. Tijdens het laden van een scène of bij een blik recht omhoog naar de lucht, schiet de FPS dan heel even heel hoog uit (naar die 164 FPS).
2. De FPS-cap werkt waarschijnlijk alleen in "Fullscreen"
De FPS-limiet (Frame Rate Target Control of Radeon Chill) in de AMD-software werkt bij veel games alleen als het spel in de Exclusieve Volledig Scherm (Exclusive Fullscreen) modus draait.
Dat zou het kunnen verklaren. Allebei. Hij staat in elk geval op borderless Window.
1. Ingebouwde benchmarks negeren vaak software-limietenVeel ingebouwde game-benchmarks zijn ontworpen om de absolute maximale kracht van je hardware te testen.Zodra je de benchmark start, negeert de game-engine vaak de externe FPS-limieten van de AMD Adrenalin-software of Windows.De game probeert de frames zo snel mogelijk te verwerken om te kijken wat je RX 9070 XT maximaal kan leveren. Tijdens het laden van een scène of bij een blik recht omhoog naar de lucht, schiet de FPS dan heel even heel hoog uit (naar die 164 FPS).
2. De FPS-cap werkt waarschijnlijk alleen in "Fullscreen"
De FPS-limiet (Frame Rate Target Control of Radeon Chill) in de AMD-software werkt bij veel games alleen als het spel in de Exclusieve Volledig Scherm (Exclusive Fullscreen) modus draait.
- Als de game per ongeluk staat ingesteld op Venster zonder rand (Borderless Windowed), herkent de AMD-driver de game soms niet als een actieve 3D-applicatie.
- De FPS-cap wordt dan niet toegepast, waardoor de game onbeperkt frames blijft spugen.
Dat zou het kunnen verklaren. Allebei. Hij staat in elk geval op borderless Window.
https://gamersnexus.net/cpus/am4-lives-amd-ryzen-5-5500x3d-cpu-review-benchmarksTk55 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:33:
Ik zie hier de 5500X3D (200 euro) veel genoemd worden, maar hoe verhoudt deze zich ten opzichte van 5700x (160 euro) en 5800X3D (350 euro)?
https://www.techspot.com/review/3109-amd-ryzen-5500x3d/
Dit zijn de twee beste reviews met ook goede benchmarks. Mijn samenvatting:
- het is écht de moeite als je vanaf een 2xxx of 3xxx ryzen komt
- verschil tussen 5500X3D/5600X3D is in gaming over het algemeen niet groot
Zoals altijd nemen in hogere resoluties de verschillen af, en omdat jij een 3xxx cpu zit zou ik dan wel voor een 5800X3D gaan. Bij heel CPU intensive games zoals Baldur's Gate zie je dat het dan wel een fors verschil kan opleveren. Een 5500X3D is óók een mooie upgrade (genoeg voorbeelden van games in bovenstaande links), maar zit afhankelijk van de game toch ook vaak wel echt wat lager dan een 5800X3D (met dus de kanttekening weer dat het 1080P cijfers zijn die dus op 1440P wat minder fors uitkomen).
Deze geeft een goed overzicht inderdaad:Tk55 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:33:
Een vergelijking tussen de uitvoering: AMD Ryzen 9 5950X Boxed en de uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D - 10th Anniversary Edition Boxed zou ik wel interessant vinden. Eerstgenoemde heeft 16 cores en is iets goedkoper. Ik vermoed dat de 16-core's in andere niet gaming-workloads beter presteren.
In gaming zit er weinig verschil tussen een 5950X en pakweg een 5800X. 5950X zal vergelijkbaar scoren met de 10900K in de grafiek die ik hierboven heb geplaatstSoldaatje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:37:
Een vergelijking tussen de uitvoering: AMD Ryzen 9 5950X Boxed en de uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D - 10th Anniversary Edition Boxed zou ik wel interessant vinden. Eerstgenoemde heeft 16 cores en is iets goedkoper. Ik vermoed dat de 16-core's in andere niet gaming-workloads beter presteren.
@Soldaatje het belangrijkst is om te weten wat voor taak je ermee doet. In die benchmarks die ik hierboven deelde zie je dat een 5800x3d in gaming het altijd beter doet dan een 5950x, en dat geldt soms zelfs voor de 5500x3d.
Wat echter bij overige taken snel een misvatting is, is dat duurder automatisch beter is voor algemeen gebruik en dat is niet zo. Een 5600x is voor standaardgebruik een véél betere keus dan een 5950x, meer heb je gewoon niet nodig voor lekker browsen, YouTube filmpjes kijken en office. Ik heb zelf een 5950x en die biedt meerwaarde bij zeer vaak zippen/unzippen, zware fotobewerking, videobewerking, 3d werk in blender en autocad etc. Maar voor normaal consumentengebruik heb je vrijwel niks aan die extra cores. Die ene keer dat je eens een 2gb groot zip-bestand uit moet pakken overleef je het ook wel als dat 30 seconden langer duurt met een 5600x
Wat echter bij overige taken snel een misvatting is, is dat duurder automatisch beter is voor algemeen gebruik en dat is niet zo. Een 5600x is voor standaardgebruik een véél betere keus dan een 5950x, meer heb je gewoon niet nodig voor lekker browsen, YouTube filmpjes kijken en office. Ik heb zelf een 5950x en die biedt meerwaarde bij zeer vaak zippen/unzippen, zware fotobewerking, videobewerking, 3d werk in blender en autocad etc. Maar voor normaal consumentengebruik heb je vrijwel niks aan die extra cores. Die ene keer dat je eens een 2gb groot zip-bestand uit moet pakken overleef je het ook wel als dat 30 seconden langer duurt met een 5600x
1. Euh, dat was letterlijk de vraag van de TS.DeNachtwacht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:16:
[...]
[...]
Sorry, maar vrijwel alles wat je noemt klopt niet.
- Niemand heeft het hier over scalping gehad.
- ...
- Dat am4 legacy is zegt helemaal niks over of er wel of niet tekorten zijn.
3. Wel, want er liggen nog voorraden van de volledige AM4 line-up, uitgezonderd de laatste high-end modellen waar iedereen nog steeds naar wil upgraden. Dat drukt de benodigde productie.
Dat CPU-productie ook al overbelast dreigt te raken had ik niet door, dank voor die aanvulling. Maar dan nog is de kans op scalpers nihil. Let wel, scalpers nemen voor zichzelf een enorm risico. De marktprijs móet stijgen ten opzichte van de retailprijs, anders zitten ze met verlies. Scalpen is daarom beperkt tot zeer specifieke producten. Het komt neer op een zeer omslachtige vorm van aandelen kopen, en wordt doorgaans alleen gedaan bij producten waarbij de retail-prijs duidelijk veel lager is dan marktconform. Een gloednieuw product met beperkte productiecapaciteit, of concertkaartjes met een beperkt aantal plekken. Een CPU op een volwassen node voor een oud platform waarvan de vraag al redelijk verzadigd is... nee.
Dat AMD zelf een hoge prijs rekent is iets heel anders. Dat kan zijn, maar dat is geen reden tot aankoop-paniek.
[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 27-06-2026 20:31 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
@bwerg wellicht geen reden tot paniekaankoop, maar inmiddels is hij zo te zien bij Alternate, Azerty, Proshop, Megekko èn Paradigit niet meer op voorraad intern.
Tevens al een 10tje in prijs gestegen en allemaal moeten ze hem uit extern magazijn leveren. Dat zijn de 5 grootste winkels die hem op voorraad hadden.
Dus to h wel tamelijk populair/gewild.
Iedereen die er nog een wil zou ik adviseren om gewoon te kopen nu hij nog verkrijgbaar is
Tevens al een 10tje in prijs gestegen en allemaal moeten ze hem uit extern magazijn leveren. Dat zijn de 5 grootste winkels die hem op voorraad hadden.
Iedereen die er nog een wil zou ik adviseren om gewoon te kopen nu hij nog verkrijgbaar is
[ Voor 4% gewijzigd door vosss op 27-06-2026 21:03 ]
Kan ook zijn dat die winkels geen goed idee hadden wat de vraag precies zou zijn en om geen risico te lopen, relatief beperkt ingekocht hebben.vosss schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:02:
@bwerg wellicht geen reden tot paniekaankoop, maar inmiddels is hij zo te zien bij Alternate, Azerty, Proshop, Megekko èn Paradigit niet meer op voorraad intern.
Ik was er gelukkig bij en ook al was de stap van 5800 naar de x3d misschien niet de meest kosten efficiëntste, ik ben blij met de performance winst..
Ik wilde hier nog even aan toevoegen (aangezien ik ook een 7800x3d van ali hebt gehaald) En ja ik weet dat dit OEM cpus zijn.. Dat het kan voorkomen dat de cpu wellicht niet goed werkt in je moederbord.Anton.net schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:26:
Een 7800X3D kost ongeveer €250 op AliExpress, heb ze zelfs al een paar keer onder 200 zien zakken. Volledig nieuw, binnen een paar dagen geleverd vanuit Europa.
Een degelijk B650 bordje kan je ook wel vinden voor €100, dus dat is samen de kostprijs van een 5800X3D.
Vervolgens kan je je oude CPU/moederbord/ram verkopen om een groot deel van de DDR5 kost te dekken (32GB voor €250 ofzo op V&A).
Het is inderdaad ook maar de vraag of die 5800X3D vlot verkrijgbaar gaat zijn aan retailprijs. Dat AMD hem als een 'Anniversary Edition' in de markt zet, zegt eigenlijk al veel over hun insteek achter deze lancering.
Heb zo`n cpu in een Asus B850 moederbord gehad samen met cachyos en dat liep zo onstabiel dat ik er niet blij van werd. (Ja had toen ook de laatste bios erop gezet) Achteraf deze terug gedraait naar de oorspronkelijke versie.. En dat help even, maar daarna wel onstabiel.. Was ook het geval met de linux live USB stick, kreeg het ding maar niet opgestart. Maar in een ander MSI moederbord geen problemen meer met deze cpu gehad.. Het leuk was dat de 7800x3d Retail die ik hier in NL gekocht had het prima deed in het ASUS moederbord. Ja je kan het proberen, maar het blijft een risico..
Wil er ook nog bij vermelden, dat ik toen ook diverse onderdelen apart had getest.
Geheugen leek de eerste verdachte te zijn. Heb deze later in een ander systeem gestoken waar deze het gewoon prima deden, maar in de config met asus mobo het gewoon niet samen ging werken zonder problemen.
Heb de genoemde OEM cpu nog liggen..Als deze gebruikt word gaat die zeker in een ander systeem die deze cpu wel gewoon normaal gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door Robin4 op 28-06-2026 16:20 ]
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
En dan komt je tot de conclusie dat AM6 niet betaalbaar zal zijn.dyrc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:14:
[...]
ik 'speel' hetzelfde scenario. zat op een 5600x + rtx3070 +32gb 3200 ram. De 3070 net vóór de ellende geupgrade naar een 5070, en nu de processor ook nog naar 'endgame AM4'. vooral de low 1% en de extra oomph bij open world games maken 't nu de investering wat mij betreft waard (daar verwacht ik eerder double digit % gain, 10-20% range, en niet de 5% die jij noemt, maar dat ligt dan aan de spellen die ik speel en de benchmarks die daarbij horen -zover online te vinden- )
ja een volledige upgrade naar een AM5 setup is nog meer futureproof, maar heel eerlijk: voor 369 euro kan ik momenteel geen betere upgrade voor m'n systeem krijgen, en het enige waar je dan spijt van kan hebben is dat je in hindsight lager had kunnen instappen op de laatste exemplaren van een paar jaar geleden; maar als ik die kennis had gehad had ik nu ook een verhuisdoos ram liggen.
voor 'casual' pc gebruik is dit misschien overkill, maar als gaming rig heb ik nu een redelijke garantie dat ik de ellendige periode (hoge prijzen) nu kan uitzingen, en als alle sterren uitlijnen haal ik misschien zelfs AM6 nog..
Dat laatste maakt eigenlijk niks uit.. Als je over 3 jaar nog niet kan upgraden zit je wel aan die 5500x3d vast.Anton.net schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:37:
[...]
Een 3600 is ook wel ECHT te traag voor een 6900XT. ;)
Nou heb je wel de zekerheid dat je die extra 15 -20% er ook nog erbij hebt.
En het hebben van de extra cores is ook wel een ding. 6 cores is over een niet al te lange tijd nog maar een Ryzen 3 als je geluk hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 28-06-2026 16:39 ]
Zoals ik hierboven al plaatste zeggen cores maar beperkt iets over hoe lang je CPU houdbaar blijft. Voor basisgebruik is een 5600X CPU over 4 jaar (en nu ook al) net zo bruikbaar als een 5950X. Een vaak gehoorde misvatting is "ja maar dit moet werken, ik heb een i7!". Men realiseert zich dan niet dat een core i7 al 18 jaar oud kan zijn en in dat geval vrijwel niks meer kan anno 2026. Meer cores zegt alleen iets over het type werk dat je ermee kan doen: een 5950X is geschikt voor zwaar semiprofessioneel werk (cad, blender, productie etc), een 5600X is gemaakt voor browsen, youtuben, office etc.Robin4 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:38:
[...]
Dat laatste maakt eigenlijk niks uit.. Als je over 3 jaar nog niet kan upgraden zit je wel aan die 5500x3d vast.
Nou heb je wel de zekerheid dat je die extra 15 -20% er ook nog erbij hebt.
En het hebben van de extra cores is ook wel een ding. 6 cores is over een niet al te lange tijd nog maar een Ryzen 3 als je geluk hebt.
Een 5800X3D is dus ook met name interesanter dan een 5500X3D als je óf die laatste procenten extra gameperformance wil ook al kost dat bijna de dubbele prijs, óf als je meer van dat soort productiviteitstaken ermee wil doen. Maar een echt langere levensduur haal je er niet mee. Over 4 jaar is AM4 wel echt aan vervanging toe, dan maken die paar procenten tussen een 5500X3D of 5800X3D in games echt niks meer uit. Je kan in die review die ik plaatste gewoon terugzien dat een Ryzen 5 9600X ook nu al beter is dan een 5800X3D in gaming. Over 4 jaar zullen nog modernere processors lachend een rondje om zowel de 5500X3D als de 5800X3D draaien.
[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-06-2026 19:16 ]
Zijn er nog medetweakers die op 4k met upscaling gamen en geupgrade hebben van een ryzen 5600x, 5700x, 5800x, 5800xt?
Gebruik je een Nvidia of AMD videokaart?
Zo ja, hoe bevalt de upgrade, is het de kosten waard en hoe merkbaar is het?
Gebruik je een Nvidia of AMD videokaart?
Zo ja, hoe bevalt de upgrade, is het de kosten waard en hoe merkbaar is het?
[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-06-2026 09:45 ]
Einde van de middag vandaag ook de 5800x3d opgehaald samen met 32gb ram. Zojuist ingebouwd en je merkt in de performance test in vergelijk met de 3600 wel een behoorlijk verschil. De 32gb er maar in gegooid nu games toch wat happiger worden met meer dan 16gb en ikzelf toch wel veel multitask. Het systeem draait nu als een zonnetje. Volgende upgrade zal wel de videokaart worden want dat is nog een 5700 xt.
een klein zijstapje: ik heb mn 5600x ondertussen vervangen (5800x3d erin), en die carbice ice pad die erbij zat is wel echt quality of life (ipv koelpasta gepruts).
ik tik net de steam achievement binnen 3dmark aan "full cpu benchmark under 55°c" (met een be quiet pure rock erop, niet de meest dikke koeler maar toch goed voor max 150w tdp, op de 105w tdp van de 5800x3d), terwijl ik met de 5600x rond de 58°c op load zat. alle credits naar dat zwarte plakje nanotube fancyness.
mocht je van plan zijn om je eigen koelpasta te gebruiken: ik betaal met liefde je postzegel om er eentje in de reserve te hebben
ik tik net de steam achievement binnen 3dmark aan "full cpu benchmark under 55°c" (met een be quiet pure rock erop, niet de meest dikke koeler maar toch goed voor max 150w tdp, op de 105w tdp van de 5800x3d), terwijl ik met de 5600x rond de 58°c op load zat. alle credits naar dat zwarte plakje nanotube fancyness.
mocht je van plan zijn om je eigen koelpasta te gebruiken: ik betaal met liefde je postzegel om er eentje in de reserve te hebben
[ Voor 12% gewijzigd door dyrc op 01-07-2026 15:03 ]
Ik ben letterlijk van 50 fps naar 100 fps gegaan in Borderlands 4 zonder frame generation (1440p Very High).
Die 5800X3D is niet normaal 🎉 je merkt gewoon dat alles sneller loopt, van shaders te cachen tot productivity.
Die thermal pad die erbij komt mochten ze wel vermeld hebben op de site en doos, want op de doos staat letterlijk “Thermal solution sold seperately”. Maar kwaliteit is die Carbice zeker wel. De bestelde koelpasta gaat retour. 😁
Die 5800X3D is niet normaal 🎉 je merkt gewoon dat alles sneller loopt, van shaders te cachen tot productivity.
Die thermal pad die erbij komt mochten ze wel vermeld hebben op de site en doos, want op de doos staat letterlijk “Thermal solution sold seperately”. Maar kwaliteit is die Carbice zeker wel. De bestelde koelpasta gaat retour. 😁
[ Voor 53% gewijzigd door BjornVH op 03-07-2026 08:05 ]
Vanaf welke vorige cpu kom je dan?BjornVH schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:03:
Ik ben letterlijk van 50 fps naar 100 fps gegaan in Borderlands 4 zonder frame generation (1440p Very High).
Thermal solution zit er niet bij. Thermal Interface Material wél.
@dyrc Thermal pasta lijkt het beter te doen dan de meegeleverde pad.
YouTube: AM4 10周年記念 CPU AMD Ryzen 7 5800X3D 10th Anniversary Edition レビュー 5700X 9800X3D 9700Xと比較やサーマルパッドもテスト
[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-07-2026 12:54 ]
Ik smeer(de) altijd wat Arctic -whatever tube was the cheapest- spul erop (de "erwt" methode), maar objectief is deze pad 'out of the box na een paar uur load' beter dan wat ik er zelf van gebakken heb in 2020 (en dan gemeten in 2026..., het is misschien ook unfair oude koelpasta tegen iets nieuws)HugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Mocht de thermal paste toch -fatsoenlijk gemeten- beter zijn, dan ben ik toch benieuwd of dat na een paar jaar nog steeds zo is -zonder repaste-. Ik ben in iedergeval een happy trooper, en licht verbaasd dat deze pads niet gewoon los te koop (lijken te) zijn.
Ik denk dat er vanuit AMD gezien gewoon teveel concurrentie is w.b.t. pads. En ik denk dat het voor hun niet de moeite/economisch is om ze los te verkopen.dyrc schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Ik smeer(de) altijd wat Arctic -whatever tube was the cheapest- spul erop (de "erwt" methode), maar objectief is deze pad 'out of the box na een paar uur load' beter dan wat ik er zelf van gebakken heb in 2020 (en dan gemeten in 2026..., het is misschien ook unfair oude koelpasta tegen iets nieuws)
Mocht de thermal paste toch -fatsoenlijk gemeten- beter zijn, dan ben ik toch benieuwd of dat na een paar jaar nog steeds zo is -zonder repaste-. Ik ben in iedergeval een happy trooper, en licht verbaasd dat deze pads niet gewoon los te koop (lijken te) zijn.
Het ligt er echt aan welke thermal paste. Ik heb nog wat oude Arctic Ceramique 1 én 2 en dat spul lijkt wel gewoon eeuwig (levensduur hardware) goed te blijven. Dit soort koelpasta kom ik ook nog wel eens origineel af fabriek (niet gemod) op retro hardware tegen en het is het enige wat gewoon zacht en bruikbaar blijft. Zelfs op hardware van begin jaren 2003-2005.
Als ik die Japanse reviewer mag geloven (dit was de enige die ik kon vinden met én een interessante 5800x3d 10th review én eentje die de thermal pad had getest bij elkaar) dan is die pad ook maar 1x goed inzetbaar, maar dat is met thermal pasta natuurlijk ook.
Er komt ook nog een Tweakers.net review van de 5800X3D 10th anniversary edition, ben benieuwd of ze de pad ook meegenomen hebben in de test.
Wat me wel opviel in de instructie van die thermal pad (als je alles écht netjes zou doen) dan zou je eigenlijk je fanspeed moeten downtunen, zodat je de thermal pad kan 'inkoken' voor 30 minuten op 80c. iets met nanotube uitlijnen van 't carbon(?)HugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:25:
[...]
Ik denk dat er vanuit AMD gezien gewoon teveel concurrentie is w.b.t. pads. En ik denk dat het voor hun niet de moeite/economisch is om ze los te verkopen.
Het ligt er echt aan welke thermal paste. Ik heb nog wat oude Arctic Ceramique 1 én 2 en dat spul lijkt wel gewoon eeuwig (levensduur hardware) goed te blijven. Dit soort koelpasta kom ik ook nog wel eens origineel af fabriek (niet gemod) op retro hardware tegen en het is het enige wat gewoon zacht en bruikbaar blijft. Zelfs op hardware van begin jaren 2003-2005.
Als ik die Japanse reviewer mag geloven (dit was de enige die ik kon vinden met én een interessante 5800x3d 10th review én eentje die de thermal pad had getest bij elkaar) dan is die pad ook maar 1x goed inzetbaar, maar dat is met thermal pasta natuurlijk ook.
Er komt ook nog een Tweakers.net review van de 5800X3D 10th anniversary edition, ben benieuwd of ze de pad ook meegenomen hebben in de test.
ik heb space marines II maar aangeslingerd en vond wat gamen met maten een prima alternatief, ik ga geen fan curve aanpassen om te kijken of ik 'm richting critical kan duwen voor die laatste procent(en).
maar "straight out the box" testen van die pad is dan eigenlijk niet zoals de fabrikant 't adviseert.
Ik heb me er verder niet in verdiept maar de consensus met bijvoorbeeld PTM/PCM (nogmaals: geen idee hoe het met deze pad werkt...) is dat dit ook "ingewerkt" moet worden. Wanneer gemonteerd op videokaarten is dat geen zorg omdat deze af fabriek al test gedraaid worden.dyrc schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:33:
[...]
Wat me wel opviel in de instructie van die thermal pad (als je alles écht netjes zou doen) dan zou je eigenlijk je fanspeed moeten downtunen, zodat je de thermal pad kan 'inkoken' voor 30 minuten op 80c. iets met nanotube uitlijnen van 't carbon(?)
ik heb space marines II maar aangeslingerd en vond wat gamen met maten een prima alternatief, ik ga geen fan curve aanpassen om te kijken of ik 'm richting critical kan duwen voor die laatste procent(en).
maar "straight out the box" testen van die pad is dan eigenlijk niet zoals de fabrikant 't adviseert.
Het is dan ook maar de vraag hoe/of deze Japanner dat heeft gedaan.
Wat vind je verder van de upgrade? Ik had Space Marine 2 nog even getest met een 3700x + x570 + 32gb 3200C14 met 9070 en vond het eigenlijk nog prima speelbaar. 4K maxed met upscaling. Wel regelmatig GPU usage onder de 90-80%. Ik had een Space Marine 2 test video gezien waarbij er tussen een 3700x en 5900x niet echt veel verschil zat in deze qua lows en averages.
Met andere games merk ik wel echt stotters versus een 7500f systeem. 7500f bottlenecked de 9070 nog steeds in Space Marine 2.
Space Marine 2 en bijvoorbeeld 007 First Light zijn wel echt games waarbij AM5 een groot voordeel is. Ik ben benieuwd of dat Tweakers.net deze games mee genomen heeft in de review.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-07-2026 13:52 ]
Ik kom van een Ryzen 5 3600 icm een 6900XTHugoBoss1985 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Vanaf welke vorige cpu kom je dan?
Thermal solution zit er niet bij. Thermal Interface Material wél.
YouTube: AM4 10周年記念 CPU AMD Ryzen 7 5800X3D 10th Anniversary Edition レビュー 5700X 9800X3D 9700Xと比較やサーマルパッドもテスト
Ik draai een 5800X met een 5080FE in een <10L SFF en zat er aan te denken om te upgraden, maar of het wijsheid is is een tweede. De 5800X staat er om bekend aardig warm te worden, echter wordt de 5800X3D nog warmer. Daar krijg ik wel 15-20% meer FPS voor terug.
:strip_exif()/f/image/To1mMgQkjVRZl7bDtc64coBn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zFhVTbJDYDhKVObevY1oguij.jpg?f=fotoalbum_large)