Nieuwe zonnepanelen setup met accu advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:36
Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeJAgxZGgbW1lfWgJaMJ_F0FnJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59IxzguBnjvKH1Fcny7jjmdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Schaduw

Praktisch geen schaduw op deze setup. De panelen (4) stuks aan de voorkant, liggen op Noord Oosten, en zullen minder overall opwekken.

Jaarverbruik

Jaarverbruik van 9000kW. Waarvan 4800 dat opgaat in de woning (full electric, koken/warmtepomp/boiler) en t restant gaat op ik de EV / hybride auto.

Huidige elektriciteitsaansluiting

3fase aansluiting in de meterkast. 3x25 amp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4xcKFNj5dIJ8NUz436UPtmGpVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVgGyyPhDfFEUVULulAfvT7O.jpg?f=fotoalbum_large

Budget en doel

Budget is +-10K. Gaat niet op de laatste euro.

We willen een goed systeem, met hoogrendement zonnepanelen. De woning zoveel mogelijk met NOM draaien met behulp van de batterij. Batterij qua formaat 10 tot 15kW.

Daarnaast een backup oplossing, meteen zodat hij stroomuitval de woning kan door draaien.

Wie gaat het project uitvoeren

Installatie partij. Diverse nu gevraagd naar uiteenlopende offertes. Tbd nog.

Bijhouden van data

Ik heb goede ervaringen met SolarEdge uit het verleden. Vandaar dat ik weer naar SE kijk. Het liefst hebben we een mooi geïntegreerd systeem, dat wel goed in te stellen is.

Maar geef vooral jullie inzichten. In het SE topic, kwamen we erop uit dat deze SE setup met een te kleine string niet goed gaat functioneren. Andere oplossingen zijn welkom.

Reeds verkregen offertes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXY5DdhzEtpCWux7MfuSwlOGRJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muYqXJQ1Igdw8YWRhTGhKx8o.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:02
Ik raad TS aan een aantal offertes te zoeken. En dan raad ik af te praten met bedrijf wat die solaredge offerte gemaakt heeft: het is niet conform installatie eisen… dat is een fout die een professional in PV niet mag maken.

Ik zie eigenlijk alleen een enkelfase systeem als optie. Beide strings hebben een Mppt tracker nodig die onder de 100V wat kan.

Sowieso de NO string want die is maar 4.
De ZW string heeft dit ook nodig, want de onderste 3 gaan een behoorlijk aantal uren in schaduw dakkapel door brengen.

Micro’s zijn niet nodig. Daarmee kun je sowieso niet DC laden… dus dubbel nadeel.

En enkelfase hybride die NOM regelt over de som van de fasen dus.
NOM is overigens bijna niet terug te verdienen… en slimmer systeem is verstandig, voordelig inkopen voor later. Verkopen op betere momenten.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 21-06-2026 13:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien even wachten op de "nieuwe" SMA hybride 3-fase omvormers
Franciesco in "Het grote SMA topic"
Ze staan al in sunnydesignweb
De 3e mppt ingang is nog ongebruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbw1attUcSit_04uxiZ4640AfNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STSnsNty71CFeKr5gX0altSB.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:26
Ik zie wat dakkapellen op de foto's staan, waarom daar niet ook panelen op? Sowieso met zoveel verbruik elke cm vol leggen. Heb je een schuur knal er ook panelen op.

Let wel op zoals eerdere posts aantal verschillende orientaties en schaduw (welke je aangeeft niet te hebben) bij meer dan 3 verschillende orientaties wordt het micros. Ik denk niet dat bij jou aan de orde is. Een goeie SMA of growatt omvormer is dikke prima.

Geen idee welke regio je zit maar zal je suggestie voor knappe installateur geven via DM.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:02
@AUijtdehaag Met Trina Vertex S+ (45-50V Vmpp) lijkt dat een mooie... hoe lang?

Min Mppp spanning bij nominaal vermogen 100V is erg veel belovend en dan maakt SMA eindelijk iets waar waar de rest in achter blijft.

[ Voor 45% gewijzigd door Ronald op 21-06-2026 23:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.