• chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
Dag allemaal,

Ik sta op de vooravond van de aanschaf van een thuisbatterij (streeftarget: ca. 10 kWh totale opslag). Omdat de bomen door het bos soms lastig te zien zijn, leg ik mijn huidige situatie en twijfels graag aan jullie voor.

Mijn huidige situatie & voorbereidingen:

Meterkast: Ik heb een 3-fase aansluiting.

Zonnepanelen: Er ligt een vrij nieuwe SolarEdge 1-fase omvormer.

Automatisering & Monitoring: Ik monitor mijn energie via een Homey Pro en heb daarnaast al veel componenten van HomeWizard (P1-meter, kWh-meters, etc.) actief.

Grote verbruikers: Er is een hybride auto aanwezig.

Infrastructuur (reeds aangelegd): Ik heb alvast een aparte dikke kabel naar de garage getrokken met een onderverdeler. Deze is opgesplitst in 3 aparte groepen, elk op een eigen fase, zodat ik eventueel 3 batterijen (elk op een eigen fase) kan aansluiten om de fasen netjes te balanceren.

De opties waar ik tussen twijfel:

Ik overweeg momenteel drie specifieke richtingen (omgebouwd naar een configuratie van circa 10 kWh):

HomeWizard Plug-in Thuisbatterij:

Voordeel: Past perfect binnen mijn huidige HomeWizard-ecosysteem en de dynamische tarieven zijn hiermee direct slim aan te sturen.

Nadeel: Dit systeem biedt geen noodstroomvoorziening (EPS/UPS).

Zendure SolarFlow 2400 AC Plus (met 3x AB3000L accu's = 11,04 kWh):

Voordeel: Volledig AC-gekoppeld plug-in systeem, 2400W bidirectioneel vermogen, lokale API/Homey-koppeling en biedt wél een off-grid/noodstroomuitgang tot 2400W

Jackery SolarVault 3 Pro Max AC (met 3x BP2500 accu's = 10,08 kWh):

Voordeel: Eveneens een zware AC-stekkerbatterij met 2500W continu laad-/ontlaadvermogen. Heeft een zeer snelle noodstroomomschakeling

Mijn dilemma:

De HomeWizard geniet qua native integratie met mijn huidige P1-meter en Homey Pro de voorkeur, maar het ontbreken van een noodstroomfunctie (die Zendure en Jackery op hun AC-out poorten wel bieden) vind ik een gemiste kans

Bijgaand vinden jullie een overzicht van mijn huidige verbruik.

Welke opstelling of welk merk zouden jullie mij adviseren in deze specifieke situatie? Alvast bedankt voor het meedenken!

  • lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:50
Wat voor omvormer heb je van solaredge? Als het een hybride is kan je daar ook een batterij op aansluiten

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Vrij nieuwe enkelfase solaredge is een hybride met de 400V accu’s van solaredge.

De vraag is of dat kosteneffectief is ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
lothar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:53:
Wat voor omvormer heb je van solaredge? Als het een hybride is kan je daar ook een batterij op aansluiten
Ik heb inderdaad een hybride, er kan inderdaad een accu op, maar bijkomstigheid is dat de omvormer op zolder hangt, en dat ik mijn batterijen in mijn garage wil.

  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Staar je niet blind op de noodstroomfunctie van stekker thuisaccu's.
Als je de batterij standaard gebruikt om de stroom van je zonnepanelen in te bewaren voor de donkere uren dan:
- Heb je alleen noodstroom als de stroom uitvalt op de momenten dat de zonnepanelen in staat zijn geweest om de accu op te laden en de rest van je huis de accu nog niet leeg getrokken heeft.
- Als de accu eenmaal leeg is krijg je hem niet meer vol tot de stroom weer terug is, hoe hard de zon ook schijnt. Omdat je AC gebruikt om stroom van je zonnepanelen naar je accu te brengen ben je afhankelijk van de 50Hz frequentie van het stroomnet.

Ik heb sinds kort een Zendure met 8kWh en 5kWh aan zonnepanelen op het Oosten. In de praktijk staat het ding nu in de ochtend vol te laden en is-ie na het draaien van de zon rond 20u leeg. Perfect om de het gebruik van zonne-energie uit te smeren. Tegelijkertijd onbruikbaar voor noodstroom. Als de stroom met het noodweer aan het eind van de avond was uitgevallen, zou ik geen stroom hebben. Als die stroomstoring dan ook nog eens vandaag de hele dag zou duren, had ik ondanks dat zonnepanelen en de accu nog steeds geen stroom.

Als je noodstroom een serieuze vereiste is, dan ontkom je imho niet aan een hybride omvormer met daaraan DC gekoppelde accu's en een aparte noodstroom AC uitgang.

Spel en typfouten voorbehouden


  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. De noodstroom functie moet ik mischien iets meer los laten nu ik dit zo lees. Alleen tegelijkertijd denk ik dan weer... Moet ik niet voor een dc batterij gaan.. Pff lastige keuzes wel.

Ik lever met zonnige dagen echt teveel terug, dus Peakshaving is dus mijn voornaamste reden. Eigen zonnestroom uitsmeren voor avond/nacht en zorgen dat ik minder teruglever

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Negatieve prijsoptimalisatie op de solaredge instellen is veel goedkoper dan accu’s… de afgeschreven prijs per kWh over je accu is hoger dan teruglevering uit gooien

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
Ronald schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:27:
Negatieve prijsoptimalisatie op de solaredge instellen is veel goedkoper dan accu’s… de afgeschreven prijs per kWh over je accu is hoger dan teruglevering uit gooien
Hoe bedoel je dit precies? De SolarEdge is wel een stuk duurder dan b.v. 3 jackery batterijen.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Ik bedoel geheel geen batterij en de solaredge zichzelf prijsgestuurd af regelen. Staat genoeg over in het SE topic

De accu moet je niet idealistisch zien, maar als een zakelijke beslissing… welk probleem wil je oplossen (financieel gezien) en wat kost de oplossing. Daarvoor moet je weten hoeveel kWh je door de accu weet te trekken…

10kWh accu kost in beste geval een paar 1000. Hoeveel duizenden kWh moet je niet im- en exporteren om dat te verantwoorden?

Of je doet het toch idealistisch, maar dan weet je de prijs

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
Ik snap het. Maar het is ook dus beetje hobby. Proberen te "spelen". Met de batterij en Peakshaving doen dus. Vandaar mijn eerste gedachtes aan de plug in batterijen. Alleen in deze markt is dus ook veel verschil en hier hoop ik eigenlijk een antwoord op te vinden.

  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb zelf 3 Marstek venus E (V1/2/3) draaien op elk een fase
Aansturing via homeassistant en HBC
Heeft alle functies die je maar kan wensen en 2500 watt op elke fase

Maar je gebruikt homey, daar kan ik je niet mee adviseren helaas

PS. Net een 1-fase SMA op de backup wcd aangesloten van de Marstek (v2) zonder grid aansluiting
De SMA lijkt wat te gaan doen en wekt op (na instelling PE controle uitschakelen) maar de marstek gaat in storing.
Wordt vervolgd

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2026 14:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FredvZ schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:46:
Staar je niet blind op de noodstroomfunctie van stekker thuisaccu's.
Als je de batterij standaard gebruikt om de stroom van je zonnepanelen in te bewaren voor de donkere uren dan:
- Heb je alleen noodstroom als de stroom uitvalt op de momenten dat de zonnepanelen in staat zijn geweest om de accu op te laden en de rest van je huis de accu nog niet leeg getrokken heeft.
- Als de accu eenmaal leeg is krijg je hem niet meer vol tot de stroom weer terug is, hoe hard de zon ook schijnt. Omdat je AC gebruikt om stroom van je zonnepanelen naar je accu te brengen ben je afhankelijk van de 50Hz frequentie van het stroomnet.
Dat is toch voldoende om je diepvries een dag langer te laten doordraaien? Langer zonder stroom zitten. MIjn Marstek Venus is smorgens nog voor 70 procent vol en op het noodstroom stopcontact zou hij waarschijnlijk minder verbruiken.

Wat zou er gebeuren als je plugin zonnepanelen op het noodstroom stopcontact aansluit?

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 20-06-2026 14:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:07:
Ik heb zelf 3 Marstek venus E (V1/2/3) draaien op elk een fase
Aansturing via homeassistant en HBC
Heeft alle functies die je maar kan wensen en 2500 watt op elke fase

Maar je gebruikt homey, daar kan ik je niet mee adviseren helaas

PS. Net een 1-fase SMA op de backup wcd aangesloten van de Marstek (v2) zonder grid aansluiting
De SMA lijkt wat te gaan doen en wekt op (na instelling PE controle uitschakelen) maar de marstek gaat in storing.
Wordt vervolgd
En mag ik vragen waarom je voor de marstek hebt gekozen t.o.v. jackery, Zendure of homewizard?

  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@chewbonno
Zendure en jackery waren er nog niet, homewizard 2x duurder dan marstek
Marstek is volledig bestuurbaar via modbus, alle netwerkactiviteit heb ik geblokkeerd ivm datauitwisseling
Ik gebruik de HW p1 meter icm HBC, en niet de CT van MT
De MT app werkt via bluetooth nog, en die gebruik ik praktisch niet meer voor communicatie met de batterijen
En je hangt ze tegen de muur ipv de stapeldozen die ruimte in nemen.

Werkt allemaal prima, wel oppassen met foute firmware, maar die krijg je binnen 10 minuten weer terug gezet via app marstek feedback via AI chatrobot

Wil je een beetje handelen met een dynamisch kontrakt is het wel handig 3x 2500 watt te laden of te kunnen ontladen, op 1 uur tijd. Met name dat is gunstig voor de TVT. NOM is dat niet.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2026 15:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:07:
@chewbonno
Zendure en jackery waren er nog niet, homewizard 2x duurder dan marstek
Marstek is volledig bestuurbaar via modbus, alle netwerkactiviteit heb ik geblokkeerd ivm datauitwisseling
Ik gebruik de HW p1 meter icm HBC, en niet de CT van MT
De MT app werkt via bluetooth nog, en die gebruik ik praktisch niet meer voor communicatie met de batterijen
En je hangt ze tegen de muur ipv de stapeldozen die ruimte in nemen.

Werkt allemaal prima, wel oppassen met foute firmware, maar die krijg je binnen 10 minuten weer terug gezet via app marstek feedback via AI chatrobot

Wil je een beetje handelen met een dynamisch kontrakt is het wel handig 3x 2500 watt te laden of te kunnen ontladen, op 1 uur tijd. Met name dat is gunstig voor de TVT. NOM is dat niet.
Oke, interessant. Het ophangen is ook wel goed punt. Maar jij hebt dus 3 batterijen aangesloten op 1 3 fase krachtgroep. Hoe werkt het dan precies per batterij als er bijvoorbeeld meer dan 800 w gevraagd word? Want alle 3 de batterijen kunnen individueel meer leveren toch? Werken ze dan samen? Ik heb dit niet helemaal helder, en ook niet als ik bijvoorbeeld 3 jackery aansluit en instel dat ze meer dan 800w mogen leveren.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Plug in accu’s die je op een eigen groep hebt mogen boven de 800w uit.

En NOM verdient geen enkele accu zich terug. Dat is leuk voor de hobby en je gevoel, niet voor de portemonnee.

Daarom stuurt @AUijtdehaag de boel actief aan: je moet het het aantal kWh door de accu’s maximaliseren tegen goede prijs-spread.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
chewbonno schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Oke, interessant. Het ophangen is ook wel goed punt. Maar jij hebt dus 3 batterijen aangesloten op 1 3 fase krachtgroep. Hoe werkt het dan precies per batterij als er bijvoorbeeld meer dan 800 w gevraagd word? Want alle 3 de batterijen kunnen individueel meer leveren toch? Werken ze dan samen? Ik heb dit niet helemaal helder, en ook niet als ik bijvoorbeeld 3 jackery aansluit en instel dat ze meer dan 800w mogen leveren.
De 3 batterijen staan allemaal op 2500W/2500W ingesteld. Per fase dus 2500 watt
Ik heb ze op losse ABB 1-fase aardlekautomaten, maar een 3-fase aardlekautomaat voor 3 batterijen kan ook. Daarachter stopcontacten of werkschakelaars
De modbus sturing loopt via een M5stack atom met rs485 converter met esphome erop
De "entities" worden uitgelezen en aangestuurd door HBC (link in vorige post)
Die stuurt dus de batterijen aan op capacitieit behoefte en dynamische prijzen.
Tussen 7 en 8 dump ik ze sowieso ff leeg om vervolgens weer geladen te worden door de zon (HA automation)

Batterijen zijn nu vol.
Maar mijn buffervat is nu aan het verwarmen met aton power to heat op overschot zonenergie
Dus weer 50 graden 450 ltr cv water (met hygienespiraal tapwater) straks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBu6939v3MOq4M2_KHnH9ZY4a_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cul6OKLiXkSeTqwNGxMdifCK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSZUiCHfQeF3bKBL_u0mkz3dRz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NImAmfzS1TVgbLIPrhsL3RtS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2026 16:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
Ronald schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:38:
Plug in accu’s die je op een eigen groep hebt mogen boven de 800w uit.

En NOM verdient geen enkele accu zich terug. Dat is leuk voor de hobby en je gevoel, niet voor de portemonnee.

Daarom stuurt @AUijtdehaag de boel actief aan: je moet het het aantal kWh door de accu’s maximaliseren tegen goede prijs-spread.
Dat begrijp ik, maar werkt dat ook zo als je bijvoorbeeld 3 basisstations van bijvoorbeeld jackery en of Zendure hebt. Waarvan je ze alle 3 dus aansluit op 1 krachtgroep ieder op een eigen fase

  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@chewbonno
Van ieder merk is er een topic.
Je hebt dan wel meerdere basisstation nodig, bij marstek is iedere batterij al een basisstation.
Maar uitgaand van een fabrikant zijn software zal de sturing nooit zo uitgebreid worden dan het nu is. ( door BOB)
Let er ook op, dat de sturing lokaal is en niet via een trage cloudverbinding.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2026 16:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Marzman schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:47:
Dat is toch voldoende om je diepvries een dag langer te laten doordraaien?
Hoeveel is voldoende? Je quote een deel van een mijn post waar ik geen kWh's noem.
Langer zonder stroom zitten. MIjn Marstek Venus is smorgens nog voor 70 procent vol en op het noodstroom stopcontact zou hij waarschijnlijk minder verbruiken.
Dat is nu, voor jouw specifieke installatie. Is de batterij ook nog 70% vol op de dagen dat de zon minder of niet geschenen heeft?
Elk huishouden gebruikt elektriciteit anders: grotendeels afhankelijk van het aantal mensen in huis en de hoeveel elektrische "luxe". Een moderne all electric vrijestaande woning met vloerkoeling, airco en een inductiekookplaat verbruikt op zonnige dagen aanzienlijk meer energie dan een oud rijtjeshuis met gas cv en gaskooktoestel. Om maar twee extremen te noemen.
Wat zou er gebeuren als je plugin zonnepanelen op het noodstroom stopcontact aansluit?
Dat is afhankelijk van de batterij. De Zendure moet je bijvoorbeeld handmatig instellen als AC uitgang voor noodstroom óf als AC ingang voor zonnepanelen.
Dat omschakelen gaat via de app of de API (Home Assistant) via wifi. Als je Wifi en HA op de noodstroomstekker zit kan je de AC uitgang wel omzetten naar AC ingang. Dan kan je een setje stekkerzonnepanelen aansluiten om op te laden.

Echter... Op dit moment hebben je wifi en HA geen spanning meer en is er geen mogelijkheid meer om de AC ingang weer om te zetten naar AC uitgang.

Spel en typfouten voorbehouden


  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:53
Ronald schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:38:

En NOM verdient geen enkele accu zich terug. Dat is leuk voor de hobby en je gevoel, niet voor de portemonnee.
NOM kan je wel terugverdienen hoor. Mijn batterij, Marstek Venus E, zou mijn energierekening per jaar met 1.300 kWh verlagen (ik heb wel relatief veel panelen).

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:01
YouTube: Energie en actualiteit - Lezing Tilburg (10-06-2026)

Lezing in Tilburg van R.Westelaken

YouTube kanaal Ketelklets

Neem gerust even de tijd ervoor en doe er je voordeel mee. :)

[ Voor 6% gewijzigd door MaXeRs op 20-06-2026 20:27 ]


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:53

  • MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 06:07
Kijk eens naar de nieuwe anker solar max pro. Modbus ondersteuning, en 3500 bidirectioneel vermogen.

  • fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-06 19:58
Ik gebruik een 5 kwh accu om mijn zonne-energie uit te smeren over de dag heen, in de winter krijg ik die niet vol.

Collega heeft een victron installatie met 20 kwh accu en 32 panelen, ook die kan in de winter niet NOM draaien ook niet lang offgrid.

Voor noodstroom heb ik een 2500 w inverter aggregaat die samen werkt met de accu.

Brandstof is er voldoende😉

Die houd het langer vol dan een dag.

  • Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:17
Hoe kom je aan 10kw opslag.

Mijn ervaring/advies zou zijn zorg dat je in 2 uur kunt opladen/ontladen. Met mijn dao gekoppeld zendure zie ik dat vaakst het optimum is.

Heb zelf 7.8 kWh uur en dat is misschien zelfs iets overkill

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:22
chewbonno schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:01:
Dag allemaal,

Ik sta op de vooravond van de aanschaf van een thuisbatterij (streeftarget: ca. 10 kWh totale opslag). Omdat de bomen door het bos soms lastig te zien zijn, leg ik mijn huidige situatie en twijfels graag aan jullie voor.

Mijn huidige situatie & voorbereidingen:

Meterkast: Ik heb een 3-fase aansluiting.

Zonnepanelen: Er ligt een vrij nieuwe SolarEdge 1-fase omvormer.

Automatisering & Monitoring: Ik monitor mijn energie via een Homey Pro en heb daarnaast al veel componenten van HomeWizard (P1-meter, kWh-meters, etc.) actief.

Grote verbruikers: Er is een hybride auto aanwezig.

Infrastructuur (reeds aangelegd): Ik heb alvast een aparte dikke kabel naar de garage getrokken met een onderverdeler. Deze is opgesplitst in 3 aparte groepen, elk op een eigen fase, zodat ik eventueel 3 batterijen (elk op een eigen fase) kan aansluiten om de fasen netjes te balanceren.

De opties waar ik tussen twijfel:

Ik overweeg momenteel drie specifieke richtingen (omgebouwd naar een configuratie van circa 10 kWh):
om maar eens direct te beginnen met een stok in het hoenderhok.

Waarom wil je of denk je dat je 10 kWh capaciteit nodig hebt?
Ik zie dat je eigenlijk al over de juiste gereedschapskist bezit om hier m.n. voor je zelf een duidelijk antwoord te geven.
Daar even hier een link van Jeroen.nl die daar in mijn ogen prachtige maar voor al praktische handvatten geeft om je in de juiste richting te krijgen. Ik zou zeggen lees dat eerst eens goed door en ga dan pas verder.

Ik wil je wel nog graag een in mijn ogen belangrijk aspect meegeven, bedenk dat je sluipverbruik ( zo noem ik het verbruik op het moment dat je zonnepanelen niet meer (volledig) in jouw energiebehoefte kan voorzien, veelal dus in de avond en nacht ) tijdens de verschillende seizoenen behoorlijk zullen verschillen, daarbij speelt een tweede aspect, namelijk je overhead aan zonnestroom ( die zonder batterij ) dus gewoon terug het net gaat (= dus je teruglevering) veelal tegengesteld werkt.
Juist op het moment dat je sluipverbruik het laagst is is die namelijk het hoogst ( zonder) terwijl je juist in de winter nauwelijks zonnestroom over hebt wat in een batterij kan. Als je beide (op basis van dag) in een grafiek gaat zetten zul je twee snijpunten vinden die eigenlijk het begin en einde van een bruikbare periode van een batterij op basis van zonnestroom bepalen.
Je krijgt dan een dergelijke grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f9efecFs7oaiNoCdLAw-GfQcH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSuhSCLokMdvP3UxuVTicDGM.png?f=fotoalbum_large
( is puur een voorbeeld)
Daarnaast zou je m.n. in de winter in combinatie met een dynamisch contract ook nog enig winst uit laden tijdens lage prijs en deze dan juist gebruiken tijdens de piek prijzen. ( dus meer bedoeld als gebruik en minder als handel)
Hou hier dus wel rekening de laad/ontlaadverliezen die toch tussen de 15-25% kunnen bedragen,
Een aanvullende aspect is hoe hoog is je benodigd vermogen tijdens deze sluipverbruik tijd? Dat bepaald namelijk ook de keuze van je batterij.
De huidige stekker-batterijen hebben echter een vrij forse spreiding, van circa 800W ( HW batterij ) tot wel 4.000W voor types van bv Zendure en Anker. De gros van merken kunnen echter vaak rond de 2.000-2.500W leveren.
HomeWizard Plug-in Thuisbatterij:

Voordeel: Past perfect binnen mijn huidige HomeWizard-ecosysteem en de dynamische tarieven zijn hiermee direct slim aan te sturen.

Nadeel: Dit systeem biedt geen noodstroomvoorziening (EPS/UPS).
de grote vraag is wat voor soort noodstroom je wilt hebben, daar kan namelijk een behoorlijke kostenplaatje aan vast hangen, door zowel de aanvullende technische installatie die hiervoor nodig is, en dat kan al snel tot 1000 euro of meer worden, maar ook heb je hier beduidend meer capaciteit voor nodig die eigenlijk voor 99% nooit gebruikt zal worden, en dan hebben we het al snel over meerdere duizend euro’s die alleen tot inzet komen tijdens die noodstroomsituatie.
Ik heb echter mijn eenvoudige Zendure ( die dus over een noodstroomvoorziening beschikt) via een 10m verlengdoos klaar gezet om mijn koelkast en vriezer in de kelder van noodstroom te kunnen voorzien, kosten een paar tientjes voor een goede verlengdoos en ja, ik moet dit handmatig gaan omzetten.
Zendure SolarFlow 2400 AC Plus (met 3x AB3000L accu's = 11,04 kWh):

Voordeel: Volledig AC-gekoppeld plug-in systeem, 2400W bidirectioneel vermogen, lokale API/Homey-koppeling en biedt wél een off-grid/noodstroomuitgang tot 2400W
ik zou nog eerder naar de nieuwe Zendure Mix 4000 plus of pro gaan kijken. Is ook nog goedkoper en kan tot 4000W aan vermogen leveren en komt met 8 kWh aan capaciteit die je ook nog tot max 55 kWh kunt uitbreiden. anker heeft een vergelijkbaar systeem.
Jackery SolarVault 3 Pro Max AC (met 3x BP2500 accu's = 10,08 kWh):

Voordeel: Eveneens een zware AC-stekkerbatterij met 2500W continu laad-/ontlaadvermogen. Heeft een zeer snelle noodstroomomschakeling

Mijn dilemma:

De HomeWizard geniet qua native integratie met mijn huidige P1-meter en Homey Pro de voorkeur, maar het ontbreken van een noodstroomfunctie (die Zendure en Jackery op hun AC-out poorten wel bieden) vind ik een gemiste kans

Bijgaand vinden jullie een overzicht van mijn huidige verbruik.

Welke opstelling of welk merk zouden jullie mij adviseren in deze specifieke situatie? Alvast bedankt voor het meedenken!

  • rrsmaling
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-06 16:22
Leuke voorbereiding, maar ik denk dat je eerst moet bepalen waarvoor je de batterij primair wilt inzetten.


Je hebt al een 3-fase aansluiting, een 1-fase SolarEdge omvormer, Homey Pro en HomeWizard-meters. Dan is de vraag niet zozeer "welke batterij?", maar eerder "wat wil ik ermee bereiken?".


- Maximaal rendement op dynamische tarieven?

- Meer eigen verbruik van zonne-energie?

- Voorbereid zijn op afbouw saldering?

- Noodstroom bij uitval?


Persoonlijk zou ik noodstroom niet te zwaar laten meewegen. Een stroomstoring komt bij de meeste huishoudens weinig voor. Als noodstroom echter een harde eis is, valt HomeWizard eigenlijk direct af.


Wat mij opvalt is dat je al behoorlijk hebt geïnvesteerd in het HomeWizard-ecosysteem. Dat maakt de HomeWizard-batterij qua gebruiksgemak aantrekkelijk, maar qua prijs per kWh en mogelijkheden wordt HomeWizard inmiddels door diverse concurrenten ingehaald. Dat zie je ook terug in meerdere Tweakers-discussies.


Van jouw drie opties zou ik daarom waarschijnlijk richting Zendure kijken:


- goede Homey/Home Assistant mogelijkheden;

- noodstroomuitgang aanwezig;

- schaalbaar;

- werkt ook samen met P1-gestuurde aansturing.


Nog een vraag: waarom precies 10 kWh?


Heb je al eens gekeken naar je nachtverbruik tussen zonsondergang en zonsopkomst? Veel mensen komen er dan achter dat 5 à 7 kWh al een groot deel van hun dagelijkse verbruik afdekt. Dan verdien je een kleinere installatie vaak sneller terug dan direct 10+ kWh. Tweakers wijzen daar in dit topic ook al op.


Ik zou dus eerst je werkelijke nachtverbruik analyseren en daarna pas bepalen of 10 kWh echt de juiste capaciteit is.

  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
"Kijk eens, dat zijn reacties waar ik echt even de tijd voor moet nemen. Bedankt voor het meedenken!

​Ik ben tot inkeer gekomen wat betreft die 10 kWh. Ik had dit puur gebaseerd op mijn totale teruglevering, maar als ik nu naar mijn gemiddelde verbruik tussen zonsondergang en zonsopkomst kijk (zie foto), dan is dat gemiddeld inderdaad zo'n 5 kWh. Het is dan inderdaad logischer om daarop te starten en eventueel later uit te breiden.

​Wat ik me wel afvraag, en waar ik benieuwd naar ben: als ik start met een Zendure-setup, hoe pak ik een toekomstige uitbreiding dan het beste aan? Is het verstandig om alleen uit te breiden met de daarvoor bedoelde batterij-modules, of is het beter om in de toekomst met een extra basisstation te werken zodat ik over meerdere fasen kan spreiden

​Nogmaals dank voor de fijne reacties en de nuttige analyse van mijn situatie!"

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
We kunnen de foto niet zien geloof ik.

Heb je een 24 uur grafiek van je verbruik en teruglevering (gemiddelde dag)?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 18:26
Ik wil dit eigelijk nog simpeler maken . Hoeveel lever je terug de laatste dagen . Stel 10 Kwh dan ga je voor accu met die capaciteit. Bedenk dat je in 2027 niks terug wilt leveren, als je panelen over produceren dat wil je dumpen op de piek uren . Ga voor accu systeem die de capaciteit heeft om de opbrengst te verwerken, en te dumpen

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti


  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:45
Er komt wekelijks een aanbieding voorbij die misschien wel bij je past en waar ik geheel geen vragen over kan beantwoorden, maar voor 3 fase die aanbieding geeft iets van 6kWh capaciteit en 2400watt ontlaad 3000watt laadvermogen en kost dan ongeveer €1100 en de units kunnen extra batterijen koppelen en ik geloof dat Zendure aardig bedrijf is.

https://nl.pepper.com/aanbiedingen/zendure-solarflow-800-plus-408005

  • JvS 2024
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-06 19:42
Ik lees vaak dat er alleen gekeken wordt naar nachtverbruik, maar de meeste verbruiken al accu capaciteit voor zonsondergang tot ergens de volgende ochtend. Zijn er nog verbruikers gepland die het verbruik gaan beïnvloedend. Ook geplande toeslagen voor verbruik tijdens piekuren gaan meespelen.

Als je sneller wilt laden/ontladen met noodstroom en 1 accu dan is mss Marstek max iets om naar te kijken (3600/3600).

  • chewbonno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 20:58
Jim423 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:38:
We kunnen de foto niet zien geloof ik.

Heb je een 24 uur grafiek van je verbruik en teruglevering (gemiddelde dag)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cqd5YeTVjwXkl6Fl2XbN-adfJ5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOLGGHGMzn0L7GBoV1UK2v6K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ch083W9NB1bo1vOQ0tG6hQ7TDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3ppwCVPwMJRqSyQsrqkzUx1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPTIOJB6afWdXeljmcBAcJVPXZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9C3XPrIyGkVUhlWXauYLGC3.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upLB2Hvfm7wyZxxyjnhxzNI05A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EfqdHPXEkQycWiuQE2v3yNH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door chewbonno op 21-06-2026 19:30 ]


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
Hier haal ik toch wel uit dat je boven de 5kWh van het net afneemt. Bijvoorbeeld 297/31 is 9,5kWh.

Samen met de 11.9kWh teruglevering zou een 10kWh accu wel uit moeten kunnen. Bedenk ook dat een 10kWh accu geen 10kWh aan sluipverbruik kan dekken, eerder 8kWh.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • j_v_e
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:44
Kijk ook neer de investering en terug verdiend tijd. Dan zou ik kiezen voor 3 keer een marstek venus e 3.0 werken samen met HomeWizard wat jij wil en zijn in aanschaf het goedkoopste (1000 euro per stuk Duitsland) 5.12 kw per stuk elke fase een kom je op 15.36 👌🏼 hebben ook noodstroom wat jij graag wil.

Kortom meest waar voor je geld. En voldoet aan al je wensen.

  • Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:49
Als ik zo je wensen lees (eerst wat kleiner beginnen, wellicht later uitbreiden) dan zou ik toch voor een meer modulair systeem kiezen zoals bijvoorbeeld dat van Victron. Voor een 3000 euro kun je al met een mooie setup starten. Uiteindelijk kan je daar alles mee doen wat je wilt. Noodstroom, accu's uitbreiden, integratie met alle home automations, aggregaat aansluiten, uitbreiden naar 3-fase etc.

Daarnaast altijd fijn dat je bij een victron systeem over 10 jaar gewoon je accu door een veel betere kunt vervangen en niet gelijk het hele systeem hoeft te vervangen als een van de onderdelen het over een paar jaar al begeeft.

Mocht je meer willen weten, laat het even weten.
Pagina: 1