Overstpanningsbeveiling toevoegen aan nieuwe meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blg67
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 10:36
Ik heb mijn nieuwe meterkast al geconfigureerd. Deze staat in de winkelmand bij Elektramat, gereed om te bestellen. Na het heftige onweer van gisteravond vraag ik mij af of ik nog een overspanningsbeveiliging moet toevoegen, en zo ja: welke?

Ik kan kiezen uit:
  • DEHN type 2 (900455)
  • Rraycap type 2 (RA-5515.664)
  • Raycap type 2 (RA-515.604)
Is het zinvol om een overspanningsbeveiliging toe te voegen om mijn thuisinstallatie te beschermen tegen pieken uit het net (blikseminslag in de buurt), of is het niet nodig?

Arjan

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:27
Hoeveel gevoelige en dure apparatuur heb je ? Zo'n overspanningsbeveiliging kost +- 100 euro. Als het jou een fijn gevoel geeft, dan maakt het toch niet uit als je hem eigenlijk niet nodig hebt?

• blg67
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 10:36
99ruud99 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:55:
Hoeveel gevoelige en dure apparatuur heb je ? Zo'n overspanningsbeveiliging kost +- 100 euro. Als het jou een fijn gevoel geeft, dan maakt het toch niet uit als je hem eigenlijk niet nodig hebt?
Ik denk een redelijk "normaal" huishouden te hebben: 2 TV's, 2 PV installaties, thuisbatterij, koelkast, oven, Quooker, wasmachine, droger etc etc.

verder geen hele speciale/dure apparaten

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:21
Ik geloof nooit dat zo’n sterke piek op tijd gestopt wordt door een osb.

Tis meer dat je je draden niet uit de muur springen bij een echte rechtstreekse blikseminslag.

Ook je aarding moet dan erg goed zijn, geloof ik

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47
Zoek in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 eens op 'OSB' of 'SPD' om ervaringen te lezen. Ik las dat iemand aangaf dat het bij een 3F installatie ook tegen loszittende nul kan beschermen, maar later werd die werking juist weer betwijfeld. Ff goed uitzoeken dus. Die bescherming zou mij, naast de bliksembescherming, nog wel zinvol lijken.

[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2026 10:29 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-07 17:36

Jan2023

KISS

Als de bliksem in het dak slaat fikt de boel meestal gewoon af.

Maar bij een indirekte blikseminslag kan een overspanningsbeveiliging wellicht de meeste elektronica heel houden.

Te denken valt dan aan gewoon een inslag in de straat die zich voortzet door de bekabeling in de grond.

In dat kader volgt ook het advies om niet te douchen of te baden tijdens onweer.

En ja een goed aarding is een vereiste !

Die overspanning moet ergens afgevoerd worden.

En is die beveiliging eenmaal getriggerd moet deze weer vervangen worden.

Je zou dus ook losse beveiligingen kunnen gebruiken om je kostbare hifi of netwerk devices te beschermen.

Mits deze een goede aarding krijgen.

En bij een voltreffer is het maar afwachten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Een SPD is onderdeel van een gelaagd systeem.
Je meterkast kan je daaraan toevoegen.

Dus, meterkast, verdeelblok, toestel.

Tegen blikseminslag beveiligen is vrijwel kansloos. Blikseminslag in je buurt soms wel, maar ook schakelpieken door grote lasten kunnen worden gedempt.

Een zwevende nul waarschijnlijk niet. Daar heb je echt actieve monitoring voor nodig. Maar het kan wel iets helpen. Het doel is dat je hoofdzekering ploft.

Wij hebben de kabels onder grond, dus de problemen bij bliksem zijn niet zo groot als elders ter wereld.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
jeroen3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:22:
Wij hebben de kabels onder grond, dus de problemen bij bliksem zijn niet zo groot als elders ter wereld.
Dat klopt niet helemaal, wanneer het vlak in de buurt inslaat kan de stroom vanaf het inslagpunt overslaan naar de kabels in de grond en alsnog andere woningen bereiken.
En vergeet ook coax en internetkabels niet, bij een inslag vlakbij een wijkkast kan dat overspringen naar alle aangesloten huishoudens.
Het beste advies voor diegene die dit tijdens heftig onweer willen voorkomen is simpel: Alle stekkers, zowel stroom als internet, er uit trekken en de stekkers minstens een meter van het apparaat/wandcontactdoos leggen. De messen en scharen mogen op tafel blijven liggen. ;)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:17
Mijn ervaring, in Duitsland/Zwitserland zijn deze beveiligingen verplicht overigens, direct inslag van bliksem is alles gekookt. Indirect pakt deze beveiliging goed op.

Ik heb zelf een jaartje terug een foutje in de aansluiting van mijn Deye load uitgang gemaakt omdat ik het label op de aansluiting niet goed had gecontroleerd, effect was na omschakelen een zwevende nul dus 380V op 1 fase in de MK, een dinrail servertje was er direct op zat explodeerde intern in de MK, de OSB unit plofte ook netjes, alles wat verderop in deze fase zat heeft er gelukkige geen last van gehad (mijn Panasonic warmtepomp zit daar op).

Geintje koste me hartverzakking, een OSB zekering en 700 euro voor de dinrail server. Had veel erger kunnen zijn.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@Yaksa ik bedoel, er zijn ook landen waar ze de trafo op een paal hoog gemonteerd hebben. Hier doen we dat gelukkig niet.

Ik heb overig ook een setje liggen om erin te knutselen.
Pagina: 1