WIFI Thuis beter maken.. hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-06 17:55
Oke.. ik kom er niet uit hier thuis met wifi netwerk.. allemaal nieuwe spullen gekocht maar het werkt niet zoals ik wil helaas.

Begaande grond -> Odido modem in de kast met glasvezel

Eerste verdieping -> nieuwe TP Link AX55 gekocht (zit verbonden met kabel)

Tweede verdieping -> nieuwe TP Link ES505X gekocht (voor in het trapgat)

De TP LINK ES505X kan alleen samenwerken (EasyMesh) met de AX55 in "Router Mode". Ik dacht dus dat als ik de Router in Access Point zet, dat ik dan de ES505X daarmee kan verbinden, maar dat gaat niet.

Dus nu heb ik begaande grond wifi van het odido modem en 1ste en 2de verdieping een "EasyMesh" wifi network (zelfde naam & password).

Oplossing? Wifi van Odido uitzetten en nog een iets op de begaande grond kopen?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
Ozza schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:54:
Oke.. ik kom er niet uit hier thuis met wifi netwerk.. allemaal nieuwe spullen gekocht maar het werkt niet zoals ik wil helaas.
[...]
Oplossing? Wifi van Odido uitzetten en nog een iets op de begaande grond kopen?
Ik zou beginnen met eerst eens goed op te schrijven wat je wil en daar de juiste spullen bij kopen.

Spel en typfouten voorbehouden

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de AX55 in router modus gaat draaien krijg je conflicten met je Odido modem, dus je zult nu een keuze moeten maken welk systeem je wil gebruiken. Of alles Zyxel (retourneer dan je TP Link spul en koop wat WX5600 extenders, die werken samen met je T56) of alles TP Link, dan heb je nog een AX55 nodig. Een ervan wordt router en vervangt de Zyxel, de rest in AP modus.

Geen merken gaan mixen. Dat geeft allerhande issues met roaming en handoff.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ozza
nelizmastr schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:12:
Als je de AX55 in router modus gaat draaien krijg je conflicten met je Odido modem, dus je zult nu een keuze moeten maken welk systeem je wil gebruiken. Of alles Zyxel (retourneer dan je TP Link spul en koop wat WX5600 extenders, die werken samen met je T56) of alles TP Link, dan heb je nog een AX55 nodig. Een ervan wordt router en vervangt de Zyxel, de rest in AP modus.

Geen merken gaan mixen. Dat geeft allerhande issues met roaming en handoff.
Bedankt voor de reply. Ja... nu de wifi van het odido modem uit gezet want dat ging niet goed.

Ik denk dat ik beneden dan een AX55 erbij koop in Access Point modus, die kan op de kabel van het odido modem. En dan een kabel vanaf de nieuwe AX55 in de desktop en dan ook goede wifi verbinding beneden.

Het lijkt wel wat omslachtig allemaal.

Ik huur nu de WX5600 extenders van Odido dus dacht kan beter zelf wat kopen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Je hebt als een router, dat ding van Odido. Dus een tweede router is overbodig. Met twee ES505X heb je gewoon twee dingen die als accesspoint in te zetten zijn.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
Ozza schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:54:
Begaande grond -> Odido modem in de kast met glasvezel

Eerste verdieping -> nieuwe TP Link AX55 gekocht (zit verbonden met kabel)

Tweede verdieping -> nieuwe TP Link ES505X gekocht (voor in het trapgat)
Je hebt nu die spullen, dus doet het eerst eens stap voor stap zonder dat hele mesh gedoe.
Dus je Odido modem met Wifi.
Dan de TP Link AX55 bedraad daarop als AP met zoveel mogelijk dezelfde instellingen als je Odido.
Als dat eenmaal werkt kan je RES505X verbinden, bedraad als AP of wireless als repeater

Goede wifi op zolder
Prisma16 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:28:
In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping (en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal :) ) een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.

• Ozza
The_Doman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Je hebt nu die spullen, dus doet het eerst eens stap voor stap zonder dat hele mesh gedoe.
Dus je Odido modem met Wifi.
Dan de TP Link AX55 bedraad daarop als AP met zoveel mogelijk dezelfde instellingen als je Odido.
Als dat eenmaal werkt kan je RES505X verbinden, bedraad als AP of wireless als repeater

Goede wifi op zolder

[...]
Als ik de TP Link AX55 in AP mode zet, kan de RES505X niet "seamless" connecten. Dat is het probleem. Dan blijft de telefoon, tablets etc dus geconnect met de 'eerste wifi' (in dit geval de AX55 op de eerste verdieping).

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Als je t simpel wilt oplossen. Koop dan een multi ap setje zoals de deco reeks van tplink

Maar t lijkt toch dat t werkt .nu/“?

Roamen is een client ding dus als de netwerken goed staan zou dat moeten werken

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ozza
Momenteel staat de AX55 in router mode, en is deze met easymesh connected met de ES505x een verdieping hoger, en overal boven werkt het goed.

Alleen beneden nog geen goede wifi. De Odido modem wifi staat uit.

Ik heb daar een kabel vanuit het odido modem direct in m'n PC. Ik dacht dat hier iets simpels voor was om hiervan 1x wifi te maken en 1x kabel naar PC te blijven gaan.

De kabel kan in een ES505x beneden voor wifi, maar die heeft maar 1 poort.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet genoeg Ethernetpoorten? Neem een switch. Voor een tientje bij de Action heb je een 5-poorts TP-Link switch die prima voldoet voor deze toepassingen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1