Leidingwerk nieuwbouwwoning beoordeling nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HellHunterMax
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:32
Wij krijgen een nieuwbouw woning opgeleverd en het leidingwerk is zojuist gedaan.
Ik heb hier even AI op losgegooit maar omdat ik jullie meer vertrouw post ik het hier ook.
...

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het leidingwerk wat gedaan is. zie onder de foto's voor mijn bevindingen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wat hebben we tot nu toe gevonden?:
- leiding vastgemaakt met tie ribs aan afvoer
- in de buur gefreesde leidingen vast geklemd met rest leiding
- afschot afvoer gemaakt met reststuk PVC
- Perskoppelingen in de vloer
- geen geisoleerde leidingen gebruikt
- warm en koud water die zonder isolatie elkaar kruisen
- moeten wij ons zorgen maken om vloerverwarming die hier boven gaat liggen?
- leidingen die de muur uitsparring doorgaan zonder bescherming
- er zijn een aantal te scherpe bochten gemaakt met de AluPEX buizen?
- geen montagerail voor hart op hart afstand?

welke van deze punten (of andere die je kan vinden) zijn realistisch of overdreven?

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
- leiding vastgemaakt met tie ribs aan afvoer -> Prima, zit tenminste vast
- in de buur gefreesde leidingen vast geklemd met rest leiding -> Helemaal prima, stucadoor zet het permanent vast, dit is tijdelijk om de leiding op z'n plek te houden
- afschot afvoer gemaakt met reststuk PVC -> Prima
- Perskoppelingen in de vloer -> Meningen zijn hierover verdeeld, het is iets netter om perskoppelingen die rechtstreeks in een dekvloer komen (cement) af te schermen. Maar het is zeker geen verplichting
- geen geisoleerde leidingen gebruikt -> Ideal is het niet, erg is het ook niet bij aansluitingen die je regelmatig gebruikt. Het zou iets netter zijn als ze een mantel gebruiken.
- warm en koud water die zonder isolatie elkaar kruisen -> Dit is soms gewoonweg niet tegen te gaan.
- moeten wij ons zorgen maken om vloerverwarming die hier boven gaat liggen? -> nee
- leidingen die de muur uitsparring doorgaan zonder bescherming -> is prima
- er zijn een aantal te scherpe bochten gemaakt met de AluPEX buizen? -> Wat ik kan zien niet
- geen montagerail voor hart op hart afstand? -> Als je goed gemeten hebt is dat niet nodig

Als ik heel kritisch ben is het enige puntje van aandacht de verlopen van de afvoer. Deze horen heel officieel met de kleine zijde zo hoog mogelijk te liggen t.o.v. de grotere leiding. Anders heb je kans dat er vuil terugstroomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzNgwui-7eriTtZNl3dtvMy8ce0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yZN5ROrsLLgRexrDpv7FD03Y.png?f=user_large

Maar dat is heel erg pietje precies en ik kan je bijna garanderen dat hoe het er nu uitziet totaal geen probleem zal zijn (zeker in combinatie met wat daar op aangesloten zal worden).

Het is aan jou om te bepalen waar je iets mee wilt doen, maar het gros van de punten is geen enkel probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueKeenan op 19-06-2026 14:44 ]

Pagina: 1