Leidingwerk nieuwbouwwoning beoordeling nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HellHunterMax
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 15:47
Wij krijgen een nieuwbouw woning opgeleverd en het leidingwerk is zojuist gedaan.
Ik heb hier even AI op losgegooit maar omdat ik jullie meer vertrouw post ik het hier ook.
...

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het leidingwerk wat gedaan is. zie onder de foto's voor mijn bevindingen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wat hebben we tot nu toe gevonden?:
- leiding vastgemaakt met tie ribs aan afvoer
- in de buur gefreesde leidingen vast geklemd met rest leiding
- afschot afvoer gemaakt met reststuk PVC
- Perskoppelingen in de vloer
- geen geisoleerde leidingen gebruikt
- warm en koud water die zonder isolatie elkaar kruisen
- moeten wij ons zorgen maken om vloerverwarming die hier boven gaat liggen?
- leidingen die de muur uitsparring doorgaan zonder bescherming
- er zijn een aantal te scherpe bochten gemaakt met de AluPEX buizen?
- geen montagerail voor hart op hart afstand?

welke van deze punten (of andere die je kan vinden) zijn realistisch of overdreven?

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Prima werk zo. Kabelbindbandjes gebruiken in plaats van beugels? Nu hoor je de leiding in ieder geval niet klapperen wanneer de kraan snel wordt dichtgedraaid. Stukjes afval gebruikt om leidingen vast te zetten? Top, laten we niet nog meer afval maken dan we al doen. Blijft prima zitten, stukadoor werkt het wel weg, zie je niets meer van. Afschot gemaakt van stukje PVC en vastgezet met staalband. Heel slim. PVC is makkelijk op maat te maken, ligt waarschijnlijk genoeg in de afvalbak om er iets van te maken én het rot niet wet wanneer je er beton overheen stort. Gangbare manier om afschot vast te zetten. ('t is geen zichtwerk)

Geïsoleerde leidingen op elkaar, niet zo netjes maar in de prakijk heeft dit weinig invloed op de temperatuur of kwaliteit. De leidingen liggen haaks over elkaar heen waardoor contact minimaal is en overdracht van warmte/koude dus ook minimaal is. Voor CV leidingen zal dit iets anders zijn, dat is een gesloten systeem waar je zo weinig mogelijk verliezen wilt hebben.

Die alupex die straks langs dat muurtje gaat, en waarvan de isolatie beschadigd is... Tja, daar zou ik wel wat van vinden. Op z'n minst de isolatie er weer omheen tapen zou mijn verzoek zijn. Verder gebeurt er niet zoveel met die leiding.

Muurplaten voor de kranen zijn geen verplichting. Het is een hulpmiddel om de afstand goed te hebben. Zo te zien heeft deze monteur dat netjes opgelost door goed te meten etc.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Komt er vloerverwarming in/bij? Dan mag een niet geisoleerde waterleiding sowieso niet in de vloer liggen (tenzij genoeg afstand tot de verwarming) i.v.m. legionellarisico. Verder ziet het er prima uit. Een knelfitting perskoppeling is juist DE toegestane optie als je in een vloer/wand moet koppelen. In principe is een knelkoppeling perskoppeling minstens net zo sterk en waterdicht als de leiding zelf.

[ Voor 50% gewijzigd door pagani op 19-06-2026 14:24 ]

• Apos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:05
Ziet er top uit

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 20:47
pagani schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:08:
Komt er vloerverwarming in/bij? Dan mag een niet geisoleerde waterleiding sowieso niet in de vloer liggen (tenzij genoeg afstand tot de verwarming) i.v.m. legionellarisico. Verder ziet het er prima uit. Een knelfitting is juist DE toegestane optie als je in een vloer/wand moet koppelen. In principe is een knelkoppeling minstens net zo sterk en waterdicht als de leiding zelf.
Ik denk dat je hier knel en pers door elkaar haalt, want dan klopt het ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Ik denk dat je hier knel en pers door elkaar haalt, want dan klopt het ;)
Inderdaad, vrijdagmiddag ;)

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
- leiding vastgemaakt met tie ribs aan afvoer -> Prima, zit tenminste vast
- in de buur gefreesde leidingen vast geklemd met rest leiding -> Helemaal prima, stucadoor zet het permanent vast, dit is tijdelijk om de leiding op z'n plek te houden
- afschot afvoer gemaakt met reststuk PVC -> Prima
- Perskoppelingen in de vloer -> Meningen zijn hierover verdeeld, het is iets netter om perskoppelingen die rechtstreeks in een dekvloer komen (cement) af te schermen. Maar het is zeker geen verplichting
- geen geisoleerde leidingen gebruikt -> Ideal is het niet, erg is het ook niet bij aansluitingen die je regelmatig gebruikt. Het zou iets netter zijn als ze een mantel gebruiken.
- warm en koud water die zonder isolatie elkaar kruisen -> Dit is soms gewoonweg niet tegen te gaan.
- moeten wij ons zorgen maken om vloerverwarming die hier boven gaat liggen? -> nee
- leidingen die de muur uitsparring doorgaan zonder bescherming -> is prima
- er zijn een aantal te scherpe bochten gemaakt met de AluPEX buizen? -> Wat ik kan zien niet
- geen montagerail voor hart op hart afstand? -> Als je goed gemeten hebt is dat niet nodig

Als ik heel kritisch ben is het enige puntje van aandacht de verlopen van de afvoer. Deze horen heel officieel met de kleine zijde zo hoog mogelijk te liggen t.o.v. de grotere leiding. Anders heb je kans dat er vuil terugstroomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzNgwui-7eriTtZNl3dtvMy8ce0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yZN5ROrsLLgRexrDpv7FD03Y.png?f=user_large

Maar dat is heel erg pietje precies en ik kan je bijna garanderen dat hoe het er nu uitziet totaal geen probleem zal zijn (zeker in combinatie met wat daar op aangesloten zal worden).

Het is aan jou om te bepalen waar je iets mee wilt doen, maar het gros van de punten is geen enkel probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueKeenan op 19-06-2026 14:44 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:27
Als ik heel kritisch ben is het enige puntje van aandacht de verlopen van de afvoer. Deze horen heel officieel met de kleine zijde zo hoog mogelijk te liggen t.o.v. de grotere leiding. Anders heb je kans dat er vuil terugstroomt.

Maar dat is heel erg pietje precies en ik kan je bijna garanderen dat hoe het er nu uitziet totaal geen probleem zal zijn (zeker in combinatie met wat daar op aangesloten zal worden).

Het is aan jou om te bepalen waar je iets mee wilt doen, maar het gros van de punten is geen enkel probleem.
Misschien is het een loodgieter op leeftijd, ik herinner me dat ik 40 jaar geleden het precies andersom kreeg voorgeschreven: de kleine buis onderin de grote, voor een zo vloeiend mogelijke doorstroming. En ja, ik weet dat het tegenwoordig anders wordt voorgeschreven.

• HellHunterMax
Dank jullie wel allemaal.
Dan hebben we ons best wel zorgen gemaakt om niets.

Wat betreft de tie ribs gaan we nog even vragen of ze deze toch aan beugels willen zetten omdat dit volgens de NEN 1006 verplicht is.

In de buur gefreesde leidingen vast geklemd met rest leiding gaan we vragen of ze deze willen verwijderen wanneer de stukadoor zijn werk doet.

Betreft de doorvoeren gaan we vragen hoe ze waarborgen dat "Bij doorvoeren van leidingen door vloeren en wanden van steenachtig materiaal, bij aanleg van leidingen op ontoegankelijke (moeilijk bereikbare) plaatsen en bij aanleg van leidingen op plaatsen waar gevaar bestaat voor mechanische beschadigingen, moet een voor het doel geschikte bescherming worden toegepast."

Dank jullie wel voor de input!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:57
HellHunterMax schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:55:

Wat betreft de tie ribs gaan we nog even vragen of ze deze toch aan beugels willen zetten omdat dit volgens de NEN 1006 verplicht is.

In de buur gefreesde leidingen vast geklemd met rest leiding gaan we vragen of ze deze willen verwijderen wanneer de stukadoor zijn werk doet.

Betreft de doorvoeren gaan we vragen hoe ze waarborgen dat "Bij doorvoeren van leidingen door vloeren en wanden van steenachtig materiaal, bij aanleg van leidingen op ontoegankelijke (moeilijk bereikbare) plaatsen en bij aanleg van leidingen op plaatsen waar gevaar bestaat voor mechanische beschadigingen, moet een voor het doel geschikte bescherming worden toegepast."

als dat stukje klemmateriaal wordt weggehaald komt de leiding los. dan kan de stukadoor niet werken. Dat moet blijven zitten stuc gaat eroverheen en wordt hard en je ziet dat stukje klem materiaal nooit meer.

Het is goed zo. Ga je de bouw van je gehele woning in handboeken en voorschriften nazoeken en de uitvoerenden erop aanspreken als het ook maar iets anders is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:22
No Hands schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:37:
[...]

als dat stukje klemmateriaal wordt weggehaald komt de leiding los. dan kan de stukadoor niet werken. Dat moet blijven zitten stuc gaat eroverheen en wordt hard en je ziet dat stukje klem materiaal nooit meer.

Het is goed zo. Ga je de bouw van je gehele woning in handboeken en voorschriften nazoeken en de uitvoerenden erop aanspreken als het ook maar iets anders is?
het wekelijkse controle topic, klinkt gezellig :+

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:00

Ik zou dit allemaal niet doen, als er straks echt iets mis is of je hebt wat extras van ze nodig hebben ze daar ook geen zin meer in als je nu zo gaat muggenziften...

Die rest stukjes buis gaan ze echt niet weg halen, dan moet de stucadoor eerst een stuk aansmeren, laten drogen, dan t stukje buis weg halen, en dan de rest stuccen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:52
Hier is helemaal niks mis mee, ben je altijd zo wantrouwend?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zou ik niet doen. De reactie zou best eens kunnen zijn “Prima.” En bij verzoeken voor kleine wijzigingen of meerwerk krijg je de rekening. Iets met stroop en azijn.

Kennelijk heb je een vakman die z’n uren waard is. Goede oplossingen met weinig tijd, dat wil toch iedereen?

Staat er in de NEN dat de leiding gebeugeld moet zijn of degelijk bevestigd moet zijn? In het laatste geval doet de installateur er gewoon nog een kabelbindbandje bij. Eén voor de eerste bij jaar en één voor de volgende 5 jaar. Daarna komt er weer een verbouwing ;-)

• HellHunterMax
No Hands schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Ze hebben wat steken laten vallen bij andere punten dus ja dat doen wij inderdaad. (niet specifiek deze onderaanemer maar ook andere)
Ze hebben in het verleden ook dingen geroepen (niet specifiek deze onderaanemer) die niet waar waren waardoor we bijna de verkeerde keuze in bepaalde dingen hadden gemaakt, dus vandaar deze aanpak.
Makrolon schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:57:
[...]
Ik zou dit allemaal niet doen, als er straks echt iets mis is of je hebt wat extras van ze nodig hebben ze daar ook geen zin meer in als je nu zo gaat muggenziften...

Die rest stukjes buis gaan ze echt niet weg halen, dan moet de stucadoor eerst een stuk aansmeren, laten drogen, dan t stukje buis weg halen, en dan de rest stuccen.
1. Ze moeten toch terugkomen, ze hebben meerdere leidingen verkeerd geplaatst.
2. Ik krijg soms het gevoel dat ze er sowieso geen zin in hebben (niet specifiek deze onderaanemer) :P
3. We betalen bijhoorlijk wat geld voor een nieuwbouw woning dan mag je toch netjes werk verwachten wat volgens de normen wordt opgeleverd of zijn die er voor niets of verkeerd vindt jij?

Thanks voor de tip ik zal ze niet vragen om de stukjes weg te laten als dat geen kwaad kan.

Ik waardeer jullie meedenken enorm!
en als jullie het leuk vinden kan ik altijd meer delen hoor :P meer dan 2 ogen zien meer dan 2

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat jij behoorlijk betaalt voor de nieuwbouw wil niet zeggen dat de installateur ook behoorlijk ontvangt he ;)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47

Die beugels ipv tie wraps, waarom? Welk risico voorzie je? Hier gaat echt nooit iets mee gebeuren

De rest stukjes weghalen als de stukadoor komt.. Waarom? Wil je dat de stukadoor over losse leidingen gaat stuken ???
Dat stukje pvc slaan ze er bewust tussen als klemmetje. Dat heb ik bij grootschalige renovatie vrijwel overal zo gedaan. De stukadoor stuukt daar overheen en vervolgens zie je er niks meer van.

Het lijkt er op alsof je echt aan het zoeken bent naar dingen om iets van te vinden, ipv dat je zelf enig benul hebt of er daadwerkelijk een risico aan zit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die tiewraps kunnen echt niet.
Zeg ik niet, zegt Wavin.

• m-vw
  • Laatst online: 17:42

m-vw

Dus?

Iets met spijkers en laagwater.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 12:52
Ziet er heel gangbaar uit. Zijn veel wegen naar Rome zo wordt het veel gedaan in nieuwbouw. Vraagje: Heb je voor die douche iets specifieks afgesproken? Diameter leiding badkamer kan goed of fout zijn. Gezien alles hier op elkaar zit met t stukken. Ligt ook aan de lengte.

Riool standleiding zit in technische ruimte? Mocht het op een plek zitten waar het geluid mogelijk een ding is zou daar wat beugels met rubber mogelijk interessant zijn. Geen goed of fout maar wat je wenst.

Als je het helemaal gaat uitzoeken moet je echt de technische installatie voorschriften hebben, voorbeeldje: https://brandportal.upono...-Pipe-PLUS-EN-1062301.pdf sterk per merk en type verschillend en vaak nog niet helemaal dicht. Wel- of geen mantelbuizen om waterleidingen? Koppelingen in de vloer? Veel voorschriften en veel te bediscussiëren.

• m-vw
  • Laatst online: 17:42

m-vw

Dus?

Iets heel anders. Mag jij daar wel rondlopen?
(Heb het zelf ook gedaan hoor, maar officieel waren er bij onze (project)nieuwbouw maar heel weinig kijkmomenten.)

• HellHunterMax
Ik wist niet dat ik niet kritisch mocht zijn op geleverd werk, zeker nadat er al (niet technische) fouten zijn geconstateerd.
Ik weet er zelf inderdaad niet genoeg van vandaar dat ik mijn antwoorden zoek in richtlijnen en hier een vraag stel.
Dat je zelf iets doet betekend niet automatisch dat dat altijd juist of het beste is.
m-vw schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:56:
Iets heel anders. Mag jij daar wel rondlopen?
(Heb het zelf ook gedaan hoor, maar officieel waren er bij onze (project)nieuwbouw maar heel weinig kijkmomenten.)
We mogen langskomen om te kijken op afspraak. Daar zijn ze gelukkig heel flexibel mee en er is gezegd dat ze blij zijn met een extra paar ogen.
djluc schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:52:
Ziet er heel gangbaar uit. Zijn veel wegen naar Rome zo wordt het veel gedaan in nieuwbouw. Vraagje: Heb je voor die douche iets specifieks afgesproken? Diameter leiding badkamer kan goed of fout zijn. Gezien alles hier op elkaar zit met t stukken. Ligt ook aan de lengte.

Riool standleiding zit in technische ruimte? Mocht het op een plek zitten waar het geluid mogelijk een ding is zou daar wat beugels met rubber mogelijk interessant zijn. Geen goed of fout maar wat je wenst.

Als je het helemaal gaat uitzoeken moet je echt de technische installatie voorschriften hebben, voorbeeldje: https://brandportal.upono...-Pipe-PLUS-EN-1062301.pdf sterk per merk en type verschillend en vaak nog niet helemaal dicht. Wel- of geen mantelbuizen om waterleidingen? Koppelingen in de vloer? Veel voorschriften en veel te bediscussiëren.
We hebben niets afgesproken over de douchebad alleen dat die daar geplaatst gaat worden.
Riool standleiding wordt in een hoek van de trap weg getimmerd dus zou een issue kunnen zijn.

-
Misschien is het wel wat slimmer aan te pakken van mijn kant met betrekking tot de genoemde punten.

Vragen hoe zij het zien en welke "garanties" ze kunnen geven op onze zorgen ipv op voorhand alle punten laten wijzigen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 12:52
Vliegen vang je met stroop(wafels in dit geval).

Het ding is dat veel regels discutabel zijn, niet gangbaar, er zijn verschillende manieren, voorschriften van de fabrikant gaan voor. Etc. etc. Natuurlijk zijn er niet goede, gewoon prima en betere methoden.

Wat daar wel en niet in kan ligt natuurlijk ook aan je aankoop. Dat is de Ferrari - Lada discussie. Soms is een onderdeel dezelfde kwaliteit en soms zit er verschil in. Zelfde met de monteur en de tijd en aandacht die de monteur er aan mag besteden.

Wil je echt checken of iets voldoet aan de norm dan moet je die uitzoeken en er deskundigheid bij halen. Maar de vraag is waar precies de rand zit waarmee je iets bereikt wat waarde voor je heeft. Want je hebt gelijk, er gaat genoeg fout in de bouw.

Je moet uitvogelen wat fout is. Wat toekomstig risico is. En wat "mooier" of "fijner" zou zijn maar niet is afgesproken. Want die twee soorten issues moet je totaal anders benaderen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47
Ik had verwacht dat de waterleidingen in een ring ipv afsplitsingen gelegd zouden worden bij nieuwbouw eigenlijk. Zo is water altijd in beweging ipv dat water voor weinig gebruikte kranen lang stilstaat.

Ik heb geen idee of het verplicht is, maar ik had verwacht dat die U-muurplaten wel standaard zouden zijn ondertussen. (Nog) niet verplicht blijkbaar.

[ Voor 55% gewijzigd door P5ycho op 19-06-2026 20:07 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57
Weet je wel zeker dat dit onderdeel af is? Misschien zijn de leidingen tijdelijk vastgezet zodat ze op die plek blijven liggen en worden ze op een later moment netjes aan de betonnen vloer bevestigd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@TS, je had moeten posten dat je dit zelf had gedaan dan had je nu al 3 pagina's commentaar over de tiewraps gehad.

Ik zou die liever ook gebeugeld zien, ik vermoed dat het een onbereikbare koof wordt? Dat maak je in principe voor >50jaar. Zo tegen de rioolbuis aan kan ook voor geluidsoverlast zorgen.

Misschien zijn ze al van plan het te beugelen en is dit een tijdelijke bouwoplossing, ik zou er dus gewoon netjes naar vragen.

Waterleidingen in de vloer waar ook vloerverwarming inkomt? Daar zijn allemaal richtlijnen voor afhankelijk van aanvoertemperatuur, ruimtetemperatuur, tussenisolatie etc. Daaruit volgen minimale afstanden tussen vvw leiding en waterleiding.

De rest zou ik wel mee kunnen leven, perskoppelingen mogen ingestort. De klem en positioneer oplossingen met 'afval' is prima want dat wordt nog volgestort of dichtgesmeerd dus heeft een tijdelijke functie.

• pentaw1nz
  • Laatst online: 15:47
HellHunterMax schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:41:
Ik wist niet dat ik niet kritisch mocht zijn op geleverd werk, zeker nadat er al (niet technische) fouten zijn geconstateerd.
Ik weet er zelf inderdaad niet genoeg van vandaar dat ik mijn antwoorden zoek in richtlijnen en hier een vraag stel.
Dat je zelf iets doet betekend niet automatisch dat dat altijd juist of het beste is.

[...]

We mogen langskomen om te kijken op afspraak. Daar zijn ze gelukkig heel flexibel mee en er is gezegd dat ze blij zijn met een extra paar ogen.

[...]

We hebben niets afgesproken over de douchebad alleen dat die daar geplaatst gaat worden.
Riool standleiding wordt in een hoek van de trap weg getimmerd dus zou een issue kunnen zijn.

-
Misschien is het wel wat slimmer aan te pakken van mijn kant met betrekking tot de genoemde punten.

Vragen hoe zij het zien en welke "garanties" ze kunnen geven op onze zorgen ipv op voorhand alle punten laten wijzigen.
Tuurlijk mag je wel kritisch zijn. Heel goed zelfs. Vooral als je flink betaalt voor de expertise van een ander.

Een aantal punten kunnen ook wel wat netter, zoals al door anderen gezegd. Isolatie om leidingen herstellen, die waterleidingen aan een afvoer gemonteerd is blijkbaar een andere norm voor waar je iets over zou kunnen zeggen.

Verder zie ik vooral prima werk. Het lijkt dan dat je op sommige punten wat meer ongefundeerd naar problemen zoekt en alles in twijfel trekt, dan dat je daadwerkelijk iets geconstateerd hebt en daar advies over wilt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Pagina: 1