Dampfolie bevestigen tegen latwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:35
Mijn zolder ben ik aan het isoleren, nu wil dampscherm gaan aanbrengen, een deel daarvan heb ik geplakt, waar ik niet erg tevreden over ben. Hoe zijn de ervaringen met kit zoals bijvoorbeeld deze; https://www.techniekwebshop.nl/soudal-vapourseal-dampscherm-folie-lijmkit-ldb-300ml-blauw-122391-5411183105126-kleur-blauw-inhoud-product-310-ml-kleur-basis-blauw.html , gaat het sneller, beter? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alle reacties

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:03
Hoe heb je het nu geplakt?
Normaliter maak je het vast met nietjes en tape je de randen/overlappingen/nietjes daarna weg.

• Linux gebruiker
Bobmeister schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:23:
Hoe heb je het nu geplakt?
Normaliter maak je het vast met nietjes en tape je de randen/overlappingen/nietjes daarna weg.
Met dubbelzijdige tape, en dat is een gedoe.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 14:39
Ik heb die kit enkel gebruikt aan de zijkanten. De rest zoals @Bobmeister zegt: nieten en een stukje tape over de niet kleven. Met zo'n klopper gaat dat goed vooruit.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:41
Heb je Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! al doorgezocht?

Over 't algemeen kit/pur je de randen op bijv. muren af, en niet je de folie op je gordingen etc. die je dan vervolgens afplakt voor de luchtdichting.

Zelf heb ik de aansluiting op houtwerk getaped met Ampacoll Luchtdicht Tape, dat plakt zoveel dat je het eigenlijk niet meer loskrijgt. Wel oppassen hoeveel de tape potentieel uitsteekt voorbij de toekomstige regels/afwerking, want het is dus niet makkelijk los te halen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kitten gaat alleen met folie wat niet onder spanning staat, dus alleen kit gebruiken is een moeilijk verhaal. Het wordt vooral gebruikt voor een overgang naar steen ofzo.. Tape voor naden en nietjes voor de bevestiging werkt eigenlijk altijd prima, nietjes aftapen kan, maar is eigenlijk altijd overbodig.

• Linux gebruiker
Spherix schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:54:
Heb je Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! al doorgezocht?

Over 't algemeen kit/pur je de randen op bijv. muren af, en niet je de folie op je gordingen etc. die je dan vervolgens afplakt voor de luchtdichting.

Zelf heb ik de aansluiting op houtwerk getaped met Ampacoll Luchtdicht Tape, dat plakt zoveel dat je het eigenlijk niet meer loskrijgt. Wel oppassen hoeveel de tape potentieel uitsteekt voorbij de toekomstige regels/afwerking, want het is dus niet makkelijk los te halen.
Daar ben ik mee begonnen, "Isoleren 101: van ijzige zolder en tot warm welkom! heel veel informatie, gelezen dat "Tape beter is dan kit, kit beter dan pur". Had de verwachting dat het kit kitten op het houtwerk sneller gaat dan met tape, snel heeft mij voorkeur want het kut werk, je staat er gebogen , of kruipend, snel bloedheet, etc. Isoleer om de warmte buiten te houden, het wordt warm op de boven verdieping met dit weer, benedenverdieping is nu 24 graden zonder airco, boven een paar graden meer.
Pagina: 1